Kenttätaistelu

Keskustelua Sotahuuto 2007 skenaariosta ja pelityypeistä.

Valvojat: Ylläpito, Sotahuuto 2007

Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Kenttätaistelu

Viesti Kirjoittaja Azor » Maanantai, 09.04.2007 12:58

Kenttätaisteluskenaariota voisi hieman pohtia.

Viime vuonna huomattiin, että kenttätaistelu passivoituu helposti, ellei toinen joukkue oli hyökkääjänä. Tätä päätettiin rohkaista gloorian menetyksellä, ellei hyökkäävä osapuoli tosiaan tee mitään. Onko tälläinen "pakottaminen" asianmukaista, vai haluaisivatko soturit toimia täysin vapaasti kenttätaistelutilanteessa?

Onko muita ideioita monipuolistaa kenttätaistelua? Muissa ketjuissa mainittiinkin jo kaksintaistelu ja sen elävöittävä vaikutus. Kenties myös risk-variaatiota voitaisiin kokeilla kentällä? Jonkinlaisia lisätavoitteita (muitakin kuin vihollisen täydellinen tuhoaminen) voisi kehitellä, mutta minkälaisia?
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kenttätaistelu

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Maanantai, 09.04.2007 14:03

Azor kirjoitti:Kenttätaisteluskenaariota voisi hieman pohtia.

Viime vuonna huomattiin, että kenttätaistelu passivoituu helposti, ellei toinen joukkue oli hyökkääjänä. Tätä päätettiin rohkaista gloorian menetyksellä, ellei hyökkäävä osapuoli tosiaan tee mitään. Onko tälläinen "pakottaminen" asianmukaista, vai haluaisivatko soturit toimia täysin vapaasti kenttätaistelutilanteessa?

Onko muita ideioita monipuolistaa kenttätaistelua? Muissa ketjuissa mainittiinkin jo kaksintaistelu ja sen elävöittävä vaikutus. Kenties myös risk-variaatiota voitaisiin kokeilla kentällä? Jonkinlaisia lisätavoitteita (muitakin kuin vihollisen täydellinen tuhoaminen) voisi kehitellä, mutta minkälaisia?
Itse kuulun koulukuntaan jonka mukaan armeijan tulee mahdollisimman vapaasti saada päättää miten voittoa hakee. Voittoehtoja voidaan sitten muuttaa.

Jo 2006 ehdotellut eri joukkioiden erityyppiset tavoitteet voisivat olla kiva lisä. Joku porukka esim. yrittäisi pysyä hengissä, toinen hakea jonkin joukkion lipun, kolmas hakisi yleisesti vain skalppeja jne.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 09.04.2007 15:51

Ainakin viime vuoden kenttätaistelu, jossa osapuolet pakotettiin chargettamaan toisiaan kohden ja unohtamaan ennalta suunniteltu strategia, aiheutti todella suurta närää teutonien rivistöissä - tuhoontuomitulta näyttävät voimasuhteet ja sitten joku suurempi ja ylempi voima pakottaa chargettamaan aivottomasti, niin ei tuntunut hyvältä. Vielä ottaen huomioon se, että siitä chargettamisesta tuli sen jäljiltä aivan holtitonta ja tarpeetonta päihinkolistelua.

Samoissa mietteissä JonTzun kanssa siis. Jos joku asia on teknisesti mahdollista tehdä, niin joukkeilta ei missään nimessä saa sitä kieltää. Eri asia on voittoperusteiden tms. muuttaminen.
Hjassan
Ritari
Viestit: 68
Liittynyt: Tiistai, 20.03.2007 21:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Hjassan » Maanantai, 09.04.2007 18:01

Voisikohan jonkinlainen reservijärjestelmä toimia? Meinaan siis, että ennen taistelua sovitaan joukkueille reservit sekä milloin ja mistä nämä reservit tulevat mukaan. Ja sitten kuin tietty aika on kulunut reservit ryntäävät taisteluun mukaan. Haittapuolena olisi tietenkin se, että kaikki hikiketjun toopet laitettaisiin reserviin sillä aikaa kun loput taistelevat. Systeemiä voisi tosin elävöittää sopimalla kuinka monta kilpi- keihäs- ja jousimiestä reservissä on, eli siis muuttaa armeijoiden suhteita.

Yksi mahdollinen reservitemppu olisi se, että täyden "armeijan" tulisi käydä vastapuolen "armeijan" kimppuun ennen kuin sen pääosa kilpimiehistä saapuu reservistä. Tällä saataisiin aikaan aitoa tunnelmaa ja hyökkäyshalua. Toinen mahdollisuus on se, että kaksi puolta, joista toinen on huomattavasti vahvempi kuin toinen asettautuisivat kentälle siten, että osa vahvemman puolen joukoista olisi reservissä tehde siitä uuden heikomman puolen. Uuden vahvemman puolen pitäisi sitten harventaa toista joukkoa ennen kuin sen tilanteen kääntävät reservit saapuvat.

Tuo saattaa kyllä kuulostaa tyhmältä, sillä luulisin sotahuudossa olevan tuontyyppisiä skenaarioita muutenkin, mutta kun en ole saanut kokoaiskuvaa taisteluiden laadusta. Ja jos kenttä, jossa taistelu käydään on tavattoman iso, taistelun vieressä istuskelevat joukot näyttävät hyvin epäaidoilta. Tuo ongelma taas voitaisiin ratkaista lähettämällä reservit matkaan pitkän matkan päästä, jolloin raskaat joukot jäisivät jälkeen ja vastustajan hyökkäyspartioiden mahdollisiksi kohteiksi. Mutta silloin koko homma saattaa muuttua liian monimutkaiseksi ja melkein kokonaiseksi skenaarioksi, mutta onhan tuossa hyvä skenaarion ideakin.

Ajatus lähti taas lentämään ja teksti on melkoista jaarittelua, mutta mitäs sanotte reservi-ideasta (ellei sitä ole jo keksitty)?
Pimeydessä valo
Hiljaisuudessa laulu
Tässä tekotaiteellisuus
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Maanantai, 09.04.2007 18:25

Itse en kannata sitä että toiselle puolelle määrätään joku toimintatapa. Mieluummin hakisin sitä muuntelua eri tavoitteilla, vai täytyykö kenttätaistelun aina olla "viimeinen kentällä" tyyppinen? Tavoitteet voisivat sitten olla vastustajan tiedossa tai voivat olla vain oman puolen tiedossa.

Sitten on hyvä miettiä mikä on kenttätaistelu? Itse käsittäisin että kenttätaistelu on taistelu jossa joukot aloittavat läheltä vihollista (miltei) valmiissa taistelumuodostelmassa ja jossa taistelumaasto on pääosiltaan tasaista ja esteetöntä. Joitain pieniä maastomuodostelmia voisi olla käytössä, kuten viime vuonna aidan nurkkaan linnoittautuminen. Kenttätaistelu sinänsä ei ota kantaa siihen mikä on taistelun tavoite, vaan siihen millaisessa ympäristössä ja alueella taistelu tapahtuu. Lisäksi olisi hyvä tiedostaa ero hyvin pienen kenttätaistelun (joita olemme sotahuudoissa nähneet) ja laajemman alueen kenttätaistelun (jossa ei aloiteta kosketuksessa vaan on tilaa liikkua, ja josta on kovasti haaveiltu) kesken.

Vaihtoehtoja "tapa vihollinen loppuun" kenttätaistelulle tulisi mieleen ainakin läpimurto. Toinen (heikompi) puoli saisi bonusta jokaisesta omasta lipusta joka pääsee vihollislinjan läpi ja toiselta puolelta karkuun.

Toinen vaihtoehto on se että toisen puolen tehtävä on kaapata vihollisen sotalippu ja saada se omalta puolelta turvaan.

Kolmas tapa olisi määrätä hyökkääjä kuten viime vuonna, mutta senkin voi tehdä tavoitteilla. Esimerkiksi halutulle hyökkääjälle tehtäväksi saada sotalippunsa vastustajan hallussa olevalle nypylälle kolmessa minuutissa.

Taistelu keskittyisi pienelle alueelle kentälle, mutta ei olisi luonteeltaan sitä samaa "hakkaa kaikki viholliset ja viimeinen elossa voittaa". Parhaillaan tuo toisi eloa epätasaisiinkin jakoihin ja voisi tuottaa kiinnostavia ratkaisuja jos vastapuolten tavoitteet eivät ole samoja. Esimerkiksi suurempi puoli varautuu tappamaan pienemmän puolen raaalla kulutuksella, mutta vastustaja tekeekin raivokkaan hyökkäyksen, valtaa lipun ja vetäytyy taistelusta. Tämä myös korjaisi sitä että kenttätaistelu voisi ratketa muutenkin kuin siihen vihollisen loppuun tappamiseen.

Mahdollisesti tavoitteita voisi olla useita niin että niistä saisi itse valita ja saisi bonusta jos onnistuu suorittamaan useampia (tai vastaavasti vain osan pisteitä jos kaikki ei onnistu).
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 09.04.2007 19:24

Läpimurto-tyyppinen kenttätaistelu voisi olla mielenkiintoista. Muutenkin variaatiot peruskenttätaistelusta - esim. viime vuoden skenaario, jossa teutonit oli ahdistettu nurkkaan, oli meiningiltään todella hyvä. Kun kattookin viime vuoden trailerin kohtausta jossa puola-liettuan rivistöt paiskautuu nurkkaan ajettujen teutonien kimppuun, tulee edellenkin kylmät väreet :wink:

Reservi-idean suhteen mä olen vähän skeptinen;Tähän mennessä kenttätaisteluissa ei ole käytetty reservejä, koska niitä ei ole yksinkertaisesti ollut järkevää käyttää - siksi niihin pakottaminen tuntuisi vähän ongelmalliselta.
Avatar
Puranen
Kreivi
Viestit: 498
Liittynyt: Sunnuntai, 01.10.2006 14:03

Viesti Kirjoittaja Puranen » Maanantai, 09.04.2007 22:24

Joku objektiivien hallussapito? Kuten kukkulan kuningas, mutta useammalla "kukkulalla". Sovitun ajan jälkeen se puoli kummalla on enemmän objektiiveja hallussa voittaa. Glooriaa niille tiimeille jotka pitävät ko. objektiivejä hallussa tjsp?
Onko siellä paholainen, pappi vaiko kukaties…
Herrasmies, piillottaako pöytähopeat?
Vai kestitsetkö pojat kopeat. (Päätä, päätä) Tee päätös nopeaan!
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Tiistai, 10.04.2007 00:35

Kuulostaa hieman risk -skenaariolta :D
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Tiistai, 10.04.2007 11:21

Kuulun itse niin ikään koulukuntaan, joka kärvisteli viime vuonna asetettujen rajoitusten tähden, vaikka osa rajoituksista aiheuttikin voittoon asti kantanutta agressiota. :roll:

Alla on esitetty useita hyviä tapoja (erityisesti Gnomuksen viesti) kenttätaistelun parantamiseksi. Tässä vaiheessa tahdon vain ottaa jälleen kerran esille tosiasian, että kenttätaistelun tapahtuessa viime vuosien kooltaan ja manooverointitilaltaan hyvin rajatulla alueella, ratkeaa taistelu noin kahdessa minuutissa taistelukosketuksen synnyttyä. Nykyisellä joukkojen taitotasolla seurauksena on aina hässäkkä, joka johtaa enemmän tai vielä enemmän toisen puolen loppuun hakkaamiseen, mikä ratkaisee pelin. Kaikki mahdolliset tavoitteet tulee suhteuttaa tähän tosiasiaan, eli Ajatusten Aurajoen, Juhani Tammisen sanoin: KISS, keep it simple, stupid. Yksinkertaiset tavoitteet (läpimurto, lipun kaappaus) saattavat toimia, etenkin, jos taistelualue mahdollistaa hieman enemmän liikkumista vain rivien vaihtoehdottoman törmäämisen sijaan (jolle on kyllä minun sydämessäni oma lämmin paikkansa, vaikkei kaikkien kenttäskenaarioiden tätä tarvitsekaan olla).

Pienenä lisänä voisi olla ajatus siitä, että kummallakin armeijalla on erilainen tavoite, josta toinen armeija ei välttämättä ole edes tietoinen (esim. toinen koettaa lipunryöstöä, toinen kukkula-aseman saavuttamista tm.). Tämä johtaisi yllätyksellisempiin tilanteisiin, joissa on epävarmaa vain se, kyetäänkö näihin hässäkässä reagoimaan mitenkään. Toisaalta myös vastustajan tavoitteiden tunteminen joissain skenaarioissa voisi olla ennalta tehtävän taktisen suunnitelun tähden mielekästä.

Itse kannatan lukuisia eri mausteilla höystettyjä kenttätaisteluja tapahtuman aikana, koska niissä tappelu-marssiminen/odottelu -suhde on erinomainen. Lisäksi ne on helppo organisoida ja osallistujajoukko on helpommin hallittavissa niissä. Älkääkä lukeko tätä niin, että maastoskenaarioista pitäisi luopua. Ei niistä pidä, ne ovat mahtavia. :!:
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Hjassan
Ritari
Viestit: 68
Liittynyt: Tiistai, 20.03.2007 21:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Hjassan » Tiistai, 10.04.2007 20:20

Kunhan kenttätaisteluihin saisi jonkinlaista taktisuutta ettei se mene juuri siksi kilpirivistömätöksi. Jonkinlainen koukkimis- ja selustahyökkäys mahdollisuus kevyemmille yksiköille olisi strategioidenkin kannalta kullanarvoinen. Ja jos tuo tympeä keihäs-kilpi-rivistö murtuu hetkeksi jostain kohtaa niin siitäkään ei pääse läpi vieressä olevien keihäsmiesten takia.

Taistelut laajemmissa maastoissa kaikkine hienoine taktisine manoveereineen ovat tietenkin mieleeni ja uskon, että niiden pelaaminen lienee strategisen nerouteni (Hyökkää sinne missä vastustajalla ei ole puolustusta, puolusta siellä missä vastustaja hyökkää) arvoista.
Nykyisellä joukkojen taitotasolla seurauksena on aina hässäkkä, joka johtaa enemmän tai vielä enemmän toisen puolen loppuun hakkaamiseen, mikä ratkaisee pelin.
Kuten Kantti tuossa (ehkä) vihjailee, nii ainakin tuossa loppuvaiheessa taktisuus korostuu kun joukot vähenevät ja vastustajaa piiritetään. Vaikka perinteinen ammattisoturien rintama saakin pienemmän "Vastustajan joukot rintamassa/Omat joukot rintamassa"-arvon kuin aloittelijoiden "Piste"-taktiikka on yhtenäinen rintama alttiimpi El Muertoille.
Pimeydessä valo
Hiljaisuudessa laulu
Tässä tekotaiteellisuus
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Tiistai, 10.04.2007 21:00

Iso alue saattaa toisaalta johtaa siihen, että porukka vain välttelee toisiaan pyrkiessään aina selustaan ja välttääkseen mottiin joutumisen ja lopulta kaikki ryhmät ovat mahdollisimman kaukana toisistaan piirissä selkä alueen rajaa vasten.
PS. Se on El Muerte, eikä El Muerto :D
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Tiistai, 10.04.2007 21:45

Hjassan kirjoitti:Kunhan kenttätaisteluihin saisi jonkinlaista taktisuutta ettei se mene juuri siksi kilpirivistömätöksi. Jonkinlainen koukkimis- ja selustahyökkäys mahdollisuus kevyemmille yksiköille olisi strategioidenkin kannalta kullanarvoinen. Ja jos tuo tympeä keihäs-kilpi-rivistö murtuu hetkeksi jostain kohtaa niin siitäkään ei pääse läpi vieressä olevien keihäsmiesten takia.
Haluan vielä täsmentää, että joukkoon täytyy mahtua myös hieman kilpirivistömättöäkin kaikessa yksinkertaisuudessaan. Se kuitenkin on osan ryhmistä bravuuri. :D
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Azor » Tiistai, 10.04.2007 22:04

Ainakin se tuli selväksi, että harva pitää pakottamisesta, eivät varmastikaan järjestäjätkään. Kuten sanottua jo monta kertaa aikaisemmin, "parempi että pelaajat saavat itse tehdä taktiset virheensä, kuin että järjestäjät heidät siihen pakottavat". Emme huomanneet viime vuonna järjestäjinä kaikkia virheitämme, ennen kuin oli liian myöhäistä.

Peruskentät maistuvat kyllä minullekin, mutta kiinnostusta myös tavanomaisesta "kaikki hengiltä"-konseptista poikkeamiseen on. Läpimurto kuulosti hyvältä, kunhan on riittävästi tilaa, eikä alivoimaisen läpimurtajan tarvitse lyödä päätään seinää yhden mahdollisen murtokohtapaikan kanssa, jota vartioidaan tietysti tarkasti. Tietysti murtajasta voisi tehdä myös tasaväkisen tai ylivoimaisen, mutta tällöin puolustajalla saisi olla riittävän hyvät asemat. Tuli mieleeni, että jo SH05 kokeiltiin kenttäskenaarioita pienin muutoksin. Armeija voitti pelin, mikäli sai vihollisjoukon komentajan hengiltä ja sama tietysti toisinpäin. Käytännössä tämä ei tosin muuttanut "kaikki hengiltä"-teemaa yhtään mihinkään, mutta tulipahan samaan kaavaan elämää sotaherran rohkaisevien puheiden ja vastaavan tunnelmoinnin kautta.

Isompi kenttäkin jo mahdollistaa aivan toisella tavalla taktiset kikkailut, tosin tämän vuoden kentälläkään ei lääniä aivan hehtaaritolkulla ole?
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Tiistai, 10.04.2007 22:33

Tämän vuotinen kenttä tuskin tarjoaa muutosta edellisiin, paitsi ehkä vähäisemmän pölisemisen muodossa.

Yrittäkää Maahinkaiset hankkia SH08:aan kunnon kenttä :wink:.
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Keskiviikko, 11.04.2007 00:14

Keisari_P kirjoitti:Tämän vuotinen kenttä tuskin tarjoaa muutosta edellisiin, paitsi ehkä vähäisemmän pölisemisen muodossa.

Yrittäkää Maahinkaiset hankkia SH08:aan kunnon kenttä :wink:.
Teemme parhaamme. Toivottavaahan olisi saada maasto tarkastettua ja hankittua jo ennen lumien tuloa, niin saisi paremman käsityksen maaston laadusta.

Kaikki hyviä maastoja kaipaavat boffaajat voivat avustaa paikan löytämisessä ilmiantamalla tietämiään käyttökelpoisia alueita. Ja jos haluatte Sotahuuto paikalta hyvää infrastruktuuria majoituksen ja saunojen muodossa, niin voitte ilmiantaa paikkoja joissa on toimiva infrastruktuuri. Me voimme sitten selvitellä hintoja, saatavuutta ja tasapainoa maaston ja infran välillä. Hommaa kuitenkin helpottaa jos on mahdollisia paikkoja tiedossa ennakkoon.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Skenaariot”