Sunnuntain suuri kenttä

Valvojat: Nauris, Mannunvartija, tiamanti

Zenzu
Sotalordi
Viestit: 1017
Liittynyt: Keskiviikko, 29.08.2007 18:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja Zenzu » Maanantai, 25.07.2016 07:47

Oon sitä mieltä että ois hyvä avata ihan oma keskustelu sunnuntai-iltapäivän murheenkryynille, kahdella kentällä käydylle taistelulle, joka ei ollut taistelu. Tästä kun kuuli jo tapahtumassa paljon toisistaan poikkeavia mielipiteitä. Veikkaan et tekis ihan hyvää skenelle ja skenaariosuunnittelulle jos saatais vähän kuulla näkemyksiä ja ajatuksia tapahtuneesta sekä siitä miten järjestäjät toimivat asian suhteen.

En itse ymmärtänyt järjestäjien pahoittelua tapahtuneesta. Saman mallin kenttäskenu oli toiminut lauantaina eikä varmaan ole helppoa ennakoida että porukka joka maksaa satasia vuoden isoimmista mätöistä päättäisi kieltäytyä mättämisistä. Mä en keksi seisoskeluvaiheelle juuri muuta selitystä kuin sunnuntaiväsymyksen ja sen että pitkän välimatkan sekä hiton hyvien ja mielenkiintoisten maastonmuotojen vuoksi molemmat armeijat olivat piirtäneet maastoon itselleen edulliset linjat joita halusivat pitää. Järjestäjätahon sijaan päävastuu seisoskelusta oli kontaktiavälttelevällä armeijajohdolla. Edes järjestäjien fiksusti kuuluttamat aikarajat eivät saaneet pyöriä pyörimään.

Omaan silmääni skenun ratkaisivat ryhmät ja yksilöt jotka halusivat tapella ja loikkasivat ojan yli. Irtoskirman kahakointiin Englanti reagoi tarpeettoman vahvasti, ja puolet armeijasta kolattiin ilman että loppuporukka pääsi tukemaan. Tästähän päästiinkin ojalla tapahtuneeseen kontaktivaiheeseen, joka oli ainakin vasemmassa laidassa ihan ehtaa ja hauskaa tappelusta. Turentalia ja Kuola pelasivat vasemman laidan tosi fiksusti ja tarkasti ratkaisten skenun ylittämällä ojan heikoimmasta kohdasta. Mun mielestä oli ihan oikein että tymäilystä rankaistiin ja hyvästä toiminnasta palkittiin pisteillä. Vaikka skenaario aluksi tuntui antiskenaariolta, niin lopulta saatiin ihan aito tappelu aikaiseksi. Surullistahan tässä oli se, että tappion syynä oli halu tapella ne tappelut joita oltiin tapahtumalta tultu hakemaan.

Mua kiinnostais tietää millaisena skenu välittyi järjestäjätaholle ja miksi skenaario aluksi nollattiin. Myös muut näkemykset ja ajatukset tapahtuneesta olisi hyvä saada luettaviksi. Tästä voidaan varmaan oppia skenusuunnittelussa
Avatar
Tyrisalthan
Kreivi
Viestit: 363
Liittynyt: Lauantai, 17.06.2006 14:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja Tyrisalthan » Maanantai, 25.07.2016 11:03

Skenaario oli mielestäni ihan ok. Järkkärit vain mokasivat ilmoittaessaan ensin ettei skenariota lasketa ja myöhemmin sitten laskettiinkin. Mikäli moisia ilmoituksia ei olisi ollut, ei kenelläkään olisi ollut paha mieli, vaan se olisi ollut vain yksi skenario muiden joukossa. Toki ehkä huono skenario joidenkin mielestä, mutta skenario yhtä kaikki.

Toinen vaihtoehto olisi ollut että armeijoiden seisoessa järjestäjät olisivat keskeyttäneet skerarion, keksineet jonkin objektiivin joka motivoisi armeijoita liikkumaan, ja käynnistäneet skenarion uudestaan. Nyt homma ratkesi siihen että englannin armeijan kantti ei kestänyt, vaan porukka lipesi yhteisestä suunnitelmasta kun piti päästä boffaamaan.
Avatarin kuvasta kiitokset Joona Lönnille
Avatar
Iitintiiti
Sotilasmestari
Viestit: 92
Liittynyt: Keskiviikko, 13.06.2012 20:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja Iitintiiti » Maanantai, 25.07.2016 11:20

Itse pidin skenaariosta. Odottelu ja kärsivällisyyspeli toi aidompaa sotafiilistä, ja lisäplussana väsyneet taistelijat saivat levätä tovin jos toisenkin.
Maahinkainen 2012-2013
Landsknecht 2014
Turentalia 2015-2017
Camulos 2018
Sparta 2019
OlliÖrkki
Soturi
Viestit: 26
Liittynyt: Maanantai, 06.07.2009 18:08

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja OlliÖrkki » Maanantai, 25.07.2016 11:26

Skenaariossahan oli ennalta selvää, että se puoli häviää, joka lähtee ensin ojaa ylittämään. Kummallakaan puolella ei ollut insentiiviä näin tehdä lähtökohtaisesti, joten tästä syytös huonosta skenusuunnittelusta. Ilmeisesti Hurtat ja osa muista ryhmistä kyllästyi lopulta keräämään pisteitä pelaamisen sijasta, ja ylitti ojan saadakseen rahoilleen ja ajalleen vastinetta. Tämän jälkeen peli olikin taputeltu.

Omasta mielestäni skenaario osoitti erittäin huonoa skenusuunnittelua/tilannetajua, ja olisi pitänyt viheltää poikki siinä vaiheessa kun oli selvää, ettei kumpikaan puoli halunnut ylittää ojaa.
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja olho » Maanantai, 25.07.2016 11:31

Tuostahan keskusteltiinkin paljon tapahtumapaikalla.

Syy seisoskeluun on erittäin selvä kelle tahansa joka tietää mitään keskiaikaisesta sodankäynnistä: Ylämäkeen tappeleminen tai kapeaa choke-pointtiin juokseminen on typerää ja sillä pääsee hengestään. Molemmilla armeijoilla oli jo aloitushetkellä itselleen paras mahdollinen sijainti, eikä motivaatiota juosta kuolemaan ollut.

Ja sitä en vain suostu uskomaan, ettei järjestäjä olisi millään voinut ennalta arvata porukan jäävän istumaan paikoilleen, jos kummankin puolen molemmat armeijat sen samanaikaisesti tekivät. Aika selvä tuo oli molemmille, että sinne ei vaan mennä.

Toki. Tultiin taistelemaan. Toki. Molemmille puolille olisi ollut hauskempi vääntää siinä. MUTTA sinne ensimmäisenä menevälle tilanne olisi ollut epäedullinen ja ensimmäisen liikkeen tekevä nyt sen sitten hävisikin. Jos halutaan otella voitosta (mistä muusta?), niin silloin skenusuunnittelunkin tulisi sitä tukea. Toinen hieno esimerkki vastaavasta suunnittelusta oli neljän armeijan FFA, jossa käytännössä palkittiin nurkassa istuskelusta kunnes muut ovat hakanneet toisensa hengiltä.

LISÄYS: Peli olisi tosiaan pitänyt HETI viheltää poikki ja lisätä joko tavoite pitää keskusta hallussa, tai siirtää toista / molempia armeijoita.
Yms
Nostoväki
Viestit: 2
Liittynyt: Sunnuntai, 19.05.2013 23:13

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja Yms » Maanantai, 25.07.2016 11:35

Ainakin Skotti-aatelisilla oli takapiruna ajatus varmasta parhaan armeijen tittelistä mikäli vain stallataan. Lauantainahan sama skenaario toimi ihan hyvin kun tavoitteena oli päästä taistelemaan, mutta ei nyt sunnuntaina enään tule miettiä asioita liikaa voittamisen ulkopuolelta. Muut ovatkin jo kerenneet ilmoittamaan muita hyviä tapoja tehdä skenaariosta toimiva samantien.

Jäi kyllä harmittamaan ihan hitosti kun yhtäkkiä Englanti lähti tekemään typeryyksiä vastoin kaikkea mitä johtajat sopivat. Siitä oli se kuuluisa peli-ilo kaukana.
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja olho » Maanantai, 25.07.2016 11:48

Yms kirjoitti:Jäi kyllä harmittamaan ihan hitosti kun yhtäkkiä Englanti lähti tekemään typeryyksiä vastoin kaikkea mitä johtajat sopivat. Siitä oli se kuuluisa peli-ilo kaukana.
Me vähän kuin luotettiin siihen. Ei millään pahalla.

PS. Jos sanot enään, lyön sua nenään.
Avatar
Joensuu
Herttua
Viestit: 665
Liittynyt: Torstai, 11.09.2008 17:13
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja Joensuu » Maanantai, 25.07.2016 12:32

Njaa. Ehkä tällainen skenaario osoittaa vähän sitä mikä erottaa sodankäynnin boffauksesta. Tai käsittääkseni sodankäynnissä on useimmiten ollut joku syy saada jokin paikka haltuun, tuhota jotain, tehdä etenemisväylä jollekin jne. Nyt armeijat vain asetettiin kukkuloiden laelle ja siinähän sitä sitten oltiin.

Perjantaina sama skenaario oli toiminut käänteisenä niin että me vain yksinkertaisesti puskimme suoraan ulos sieltä sivupellolta pääpellolle ja rullasimme vihollisen. Nyt toisilla siellä puolella olevilla ei ollut halua tulla yhtä suoraan yli. Fiksua sinänsä. Harmillista tietysti oli että siihen tarvittiin sunnuntai-iltapäivänä kannustimiksi epämääräisiä aikarajoja.

Mielestäni oli hyvä ratkaisu tuomita skenaario toisen osapuolen pieneksi voitoksi, juuri noiden aikarajojen epäselvyyden takia. Jos olisi tuomittu pisteettömäksi, olisi se tuntunut enemmän siltä että selkeästi voittanutta osapuolta rankaistaan siitä että ratkaisivat shakkimatin.

Mielestäni skenaario oli kuitenkin loppupeleissä hauska. On kivaa kun skenaarioissa on välillä jotain miettimistä, ja kaikki shakkipelin siirrot eivät tapahdu kaoottisen nopeasti vaan armeijat joutuvat vähän enemmän nimenomaan pelaamaan ja miettimään. Skenua olisi voinut parantaa antamalla ennalta tavoitteita: "puolustakaa te tätä, hyökätkää te tänne, syystä XYZ" tms.

Off-topicina: Samalla, tavoitteiden kanssa tuollaiset skenaariot pitäisi myös pelata sitten peilikuvana, eli eka toinen puolustaa ja sit toinen. Se tietysti tuo lisää siirtymiä ja vie aikaa.
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Maanantai, 25.07.2016 12:49

Itse pidin skenusta kybällä, sillä (omasta mielestäni) syy seisoskeluun oli puhtaasti se, että molemmat puolet tiesivät että armeija, joka ensimmäisenä yrittää yli, ottaa dunkkuun ihan kybällä. Joten skenut vaati armeijoilta muutakin kuin vain ryntäystä oikeaan suuntaan ja kauheaa pätkimistä. Piti ajatella mitenkä toimitaan, kun oli muuttuja pelissä, joka vei ylämaan edun, nopeuden, määrällisen ylivoiman, yms. pois pelistä.

Ei jokaisen skenun tarvitse olla sellainen, mutta vähän hitaampi ja strategisempi skenu on välillä ihan hyvä pelkän pisteiden perässä juoksemisen rinnalla. Oli siellä tunnelmaa, kun sai katsellä muodostelmien sijoittumista ja sai pitää yksiköitä reservissä, josta niitä läheteltiin tukemaan toimintaa. Tulee mieleen vuoden 2009 loppukenttä. Erityisesti kumpuileva maasto ja metsikkö tuovat pientä fog-of-waria peliin, kun yhdeltä ylityskohdalta ei välttämättä nähnyt mitä toisella tapahtuu, joten piti olla tiedustelijoita ja yhdyshenkilöitä tarkkailemassa.
Beatings will stop once morale improves.
Avatar
mulperi
Kersantti
Viestit: 53
Liittynyt: Torstai, 30.06.2011 09:22

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja mulperi » Maanantai, 25.07.2016 13:01

Minusta koko SoHun hienoin skenaario. Sanon vaan, että mielipiteiden kirjo tulisi näkyväksi. Syyt: selvästi erilainen, testasi hermojen pitämistä johdon ja ryhmäpsyyken tasolla, antoi skirmiryhmille tilaa toimia ennen pääarmeijoiden kontaktia, mahdollisti hämäyshyökkäykset ja vetäytymiset ihan eri tavalla, kokonaiskontakti syntyi asteittain eikä kertarysäyksellä, ojanylitys oli haastavaa ja jännittävää.

Noita negatiivisina mainittuja piirteitä löytyi muistakin skenaarioista. Myös yhdessä metsäskenaariossa ojanylitystä emmittiin myös todella pitkään keskellä taistelua. Ja jos armeijan/ryhmän suunnitelmista lipeäminen pilaa skenaarion, niin tällä tapaa pilalle menneitä voi listata tähän useammankin.

Ja voi tuota perustellusti vähän enemmän "historiallista" taistelua muistuttavana pitää, kunhan muistaa olennaisimmat erot. Lukemistoni perusteella hermojen pitämisellä on myös näissä ollut olennainen rooli, ja erityisesti suurten tappioiden kärsiminen hyödyttömien tavoitteiden saavuttamiseksi tuntuu toistuvan aiheesta lukiessa.

Mutta varmasti jos tällaista haluaisi tehdä lisää, niin parempi olisi rakentaa tilannetta hallitummin esim. mainittujen osatavoitteiden kautta.
Mikko / Harmaasudet
Avatar
Joensuu
Herttua
Viestit: 665
Liittynyt: Torstai, 11.09.2008 17:13
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja Joensuu » Maanantai, 25.07.2016 13:02

MrBigMr kirjoitti: tiesivät
*Luulivat. Nythän ylittänyt armeija voitti.
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Maanantai, 25.07.2016 13:07

Joensuu kirjoitti:*Luulivat. Nythän ylittänyt armeija voitti.
Ensin ylitystä yrittänyt otti köniinsä ja ajettiin takaisin, jonka jälkeen vastapuolen oli helpompi tehdä ylitys vastapalloon. Samanlainen tilanne kävi sillalla, jossa tultiin Maahinkaisen pussiin, jonka jälkeen Maahinkainen lähti ylittämään siltaa vastapalloon.
Beatings will stop once morale improves.
Kookkari
Asemies
Viestit: 15
Liittynyt: Maanantai, 27.07.2009 12:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja Kookkari » Maanantai, 25.07.2016 13:30

Skenaarion tavoitteissa oli tosiaan puutteita. Antaa molemmille puolille hyvä puolustuspaikka kaukana toisistaan ja odotetaan, että taistellaan. Olisi ollut parempi, jos olisi ollut "syy" taistella (hae vastapuolen lippu omalle puolelle, hyökkää/puolusta pistettä tjsp).

Sitten itse paikka. En itse ole siltatyöntöskenaarioiden ystävä, mutta ymmärrän niiden hauskuuden. JOS se tehdään turvallisesti. Ahdas ylityspaikka (se maakaistale), jossa on metrin (tai enemmänkin) pudotus kivikkoiseen ojaan. Jos pääset yli ja joudut peruuttamaan, hyvin helposti putoat ojaan. Iso osa pahemmista boffausvammoista tulee oman kokemukseni mukaan juuri maastosta ja tuo paikka oli suoraan painajaisistani.

Sivustalla olevat ylityspaikat (jotka muuten olivat aika syviä nekin terveisin lyhyt jalkainen ihminen) olivat ihan ok. Lupasin kyllä alaisilleni, että heidän ei tarvitse mennä ojasta yli, jos vihollisia on puolustamassa. Sen verran ilkeitä olivat ojat. Mieluummin otan häviön kuin yhdenkään nyrjähtäneen nilkan tai polven.

Jos siltatyöntyjä halutaan tehdä, mielestäni pitäisi kiinnittää huomiota siihen, että maasto ei aiheuta vaaraa osallistujille. Jos sopivaa maastoa ei löydy, tehdään se sitten tylsästi ja epäautenttisesti teipeillä.

Mielestäni kaikessa skenaariosuunnittelussa turvallisuus pitäisi olla ensimmäisellä sijalla. Pienemmällä joukolla tuo maasto ei olisi ollut ongelma, mutta 650+ ihmisellä ahtaat kohdat ovat oikeasti todella ahtaita ja ahtaus on taas uusi vaaraelementti. Toisaalta 650+ ihmistä on niin suuri joukko, että sitä on vaikea käsittää. Täysin ymmärrettävää siis, että järjestäjät ehkä aliarvioivat ahtauden. Syy, minkä takia ensimmäinen skenaario, jossa olimme vastakkaisilla puolilla toimi, oli se, että toinen puoli ryntäsi sillan yli ennen kuin toinen armeija ehti reagoida ylitykseen (ja saman taktiikan käyttö uudestaan on tylsää!).
Jos tyttöjä ei lyödä, tytöt lyö!
Eglardion
Kreivi
Viestit: 411
Liittynyt: Keskiviikko, 29.10.2008 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja Eglardion » Maanantai, 25.07.2016 14:03

Kyseessä oli mielestäni paras skenaario koko tapahtumassa. On turha väittää että ojan ensin ylittävät eivät voisi voittaa, tämän todisti lauantain ensimmäinen skenaario, jossa skotlannin armeijat tulivat rytinällä yli ja järjestyivät ripeästi muotoon ja rullasivat vastapuolen. Kaiken lisäksi toimintaa oli erittäin mielyttävää seurata kukkulalta. Kerrankin pystyi todella hahmottamaan miten koko homma rakentui. Hurttien ojan ylitys olisi hyvinkin voinut toimia jos sillan kohdalta oltaisiin tultu yli rytinällä yhtäaikaa.
There is no good, no evil - Only decisons and consequenses.
Avatar
Foe
Herttua
Viestit: 525
Liittynyt: Tiistai, 06.07.2010 19:18

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja Foe » Maanantai, 25.07.2016 14:42

Skenaario oli mielekäs ja odottaminen vain lisää jännitystä.

Harmillista oli ajan hukkaaminen sunnuntain viimeisiltä skenaarioilta, kun juuri englantikortin saaneita skottiaatelisia olisi pitänyt kurittaa mahdollismman useassa kenttätaistelussa.
Incendiary pigs
Avatar
Arttu
Ritari
Viestit: 68
Liittynyt: Keskiviikko, 22.07.2009 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja Arttu » Maanantai, 25.07.2016 14:56

Paras skenaario. Harmi et tuli aikarajasäätöä.
Avatar
Ahneman
Paroni
Viestit: 176
Liittynyt: Keskiviikko, 04.02.2009 14:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja Ahneman » Maanantai, 25.07.2016 16:09

Itse kuulun niihin, jotka hiiltyivät tapahtumassa ko. skenaariosta ihan täysin. Syy oli pääosin seuraava:
Mulla oli henkilökohtaisella tasolla, varmaan nautinnollisin sotahuuto ikinä ja matsaaminen ei ole ollut pitkään aikaan yhtä ihanaa. Älyttömän hyvä syke koko ajan ja äärimmäisen nautinnollista boffaamista. Sitten tulee pitkän lounastauon jälkeen skenaario, jonka ydin on seistä mahdollisimman pitkään paikallaan. Kun on vapauttanut viikonlopun sohua varten monen säädön jälkeen ja on hyvä flow käynnissä haluaa päästä boffaamaan. Ei seisomaan. Se on turhauttavaa kun tajuaa paljonko hyvää aikaa menee "hukkaan". Meiniki katkesi kuin seinään.

Vielä turhauttavampaa oli joutua ikävään dilemmaan: Joko ylitän ojan, pidän hauskaa ja teen sitä mitä olen tullut tänne tekemään, tai seisoskelen menemään ja pelaan armeijan voitosta. Lose - lose -situation. Ylitimme ojan, kuolimme hyvän lyhyen mähinän jälkeen ja sain omalta puolelta X-paljon paskaa niskaan. Olin ollut niin tyhmä kun halusin boffata. Boffaustapahtumassa.

Onneksi tapahtuma oli kuitenkin kokonaisuudessaan niin hieno, että tyynnyin nopeasti. No hard feelings anymore. (:


Mitä skenaarion historiallisuuteen tulee: 1) Historiassa armeijoilla ei ollut ongelmia leiriytyä vaikka useiksi päiviksi. 2) Todellisessa tilanteessa mulla ois ollut tasan nolla intressiä osallistua tappeluun, koska voin kuolla. Odottaisin mielelläni.

Mun mielestä oli hyvä, että skenaariosta laskettiin pisteet. Ryhmät kuitenkin toimivat niiden tietojen ja sääntöjen mukaan, jotka heille oli etukäteen annettu. Pieni voitto oli mielestäni hyvä veto järjestäjiltä.

Yleisesti ottaen pidän siltatyönnöistä, ojaskenaarioista yms. erittäinkin paljon. Mutta kuten todettu, on tärkeää antaa jommalle kummalle, tai molemmille joukkueille jokin syy ylittää silta. Toki odotteluskenaarioitakin voi olla tulevaisuudessa, jos niille on kysyntää. Pitää vaan muistaa itse ottaa pelikortit mukaan.
Keihäs on rapid fire -ase.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 25.07.2016 16:18

Hyvä avaus Zenzu, ja musta on kiva lukea että osa porukasta on tykännyt skenusta, ei jäänyt niin paha tuhkan maku tästä. :D Osittain tykkäsin itsekin, mutta mun mielestä kyseessä oli kuitenkin ennen kaikkea todella paha aivopieru järjestäjäporukalta, joka olisi pitänyt katkaista, nollata ja aloittaa seuraava skenaario siinä vaiheessa kun kävi selväksi että molemmat osapuolet olivat haluttomia tappelemaan. Skenaariosuunnittelun puolesta kummallakaan osapuolella ei ollut annettu intressejä ylittää ojaa, ja siihenhän se ratkesi: jos ylität ojan, häviät. Jos et ylitä ojaa, et pääse tekemään sitä mitä varten olet tullut.

Skenaario ratkesi nyt tosiaan pitkälti siltä että muutama ryhmä halusi ryhtyä boffaamaan voittamisen sijaan. Silta tosiaan ratkesi lopulta siihen, että kaikista ryhmistä Muerte päätti ryhtyä ylittämään sitä, ja tuli suureksi osaksi tuhotuksi, jonka jälkeen päästiin ylittämään sitä toisen osapuolen toimesta.

Oli kuitenkin mielestäni oikea päätös antaa skenaariosta pieni voitto. Irlanti-Skotlannin -armeija voitti hermopelin ja sitä seuranneet matsit, ja siitähän skenaariossa (joskin ei-tarkoituksella) oli lopulta kyse.
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Avatar
horsesarse-
Sotalordi
Viestit: 1371
Liittynyt: Keskiviikko, 17.05.2006 17:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja horsesarse- » Maanantai, 25.07.2016 17:12

Kuten sanoin jo skenaarion päätyttyä: tapahtuman yhtäaikaa sekä tylsin, että paras skenaario :D

Lauantaina, kun pistetilanne armeijoiden kesken oli vielä avoinna, uskalsi toinen armeija tehdä nopean siirron sillan yli ojan toiselle puolelle. Sunnuntaina tilanne oli toinen ja molemmat osasivat odottaa toisen armeijan nopeaa siirtoa. Molemmat armeijat tekivät siis saman strategisen päätöksen pysyä omalla puolella ja valmistautua tuhoamaan siltaa ylittävä vihollinen ennen kuin se saa sopivasti joukkoja yli. Siis täydellinen pattitilanne.

Kuitenkin kun järjestäjä lopulta kuulutti, että jos mitään ei tapahtu, merkataan kaikille armeijoille häviö, alkoi heti tapahtumaan. Jos armeijalle on jokatapauksessa tulossa häviö, kannattaa ryhmien tehdä edes jotain. Silloin saa väkisinkin kaikilta ryhmiltä pisteitä skenaariolappuun ja vieläpä todella helposti. :idea: Kun kukaan muu ei tee mitään, riittää että muutama skirmaaja käy näyttävästi omistamassa vihollisen skirmaajia, aivan kuten Imperiumi teki. Kun tämä oli tapahtunut, piti muiden ryhmien tehdä positiivisten merkintöjen saamiseksi jotain isompaa. Esimerkiksi olla ainoa ryhmä, joka uskaltaa ylittää joen ja kamppailla rohkeasti vihollista vastaan. Aivan kuten Hurtat teki.

Sen jälkeen tilanne tyyntyi jälleen kyttäämiseksi ja järjestäjät kuuluttivat jälleen, että jos mitään ei ala tapahtumaan, pistetään peli poikki kahden minuutin kuluttua. Sitten Kuola, Turentalia ym puskivat vasemmalta läpi ylivoiman turvin ja sillalla Muertella ja Imperiumilla ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin yrittää tuhota Maahinkaisen muodostama kill-pocket. Maahinkainen kuitenkin kesti ja tuloksena oli voitto sille armeijalle, jonka hermot pitivät parhaiten, aivan kuten alussa laskeskeltiin. Toinen armeija olisi voinut voittaa ehkä tukemalla Hurttien hyökkäystä syöttämällä lisää joukkoja sillanpääasemaan, mutta ilman ennakkovalmisteluja se osoittautui liian vaikeaksi manööveriksi.

Alun tylsä odotus vain teki lopun domino-efektin seuraamisesta entistä nautinnollisempaa :)

Mikäli aika ei olisi niin rajallinen resurssi Sotahuudossa, voisi tälläisiä hitaita ja strategisia skenaarioita olla minun mielestäni vaikka kaikki :)

Ajallisesti pitkän, monivaiheisen sekä erittäin taitavasti, suunnitelmallisesti ja strategisesti älykkäästi voitetun skenaarion jälkeen kaiken ryhmäkohtaisen palautteen keräämättä jättäminen olisi ollut Sotahuudon historian suurin järjestäjämoka. Onneksi järjestäjät miettivät stressistä huolimatta vielä kerran rauhassa asian läpi ja päättivät kerätä vertaispalautteen. Skenaarion lopputuloksen muuttamisen suuresta voitosta pieneksi oli ihan kohtuullinen tuomio, ottaen huomioon, että pelaajille ei ollut selvää, kulkeeko järjestäjien huutamat minuuttimäärät kokoajan vai pysäytetäänkö kello silloin, kun kentällä tapahtuu selkeitä armeijoiden liikkeitä.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 25.07.2016 17:27

horsesarse- kirjoitti:Mikäli aika ei olisi niin rajallinen resurssi Sotahuudossa, voisi tälläisiä hitaita ja strategisia skenaarioita olla minun mielestäni vaikka kaikki
Tähän tää ehkä kaikkein parhaiten tiivistyy. Ei nyt välttämättä kaikki skenut, mutta jos Sohu olis esim. 5-päiväinen matsitapahtuma, niin kyllä tällasia joukkoon sais mahtumaan enemmänkin.
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Avatar
Lacery
Herttua
Viestit: 594
Liittynyt: Torstai, 26.06.2008 13:32
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja Lacery » Maanantai, 25.07.2016 17:52

Yms kirjoitti:Ainakin Skotti-aatelisilla oli takapiruna ajatus varmasta parhaan armeijen tittelistä mikäli vain stallataan. Lauantainahan sama skenaario toimi ihan hyvin kun tavoitteena oli päästä taistelemaan, mutta ei nyt sunnuntaina enään tule miettiä asioita liikaa voittamisen ulkopuolelta. Muut ovatkin jo kerenneet ilmoittamaan muita hyviä tapoja tehdä skenaariosta toimiva samantien.

Jäi kyllä harmittamaan ihan hitosti kun yhtäkkiä Englanti lähti tekemään typeryyksiä vastoin kaikkea mitä johtajat sopivat. Siitä oli se kuuluisa peli-ilo kaukana.
Täytyy oikein kysyä että mitä aktuaalista vittua just luin.

Sinne tultiin tappelemaan ja hakkamaan ihmisiä eikä voittamaan Sotahuutoa tai jumalauta saamaan TAHALLAAN aikaiseksi tasapeliä. Ainoa jolle nostan koko skenaariossa (Goblinien lisäksi toki) hattua on FSC + muu irtoskirmi joka Englannin puolelta lähti sinne ojan yli pelleilemään ja vähän edes pitämään hauskaa + Turentalia/Valkoinen joka tuli sitten sitä hauskaa meille antamaan! Muut, c'mon.

Englannin ja Skottiaatelisten johtajapalaveria kuunnellessa ja liian monesti sanat "Tasapeli riittää meille" kuultuani oon kyllä tosi pettyny siihen että joku ihan OIKEASTI oikeasti jaksaa koettaa voittaa Sotahuutoa sen sijaan että antaisi 600:lle ihmiselle sitä mitä ne tuli hakemaan eli patukkaan päähän. Elkää ihmiset oikeasti koskaan enää lähtekö hakemaan "kelpaavaa tasapeliä". Iso plus järjestäjille siitä "molemmille suuri tappio" -julistuksesta. Niin pitääkin olla kun koko armeija rupeaa pistehomoamaan tasapeliä itselleen.
EDIT: Ei siis ollu tarkotus kuulostaa noin kohdituneen vihaselle, vaan pointti oli että on ihan pyllystä kun armeijajohdot laittaa voiton peli-ilon edelle.

TIIVISTETYSTI:
Ahneman kirjoitti: Ylitimme ojan, kuolimme hyvän lyhyen mähinän jälkeen ja sain omalta puolelta X-paljon paskaa niskaan. Olin ollut niin tyhmä kun halusin boffata. Boffaustapahtumassa.
Lalli kirjoitti: Kaikki vastakkaiset mielipiteet on joko kateellisten panettelua, väsynyttä meininkiä tai Halmisen :P
Avatar Jari Kuskelinin ottama.
Avatar
frozen
Herttua
Viestit: 705
Liittynyt: Sunnuntai, 20.04.2008 17:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja frozen » Maanantai, 25.07.2016 18:31

Kai sitten osa porukasta saa kiksejä siitä että makaa nurtsilla odottaen että jotain tapahtuu, mutta ainakin itse haluaisin uskoa että suuremmalla osalla ne kiksit tulisi siitä taistelukontaktista.
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Maanantai, 25.07.2016 19:28

Sotahuuto 2017 voisi olla sellainen kahden päivän riski.
Beatings will stop once morale improves.
Avatar
Rumaahinen
Kreivi
Viestit: 277
Liittynyt: Lauantai, 31.01.2009 23:33
Paikkakunta: Turku

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja Rumaahinen » Maanantai, 25.07.2016 20:17

Tämä on jo sanottu aikaisemmin monisanaisemmin ja paremmin, mutta moni osallistuja etsii sotahuudolta muutakin kuin kuin vain mätkettä, sitä saa normiharjoituksissa ihan tarpeeksi.

Odottamisessa ei ole kyse nurmikolla makaamisesta, vaan siitä, kumpi osapuoli tekee ensinnä virheen ja kumpi armeija on kurinalaisempi. Skenaariossa toteutui se, mitä ei yleensä sotahuudoissa näe, eli testattiin armeijoiden suoraa kykyä noudattaa suunnitelmaa ja johtajien komentoja tilanteessa, jossa teki mieli mennä vain mätkimään.

Paras skenaario koko sotahuudossa.
Hallitus ei näe nykysäännöillä ainakaan tällä hetkellä tarvetta sallia takakäden tikaria.
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sunnuntain suuri kenttä

Viesti Kirjoittaja olho » Maanantai, 25.07.2016 21:09

horsesarse- kirjoitti:Kuitenkin kun järjestäjä lopulta kuulutti, että jos mitään ei tapahtu, merkataan kaikille armeijoille häviö, alkoi heti tapahtumaan. Jos armeijalle on jokatapauksessa tulossa häviö, kannattaa ryhmien tehdä edes jotain.
Lacery kirjoitti:Iso plus järjestäjille siitä "molemmille suuri tappio" -julistuksesta. Niin pitääkin olla kun koko armeija rupeaa pistehomoamaan tasapeliä itselleen.
Meni meidän leirissä n. 0.5 sekunttia ymmärtää, että iso tappio molemmilla = tasapeli = iso voitto molemmille. Sillä ei ainakaan lineaarisessa pisteenlaskussa ole mitään merkitystä kumpaankaan suuntaan- Se kuulutus oli turha ja me sitä ääneen ihmeteltiinkin.

BTW, itsekin skenusta pidin, mutta osittain koska olin väsynyt ja ylimääräinen levähdys ei haitannut. Osittain koska sitä oli jännä seurata.

EDIT: tosiaan, skenuvoitto toimii aiemmin julkistetussa kaavassa (tuskin muuttivat) kertoimena ja suuri tappio on 0, eli ei olisi paljoa vaikuttanut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Palaute ja muut”