Aseiden maksimipainot

Keskustelua Sotahuuto 2007 säännöistä.

Valvojat: Ylläpito, Sotahuuto 2007

Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Aseiden maksimipainot

Viesti Kirjoittaja Ketku » Sunnuntai, 15.04.2007 20:39

Tuolla Viron puolella on keskusteluja noista aseiden maksimipainoista ainakin jonkun verran ja itse en niihin jaksanut lähteä kommetoimaan, koska olisivat vähän menneet Off-Topiciksi, vaikka eipä se täällä niin hirveästi ole vaikuttanut.

Mutta siis itse tahtoisin aloittaa keskustelun siitä, tulisiko aseille asettaa maksimipainot, koska no onhan se massa vähän turvatonta, varsinkin isoissa aseissa, vaikka ei käytäkkään hirveästi voimaa.

Itse en näe niinkään ongelmana aseiden minimipainoja, koska no itse olen ainakin kevyemmän puolesta verrattuna painavampiin.

Vaikeinta vain on tietenkin aina lähteä linjaamaan mikä on liian painavaa ja mikä ei, jokaisella on varmasti siihen erilainen mielipide. Ongelmana pelkissä painoissa on tietenkin se, että erilaisella putkella saa enemmän pehmustetta, tässä siis pitäisi ottaa huomioon se, että jos tekee paksummasta putkesta, niin aseen tulee myös sisältää tietenkin minimipehmusteet.

Enpä tuota enempää keksinyt, mutta keskustelkaamme.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Sunnuntai, 15.04.2007 20:44

En oikeastaan näe mitään järkeä painorajoissa. Minimipainoa en rupeaisi määrittelemään, koska kevyempi on turvallisempi, ja minimipehmusteitten määrä joka tapauksessa rajoittaa aseitten painoa. Jossain vaiheessa painoa ei pysty enää karsimaan.

Maksimipainot ovat sitten mielenkiintoisempi asia, mutta sanoisin, ettei sekään ole oikeasti ongelma; kilpavarustelu pitää siitä huolen. Yleensä raskaampi ase on hitaampi ja jää alakynteen nopeammin liikkuvaa asetta vastaan. Niinpä ihmiset yleisesti pyrkivät tekemään kevyitä aseita. Painorajat ovat turhaa byrokratiaa ja sääntökikkailua, jota ei oikeasti tarvita.
It'll be awesome.
Ben Zen
Paroni
Viestit: 222
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 23:24
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ben Zen » Sunnuntai, 15.04.2007 21:57

Mutta niitä älyttömän isoja kahdenkäden miekkoja kuitenkin näkyi viime sotahuudossa. En tietenkään tiedä minkä painoisia aseet olivat, mutta ne näyttivät hyvin painavilta. Toisaalta painon huomasi kyseisten aseiden käyttäjien kömpelön oloisista miekanheilautuksista.
Itse en ainakaan haluaisi että minua "puukotettaisiin" selkään moisella hirvitys aseella. Vaikkei vihollista ei tulisi lyödä kovaa selkään, niin melko kovia iskuja on kuitenkin tullut niskaan pari kertaa. Ja jos isku vielä kaiken lisäksi tulee jostain parimetrisestä bofferlihaleikkuriterästä niin se on todennäköisesti vaarallista.
Mielestäni maxsimipainorajaa tarvitaan sillä, vaikkei painavia aseita yleisesti kannata rakentaa niin niitä silti käytetään.
Praise the sun!
Mannunvartija
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 503
Liittynyt: Sunnuntai, 29.10.2006 12:17

Viesti Kirjoittaja Mannunvartija » Sunnuntai, 15.04.2007 22:17

IMO riittävää olisi, että pelinjohto pidättäisi oikeudut evätä jonkin ylipainavan aseen käyttö SoHussa.
Can-Do
Lippu-Jippu
Rakkaalla possulla on monta nimeä.
Raakku
Paroni
Viestit: 177
Liittynyt: Maanantai, 26.06.2006 01:59

Viesti Kirjoittaja Raakku » Sunnuntai, 15.04.2007 22:21

Mannunvartija kirjoitti:IMO riittävää olisi, että pelinjohto pidättäisi oikeudut evätä jonkin ylipainavan aseen käyttö SoHussa.
Samaa mieltä, täysin riittävä ratkaisu.
Yleisestikkin tarkastajilla tulee olla aina mahdollisuus hylätä ase, mikäli sen turvallisuus herättää selkeitä epäilyksiä, vaikka ase periaatteessa olisikin sääntöjen mukainen.
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Sunnuntai, 15.04.2007 23:44

Vertailun vuoksi lainaan tähän bofferisääntöjä. Alkujaan Korpinklaanin säännöt, jotka on sittemmin julkaistu Larppaaja-lehdessä ja Larppaajan käsikirjassa.

"-Käsiaseet eivät saa olla niin raskaita, että voivat aiheuttaa vammoja, mutta niiden ei ole hyvä olla kevyitäkään liikeratojen vuoksi. Yhdellä kädellä käytettävän aseen paino ei saa ylittää 1 kg eikä kahdella kädellä käytettävän 2 kg. Alimmaksi painoksi suositellaan 100 g kutakin aseen kokonaispituuden täyttä 20 cm kohden eli esimerkiksi 125cm miekalle 600 g."

Minulla ei ole hyvää puntaria, mutta olisi kiva tietää vertailun vuoksi kuinka painavia omat miekat ovat ja kuinka asettuvat noihin raameihin.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Säännöt”