Jouset, Nuolet ja kantama-aseet yleensäkin

Keskustelua Sotahuuto 2007 säännöistä.

Valvojat: Ylläpito, Sotahuuto 2007

Viestiketju Lukittu
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Jouset, Nuolet ja kantama-aseet yleensäkin

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Keskiviikko, 04.10.2006 14:10

Arvelin että laitan tännekin nyt tälläisen, tämä on yksi aiheista joista on aina kivaa keskustella. Tämä ei koske piirityskoneita, niille tehtäköön keskustelu erikseen.

Elikkas, nyt kun kaksi sotahuutoa on käyty läpi ja kaksi lisää tulossa, haluan tietää mikä on ihmisten mielipide ja kokemus käytössä olleista kantama-ase säännöistä.

Onko liian tiukat? Liian löysät? Mitä voisi muuttaa? Lepsuiltiinko tarkastuksissa? Oltiinko tarkastuksissa liian natsimaisia? Kiinnostaa lähinnä kun tänä vuonna olin itse käytännössä täysin vastuussa näistä.

Nuolien tarkastaminen skenaarioiden välissä, kaipaako tämä seikka tarkistusta?

Onko jousimiehelle ok tähdätä kilpimiestä kasvoihin tarkoituksella? Tai ylipäätään tähdätä päähän?

Voiko käyttää ylitehoista (sanotaan että kuitenkin alle metsästysjousen tehoissa jos pysytään, eli alle 40lb mutta yli sallitun 25lb rajan) jousta jos sitä ei viritä täysille lähitilanteissa? Entä saisiko täyttä tehoa käyttää kaaritulessa tai vastaavassa tilanteessa?

Ja ennenkaikkea itseäni kiinnostaa millaiset säännöt aikoo ottaa käyttöön vuoden 2007 Sohu -järjestäjät. Onko tulossa kevennyksiä tussunuolien suhteen? Nouseeko paunarajat? Ovatko kaksisulkaiset nuolet sallittuja vuonna 2007?

Ja jos ei puhuta jousista, niin millainen kuva jäi heittokeihäistä? Entä millaisia muita kantama-aseita voisi ajatella? Linkoja ehkä?
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Keskiviikko, 04.10.2006 14:20

Tuosta päästä sellainen, jos se on osuma-alueena ja kilven takaa ei näy muuta kuin se, niin jousimiehenä kyllä ampuisin sinne. Sinne sillä keihäälläkin tuli paria pistettyä.

Sellaisen pienen huomion ehkä lisäisin, että olisi mukava, jos nuolien päissä olisi jonkunmoinen juttu, joka estäisi sen nokin tulon silmään. Tietty ehkä vähän heikko toteuttaa. Mutta työryhmän voisi pistää tätä pohtimaan, onko sellainen mahdollista toteuttaa mitenkään. Vinkkinä SCA-kentillä tälläinen juttu on pakollinen.

Itselleni ammunnan kohteena, ei ollut mitään valittamista osumista, ne olivat sopivan pehmeitä ja ne huomasi, toisaalta itselläni oli kyllä kevyt varustus: rengaspanssaria, jonka päällä sitten tuota villaa.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Keskiviikko, 04.10.2006 14:30

Ketku kirjoitti: Sellaisen pienen huomion ehkä lisäisin, että olisi mukava, jos nuolien päissä olisi jonkunmoinen juttu, joka estäisi sen nokin tulon silmään. Tietty ehkä vähän heikko toteuttaa. Mutta työryhmän voisi pistää tätä pohtimaan, onko sellainen mahdollista toteuttaa mitenkään. Vinkkinä SCA-kentillä tälläinen juttu on pakollinen.
Mjoo, tästä oli joskus taannoin puhetta Larp.fi:ssäkin. Käytännössä tuohon nokin luo riittäisi paljon pienempikin suoja, joka ei välttämättä olisi edes pehmuste, mutta joka tekisi osumasta edes tylpän. Esimerkiksi halkaistu blunttikärki tms?

Hiton kömpelö ja epämukava tuommoinen viritys olisi lähes väkisin, ja pakko siihen joku parempi olisi keksiä. Toistaiseksi onneksi nokki ei ole käsittääkseni ainakaan vakavampaa vahinkoa aiheuttanut kenellekään, en ainakaan ole kuullut. Olen kuullut nokki edellä liikkuneista nuolista, mutta osumat ovat jääneet onneksi vauriottomiksi. Mutta vaara on siis olemassa, joskin tätä voidaan kärkipainotuksella ja sulituksella ehkäistä tiettyyn rajaan asti. Ainut ongelma lienee tosiaan kimmokkeet kilvistä/ihmisistä, nuolien lyöminen aseellahan on jo säännöissä kielletty.
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Avatar
AR2
Kreivi
Viestit: 417
Liittynyt: Tiistai, 02.05.2006 14:55
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja AR2 » Keskiviikko, 04.10.2006 15:01

Minulla oli alunperin sotahuudossa mukana edellisenä päivänä söhrättyjä insinöörin suunnitelemia (uskokaa pois ei hyvä asia) erittäin turvallisia tussunuolia. Niillä ei saanut oikeen keneenkään osumaa sillä ne lensivät hitaasti joten ne ehti väistää ja eivätkä todellakaan olleet mitään kaukotaistelu nuolia (lensivät parhaimmillaan 5-7 m).
Joten tollaisia nuolia kannata suositella kenellekään.

Onneksi ostin Wizzyliltä 6 kpl hyviä nuolia. Ne kyllä upposivat silmäkuoppaan mutta olivat mielestäni turvallisia.
Mutta kuitenkin asiaan..

Nuolien tarkastus skenujen jälkeen oli mielestäni hieman liian heikohkoa, sillä nehän piti tarkastaa itse kun tiimissämme ei ollut muita jousiampujia.

Ja nuolien ampumisesta kasvoihin oli se hyöty että se tappoi vihollisen heti siksi ainakin itse ammuin jokaista kohdetta kasvoihin. Ilkeästi tehty, mutta säännöt mahdollistivat sen (pyydän anteeksi kaikilta jota nyt satuin ampumaan naamaan).

Mutta ampuma etäisyydestä voisi mainita sen että jos on kohteeseen on 2m niin ei saisi ampua. Itse tein niin eräälle kuolan kaartilaiselle Risk skenaariossa. Nyt kun jälkeenpäin ajattelee niin kuka oikeasti haluaa tulla ammutuksi 2 metristä?

ja vielä tähän loppuun kiitos Wizzylille kun myit niitä nuolia minulle.
-Si vis pacem para bellum-

Arttu Partanen
JP
Paroni
Viestit: 157
Liittynyt: Keskiviikko, 08.03.2006 19:31
Paikkakunta: vihtavuori

Viesti Kirjoittaja JP » Keskiviikko, 04.10.2006 16:39

Mutta ampuma etäisyydestä voisi mainita sen että jos on kohteeseen on 2m niin ei saisi ampua. Itse tein niin eräälle kuolan kaartilaiselle Risk skenaariossa. Nyt kun jälkeenpäin ajattelee niin kuka oikeasti haluaa tulla ammutuksi 2 metristä?
Minusta kahdesta metrirstä pitäisi saada ampua. Ei välttämättä niin kovaa, mutta jos vastustaja tekee hullun rynnäkön päälle niin mitäs siinä teet. (Ikinä en ole jousta käyttänyt, mutta nuolista olen saanut monasti omaa tyhmyyttäni.)
Räyh!
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Keskiviikko, 04.10.2006 18:24

AR2 kirjoitti: Nuolien tarkastus skenujen jälkeen oli mielestäni hieman liian heikohkoa, sillä nehän piti tarkastaa itse kun tiimissämme ei ollut muita jousiampujia.
Öhöm...
Kaikki nuolet piti käydä tarkistuttamassa skenaarioiden välillä Camulosin lipulla, virallisten nuolitarkastajien toimesta. Tästä oli maininta alkubriiffissä sekä kotisivujen säännöt osiossa.
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Keskiviikko, 04.10.2006 18:28

Nakitin muista ryhmistä itselleni apulaistarkastajia, jotka tarkastivat oman ryhmänsä nuolet, sillä kaikkien nuolien kierrättäminen yhden paikan läpi osoittautui hirvittävän aikaavieväksi puuhaksi. Jokainen jousimies kuitenkin osaa sen verran nuolia katsoa että osaa sanoa onko sen varsi kunnossa, kärki paikallaan ja riittävä määrä sulkia jäljellä. Varmuuden vuoksi kerroin vielä jokaiselle mitä tarkastetaan ja miten.
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Keskiviikko, 04.10.2006 18:31

Pääasia, että homma toimi ja mitään ei sattunut.

Toivoisin, että aivan kokemattomat eivät sotahuudon kaltaisessa tapahtumassa toimisi jousiampujina lainkaan.

Kenties ampumataitotestin käyttöön otto olisi järkevä tapa kontrolloida tätä.
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Keskiviikko, 04.10.2006 18:37

Olen jokseenkin samaa mieltä, jousi on vaarallinen kapine osaamattomissa käsissä ja monissa tapahtumissa onkin ampumataitotestit jo olemassa ja käytössä.

Eikös Entaliassa ollut kaksi jousenkantajaa?

Puhuimme tuossa irkin puolella siitäkin, että olisiko kokeneemmille mahdollista hyväksyä tehokkaammat, esim. 35-40lb jouset joiden nuolissa olisi merkintä sillä kohtaa, jossa vetolujuus on 25lb.

Tarkoitus olisi että lähempää ampuessa ampuisi merkin mukaan lyhyemmällä virityksellä ja kaukolaukauksiin voisi käyttää jousen koko tehoa. Tämä tietysti vaatisi osaavan ja kokeneen ampujan, vahinkojen välttämiseksi.

Villi ajatus, mutta saattaisi olla miettimisen arvoinen. Samalla voisi nostaa pehmustevaatimuksia ja tehdä vaikkapa yhden, tietynmallisen nuoliohjeen jonka mukaan KAIKKI tekisivät nuolensa, natsimeiningillä poikkeuksia ei sallittaisi. Lisäksi minimiampumamatkaa voisi joutua harkitsemaan, ehkä paluuta siihen viiteen metriin.
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Avatar
AR2
Kreivi
Viestit: 417
Liittynyt: Tiistai, 02.05.2006 14:55
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja AR2 » Keskiviikko, 04.10.2006 18:43

Minusta kahdesta metrirstä pitäisi saada ampua. Ei välttämättä niin kovaa, mutta jos vastustaja tekee hullun rynnäkön päälle niin mitäs siinä teet. (Ikinä en ole jousta käyttänyt, mutta nuolista olen saanut monasti omaa tyhmyyttäni.)
Noh jousi toimii niin että mitä kauemmin virität sitä tarkemmin ja lujemmin se ampuu koska siihen syntyy jännite. Tietysti jos vihollinen rynnäköi päälle ja ammut paniikki laukauksen niin että nuoli on jännityksessä noin 1 sekunnin. Silloin se tietysti lentää hiljenmpaa ja tuntuu vähemmän, mutta aina on se riski että sattuu vahinkoja. Minua itseäni on ammuttu 6 sekunnin virityksellä 25 paunaisella jousella 2 metristä suoraan naamaan. Ei tuntunut hyvältä ja vertakin tuli nokasta aika pirusti. (tapaus sattui vuosia sitten kun kaverini osotteli minua jousella heh heh kato kato hupsista). :D
-Si vis pacem para bellum-

Arttu Partanen
Avatar
AR2
Kreivi
Viestit: 417
Liittynyt: Tiistai, 02.05.2006 14:55
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja AR2 » Keskiviikko, 04.10.2006 18:52

Öhöm...
Kaikki nuolet piti käydä tarkistuttamassa skenaarioiden välillä Camulosin lipulla, virallisten nuolitarkastajien toimesta. Tästä oli maininta alkubriiffissä sekä kotisivujen säännöt osiossa.
Niin niin mutta sitten joku meni ja mainitsi että minä itse olen meidän tiimin nuoli tarkastaja koska minä olin ainut jousiampuja.
Eikös Entaliassa ollut kaksi jousenkantajaa?
Oli meillä toinenkin jousiampuja parissa skenussa mutta hänen nuolensa taisivat mennä rikki tai jotain.
Toivoisin, että aivan kokemattomat eivät sotahuudon kaltaisessa tapahtumassa toimisi jousiampujina lainkaan.
Noh onhan sitä jousiammuntaa tullu harrastettua sellaiset 1,5 vuotta mutta
myönnetään että en ollut käyttänyt jousta larppi (mättö) tarkoituksessa.
-Si vis pacem para bellum-

Arttu Partanen
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Keskiviikko, 04.10.2006 21:59

AR2 kirjoitti:Noh jousi toimii niin että mitä kauemmin virität sitä tarkemmin ja lujemmin se ampuu koska siihen syntyy jännite.
Ei pidä paikkaansa. Jänniteen voimakkuus riippuu pelkästään jousesta ja siitä, kuinka syvään jännität jousesi. Sillä ei ole mitään merkitystä kuinka pitkään pidät jousta jännitettynä, paitsi että kätesi väsyy jännittämiseen (ja se että jousi kuoleutuu jänitettynä ajan kanssa).
Viimeksi muokannut Keisari_P, Torstai, 05.10.2006 00:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Keskiviikko, 04.10.2006 22:34

Ja äkkiseltään jos miettii materiaaliteknisesti niin jos jousta pitää pidempään jännityksessä niin materiaalin sisäinen rakenne "tottuu" uuteen asentoon paremmin ja tällöin ei niin jäntevästi palaa alkuasentoonsa kuin nopeasta virityksestä ja laukaisusta. Mutta eihän tämä ilmiö pääse niin hyvin esille normaaleissa jännitysajoissa, jolloin jousta jännitetään kerrallaan huomattavan lyhyitä aikoja.

Sinänsä hassu ajatus että pidempi jännitysaika "tehostaisi" nuolen lähtönopeutta. Entä jos jousta pitää jännityksessä viikon? :D Voidaanko ampua lentokone taivaalta alas ;)? (saivarteluako... ei sentään)

Samasta syystähän jousia ei pidetä jännityksessä "vapaa-aikana"... ainakaan minun tietääkseni. En tiedä jousista yhtään enempää, mutta äkkiseltään ihan perusfysiikaalisten ilmiöiden kautta voisi luulla näin.
Avatar
Kops-Max
Kreivi
Viestit: 480
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 22:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kops-Max » Torstai, 05.10.2006 02:09

Henkilökohtaisesti en lämpene vähääkään sille ajatukselle, että jousille sallittaisiin suurempi vetolujuus. Omissa harjoituksissamme on sattunut jonkin sortin vahinkoja jo 15 paunaisella jousellakin. Suoria hyviä osumia ikävälle alueelle; siinä tuskin ampumataidolla olisi ollut osaa tai arpaa.

Vaikka näiden tehokkaampien jousten käyttäjät olisivatkin ammattilaisia, riski on aina olemassa. Riski sekä väärinkäytölle, että vahingoille.

Se 25 paunaa on jo monta vuotta palvellut pääasiassa larppien ja mättötapahtumien tehokkuusrajana, enkä näe tuulihaittaa tarpeeksi suurena syynä muuttaa rajaa. Näitä haittoja ja vaikeuksia löytyy vaikka mistä asetyypistä. Esimerkiksi nuijat ja kirveet eivät pääse oikeuksiinsa. Mielestäni olisi hyvä miettiä mielummin sitä, miten jousen saisi toimimaan paremmin nykyisten sääntöjen puitteissa ja pelata niillä.
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Torstai, 05.10.2006 11:23

Kops-Max kirjoitti: Omissa harjoituksissamme on sattunut jonkin sortin vahinkoja jo 15 paunaisella jousellakin. Suoria hyviä osumia ikävälle alueelle; siinä tuskin ampumataidolla olisi ollut osaa tai arpaa.
Itselle on tullut kovin vähän vaaratilanteita jousen kanssa vastaan, ainakaan semmoisia missä voisi sanoa oikeasti tulleen vahinkoa aikaan. Haluaisinkin tietää enemmän, että millaisia tilanteet on noissa olleet, millaista vahinkoa on tullut ja millaisia nuolia käytitte? Kertokaa muutkin kokemuksianne kivuliaista nuoliosumista, näistä on aina apua kun mietitään mitä voi sattua ja miten näitä voi välttää.

Jos osuma oli suora ja hyvä niin silloin kyseessä ei varmaankaan ollut katkennut nuoli eikä nokki edellä tullut osuma, joten oliko kyseessä sitten liian vähän pehmustettu nuoli? Itse olen ottanut kasvo-osuman vastaavantehoisesta jousesta kahdesta metristä (itseasiassa useitakin osumia), sellaisestakin nuolesta jossa oli puolet vähemmän pehmustetta kuin nykyään käyttämässäni mallissa, eikä osuma tuntunut erityisen kivuliaalta tai vaaralliselta.

Nivuset on tietty vielä arempi paikka, mutta sinne tulee osumia useammin ihan miekoista, ja jo miekkojenkin takia kannattaa käyttää alasuojaa.
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Torstai, 05.10.2006 14:11

En paljoa joutunut tekemisiin nuolien kanssa SoHussa, mutta ne jotka osuivat tuntuivat sopivan napsahtavasti. Osuman huomasi hyvin, mutta ei sattunut edes panssarittomaan kehoon.

Mielestäni jouset ovat ylipäänsä tunnelmallinen ja mielenkiintoinen lisä taisteluun. Valitettavasti se on myös yksi bofferoinnin turvattomimmista tekijöistä...

Omasta mielestäni jokaisen skenaarion välissä nuolien tarkastuttaminen virallisella valvojalla ei ole tarpeellista: kuten jo mainittiin, jokainen jousimies osaa kyllä tarkistaa omat nuolensa, eikä kukaan varmaan halua vakavampia vammoja kontolleen. Pitempien taukojen aikana yleistarkastukset sen sijaan ovat poppista. Yleisesti voisin muutenkin kuvitella, että tarkastuksiin tarvitaan reilusti porukkaa, sen verran aikaa vievää hommaa kuitenkin.

Yhdyn Maxiin paunarajojen suhteen. Parhaimmillekin sattuu mokia, ja minä en ainakaan haluaisi olla silloin ottavana osapuolena.

Ja meillä oli Entaliassa tosiaan toinenkin jousimies, Jahkob, mutta se oli myös miekka- ja keihäsmies, joten jousen käyttö jäi osassa skenaarioista vähemmälle...
It'll be awesome.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Torstai, 05.10.2006 19:36

Kops-Max kirjoitti:Vaikka näiden tehokkaampien jousten käyttäjät olisivatkin ammattilaisia, riski on aina olemassa. Riski sekä väärinkäytölle, että vahingoille.
Täysin samaa mieltä. En luota ihmisten arvostelukykyyn näissä asioissa varsinkaan silloin kun ollaan todella nopeissa tilanteissa. En myöskään usko ettei joku viimeistään kävele naamaansa sen puolet voimakkaamman jousen eteen kaverin ampuessa. :|

Pisimmälle ampuvat jouset tuntuivat yltävän tänä vuonna todella pitkälle. Ilmeisesti tässä oli kyse kaikkein eniten hyvistä nuolista eikä jousen tehosta. Ainakin sulituksen olin huomaavinani monien nuolissa kompastuskiveksi mutta tästä viisaammat osaavat varmasti kertoa enemmän.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Torstai, 05.10.2006 19:55

Sen voin todeta, että jo nyt on mahdollista saada niillä nuolilla vahinkoa.
Kokemuksia jousen käytöstä voin sanoa jo viime tiistailta kaksi tapausta, joissa kummassakin nuoli tuli n. 5 metrin päästä, suoraa vakaata lentoa 18 paunasella jousella:

- Yksi nuoli tuli 90 asteen kulmasta kohdetta suoraan silmään, koska oli hyvin pehmustettu se ei tuottanut mitään pahempaa vauriota, kuitenkin se aina näyttää pahalta ja kyllähän se silmässä vähän tuntuu vaikka se on vaan vaahtomuovi joka osuu silmään.

- Toinen nuoli osui kohdetta rintakehään ja kimposi siitä (taisi kylläkin myös osua osittain kohteen aseeseen) niin, että pehmustamaton pää osui tämän jälkeen vielä kohteen kasvoihin, ei onneksi pahasti, mutta tilanne olisi voinut olla eri jos se olisi osunut juuri silmän kohdalle.
Myönnän tosin, ettei tuollaiseen tilanteeseen auta mikään pehmustaminen taikka jousen käyttäjän taito (tosin tälläsen tapahtuminen on varmaan vähän harvinaisempaa).

Yksi kysymys mikä itsellä heräsi, mitenkä suhtautuisitte jalkajouseen? Ehkei pakosti niin kätevä käyttää kuin jousta, mutta sehän voisi olla tietysti tyylikäs. :)
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Perjantai, 06.10.2006 10:22

Oma kokemukseni nuolien vastaanottamisesta on oikeaan käteen n. 4m päästä saatu nuoli saattoskenaariossa. Tuntui sopivasti, enkä muista että olisi sattunut.

Jousten tehon lisääminen tuntuisi kuitenkin lisäävän riskejä jo ennestään riskialttiilla ja huolellisuutta vaativalla osa-alueella.

Jousiampumisesta en tiedä juuri mitään, mutta lajia pidempään aikoinaan harrastanut (myös bofferointia harrastava) ystäväni totesi 25 paunan rajasta kuultuaan tyyliin "oho, sekin on jo aika paljon, ilmanvastus tuollaisilla nuolilla on tietysti massiivinen".

Sinänsä en epäile, etteikö esim. Wizzyli hallitsisi raskaammankin jousen turvallisen käytön boffauskontekstissa, mutta yleinen pyrkimys turvallisuuteen ennen muuta. Vaikka joku osaisi "boffata" turvallisesti rottinkikepilläkin, ei rottinkikeppiä silti kannata hyväksyä bofferiksi - saatikka että haluaisin taistella sellaista vastaan.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Hellowenisti
Sotahuuto '15 -järjestäjä
Viestit: 503
Liittynyt: Sunnuntai, 21.05.2006 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Hellowenisti » Perjantai, 06.10.2006 17:36

Mitenkäs noi heittokeihäät? Mulla itellä oli viimeks mukana 4 kappaletta hieman erilaisia heittokeihäitä kuin muilla...eli ne oli niitä joissa oli se tukeva runko eikä lötkö.
Haluaisin kysyä, että jos joku sai osuman niin sattuivatko nämä vaikka ne heitettiin usein 2metrin päästä? Omasta mielestäni ne eivät satu.. ja ei ainakaan kukaan tullut valittamaan niistä SH:ssa, mutta jos joku sitten jätti kertomatta... :roll:
Avatar
Strigo
Kapteeni
Viestit: 146
Liittynyt: Perjantai, 03.02.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Strigo » Perjantai, 06.10.2006 17:49

Oma kokemukseni nuolista SoHu 06:ssa rajoittui yhteen osumaan risk-skenaariossa. Se olikin nappiosuma otsaan, eikä sattunut, yllätti kyllä sen verran, että täytyi asianmukaisesti karjaista siinä tilanteessa ja kaatua polvilleen :) Ja kypärän olin sitten tietenkin sattunut siinä vaiheessa pois jättämään... :roll:

Itse suhtaudun kyllä epäilevästi minkäänlaisiin lievennyksiin nuihin nuoli ja jousisääntöihin. Olen koko ajan ollut sitä mieltä, että jousimiehet saisivat parhaimman tehon irti nuolistaan, kun niitä pystyttäisiin käyttämään epäsuoraan tuleen kunnon nuolisateena. Sen vähintään yli kymmenen tyyppiä kun lataisi ja ampuisi yhden miehen tiukassa komennossa samassa tahdissa.. varsinkin kenttätaisteluissa sellaista voisi olla hieman vaikeampi torjua tai väistää kuin niitä yksittäisiä nuolia siellä täällä (joilla kyllä on yllätysetu, mutta siltikin kyse on vain yksittäisistä nuolista..). Lisäksi se olisi hemmetin paljon komeemman näköistä :wink:
-Tity-
Ben Zen
Paroni
Viestit: 222
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 23:24
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ben Zen » Perjantai, 06.10.2006 22:47

Strigo kirjoitti:Olen koko ajan ollut sitä mieltä, että jousimiehet saisivat parhaimman tehon irti nuolistaan, kun niitä pystyttäisiin käyttämään epäsuoraan tuleen kunnon nuolisateena. Sen vähintään yli kymmenen tyyppiä kun lataisi ja ampuisi yhden miehen tiukassa komennossa samassa tahdissa...
Samaa mieltä. Mielestäni olisi erittäin näyttävää jos jousiampujat tottuisivat ampumaan yhtäaikaisesti - nuolisateita

Oma kokemus jousista/nuolista on käytännössä sama kuin lähes kaikkien muiden. Sain vain kerran nuolesta sotahuudossa; nuoli osui oikeaoppisesti rintaan. "Elämys" oli lähinä yllättävä, eikä tietenkään sattunut. Sitä ei ensiksi tajunnut mikä osui, mutta sitten huomasin nuolen maasta ja virnuilevan ORC;in jousiampujan vihollisrivin takaa. :)

Mitenkäs säännöt toimivat harvinaisille kantama-aseille? Esim. Varsijousi ja heittokirves :?. Tietenkin olettaisin että samat säännöt pätevät varsijouselle kuin normi jouselle. Mutta saako heittokirveessä olla minkäänlaista putkea, kuten heittokeihäissä?
Praise the sun!
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Lauantai, 07.10.2006 00:30

Turvallinen heittokirves olisikin mielenkiintoista nähdä.

En ole aivan vakuuttunut yhteislaukausten tehokkuudesta bofferijousten kanssa.
Kantama on huono ja viholliset tajuavat yhteyslaukauksen valmistelusta, että sellainen on varmaankin kohta tulossa. Kovin epäsuoraksi tulta ei saa, juuri huonon kantaman johdosta.

Valitettavasti bofferijousi on parhaimmillaan silloin kun vastustaja ei ole tarkkaavainen ja/tai hänellä ei ole kilpeä.
Avatar
Nauris
Kreivi
Viestit: 321
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 12:03
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Nauris » Lauantai, 07.10.2006 11:04

Keisari_P kirjoitti: En ole aivan vakuuttunut yhteislaukausten tehokkuudesta bofferijousten kanssa.
Kantama on huono ja viholliset tajuavat yhteyslaukauksen valmistelusta, että sellainen on varmaankin kohta tulossa. Kovin epäsuoraksi tulta ei saa, juuri huonon kantaman johdosta.
Pitkälti samaa mieltä. Isojen jousiryhmien paikat tunnutaan tiedostavan yleensä erityisellä tarkkuudella, ja nuolten hitauden/suuren koon (näkyvyyden) takia ja ampumamatkan ollessa hiemankin pitempi tuntuvat yhteislaukaukset menettävän paljon tehoaan. Joukkoa selkään ampuessa tietty aivan eri juttu (mitenköhän muuten selkäänpuukotussääntö toimii 40 m päästä ammuttuun onnenkantamoiseen?)
Käsittääkseni yhteislaukaukset (kohteen etupuolelta) eivät historiallisestikaan olleet kovin tappavia, muut vaikutukset ovat tietty asia erikseen.

Valitettavasti bofferijousi on parhaimmillaan silloin kun vastustaja ei ole tarkkaavainen ja/tai hänellä ei ole kilpeä.
Näin on. Ja nopeat jalat ovat tarpeen.
Yhteislaukaukset boffoillakin ovat tietty hienoja ja mielestäni niitä voi harrastaa erityisesti tunnelmamielessä. Mutta jos haetaan toimivaa ryhmätoimintamallia jousille niin itse valitsisin 2-4 nopeajalkaista jousta juoksemaan joukkojen laidoilla häiritsemässä ja ampumaan varsiaseita oman rivin takaa (läheltä.) Yksikin vieras jousimies joukon sivulla tuntuu aiheuttavan pientä pään kääntyilyä.
Kuva
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Lauantai, 07.10.2006 11:26

Strigo kirjoitti:Olen koko ajan ollut sitä mieltä, että jousimiehet saisivat parhaimman tehon irti nuolistaan, kun niitä pystyttäisiin käyttämään epäsuoraan tuleen kunnon nuolisateena. Sen vähintään yli kymmenen tyyppiä kun lataisi ja ampuisi yhden miehen tiukassa komennossa samassa tahdissa.. varsinkin kenttätaisteluissa sellaista voisi olla hieman vaikeampi torjua tai väistää kuin niitä yksittäisiä nuolia siellä täällä (joilla kyllä on yllätysetu, mutta siltikin kyse on vain yksittäisistä nuolista..). Lisäksi se olisi hemmetin paljon komeemman näköistä :wink:
Jos puhutaan Sotahuudon kaltaisista ja kokoisista tapahtumista, ei pidä missään nimessä paikkaansa.

Ensinnäkin näillä jousiampujamäärillä ei saada kovin vakuuttavaa yhteislaukausta. Paunarajat ovat turvallisia joo, mutta järkevään ampumiseen pitkältä matkalta eivät riitä mihinkään. Nuolet lentää hitaasti, ne on bofferikärkiensä vuoksi isoja, ja siten helppo nähdä ja väistää. Bofferinuolia ei muutenkaan pysty kantamaan mukana juuri mainitun kokonsa takia suuria määriä, joten kaukolaukaukset yleisesti ottaen muussa kuin kenttatappelujen alkusuhinoissa on aika lailla nuolien tuhlausta. Osumaprosentti, varsinkin kun puhutaan tappavista laukauksista, on aivan mitätön verrattuna kunnon rivitappeluun, jos jousiampuja osaa hommansa.

Vertauksena perustreeneistä ja tietty tämän vuoden Sotahuudosta suht kevyitä ryhmiä vastaan (ei paljon panssareita, useita kilpiä) tappoprosentti rivitappelussa oman rivin takaa ammuttaessa pyörii jotain 40-60% kieppeillä kaikista laukauksista.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Säännöt”