Jatkumoa kaavaillaan

Keskustelua erilaisista skenaariotyypeistä

Valvoja: Ylläpito

Haluatko loogista jatkumoa?

Mahtava ajatus!
29
32%
Hyvä ajatus.
45
49%
samapa tuo
17
18%
Ei oikein nappaa.
1
1%
 
Ääniä yhteensä: 92
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Jatkumoa kaavaillaan

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Maanantai, 30.01.2006 20:47

Järjestäjien kunnianhimoinen tavoite olisi, että tapahtumassa skenaariot muodostaisivat loogisen jatkumon, jossa edellisen taistelun lopputulos vaikuttaisi seuravaan taistelun alkuasetelmaan. Se miten maasto ja pelinjohdon aivokapasiteetti tämän mahdollistavat jää vielä nähtäväksi.
Viimeksi muokannut Keisari_P, Maanantai, 30.01.2006 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
SNiLD
Ylläpito
Viestit: 399
Liittynyt: Tiistai, 24.01.2006 23:30

Viesti Kirjoittaja SNiLD » Maanantai, 30.01.2006 20:52

Se aiheuttaa myös aika pahasti ongelmia koska se eka mättö vaikuttaa sillo aika paljo. Ekassa mätössä ei varmaan oo kaikki porukat vielä edes paikallakaan? Toki tilannetta voi korjata sitte tokassa mätössä. Alivoimasessa tilanteessa olevalle jos ne voittaa sen vois melkee antaa lisäpisteitä siitä.
Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Azor » Maanantai, 30.01.2006 23:03

Ajatus on oiva, joskin vaikeahko toteuttaa. Voimme kenties luoda jotain valmiita pohjia, joissa esim. edellisen skenaarion hävinnyt osapuoli aloittaa joukot hajallaan tai puolustavasta asemasta. Ainakin jonkinlainen jatkumo saisi olla.

Jos lähdemme tuottamaan skenaarioita aivan lennosta, voi tulla pahaa jälkeä.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Rajattua jatkumoa

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Tiistai, 31.01.2006 00:13

Kahden peräkkäisen taistelun jatkumot olisivat helposti toteutettavissa ja ennalta suunniteltavissa. Koko tapahtuman käsittävä jatkumo vaatisi turhan lukuisten vaihtoehtojen pyörittelyä. Mutta muutamat jatkumot olisi kivoja.
Pistetilanteessa edellä oleva ryhmä voisi saada vähän lisähaastetta. Välttämättä voittajan ei aina olisi seuraavassa skenaariossa vahvoilla. Tämä tekisi hyvää lopullisesta pistetilanteesta kilpailtaessa.
Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Azor » Tiistai, 31.01.2006 11:46

Se voi tuoda lisämotivaatioita, kun tietää että toiminta tässä skenaariossa vaikuttaa myös seuraaviin. Tuo lisähaaste pistetilanteessa korkeammalla olevalle voidaan hoitaa myös joukkosiirroin. Voisimme kenties myös painottaa skenaarioita: jotkut ovat ratkaisutaisteluita ja niistä saadut pisteet esim. kaksinkertaistetaan. Tapahtuman viimeisiin taisteluihin voi tulla uutta pontta, kun ryhmät ymmärtävät ettei peli vielä ole aivan menetetty.

Vähän kummeksuttaa se asia, että voittajat saattavat löytää itsensä tukalammasta asemasta (vaikkakin tasaus juuri olisikin järkevää). Loogista jatkumoa: voitit, nyt olet paskemmassa paikassa? Suunnitelkaamme toki jonkinlaista loogista jatkuvuutta, ei koko kampanjaan, mutta ainakin joidenkin skenaarioiden välille.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Tuo pistekerroin voisi olla toimiva ratkaisu.

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Tiistai, 31.01.2006 18:59

Toki voittajan pitäisi saada parempi asema seuraavaan taisteluun. Ehkä tuollaiset 2 peräkkäisen pelin jatkumot olisivat paras ratkaisu.
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Tiistai, 31.01.2006 20:39

Voimasuhteet/alkuasetelmathan voi heittää heittää sekaisin selittämällä ne esim. hävinneen osapuolen saamilla vahvistusjoukoilla tai muulla "keinotekoisella". Näin edellisen skenaarion voittajien täytyy pysyä valppaina koko ajan, eikä lähteä taisteluun takki auki/kilpi kuusen juurella vain siksi, koska luulevat heillä olevan etulyöntiaseman. Luonnollisesti tämä kannattaa jättää yksittäiseksi yllätykseksi, jotta voittajat pääsevät joskus hyötymään aiemmasta voitostaan.
Avatar
Naktu
Sotilasmestari
Viestit: 85
Liittynyt: Maanantai, 30.01.2006 18:49
Paikkakunta: Vaala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Naktu » Tiistai, 31.01.2006 21:16

Viime sotahuudossahan skenaarioiden alkuasetelmat olivat valmiiksi suunnitellut. Syynä olivat pelin ulkopuoliset tekijät, joita varmasti "oli", sillä tapahtuma ei käsittänyt koko ristiretkeä. Systeemi toimi hyvin. Tosin tänä vuonna olisin mielelläni näkemässä jotain uudenlaista.
Avatar
Abelius
Ritari
Viestit: 61
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 23:02
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Abelius » Tiistai, 31.01.2006 23:12

Vaikka ajatus on hyvä, olen silti edellisen Sotahuudon kaltaisten skenaarioiden kannalla. Ne helpottavat muun muassa pelinjärjestäjien hommia rutkasti, kaiken pystyy suunnittelemaan ennalta paremmin, eivätkä osallistujatkaan ole täysin pihalla siitä, mitä tapahtuu. :)
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Tiistai, 31.01.2006 23:45

Minun mielestäni tuollainen jatkuvuus, edes rajoitettu, olisi loistava mauste muutenkin tunnelmalliseen tapahtumaan. Se toisi mukanaan taistelukentälle kuuluvaa epävarmuutta tulevasta. Hyvin ja riittävän yksinkertaisesti toteutettuna tuon ei pitäisi myöskään sekoittaa keneenkään nuppia siitä missä mennään ja ketä mätkitään.
Avatar
SaunaChum
Kersantti
Viestit: 47
Liittynyt: Keskiviikko, 01.02.2006 10:56
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja SaunaChum » Perjantai, 03.02.2006 14:12

Kyllähän jatkumo tosiaan ihan mukava olisi, mutta kuten Azor toisessa threadissa huomautti, miten sitten kun taistelut siirtyvät hieman erikoisempiin maisemiin, kuten aavikoille tai vuorille...
Avatar
tifa-
Paroni
Viestit: 153
Liittynyt: Maanantai, 30.01.2006 19:54
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja tifa- » Perjantai, 03.02.2006 14:32

Pitää laajentaa toimintaa tulevaisuudessa ulkomaillekin, sillähän siitä pääsee. ;) Tai ehkä kuitenkin pidättäydytään Suomen maisemissa ja sen puitteissa tehdään mitä kyetään, onhan meilläkin täällä Yyteri aavikkoa mallintamassa ja muuta vastaavaa, jos se siitä on kiinni.
Shh. Minä kasvan.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Sunnuntai, 05.02.2006 03:51

Tapahtuman sisäisessä toiminnassa en laittaisi miinuksia seuraaviin taisteluihin aiemmissa pärjäämisestä. Tai ainakin jos joutuu hurjempiin ja vaikeampiin taisteluihin menestyksen vuoksi niissä pärjäämisestä pitäisi ainakin palkita kunnolla pisteytyksessä.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Perjantai, 10.02.2006 15:45

Jatkumotyyppisen systeemin ongelmia ovat:

a) Ajoitukset ruokahuoltojen yms kanssa, kun ei voi ennakkoon suunnitella miten paljon aikaa mihinkin väliin voidaan laittaa. Tämä korjaantuu organisoinnilla tai hyvällä toiminnalla kohdassa c)

b) Osallistujilla ei ole ennakkotietoa siitä mitä on tulossa, joten on vaikeampi arvioida sitä haluaako lähteä tapahtumaan ja miten pitäisi varustautua. ELi onko paljon liikkumista, ärrinmurrin murinaa rivit vastakkain vai mitä. Tätä voi korjata sillä että mahdollisista skenaariotyypeistä ilmoitellaan kuitenkin ennakkoon kotisivulla ja kerrotaan painotuksesta eri tyyleihin.

c) Ilman kiinteää suunnitelmaa on organisoijan vaikea kehitellä minkä tyyppisiä skenaarioita tulee minnekin jotta homma ei muuttuisi yksipuoliseksi ja toisaalta saataisiin erilaisia alkuasetelmia ja lähtökohtia. Tätä voi korjata sillä että tehdään ennakkoon monta erilaista skenaariota joista valitaan lennossa siihen hetkeen sopivin ja jaetaan puolet siihen mennessä tulleen menestyksen mukaan. Esimerkiksi edellisen matsin häviäjä pääsee pakenemisskenaarion pakenijaksi. Itse pakoskenaario on voitu suunnitella valmiiksi asetelmien ja paikkojen suhteen ja paikan päällä vain katsotaan kumpipuoli menee kummallekin puolelle. Valmiiksi suunnitellut skenaarioista voi vielä jakaa eri luokkiin tyylin (hiippailu, rytke, pako, alueen ahllinta) mukaan, organisoijan preferenssin ("nämä skenut ainakin jossain vaiheessa" ja sitten monipuolinen kasa täyteskenaarioita joista valita) tai hallinnollisen joustavuuden mukaan (pitkä ja laaja-alaiset, nopeat, yms joita valitaan käytettävissä olevan ajan tai siirtymien mukaan).

d) Pistetys ja tarinan jatkuvuus ovat hankalia. Jos voittaja saa aina paremman lähtökohdan, niin epätasaisuus syvenee. Toisaalta voitosta pitäisi palkita jotenkin. Tähän tosin voi riittää voitosta saadut pisteet ja organisoijan hieno puhe kuinka menestyksen ansiosta saatiin aikaiseksi sitä ja tätä. Erilaisista skenaarioista ei tarvitse palkita eri lailla jos epätasaisia skenaarioita tulee tasaisesti kummallekin puolelle (tasajako kokoajan rajaa liiaksi mahdollisuuksia). Tarinan kehyskertomustahan voi muuttaa. Peliteknisesti on ihan sama onko kyseessä "paenneiden rippeiden epätoivoinen pakoretki" vai "voittoisien joukkojen liian pitkälle edenneen etujoukon pakoretki". Minimissään tämä menee sillä että pisteet on aina samat (voitto/tappio, lippujen hallinta ja omat tappiot) ja pelinjohto vetää hatusta seuraavan skenaarion johon suoltaa hienon kehystarinan miten tähän päädyttiin viime matsin jälkeen.

Jos tämän vuoden organisoijat halauvat käyttää aivokapasiteettia pisteysten tasapuolistamiseen ja hyvän tarinan kerrontaan, niin sitten voi harkita jopa ryhmäkohtaisia tehtäviä/pisteitä. Tätä voi sitten toteuttaa kaikille ryhmille tai aina muutamalle valitulle porukalle joissain skenaarioissa. Taistelukin muuttuu kummallisen erilaiseksi jos kaikki ei ole täysillä voiton perässä. Esimerkkejä siitä mitä ajattelin (ja mistä mahdollisuuksista puhuttiin ennen Sotahuuto2005:ttä, mutta jätettiin organisoinnin takia käyttämättä).
1) Ryhmä saa tupla/tripla/tms pisteet vastapuolen tietyn porukan lipusta
2) Ryhmä saa n pistettä voitosta jos valtaa kohteen ennen oman puolen ryhmää x, muuten 0 pistettä.
3) Oman ryhmän tappioista tulee -2 tai -3 pistettä -1:n sijasta, palkintoa hengissä selviämisestä (kaikki, ainakin harmaasudet, muistavat kuolan kaartin tempun sunnuntaina mäellä).
4) ryhmä saa bonusta jos oman puolen porukka x menettää lipun tai saa paljon tappioita (itse ei saa mennä telomaan oman puolulaisia)

Ideana se että kummankin puolen aatelisilla on omia tavoitteita. Oli se sitten suhteellinen aseman parantaminen toisia oman puolen joukkoja kohtaan, tietyn vihollisen telominen, omien joukkojen säästäminen. Pahimmillaan ryhmä voisi saada pisteitä oman puolen tappiosta, mutta on pakotettu olemaan taistelun kurimuksessa koska ei voi avoimesti vaihtaa puolta (ja seuraavassa skenaariossa petturit on sitten vaihtaneet oikeasti puolta). Tällä saisi hyvin paljon eloa tappelemiseen kun osa porukkaa puuhaakin omaa voittotavoitetta tai lisäpisteitä eikä aina pyri koko puolueen kannalta optimitulokseen. Tähän jos lisää sen että nimeää kuhunkin skenaarioon kummallekin puolelle 1-3 komentajaa (ryhmien johtajista) joita muiden ryhmien periaatteessa pitäisi totella ja jotka koettavat johtaa sotaa.

Itseäni harmittaa että noita ei saatu viime vuonna käyttöön, mutta ehkä oli ihan hyvä pitää homma pelkistetympänä niin näki mikä toimi ja mikä ei. Nytkin oli sen verran asioita joiden toimivuudesta ei ennakkoon tiedetty. Nyt sitten 2006 väki voi lisätä mausteita makunsa mukaan soppaan kun perusratkaisujen toimivuudesta on enemmän tietoa.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Hyviä ehdotuksia

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Perjantai, 10.02.2006 17:40

Ihan hyviä ehdotuksia Gnomukselta.
Alustavasti olemme ajatelleet lyödä lukkoon nuo kahden peräkkäisen pelin jatkumot. Taistelun lopputulos vaihtoehdoille suunnitellaan valmiiksi seuraus. Näin ohjelma pysyy kokoajan selkeänä. Varmaankin jättäisimme yllätykseksi jatkopelin alkuasetelman, eli emme kirjoittaisi sitä viralliseen ohjelmaan vaikka se tiedossa olisikin.

Nuo joukkueen sisäiset ryhmien eri intressit voisivat tuoda eloa peliin, mutta en haluaisi sitä hyvän taistelun kustannuksella. Se kun kuolan kaarti pakeni taistelusta sunnuntaina siellä mäellä, horjutti joukkojen välistä tasapainoa ehkä liiaksikin. En halusisi vastaavia tilanteita, sillä se hupi tulee suoraan hyvän mätön kustannuksella. Mielummin panostaisin joukkueen sisäiseen yhtenäisyyteen, mutta eri tavoitteisiin.
Joukkueen sisäistä vipinää saataisiin varmaankin aikaiseksi jos muutama ryhmä saisi kilpailla tietyn alueen valloituksesta keskenään ja pisteet menisivät vain toiselle. Joukkueella voisi olla esimerkiksi 3 valloitettavaa pistettä. (Voisi sopia myös risk-skenaarioon...pitää vähän miettiä.) Tai juuri tuo tietyn lipun ryöstö.

Skenaariot pyritään suunnitelemaan siten, että eri skenaariot suosisivat hieman erilaisia vahvuuksia, mutta ei liiaksi ketään.
Esim. kohteen saatto tehtävä suosii nopeasti liikkuvia yksiköitä, kun taas kukkulan puolustus raskasta panssarointia. Tavoite olisi, että kaikille löytyisi se oma skenaario jota jaksaa sitten vielä vanhanakin muistella :D Jos mielessä on joku hyvä skenaario jonka haluaisi pelattavan, kannattaa ehdottaa sitä täällä foorumilla. Idea varmasti täällä hioutuu toteutuskelpoiseksi.
FrezzA
Soturi
Viestit: 36
Liittynyt: Lauantai, 11.03.2006 01:49
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja FrezzA » Perjantai, 31.03.2006 12:19

Ihan jees idea....... Olen itsekkin suunnitellut omaa mättöä jossa skenut on vain osa suurempaa taistoa.olisi hauskaa kokeilla sitä käytännössä ja näin isolla porukalla...
The devil is loser and he`s my bitch for better or worse and you don`t care which
the devil is a loser and he`s my bitch runnin` into trouble yos skitch he`s my bitch!!!
Avatar
Humppamies
Kreivi
Viestit: 271
Liittynyt: Sunnuntai, 26.03.2006 19:28
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja Humppamies » Sunnuntai, 16.04.2006 23:39

Hyvä! Millon järjestät?
"Ei mitään kiirettä, taistelu näkyy jatkuvan vielä."
- Cpt. Sergei Fukov
Avatar
C22
Herttua
Viestit: 909
Liittynyt: Keskiviikko, 15.03.2006 11:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja C22 » Torstai, 08.06.2006 22:21

onko pelinjohto miettinyt, että mitkä skenaariot ovat sidoksissa seuraavaan?
Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Azor » Torstai, 08.06.2006 22:26

Pelinjohto on miettinyt ajatusta. Suurinpaan osaan skenaarioita tulee jatkumoa: edellisen skenaarion tapahtumat vaikuttavat esim. kumpi puolustaa, kumpi hyökkää, yleiseen tilanteeseen, vahvuuteen, aloituspaikkaan yms. Jos vaikka teutonit häviävät skenaarion, voi seuraavana tehtävänä olla tärkeän piispan suojeleminen ja saattaminen pois Samogitiasta.

Katsotaan lisää, kunhan ohjelma saadaan aivan lopulliseen asuunsa.
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Perjantai, 09.06.2006 00:21

Jospa tuo ensimmäinen skenaario olisi jonkin sortin katsaus menneisyyteen, joka kerrattaisiin ikäänkuin kaikkien ollessa paikalla toisessa skenaariossa menneessä muodossa?
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Perjantai, 09.06.2006 00:26

Azor saa kunnian vanhana pöytäroolipelien pelinjohtajana kertoa skenaarioiden alussa suurpiirteisesti miten edellinen skenaario meni, ja mihin se johti. Alkuasetelma ja tarina varmasti lisäävät tunnelmaa.
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Perjantai, 09.06.2006 10:52

Jees, esim teutonien tappio aikasemmassa väijytyksessä johtaa kostoiskuun :wink:
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
JP
Paroni
Viestit: 157
Liittynyt: Keskiviikko, 08.03.2006 19:31
Paikkakunta: vihtavuori

Viesti Kirjoittaja JP » Perjantai, 09.06.2006 23:42

Misumasu kirjoitti:Jees, esim teutonien tappio aikasemmassa väijytyksessä johtaa kostoiskuun :wink:
ja uuteen tappioon.
Räyh!
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Lauantai, 10.06.2006 22:41

HAH! Tuollainen pakanako sen aiheuttaa? Menkää takaisin rotat viemäriinne :lol: No ei vaiskaan, no hard feelings..
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Azor » Keskiviikko, 21.06.2006 11:12

Tietty uho osapuolien välillä tekee hyvää. Vastustajan "ystäväsmielinen" mollaaminen jatkuu varmasti myös varsinaisissa taisteluissa. Kenenkään mieltä ei tietenkään ole tarkoitus pahoittaa, mutta tälläinen toiminta kuuluu olennaisena osana toimintaan.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Skenaariot”