Kirjan julkistamistilaisuus 23.6.2022 klo 19-20 ja infoa jatkosta

Pehmomiekkailu Suomessa -artikkelikokoelman virallinen foorumi.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Kirjan julkistamistilaisuus 23.6.2022 klo 19-20 ja infoa jatkosta

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 20.06.2022 23:38

Kirjan julkistamistilaisuus 23.6.2022 klo 19-20 ja infoa jatkosta

Pehmomiekkailu Suomessa -kirjan tekijätiimi kiittää ja kumartaa! Tämä on ollut hieno projekti, ja on ollut todella ilahduttavaa saada valtavasti positiivista palautetta tästä. Ohessa muutamia kommentteja kirjan julkistamistilaisuudesta, kirjatoimituksista ja jatkosta.

Pidämme virallisen kirjan julkistamistilaisuuden tulevana torstaina 23.6. klo 19-20. Tilaisuus pidetään Suomen Boffaajien discord-kanavalla, jonne pääsee selaimella seuraavan linkin kautta:

https://discord.com/channels/6456347126 ... 8833935390
(etsi "Puhekanavat" alta "Keskustelukanava")

Tarkoituksena on käydä läpi projektin taustoja ja tekoprosessia, sekä vastailla julkaisuun liittyviin kysymyksiin jos/kun teiltä skeneltä ja kirjan jo käsiinsä saaneilta niitä tulee. Lisäksi tarkoitus on pohtia mahdollista jatkoa projektille ja josko esimerkiksi kakkososalle olisi kysyntää ja tekijöitä joskus tulevaisuudessa.

Kysymyksiä voi laittaa etukäteen esim. tämän ketjun alle tai minulle yv:llä, tai sitten suoraan Discordissa keskustelun aikana. Laittakaa vapaasti tulemaan niitä erityisesti etukäteen, niin osaamme myös varautua ja vastata niihin todennäköisemmin syventämmin ja jäsennellymmin kuin lennosta kysyttäessä olisi mahdollista.

Kaikille kirjan tilanneille on tulossa linkki e-julkaisun lataamiseen lähihetkinä tai -päivinä. Julkinen julkaisu tehdään osio kerrallaan tulevien viikkojen aikana, toiveena ja tavoitteena synnyttää mahdollisimman paljon keskustelua artikkelien ja toimitettujen osuuksien sisällöstä.

Ylipäätään kaikki julkaisuun liittyvä palaute, oli kyse sitten yksittäisistä artikkeleista, kokonaisuudesta tai esimerkiksi tämän kirjan tekoprosessista ja tiedottamisesta, on äärimmäisen tervetullutta. Olisimmekin erittäin hyvillämme, jos haluatte kirjoittaa vapaamuotoisesti palautetta yksityisviestillä tai tähän ketjuun.

Fyysisten kappaleiden toimittamisesta: Aivan kaikkia kirjoja, jotka oli pyydetty toimitettavaksi Sotahuutoon, ei tultu viikonlopun aikana noutamaan. Jos tilasit kirjan haulla Sotahuudosta ilman postitoimitusta mutta et huomannutkaan hakea omaa kappalettasi, laitathan viestillä nimesi, toimitusosoittesi ja puhelinnumerosi ja maksat samoilla tiedoilla 10€ toimituskuluja kuin millä maksoit kirjan alun perin, niin postitamme sen sinulle (tai sovit mahdollisesta noudosta erikseen). Jos olet alun alkaenkin tilannut kirjan postitse, niin homma on hoidossa ja pyrimme saamaan kaikki postitettavat kappaleet mahdollisiman pian liikkeelle.
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
kotkasotilas
Asemies
Viestit: 11
Liittynyt: Sunnuntai, 08.07.2018 18:31

Re: Kirjan julkistamistilaisuus 23.6.2022 klo 19-20 ja infoa jatkosta

Viesti Kirjoittaja kotkasotilas » Sunnuntai, 26.06.2022 20:40

Hei. Haluaisin tuoda omaa näkemystäni skirmish-metaan. Itse näen skirmaamisen boffauksessa eräänlaisena sissitoimintana jonka tarkoitus on härnätä ja sitoa suurempaa ja mahdollisesti raskaamin asestautuneuta ja panssaroituja ryhmiä itseensä, antautumatta kuitenkaan itse suoraan taisteluun. Kun vastapuolen huomio keskittyy edes pariksi sekunniksi skirmiin, niin omilla on silloin mahdollisuus iskeä vastapuolen armeijaan/ ryhmään kuolleita kulmia hyödyntäen jolloin oma puoli voi hajottaa vastustajan armeijan pienempiin osiin tai tehdä läpimurron linjasta läpi jolloin koko taistelun luonne muuttuu. Minun mielestä taitava skirmi arvioi silmän räpäyksessä sen miten saat suurimman hyödyn omillesi omalla toiminnallasi. Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että milloin kannattaa mm keskittyä vastustajan härnäämiseen tai päästää yksittäiset perääntyvät vastustajat menemään koska niistä ei ole enää vaaraa tai et voi tietää sitä, että koittaako perääntyvät vastusjat houkutella sinua ansaan, jolloin saalistajasta tulee saalis. Juha Pahnila
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Kirjan julkistamistilaisuus 23.6.2022 klo 19-20 ja infoa jatkosta

Viesti Kirjoittaja saloneju » Tiistai, 28.06.2022 10:56

kotkasotilas kirjoitti: Sunnuntai, 26.06.2022 20:40 Hei. Haluaisin tuoda omaa näkemystäni skirmish-metaan. Itse näen skirmaamisen boffauksessa eräänlaisena sissitoimintana jonka tarkoitus on härnätä ja sitoa suurempaa ja mahdollisesti raskaamin asestautuneuta ja panssaroituja ryhmiä itseensä, antautumatta kuitenkaan itse suoraan taisteluun. Kun vastapuolen huomio keskittyy edes pariksi sekunniksi skirmiin, niin omilla on silloin mahdollisuus iskeä vastapuolen armeijaan/ ryhmään kuolleita kulmia hyödyntäen jolloin oma puoli voi hajottaa vastustajan armeijan pienempiin osiin tai tehdä läpimurron linjasta läpi jolloin koko taistelun luonne muuttuu. Minun mielestä taitava skirmi arvioi silmän räpäyksessä sen miten saat suurimman hyödyn omillesi omalla toiminnallasi. Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että milloin kannattaa mm keskittyä vastustajan härnäämiseen tai päästää yksittäiset perääntyvät vastustajat menemään koska niistä ei ole enää vaaraa tai et voi tietää sitä, että koittaako perääntyvät vastusjat houkutella sinua ansaan, jolloin saalistajasta tulee saalis. Juha Pahnila
Tämä on hyvä teema, ja tässä kohtaa tuntuu kiinnostavasti olevan eri käsityksiä siitä mitä skirmaaminen on. Kirjassa noudatetaan pääosin tuttua linja-skirmish -kahtiajakoa ja todetaan perinteitä kunnioittaen, että taistelukentällä on rinnakkain nämä kaksi tapahtumaa, jotka tosin kietoutuvat toisiinsa nykyään yhä kiinteämmin kuin alkuaikoina. Olisi kuitenkin nähdäkseni ihan yhtä lailla perusteltua alkaa puhumaan kolmesta toiminnanmuodosta: linjataistelusta, skirmishtaistelusta ja screenaamisesta (sitomisesta), joilla on kaikilla omat erityispiirteensä. Eli ikään kuin (perinteinen) skirmish ja screenaaminen erotettaisiin vielä toisistaan tarkemman jaottelun aikaansaamiseksi. Toisaalta monille skirmish on alkanut tarkoittamaan ensisijaisesti juuri screenaamista kuten kuvailit, ja tavallaan tekeekin mieli sanoa että 2020-luvun tehokas skirmi on ennen kaikkea screenaamista. Syy sille, miksi olen itse alkanut lämpenemään nimenomaan tuolle kolmijaolle on se, että screenaamista ei kuitenkaan voida omia pelkästään skirmishtoiminnaksi, vaan ihan yhtälailla linjaryhmät voivat tehdä - ja usein tekevätkin - sitä.
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
kotkasotilas
Asemies
Viestit: 11
Liittynyt: Sunnuntai, 08.07.2018 18:31

Re: Kirjan julkistamistilaisuus 23.6.2022 klo 19-20 ja infoa jatkosta

Viesti Kirjoittaja kotkasotilas » Lauantai, 09.07.2022 14:07

"Syy sille, miksi olen itse alkanut lämpenemään nimenomaan tuolle kolmijaolle on se, että screenaamista ei kuitenkaan voida omia pelkästään skirmishtoiminnaksi, vaan ihan yhtälailla linjaryhmät voivat tehdä - ja usein tekevätkin - sitä."

Toisaalta screenaamisessa yksittäinen skirmi reagoi muuttiviin tilanteisiin paljon nopeammin kuin linja ryhmä. Kun vertaillaan screenaamisessa linjaryhmää ja yksittäistä skirmiä. Linjaryhmän vahvuudet: Yleensä enemmän aseita, kilpiä, panssareita ja porukkaa. Linjaryhmän heikkoudet: -Hitaamin reagoi muutoksiin skenuissa verrattuna skirmiin. - ei pääse aina sinne mihin skirmi pääsee, kuten vaikeampaan maastoon ilman, että siitä on haittaa linjaryhmän toiminnalle.

Skirmin edut screenaamisessa: Nopea liikkuvuus ja nopea reagointi kyky muuttiviin tilanteisiin. -Pääsee sellaisiin paikkoihin jonne linjaryhmä ei pääse ilman sitä riskiä, että taistulukyky heikentyy. Skirmin heikkoudet: Yleensä heikommin panssaroitu ja vähemmän asestautunut.

Reagointi kyvyllä tarkoitan sitä aikaa joka kuluu päätöksen teosta sen totuttamiseen loppuun asti.
Nuoska
Sotilasmestari
Viestit: 84
Liittynyt: Tiistai, 04.08.2009 22:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kirjan julkistamistilaisuus 23.6.2022 klo 19-20 ja infoa jatkosta

Viesti Kirjoittaja Nuoska » Maanantai, 18.07.2022 18:02

Ihanaa et tää on julkisesti jaossa ja viel näin kätevästi esillä. Oon vasta alottamassa lukemista ja haluun lähinnä kiittää kaiken tän mielenkiintosen jakamisesta. Mul on tikku-ukkokuva lajin historiasta larppauksen omille teille lähteneenä lapsosena ja on hauskaa saada lihaa noiden luiden päälle.

Etenkin kun boffaus on niin monia eri kulttuureja sekä ajatustapoja yhteen kietoutuneena. Ja puolikilpailullisena aktiviteettina aika salaperäinen mitä tulee teoreettisempaan puoleen kun porukalla on varmasti hyvin erilaisia kehikkoja taisteluiden mallintamiseen.

Jännä aspekti on kans se miten mukaan sekottuu kamaa historialliselta aseidenkäytön ja taistelukenttäteorian puolelta. Eikä se kuinka paljon noista on siirrettävissä tähän lajiin vaikuta ratkaistulta kysymykseltä. Etenkin kun varusteissa, sekä yksilöiden ja ryhmien taistelutavoissa on niin isoja eroja.

Mä rakastan tän lajin asymmetriaa osapuolten välillä ja sitä kuinka paljon voi käyttää luovuutta sekä etsiä tehokkaita polkuja omia vahvuuksiaan ja intuitiota hyödyntäen. Suoraan sanottuna aivan uskomattoman hyvä sääntörunko ainakin mun mielestä. Miten voi olla näin vapaata, monipuolista, sekä turvallista loppujenlopuksi ihan ääriyksinkertaisilla "se osa kehoa johon osuu ei enää toimi" -säännöillä?!

Kiitos (te about mun ikäiset tai vähän vanhemmat) larppaaja-esi-isät kun ette jättäneet meille mitään kamalaa sääntöhökötystä joka on joko helposti rikki tai tosi epätyydyttävästi rajoittava.

Mut siis muiden ajatuksista: vähän kun ois vaik biologian kautta ihmisyyttä hahmottava tyyppi ja nyt saa vilkaisuja antropologian, psykan, sosiologian sekä filosofian näkökulmasta. Ja siten omille ajatuksille paljon hyvää kontekstia sekä valoa jolla nähdä omia virheitä ja sokeita kohtia. Pääsee aina paljon pidemmälle kun voi kopioida muidenkin parhaat ideat etenkin alueilla missä on itse heikko.

Hymyilyttää päästä vihdoin lukemaan muiden enemmän tai vähemmän "filosofisesti/akateemisesti" boffaukseen suhtautuvien ihmisten ajatuksia niin voittotaktiikoista kuin lajin kulttuurista ja hyvän hengen säilyttämisestä. Ja ehkä päästä jatkamaan joistain noista aiheista livenä.

-(toivottavasti jatkossa vähemmän harhainen) Sampo parvesta ^v^

Jos tää on mielekästä palautetta niin välittäkää ihmeessä projektiin osallistuneille kun en tiedä miten paljon tätä lankaa luetaan enkä jaksa/viitsi spämmätä samaa litaniaa joka mestaan.

Oon ylipäätään kiitollinen siitä kuinka paljon monien hyvä työ tapahtumien ym. parissa mahdollistaa meille muille. En oo ainoo jolle tää harrastus on tosi monella tapaa tärkeä ja sellanen mille ei kyl löytyis korvaajaa vaikka esim. kiipeilyssä, kovemmilla keskiaikavälineillä kolistelussa ja brassijujutsussa vaikuttaa kans olevan hyvää menoa.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Kirjan julkistamistilaisuus 23.6.2022 klo 19-20 ja infoa jatkosta

Viesti Kirjoittaja saloneju » Tiistai, 19.07.2022 12:45

Mielettömän hyvä palaute, kiitos Sampo ja välitetään ehdottomasti! Jatketaan viimeistään livenä aiheesta joku väli.
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pehmomiekkailu Suomessa (2022)”