Mistä ostatte välineitänne?

Yleistä keskustelua ja suunnittelua Sotahuuto 2007 tapahtumaa varten.

Valvojat: Ylläpito, Sotahuuto 2007

faris_al-farik
Nostoväki
Viestit: 1
Liittynyt: Lauantai, 07.04.2007 22:59

Mistä ostatte välineitänne?

Viesti Kirjoittaja faris_al-farik » Lauantai, 07.04.2007 23:02

Eli olen nähnyt useissa kuvissa ja videoissa erilaisia metallisia haarniskoita ja kypäriä. Haluaisin tietää mistä te kyseisiä välineitä tilaatte tai teettekö ne jopa itse?
kiitos etukäteen vastauksista :P
Mannunvartija
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 503
Liittynyt: Sunnuntai, 29.10.2006 12:17

Viesti Kirjoittaja Mannunvartija » Sunnuntai, 08.04.2007 11:56

Suurin osa on itse tehtyjä, onhan niitä panssariseppiäkin suomessa ja muualla.
Can-Do
Lippu-Jippu
Rakkaalla possulla on monta nimeä.
Avatar
Futhark
Paroni
Viestit: 160
Liittynyt: Maanantai, 28.08.2006 15:28
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Futhark » Sunnuntai, 08.04.2007 12:46

Suuri osa tehdäänkin itse, silä ostettuna tulisivat hyvin kalliiksi, eli kustannukset pidetään matalina. Esim. Chainmail on helppo valmistaa ihan kotiloissa, omin käsin. Osa silti kyllä ostaa kypärän itse (esim. minä), sillä ei ole omia mahdollisuuksia takoa sellaista.
Mutta kuinkas sitten kävikään?
Avatar
Kai
Kreivi
Viestit: 259
Liittynyt: Perjantai, 31.03.2006 22:38
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja Kai » Sunnuntai, 08.04.2007 15:19

Tässähän voisi samalla kysäistä, että tietääkö kukaan paikkaa, josta hyviä haarniskoita ja vastaavia voi tilata?
Mannunvartija
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 503
Liittynyt: Sunnuntai, 29.10.2006 12:17

Viesti Kirjoittaja Mannunvartija » Sunnuntai, 08.04.2007 17:29

WarusSeppäin kilta kai ainakin valmistaa joitakin haarniskoita.
Can-Do
Lippu-Jippu
Rakkaalla possulla on monta nimeä.
Avatar
Futhark
Paroni
Viestit: 160
Liittynyt: Maanantai, 28.08.2006 15:28
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Futhark » Sunnuntai, 08.04.2007 17:30

Itse en ole tilannut, mutta olen saanut kuulla, että Medieval Arms olisi palvelultaan ensiluokkainen ja omasta mielestä hinnastokin on ihan sopivassa kuosissa. Kannattaa tsekata.

Futharkedit: Unohdin mainita Arms of Valourin. Sekin vaikuttaa aika mainiolta, hinnat ovat huome dollareissa, eli hinnasta pois karkeasti n.20%? Laskekaa jollain netin muuntajalla hinnat sitten.
Mutta kuinkas sitten kävikään?
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Sunnuntai, 08.04.2007 17:45

Futhark kirjoitti:Futharkedit: Unohdin mainita Arms of Valourin. Sekin vaikuttaa aika mainiolta, hinnat ovat huome dollareissa, eli hinnasta pois karkeasti n.20%? Laskekaa jollain netin muuntajalla hinnat sitten.
Jenkeistä tilatessa tulee muistaa että päälle hintoihin tulee 22% arvonlisäveroa JA siihen päälle vielä useampia prosentteja tullia. Nämä lasketaan hintaan postituskulujen lisäämisen jälkeen joten jenkkitilauksista voi tulla yllättävänkin kalliita. Haarniskat ja muu rautaroina kun eivät ole niitä keveimpiä paketteja lähetellä.

EDIT: Ja niin, olen minäkin ostanut Medieval Armsista roinaa, hyvin tuli ja kaikki pelasi hienosti alusta loppuun.

Samoin kotimainen rautaportti.fi on tuonut tasaisen hyvälaatuiset intialaiset tuotteet perille hienosti. Rautaportti on myös tilannut muutkin kuin listallaan olevat Windlass Steelcraftsin tuotteet niitä halajavalle. Suosittelen puljua, lisäbonuksena neuvottelut onnistuvat suomeksi.
Viimeksi muokannut JonTzu, Sunnuntai, 08.04.2007 18:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Sunnuntai, 08.04.2007 17:45

Itse olen em. Medieval Armsista tilannut kypärän. Palvelu oli hyvää, sähköposteihin vastattiin ripeästi ja paketti saapui perille nopeammin kuin uskalsivat luvatakaan. Rahtikulutkaan eivät mitenkään kamalilta tuntuneet, laivaus Saksasta Suomeen + kuljetus lähimpään asiamiespostiin maksoi yhteensä n. 10-15€. Pahin viivytys tuli kansainvälisen pankkisiirron hitaudesta (omalla kohdallani meni viitisen pankkipäivää), jolle nyt ei voi oikein mitään.

Omista panssareistani tuo kypärä on ainoa tilattu, loput on kotituotantoa. Viime kesäinen varustus oli siis kypärä, spaulderit (olkasuojat), bracerit (kyynärvarsisuojat), rengaspanssari, rautajalat sekä miekkakäden rautahanska, kaikki siis metallia. Ensi kesäksi rengaspanssari korvautunee gambesonilla (ostettu, mutta kotituotantoa sekin) ja umpikypärä saattaa joissain skenaarioissa vaihtua ristikolliseen lätkäkypärään.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
Avatar
Archibald
Marsalkka
Viestit: 2182
Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
Paikkakunta: Stockholm

Viesti Kirjoittaja Archibald » Tiistai, 10.04.2007 02:28

Halpa vaihtoehto haarniskaostokselle on että hengaa netissä 24/7 ja löytää halvan haarniskan, jos joku tarvitsee nopeasti rahaa, tai haluaa päästä eroon, tai työtä ei saatu loppuun, tai on hieman viallinen tai vaikka mitä. Pitää vain olla muita nopeampi. Itse olen saanut muutaman jättipotin pienoismallien puolella. Potentiaalisia sivustoja halvalle haarniskalle voisi olla huuto.net tai Sotahuudon Tori.


-a
JP666
Sotalordi
Viestit: 1116
Liittynyt: Tiistai, 27.03.2007 17:48

Viesti Kirjoittaja JP666 » Torstai, 12.04.2007 23:18

Mulla on henkilökohtaesti kaveri ( AP Foorumeilla) joka opiskelee metalli sepäksi tai vastaavaksi :roll: . Olemme tekemässä hänelle omaa pajaa jossa tulemme tekemään ensi Sotahuudon varusteita. Jos on enemmän järjestäytynyt ryhmä Esim Rämä niin kai niillä jotkut varuste talkoot ovat :?:
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Perjantai, 13.04.2007 08:46

Tilaamme parhaillaan täältä, kokemuksista lisää sitten kun niitä on.
http://www.gdfb.co.uk/
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Sunnuntai, 15.04.2007 03:18

Rämän suuret takojasepät on kouluttanut Lambda, 16-17-vuotiaana (?) lukiolaisena internetistä itseoppinut seppä. :) Vuonna 2006 sain Laurin houkuteltua takomaan Rämäläisten kanssa kypäriä. Tästä opin ensimmäistä kertaa itsekin takomaan. Itse välitin Laurilta saamaani oppia eteenpäin, ja nyt lähes kaikkia aktiivit Rämäläiset ovat takoneet/takomassa itselleen kypärän tai muita panssareita.
Tällä hetkellä pajamme on tuottanut valmiiksi 8 kypärää ja 5 on vielä tekeillä. Yksi rottinkikäyttöön tarkoitettu Sugarloaf-kypärä otetaan vielä työn alle siten, että se ehtii SNiLD:lle Sotahuutoon.
Lisäksi tuotamme olka-, käsi- ja jalkasuojia. Muutama rintapanssari on jo tuotettu ja pari lisää on vielä tulossa.

Rämällä on tosiaankin oma "paja" käytössä. Isälläni on Nurmijärvellä tilava puusepän verstas, jossa kuitenkin myös smirgeli ja ruuvipenkki. Lisäksi tuttaviini kuuluu Nurmijärvellä peltiseppä jonka pajassa SH06:ssa käyttämämme kypärät taottiin.
Tällä hetkellä käytössämme olelevia takomiseen liittyviä varusteita:
- 4 koivupölliä (enemmänkin saadaan jos tarvitaan).
- kaksi alasinta toinen Lambdan toinen minun. Molempiin lisävarusteena tangon päähän hitsattu metallipallo (vetokoukun nuppi).
- vasaroita( 2x1,5kg, 1x1,2kg, 3x 1kg lyhyt varsi, 1x1kg pitkävarsi, ja muutamia pienempiä vasaroita.
- MIG-hitsauslaitteet (sekä peltisepän vertaalla, että Juhanalla)
- Pylväsporakone, tavallisia porakoneita
- pitkä nauhahiomakone
- smirgeli

Näillä saa aikaan jos jonkilaista panssaria.

Omaan alasimeeni liittyy jopa tarina. Alasin on peräisin todennäköisesti 1800-luvun alkupuoliskolta. Isoukkini sai kuulemma aikoinaan 1800-1900-lukujen taitteessa valita, ottaako perinnöksi 100 hehtaaria metsää, vai kyseisen alasimen. Valinta oli alasin ja seppänä tällä varmasti oli käyttöä. Sukupolvien saatossa alasin kulkeutui isälleni, jolla se oli käyttämättömänä ulkona verstaan seinustalla maata vasten viimeiset 15 vuotta. Viime kesänä kaivoin alasimen esiin, hioin pinnan todettuani alasimen olevan "historiallisesti" katsottuna arvoton, sillä kaikki leimat joista iän olisi voinut päätellä, oli ruostunut pois.
Voin siis sanoa olevani neljäs sukupolvi joka kyseistä alasinta käyttää, vaikka muut sukulaiseni eivät jatkaneetkaan isoukkini ammattia.

Kuva
Kuva
Kuva

Osa Rämäläisistä tilaa lisäksi panssareita ulkomailta, juurikin tuolta GDFB.co.uk :sta (Ged Dressed For Battle).
Avatar
Archibald
Marsalkka
Viestit: 2182
Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
Paikkakunta: Stockholm

Viesti Kirjoittaja Archibald » Keskiviikko, 18.04.2007 17:39

Beatific kirjoitti:Tilaamme parhaillaan täältä, kokemuksista lisää sitten kun niitä on.
http://www.gdfb.co.uk/
Mielestäni on aina £27 postikulut eli kannattaa tilata porukalla.


-a
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”