Ryöstöskenu

Keskustelua erilaisista skenaariotyypeistä

Valvoja: Ylläpito

Avatar
Morhgoz
Paroni
Viestit: 186
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 10:40
Paikkakunta: Hiidensalmi

Ryöstöskenu

Viesti Kirjoittaja Morhgoz » Keskiviikko, 22.02.2006 13:01

Miten olisi leirin ryöstö skenaario? Historiassa vastustajan varusteosasto joutui usein ryöstetyksi, esim. Bysantin loppuaikoina valtakunnan armeija oli pääasiallisesti palkkasoturi -pohjainen ja muutamissa historiallisissa taisteluissa palkkasoturit keskittyivät ryöstämään vihollisen huolto kesken taistelun..

Mukana voisi olla vaikka tiettyjä proppeja jotka pitäisi kaapata vihollisen leiristä ja kuljettaa omaan leiriin. Proppeina voisi olla vaikka säkkejä, tynnyreitä ja naisia.
Tärkeintä ei ole voitto vaan mahdollisimman iso kasa verisiä kalloja...
...vaikka omia, jos ei muita...

O ksei angellein lakedaimonios hoti tede
keimatha tois remasi peithomenoi
Avatar
SaunaChum
Kersantti
Viestit: 47
Liittynyt: Keskiviikko, 01.02.2006 10:56
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja SaunaChum » Keskiviikko, 22.02.2006 15:03

Tämä kuulostaa aika hienolta, saisivat hyökkääjät elikkäs ryöstäjät kehitellä oikeasti taktiikoita tukikohtaan hyökkäystä varten..
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Keskiviikko, 22.02.2006 15:13

Jotta puolustajilla olisi jotain muutakin tekemistä kuin vain odotella hyökkäystä yhdessä isossa kasassa, olisi mielestäni järkevää laajentaa hyökkäysskenun mittakaavaa siten, että puolustajajoukkueen ryhmiä olisi pitkin maastoa ikäänkuin vartiossa. Luonnollisesti puolustajien kannattaa jäädä suht lähelle toisiaan, etteivät hyökkääjät pääse yhdestä aukosta läpi. Tällöin puolustajilla kuitenkin olisi mahdollisuuksia järjestää väijytyksiä ja muuta hauskaa hyökkääjien päiden menoksi ja taktikointi ei jäisi vain hyökkääjien huviksi.

Pelialue pitää tällaisessa skenaariossa miettiä kuitenkin tarkkaan ettei skenaario muutu pelkäksi metsässä haahuiluksi. Tietysti tarkkaan määrätty kohdealue keskittää tiukimmat kamppailut haluttuun paikkaan.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
Avatar
Morhgoz
Paroni
Viestit: 186
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 10:40
Paikkakunta: Hiidensalmi

Viesti Kirjoittaja Morhgoz » Keskiviikko, 22.02.2006 15:23

Entäpä jos skenu toteutettaisiin siten että puolustajat ovat liikkeessä ja hyökkääjien on väijytettävä nämä. Siloin hommaan saataisiin toden tuntua. Toisaalta idean voisi sisällyttää useampaankin skenaarioon, jolloin jommalla kummalla puolella tai kummallakin olisi huoltojoukkoja, joita muitten pitäisi suojata mahdollisimman paljon ja joiden ryöstämisestä saisi mahdollisesti lisäpisteitä tai näillä yksiköillä ei olisi näissä skenaariossa lippuja, vaan esim sapuskaa/aseita/"viinaa" ym. jotka pitäisi riistää lipun sijaan?
Tärkeintä ei ole voitto vaan mahdollisimman iso kasa verisiä kalloja...
...vaikka omia, jos ei muita...

O ksei angellein lakedaimonios hoti tede
keimatha tois remasi peithomenoi
Avatar
Meorgor
Kersantti
Viestit: 55
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 03:08
Paikkakunta: Hameenlinna

Viesti Kirjoittaja Meorgor » Keskiviikko, 22.02.2006 16:23

mutta eikos tallainen skenaario kayty jo viime kesana, jossa katolisten piti tulla lapi kataarien linjoista "maalipisteeseen" Armeijat hukkuivat keskelle eika iskun iskua nahty koko taistelussa taysin pain honkia menneen kataarien taktikoinnin tahden :oops:
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Keskiviikko, 22.02.2006 16:49

Sanoisin, että viime vuotisessa "läpijuoksuskenussa" pelialue oli liian suuri (leveä), jotta kataarit olisivat millään voineet katolisia pysäyttää, kun katoliset kerta päättivät tulla läpi yhtenä joukkona. Tuskin siinä olisi hyväkään taktikointi auttanut, kun oli liian vähän joukkoja liian leveän alueen vahtimiseen.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
Avatar
SNiLD
Ylläpito
Viestit: 399
Liittynyt: Tiistai, 24.01.2006 23:30

Viesti Kirjoittaja SNiLD » Keskiviikko, 22.02.2006 19:50

Hyvä idea!

Saattaa mennä ehkä liikaa risk-skenaarion tyyppiseks, mutta ehdottaisin, että leirejä olis esim kolme kappaletta, joita puolustajat puolustaa. Hyökkääjilllä tavotteena olis saada lootattua kaks leiriä tyhjäks. Kolmen leirin loottaamisesta sais vielä lisäpisteen. Tällä tavoin sekä puolustajalle, että hyökkääjälle jää taktikoitavaa. Puolustajat voittaa jos suurin osa hyökkäysjoukosta on lyöty tai aikaraja (esim 30min) tulee täyteen.

Risk skenaariosta tää eroaa sillä, että toisilla on tavotteena vaan hakea tavaraa määrätyistä pisteistä ja toiset on jo suoraan puolustusasemassa (toki voihan puolustajat suoraan riskillä tehdä vastahyökkäyksenkin).
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Keskiviikko, 22.02.2006 22:12

BlueSkie kirjoitti:Sanoisin, että viime vuotisessa "läpijuoksuskenussa" pelialue oli liian suuri (leveä), jotta kataarit olisivat millään voineet katolisia pysäyttää, kun katoliset kerta päättivät tulla läpi yhtenä joukkona. Tuskin siinä olisi hyväkään taktikointi auttanut, kun oli liian vähän joukkoja liian leveän alueen vahtimiseen.
Aluekaan ei välttämättä ollut liian suuri, vain kataarien taktiiikka oli pielessa. Tapahtuman organisoijana en voinut puuttua taktiseen tilanteeseen vaan jouduin katsomaan sivusta kuinka homma mokataan :cry:

Kataarien tiedustelu oli keskittynyt liian vahvasti toiseen reunaan, samoin joukot. Lisäksi tiedustelijat pyöri ihan liian lähellä omaa linjaa. Homma olisi voinut toimia jos väki olisi ollut hieman paremmin sijoitettu eikä toisessa reunassa olisi ollut aukkoa (tai katoliset olisi yrittänyt tulla läpi siitä reunasta jossa joukot oli) ja tiedustelijat olisivat olleet aggressiivisia. Tällä tarkoitan sitä ettei oltaisi oltu satakunta metriä oman joukon edessä, vaan oltaisiin etsitty vihollinen kaukaa ja sitten osalla porukasta seuratu vihollisen kulkua, ja joku tullut ilmoittamaan pääjoukoille missä vihollinen on. Tuo olisi saanut aikaiseksi tilanteen jossa vastustajan tiedustelijoita pitää jahdata jotta omat pääjoukot pysyisi salassa.
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Torstai, 23.02.2006 00:43

Gnomus kirjoitti:tiedustelijat pyöri ihan liian lähellä omaa linjaa... ...Tällä tarkoitan sitä ettei oltaisi oltu satakunta metriä oman joukon edessä, vaan oltaisiin etsitty vihollinen kaukaa ja sitten osalla porukasta seuratu vihollisen kulkua, ja joku tullut ilmoittamaan pääjoukoille missä vihollinen on.
Noh, meidän porukan tiedustelijat kävi kyllä kiertämässä paikkoja aina katolisten lähtöalueen tuntumasta asti, mutta luonnollisesti pahasti myöhässä. Myöhästymistä ja joukkojen huonoa asemointia vielä edesauttoi se, että kataarit saivat tietää skenun alkaneen vasta siinä vaiheessa, kun katoliset olivat olleet liikkeellä jo viitisen minuuttia. Muistan elävästi juosseeni parkkipaikalle hakemaan toista miekkaa autolta ja samalla huikanneeni kataarien raskaalle väelle, että "Laittakaas kamppeet kuntoon, skenaario alkoi jo viisi minuuttia sitten!". Ilmeet ja kommentit olisivat kyllä olleet taltioimisen arvoisia :). Mutta kyllä tuon skenaarion epäonnistuminen on laskettava tosiaan kataarien taktiikan piikkiin. Parkkipaikan lähelle meidän joukot kun tuntui pääasiassa jäävän.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
Avatar
Meorgor
Kersantti
Viestit: 55
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 03:08
Paikkakunta: Hameenlinna

Lisaa viime vuoden manailua :)

Viesti Kirjoittaja Meorgor » Torstai, 23.02.2006 04:32

Osanahan meilla kataareilla tuntui kyseisessa skenaarioossa ongelmaa tuottavan myos se, etta minulla itsellani ei ainakaan ollut pienintakaan kasitysta kuinka kauas toinen laita jatkui. Mutta eipa siina nillitys nyt enaa auta, eika homma tekosyita etsimalla parane. Ensi kesana voidaan samaa koittaa uudelleen ja pienella hionnalla siita selvitaan. Etenkin sen alueen jonkin sorttinen rajaaminen ja selventaminen helpottaisivat kummasti skenaarion onnistumista puolustavalla puolella.

Viela lisahuomiona voisin mainita yleisestikin tuosta osastojen kapteenien informoisisesta pelinjohdon puolelta. Se pitaa huolehtia toimivaksi, koska jos edes komentajilla ei ole kuin aavistuksia siita mita seuraavaksi tapahtuu, on mahdoton olettaa yksikkojen kykenevan seuraaviin skenaarioihin valmistautuvan turhan vauhdikkaasti. Taten valtytaan myos nailta "mita helvettia joko ne alotti" tyyppisilta kommelluksilta.. :)
Avatar
SNiLD
Ylläpito
Viestit: 399
Liittynyt: Tiistai, 24.01.2006 23:30

Viesti Kirjoittaja SNiLD » Torstai, 23.02.2006 09:17

Ah ... surullisenkuuluisat tiedustelijat...

Onkohan rämän tiedustelijat vieläkään löytyny sieltä metsästä? ;)
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Surullisen kuuluisat tiedustelijat

Viesti Kirjoittaja Kantti » Torstai, 23.02.2006 12:00

Ja mainittakoon vielä muutama katolisilta saatu herkullinen tieto tuon mainitun skenaarion kulusta. Vaikkei kataareilla ollut katolisista käytännössä minkäänmoista havaintoa, katoliset puolestaan tiesivät hyvin kulkeneensa aivan hissukseen yhden piskuisen mäennyppylän päästä kataarien tiedustelijoista. Mikäli nämä surullisen kuuluisat tiedustelijat eivät kyenneet tekemään hälytystä, kyseessä on edelleen katolisten strategisen tason voitto. Kataarien äärimmäisen vasemman sivustan tiedustelijat olivat siis ihan oikeilla seuduilla, mutta ilmeisesti eivät vain nähneet mitään.

Mutta myös muita tuossa mainittuja pointteja on hyvä huomata. Kuten Wanainmaalaisten viimevuotinen komentaja tuossa totesikin, kannattaa kiinnittää huomiota ryhmänjohtajien informointiin. Viime vuonna meillä oli roppakaupalla hyvää tahtoa tehdä se oikein kunnolla, mutta itse tapahtuman tiimellyksessä lapsuksia sattui. Tähän kannattaa selvästi nimetä järjestäjistä 1 henkilö per taistelun osapuoli, joka selvästi kartan kanssa kertoo kaikille vastuullaan oleville komentajille skenaarion rajat ja tavoitteet. Ja että nuo vastuuhenkilöt sitten ovat keskenään keskustelleet ja varmistaneet, että molemmilla täsmälleen sama kuva skenaarion tavoitteista, aloitusasemista ja pelialueen rajoista. Se on yllättävän vaikeaa. :oops:
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Avatar
Morhgoz
Paroni
Viestit: 186
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 10:40
Paikkakunta: Hiidensalmi

Viesti Kirjoittaja Morhgoz » Torstai, 23.02.2006 13:42

Tarkoitin tuolla yhdellä ehdotuksellani enemmänkin sen kaltaista skenaariota jossa toinen armeija marssii pisteestä a pisteeseen b mukanaan huolto tai niin että osa yksiköistä ovat huoltojoukkoja, joilla on lippujen tilalla tavaraa. Tämä olisi siis puolustava armeija, kun taas hyökkääjä yrittäisi väijyttää puolustajan ja ryöstää mahdollisimman paljon tavaraa mahdollisimman pienillä tappiolla...

SNiLDin idea kolmesta leiristä on myös mielestäni hyvä.
Tärkeintä ei ole voitto vaan mahdollisimman iso kasa verisiä kalloja...
...vaikka omia, jos ei muita...

O ksei angellein lakedaimonios hoti tede
keimatha tois remasi peithomenoi
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Torstai, 23.02.2006 16:11

Oli kyllä kovinkin surullinen tuo tiedustelu-skenaario viime vuonna. Oltiin oikeassa laidassa tieltä katsottuna. Painettiin metsään vaikka kuinka syvälle, kuulemma osa porukasta kävi katolisten alotusasemissa asti. Kun sitten lopulta kohdattiin joukkoja, niin omiahan ne olivat. :oops:

Tielle palatessa sitten kuultiin, että skenaario loppui jo hetki sitten. Viimeiset jätkät tulivat muistaakseni paikalle seuraavan skenaarion lopussa...

Ryöstöskenaario vaikuttaa kaikin puolin mielenkiintoiselta, mahdollistaa taktikointia molemmilta osapuolilta. Pitää vain varmistaa, että joukot tosiaan löytävät toisensa. :lol:
It'll be awesome.
Avatar
Nipsu
Herttua
Viestit: 682
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 16:55
Paikkakunta: Lautiosaari, Lounais-Lappi

Viesti Kirjoittaja Nipsu » Perjantai, 24.02.2006 16:46

BlueSkie:n ohdottama scenaario kuulostaa hyvältä. Kyseessä voisi ollla vaikka tilanne josa armeijoiden pääjoukot kohtavat jossain kentän ulkopuoleella (ei pelillistä merkitystä) ja hyökkääjät olisivat ryhmä joka olisi lähetetty tuhoamaan vastustajan huolto joukot. Puollustajat olisivat huoltoa suojaava osasto.
Smells like... Victory!

Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Maanantai, 27.02.2006 03:18

Näkisin, että toimivia vaihtoehtoja voisi olla seuraavat:

Kiinteät huolto asemat:
Toinen joukkue puolustaa huoltoaan, joka on jaettu 3 heksaan. Koko joukkue on siis huollon vartiojoukkuetta jonka kimppuun hieman ylivoimainen vihollinen hyökkää ryöstöaikein. Huolto voisi puolustaa juuri edellä mainittuja säkkejä, tynnyreitä ja naisia (mikäli vaapaaehtoisia ryöstettäviä löytyy).

Saatto tehtävä:
Huolto pyrkii saattamaan kyseiset tarvikkeet paikasta A paikkaan B. Tämä tehtävä olisi tosin huomattavasti miellyttävämpi jos saatettavat asiat ovat lippuja hankalien esineiden (tai naisten) sijaan, jotka sitovat taistelijoita kantamiseen.

Saatto-tehtävä on muutoinkin tulossa, tosin tälläkertaa siten, ettei taistelua voi välttää. Kehoittaisin kuitenkin luomaan asiaa erikseen koskevan keskustelu otsikon. Saatettava matka olisi korkeintaan 500m.
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Maanantai, 27.02.2006 10:32

Keisari_P kirjoitti: Kiinteät huolto asemat:
Toinen joukkue puolustaa huoltoaan, joka on jaettu 3 heksaan. Koko joukkue on siis huollon vartiojoukkuetta jonka kimppuun hieman ylivoimainen vihollinen hyökkää ryöstöaikein. Huolto voisi puolustaa juuri edellä mainittuja säkkejä, tynnyreitä ja naisia (mikäli vaapaaehtoisia ryöstettäviä löytyy).
Tuosta yksi varoituksen sana. Mikäli joukkojen ase- ja varustelutaso ei ole selkeän puolueellinen, niin suurempi joukko on vahvoilla. Vielä pahempi jos heikompi joukko pakotetaan puolustamaan kolmea erillistä kiinteää pistettä. Vastustajan lauma jyrää ne yksi kerrallaan :cry: Itse suosittelisin että puolustajalla on enemmän väkeä, jotka sitten on pakotettu jakautumaan. Tuolla tavalla hyökkääjä voi saada paikallisen ylivoiman, mutta puolustajallakin on mahdollisuuksia.
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Lauantai, 04.03.2006 18:38

Ryöstöskenu kuullostaa mukavalta idealta. Kuljetusversiossa matka ei saa olla liian pitkä, mutta taas ei liian lyhytkään. Maastosta riippuu niin moni asia että en lähde maastoa tuntemattomana setvimään sitä sen enempää.

Joukkojen sitominen johonkin tiettyyn paikkaan on aina hieman kinkkistä varsinkin jos tämä paikka (tai vielä pahempaa monikossa, nämä paikat) on pidettävä hallussa hyökkääjien saadessa liikkua vapaammin muodostetuissa ryhmissä. Tästä seuraa kuten gnomus asian jo totesi, vain askel askeleelta hyökkääjän toimesta tehty teurastus jossa kolme joukkiota laitetaan levyksi yksi kerrallaan.

Oma ehdotukseni onkin siis se että tämänlaiset skenaariot olisivat puolustustaisteluhenkisiä, eli niin että puolustava joukkio tietää vihollisen olevan maisemissa ja on organisoinut puolustuksen mahdollisimman hyvin (Ympyräksi suojeltavan kohteen tuntumaan tms..) ja tekee kaikkensa estääkseen vihollisen pääsyn tarvikkeiden luo. Tähän taas hyökkääjällä on monia tapoja jos puolustaja niihin on mennääkseen.. (mm. lievällä ylivoimalla yhteen pisteeseen hyökkäys, jolloin puolustaja voi innostua lähettämään toisesta kohdasta joukkojaan apuun näin tehden löyhemmän kohdan puolustusrenkaaseen. -> vielä isomalla joukolla tästä kohtaa läpi ryöstämään ja aikaisempi joukkio yrittää sitoa sitä vastaan lähetetyt joukot mehdollisimman pitkäksi aikaa.

Tämä olisi hauska skenu varsinkin jos näköyhteys on puiden takia rajallinen ja hyökkääjä tajuaa pysyä poissa näkyviltä niillä paikoilla joissa se ei kuulu tieten tahtoen tarkoitusperiin. Puolustajalla taas on varmasti tekemistä.

Niin ja tässä skenaariossa joukkioiden kokoerot eivät ole niin tärkeässä roolissa kuin taktiikka ja salakavala juoninta sekä järjestäytynyt toiminta. Niin ainakin luulen.

Tosin mitä mäkin tiedän. Porilainen ja amatööri. Ja kädetön vielä.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
Nightblade
Soturi
Viestit: 32
Liittynyt: Torstai, 16.03.2006 22:32
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Nightblade » Maanantai, 20.03.2006 13:34

Voisiko tämän skenaarion sitoa vaikuttamaan seuraavaan skenaarioon. Jos ryöstäjät onnistuvat niin tämä antaisi heidän puolelle seuraavassa skenaariossa edun.
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Maanantai, 20.03.2006 16:19

Tuota eri skenaarioiden välistä kronologista vaikutustahan on mietitty, eikä varmaan kovin vaikeata olisi järjestääkään. Yksinkertainen järjestelmä, jos olet häviävällä puolella, tulee seuraavaan skenuun handicappia, ja toisinpäin. Tämä tietenkin lisäisi kyseisen skenun vaikutusta pisteytykseen, mutta sehän vain lisää mielenkiintoa.
It'll be awesome.
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Maanantai, 20.03.2006 16:48

Tuon täysautomaation ongelmaksi tulee se että hävinnyt puoli saa lisäongelmia ja häviää luultavsti uudelleen ja taas lisää ongelmia ja taas suurempi todennäköisyys hävitä. Jossain vaiheessa tilanne pitää nollata tai vaihtaa toisinpäin. Tarinankerronnallisesti tuo on helppo perustella, voittaja kurotti liian pitkälle, hävinnyt joutui tuomaan muualta lisävoimia, tms.

Viime vuoden pohjalta voin sanoa että hyvää tasapainoa tuntemattoman päteville ryhmille on vaikea löytää yhdessä tai kahdessa matsissa. Erityisesti jos taistelut ovat luonteeltaan eri tyyppisiä.
Avatar
SNiLD
Ylläpito
Viestit: 399
Liittynyt: Tiistai, 24.01.2006 23:30

Viesti Kirjoittaja SNiLD » Keskiviikko, 22.03.2006 11:08

Gnomus kirjoitti:Tuon täysautomaation ongelmaksi tulee se että hävinnyt puoli saa lisäongelmia ja häviää luultavsti uudelleen ja taas lisää ongelmia ja taas suurempi todennäköisyys hävitä.
Juurikin tuosta syystä skenaarioiden jatkuvuus tuskin tulee olemaan yli kahden skenaarion mittainen.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Skenaariot”