Bambu

Keskustelua Sotahuuto 2007 säännöistä.

Valvojat: Ylläpito, Sotahuuto 2007

Avatar
Archibald
Marsalkka
Viestit: 2182
Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
Paikkakunta: Stockholm

Bambu

Viesti Kirjoittaja Archibald » Tiistai, 10.04.2007 23:26

Haku sanalla bambu tuotti yhden tuloksen aiheesta Bofferinuolet / Jousipyssyt.

Elikkäs, tuolta Viron puolelta tuli kyselyä bamburungosta keihäässä. Tietääkseni tätä ei olla käsitelty lähes lainkaan, joten pitäisi saada "virallinen kannanotto".

Itse kannatan bambua, koska se on kevyttä ja kestävää. En muista tarkalleen miten se käyttäytyy kun se hajoaa, mutta mitään peruspuutahan se ei ole.

Kai tämä on sääntö, meinasin laittaa boffot ja panssareihin.


-a
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Keskiviikko, 11.04.2007 00:06

Oman käsitykseni mukaan (ja vähäisten kokemusten mukaan mitä on ohuista bambuputkista jostain nuoruudesta) muistelisin että bambu hajoaa vähän kuin pitkittäinen lasikuitu... eli pitkiksi säleiksi.
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Keskiviikko, 11.04.2007 00:08

Bambuhan ei ole puuta ollenkaan, vaan oikeastaan ruohokasvi.

Minulla on sellainen käsitys että bambu sälöytyy erittäin ilkeästi rikkoutuessaan. Erityisesti päistään se sälöytyy ihan puristelemalla.

Riippuu kai tosin aika paljon millainen bambu on kyseessä ja miten se on tulpattu tai muuten käsitelty. Oma kokemukseni on peräisin vanhasta bambuisesta onkivavasta. Se meni n. 20cm säleille kun metallisen tulppauksen irrottua pään puristi kasaan kädellä. Vähän samannäköinen oli kuin jos otat rullalle käärityn paperin ja leikkelet siihen viiltoja saksilla pituussuunnassa.
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Keskiviikko, 11.04.2007 02:11

Tuo kukkakepeissä ja onkivavoissa käytetty bambu ainakin katkeaa teräviksi säleiksi, mutta paksummista bambukepeistä ei ole kokemusta.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Keskiviikko, 11.04.2007 10:32

Jos luette sen viestin/keskustelun tuolta englanninkieliseltä foorumilta, jossa bambu alun perin mainittiin, niin siinä yksi virolaisista sanoo suoraan, että hajotessaan se menee vaarallisiksi säleiksi, mutta toteaa perään että "tietääkseen ei ole koskaan sattunut sen takia kenellekään mitään". Tähän en kyllä lähtisi luottamaan ja siltä pohjalta kuoppaisin keskustelun bambukepistä ihan alkuunsa.
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Keskiviikko, 11.04.2007 11:20

Vastaavista ruohokasveista Rottinki on huomattavasti parempi, kuin bambu, jos sitä pohtii keihääseen. Vaikka rottinki ei helposti menekkään rikki, niin silti jättäisin sen pois materiaalivaihtoehdoista.

Muovi on parasta ja turvallisinta, kun lasikuitua vasta tutkitaan.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
Hellowenisti
Sotahuuto '15 -järjestäjä
Viestit: 503
Liittynyt: Sunnuntai, 21.05.2006 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Hellowenisti » Keskiviikko, 11.04.2007 15:32

Bambu keppiä ei mielestäni tule käyttää lähitaisteluaseissa, koska se todellakin sälöytyy hyvin ikävästi.

MUTTA se soveltuu mielestäni loistavasti heittokeihäiden rungoksi. Sälöytymisen voi estää täysin (ainakin kun se on lyhyt eikä keihään mittainen) niin, että ensin laitetaan bambun ympärille kerros jesaria. Sitten jesarikerroksen ympärille kerros solumuovia + se teipataan kiinni vielä yhdellä kerroksella jesaria. Lopputulos, jos heittokeihäs poikkea säleet eivät ole pääsemässä tästä läpi. Viime sotahuudossa minulla oli näitä vehkeitä mukana 3kpl ja niistä yksi poikkesi kahdesta kohtaa. (ne poikkeavat, kun ne tallotaan poikki niinkuin nuolet. Sitten ovat käyttökelvottomia.)
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Keskiviikko, 11.04.2007 15:50

Miksi laittaa bambua niihin varreksi kun voi laittaa pvc:tä joka ei välttämättä mene rikki ollenkaan vaikka joku polkisikin päälle.

Hm. olen varmaan missannut varsimateriaalin noita tarkastaessani. My bad.
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Avatar
Humppamies
Kreivi
Viestit: 271
Liittynyt: Sunnuntai, 26.03.2006 19:28
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja Humppamies » Keskiviikko, 11.04.2007 17:52

Onko siinä sitten järkeä hinnankaan puolesta, jokin ääni päässäni sanoo, että pvc olisi halvempaa?
"Ei mitään kiirettä, taistelu näkyy jatkuvan vielä."
- Cpt. Sergei Fukov
Avatar
Hellowenisti
Sotahuuto '15 -järjestäjä
Viestit: 503
Liittynyt: Sunnuntai, 21.05.2006 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Hellowenisti » Keskiviikko, 11.04.2007 19:46

Wizzyli kirjoitti:Miksi laittaa bambua niihin varreksi kun voi laittaa pvc:tä joka ei välttämättä mene rikki ollenkaan vaikka joku polkisikin päälle.

Hm. olen varmaan missannut varsimateriaalin noita tarkastaessani. My bad.
Bambu on huomattavasti kevyempää, kuin pvc. (silloin sen paino ei nouse rungon takia liian suureksi.)
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Keskiviikko, 11.04.2007 21:52

bambu ei kai jousta niin paljoa kuin pvc, eli sen takia sitä on käytetty Viron puolella, jos ymmärsin oikein tuosta lontoon kielestä.
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Avatar
Humppamies
Kreivi
Viestit: 271
Liittynyt: Sunnuntai, 26.03.2006 19:28
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja Humppamies » Keskiviikko, 11.04.2007 22:42

Ahaa, eli ompelukonemiekkoja. Ymmärrän.
"Ei mitään kiirettä, taistelu näkyy jatkuvan vielä."
- Cpt. Sergei Fukov
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Torstai, 12.04.2007 02:09

Heittokeihäs lentää paremmin (oikein päin ja pidemmälle) mikäli sen kärjessä on painoa, siksi kevein ei välttämättä ole paras.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Torstai, 12.04.2007 02:39

Tässä huomaa Suomalaisen boffokulttuurin ylisuojelevuuden :?

Bambun käyttö keihäissä ja varrellisissa asessa eliminoisi PVC-putkelle ominaisen veivaamisen ja olisi kevyt. Jos homma on virolaisilla toiminut jo vuosia, miksi se ei voisi meilläkin toimia?
Itse olen ainakin kyllästynyt surkeisiin joustaviin keihäisiin ja olen valmis etsimään paremmin nimeonmaan varrellisissa aseissa toimivia materiaaleja.

Bambu voisi olla yksi vaihtoehto. Ohut lasikuitu toinen.
Jos sälöytymistä pelätään, putki voidaan teipata lasikuituteipillä, joka varmasti estää sälöytymisen. Mikäli aseen kokonaispaino pysyy pienenä, myös aseen joustamattomuus ei ole niin iso ongelma, sillä iskussa on oletusarvoisesti vähemmän energiaa (liikkuvan massan muodossa).

Toivoisin hieman enemmän avarakatseisuutta uusien asioiden vastaanottamisessa. Mielestäni bambun tyrmääminen vaarallisena kokeilematta ei ole perusteltua, ottaen huomioon virolaisten pitkän positiivisen kokemuksen.
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Torstai, 12.04.2007 10:16

Kokeiluja kannattaa, jopa pitää tehdä. Kokeilijoiden kannattaa kuitenkin varautua siihen että se saatu hieno superase ei välttämättä kelpaa Sotahuutoon vuoteen tai kahteen ennen kuin sen käytöstä on enemmän kokemusta muuallakin kuin yhden porukan sisäpiirissä

Bambu kuulostaa kokeilemisen arvoiselta. Kuten jo englanninkieliselle puolelle kirjoitin, ei pistoaseissa ole paino määräävänä elementtinä koska aseen painolla ei ole juurikaan väliä jos piston takana on lyöjän paino. Lyömäaseissa energia tulee aseen painosta ja lyöjän kädestä, keihäissä lyöjän vartalosta jos pisto on "oikein" suoritettu. Boffoissa pelkkä käsien voimalla tehty pisto olisi turvallisempi, mutta iskun taakse saa helposti tuota vartalon massaa vahingossakin kun taistellaan liikkeessä. Pahimmillaan jopa kahden henkilön massan jos pistetään vastapalloon.

Oleellisempaa on se miten keihäs jakaa tuon energian ja tähän auttaa kärjen rakenne ja varren joustavuus. Ne Rämän kokeilemat lasikuitukeihäät (oliko ne 30mm putkella?) olivat tältä osin turhankin jämäköitä. Onko kukaan kokeillut 20mm tai 25mm lasikuituputkilla? Keihään varren ei kuitenkaan tarvitse kestää sitä että sillä juntataan neljää miestä kerralla (kuten eräässä demonstraatiossa Orivedellä tehtiin ja Rämän keihäs ei juurikaan taipunut siinä). Riittää että se on tarpeeksi jäykkä vemputuksen estämiseen.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Torstai, 12.04.2007 16:05

Keisari_P kirjoitti:Toivoisin hieman enemmän avarakatseisuutta uusien asioiden vastaanottamisessa. Mielestäni bambun tyrmääminen vaarallisena kokeilematta ei ole perusteltua, ottaen huomioon virolaisten pitkän positiivisen kokemuksen.
Totta, mutta jos virolaisten puheet bambusta on mainitsemiani "sälöytyyhän se vaarallisesti, mutta tähän mennessä mitään ei ole sattunut" -tyyppisiä, niin itse olen kyllä aika skeptinen asian suhteen. Tosin se nyt olikin ainoastaan yksittäinen kommentti.

Kaikki kunnia sille joka jaksaa lähteä kehittelemään ja kokeilemaan, itse olen turhan laiska siihen :wink:
Avatar
Hellowenisti
Sotahuuto '15 -järjestäjä
Viestit: 503
Liittynyt: Sunnuntai, 21.05.2006 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Hellowenisti » Torstai, 12.04.2007 20:17

Pahistonttu kirjoitti:Heittokeihäs lentää paremmin (oikein päin ja pidemmälle) mikäli sen kärjessä on painoa, siksi kevein ei välttämättä ole paras.
Tietenkin kärjessä on enemmän painoa. Olenko sanonut jotain muuta? Jos heittokeihäässä käytetään runkoa sen tulee olla mielestäni kevyt. (se on vain siellä tekemässä siitä tukevamman.) Painoa heittokeihäälle voi lisätä laittamalla enemmän pehmustetta.
Avatar
Sorontur
Asemies
Viestit: 10
Liittynyt: Lauantai, 07.04.2007 01:04
Paikkakunta: Tartu, Estonia

Viesti Kirjoittaja Sorontur » Perjantai, 13.04.2007 14:49

saloneju kirjoitti:Totta, mutta jos virolaisten puheet bambusta on mainitsemiani "sälöytyyhän se vaarallisesti, mutta tähän mennessä mitään ei ole sattunut" -tyyppisiä, niin itse olen kyllä aika skeptinen asian suhteen. Tosin se nyt olikin ainoastaan yksittäinen kommentti.
Voihan PVC-putkestakin sanoa, että "kyllä se murtuessa on vähän veitsen näköinen, mutta onneksi mitään kamalaa ei ole vielä sattunut". ;)

Bambu kyllä hajoaa pitkittäisiksi säleiksi, mutta muistaakseni ne ei irtoa runkosta eikä tule läpi pehmustuksen, kuten PVC. Bambu-aseet joka tapauksessa hajoavaat harvemmin (koska ne eivät ole putkia, mutta seestä vähän enemmän täynnä) eikä jätä teräviä reunoja.

Mun 1. gen bambu-boffereissä on esimerkiksi 16 mm runkot eikä yksikään niistä ole vielä hajoonut. Ei ne kyllä minkään verran PVC-putkeä vaarallisempia ole.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Perjantai, 13.04.2007 14:54

Keisari_P kirjoitti:Toivoisin hieman enemmän avarakatseisuutta uusien asioiden vastaanottamisessa. Mielestäni bambun tyrmääminen vaarallisena kokeilematta ei ole perusteltua, ottaen huomioon virolaisten pitkän positiivisen kokemuksen.
Komppaan tässä Keisari_P:tä. Materiaalien pitäisi tulla sallituiksi tai kielletyiksi soveltuvuutensa perusteella.

Jos materiaali antaa periksi, hajoaa edes teipattuna asiallisesti ja on saatavissa standardoidusti kannattaisin sen mukaan päästämistä. Bambu voisi olla hyvä materiaali keihäisiin, tai ohut rottinki. Kokeiluja tältäkin saralta kaivataan.

Sarantur: Suomessa keihäissä käytetyt 50mm pvc-putket ja 32mm:n tuplaputket taittuvat, eivät katkea.
Viimeksi muokannut JonTzu, Perjantai, 13.04.2007 14:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Perjantai, 13.04.2007 14:55

Itse uskoisin, että jos bambu-putki menee rikki, niin siitä tulee vähän sellainen vappuhuiskan tyyppinen laite, jonka kärki taas pistäessä voi olla vaarallinen, jos sitä ei ole teipattu hyvin.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Perjantai, 13.04.2007 15:20

Itse tilasin tuota 20mm lasikuituputkea kokeiluita varten (hilpari) kerron tarkemmin kunhan saan sen.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Perjantai, 13.04.2007 15:27

Sorontur kirjoitti:
saloneju kirjoitti:Totta, mutta jos virolaisten puheet bambusta on mainitsemiani "sälöytyyhän se vaarallisesti, mutta tähän mennessä mitään ei ole sattunut" -tyyppisiä, niin itse olen kyllä aika skeptinen asian suhteen. Tosin se nyt olikin ainoastaan yksittäinen kommentti.
Voihan PVC-putkestakin sanoa, että "kyllä se murtuessa on vähän veitsen näköinen, mutta onneksi mitään kamalaa ei ole vielä sattunut". ;)
:D

Mä olenkin tällainen henkisesti vanha pieru, joka vastustaa kaikkea uutta ja tykkää nykyisestä elämänmenosta niin paljon, ettei kaipaa siihen muutoksia...:roll:
Grishak
Kersantti
Viestit: 54
Liittynyt: Tiistai, 20.06.2006 18:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Grishak » Perjantai, 25.05.2007 04:14

Jos ymmärsin oikein Eestiläisten naapuriemme kuvausta bambusta, niin se miksi se ei ole niinkään vaarallista on juuri se että runko on teipattu ja sen ympärillä on kuitenkin materiaalia. Rungon hajotessa ja sälöytyessä teippi ja pehmuste materiaalit estävät sälöjä leviämästä ja aiheuttamasta vaaraa. Itse suhtaudun myönteisesti sekä lasikuituun että bambuun varsinkin keihäiden tukirankana ja odotan tilaisuutta päästä näkemään sellaisia käytännössä. Toivottavasti näistä saataisiin korvike PVC-putkelle jolla on tapana lerputtaa hyvin herkästi.
Hardboiled and still Hellbound
Avatar
Tyrisalthan
Kreivi
Viestit: 363
Liittynyt: Lauantai, 17.06.2006 14:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Tyrisalthan » Perjantai, 25.05.2007 14:22

Suhtaudun nihkeästi bambun tyylisiin "koviin" materiaaleihin varsiaseiden tukirankana. Mielestäni varren pitää olla sellaista materiaalia, että se taittuu ennemmin kuin vastaanottajan luut murtuvat. Tähän PVC on mitä parhainta materiaalia, koska se katkeamisen/sälöytymisen sijasta vain taittuu, eikä minkäänlaista vaaratilannetta pääse syntymään.

En nyt suoraan kieltäydy taistelemasta bambuasetta vastaan, mutta miksi turvallisuus pitäisi uhrata ylettömän tehokkuuden saavuttamiseksi?
Avatarin kuvasta kiitokset Joona Lönnille
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Perjantai, 25.05.2007 15:09

Vinkkinä, luut kestävät oikeasti aika paljon, pl. sormet ja nenä. Bambu taitaa olla vähän heiveröisempää materiaalia, kuin mitä rottinki ja rottinkikin antaa periksi ennemmin, kuin luu.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Säännöt”