Miniskenarioehdotus
Valvojat: Ylläpito, Sotahuuto 2007
- Archibald
- Marsalkka
- Viestit: 2182
- Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
- Paikkakunta: Stockholm
Miniskenarioehdotus
Kun kerran oli duellimättöä, niin mitä mieltä olisitte jos olisi jousiammuntakilpailu? Huomasin että suurimmalla osalla ryhmistä oli tämänvuotisessa Sotahuudossa edes yksi jousiampuja, ja niillä joilla olisi enemmän, valitsisivat luonnollisesti parhaimman edustamaan ryhmäänsä.
Olen löytänyt kaksi ongelmaa tähän mennessä.
1) Kaikilla ryhmillä ei ole jousiampujia. Pitäisikö järjestäjillä olla yksi lainajousi ja muutaman nuoli, vai pitääkö ryhmän katsoa että on omat tarpeelliset aseet? Saisiko käyttää heittokeihäitä tai varsijousia?
2) Bofferinuolissa ei ole terävää kärkeä. Pitäisi kehittää joku erikoinen "taulu" tai sitten tuomareiden pitäisi katsoa mihin osuu..
Commenten Sie bitte.
-a
Olen löytänyt kaksi ongelmaa tähän mennessä.
1) Kaikilla ryhmillä ei ole jousiampujia. Pitäisikö järjestäjillä olla yksi lainajousi ja muutaman nuoli, vai pitääkö ryhmän katsoa että on omat tarpeelliset aseet? Saisiko käyttää heittokeihäitä tai varsijousia?
2) Bofferinuolissa ei ole terävää kärkeä. Pitäisi kehittää joku erikoinen "taulu" tai sitten tuomareiden pitäisi katsoa mihin osuu..
Commenten Sie bitte.
-a
-
- Paroni
- Viestit: 222
- Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 23:24
- Paikkakunta: Helsinki
Kuulostaa hauskalta vaikkei minulla jousta olekkaan.
Entäs jos ei käytettäisi maalitauluja, vaan muita jousimiehiä. Toisinsanoen siis Jousipyssykaksintaisteluja. Hieman lisää tietoa kyseisestä pelistä löytyy täältä
http://www.thealmightyguru.com/Boffer/Rules-Games.html
Pelin nimi on "Porcupines" (mistähän lienevät tuonkin repineet)
Sivulta löytyy paljon muitakin pelejä, mutta kutsuisin niitä lähinäkin fantasiapohjaisikisi leikeiksi. Useimmat linkin "skenaariot" eivät siis vakuuttaneet minua.
Entäs jos ei käytettäisi maalitauluja, vaan muita jousimiehiä. Toisinsanoen siis Jousipyssykaksintaisteluja. Hieman lisää tietoa kyseisestä pelistä löytyy täältä
http://www.thealmightyguru.com/Boffer/Rules-Games.html
Pelin nimi on "Porcupines" (mistähän lienevät tuonkin repineet)
Sivulta löytyy paljon muitakin pelejä, mutta kutsuisin niitä lähinäkin fantasiapohjaisikisi leikeiksi. Useimmat linkin "skenaariot" eivät siis vakuuttaneet minua.
- JonTzu
- Sotahuuto '11 -järjestäjä
- Viestit: 2966
- Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
- Paikkakunta: Helsinki
- Archibald
- Marsalkka
- Viestit: 2182
- Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
- Paikkakunta: Stockholm
- N.Hirvelä
- Sotahuuto '09 -järjestäjä
- Viestit: 2613
- Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Olihan se siinä mielessä, että sen aikana oltaisiin voitu mennä skenaarioita enemmän joihin kaikki olisi saanut osallistua muuna kuin vierestä katsojana.Archibald kirjoitti:Eli duellimättö oli tänä vuonna huono koska oli vain 1 vs. 1?? Selvä.
-a
Mieluiten sais noi duellit jättää siihen perjantai iltaan, kun mitään skenaarioita ei ole (ne ovat hienoja, mutta silloin kaikki vaan ei pääse mukaan).
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
-
- Paroni
- Viestit: 157
- Liittynyt: Keskiviikko, 08.03.2006 19:31
- Paikkakunta: vihtavuori
- BlueSkie
- Herttua
- Viestit: 862
- Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
- Paikkakunta: Kuopio
Minun mielestäni kaksintaistelut olivat tänä vuonna juuri sopivassa välissä eivätkä vieneet aikaa varsinaisilta skenaarioilta. Tämä siksi, että duelithan oli sijoitettu osittain ruokailun päälle ja heti sen perään. En minä ainakaan olisi suostunut lähtemään seuraavaan skenaarioon välittömästi ruokailun jälkeen. Kaikkien kroppa kun ei oikein tykkää täydellä (noh, edes osittain täydellä) vatsalla rymyämisestä. Mielelläni siis seurasin kaksinkamppailuita ennen valmistautumista ja kentälle lähtöä.N.Hirvelä kirjoitti:Olihan se siinä mielessä, että sen aikana oltaisiin voitu mennä skenaarioita enemmän joihin kaikki olisi saanut osallistua muuna kuin vierestä katsojana.Archibald kirjoitti:Eli duellimättö oli tänä vuonna huono koska oli vain 1 vs. 1?? Selvä.
-a
Mieluiten sais noi duellit jättää siihen perjantai iltaan, kun mitään skenaarioita ei ole (ne ovat hienoja, mutta silloin kaikki vaan ei pääse mukaan).
- Archibald
- Marsalkka
- Viestit: 2182
- Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
- Paikkakunta: Stockholm
- Keisari_P
- Ylläpito
- Viestit: 2524
- Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
- Paikkakunta: Helsinki
Jousiampujille ei oikein helposti saa samanlaista "esitaistelijat kohtaavat" tyyppistä ratkaisua kehitettyä.
Olen periaatteessa samaa mieltä JonTzun kanssa, että Sotahuuto ei ole yksilötapahtuma, vaan joukkotapahtuma.
Saamamme palautteen perusteella esitaistelijoiden valitseminen turnauksella ja heidän kohtaaminen kentällä oli monille varsin mieluisa kokemus, itseni mukaanlukien. Olisi hauskaa nähdä samalainen kohtaaminen tulevinakin vuosina.
Emme olleet lainkaan ennakoineet turnauksen saamaa suosiota. Tulipahan samalla käytännössä karsittua SH06:n paras taistelija.
Jousiampujille voisi toki järjestää kilpailut esim. illalla, skenaarioiden päätyttyä. Tänä vuonna kilpaa ehdotti ainakin Tympäisevän tähden kylän militia, ja meidän järjestäjien puolesta tämä olisi ollut ok. Meistä järjestäjistä ei kuitenkaan löytynyt ketään tätä kisaa järjestämään. Näin ollen kilvan järjestäminen jäi ehdottajan oman aktiivisuuden varaan, enkä vieläkään tiedä järjestettiinkö edes pienimuotoista kisaa.
Samanlaisen kisan voisi järjestää Sotakoneiden miehistöille, jos kilpailijoita riittää, luonnollisesti sellaisella ajalla, joka ei ole pois oikeilta skenaarioilta.
Olen periaatteessa samaa mieltä JonTzun kanssa, että Sotahuuto ei ole yksilötapahtuma, vaan joukkotapahtuma.
Saamamme palautteen perusteella esitaistelijoiden valitseminen turnauksella ja heidän kohtaaminen kentällä oli monille varsin mieluisa kokemus, itseni mukaanlukien. Olisi hauskaa nähdä samalainen kohtaaminen tulevinakin vuosina.
Emme olleet lainkaan ennakoineet turnauksen saamaa suosiota. Tulipahan samalla käytännössä karsittua SH06:n paras taistelija.
Jousiampujille voisi toki järjestää kilpailut esim. illalla, skenaarioiden päätyttyä. Tänä vuonna kilpaa ehdotti ainakin Tympäisevän tähden kylän militia, ja meidän järjestäjien puolesta tämä olisi ollut ok. Meistä järjestäjistä ei kuitenkaan löytynyt ketään tätä kisaa järjestämään. Näin ollen kilvan järjestäminen jäi ehdottajan oman aktiivisuuden varaan, enkä vieläkään tiedä järjestettiinkö edes pienimuotoista kisaa.
Samanlaisen kisan voisi järjestää Sotakoneiden miehistöille, jos kilpailijoita riittää, luonnollisesti sellaisella ajalla, joka ei ole pois oikeilta skenaarioilta.
- RasWiz
- Kersantti
- Viestit: 53
- Liittynyt: Sunnuntai, 12.03.2006 21:54
- Paikkakunta: Kuusankoski
Jos alkaa jousiammunta kisaa ottamaan nii eiköhän se just illemmal kannaittais ottaa kun ei niin hirveän kuntoa vaativaa touhua taida olla joten sen varmaan jaksaa vielä mätön jälkeen. Ja jos tauluammuntaa otetaan niin helpointa olis ehkä laittaa maalia siihen nuolen päähän niin näkee mihin osuu ja toi jousimiesdueli vois olla monien jousimiesten mieleen.
-
- Kreivi
- Viestit: 320
- Liittynyt: Perjantai, 27.01.2006 16:56
Kuten BlueSkie sanoi, tänä vuonna kaksintaistelut järjestettiin ruokailun päälle. Ne eivät vieneet skenaarioilta minuuttiakaan. Ne olivat myös helppo järjestää. Se vaati vain yhden järjestäjän, joka ohjeisti toiminnan ja passitti kaksintaistelijat ensimmäisinä syömään. Muiden syödessä tai levätessä kaksintaistelut käytiin ruokailupaikan lähettyvillä.
Esitaistelijoiden kohtaaminen ja sitä seurannut kenttätaistelu oli mielestäni onnistunein skenaario mitä tänä vuonna sotahuudossa nähtiin. Toivottavasti se järjestetään myös tulevina vuosina. Kaksintaistelut olivat myös mielenkiintoista seurattavaa, koska mitään ase -tai panssarirajoituksia ei ollut. Ei aseina pelkästään ropeconin 100cm pötkylöitä.
Jos miettii itse skenaarioihin jäävää aikaa niin viikonloppuun saisi ahdettuna noin 14 tuntia(la 11.00-20.00, su 10.00-15.00) tehokasta peliaikaa. Tietenkin poislukien ruokailut. Minunkaan mielestäni mitkään pelit tai leikit eivät saa viedä aikaa varsinaisilta skenaarioilta, mutta lauantain päivälliselle ja sunnuntain lounaalle voisi kuitenkin järjestää helposti täyteohjelmaa. Esimerkiksi nämä kaksitaistelut ja vaikka jousiammuntaa. Voittajan ryhmä voisi saada myös kunniaa(pisteitä).
Perjantai iltana voisi olla jotain vapaamuotoista ohjelmaa. Siinä on pisin vapaa-aika, vaikkakaan kaikki ryhmät eivät ole paikalla. Tansseja, heittokeihään heittoa, jousiammuntaa, rottinkinäytös, kirveen heittoa, jne..
Esitaistelijoiden kohtaaminen ja sitä seurannut kenttätaistelu oli mielestäni onnistunein skenaario mitä tänä vuonna sotahuudossa nähtiin. Toivottavasti se järjestetään myös tulevina vuosina. Kaksintaistelut olivat myös mielenkiintoista seurattavaa, koska mitään ase -tai panssarirajoituksia ei ollut. Ei aseina pelkästään ropeconin 100cm pötkylöitä.
Jos miettii itse skenaarioihin jäävää aikaa niin viikonloppuun saisi ahdettuna noin 14 tuntia(la 11.00-20.00, su 10.00-15.00) tehokasta peliaikaa. Tietenkin poislukien ruokailut. Minunkaan mielestäni mitkään pelit tai leikit eivät saa viedä aikaa varsinaisilta skenaarioilta, mutta lauantain päivälliselle ja sunnuntain lounaalle voisi kuitenkin järjestää helposti täyteohjelmaa. Esimerkiksi nämä kaksitaistelut ja vaikka jousiammuntaa. Voittajan ryhmä voisi saada myös kunniaa(pisteitä).
Perjantai iltana voisi olla jotain vapaamuotoista ohjelmaa. Siinä on pisin vapaa-aika, vaikkakaan kaikki ryhmät eivät ole paikalla. Tansseja, heittokeihään heittoa, jousiammuntaa, rottinkinäytös, kirveen heittoa, jne..
-
- Paroni
- Viestit: 234
- Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 20:28
- Paikkakunta: Helsinki
- saloneju
- Keisari
- Viestit: 5706
- Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
- Paikkakunta: Tampere
Kehvo: olettaisin, että se turnajaisia seurannut skenaario olis myöhästynyt muutenkin about saman verran, ihan siitä syystä että ruokailuihin oli varattu vähemmän aikaa, mitä niissä oikeasti pystyi menemään (tai vaihtoehtoisesti ei ollut tarpeeksi linjastoja). Ja kuten BlueSkie totesi, heti ruokailun jälkeen ei olisi kyllä mielellään mennytkään kentälle mättämään.
Musta idea on hyvä, luonnollisesti sillä kehyksellä että tämä on pelkkää oheistoimintaa, joka ei ole mitenkään poissa varsinaisilta skenaarioilta. Kaikki tällainen oheissälä on lisäarvoa tapahtumalle, ja siis tervetullutta. Idea nimenomaan boffo-jousiammunta turneesta sopisi hyvin sotahuudon henkeen, ja tässähän olisi vaikka potentiaalia epäviralliselle boffojousen avoimelle sm-kisalle Archibaldin ehdottaman boffoille tarkoitetun maalitaulun sijasta voisi tietty kehitellä kokonaan oman konseptinsa tälle jutulle. Iten ainakin sytyin tästä ideasta.
Musta idea on hyvä, luonnollisesti sillä kehyksellä että tämä on pelkkää oheistoimintaa, joka ei ole mitenkään poissa varsinaisilta skenaarioilta. Kaikki tällainen oheissälä on lisäarvoa tapahtumalle, ja siis tervetullutta. Idea nimenomaan boffo-jousiammunta turneesta sopisi hyvin sotahuudon henkeen, ja tässähän olisi vaikka potentiaalia epäviralliselle boffojousen avoimelle sm-kisalle Archibaldin ehdottaman boffoille tarkoitetun maalitaulun sijasta voisi tietty kehitellä kokonaan oman konseptinsa tälle jutulle. Iten ainakin sytyin tästä ideasta.
-
- Kreivi
- Viestit: 320
- Liittynyt: Perjantai, 27.01.2006 16:56
Lauantaina kumpikin ruokailu venyi jonkun verran. Ei kuitenkaan kaksintaisteluiden takia. Linjastoja taisi olla liian vähän, ruoka loppui kesken ja sitä tehtiin lisää. Ruokailuille oli joka tapauksessa varattu aikaa yksi tunti. Turnauksen pyöräyttää helposti läpi puolessa tunnissa, kun käytössä on kaksi kenttää. Seitsemän kaksintaistelua per kenttä, yhteensä kuudellatoista osallistujalla. Yhdestä kuolemasta poikki. Yksi järjestäjä ja kaksi tuomaria. Helppoa ja hauskaa.
- Archibald
- Marsalkka
- Viestit: 2182
- Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
- Paikkakunta: Stockholm
Nyt tuli mieleen jotain, mielestäni nerokasta (koska itse sen keksin tottakai).saloneju kirjoitti:Archibaldin ehdottaman boffoille tarkoitetun maalitaulun sijasta voisi tietty kehitellä kokonaan oman konseptinsa tälle jutulle. Iten ainakin sytyin tästä ideasta.
Eli kaikki osallistujat menevät riviin. Sitten ammutaan sellaista hulahula (HÄ?) rengasta kohti. Jos saa nuolen läpi, menee seuraavalle kierrokselle. Jos hutasee, putoaa. Seuraavalla kierroksella siirretään rengasta ("maalitaulua") kauemmas, kunnes viimeinen ja taitavin voittaa. Menee vähemmän aikaa kuin duellissa, veikkaisin.
Toisena päivänä mêléetä, toisena jousiammuntaa. Molemmat ruokailun jälkeen. Tuetaanko?
-a
- ZamboNet
- Rautasydän
- Viestit: 3505
- Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
- Paikkakunta: Jyväskylä
Ihan hyvä idea sinänsä, mutta jos homma suoritetaan boffonuolilla ja jousilla, niin pelkäänpä että joillakin saattaisi taidot riittää pidemmällekin matkalle kuin bofferinuoli kantaa. Ja tällöin vaikuttaisi myös tosi paljon se millaisella jousella osallistuu kisaan. Toisaalta jos kaikki osallistuvat samalla jousella, niin se suosii jousen omistajaa koska hän on tottunut ampumaan jousella. Siksi kierrosten kuluessa renkaan pitäisi ennemmin pienentyä kuin sen etäisyyttä kasvattaa. Näin luulisin. Toisaalta tämä vaatisi erikokoisia renkaita, mutta luulisin että ne järjestyvät aika helposti. Esim paineilmaletku on halpaa ja tarpeeksi jäykkää renkaan tekemiseen. Jos siis tätä rengasideaa haluaa lähteä kehittämään.
Toisaalta mie en tiedä jousiammunnasta paljoakaan, mutta äkkiseltään tuntuisi tältä kun miettii boffonuolien rakennetta ja jousien tehoa. Eli etäisyydet ovat kovasti rajalliset ja hyvin jousikohtaiset.
Toisaalta mie en tiedä jousiammunnasta paljoakaan, mutta äkkiseltään tuntuisi tältä kun miettii boffonuolien rakennetta ja jousien tehoa. Eli etäisyydet ovat kovasti rajalliset ja hyvin jousikohtaiset.
- Archibald
- Marsalkka
- Viestit: 2182
- Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
- Paikkakunta: Stockholm
Totta. Jossain lähitaistelussa ei ole samat rajoitukset - vai oliko se sattumaa että Wanainmaalla ja Maahinkaisella oli parhaimmat bofferit
Jos rengasta pienennetään niin ottaa vain puutarhaletkua ja halkaisee sen niin että sitä saadaan päällekkäin. Ämpärikin on aika pieni mutta ei niin näyttävä.
-a
Jos rengasta pienennetään niin ottaa vain puutarhaletkua ja halkaisee sen niin että sitä saadaan päällekkäin. Ämpärikin on aika pieni mutta ei niin näyttävä.
-a
Viimeksi muokannut Archibald, Maanantai, 02.10.2006 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Keisari_P
- Ylläpito
- Viestit: 2524
- Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
- Paikkakunta: Helsinki
- Archibald
- Marsalkka
- Viestit: 2182
- Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
- Paikkakunta: Stockholm
- saloneju
- Keisari
- Viestit: 5706
- Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
- Paikkakunta: Tampere
Archibaldin ehdotus on ihan hyvä. Mutta totta kai osallistuminen omilla jousilla, siinähän se jännitys piileekin. Tai sitten hommasta voitaisiin poistaa tuo pitkän matkan tarkkuudella voittajan mittaaminen, vaan enemmänkin yritettäisiin mitata jotain sellaista jousiampujan ominaisuutta, joka on tärkeää nimenomaan BOFFOTAISTELUISSA. Eli jotain kuinka hyvin osuu panssaroituun vastustajaan tms.
-
- Paroni
- Viestit: 157
- Liittynyt: Keskiviikko, 08.03.2006 19:31
- Paikkakunta: vihtavuori
- Wizzyli
- Herttua
- Viestit: 632
- Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Noniinno, jousidueliin on monta vaihtoehtoa, usein on tehty niin että kaksi jousimiestä seisoo kumpikin paikallaan, ampuen vuorotellen toisiaan. Se kumpi saa toisen hengiltä eikä toinen pysty vastaamaan, on voittanut. Vahingosta huolimatta saa siis ampua vielä "tasoittavan nuolen".
Toinen vaihtoehto olisi että kumpikin saa liikkua vapaasti ja kantaa nuoliaan jne, lähellekin saa mennä jos haluaa. Kumpi saa toisen hengiltä ensin on voittanut. Lähellemenossa on aina riskinä että toinen ampuu tietty takaisin. Tässä punnittaisiin oikeasti jousiampujan taistelullinen teho, kyky liikkua jousen kanssa, osua liikkuvaan maaliin samalla kuin itsekin juoksee ja viimeiseksi vielä väistellä nuolia...
Ja niin edespäin.
Toinen vaihtoehto olisi että kumpikin saa liikkua vapaasti ja kantaa nuoliaan jne, lähellekin saa mennä jos haluaa. Kumpi saa toisen hengiltä ensin on voittanut. Lähellemenossa on aina riskinä että toinen ampuu tietty takaisin. Tässä punnittaisiin oikeasti jousiampujan taistelullinen teho, kyky liikkua jousen kanssa, osua liikkuvaan maaliin samalla kuin itsekin juoksee ja viimeiseksi vielä väistellä nuolia...
Ja niin edespäin.
ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL