Salamurhaus / puhdistus -skenaario

Keskustelua erilaisista skenaariotyypeistä

Valvoja: Ylläpito

FreakyM
Kapteeni
Viestit: 133
Liittynyt: Torstai, 16.03.2006 21:42
Paikkakunta: Kuusamo.

Viesti Kirjoittaja FreakyM » Maanantai, 20.03.2006 18:37

Jep, siinähän tulee iltapala ja verenhimo hoidettua kuntoon samaan hintaan, ja psykologinen vaikutuskin lienii hilpeä kun ukko hampaat veressä ja pää kepin nokassa juhlii voittoaan =D
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Maanantai, 20.03.2006 18:42

Tulee ihan nuoruusvuodet mieleen.. mm-mmm.. :lol:
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Lauantai, 25.03.2006 19:37

Airsoftaillessa ja Counter-strikeä pelatessa on tullut vastaan pieni muunnelma tästä, niin sanottu VIP-skenaario. VIP:n pääpointti on päästä paikasta A paikkaan B, ja hänellä on mukanaan joukko väkeä joka suojelee häntä, toisen joukon yrittäessä estää kaikin keinoin VIP:n pääsy perille.

Varsin helposti olisi varmaankin käännettävissä tämä bofferimättöönkin.
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Azor » Sunnuntai, 26.03.2006 02:21

Rämä on kokeillut tätä omissa harjoituksissaan vuosia sitten nimellä "suojeltava". Toimi hyvin bofferimätössä. Tämän tyyppinen skenaario, mikäli se minusta kiinni on, on tulossa.
FrezzA
Soturi
Viestit: 36
Liittynyt: Lauantai, 11.03.2006 01:49
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja FrezzA » Perjantai, 31.03.2006 20:56

Tämmönen skenu ois ihan jees...... pää irti puremalla :D juuri näin...
The devil is loser and he`s my bitch for better or worse and you don`t care which
the devil is a loser and he`s my bitch runnin` into trouble yos skitch he`s my bitch!!!
Avatar
vesmurmel
Paroni
Viestit: 153
Liittynyt: Maanantai, 03.04.2006 15:28
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja vesmurmel » Maanantai, 22.05.2006 09:32

Juu, tossa hiukkase lueskelin, tuntu tosi mielenkiintoselt. Mut toho sissi koukkaus tapaan voin hiukkasen puuttua. Itellä ei oo viel armeijast kokemust yhtää, jonku aja pääst sinnekin pääsee hillumaan. :D
Niiku menee vihollislinjojen taakse ja yrittää tehdä mahdollisimma paljo tuhoa vastustajan puolelle (vähäsen kuin sissi taktiikka, find and destroy.)
Ottakaa kantaa tähän myös, leffat ei yleensä anna mitää oikeeta kuvaa historiallisista taisteluista aina. Mutta ku ton "Braveheart" nimise leffa katto, siin käytettii vähäse saman tapast "sissitaktiikkaa".
Esim. William Wallace teki siin kostoretkii ja tappo ne petturi kapteenit eli hänen ystävänsä, jotka solmi hänen kanssa liiton englantilaisia vastaan, mutta he pettivät Wallacin. William Wallace on todellinen henkilö historiassa, varmaan kaikki on lukeneet siitä. Hän oli skotlantilainen ja taisteli just sitä englannin kuningasta vastaan (en muista kuka se kuningas oli.) Ja tottakai siin oli mukana se Mel Gipson, ERITTÄIN hyvä näyttelijä+elokuva ohjaaja!!
Mel Gipsonhan tekee kaikki niin, että se kuvaisi mahdollisimma uskottavalta ja realistiselt. Yleesä joihiki ritari ajan kuvii tulee yleesä naurettavii virheitä (niitäkin tehään ei niin paljon.)
Jos joku ei usko, että William Wallace ole historiallinen henkilö ja täyttä totta (periaattees ritari ajan skotlantilainen vapaudentaistelija itsenäisyydestä, voin olla väärässä) voin kaivaa sen historian tost mei olohuoneen jostain pölyisest nurkast. Tossa oli miu mielipide, että kyl se toimii. Eihä sillo ollu mitään Navy seal tapasii kommando joukkoja. :wink:
"Salamurhaus ei ole mikään helppo juttu, ennen onnistu ja kyllä onnistuu varmaan tänäkin päivänä. Ei siin kauheest taitoo tarvitse, kiäh kiäh." :twisted:
Hmm...
Avatar
Asmodeus
Asemies
Viestit: 12
Liittynyt: Maanantai, 22.05.2006 11:19
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja Asmodeus » Maanantai, 22.05.2006 11:44

Kuulostaisi hyvältä. Ja sitten kinaamaan kuka saa olla salamurharyhmässä... Joku raskas yksikkö vai kevyt yksikkö?
Alea icta est
Avatar
vesmurmel
Paroni
Viestit: 153
Liittynyt: Maanantai, 03.04.2006 15:28
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja vesmurmel » Torstai, 25.05.2006 19:52

Miulle se on aivan sama, onks raskas vai kevyt yksikkö salamurhausryhmä. Enemmä kevyt aseistettu ryhmä olisi paras (miu mielest) ku pääsee liikkumaa todella vapaast, eik oo turhii helyjä tai muut ylimääräst peltiroinaa pääl. Salamurhaajieha pittää liikkua kui intiaanit. :wink:
Hmm...
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Lauantai, 27.05.2006 04:34

Ihan noin yleisesti ottaen salamurhaajan täytyy liikkua huomaamattomasti. Paras tapa olisi pukea vihollisen kuteet niskaan ja taistelun tiimellyksessä vilahtaa ryhmän läpi kohteelle vieraan puolen asepuvun turvin.

Joskin tässä tapahtumassa tätä ei varmaan katsota hyvällä. Ja voi olla paha lähteä varustautumaan kaikkien ryhmien asetakeilla... :lol:
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
Beebo
Asemies
Viestit: 12
Liittynyt: Maanantai, 22.05.2006 14:13
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja Beebo » Sunnuntai, 28.05.2006 00:36

Mielenkiintoiseksi tekisi, jos salamurhaaja käyttäisi jousta.
Aeternum vale
FreakyM
Kapteeni
Viestit: 133
Liittynyt: Torstai, 16.03.2006 21:42
Paikkakunta: Kuusamo.

Viesti Kirjoittaja FreakyM » Sunnuntai, 28.05.2006 15:55

Se tekisi kohteen aikalailla paranoidiksi =D

Yksi syy lisää sille kilpimuurille..

Entäs jos homman nimi olisikin kaapata komentaja elävänä vangiksi?
Silleen että jos homma kusee niin salamurhakin käy, mutta mieluummin komentaja vangiksi?

Tai sitten niin ettei komentajaa saa missään nimessä tappaa, rampauttaa vain, koska tällä on päässään tietoja jotka kenttälekuri kotileirissä osaa "kysellä"?
Ei tullut paratiisi vaikka meille siitä puhuttiin
Ei ollut siellä taivas vaikka vielä äsken luulin niin
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Sunnuntai, 28.05.2006 19:08

Tavoitteeksi elävänä vieminen, kommanderin kuolema antaa isot miinukset puollustavalle puolelle ja pienet miinukset/nollat vastapuolelle, joten kumpikaan ei hyödy, mutta komentajalla on suuri halu yhteistyöhön..

Att saa suuret plussat pääjehun viemisestä pisteestä a pisteeseen b ja tällöin Def jää nollille. Jos taas Def on saanut määräajan loppuessa pidettyä komentajan pisteessä a tai matkalla, se saa suuret plussat ja Att minukat, ellei halua tappaa komentajaa ennen ajan loppua.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
FreakyM
Kapteeni
Viestit: 133
Liittynyt: Torstai, 16.03.2006 21:42
Paikkakunta: Kuusamo.

Viesti Kirjoittaja FreakyM » Sunnuntai, 28.05.2006 19:42

Jeps, tässä olisi ideaa, koska mielestäni puhdas salamurha olisi liian yksinkertaista. Toinen olisi sitten jos tapetulta komentajalta pitäisi tuoda kotileiriin jokin esine, esim joku kartta tjsp. Tämäkin estäisi tehokkaasti sellaisen tympeän "jousella puskasta selkään"-voiton
Ei tullut paratiisi vaikka meille siitä puhuttiin
Ei ollut siellä taivas vaikka vielä äsken luulin niin
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Maanantai, 29.05.2006 02:16

Minusta kohteen saa laittaa matalaksi juuri niin kuin sen saa. Puolustajan ongelmaksi jää sen puolustuksen miettiminen. Että antaa palaa vaikka katapultilla. :lol:
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
FreakyM
Kapteeni
Viestit: 133
Liittynyt: Torstai, 16.03.2006 21:42
Paikkakunta: Kuusamo.

Viesti Kirjoittaja FreakyM » Maanantai, 29.05.2006 07:08

"Mikä se oli? Kuulosti aivan siltä kuin joku raahaisi katapulttia pusikossa!"
"Katapulttia? Sotilas, oletteko kännissä?!"
"En, herra kenraali, mut-" "EI mitään muttia! Takaisin vahtiin siitä!"

*Fwatang* *Viuuuuuuuuh* "Mitä vit-*
Ei tullut paratiisi vaikka meille siitä puhuttiin
Ei ollut siellä taivas vaikka vielä äsken luulin niin
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Maanantai, 29.05.2006 15:33

FreakyM kirjoitti:"Mikä se oli? Kuulosti aivan siltä kuin joku raahaisi katapulttia pusikossa!"
"Katapulttia? Sotilas, oletteko kännissä?!"
"En, herra kenraali, mut-" "EI mitään muttia! Takaisin vahtiin siitä!"

*Fwatang* *Viuuuuuuuuh* "Mitä vit-*
:lol:
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Talarus
Ritari
Viestit: 72
Liittynyt: Tiistai, 02.05.2006 16:26
Paikkakunta: Isokyrö

Viesti Kirjoittaja Talarus » Keskiviikko, 31.05.2006 09:44

Beebo kirjoitti:Mielenkiintoiseksi tekisi, jos salamurhaaja käyttäisi jousta.
FreakyM kirjoitti:Se tekisi kohteen aikalailla paranoidiksi =D

Yksi syy lisää sille kilpimuurille..
*Illalla* Joukon kenraali epäilee jonkun seuraavan liikkeitään puskista ja vainoharhaisena miehenä komentaa puolet kilpiyksiköstä ympärilleen suojaksi hyökkääjiä vastaan komentaen toisen puolen koluamaan ympäristöä. Yhtäkkiä hän kuitenkin tuntee epämiellyttävän piston selässään ja rojahtaa maahan hengetönnä. Kaikkien hössöttäessä kaatuneen kenraalin ympärillä yksi kilpihepuista hiipparoi kauemmas nuotionloimusta, varjoihin,
ja onnittelee itseään joukkion nerokkaan suunnitelman hienosta toteutuksesta...

Ainut ongelma soluttautumisessa lienee se että ainakin osa porukasta tietää miltä loput näyttää. :? Uusi naama saattaa epäilyttää
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Keskiviikko, 31.05.2006 15:55

Talarus kirjoitti: Ainut ongelma soluttautumisessa lienee se että ainakin osa porukasta tietää miltä loput näyttää. :? Uusi naama saattaa epäilyttää
Ongelma on ennemminkin päinvastainen. Pelaajat eivät tunne toisiaan tarpeeksi hyvin, kun taas parikin viikkoa, saati vuosia, yhdessä sotaretkellä olleet kyllä alkavat tietää toistensa naamoja. Samoin henkilöstä on vaikea saada mitään selvää kuvaa kun kaikki vain näyttelevät omaa kulttuuriaan (tai osa ei edes tee sitä), joten on mahdoton paljastaa soluttautuja siitä että hän vahingossa tekikin puolalaisen tervehdyksen. Myöskään henkilön puheesta ei kuule eri kulttuuritaustaa. Suurin osa kyllä huomaa jos mukana on joku joka puhuu suomea venäläisittäin tai ruotsalaisittain. Todellisuudessa tuo herättäisi heti epäilyjä, eikä epäilyttävä kaveri välttämättä pääsisi suoraan kenraalin viereen.

Sotahuudossa olisi mahdoton tunnistaa omalla puolella olevia toisella puolella olevista puheen tai kulttuuristen erojen takia, ja kun oman porukan ulkopuoliset (ja joissain tapauksissa oman ryhmänkin väki) on mahdotonta tunnistaa. Tosin sillä saisi aika hyvin friendlyfireä. Aloitetaan taistelu kun paranoidi puoli on tappanut puolet omistaan jahdatessaan soluttautujia :twisted:
FreakyM
Kapteeni
Viestit: 133
Liittynyt: Torstai, 16.03.2006 21:42
Paikkakunta: Kuusamo.

Viesti Kirjoittaja FreakyM » Torstai, 08.06.2006 20:01

Onhan tälläinen salamurhaskenaario tulossa?

Minulle se olisi kyllä henkilökohtainen kohokohta.
Ei tullut paratiisi vaikka meille siitä puhuttiin
Ei ollut siellä taivas vaikka vielä äsken luulin niin
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Ei välttämättä salamurhausta, ainakaan kiintessä pisteessä.

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Torstai, 08.06.2006 21:29

Saatto-tehtävä tulee varmuudella.

En henkilökohtaisesti ole vieläkään tullut vakuuttuneeksi kiinteässä pisteessä päivystävän kenraalin salamurhauskenaarion toimivuudesta.

Tässä muutama ongelma jotka mielestäni eivät ole tässä keskustelussa saanut lainkaan tyydyttäviä ratkaisuja.

1) Puolustavan kenraalin ei missään nimessä kannattaisi hajauttaa joukkojaan, koska tuolloin menettäisi heihin heti kommunikaatioyhteyden. Fiksu kenraali siis jäisi odottelemaan vihollista.
Ongelmaa ei ratkaista tekemällä kenraalista idioottia, joka jäisi pienellä porukalla johonkin odottelemaan kuolemaa.

2) Jos puolustaja jaetaan useaan eri pisteeseen, fiksu vihollinen tuhoaa pisteet isolla porukallaan yksitellen. Hyökkäävästä kenraalistakaan ei tehdä idioottia joka jakaisi joukkonsa tasaväkisiin taisteluihin, jos vaihtoehtona on hyödyntää ylivoimaa.

3) Koska osallistujat eivät tunne toisiaan, voi puolustajan leiriin periaatteessa soluttautua kävelemällä kuka hyvänsä jolla sattuu olemaan päällään jonkin puolustajan ryhmän tabardia muistuttava vaate.

Lisäksi suurimpana ja tärkeinpänä syynä:
4)Käytettävissä oleva maasto ei ole tämänkaltaiseen skenaarioon paras mahdollinen. Yksittäisten alueiden syvyydet ei ole riittävä tämän kaltaiseen puhtaasti hiippailu/piileskelyskenaarioihin, ellei sitten haluta siirtyä useiden kilometrien päähän majoituspaikasta. Lukuisiin muihin skenaarioihin maasto on oikein sopivaa. Saatto-tehtäviin jopa optimaalista.

Jos tämänkaltainen skenaario haluttaisiin pelata, vaatisin hyökkäävänä kenraalina ensimäisenä tarkat tiedustelutiedot ja luonnoksen alueesta ja vihollisen vartionnista. Tämän jälkeen tekisin suunnitelman, joka todennäköisesti sisältäisi pääjoukolla suoritettavan harhautus hyökkäyksen jonka tehtävä olisi sitoa mahdollisimman paljon puolustajan joukkoja tai kolata niiden läpi, jos puolustaja ei ole irroittanut rittävästi porukkaa pois vartioinnista. Tämän jälkeen sovittuna hetkenä nopea ja tehokas iskuryhmä hyökkää selustasta suoraan kohteeseen. Muutama yksittäinen partio lähestyy samanaikaisesti erisuunnista pyrkien pääsemään vihollisen selkään tai kohteen kimppuun. Aikaa tiedusteluun ja suunnitteluun menisi 2-3h.
Tämä skenaario olisi lähinnä hupia hyökkääjälle. Hyökkääjän onnistuessa skenaario näyttäisi puolustajasta tältä: "Vahdittiin metsää 2h eikä nähty mitään. Sitten ne tuli koko armeijallaan ja jyräsi meidät. "

Pienellä porukalla esimerkiksi larpissa tämän kaltainen skenaario kyllä toimii. Tilanteen pitäisi kuitenkin antaa kehittyä, ja puolustettavan pisteen tulisi olla ennemminkin kylä, kuin jokin random piste metsässä, johon on todella helppo hiiviskellä.
En usko ajan riittävän tämän kaltaiseen skenaarioon SH06:ssa. Kyseiseen ideaan on perustunut päivän kestäviä larppeja.
Viimeksi muokannut Keisari_P, Torstai, 08.06.2006 23:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Torstai, 08.06.2006 21:42

Minunkaan mielestäni tuo idea ei kanna koko skenaariota jo mainituista syistä. Yksi vaihtoehto asian toteuttamiseen käyttää kenraalin tappoa toispuoleisena tehtävänä, josta vastapuoli ei tiedä. Tällöin kenraali saattaakin liikuskella pienemmän porukan kanssa kun ei tiedä että hänen päätään halutaan vadille. Tämä voisi toimia myös vain jonkun ryhmän tehtävän, ei koko puolen tehtävänä. Mikään ei määrää että skenaariossa pitäisi olla molemmilla puolilla (tai puolen sisällä kaikilla ryhmillä) sama tavoite, eikä vastustajan (tai toisten ryhmien) tarvitse tietää mikä on kenenkin tehtävä.

Esimerkiksi toisen puolen (alivoimainen) tehtävä on saattaa komentaja läpi elossa. Toisen puolen tehtävä on tuhota vihollinen tai tietty osuus siitä. Tällöin kumpikin voi onnistua tehtävissään samalla (kenraali on harvoja pakoon päässeitä koska vihollinen ei saanut kiinni tai ei tajunnut jahtaamisen arvoiseksi), tai molemmat voi mokata samaan aikaan. Tällaisten skenaarioiden vaikeus tulee siitä että järjestäjien on mietittävä tarkkaan että eri tehtävät ja etulyöntiasemat tasoittuvat joko skenaarion sisällä tai ainakin koko tapahtuman mittakaavassa. Ei mitenkään helppoa.
FreakyM
Kapteeni
Viestit: 133
Liittynyt: Torstai, 16.03.2006 21:42
Paikkakunta: Kuusamo.

Viesti Kirjoittaja FreakyM » Perjantai, 09.06.2006 11:40

Noh, tuo suojeluskenaario vaikuttaa jo tarpeeksi hauskalta.

Ehkäpä tuo jonkun tietyn ryhmän esim. Lipunkantajan teilaaminen tulee sitten ryhmäkohtaisten tavoitteiden yhteydessä eteen.
Ei tullut paratiisi vaikka meille siitä puhuttiin
Ei ollut siellä taivas vaikka vielä äsken luulin niin
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Skenaariot”