Miniskenarioehdotus

Keskustelua Sotahuuto 2007 skenaariosta ja pelityypeistä.

Valvojat: Ylläpito, Sotahuuto 2007

Avatar
Archibald
Marsalkka
Viestit: 2182
Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
Paikkakunta: Stockholm

Miniskenarioehdotus

Viesti Kirjoittaja Archibald » Sunnuntai, 01.10.2006 17:44

Kun kerran oli duellimättöä, niin mitä mieltä olisitte jos olisi jousiammuntakilpailu? Huomasin että suurimmalla osalla ryhmistä oli tämänvuotisessa Sotahuudossa edes yksi jousiampuja, ja niillä joilla olisi enemmän, valitsisivat luonnollisesti parhaimman edustamaan ryhmäänsä.

Olen löytänyt kaksi ongelmaa tähän mennessä.
1) Kaikilla ryhmillä ei ole jousiampujia. Pitäisikö järjestäjillä olla yksi lainajousi ja muutaman nuoli, vai pitääkö ryhmän katsoa että on omat tarpeelliset aseet? Saisiko käyttää heittokeihäitä tai varsijousia?
2) Bofferinuolissa ei ole terävää kärkeä. Pitäisi kehittää joku erikoinen "taulu" tai sitten tuomareiden pitäisi katsoa mihin osuu..

Commenten Sie bitte.


-a
Ben Zen
Paroni
Viestit: 222
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 23:24
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ben Zen » Sunnuntai, 01.10.2006 18:52

Kuulostaa hauskalta vaikkei minulla jousta olekkaan. :)

Entäs jos ei käytettäisi maalitauluja, vaan muita jousimiehiä. Toisinsanoen siis Jousipyssykaksintaisteluja. :wink: Hieman lisää tietoa kyseisestä pelistä löytyy täältä
http://www.thealmightyguru.com/Boffer/Rules-Games.html
Pelin nimi on "Porcupines" (mistähän lienevät tuonkin repineet)

Sivulta löytyy paljon muitakin pelejä, mutta kutsuisin niitä lähinäkin fantasiapohjaisikisi leikeiksi. Useimmat linkin "skenaariot" eivät siis vakuuttaneet minua.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Sunnuntai, 01.10.2006 19:57

Oikeastaan kaikki skenaariot joissa vain osa porukasta tekee mitään ovat huonoja. Sotahuutoon tullaan porukalla tekemään porukalla - tehdään siis niin.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Archibald
Marsalkka
Viestit: 2182
Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
Paikkakunta: Stockholm

Viesti Kirjoittaja Archibald » Sunnuntai, 01.10.2006 20:11

Eli duellimättö oli tänä vuonna huono koska oli vain 1 vs. 1?? Selvä.


-a
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Sunnuntai, 01.10.2006 20:16

Archibald kirjoitti:Eli duellimättö oli tänä vuonna huono koska oli vain 1 vs. 1?? Selvä.


-a
Olihan se siinä mielessä, että sen aikana oltaisiin voitu mennä skenaarioita enemmän joihin kaikki olisi saanut osallistua muuna kuin vierestä katsojana.
Mieluiten sais noi duellit jättää siihen perjantai iltaan, kun mitään skenaarioita ei ole (ne ovat hienoja, mutta silloin kaikki vaan ei pääse mukaan).
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
JP
Paroni
Viestit: 157
Liittynyt: Keskiviikko, 08.03.2006 19:31
Paikkakunta: vihtavuori

Viesti Kirjoittaja JP » Sunnuntai, 01.10.2006 20:24

Tuo jousiammunta juttu voisi olla samaan aikaan kuin kaksinkamppailut niin useampi pääsisi tekemää ja tulisi lisää turnajais meininkiä.
Räyh!
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Sunnuntai, 01.10.2006 21:40

N.Hirvelä kirjoitti:
Archibald kirjoitti:Eli duellimättö oli tänä vuonna huono koska oli vain 1 vs. 1?? Selvä.


-a
Olihan se siinä mielessä, että sen aikana oltaisiin voitu mennä skenaarioita enemmän joihin kaikki olisi saanut osallistua muuna kuin vierestä katsojana.
Mieluiten sais noi duellit jättää siihen perjantai iltaan, kun mitään skenaarioita ei ole (ne ovat hienoja, mutta silloin kaikki vaan ei pääse mukaan).
Minun mielestäni kaksintaistelut olivat tänä vuonna juuri sopivassa välissä eivätkä vieneet aikaa varsinaisilta skenaarioilta. Tämä siksi, että duelithan oli sijoitettu osittain ruokailun päälle ja heti sen perään. En minä ainakaan olisi suostunut lähtemään seuraavaan skenaarioon välittömästi ruokailun jälkeen. Kaikkien kroppa kun ei oikein tykkää täydellä (noh, edes osittain täydellä) vatsalla rymyämisestä. Mielelläni siis seurasin kaksinkamppailuita ennen valmistautumista ja kentälle lähtöä.
Avatar
Archibald
Marsalkka
Viestit: 2182
Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
Paikkakunta: Stockholm

Viesti Kirjoittaja Archibald » Sunnuntai, 01.10.2006 22:13

Aivan, BlueSkie puhuu asiaa. Sotahuuto kesää kuitenkin joku yli 50 tuntia ja duellit kestää puoli tuntia, joten viekö sitten jousiammunta liikaa aikaa? Jos ajasta puhutaan niin olkaa iloisia että skenut alkavat vasta kymmeneltä :wink:


-a
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Maanantai, 02.10.2006 02:27

Jousiampujille ei oikein helposti saa samanlaista "esitaistelijat kohtaavat" tyyppistä ratkaisua kehitettyä.

Olen periaatteessa samaa mieltä JonTzun kanssa, että Sotahuuto ei ole yksilötapahtuma, vaan joukkotapahtuma.
Saamamme palautteen perusteella esitaistelijoiden valitseminen turnauksella ja heidän kohtaaminen kentällä oli monille varsin mieluisa kokemus, itseni mukaanlukien. Olisi hauskaa nähdä samalainen kohtaaminen tulevinakin vuosina.
Emme olleet lainkaan ennakoineet turnauksen saamaa suosiota. Tulipahan samalla käytännössä karsittua SH06:n paras taistelija.

Jousiampujille voisi toki järjestää kilpailut esim. illalla, skenaarioiden päätyttyä. Tänä vuonna kilpaa ehdotti ainakin Tympäisevän tähden kylän militia, ja meidän järjestäjien puolesta tämä olisi ollut ok. Meistä järjestäjistä ei kuitenkaan löytynyt ketään tätä kisaa järjestämään. Näin ollen kilvan järjestäminen jäi ehdottajan oman aktiivisuuden varaan, enkä vieläkään tiedä järjestettiinkö edes pienimuotoista kisaa.

Samanlaisen kisan voisi järjestää Sotakoneiden miehistöille, jos kilpailijoita riittää, luonnollisesti sellaisella ajalla, joka ei ole pois oikeilta skenaarioilta.
Avatar
RasWiz
Kersantti
Viestit: 53
Liittynyt: Sunnuntai, 12.03.2006 21:54
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja RasWiz » Maanantai, 02.10.2006 15:13

Jos alkaa jousiammunta kisaa ottamaan nii eiköhän se just illemmal kannaittais ottaa kun ei niin hirveän kuntoa vaativaa touhua taida olla joten sen varmaan jaksaa vielä mätön jälkeen. Ja jos tauluammuntaa otetaan niin helpointa olis ehkä laittaa maalia siihen nuolen päähän niin näkee mihin osuu ja toi jousimiesdueli vois olla monien jousimiesten mieleen.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Maanantai, 02.10.2006 16:03

Archibald kirjoitti:Eli duellimättö oli tänä vuonna huono koska oli vain 1 vs. 1?? Selvä.
Niin oli. Se hajautti tapahtumaa ja erityisesti se vei järjestäjien resursseja johonkin missä oli kiinni vain muutamia ihmisiä. Mielenkiintoinen kokeilu mutta toivottavasti ei pysyvä ilmiö Sotahuudossa.
Juhana
Kreivi
Viestit: 320
Liittynyt: Perjantai, 27.01.2006 16:56

Viesti Kirjoittaja Juhana » Maanantai, 02.10.2006 16:14

Kuten BlueSkie sanoi, tänä vuonna kaksintaistelut järjestettiin ruokailun päälle. Ne eivät vieneet skenaarioilta minuuttiakaan. Ne olivat myös helppo järjestää. Se vaati vain yhden järjestäjän, joka ohjeisti toiminnan ja passitti kaksintaistelijat ensimmäisinä syömään. Muiden syödessä tai levätessä kaksintaistelut käytiin ruokailupaikan lähettyvillä.

Esitaistelijoiden kohtaaminen ja sitä seurannut kenttätaistelu oli mielestäni onnistunein skenaario mitä tänä vuonna sotahuudossa nähtiin. Toivottavasti se järjestetään myös tulevina vuosina. Kaksintaistelut olivat myös mielenkiintoista seurattavaa, koska mitään ase -tai panssarirajoituksia ei ollut. Ei aseina pelkästään ropeconin 100cm pötkylöitä.

Jos miettii itse skenaarioihin jäävää aikaa niin viikonloppuun saisi ahdettuna noin 14 tuntia(la 11.00-20.00, su 10.00-15.00) tehokasta peliaikaa. Tietenkin poislukien ruokailut. Minunkaan mielestäni mitkään pelit tai leikit eivät saa viedä aikaa varsinaisilta skenaarioilta, mutta lauantain päivälliselle ja sunnuntain lounaalle voisi kuitenkin järjestää helposti täyteohjelmaa. Esimerkiksi nämä kaksitaistelut ja vaikka jousiammuntaa. Voittajan ryhmä voisi saada myös kunniaa(pisteitä).

Perjantai iltana voisi olla jotain vapaamuotoista ohjelmaa. Siinä on pisin vapaa-aika, vaikkakaan kaikki ryhmät eivät ole paikalla. Tansseja, heittokeihään heittoa, jousiammuntaa, rottinkinäytös, kirveen heittoa, jne..
Kehvo
Paroni
Viestit: 234
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 20:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kehvo » Maanantai, 02.10.2006 18:47

Eikös tuon dueli höskän jälkeinen skenaario ollut jotain 20min aikataulusta jäljessä? Voi tietysti olla että muistan täysin väärin.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 02.10.2006 18:58

Kehvo: olettaisin, että se turnajaisia seurannut skenaario olis myöhästynyt muutenkin about saman verran, ihan siitä syystä että ruokailuihin oli varattu vähemmän aikaa, mitä niissä oikeasti pystyi menemään (tai vaihtoehtoisesti ei ollut tarpeeksi linjastoja). Ja kuten BlueSkie totesi, heti ruokailun jälkeen ei olisi kyllä mielellään mennytkään kentälle mättämään.

Musta idea on hyvä, luonnollisesti sillä kehyksellä että tämä on pelkkää oheistoimintaa, joka ei ole mitenkään poissa varsinaisilta skenaarioilta. Kaikki tällainen oheissälä on lisäarvoa tapahtumalle, ja siis tervetullutta. Idea nimenomaan boffo-jousiammunta turneesta sopisi hyvin sotahuudon henkeen, ja tässähän olisi vaikka potentiaalia epäviralliselle boffojousen avoimelle sm-kisalle :wink: Archibaldin ehdottaman boffoille tarkoitetun maalitaulun sijasta voisi tietty kehitellä kokonaan oman konseptinsa tälle jutulle. Iten ainakin sytyin tästä ideasta.
Juhana
Kreivi
Viestit: 320
Liittynyt: Perjantai, 27.01.2006 16:56

Viesti Kirjoittaja Juhana » Maanantai, 02.10.2006 19:24

Lauantaina kumpikin ruokailu venyi jonkun verran. Ei kuitenkaan kaksintaisteluiden takia. Linjastoja taisi olla liian vähän, ruoka loppui kesken ja sitä tehtiin lisää. Ruokailuille oli joka tapauksessa varattu aikaa yksi tunti. Turnauksen pyöräyttää helposti läpi puolessa tunnissa, kun käytössä on kaksi kenttää. Seitsemän kaksintaistelua per kenttä, yhteensä kuudellatoista osallistujalla. Yhdestä kuolemasta poikki. Yksi järjestäjä ja kaksi tuomaria. Helppoa ja hauskaa.
Avatar
Archibald
Marsalkka
Viestit: 2182
Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
Paikkakunta: Stockholm

Viesti Kirjoittaja Archibald » Maanantai, 02.10.2006 21:36

saloneju kirjoitti:Archibaldin ehdottaman boffoille tarkoitetun maalitaulun sijasta voisi tietty kehitellä kokonaan oman konseptinsa tälle jutulle. Iten ainakin sytyin tästä ideasta.
Nyt tuli mieleen jotain, mielestäni nerokasta (koska itse sen keksin tottakai).

Eli kaikki osallistujat menevät riviin. Sitten ammutaan sellaista hulahula (HÄ?) rengasta kohti. Jos saa nuolen läpi, menee seuraavalle kierrokselle. Jos hutasee, putoaa. Seuraavalla kierroksella siirretään rengasta ("maalitaulua") kauemmas, kunnes viimeinen ja taitavin voittaa. Menee vähemmän aikaa kuin duellissa, veikkaisin.

Toisena päivänä mêléetä, toisena jousiammuntaa. Molemmat ruokailun jälkeen. Tuetaanko?


-a
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Maanantai, 02.10.2006 21:44

Ihan hyvä idea sinänsä, mutta jos homma suoritetaan boffonuolilla ja jousilla, niin pelkäänpä että joillakin saattaisi taidot riittää pidemmällekin matkalle kuin bofferinuoli kantaa. Ja tällöin vaikuttaisi myös tosi paljon se millaisella jousella osallistuu kisaan. Toisaalta jos kaikki osallistuvat samalla jousella, niin se suosii jousen omistajaa koska hän on tottunut ampumaan jousella. Siksi kierrosten kuluessa renkaan pitäisi ennemmin pienentyä kuin sen etäisyyttä kasvattaa. Näin luulisin. Toisaalta tämä vaatisi erikokoisia renkaita, mutta luulisin että ne järjestyvät aika helposti. Esim paineilmaletku on halpaa ja tarpeeksi jäykkää renkaan tekemiseen. Jos siis tätä rengasideaa haluaa lähteä kehittämään.

Toisaalta mie en tiedä jousiammunnasta paljoakaan, mutta äkkiseltään tuntuisi tältä kun miettii boffonuolien rakennetta ja jousien tehoa. Eli etäisyydet ovat kovasti rajalliset ja hyvin jousikohtaiset.
Avatar
Archibald
Marsalkka
Viestit: 2182
Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
Paikkakunta: Stockholm

Viesti Kirjoittaja Archibald » Maanantai, 02.10.2006 21:56

Totta. Jossain lähitaistelussa ei ole samat rajoitukset - vai oliko se sattumaa että Wanainmaalla ja Maahinkaisella oli parhaimmat bofferit :lol:

Jos rengasta pienennetään niin ottaa vain puutarhaletkua ja halkaisee sen niin että sitä saadaan päällekkäin. Ämpärikin on aika pieni mutta ei niin näyttävä.


-a
Viimeksi muokannut Archibald, Maanantai, 02.10.2006 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Maanantai, 02.10.2006 21:57

Reilupeli on perseestä :). Mielestäni Sotahuudon turnausessakin parasta oli juuri se, että henkilökohtaisella panssaroinnilla ja varustuksella oli merkitystä.

Mielestäni se, että jousiampujat ampuisivat vain omilla jousillaan, olisi vain hyvästä.
Avatar
Archibald
Marsalkka
Viestit: 2182
Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
Paikkakunta: Stockholm

Viesti Kirjoittaja Archibald » Maanantai, 02.10.2006 21:59

Keisari_P on Lawful Evil, ei epäilystäkään


-a
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Tiistai, 03.10.2006 10:45

Archibaldin ehdotus on ihan hyvä. Mutta totta kai osallistuminen omilla jousilla, siinähän se jännitys piileekin. Tai sitten hommasta voitaisiin poistaa tuo pitkän matkan tarkkuudella voittajan mittaaminen, vaan enemmänkin yritettäisiin mitata jotain sellaista jousiampujan ominaisuutta, joka on tärkeää nimenomaan BOFFOTAISTELUISSA. Eli jotain kuinka hyvin osuu panssaroituun vastustajaan tms.
JP
Paroni
Viestit: 157
Liittynyt: Keskiviikko, 08.03.2006 19:31
Paikkakunta: vihtavuori

Viesti Kirjoittaja JP » Tiistai, 03.10.2006 15:01

Maalitauluina tietenkin ihmisiä. Tappavasta osumasta kaksi pistettä ja haavoittavasta yksi.
Räyh!
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Tiistai, 03.10.2006 15:58

Noniinno, jousidueliin on monta vaihtoehtoa, usein on tehty niin että kaksi jousimiestä seisoo kumpikin paikallaan, ampuen vuorotellen toisiaan. Se kumpi saa toisen hengiltä eikä toinen pysty vastaamaan, on voittanut. Vahingosta huolimatta saa siis ampua vielä "tasoittavan nuolen".

Toinen vaihtoehto olisi että kumpikin saa liikkua vapaasti ja kantaa nuoliaan jne, lähellekin saa mennä jos haluaa. Kumpi saa toisen hengiltä ensin on voittanut. Lähellemenossa on aina riskinä että toinen ampuu tietty takaisin. Tässä punnittaisiin oikeasti jousiampujan taistelullinen teho, kyky liikkua jousen kanssa, osua liikkuvaan maaliin samalla kuin itsekin juoksee ja viimeiseksi vielä väistellä nuolia...

Ja niin edespäin.
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Skenaariot”