Ehdotus: Nokkisuojat pakolliseksi.

Keskustelua Sotahuuto 2007 säännöistä.

Valvojat: Ylläpito, Sotahuuto 2007

Nokkisuoja pakolliseksi?

Kyllä.
60
71%
Ei.
24
29%
 
Ääniä yhteensä: 84
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Ehdotus: Nokkisuojat pakolliseksi.

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Maanantai, 26.03.2007 12:34

Noniin. Kelttien ensimmäisten joukkotreenien jälkeen esitän vakavalla naamalla pyynnön että tästä lähtien jokaisen sotahuuton, mukaanlukien tämänvuotisen, jousisääntöihin tulisi kohta jonka mukaan nuolien nokki täytyy myös suojata.

Lopullista mallia tälle nokkisuojalle minulla ei juuri nyt ole antaa, mutta se on kehitteillä. Alkakaa muotoilemaan sääntökohtaa, ne nokit pitää ihan oikeasti saada suojaan.

Keltit ainakin tulevat käyttämään makuualustasta väkerrettyjä nokkisuojia, tulipa sääntöä tai ei, mutta meidän jousemme ovat "vain" vajaa puolet tapahtuman jousista, joten toivon että suojaamattomat nuolet dissataan ulos tapahtumasta.

Laitan teille kuvia nokkiosumista kunhan saan ne nettiin.

Nuolien kärjet alkavat olla puolestaan melko täydellisiä, suoraan silmään lähietäisyydeltä tuleva osuma lähinnä vituttaa, ei sen kummempaa.

Hau, olen puhunut.
Viimeksi muokannut Wizzyli, Maanantai, 26.03.2007 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Maanantai, 26.03.2007 13:02

Moderaattori voisi lisätä tähän aiheeseen vielä äänestyksen niin saataisi muunkin kansan kanta näkyviin ja luultavastikin peesaamaan Wizzylin ehdotusta. Itse ainakin kannatan ehdotusta.
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Maanantai, 26.03.2007 13:07

Kyllä ne nokit olisi tosiaan hyvä saada turvallisemmiksi. Vielä ei ole silmää puhjennut, mutta kyllä sekin tarpeeksi kehnolla tuurilla tulee tapahtumaan ellei nuolen peräpäätä jotenkin tehdä silmäystävällisemmäksi. Se nokkisuoja on kuitenkin aika pieni satsaus verrattuna sen tuomaan turvallisuusbonukseen.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Maanantai, 26.03.2007 13:33

Jep, itse kuulisin viisaammilta ehdotuksia sitten sen nokin suojan tekemiseen, jotain testejä olen kokeillut tuolla retkipatjalla, mutta jos on parempi(=turvallisempi) tyyli kuin mitä olen kokeillut niin käyttäisin sitä mielellään.
Eli olen ehdotuksen kannalla.
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 26.03.2007 13:48

Turvallisuuslisä nokkisuojien suhteen ei varmastikaan ole paha juttu, mutta ennen kuin sitä tehdään pakolliseksi niin näkisin tarpeelliseksi sen kehittämistä järkevään pisteeseen, että kaikkien tapahtumaan halukkaiden jousimiehen kannattaa ryhtyä nuoliaan säätämään. "Tehkää nuolenne turvalliseksi mutta älkää meiltä kysykö miten" -politiikka on liikaa vaadittu. Ei ne suojattomatkaan nokit mitään ylivaarallisia ole, mutta ymmärrän ja allekirjoitan tarpeen. Eli muuten olen vähän skeptinen, mutta jos joku haluaa kehitellä hyvän nokkisuojan muiden kopioitavaksi, niin se on enemmän kuin hienoa :wink:
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Maanantai, 26.03.2007 14:25

Mainittakoon että ei ollut viikonloppuna silmänlähtö eräällä soturilla kaukana, nokki osui silmäkulmaan parin sentin päähän silmäkuopasta. Jälkeen jäi verinen naarmu, eli jos osuma olisi ollut pari senttiä alempana....

Joop. Eli ei varmaan kannata odotella silmän puhkeamista enää enempää. Testailen erilaisia suojuksia ja koetan saada kuvia nettiin tällä viikolla. siitä on hyvä lähteä kehittelemään niitä.
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Maanantai, 26.03.2007 15:14

Itse näkisin, että nokkisuojauksen tulisi olla pakollinen. Toisaalta tässä tulee ongelma. Mikä on riittävä. Itse en luottaisi makuualustasta rakennettuun lärpäkkeeseen ollenkaan. Helpoin ja paras olisi, jos tehtäisiin nuoliin jonkinmoinen rinkula nokkipäähän, joka estää sitä menemästä tietyn kokoisesta aukosta sisään sekä tulisi pakolliseksi kypärä kasvosuojuksella, jossa suurin sallittu aukon koko on tämän nokkipään rinkulan halkaisija.

Tästä saisimme ainoan edes vähänkään idioottivarman suojauksen silmille.

Toinen hyvä idea olisi käyttää suojalaseja, jotka ovat mm. Airsoftista tuttuja. Eipä tulisi nokki sillonkaan silmään.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Raakku
Paroni
Viestit: 177
Liittynyt: Maanantai, 26.06.2006 01:59

Viesti Kirjoittaja Raakku » Maanantai, 26.03.2007 16:07

Ketku kirjoitti: Itse en luottaisi makuualustasta rakennettuun lärpäkkeeseen ollenkaan.
Sekin on parempi kuin ei mitään.
Helpoin ja paras olisi, jos tehtäisiin nuoliin jonkinmoinen rinkula nokkipäähän, joka estää sitä menemästä tietyn kokoisesta aukosta sisään sekä tulisi pakolliseksi kypärä kasvosuojuksella, jossa suurin sallittu aukon koko on tämän nokkipään rinkulan halkaisija.

Tästä saisimme ainoan edes vähänkään idioottivarman suojauksen silmille.
Niinhän se on, mutta käytännössä kypäräpakko ei ole hyvä idea, siitä tosin on väännetty jo muissa keskusteluissa. Isokokoinen rinkula nokissa myös todennäköisesti vaikuttaisi lentorataan varsin radikaalisti, jolloin nykyisenkään kantaman pitämiseksi jouduttaisiin lisäämään paunamääriä huomattavasti.
Toinen hyvä idea olisi käyttää suojalaseja, jotka ovat mm. Airsoftista tuttuja. Eipä tulisi nokki sillonkaan silmään.
Ei onnistu. Pehmoaseiden idea menee, jos miekan ja naaman välissä on kovat suojalasit. Lasit myös lähtisivät helposti naamalta lyötäessä.
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Maanantai, 26.03.2007 16:19

Raakku kirjoitti: ...mutta käytännössä kypäräpakko ei ole hyvä idea, siitä tosin on väännetty jo muissa keskusteluissa. Isokokoinen rinkula nokissa myös todennäköisesti vaikuttaisi lentorataan varsin radikaalisti, jolloin nykyisenkään kantaman pitämiseksi jouduttaisiin lisäämään paunamääriä huomattavasti.
Minua kummastuttaa tuo, että miksi kypäräpakko muka ei ole hyvä idea. Syyt ovat olleet pääasiassa luokkaa "kypärä pilaa imagon/egon, ei ole varaa/jaksamista/halua/taitoa hommata sitä" jne. ad infinitum. Yksikään noista ei ole järjellä perusteltavissa, kun rahaakaan ei yksinkertaisesta lätkä-/kaukalopallokypärästä taikka vastaavasta joudu suuria summia maksamaan ja ne saa kyllä naamioitua hyvin huokealla edes jotenkin siedettävän näköisiksi. Kannattaa koluta niitä kirppiksiä jos tosissaan on niin paha rahan puute, ettei omaa pääkoppaa saa suojattua. Ja järkeistää niitä muita menoja.

Rottinkipuolella tosiaan käytetään noita Ketkun mainitsemia rinkuloita nuolen perässä ja eivät ne kuulemani mukaan mainittavasti lentoa haittaa. Rottingissa siis käytetään max. 30lb jousia, eli tehokatto on vain hivenen isompi kuin meillä Sotahuudossa. Tutkitaan siis ennen kuin hutkitaan...
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
Raakku
Paroni
Viestit: 177
Liittynyt: Maanantai, 26.06.2006 01:59

Viesti Kirjoittaja Raakku » Maanantai, 26.03.2007 19:11

BlueSkie kirjoitti: Minua kummastuttaa tuo, että miksi kypäräpakko muka ei ole hyvä idea. Syyt ovat olleet pääasiassa luokkaa "kypärä pilaa imagon/egon, ei ole varaa/jaksamista/halua/taitoa hommata sitä" jne. ad infinitum. Yksikään noista ei ole järjellä perusteltavissa, kun rahaakaan ei yksinkertaisesta lätkä-/kaukalopallokypärästä taikka vastaavasta joudu suuria summia maksamaan ja ne saa kyllä naamioitua hyvin huokealla edes jotenkin siedettävän näköisiksi. Kannattaa koluta niitä kirppiksiä jos tosissaan on niin paha rahan puute, ettei omaa pääkoppaa saa suojattua. Ja järkeistää niitä muita menoja.
Niin jos mennään sille linjalle, että vedetään kypäräpakko, niin voidaan yhtähyvin vaatia myös muita suojia pakollisiksi, ja kohta homma onkin jo rottinkitaistelua. Minimi suojiin pakottaminen on myös periaatepäätös kovien aseiden puolesta. Mä lähen boffatessa liikkeelle siitä että aseiden pitää olla sellasia, että niillä voi lyödä myös ihmistä joka ei ole verhotunut teräkseen, jos ase aiheuttaa normaalissa käytössä nenien murtumista on joko ase tai sen käyttäjä paska. Fakta josta et pääse ohi on, että ihmiset on tottunu siihen ettei boffatessa tarvi suojavarusteita. Vaikka se kypärä ei hirveitä hankintavaikeuksia teetäkkään, on se silti psykologisessa mielessä iso asia aloittelevalle boffaajalle: (Huh ne lyö varmaan aika kerpeleen lujaa ku pitää käyttää kypärää). Tuskin kovinmoni nykyisistä osallistujista jättäisi tulematta, vaikka kypärä olisikin pakollinen, veikkaan sen kuitenkin karsivan uusia harrastajia.
Rottinkipuolella tosiaan käytetään noita Ketkun mainitsemia rinkuloita nuolen perässä ja eivät ne kuulemani mukaan mainittavasti lentoa haittaa. Rottingissa siis käytetään max. 30lb jousia, eli tehokatto on vain hivenen isompi kuin meillä Sotahuudossa. Tutkitaan siis ennen kuin hutkitaan...
Ymmärtääkseni rottinki puolella ei kärkipehmusteelta kuitenkaan edellytetä, yhtä paljon kuin boffatessa, jolloin nuoli on jo valmiiksi kevyempi? Ja kyllä mä pystyn ihan oikean jousiammuntakokemuksen ja maalaisjärjen perusteella sanoa, että mikätahansa nuolen jatkeeksi kiinnitetty heikentää jo valmiiksi huonoja lento-ominaisuuksia.

Kuitenkaan tätä nuoli ongelmaa en lähtisi lähestymään, ajatuksella jossa kaikki pukeutuu michelin miehiksi, jottei vaan mitään vois sattua, sensijaan kehittäisin itse nuolia.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Maanantai, 26.03.2007 20:17

Raakun mainitsema lähestymistapa on se mitä Sotahuudossa on toteutettu ja tullaa toteuttamaan. Aseet pehmustetaan turvallisiksi ja suojaavaa haarniskointia erityisesti päähän suositellaan.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Maanantai, 26.03.2007 20:26

Raakku kirjoitti:
BlueSkie kirjoitti:Tekstiä...
Niin jos mennään sille linjalle, että vedetään kypäräpakko, niin voidaan yhtähyvin vaatia myös muita suojia pakollisiksi, ja kohta homma onkin jo rottinkitaistelua. Minimi suojiin pakottaminen on myös periaatepäätös kovien aseiden puolesta. Mä lähen boffatessa liikkeelle siitä että aseiden pitää olla sellasia, että niillä voi lyödä myös ihmistä joka ei ole verhotunut teräkseen, jos ase aiheuttaa normaalissa käytössä nenien murtumista on joko ase tai sen käyttäjä paska. Fakta josta et pääse ohi on, että ihmiset on tottunu siihen ettei boffatessa tarvi suojavarusteita. Vaikka se kypärä ei hirveitä hankintavaikeuksia teetäkkään, on se silti psykologisessa mielessä iso asia aloittelevalle boffaajalle: (Huh ne lyö varmaan aika kerpeleen lujaa ku pitää käyttää kypärää). Tuskin kovinmoni nykyisistä osallistujista jättäisi tulematta, vaikka kypärä olisikin pakollinen, veikkaan sen kuitenkin karsivan uusia harrastajia.
Kypäriä ei bofferoinnissa tosiaan tarvittaisi ollenkaan, mikäli bofferit olisivat vain pehmeitä ja massattomia pötkylöitä. Mutta koska boffereissa on massaa, tulee myös lyötäessä tapahtumaan pään tärähtämistä ja _tämä_ on se mitä varten kypärää tarvittaisiin. Kuten eräässä asiaa käsittelevässä ketjussa on mainittu, toistuvat pään tärähdykset muodostavat vakavan terveysriskin. Lisäksi Sotahuudossa tungos ja joidenkin osallistujien käyttämät kyynärkupit yms. lisäävät riskiä saada vakavia osumia päähän pehmustamattomasta objektista, kuten juuri esim. kyynärpäästä. Ja sattuu se kyynärpää vaikka sen päälle ei mitään olisikaan.

Ja mitä sanoit periaatepäätöksestä kovien aseiden puolesta, on mielestäni turhaa kärjistystä. Se, että potta on pakollinen ei vaikuta aseiden rakenteeseen mitenkään, koska muu vartalohan voi edelleen olla suojaamatta. Ja kuinka niin kypäräpakon jatkeeksi voisi samantien vetää täyspanssaripakon? Pää on tylpällä esineellä lyötäessä ihmiskehon helpoiten vahingoitettavia elintärkeitä osia, käden murtuessa ei hengen pitäisi vielä olla lähdössä.

Fakta, että ihmiset ovat tottuneet boffaamaan ilman suojavarusteita ei tarkoita, että näin pitäisi olla aina ja iankaikkisesti. Huvikseenhan voi boffata vaikka alasti jos siltä tuntuu, mutta kun nyt kuitenkin puhutaan kaikkien turvallisuudesta tapahtumassa, jonka imago kärsii vakavista vammoista tulisi muistaa, että se vanha tapa ei ole automaattisesti se oikea tapa.

Lisäksi tuota mainitsemaasi psykologista puolta voidaan korjata kertomalla totuus kypäräpakon syistä. Eli siis ne tärähtelyt (joita tapahtuu vaikkei kovaa löisikään), korkealle nousevat kyynerpäät, nuolten nokit jne. Ja tokihan adrenaliinin astuessa peliin ne iskutkin mitä luultavimmin muuttuvat kovemmiksi, joten kyllä se kypärä ihan jees vehje alkaa olemaan.
Rottinkipuolella tosiaan käytetään noita Ketkun mainitsemia rinkuloita nuolen perässä ja eivät ne kuulemani mukaan mainittavasti lentoa haittaa. Rottingissa siis käytetään max. 30lb jousia, eli tehokatto on vain hivenen isompi kuin meillä Sotahuudossa. Tutkitaan siis ennen kuin hutkitaan...
Ymmärtääkseni rottinki puolella ei kärkipehmusteelta kuitenkaan edellytetä, yhtä paljon kuin boffatessa, jolloin nuoli on jo valmiiksi kevyempi? Ja kyllä mä pystyn ihan oikean jousiammuntakokemuksen ja maalaisjärjen perusteella sanoa, että mikätahansa nuolen jatkeeksi kiinnitetty heikentää jo valmiiksi huonoja lento-ominaisuuksia.

Kuitenkaan tätä nuoli ongelmaa en lähtisi lähestymään, ajatuksella jossa kaikki pukeutuu michelin miehiksi, jottei vaan mitään vois sattua, sensijaan kehittäisin itse nuolia.
Totta kyllä, että rottinkipuolella nuolten kärkien ei tarvitse olla niin massiivisia kuin bofferissa ja nuolen lentorata on parempi. Toisekseen rottinkipuolen nokkirinkula ei hyödytä meitä boffaajia sellaisenaan, koska sen rinkulan perässä on vielä muutamia jonkin verran nokkia jäljellä.
Kuvia kyseisestä laitteessa alla olevan linkin takaa:
http://www.combat-archery.com/newappr.htm

Ja kyllä, olen samaa mieltä, että kehitetään ennemmin toimiva nuoliratkaisu kuin topataan kaikilta silmät tukkoon, mutta tämä ei vaikuta aiempiin argumentteihini kypärän hyödyllisyydestä.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Maanantai, 26.03.2007 21:34

Raakku kirjoitti: Niin jos mennään sille linjalle, että vedetään kypäräpakko, niin voidaan yhtähyvin vaatia myös muita suojia pakollisiksi, ja kohta homma onkin jo rottinkitaistelua. Minimi suojiin pakottaminen on myös periaatepäätös kovien aseiden puolesta. Mä lähen boffatessa liikkeelle siitä että aseiden pitää olla sellasia, että niillä voi lyödä myös ihmistä joka ei ole verhotunut teräkseen, jos ase aiheuttaa normaalissa käytössä nenien murtumista on joko ase tai sen käyttäjä paska. Fakta josta et pääse ohi on, että ihmiset on tottunu siihen ettei boffatessa tarvi suojavarusteita. Vaikka se kypärä ei hirveitä hankintavaikeuksia teetäkkään, on se silti psykologisessa mielessä iso asia aloittelevalle boffaajalle: (Huh ne lyö varmaan aika kerpeleen lujaa ku pitää käyttää kypärää). Tuskin kovinmoni nykyisistä osallistujista jättäisi tulematta, vaikka kypärä olisikin pakollinen, veikkaan sen kuitenkin karsivan uusia harrastajia.

Kuitenkaan tätä nuoli ongelmaa en lähtisi lähestymään, ajatuksella jossa kaikki pukeutuu michelin miehiksi, jottei vaan mitään vois sattua, sensijaan kehittäisin itse nuolia.
Itse annoin ehdotuksen siitä, että ainakin tällä tavalla toteutettuna saataisiin huomattavasti idioottivarmempi toiminta. Haluaisinpa vain kysyä lähtökohtana sitä, että kuinka hyvin pehmustetuilla ja tarkastetuilla aseilla voi lyödä nenän murtuneeksi, näin kävi tänä vuonna. Nenän murtuminen ei ole mielestäni niin justiinsa, verrattuna siihen, että oikeasti pitäisi tehdä jotain sille, että nokit muodostavat suurimman vaaratekijän toteutuessaan tässä tapahtumassa. Itse ainakin haluan suojata silmäni mahdollisimman idioottivarmasti, koska uutta silmää ei saa, uuden nenän kyllä pystyy muotoilemaan.

Vaikka joku kypärä tulisikin pakolliseksi varusteeksi, niin mielestäni se vain lisäisi turvallisuutta, ei nostaisi lyöntivoimaa, koska siihen tarvitsee edelleen saman voiman, kuin kehoon. Eli siis suhteellisen vähän jopa :)

Kypärien kanssa voisi tehdä sellaisen, että lähtökohtana voisi pitää siirtymäaikaa, että jokaisella pitäisi olla kypärä esimerkiksi vuoteen 2008 mennessä, jos aikoo sotahuutoon osallistua.

Mutta totta nokit ovat vaarallisin asia taistelukentällä ja sille pitää tehdä jotain. Ainoa mitä keksin on se, että nokin meno silmään estetään, eikä se, että osuma on pehmeämpi, koska kuten sanottiin. Kärjen osuma silmään vituttaa.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 26.03.2007 22:43

Sotahuuto-konseptin - samoin kuin koko bofferikulttuurin - lähtöajatus on alun perin ollut matala tulokynnys. Ylipäätään bofferointi lajina menettää merkityksensä, jos aletaan vaatimaan minimisuojavaatimuksia - koko lajin tarve/kysyntä perustuu siihen yksinkertaiseen ideaan, että se on helppo aloittaa taloudellisesti, vaivannäöllisesti ja psykologisestikin. Suojavarustuksia kun ei lähtökohtaisesti tarvita, eikä pehmeä miekka jytkähdä kovaa. Ja nimenomaan tästä syystä laji on kaikkia vastaavia suositumpi. Näin ainakin Suomessa.

On harvinaisen selvää argumentointia, että jos joku asia on aina aikaisemmin ollut jollakin tavalla, se ei tarkoita sitä että sen pitäisi sitä olla "aina ja iankaikkisesti", mutta perusteet kypäräpakon puolesta on todellakin liian löyhät. (En ala toistamaan kaikkea sitä argumentointia puolesta tai vastaan, mitä lukuisissa tämänkin foorumin ketjuissa on käyty.) Mä en ainakaan haluis nähdä hyvin alkaneen harrastajamäärän kasvun vähenevän sen takia, että johtavassa tapahtumassa (jonka ympärille Suomen bofferointikulttuuri on aika mallikkaasti alkanut rakentumaan) aletaan vaatimaan perustelemattomasti minimisuojavaatimuksia.

Kannustaminen on sitten asia erikseen, ja siihen tulee pyrkiä. Viime vuoden järjestäjät näytti siinä hyvää mallia antamalla myönnytyksiä kypärien panssaripisteiden suhteen.

Kypäräpakko ei sitä paitsi poista satunnaisia nenien murtumisia. Ikäväähän se on, mutta kyynisesti on todettava että rapatessa roiskuu. Hemmetti, kotona siivotessakin voi murtaa jalkansa, nenästä puhumattakaan!

BlueSkie. Nokkirinkuloiden suhteen on kyllä niin, että pata kattilaa soimaa kun alat muita syyttelemään siitä, ettei asioista ole ottanut selvää ennen huutelemista, niin sulle voi sanoa saman. Kuten Raakku sanoi, niin ihan arkijärjelläkin on pääteltävissä, että mikä tahansa rinkula nokkipuolella vähentää kantomatkaa bofferipäisillä nuolilla ihan huomattavissa olevia määriä (varsinkin näin, kun nykyinen paunaraja ja sitä myöten kantomatkat muutenkin on mitä on). Tämän sanon mäkin jousiammuntaa harrastaneena. Vai voitko itse sanoa tutkineesi asiaa ja kumonneesi väitteen ammuskelemalla rinkulallisilla ja rinkulattomilla bofferinuolilla kantomatkatestejä?

Oon kuitenkin nokkien suojaamisen kannalla, kunhan se päästään kehittelemään ja standardoimaan järkevällä tavalla. Erityisesti Wizzylin mainitseman tapauksen jälkeen.
Viimeksi muokannut saloneju, Tiistai, 27.03.2007 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Nokit olisi syytä pehmustaa silmävaurion välttämiseksi.

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Tiistai, 27.03.2007 02:47

Terävät nuolten peränokit ovat tällä hetkellä suurin yksittäinen riskitekijä sotahuudossa. Läheltä piti tilanteita nokeillä on jo sattunut, joskaan ei onneksi sotahuudoissa. Osallistujatiheyden kasvaessa on vain ajan kysymys milloin kilpimuuriin ammuttu nuoli kääntyy kimmokkeesta jotakuta osallistujaa nokki edellä silmään.

Ennen kuin mitään pehmustepakkoa voidaan asettaa, tulisi erilaisia pehmustevaihtoehtoja vielä testata huolellisesti ja arvioida niiden luotettavuus. Pahimmassa tapauksessa huonosti toteutettu nokkipehmuste voi muuttaa nuolen painopistettä ja lento-ominaisuuksia siten, että nokkipehmuste aikaansaa nuolen kääntymistä. Tämän ja muuten vaan toimimattomien pehmusteiden välttämiseksi on syytä asettaa tarkat ohjeet nokkipehmustuksen rakenteesta. Toivon mukaan Camulos jatkaa asian testausta ja raportoi täällä mikä ei toimi, ja mikä toimii. Lisäksi olisi mielestäni hyvä saada videolle varoittava esimerkki millaisissa tilanteissa nuoli voi ottaa kimmokkeen, esim. puuhun osuessaan. Pelkkä valistus voi osaltaan ehkäistä riskiä.

Nokkipehmusteen tärkein tehtävä olisi ehkäistä kimmokkeesta kääntyneen nuolen nokin aiheuttama vakava silmävaurio.

Heitän oman ehdotukseni nokkipehmusteen rakenteesta ilmaan (vaikka en ole koskaan tehnyt tai ampunut ainuttakaan boffonuolta):
Kasteluletkusta leikkattu rengas, jonka sivuilla retkipatja suikaleet. Kasteluletku olisi hieman joustava ja jakaisi osumapinta-alaa. Tämä minimalistinen rakenne ei varmaankaan tuhoa lento-ominaisuuksia, mutta ainakin vähentäisi vakavan silmävaurion riskiä.
Raakku
Paroni
Viestit: 177
Liittynyt: Maanantai, 26.06.2006 01:59

Re: Nokit olisi syytä pehmustaa silmävaurion välttämiseksi.

Viesti Kirjoittaja Raakku » Tiistai, 27.03.2007 07:41

Keisari_P kirjoitti: Heitän oman ehdotukseni nokkipehmusteen rakenteesta ilmaan (vaikka en ole koskaan tehnyt tai ampunut ainuttakaan boffonuolta):
Kasteluletkusta leikkattu rengas, jonka sivuilla retkipatja suikaleet. Kasteluletku olisi hieman joustava ja jakaisi osumapinta-alaa. Tämä minimalistinen rakenne ei varmaankaan tuhoa lento-ominaisuuksia, mutta ainakin vähentäisi vakavan silmävaurion riskiä.
Kasteluletku on aika painavaa tavaraa, ja saattaisi tuhota kantaman kokonaan. Lähtisin lähestymään ongelmaa siltäpohjalta, ettei nuolella ole kimpoamisenjälkeen, enään paljoa voimaa jäljellä. Välttämättä suojuksen ei tarvitse estää nuolen pääsyä silmäkuoppaan riittää, että nokki on pehmustettu kunnolla jokapuolelta. Kyllähän silmäosuma tuolloinkin sattuu, mutten usko, että se aiheuttaa oikeaa vaaratilannetta silmälle.
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Tiistai, 27.03.2007 08:27

Kuulostaapa hyvältä, mutten usko, että se aiheuttaa oikeaa vaaratilannetta silmälle.

Kuinka hyvin tuo nuoli voi vaan kääntyä ilmassa ja lentää nokki edellä nassuun?

Itse haluaisin nimittäin välttää jokaisen tilanteen, että nokki osuu silmään, koska joskus silmä voi sen kestää, toisessa tilanteessa ei, vaikka osumisenergia olisi sama.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Raakku
Paroni
Viestit: 177
Liittynyt: Maanantai, 26.06.2006 01:59

Viesti Kirjoittaja Raakku » Tiistai, 27.03.2007 12:27

Viestini pohjautui oletukseen, etteivät nuolet hirveästi pyöri ilmassa. Jokatapauksessa mulla on nyt uusi ja paperilla varsin toimivanoloinen ehdotus:

Tehdään nuoliin isokokoinen vaikka solumuovista tehty sulitus, joka ulottuu myös nokinpäälle. Sulitus olisi senverran iso ettei uppoa silkmäkuoppaan, mutta toisaalta vain isokokinen sulitus eikä näinollen haittaa lentoa tai ulkonäköä yhtäpaljon kuin muut viritelmät.

Tässä vielä paintilla välitunnilla sohittu mallikuva http://groups.msn.com/shmuerte/shoebox. ... 42&lc=1035
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Tiistai, 27.03.2007 12:28

Jos rottinkipuolella nokkisuojat ovat pakollisia, lienee aika selvää, että boffopuolellakin se on oikea suunta.

Nokkisuojat kehiin kun tiedetään millainen on hyvä ratkaisu. Jos riittävän hyvä "standardi" saadaan aikaiseksi ja ohjeistettua pikapuoliin, voisi säännön laskea puolestani hyvin mukaan 2007-sotahuutoon.

EDIT: kommentoinpa nyt minäkin tätä, vaikka ei varsinaisesti ketjun aiheeseen kuulukaan: pakollisten suojusten vaatiminen ei ole mielestäni Bofferin Tien mukaista, argumentit samansuuntaiset kuin muiden jo esittämät
Viimeksi muokannut Beatific, Tiistai, 27.03.2007 13:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Tiistai, 27.03.2007 12:41

Muut jo kommentoivatkin paljon sitä että bofferoinnin idea on se että varusteita ei tarvitse. Itse olen samalla kannalla, että pakollisia suojia ei kannata lähteä vaatimaan koska silloin voidaankin siirtyä suoraan SCA:n rottinkipuolelle. Suositus kypärän ja/tai suojalasien käytöstä kannattaa kuitenkin pitää esillä koska silmävahingon vaara tippuu puoleen jos puolet harrastajista vapaaehtoisesti käyttää suojia.

Nokkisuojan ongelma on rakenne. SCA.n jouset ovat hivenen tehokkaampia ja käsittääkseni (korjatkaa jos olen väärässä) nuoli on kärkipainoisempi ja virtaviivaisempi ja siten nuoli lentää paremmin kuin boffonuoli. Rakenteen pitäisi myös olla niin helppo että keskivertoboffaaja kykenee sen tekemään turvallisesti. Epämääräiset viritelmät, vaikkapa koettaa tehdä rautalangasta suojaava rinkula, voivat olla vaarallisempia kuin perusnuoli.

Viime syksynä Nauris taisi kokeilla pelkästä vaahtomuovista tehtyä nokkisuojaa joka ei haitannut lento-ominaisuuksia, mutta vaikeutti huomattavasti nokin läpäisyä retkipatjaan. Systeemi ei ole pomminvarma (koostuu kolmesta-neljästä vaahtomuovisuikaleesta) mutta tarjosi selvää parannusta perusmalliin ja oli helppo ja halpa toteuttaa ilman että nuolen muut ominaisuudet kärsivät. Ehdottaisin että jos kukaan ei esitä lähiaikoina toimivampaa ratkaisua, niin tämä Nauriksen kokeilema malli otettaisiin käyttöön ainakin "parempaa odotellessa" ratkaisuna.

Toivottavasti jousiharrastajat jaksavat ideoida ja kokeilla toimivia ratkaisuja koska kilvistä nuoli kimpoaa helposti suoraan taaksepäin nokki edellä ja muodostaa yhden selkeimmistä vaaratekijöistä boffauksessa. Mitä tulee siihen miten helppo pehmomiekalla on murtaa nenä, niin väärässä kulmassa tulleena iskuna ei tarvita juuri ollenkaan voimaa. Itse olen onnistunut murtamaan kaverilta peukalon, enkä edes itse huomannut iskun osuneen mihinkään, joten voimaa ei tarvita juuri ollenkaan jos suunta ja osumakohta on "väärä".
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Tiistai, 27.03.2007 12:52

Minusta on kaikesta huolimatta väärin sanoa että suurin vaara on suojaamattomat nokit sotahuudon kaltaisissa tapahtumissa. Tai ainakin harhaanjohtavaa.

eniten onnettomuuksia tapahtuu selvästikin ihan lähitaisteluaseiden kanssa, puhumattakaan kaatumisista ja muista sellaisista. Nuolilla on vain potentiaalia tehdä isoin ja vakavin vaurio, joskaan sellaista ei vielä liene toistaiseksi osunut kohdalle.

Eli normaalimätössä sattuu paljon ja usein pieniä haavereita, nuolilla VOI tapahtua iso ja paha, mutta epätodennäköisemmin.

Halusin vain korjata tämän asian. Tämä ei muuta mitenkään sitä faktaa että suoja pitää kehittää. Otan Keisarin kasteluletkuajatuksen harkintaan ja yhdistelen sitä Nauriksen makuualustasuojukseen. Katsotaan mitä tulee. Jousiampujana haluan ehdottomasti säilyttää nuolen lento-ominaisuudet ja jos mahdollista, nuolen ulkonäön siedettävällä tasolla. Toisaalta tarkoitus on saada aikaan riittävä suoja, joten ei tule olemaan mikään läpihuutojuttu.

Mitään ylileveitä sulkia tai rinkuloita nuolen takaosaan en ole tekemässä, lähden siitä ajatuksesta että laitan nokin päälle jotain mikä joustaa sen verran että iskuenergia jakaantuu laajemmalle ja hitaammin. Alustavasti sanoisin että tämä viritys tulee mahtumaan silmäkuoppaan, mutta osuessaan se saisi korkeintaan aikaan mustan silmän ja kohtuuttomasti vitutusta.

Parempi sekin kuin ei silmää ollenkaan.
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Tiistai, 27.03.2007 16:22

Itse ainakin lähtisin nimenomaan karsimaan noita suurimpia mahdollisia riskejä kustannuksiltaan, kun pohtii tapahtuman riskienhallintaa. Tästä syystä olisi omasta mielestäni enemmän kuin hyvä saada pomminvarma nokkisuojus, koska mielestäni se koostaa suurimman mietittävissä olevan riskin näin nopeasti arvioiden, joka toteutuessaan vaikuttaa tapahtuman luonteeseen.

Toinen suuri riski tapahtumalla on rikki menneet ja epäturvalliset aseet, tätä riskiä ei pysty poistamaan, mutta sitä pystyy vähentämään juurikin erilaisilla tarkistuksilla jne.

Kuinka vähäriskistä toimintaa haluaa, niin sitä enemmän pakollisia suojuksia.

Itse tulevaisuudessa teen varmasti kypärääni tai vastaavaan virityksen, joka estää nuolen tulemisen silmääni, omat silmäni ovat sen verran arvokkaat itselleni.

Tulikin mieleeni, kuinka testata nuo toimivat nokkisuojukset? Kannattaisiko kokeilla johonkin alustaan ampumalla siihen ensin nokki ja sitten nokkisuojattu nuoli ja verrata sitä sitten. Esimerkiksi, jos käyttää retkipatjaa vertailualustana, niin uskoisin pelkän nokin lävistävän sen hyvin ja sitten toisaalta mielestäni nokkisuojattu ei saisi tehdä siihen mitään jälkeä, koska silmä ei ole niin kestävä, kuin retkipatja.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Keskiviikko, 28.03.2007 03:47

Kaikkein paras tapahan olisi hankkia jokin sellainen materiaali joka vastaisi ominaisuuksiltaan mahdollisimman läheisesti silmää. Itse kokeilisin koejärjestelyä jossa pingoitettua tuorekelmua olisi viritetty puun takavierustalle. Tämän jälkeen alkaisin ampua puun syrjästä tähdättyjä kimmokkeita kelmuun. Pienellä harjoittelulla nuolen saa varmast kimpoamaan puusta nokki edellä kelmuun. Jos tämä ei onnistu, voi nuolen tietty ampua suoraan nokki edellä.
Avatar
blite
Kreivi
Viestit: 329
Liittynyt: Tiistai, 18.07.2006 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja blite » Sunnuntai, 15.04.2007 16:53

Kannatetaan ehdotusta, mutta järkevä design nokkisuojalle on ehdottomasti saatava mielellään ohjeen kanssa näkyville, koska paska sellainen tarkoittaa sitä ettei jousilla tee yhtään mitään.

Voisin kuvitella että nokkisuoja on hyvä myös siinä mielessä, että se vähentää sellasia todennäköisesti vaarallisia nokkiosumia, koska nuolesta ei tule niin etupainoista.
Avatar
Kai
Kreivi
Viestit: 259
Liittynyt: Perjantai, 31.03.2006 22:38
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja Kai » Lauantai, 21.04.2007 11:39

Minusta koko nokkisuojus on aivan törkeän huono idea syystä, että sellaisesta vaan ei saa toimivaa. Selitän nyt miksei:

Nokkisuojus, jollaista wizzyli on tekemässä on ilmeisesti seuraavanlainen:

http://s162.photobucket.com/albums/t253 ... suojus.jpg

Mallissa ongelma on, että jos suojus on yhtään paksumpi kuin nuoli, niin laukaistessa suojus epävakauttaa nuolen, koska suojus osuu jousen varteen. Osumatarkkuus huononee ja nuolen lento epävakautuu. Tosi turvallista!

http://s162.photobucket.com/albums/t253 ... =nokii.jpg

Tässä vielä paintilla välitunnilla sohittu mallikuva http://groups.msn.com/shmuerte/shoebox. ... 42&lc=1035
Entä kuka huomaa mikä ongelma tuossa yllä olevassa on? Tämä: http://s162.photobucket.com/albums/t253 ... dilema.jpg

Kertokaa oikeasti kuinka tehdä toimiva nokkisuojus? Kuinka ylipäänsä uskallatte juosta siellä metsässä, kun nilkka voi venähtää ja avaruusromua tippua niskaan?
Ei mitään nokkisuoja pakkoa. Jos on huolissaan silmiensä turvallisuudesta, niin eikö silloin ole helppo käyttää suojalaseja?
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Säännöt”