Ehdotus: Nokkisuojat pakolliseksi.

Keskustelua Sotahuuto 2007 säännöistä.

Valvojat: Ylläpito, Sotahuuto 2007

Nokkisuoja pakolliseksi?

Kyllä.
60
71%
Ei.
24
29%
 
Ääniä yhteensä: 84
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Tiistai, 12.06.2007 00:18

Itse olen törmännyt kolmeen läheltä piti tilanteeseen, joista viimeisin oli tänään maahinkaisten treeneissä. Kaveria tuli nuoli jotain (ei osannut kaveri sanoa mitä tarkemmin oli käynyt kun kysyin) kautta kääntynyt ja osunut suoraan nokki edellä keskelle otsaa. Nokin kokoinen haava seurauksena. Silmiin osuessaan vahinko olisi ollut varma. Kaksi kolmesta läheltäpiti tilanteesta johon olen törmännyt kahteen esim tuo wizzylin malli olisi auttanut kohtalaisen paljonkin. Säästänyt ainakin haavan, mutta silmälle olisi toki yhä vaarallinen (vaikkei välttämättä yhtä vaarallinen kuin paljas nokki). Joten ei tosiaankaan ole ihan hatusta heitettyä pirujen maalailua tuo nokkisuojan tuominen boffopiireihin. Ei lähdetä samalle linjalle kuin autonvalmistajat aikanaan "jos teemme autoihin turvavyöt, niin se kielii autoilun turvattomuudesta" :P
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Tiistai, 12.06.2007 00:48

Wizzylin nokkisuoja-ohjeen eduksi laskisin sen että se on helppo ja halpa tehdä, mahdollista lisätä vanhoihin nuoliin ja ei vaikuta oleellisesti käyttöominaisuuksiin. Lisäksi se parantaa turvallisuutta. Ei suojaa silmää 100%:sti, mutta jos vähentää vakavan silmävamman riskin puoleen, niin se on jo selvää edistystä. Eli vaiva/suoja-suhde on hyvä, tai ainakin kohtuullinen.
Avatar
Zakarias
Soturi
Viestit: 30
Liittynyt: Keskiviikko, 23.05.2007 00:10

Viesti Kirjoittaja Zakarias » Tiistai, 12.06.2007 02:30

Mikäli tuo Wizzylin nokkisuoja toteutuskin riittäisi tähän ongelmaan; olen toki itsekin tehnyt nuolien nokkeihin "suojan" joka pehmentää iskua ja estää veren tulon/haavojen synnyn, mutta ei silti ole 100% turvallinen jos se tulee avonaiseen silmään kohtisuoraan, mutta riskiä voisi verrata siihen, kannattaako meidän pelätä myös sitä että esim. ampiainen tulee ja pistää silmän puhki? Entä jos jonkun ase taistelun aikana osuu huomaamatta maahan, terään tarttuu pari pikkukiveä, ja hetkeä myöhemmin tällä lyödään jotain naamaan, jolloin terään tarttuneet pikkukivet viiltävät silmän puhki jne. lista on loputon, mitä kaikkea elämässä voi tapahtua, jotta loukkaa itsensä. Toki on tärkeää tehdä aseista mahdollisimman turvallisia, mutta ei siihen koskaan tulla pystymään 100%, ellei ruveta taistelemaan ilmamiekoilla mielikuvituksen avulla.

Olen kokeillut tätä nokkisuojaa kolmeen tekemääni nuoleen, eikä se ainakaan heikennä nuolen käytännöllisyyttä, lentorataa tai voimaa? Ja uskoisin että se on suhteessa paljon pehmeämpi ja turvallisempi kuin perinteinen paljas nokki?

Otan lähiaikoina ihan valokuvia niistä nuolista, kunhan siihen saan mahdollisuuden, mutta yritän nyt selittää ratkaisuani epäselvän paint-piirustuksen ja vielä selkeämmän kirjallisen selostuksen kautta:

Pähkinänkuoressa:
Koko nokkisuojan rakenteen, ydin on perinteinen, vihreä ja kuminen puutarhaletku, joka on suunnilleen nuolen varren paksuinen, eli kyseessä on näitä ohuimpia letkuja mitä pitäisi löytyä - n. 8-12mm halkaisijaltaan veikkaisin. Periaatteessa tämä ei ole nokkisuoja, vaan itse nokki, joka rakennetaan vain pehmeämmäksi ja joustavaksi, mutta silti tarpeeksi jäykäksi käyttää.
1) Leikataan puutarhaletkusta n. 30-50mm pituinen pätkä.
2) Leikataan saksilla pätkän toiseen päähän nokkia muistuttavat "lovet".
3) Työnnetään letkunpätkän sisällä saman paksuinen n. 20-40mm pitkä pala esim. solumuovia tjv. pehmentävää materiaalia. Tämä estää sen ettei letkunokista tulee liian löysä, jolloin nuoli lähtisi ampuessa miten sattuu, nokin taittuessa liikaa sivuttais/pysty suunnissa.
4) Asetetaan solumuovi palan jälkeen pieni kolikko, tai litteä ja pyöreä puun/metallin pala, tukemaan sitä ettei nuolen varsi painu nokin läpi.
5) Leikataan retkipatjasta n. 10mm paksuinen ja 50mm pitkä suikale, joka työnnetään taittaen niin, että se menee yhtä syvälle kuin lovi on tehty, ja ylijäävä matka taitetaan puutarhaletkun sivuille.
6) Otetaan n. 10mm paksuinen ja 50mm pitkä pätkä jotain teippiä(itse käytin perus ohutta mustaa jääkiekko-kangaserkkaa), ja asetetaan se loveen työntäen, niin että retkipatja suikale kiinnittyy tiivisti putken sisä ja ulkoseiniin loven kohdalla.
7) Teipataan kangaserkalla koko puutarhaletkusta syntynyt pehmustettu "nokki", ja työnnetään se nuolenvarren päähän, jatkaen vartta pitkin teippausta, niin että letkunokki on varren suuntainen ja suorassa.

Nyt nuolessa on alkuperäistä paljasta puunokkia pehmeämpi ja joustavampi pää, jonka laukaisuominaisuudet eivät kuitenkaan ole kärsineet, eikä nokki ole juurikaan alkuperäistä paksumpi. Monella varmaan tulee ensimmäisenä mieleen kritiikkiä, ettei tuollainen nokki voi saada nuolta lähtemään sujuvasti enää jousella ampuessa, mutta suosittelen kokeilemaan asiaa itse - toimii samoin kuin puinen nokki, vaikka ei uskoisi. Taatusti puolet vähemmän vahinkoa silmäänkin osuessa, ja iholle tullessa estää haavojen syntymisen varmasti.

Kuva

Ideasta saattaa saada melkoisen huonon kuvan, tämän epäselvän selityksen takia, mutta kunhan saan valokuvat postattua tänne, selkeyttää varmaan asiaa. Onhan tämä parempi kuin ei mitään, ja tämä on helppo/nopea/halpa tapa parantaa vanhojenkin nuolien turvallisuutta muutamalla pisteellä? Kertokaa toki jos pidätte hulluna ja turhana. Itse olen näitä tehnyt, ja hyvällä omatunnolla uskaltanut sen jälkeen ampua jopa omia alaikäisiä veljiäni, huolehtimatta nokin vaarallisuudesta, esim. tuulisella säällä tai kimmotessa, yhtä paljon kuin ennen tuli tehtyä.

Kehittämisen, kokeilemisen arvoinen ehdottomasti - suosittelen edes testaamaan, koska ei ole iso vaiva rakentaa koekappaletta tämän ohjeen mukaan itse?
"I am the light that shall lead you to darkness"
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Tiistai, 12.06.2007 11:21

Vaikuttaa aika turvalliselta idealta. Kunhan Joku (tm) kokeilee, niin raportoikaa tuloksista. Näin sanallisen selvityksen pohjalta näkisin yhden ainoan selkeän miinuksen, ja se on rakenteen monimutkaisuus. Se on paljon hitaampi ja vaativampi (ja luultavasti kalliimpi) rakentaa kuin Wizzylin ehdottama malli. Jos suojaus on oleellisesti parempi, niin silloin tämäkään ei ole ongelma.
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Tiistai, 12.06.2007 17:19

Kun ottaa huomioon että tuolla tavalla suojattua nuolta ei tarvitse enää muutoin nokittaa, saattaa tuo vaiva olla aivan yhtä pieni. Katsokaamme siis kumpi toimii paremmin, ja tehkäämme ratkaisumme sen pohjalta.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Torstai, 14.06.2007 15:12

Tuo nokki tuskin silmää pelastaa, tietääkseni niitä silmäosumia on pelätty eniten tuon nykyisen nokin kanssa?
Muuten kyllä näyttää hyvältä ja turvaliselta.
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
sir_walder
Kersantti
Viestit: 50
Liittynyt: Sunnuntai, 15.04.2007 00:09
Paikkakunta: karjaa

Viesti Kirjoittaja sir_walder » Perjantai, 29.06.2007 16:28

no mulla on tulossa esittämäni nokisuoja systeemin mukaan sulitettuja nuolia.
Only in Death does duty end
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Säännöt”