Erikoiset aseet ja varusteet

Keskustelua Sotahuuto 2007 säännöistä.

Valvojat: Ylläpito, Sotahuuto 2007

orbitti
Paroni
Viestit: 226
Liittynyt: Keskiviikko, 01.02.2006 21:25

Viesti Kirjoittaja orbitti » Tiistai, 21.11.2006 18:24

Ketku kirjoitti:Toisaalta aina ei käy näin hyvää säkää ja joskus kaatuessa siellä voi olla vastassa sitten ohut puunkanto taikka terävä kiven reuna, tätä kauhuskenaariota en kyllä tahdo nähdä koskaan.
Minä näin, tai oikeastaan koin. Vuoden 2005 sotahuudossa, ensimmäisessä kukkulaskenariossa kaaduin eteenpäin kohtuullisen hallitsemattomasti ja voimalla. Töksähdin maahan, mutta onneksi ei käynyt mitään. Pystyyn noustessani huomasin, että sammalen suojassa maassa oli vinoon sahattu ranteenpaksuisen kuusen kanto törröttämässä vaarnan lailla.

Luojan kiitos päälläni oli (joidenkin foorumilaisten varmasti karsastamasta materiaalista) polykarbonaatista tehty torsopanssari. Itse muoviin ei tullut mitään, mutta päällysteenä olleeseen keinonahkaan tuli sen näköinen vekki, että ilman olisi voinut käydä kovin pahasti.

Mitä tulee yleiseen panssarointiin, olen itse luopunut jo kauan sitten uskosta paradigmaan, jossa turvallisuus tulisi täysin aseista. Sanokaa vain pessimistiksi, mutta en jaksa luottaa siihen, että vaikka itse tekisin turvallisen aseen, myös minua lyövä Matti Mättäjä olisi tehnyt niin. Ohjenuorien puutteessa itse kukin voi Harrison-Stetson menetelmällä iteroida itselleen sopivan panssarointiratkaisun. Kannatan kuitenkin ohjeistettua minimipanssarointia SCA:n tyyliin.
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Tiistai, 21.11.2006 18:57

Mannunvartija kirjoitti:Onhan se hienoa, että saadaan aikaan kaikkien hyvinvointia ja turvallisuutta edistävä keskustelu, mutta eipäs anneta jutun jäädä siihen kiinni.
Totta, ehkä pitäisi tehdä oma topic.
Mannunvartija kirjoitti: Meinaan, se nuija-asia on edelleen kesken. Ajattelin rakentaa sellaisen, jossa on PVC-putki runkona, päällä putkieriste, terässä/pallossa/whateva neljällä suunnalla paksumpi putkieriste. Ikäänkuin neljä miehanterää. Sitten näiden "väleihin" ja mahdollisesti ympärille vaahtomuovia. Varsi olisi sen noin 80cm pitkä. Västintä? Pieni levy kenties? Pommeli tähän tulee jokatapauksessa. Muita ideoita/parannuksia?
No tuota, tee vaikkapa esim. 3 miekanterästä nuo neljään suuntaan olevat levikkeet ja katso miltä näyttää. Se voi olla ihan hieno. Väistintä tuohon ei kannata lähteä edes rakentamaan.
Mannunvartija kirjoitti: Sitten ns. sapeli. Miekan kaavalla? Terän päähän isompi vaahtomuoviterä? Vaahtomuovia tai jotain muuta myös terän puolelle kokomatkalle? Kiinnitys? Västimen ajattelin tehdä kokonaan käden suojaavan. Muita ehdotuksia tai ideoita?
Ihan siistin sapelin saa tehtyä muuten miekan kaavalla, mutta jättää toisen puolen terän laittamatta kiinni ja teränpäässä olevan vaahtomuovipalan tekee sellaiseksi, toiselta puolelta suoraksi ja toiselta kaartuvaksi.
orbitti kirjoitti: Mitä tulee yleiseen panssarointiin, olen itse luopunut jo kauan sitten uskosta paradigmaan, jossa turvallisuus tulisi täysin aseista. Sanokaa vain pessimistiksi, mutta en jaksa luottaa siihen, että vaikka itse tekisin turvallisen aseen, myös minua lyövä Matti Mättäjä olisi tehnyt niin. Ohjenuorien puutteessa itse kukin voi Harrison-Stetson menetelmällä iteroida itselleen sopivan panssarointiratkaisun. Kannatan kuitenkin ohjeistettua minimipanssarointia SCA:n tyyliin.
Samalla linjoilla minun kanssani olet. Tässä lajissa tuskin tarvitsisi tehdä suojia vaikkapa käsiin tai jalkoihin, mutta mielestäni kriittisimmät on pää, genitaalialue ja torso.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Tiistai, 21.11.2006 21:33

Mannunvartija kirjoitti:Sitten ns. sapeli. Miekan kaavalla? Terän päähän isompi vaahtomuoviterä? Vaahtomuovia tai jotain muuta myös terän puolelle kokomatkalle? Kiinnitys? Västimen ajattelin tehdä kokonaan käden suojaavan. Muita ehdotuksia tai ideoita?
Varminta on tehdä tuollainen sapeli pe-putkesta. Sitä saa rautakaupoista ja se on valmiiksi käyrää. Se tukevampi pe-putkin on myös sitten todella kestävää, se kestää varmaan kolminverroin sen mitä ruipulat pvc-putket kestävät.
orbitti kirjoitti:Mitä tulee yleiseen panssarointiin, olen itse luopunut jo kauan sitten uskosta paradigmaan, jossa turvallisuus tulisi täysin aseista. Sanokaa vain pessimistiksi, mutta en jaksa luottaa siihen, että vaikka itse tekisin turvallisen aseen, myös minua lyövä Matti Mättäjä olisi tehnyt niin. Ohjenuorien puutteessa itse kukin voi Harrison-Stetson menetelmällä iteroida itselleen sopivan panssarointiratkaisun. Kannatan kuitenkin ohjeistettua minimipanssarointia SCA:n tyyliin.
Muutamat vanhemmat harrastajat ovat ehdottaneet tätä mutta käytännössä tällaista ei tulla toteuttamaan, ihan jo tapahtuman kynnyksen alhaalla pitämisen vuoksi. Lajin peruspiirteisiin kuuluu että mukaan pääsee vähällä.

Miltei heti tietysti kannattaa suojata alapää ja polla mutta nekin lähinnä varmuuden vuoksi. Laji ei ole erityisen vaarallinen joten vaaroja on melko turha paisutella. Olen itse harrastanut lajia yli kymmenen vuotta aktiivisesti ja vakavat onnettomuudet menevät kahden käden sormille.

(Ja joo, itsekin olen kaatunut törröttävään kantoon ja 6x1-rautapaita pelasti vammoilta hienosti. Ilman sitä iho olisi varmaankin ollut rikki mutta siinä se.)
Viimeksi muokannut JonTzu, Keskiviikko, 22.11.2006 20:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Mannunvartija
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 503
Liittynyt: Sunnuntai, 29.10.2006 12:17

Viesti Kirjoittaja Mannunvartija » Keskiviikko, 22.11.2006 17:52

Jonkinmoisesta vaahtomuovinpalasesta ajattelin tehdä tuohon pään, olisi miellyttävämpi käyttää. Entäs tälläisen aseen kanssa varsiosumat?
Can-Do
Lippu-Jippu
Rakkaalla possulla on monta nimeä.
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Keskiviikko, 22.11.2006 23:10

No jos lyö lappeella, niin periaatteessa niitä ei pidä ottaa... Mutta toisaalta...
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
Hellowenisti
Sotahuuto '15 -järjestäjä
Viestit: 503
Liittynyt: Sunnuntai, 21.05.2006 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Hellowenisti » Sunnuntai, 31.12.2006 12:26

Onko muuten viikatemaiset aseet kieletty? En usko, että olisivat, kun niitä on ennenkin näkynyt ainakin SH05.. mutta katsotaanko näitä aseita "pahalla" niin, kuin naginatoja jne...
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Sunnuntai, 31.12.2006 16:19

Kuka meni sotimaan keskiajalla viikatteen kanssa? :roll: (Vai mitä muuta voi viikatemaisella tässä tapauksessa tarkoittaa?)
Avatar
Hellowenisti
Sotahuuto '15 -järjestäjä
Viestit: 503
Liittynyt: Sunnuntai, 21.05.2006 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Hellowenisti » Sunnuntai, 31.12.2006 19:41

No ainakin keskiaikana talonpojat yms joilla ei ollut varaa oikeesiin aseisiin käyttivät moisia. Varsinkin Puolalaiset käyttivät "sotaviikatteita". :) http://en.wikipedia.org/wiki/War_scythe (täältä lisää aiheesta)
Ja kyllähän nyt joku muukin saattoi ihan tyyli syistäkin käyttää moista. :D
Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Azor » Sunnuntai, 31.12.2006 20:25

Maataloustyökaluja on ympäri maailmaa historiassa sovellettu hyvin usein sota-aseiksi. Japanilainen riisivarsta (paremmin nunchakuna tunnettu) ja kovan maineen saaneet englantilaiset billmenit (http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_%28weapon%29) ovat hyviä esimerkkejä sotaviikatteen lisäksi.

Jos edellämainitut sopivat tapahtumakehykseen, näkisin niitä mielelläni myös Sotahuudossa. Eli kannatan eksoottisia aseita jo ihan mielenkiinnon vuoksi, mutten en tietenkään halua nähdä mitään nunchakuita keskiajan Euroopan taistelukentillä. ;)
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Sunnuntai, 31.12.2006 22:26

Azor kirjoitti:Maataloustyökaluja on ympäri maailmaa historiassa sovellettu hyvin usein sota-aseiksi. Japanilainen riisivarsta (paremmin nunchakuna tunnettu) ja kovan maineen saaneet englantilaiset billmenit (http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_%28weapon%29) ovat hyviä esimerkkejä sotaviikatteen lisäksi.

Jos edellämainitut sopivat tapahtumakehykseen, näkisin niitä mielelläni myös Sotahuudossa. Eli kannatan eksoottisia aseita jo ihan mielenkiinnon vuoksi, mutten en tietenkään halua nähdä mitään nunchakuita keskiajan Euroopan taistelukentillä. ;)
Mitäs siinä vaiheessa kun joku on panssari päällä kuin ritari, mutta kädessä onkin maataloustyökalu? :)
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Maanantai, 01.01.2007 02:28

Kutsuisin mokomaa ruumiinryöstäjäksi, eihän nyt hyvää haarniskaa sovi jättää maahan makaamaan... :D
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Pimeyden Ritari
Kreivi
Viestit: 441
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 10:02
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pimeyden Ritari » Maanantai, 01.01.2007 15:34

Kuvittelisin, ettei kukaan omanarvonsa tunteva boffaajaritari ota talikkoa käteen. Sen maajussipoppoon kolpakot tms. oli kyllä hauska piriste.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Maanantai, 01.01.2007 23:28

Azor kirjoitti:Maataloustyökaluja on ympäri maailmaa historiassa sovellettu hyvin usein sota-aseiksi. Japanilainen riisivarsta (paremmin nunchakuna tunnettu) ja kovan maineen saaneet englantilaiset billmenit (http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_%28weapon%29) ovat hyviä esimerkkejä sotaviikatteen lisäksi.
Englantilainen Bill on kyllä ihan sota-ase eikä työkalu. Sotahuutoon se sopii erinomaisesti

Nunchakuita puolestaan ei ole käytetty sota-aseina.

Sotaviikatteet Puolassa ovat olleet Wikipedian mukaan käytössä 1600-luvulta 1800-luvulle. Tämä aikakausi ei ole SH:n tähänastisia selkeästi myöhempi aikakausi jolloin haarniskoita, kilpiä yms. ei juurikaan viikatemiesten tielle laitettu niittämistä kiusaamaan.

Jos Sotahuutoon tekee asetta kannattaa tehdä aika lailla tavallisia ja järkeviä aseita. Parimetrinen bill on erinomainen ase jota voi käyttää erittäin monipuolisesti. Ei kannata lähteä kikkailemaan sotaviikatteilla vaikka ne munckinimman tuntoisia vehkeitä ovatkin. Hyvin tehdyillä perusvarusteiilla (miekat+kilvet/keihäät/varsiaseet/kahdenkädenmiekat/jouset/kaksi pientä asetta) saa kyllä taisteltua sujuvasti kaikilla jos opettelee käyttämään niitä. Pidemmän päälle on parempi optimoida omaa taitoa eikä käytettyä varustusta. :wink:
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Maanantai, 01.01.2007 23:56

Noin seitsemän veljestä -niminen talonpoikaisryhmä taisteli Sotahuuto 2005 varsin kevellä varustuksella ja mielenkiintoisella aseistuksella, kuten esimerkiksi heinähangoilla.
Muistan kuitenkin jonkun ryhmäläisen valitelleen hauskuuden käyneen pidemmän päälle vähemmän hauskaksi, kun kyseisillä varusteilla ei taistelussa pärjännyt paremmin varustautuneita ryhmiä vastaan.

Itse suosittelen aivan perinteisten bofferimiekkojan ja kilpien rakentamista, sillä tällä aseyhdistelmällä ei ole suuria heikkouksia. Ryhmää aseistaessa olisi hyvä hankkia muutamia tukiaseita kuten keihäitä ja 2-k miekkoja.
Nämä lisäksi sopivat erittäin suurella todennäköisyydellä tulevienkin sotahuutojen viitekehykseen. Hieman erikoisempien aseiden kohdalla olisi mielestäni syytä huomioida niiden sopivuus tapahtuman viitekehykseen.
Oman ryhmän identiteettiä ei mielestäni kannata suunnitella sellaiseksi, että se estää sotilaallista varustautumista tai järkevää panssarointia.
Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Azor » Tiistai, 02.01.2007 02:42

JonTzu kirjoitti:Englantilainen Bill on kyllä ihan sota-ase eikä työkalu. Sotahuutoon se sopii erinomaisesti
Totta, mutta se on alunperin kehitetty maataloustyöväleineistä. Sama tietysti varstassa, josta kehittyi "morningstarit". Pointtini siis oli vain se, että työkaluja on joskus käytetty taistelussa ja huomattu, että pienin parannuksin näistä saisi oikeita sota-aseita. Tämän unohdin myös mainita viime viestissäni.
JonTzu kirjoitti:Nunchakuita puolestaan ei ole käytetty sota-aseina.
Tämä on kyllä enemmän tai vähemmän totta. Ase ei koskaan ollut kovin suosittu oikeassa taistelussa. Tosin Okinawan alueen kekseliäät tavat hyödyntää tarjoilla olevia välineitä ovat kliseisyydessään asia mikä tämän tyyppisessä keskustelussa tulee aina esiin.
Conan
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 643
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 01:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Conan » Tiistai, 02.01.2007 03:34

Keisari_P kirjoitti:Oman ryhmän identiteettiä ei mielestäni kannata suunnitella sellaiseksi, että se estää sotilaallista varustautumista tai järkevää panssarointia.
Miksei kannattaisi jos ryhmä niin haluaa?
"Varo mäyrää."
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Tiistai, 02.01.2007 14:23

Huonommalla varustuksella kun ei pärjää niin hyvin. Taasen jos ryhmän imagoon ei sovi esimerkiksi kypärän käyttäminen, voidaan puhua jo turvallisuuteen vakuttavasta asiasta.

Toki identiteetin saa silti tapahtumakehyksen puitteissa valita millaiseksi tahansa. Itse silti suosittelen sotatantereelle paremmin soveltuvan ryhmän kasaamista.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Tiistai, 02.01.2007 16:21

Keisari_P kirjoitti:jos ryhmän imagoon ei sovi esimerkiksi kypärän käyttäminen, voidaan puhua jo turvallisuuteen vakuttavasta asiasta.
Tämän allekirjoitan kyllä ihan täysin. Juuri tämä tuli eteen meidän veljeskatraan kohdalla. Sotahuuto on jo sen kaliiberin tapahtuma, etten ilman kypärää mielellään enää lähtisi. (Enkä ainakaan ryhmäidentiteetin takia vaatisi ketään sitä kotiin jättämään.)

Hauskuus on sitten asia ihan erikseen, että millaisella härövarustuksella itsensä ja ryhmänsä varustaa, mutta turvallisuudesta on vähän kehnoa tinkiä tässä asiassa.


Milläs tavalla näihin heinähanko-tyyppisiin varustuksiin muuten jatkossa suhtauduttaisiin, siis esimerkkinä tosiaan jo mainittu talonpoikais-veljeskatras, mikä sinänsä heinähangot ja muut sen sellaiset oikeuttaa..? Eli siis jos nyt ei ihan täysin varustus tapahtuman yleistä linjaa noudatakaan, voiko sen sallia järkevän ryhmäidentiteetin perusteella?
Viimeksi muokannut saloneju, Tiistai, 02.01.2007 16:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Tiistai, 02.01.2007 16:23

JonTzu kirjoitti:nunchakuita ei esiintynyt taistelukentillä.
Ainakin omistamani kaksi boffonuntsaa ovat mielestäni kehnompia aseita kuin vastaavanpituiset boffomiekat (tai -nuijat).

Hyväksi puoleksi laskettakoon kuitenkin, että pyörittelyjen ym. harjoittelu on boffonuntsilla kovasti turvallisempaa kuin puisilla tai metallisilla... :D
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Tiistai, 02.01.2007 19:10

Toivonmukaan Sotahuudoissa tullaan jatkossakin valitsemaan viitekehys Eurooppalaisesta sotahistoriasta. Tämän kaltaisiin viitekehyksiin sopii mielestäni oikein hyvin maajussit heinähankoineen.

Mielestäni sotahuutoon ei sovi Euroopan ulkopuolella käytetyt aseet ja propit, kuten vaikkapa samurai porukka 100-vuotisessa sodassa, ilman hyvää perustelua.

Ja mitä Nuncien pyörittelyyn tulee, niin parhaat harjoitusnunchat saa ostettua liikkeistä jotka myyvät kamppailulajeihin varusteita.
Itse ostin aikanaan Taekwondon kautta pehmustetut harjoitusnunchat 50 markalla. Kyseisissä nuchissa oli jopa laakeroitu ketju, eikä mitään narua.
Myöhemmin ostin Nidanista oikeat taistelununchat 20e hintaan, eikä vielä ole hajonnut kotona mitään.
Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Azor » Keskiviikko, 03.01.2007 02:29

Beatific kirjoitti:Ainakin omistamani kaksi boffonuntsaa ovat mielestäni kehnompia aseita kuin vastaavanpituiset boffomiekat (tai -nuijat).
Niin, vähemmällä vaivalla voitiin tuottaa puukeppi, joka taistelutoiminnassa todettiin paljon paremmaksi lähinnä ulottuvuuden takia. Eikä siinä ollut japanalaisvalloittajien kieltämää terävää, potenttiaalisesti vaarallista, metallia, joten se lieni yhtä laillinen kuin nunchatkin.
Keísari_P kirjoitti:Toivonmukaan Sotahuudoissa tullaan jatkossakin valitsemaan viitekehys Eurooppalaisesta sotahistoriasta
Tätä toivon myös, ja sitä tukee myös harrastajien varusteiden painotus juuri eurooppalaiseen taisteluperinteeseen.

Heinähangot sun muut vermeet ovat mielestäni täysin hyväksyttäviä, mikäli tosiaan ryhmäidentiteettiin sopivat.
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Lauantai, 06.01.2007 00:23

En löytänyt parempaa ketjua kuin erikoinen varustus joten laitetaan tähän. Kuinka tarkasti siis varustelun on noudatettava viitekehystä? Miten suhtauduttaisiin esim. roomalaistyyppiseen varusteluun? Miten lorica segmentaa ei ole tietenkään tulossa, mutta tod. näk. täältä päin (turun seudulta) on tulossa jokunen scutum ja ehkä jopa keisariajan gallialaiskypäriä tai hopliittikypäriä. Aseistuksen puolesta ei pitäisi olla tulossa mitään liian roomalaistyyppistä (bofferigladiusta tai -falcataa tuskin tunnistaa tavallisesta lyhytmiekasta?).

EDIT: Vähän viikatetta vastaava vehje oli ainakin antiikin aikana suosittu. Daakialainen falx/falches lienee joillekin tuttu? Varsin mukavan pituinen ja sillä saa lyötyä tehokkaasti isommankin kilven yli sirppimäisen teränsä turvin. Myös thraakialaisten rhomphaia ajaa saman asian. Mahtaako tapahtumakehys sallia moiset härpäkkeet? Jos niitä vaikka olisi joku daakialaisista sotahaudoista tonkinut ja tehnyt piruuttaan kopion? :P
Avatar
Futhark
Paroni
Viestit: 160
Liittynyt: Maanantai, 28.08.2006 15:28
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Futhark » Lauantai, 06.01.2007 13:10

Enpä väittäisi, että kukaan pahakseen panee jos kentällä näkuu muutama hopliittikypärä tai hieman roomalaista varustusta. Se taas menee ehkä hieman yli jos olisi kokonainen ryhmä roomalaisia :lol:
Mutta kuinkas sitten kävikään?
Avatar
Nipsu
Herttua
Viestit: 682
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 16:55
Paikkakunta: Lautiosaari, Lounais-Lappi

Viesti Kirjoittaja Nipsu » Lauantai, 06.01.2007 15:03

ja tuo viikate... no onhan SuHussa nähty talikkoja jotren käytännössä miksi ei jos on turvallisesti tehty. Olisi mielenkiintoista tietää miten tuon viikatteen terän saa tehtyä turvalloisesti. Itse joskus aikaa sitten yritin ja... no epä onnistuin :wink:
Smells like... Victory!

Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Sunnuntai, 07.01.2007 01:22

Falcata kirjoitti:EDIT: Vähän viikatetta vastaava vehje oli ainakin antiikin aikana suosittu. Daakialainen falx/falches lienee joillekin tuttu? Varsin mukavan pituinen ja sillä saa lyötyä tehokkaasti isommankin kilven yli sirppimäisen teränsä turvin. Myös thraakialaisten rhomphaia ajaa saman asian. Mahtaako tapahtumakehys sallia moiset härpäkkeet? Jos niitä vaikka olisi joku daakialaisista sotahaudoista tonkinut ja tehnyt piruuttaan kopion? :P
Daakialaisten suuret miekat katosivat historian hämäriin daakialaisten myötä. SH:ssa tarkoitus on käyttää keskiaikaisia aseita ja silloiset kahdenkädenmiekat kyllä ajavat mukavasti samaa asiaa. Lisäksi niiden käyttöön voi saada opetusta ja siitä on manuaaleja.

Rhomphaiat puolestaan olivat kai jonkinlaisia varrellisia aseita. Varsiaseita on puolestaan keskiaika pullollaan joten eikun itselle sopivaa etsimään. Suosittelen kyllä ihan peruskeihästä tai turvallista hilparia, mitä sitä kikkailemaan ylimääräisiä. Kuten edelliseen myös näihin löytyy ohjeistusta mutta erikoisvärkkeihin ei.

(Llisäksi läväytysvoimaa ei SH:ssa tarvita joten noiden lähinnä hirvittävään iskuvoimaan panostaneiden aseiden käyttöön ei ole varsinaisesti hyvää syytä.)
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Säännöt”