Pelialueet erilaisissa skenaarioissa

Keskustelua Sotahuuto 2007 skenaariosta ja pelityypeistä.

Valvojat: Ylläpito, Sotahuuto 2007

Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Pelialueet erilaisissa skenaarioissa

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Tiistai, 20.03.2007 01:30

Haluaisin avata keskustelun pelialueiden koon merkityksestä ja siitä millaisia elementtejä maastossa on oltava erilaisissa skenaarioissa.

Keskustelun pohjaksi julkaisen ensimmäistä kertaa SH06 pelialueden kartan digitaalisessa muodossa. Karttaa pantattiin tietoisesti ennen tapahtumaa, jotta osallistujat eivät pelästyisi yhtenäisten alueiden pientä kokoa :oops:. Kun katsotte karttaa, ette ihmettele miksi laajoja alueita vaativia haahuilu skenaarioita ei SH06:ssa esiintynyt. Pyrimme suunnittelemaan jokaisen skenaarion siten, että alueiden kapeat muodot eivät tuntuisi niin rajoittavilta. Toisaalta alueiden selkeät rajat olivat myös hyödyllisiä, koska alueille ei tarvinnut keksiä keinotekoisia rajoja.

Alueiden riittämättömyys kuitenkin haittasi esimerkiksi arkku skenaarion suunnittelua, sillä SH05 tyylinen sijoittelu tuntui mahdottomalta saavuttaa, ilman, että palkkasoturijoukko olisi pakotettu kiertämään kukkula (isoin yhtenäinen alue) jomman kumman armeijan syliin.
Jälkiviisaana pitää todeta, että vaikka alue ei kartalla näytä isolta, vaikeakulkuinen maasto tekee etäisyyksistä huomattavasti isompia. Kukkulan alueelle olisi saatu aikaiseksi tasavertainen sijoittelu, kun ei olisi liikaa pelännyt armeijoiden olevan liian lähellä toisiaan.

Toivottavasti tulevat järjestäjät saavat samalla osviittaa siitä kuinka pienelle alueelle saa lopulta sadat soturit hajaantumaan täysin sikinsokin. :)

Pidemmittä puheitta:
Kartalla punaiset ruudut ovat kilometrin suuntaansa. Tästä voi itse laskea mittakaavan. Skenaarioalueet on värjätty kukin omalla värillään. Alueilla pelattiin skenaariot numeroiden mukaisessa järjestyksessä:
Ensimmäinen skenaario läpirunttaus alueella 1.
Saatto alueella 2.
Kohtaus tiellä (laavulla) alueella 3.
Kukkulaskenaario ja arkku alueella 4.
H-kirjaimella merkattu harmaa alue merkkaa vaikeakulkuista hakkuuaukeaa, jossa skenaarioita ei pelattu.

Kuva

Palaa sivulle “Skenaariot”