Sivu 1/1

Imperiumin tykistön palaute

Lähetetty: Maanantai, 17.08.2015 20:49
Kirjoittaja Kommando
SOTAKONEEE! Nyt saa antaa ruusut ja risut Etelän Imperiumin tykille. Mitä mieltä olitte? Hyödyke, turhuke vaiko show-kappale? Hyvää, huonoa, parannettavaa? Kaikki otetaan vastaan, koska rakentaminen jatkuu...

Re: Imperiumin tykistön palaute

Lähetetty: Maanantai, 17.08.2015 20:54
Kirjoittaja Cadiac
Tykki oli kyllä komea pamauksineen, mutta harmittavan usein näin ammuksen osuvan kilpiriviin kenenkään osumaa huomaamatta. Tästä ei voi syyttää kilpimiehiä korkeiden tornikilpien takana, ei osumaa voi oikein millään tunnistaa jos tykin olemassaoloa ei tiedustanut, mutta tämä vei teiltä varmaan paljon tehoa pois.

Muuten tykki vaikutti osumiltaan aika lempeältä vaikka en itse osumaa kokenutkaan, vähän ehkä voisi harkita räikeimpien nykyaikaisten putken/letkujen/akun yms piilottamista vähän esim maalaamalla tai muuten verhoillen, niin tykistä tulisi huomattavasti paremman näköinen.

Re: Imperiumin tykistön palaute

Lähetetty: Maanantai, 17.08.2015 21:02
Kirjoittaja Misumasu
Mahtavuutta!

Re: Imperiumin tykistön palaute

Lähetetty: Maanantai, 17.08.2015 23:28
Kirjoittaja SotaHurtta
Kuten Aijemmin ehdotettiin että tykin ulko näköa muutetaisiin toimintaan sopivaksi, tämä on kuitenkin vain hifistelyä.
Vähän totisempaa, mahdollisesti voisitte kokeilla muutaa ammuksen väriä että se voitaisiin havaita, en ole varma kuinka toimiva idea on kun olen kilvessä. Luulen kuitenkin sen auttavan esim keihäs tai komentajien huomaamaan ammus ja infoamaan kilvelle joka sitä ei huomannut.

Itse testasin tykin tehon ja kyllä se Hurtta kilven läpi tuntui.

Re: Imperiumin tykistön palaute

Lähetetty: Tiistai, 18.08.2015 01:17
Kirjoittaja SgtMGT
Käsittääkseni tykkimme idea on se ettei sillä ampuessa aiheuteta EA:lle potilaita, mutta toisaalta kilven takana piileskellessä se saattaa tuntua keihäältä. En tiedä, en ole kokeillut tulla ammutuksi.

Re: Imperiumin tykistön palaute

Lähetetty: Tiistai, 18.08.2015 06:33
Kirjoittaja Kommando
Tänä vuonna tykin oli puhtaasti tarkoitus osoittaa toimivuutensa, joten ulkonäköä ei ajateltu pahemmin. Tähän saattaa tulla muutosta tulevaisuudessa.

Ammusten värjääminen on tehtävälistalla, muutaman muun ehdotuksen lisäksi. Viikonlopun mittaan tajusin itsekin, että ihmiset eivät huomoineet ammuksia, koska pitivät niitä keihäinä taikka nuolina. Tämä on ymmärrettävää näin jälkikäteen, koska rakentaessani en ottanut huomioon ihmisluonnetta. Ammusten havaitsemiseen tullaan siis tekemään helpotuksia.

Re: Imperiumin tykistön palaute

Lähetetty: Tiistai, 18.08.2015 08:18
Kirjoittaja gobliini
Olihan se hauska peli ja tosiaan komppia kaikelle mitä jo sanottu.

Re: Imperiumin tykistön palaute

Lähetetty: Tiistai, 18.08.2015 10:37
Kirjoittaja AnttiT
Ulkonäölliset seikat poislukien tykki oli hieno ja yksittäisenä mukava lisä taisteluun. Toisaalta se herättää pohtimaan sotahuutofilosofisia kysymyksiä:

Ensinnäkin, kuinka realistista on, että oikeasti tuhoa aiheuttava tykki olisi noin kevyesti liikuteltava?

Ja sitten se laajempi... millainen vaikutus sotahuutoon olisi oikeasti rivistöllä tehokkaita tykkejä, joka pystyisi lanaamaan kerralla vihollisjoukon? Ei sillä, ettei se olisi historiallista.. en nyt muista taistelun nimeä, jossa voittamattomina pidetyt sveitsiläiset tapettiin houkuttelemalla heidät sirpaleita ampuvan tykkirivin ääreen. Mikä sitten merkitsi kohtalaisia muutoksia ajan sotilastaktiikoihin.

Mistä päästäänkin asiaan jota pohdin.. En väitä olevani historiantuntija, mutta mielestäni yksitoista Sotahuutoa alkaa olla käynyt läpi koko keskiajan historiallisen taistelutekniikan kehityksen. Pienistä pyöreistä kilvistä on siirrytty yhä suurempiin tornikilpiin, haarniskoista on tullut ylellisyyden sijaan jokamiehentavaraa, hilparit ja keihäät ovat pidentyneet suunnilleen maksimimittaan, ja nyt ollaan siirtymässä tykistön ja tuliaseiden aikaan. Mitä seuraavaksi?

Re: Imperiumin tykistön palaute

Lähetetty: Torstai, 20.08.2015 23:25
Kirjoittaja Hyppyrotta
Komia värkki.

Käsin kannettavaa versiota odotellessa.

Re: Imperiumin tykistön palaute

Lähetetty: Perjantai, 21.08.2015 16:35
Kirjoittaja Melame
Nyt kun tuossa edellä mainitaan tuo käsinkannettava versio, ja AnttiT puhuu laajemmin sotakoneiden impaktista SoHuun, niin otan tämän tilaisuutena postata muualle kirjoittamaani myös tänne.

"[villit visiot mnoipiippuisista tai käsinkannettavista tykeistä on] kivoja idoita mutta koska mitään sääntöjä ei ole sotakoneille, vaan kaikki koneet arvioidaantapauskohtaisesti, toivon ettei liian tehokkaita tykkejä (peliteknisesti) tehdä koska muuten ne kielletään. Ja ei siinä mitään mutta jos joku väkertää pitkään tykkiä ja se kielletään pelin alussa joko yleisellä "kaikki tykit kielletään" tai vaan juuri se liian tehokas, niin sit harmittaa se joka tapauksessa. Siksi toivoisin yhtenäisiä linjauksia jotta voi lähteä rakentamaan lisää koneita."

"Sotakoneet elävöittää ja luo tunnelmaa sekä on hasukaa puuhaa niin rakentaa kuin käyttää. Näkisin mielelläni niitä enemmän mutta sääntöjen puute nostaa rakentelukynnystä huomattavasti."

Eli toivon ja aion ehdottaa että sotakoneita speksattaisiin hieman tarkemmin minkä puitteissa niitä kannattaa ja saa rakentaa. Esimerkiksi ammussääntöjen jonkinlainen yhtenäistäminen helpottaisi paljon, ja alussa se voisi tarkoittaa että kaikki käyttää samaa huomioväriä jotta ammukset tunnistetaan sotakoneiden ampumiksi muista projektiiliaseista ja -ammuksista.

Koska tänävuonna tuo paineilmaversio on hyväksytty niin olisi kiva tietää millä paineilla sitä sai ja saa ensivuonna käyttää. Onko paineet samat jos ampuu kaaressa mortarin lailla vai suorasuuntaavasti kuten nyt? Entä miten tämä useamman piipun ongelma saati sitten pikalataus? Nyt mennään vahvasti henkilökohtaisilla herrassohuilija säännöillä, eli koitetaan välttää ylilyönnit mutta koska kyseessä on täysin tulkintakysymys voi se raja tulla vastaan täysin yllättäen.

Tällä hetkellä väitän että yksikään SoHussa ollut sotakone ei ole ollut yhtä tehokas kuin jos samaiset sotakoneoperaattorit olisi pistänyt skirmaamaan tai kilpiriviin. Tämä tarkoittaa että rajaa ei olla vielä lähestytty tarpeeksi, mutta paineilmalla se on helppoa ylittää. Emme varmaan halua "we will blot out the sun" tyylistä sotakoneammusryöppyä nähdä kentällä...

Jotta enemmän sotakoneita näkyisi kentällä, ja sitä minä ainakin haluan, niin peräänkuuluttaisin jotain raameja jonka mukaan niitä voi alkaa tekemään. Meidän onni on ollut se että SOSin trebuchet on rakennettu ekaan sotahuutoon ja se on toiminut identtisesti vuodesta toiseen, ainoana erotuksena että tänävuonna olimme mobiileja uusien renkaiden kanssa. Tämä tarkoitti että olimme enemmän toiminnan keskellä emmekä täysin hyödyttömiä linjan takarivissä (kun 20-30m on kovin lyhyt matka SoHussa kaikille muille paitsi SOSille).

Hieman epämääräinen postaus mutta toivon että en vie tätä ketjua täysin offtopic, ja silti toivon keskustelua aiheesta.

--Anssi

PS. Toivon näkeväni teiltä vielä ehomman tykin ensivuonna!

Re: Imperiumin tykistön palaute

Lähetetty: Perjantai, 21.08.2015 17:08
Kirjoittaja Karu
AnttiT kirjoitti:Ei sillä, ettei se olisi historiallista.. en nyt muista taistelun nimeä, jossa voittamattomina pidetyt sveitsiläiset tapettiin houkuttelemalla heidät sirpaleita ampuvan tykkirivin ääreen. Mikä sitten merkitsi kohtalaisia muutoksia ajan sotilastaktiikoihin.
Varmaankin Bicocca 1522?

Re: Imperiumin tykistön palaute

Lähetetty: Keskiviikko, 09.03.2016 10:49
Kirjoittaja el lobo
Tämä tulee nyt hieman jälkijunassa kun tässä vasta heräilen tälle foorumille.

Tykki on ehdottomasti hauska lisä. Sopivan hidaskin ladata. Aino pieni moitteen sana tulee ulkonäöstä. Ei se nyt aivan näytä mielestäni 1300-1400-luvun kapineelta.
Toisaalta eivät kyllä trebuchen kumipyörätkään, puhumatta viemäriputkikäskikanuunoista...
Kypäriä koskevaa naamiointisääntöä voisi näissäkin soveltaa.
Painokin voisi olla enemmän oikean kapineen luokkaa.