Varstat / Ketjukuulat

Keskustelua Sotahuuto 2007 säännöistä.

Valvojat: Ylläpito, Sotahuuto 2007

Pitäisikö varstoja / ketjukuulia koskevia sääntöjä tarkentaa?

Ketjun tai nivelen sisältäviä aseita (esim. varstat, ketjukuulat, nuntsat, etc.) tulisi Sotahuudon kontekstissa säännöstellä aiempaa tarkemmin
36
77%
Ketjun tai nivelen sisältäviä aseita ei ole Sotahuudon kontekstissa tarvetta säännöstellä aiempaa tarkemmin
5
11%
Samantekevää minulle
6
13%
 
Ääniä yhteensä: 47
Avatar
Tyrisalthan
Kreivi
Viestit: 363
Liittynyt: Lauantai, 17.06.2006 14:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Tyrisalthan » Sunnuntai, 01.04.2007 11:15

Muuten ihan hyvä idea, mutta miten se määritellään, kuinka kauaksi ase tulisi vetää, jotta isku lasketaan? Ja miten taistelukentällä todistat, puoleen tai toiseen, kävikö ase tarpeeksi kaukana ennen uutta iskua? Tuo ei aiheuttaisi kuin pahaa mieltä kaikille, kun taistelun jälkeen alkaa riitely iskun osumattomuudesta.
Avatarin kuvasta kiitokset Joona Lönnille
Avatar
Strigo
Kapteeni
Viestit: 146
Liittynyt: Perjantai, 03.02.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Strigo » Sunnuntai, 01.04.2007 16:38

Juu, mitään senttimääriä siitä etäisyydestä ei nyt tietenkään voisi kenenkään olettaa noudattavan siinä kesken taistelun, mutta jollain tavalla tuollainen tulisi estää. Kyseessä on siis niin nopeita lyöntejä, että niiden välillä iskuja vastaanottava ei ehdi tehdä mitään sen seuraavan torjumiseksi.

Ehkä järkevintä olisikin vain ohjeistaa ihmisiä tämän suhteen. Eli neuvoa heitä järkevään ja reiluun käyttäytymiseen sekä tosiaan jonkinlaiseen semirealistisuuteen niissä lyönneissä.

Ja toki niiden kevyimpien pamppujen pois jättäminen voisi myös auttaa.

Hmphh.. onpas minulla paha tapa viedä näitä keskusteluja off-topiceiksi.
-Tity-
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Sunnuntai, 01.04.2007 17:46

Assasiinien säännöt kirjoitti:Osumaksi laskettavan iskun voimakkuus; myös tupla-/triplaiskut ja osumien laillisuus:
Hipaisuja ei lasketa osumiksi. Hyväksyttyjen useamman suht' koht' nopeasti toisiaan seuraavan peräkkäisen, samaan osumakohtaan osuvien iskujen raja menee voimakkuudessa, joka kiistatta laskettaisiin osumaksi jos tulisivat yksittäisenä; pelkkä heiveröinen taputtelu ei riitä.
Tuplaiskuista tuskin päästään eroon, enkä lähtisi niitä kitkemään muutenkaan. Tuo ylläoleva on paras ratkaisu minkä olemme toistaiseksi keksineet niden varalle.

Kahden riittävän kovan perättäisen iskun perille toimittaminen on taito, joka kannattaa opetella. Tämä onnistuu parhaiten riittävän kevyillä ja lyhyillä aseilla - ja varstoilla ei laisinkaan - mikä mukavasti laajentaa hyödylliseksi katsottavien aseiden valikoimaa.

Oman kokemukseni mukaan vastaanottava osapuoli on yleensä noissa tilanteissa myös sen verran alakynnessä, että "ansaitseekin" kohtalonsa.

(äh, kirjoitin ketjuun vaikka alta viikko mennyt. no nyt olen hiljaa)
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Sunnuntai, 01.04.2007 18:41

Beatific kirjoitti:
Assasiinien säännöt kirjoitti:Osumaksi laskettavan iskun voimakkuus; myös tupla-/triplaiskut ja osumien laillisuus:
Hipaisuja ei lasketa osumiksi. Hyväksyttyjen useamman suht' koht' nopeasti toisiaan seuraavan peräkkäisen, samaan osumakohtaan osuvien iskujen raja menee voimakkuudessa, joka kiistatta laskettaisiin osumaksi jos tulisivat yksittäisenä; pelkkä heiveröinen taputtelu ei riitä.
Tuplaiskuista tuskin päästään eroon, enkä lähtisi niitä kitkemään muutenkaan. Tuo ylläoleva on paras ratkaisu minkä olemme toistaiseksi keksineet niden varalle.

Kahden riittävän kovan perättäisen iskun perille toimittaminen on taito, joka kannattaa opetella. Tämä onnistuu parhaiten riittävän kevyillä ja lyhyillä aseilla - ja varstoilla ei laisinkaan - mikä mukavasti laajentaa hyödylliseksi katsottavien aseiden valikoimaa.

Oman kokemukseni mukaan vastaanottava osapuoli on yleensä noissa tilanteissa myös sen verran alakynnessä, että "ansaitseekin" kohtalonsa.

(äh, kirjoitin ketjuun vaikka alta viikko mennyt. no nyt olen hiljaa)
Mitä tarkoittaa suht'koht'nopeasti toisiaan seuraavat lyönnit, elis kuinka pitkä aikaväli tässä sitten on kyseessä, kyllähän sitä nyt saa ihan hyvin varmaan sekunttiin nuo kaksi lyötyä. Ehkäpä.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Sunnuntai, 01.04.2007 20:42

Meillä ei aikarajaa, vain se, että ovat eri osumat, ja selkeitä, riittävän kovia hittejä molemmat. Eli niin nopeasti kuin lyöjän kädestä irtoaa.

Menee vähän offtopiciksi, jos tämä tupla/triplaiskut häiritsee, niin kenties oma threadi pystyyn...
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Maanantai, 02.04.2007 10:39

Tyrisalthan kirjoitti:Ja miten taistelukentällä todistat, puoleen tai toiseen, kävikö ase tarpeeksi kaukana ennen uutta iskua? Tuo ei aiheuttaisi kuin pahaa mieltä kaikille, kun taistelun jälkeen alkaa riitely iskun osumattomuudesta.
Järkevä linja näissä on että jokainen laskee omat osumansa. Tuttujen kesken hyvässä sävyssä kannattaa keskustella jälkikäteen mutta muuten tilitykset kannattaa tehdä todella harkitusti. Varsinkin kevyemmillä aseilla raajoihin tulevat osumat (erityisesti heittokeihäät ja pistot) haarniskoidulle kohteelle jäävät usein huomaamatta voiman liukuessa vain ohi panssaria pitkin. Sille ei vain voi mitään. Samoin kevyt toistuva taputtelu aseella voi jäädä huomaamatta.

Tämä ei ole nyt huiputuskehotus. Herrasmies laskee itselle tulevat hipaisut, ei laske muille tekemiään osumia ja jakaa asiallisia osumia hyvässä hengessä vailla vihaa. Tämän tulisi olla meininkinä.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Rovio
Paroni
Viestit: 224
Liittynyt: Maanantai, 15.05.2006 17:43
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Rovio » Tiistai, 03.04.2007 17:47

http://kuvablogi.com/blog/6004/1/
Tuolla kuva Muerten varstasta. Tuolla ei ainakaan pysty tekemään läheskään yhtä nopeaa sarjaa, kuin tuolla Rämän aseella.
aaaaaarrghh...... mi leg!!
Ascen
SH07 päävastuullinen
Viestit: 99
Liittynyt: Maanantai, 17.07.2006 21:40

Viesti Kirjoittaja Ascen » Sunnuntai, 08.04.2007 21:55

Hjassan kirjoitti:
Ehdottaisin, että joka lyönnin jälkeen ase tulisi vetää hieman kauemmas lyödystä ihmisestä, jotta vältyttäisiin tuolta kaikenlaiselta epäreilun ja epärealistisen nopealta tökkimiseltä ja hakkaamiselta .
Sama ongelma on tullut minullakin vastaan. Varsinkin keihäitä letkuttelevat jupit ärsyttävät tavattomasti. Olimme kerran vanhan ryhmäni kanssa sopineet ns. haarniskasäännön, eli kaikilla oli automaattisia haarniskapisteitä panssaroinnista huolimatta. Eräs taistelija keihään teki jatkuvasti noita "kaksoisnäpäyksiä", joka esti kimppuunchargaamiset kuoleman uhalla. Sanoisin, että yksinkertainen ohjeistus semirealistisista lyönneistä hoitaisi homman jos osaanottajien moraaliin voi luottaa.
Sinällään pitää sanoa, että vaikka lateksit eivät olisikaan turvallisuusriski, niin haluaisin silti nähdä ne kielletyiksi juuri siksi, että lateksitaistelusta tulee aina sellaista viuhuttelua, ettei se millään tapaa muistuta "oikeaa" taistelua. Tuo kaksoisnäpäytys on tapana todella kelju, mutta sääntöjen puitteissa on paha mennä antamaan mitään selvää etäisyyttä jolle se pitäisi viedä.

Toisaalta sanomasi tilanne "esti kimppuunchargaamiset" estää käytännössä joka tapauksessa keihään vetämisen kauemmas jos samalla juokset kohti keihästä. Henkilökohtaisesti keihään omistajana yrittäisin itsekin sohia sillä mahdollisimman nopeasti hallitusti pitääkseni hyökkääjän kaukana - jos keihään käyttäjä ei toimisi näin, tulisi kuolo välittömästi ensimmäisen lyönnin jälkeen.

Tämä on se todellisuus, jossa panssarin käyttäjien on kuitenkin elettävä, koska asetettaessa mielivaltaisia aika- tai etäisyysrajoja joka pitää olla lyöntien välissä, annetaan panssarin omistajille jälleen lisätehoa. Ennen kuin lähdetään taas sille linjalle, että panssarit tulevat liian tehottomiksi ilman virallista, kirjoitettua sääntöä joka estää tämän toiminnan, voidaan jälleen todeta että vaikka varustevaatimukset voivatkin olla hyvin laajat ja yksityiskohtaiset, taistelusäännösten tulee olla yksinkertaiset, ja reiluun peliin perustuvat, jotta ne todellisuudessa voisivat toimia.
Valhalla tai Kuolema!
sape
Kersantti
Viestit: 41
Liittynyt: Torstai, 12.04.2007 19:50

Viesti Kirjoittaja sape » Perjantai, 13.04.2007 00:37

Jatkaisin tätä varstakeskustelua niin että omasta mielestä pitäisi tehdä selvä ero varstojen ja flailien välille, varstalla tarkoitan siis asetta joka on lähempänä työkaluavastinetta, eli pitkä varsi ja lyhyt ketju jonka päässä todennäköisesti sellainen pitkula, tämä siis ehdottomasti kahdenkäden ase. Flaililla taas sitä perinteisempää lyhyemmällä kahvalla ja pidemmällä pallopäisellä ketjulla varustettua yhden käden asetta joka on enemmän sotilaskäyttöön "jalostettu".

Varstat ovat minusta todella ongelmallinen aseluokka mallinnettavasti järkevästi boffoissa. Ensinnäkin kaikilla aseilla täytyy olla selvästi eroteltu tappavat osat, eli keihäissä, nuolissa ym. se kärki, miekassa pistokärki ja terät, kirveen/hilparin terä, nuijan kärki, flailin pallo jne. Täten ison, mutta kyseenalaisen tappopinta-alan omaavat aseet eivät oikein toimi, esim. kepillä kukaan tuskin haluua laskea kaikkia osumia tappaviksi, joten se ei kunnolla boffauksessa toimi, samaan luokkaan menee kaikki pienemmät heittoaseet(tähdet, tikarit ym.), sekä heittokirveet niiden epätäsmällisestä osuma-alasta johtuen. Varstassa on vielä se että sen oikeassa versiossa tappoteho tulee vipuvarren aiheuttamasta suuresta voimasta, mitä taas ei voi kevyillä ja turvallisilla vaahtomuoviaseilla kovin hyvin tai turvallisesti mallintaa ilman että onkiminen tulisi ongelmaksi. Ja jos varstat kuitenkin sallittaisiin, niin ehdottomasti olisin sitä mieltä ettei vartta laskettaisi tappavaksi osaksi sen enempää kuin keihään varttakaan, mutta mitä sitten lyhytketjuisella varstalla enää voisi tehdä... niin onkia, joten mieluiten en maatalousvarstojen boffoversioita näkisi.

Ketjukuulat/flailit sensijaan sopivat paljon paremmin boffoaseeksi käännettynä ennenkaikkea siksi että niillä on todella selkeä tappopinta, pallo tappaa ja sillä sipuli, muutenkaan lyhyemmällä varrella tuskin tulee ketään edes huidottua. Ketjusta ei tietenkään saa liian pitkää tehdä ja sen pitää olla sellainen ettei sillä voi vahingossakaan ketään kuristaa, mutta itese puollan ainakin kyseisen asetyypin sallimista ja on omassa harkinnassakin sellaisen tekeminen.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Säännöt”