Boffoliigan säännöt

Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Boffoliigan säännöt

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Sunnuntai, 12.08.2012 21:30

Boffoliigan voimassa olevat säännöt:
Boffoliigan säännöt (revisio 8)

Päivitetty 15.8.2014.
Viimeksi muokannut ZamboNet, Perjantai, 08.02.2013 15:34. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Sunnuntai, 12.08.2012 22:25

Säännöt kirjoitti:Kuolleelle jalalle ei saa laskea painoa ja jalan on oltava irti maasta
Oletettavasti polvellaan olo ja sillä liikkuminen mahdollisuuksian mukaan on sallittua, voisi ehkä mainita säännöissäkin?

Myös aseiden minimi ja maksimipainojen rajat on kysymysmerkki vielä(?)
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Sunnuntai, 12.08.2012 22:54

Miekkojen maksimipaino tulee olemaan 500g... muihin aseisiin maksimipainoja pitää vielä empiirisesti etsiä. Minimipainoja ei ainakaan toistaiseksi tule olemaan.
Haiden
Sotalordi
Viestit: 1393
Liittynyt: Maanantai, 02.04.2007 08:33

Viesti Kirjoittaja Haiden » Sunnuntai, 12.08.2012 23:10

Miten tuomitaan rajan ylitys?

Raajat palautuvat vai haavat säillyvät? Miten myös tullaan tuomitsemaan jos menetän miekkani ja juoksen rajan ylitse. Saanko vain varoituksen ja matsaamaan uutta matsia?
Wanhan ajan kyytiketju
Archibald
Musiikki on elektroninen. Tästä ei keskustella.
Avatar
Lacery
Herttua
Viestit: 594
Liittynyt: Torstai, 26.06.2008 13:32
Paikkakunta: Kuopio

Re: Boffoliigan säännöt

Viesti Kirjoittaja Lacery » Maanantai, 13.08.2012 13:07

ZamboNet kirjoitti:Liigan säännöt löytyvät SH-wikissä:
-Tuplaosumasta palataan tilanteeseen ennen tuplaosumaa

Tuplaosuma ehkä huono muoto, voi saada sen kuvan että jos molemmat saa toiselta käden palattaisiin takaisin tilanteeseen jossa molemmilla on kyseiset kädet.

Muotoon "tuplakuolemasta"?
Lalli kirjoitti: Kaikki vastakkaiset mielipiteet on joko kateellisten panettelua, väsynyttä meininkiä tai Halmisen :P
Avatar Jari Kuskelinin ottama.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Maanantai, 13.08.2012 14:07

Haiden kirjoitti:Miten tuomitaan rajan ylitys?

Raajat palautuvat vai haavat säillyvät? Miten myös tullaan tuomitsemaan jos menetän miekkani ja juoksen rajan ylitse. Saanko vain varoituksen ja matsaamaan uutta matsia?
Rajanylityksestä saa varoituksen. Kaksi varoitusta (voivat tulla eri asioista) ja vastustaja saa pisteen. Rajan ylityksestä taistelu aloitetaan uudelleen keskeltä samoilla vammoilla.

Tuo toinen kysymys on hyvä tarkennus, joka voidaan lisätä sääntöihin jotakuinkin muodossa "Mikäli taistelija ylittää rajan aseettomana, tuomitaan tilanne vastustajalle pisteeksi."
Lacery kirjoitti:Tuplaosuma ehkä huono muoto, voi saada sen kuvan että jos molemmat saa toiselta käden palattaisiin takaisin tilanteeseen jossa molemmilla on kyseiset kädet.

Muotoon "tuplakuolemasta"?
Ihan hyvä tarkennus, ettei tuplaosuma sinänsä riitä määritelmäksi. Täytyy kuitenkin miettiä joku muu määritelmä pisteen antavalle osumalla kuin "kuolema", koska kukaan ei oikeasti kuole (vrt. värikuula hommissa "merkkaus" ). Olisiko "merkitsevä osuma" riittävän fataaliutta ilmaiseva termi? Eli muotoiluna: "Mikäli taistelijat saavat mekitsevät osumat tuplarajan sisällä, jatketaan ottelua samoilla vammoilla kuin ennen merkitseviä osumia."

Tosin eipä tässä ketään myöskään vammauteta, joten pitääkö siihenkin miettiä toinen termi :lol: On vaikeaa.

Hyviä tarkennuksia yhtä kaikki! Keep 'em coming.
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Maanantai, 13.08.2012 15:30

Liigan säännöt kirjoitti: -Tuomarille mahdollisuus antaa varoitus liiallisesta voiman käytöstä
alustava viesti kirjoitti:Mitkä perusteet tulee tilanteessa täyttyä, että varoitus voidaan antaa? Subjektiivinen tuomarin mielipide ei ainakaan tämän vuoden 'Conissa toiminut kaikille tasapuolisesti/yhdenmukaisesti ja tuntui vaihtelevan ottelusta ja tuomarista toiseen. Lyöntivoima kasvoi alkuerien jälkeen semeissä ja finaalissa yleisesti, kun ruvettiin matsaamaan tosissaan, mutta silti yhtään varoitusta ei alkusarjan jälkeen (korjatkaa, jos olen väärässä) annettu.

Jotta asiaa voidaan kehittää eteenpäin ehdotan, että jonkin sortin "vaarallisuus"-tunnusmerkit tulee täyttyä varoituksen antamiseksi. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi sääntöjenvastainen kontakti tai tarkoituksellinen ja päähän kohdistuva liiallinen voimankäyttö. Vastustajan mielipiteen kuunteleminen voisi myös olla paikallaan.
_________________

Uusi ehdotus muotoiluun:

- Tuomarilla on mahdollisuus antaa ottelijalle varoitus liiallisesta voiman käytöstä. Kaksi peräkkäistä riketta antaa pisteen vastustajalle. Ottelijoilla itsellään on oikeus hylätä tuomio, jos vastustaja kokee, että tuomarit ovat tulkinneet tilanteen väärin ja ottelijan voimankäyttö on tapahtunut sääntöjen puitteissa.

edit: muutokset kursivoitu
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Tiistai, 14.08.2012 13:05

Mites tuo kilpien kokoa säätelevä säädös?

Tämä X+Y on tietenkin helppo mitata, mutta jotenkin minua kiinnostaisi jokin vähän hienostuneempi malli pinta-aloineen. Onko tämä edes ongelma?

Toiseksi:

Kun avajaiskaudelta saadaan kokemuksia, kannattanee ne ottaa hyvään käyttöön mm. Ropeconin turnausta kehitettäessä vuodelle 2013. Synergiaa!
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Tiistai, 14.08.2012 18:28

Aarimoto kirjoitti:Synergiaa!
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Keskiviikko, 15.08.2012 15:58

Boffoliigan sääntöjen uusin revisio on nyt julkaistu. Formaatti on muuttunut google docsiin, koska wikin korjaamisen aikataulu on epäselvä.

Tuoreimman revision mukanaan tuomat muutokset on merkitty punaisella.

Boffoliigan säännöt (revisio 4)
Tämä X+Y on tietenkin helppo mitata, mutta jotenkin minua kiinnostaisi jokin vähän hienostuneempi malli pinta-aloineen. Onko tämä edes ongelma?
Onko helppoa tapaa, jolla mitata kilpien pinta-aloja helposti, nopeasti ja suht luotettavasti? Kilvet ovat kuitenkin mitä moninaisemman muotoisia, joten pinta-alarajoitusten seuraaminen voi olla haastavaa.

Mutta synergiaa ehdottomasti! Tämän vuoden coni-turnauksessa päästiin jo vähän makustelemaan synergiaetuja :)

Ja edelleen sääntöjä hiotaan jatkuvasti, joten tarkennus-/muutosehdotuksia saa heittää ilmoille jatkossakin :)

EDIT. Kiitokset Mikko Lehdolle hyvästä työstä sääntöjen uusimman revision tekemisessä
Avatar
Skylark
Sotalordi
Viestit: 1146
Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 09:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skylark » Keskiviikko, 15.08.2012 16:14

ZamboNet kirjoitti:
Tämä X+Y on tietenkin helppo mitata, mutta jotenkin minua kiinnostaisi jokin vähän hienostuneempi malli pinta-aloineen. Onko tämä edes ongelma?
Onko helppoa tapaa, jolla mitata kilpien pinta-aloja helposti, nopeasti ja suht luotettavasti? Kilvet ovat kuitenkin mitä moninaisemman muotoisia, joten pinta-alarajoitusten seuraaminen voi olla haastavaa.
Mutta onko kilven muotojen takia myös mitat X ja Y samalla tavalla vaikea määrittää? (samalla vaivalla saisi pinta-alan X*Y joka tietysti olisi kilpeä ympäröivän kuvitteellisen (maksa-)laatikon pinta-ala.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Keskiviikko, 15.08.2012 16:23

Tossa säännöissä ei mainita mun mielestä mitään osumien laskemisesta. Osumat täytyy laskea ite eikä jäädä miekkakaulalla kattomaan tuomaria koiranpentuilmeellä. Jos jää laskematta niin varotus.

Lisäksi tossa on että tuomarin pitäs huudella aina kum toinen voittaa. Ehottomasti tämä niin että pelaajat osottavat matsin loppoumisen ja tuomari vain jso näin ei tapahdu ja toiselle\molemmille varotus.

Lisäksi jos molemmat on ermieltä tai vastaavissa tilanteissa annetaan tuomiointioikeus kokonaan päätuomarille. Avustava tuomari antaa mielipiteen ja päätuomari tuomion. Ei mitään valmiita kaavoja tohon ku ne ei toimi.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Keskiviikko, 15.08.2012 16:53

Skylark kirjoitti:Mutta onko kilven muotojen takia myös mitat X ja Y samalla tavalla vaikea määrittää? (samalla vaivalla saisi pinta-alan X*Y joka tietysti olisi kilpeä ympäröivän kuvitteellisen (maksa-)laatikon pinta-ala.
Mitä tällä haetaan/saavutetaan suhteessa X+Y:hyn?
Peltsi kirjoitti:Tossa säännöissä ei mainita mun mielestä mitään osumien laskemisesta. Osumat täytyy laskea ite eikä jäädä miekkakaulalla kattomaan tuomaria koiranpentuilmeellä. Jos jää laskematta niin varotus.
Miten muotoilisit tämän säännöksi? Tällä hetkellä säännöissä lukee vain "kaikki osumat lasketaan".

Tuomareilla on oikeus keskustella ottelijoille - tämän voisi lisätä sääntöihin. Tuomarointivastuu tulee kuitenkin sijaitsemaan loppukädessä tuomareilla. Ottelijoiden tulee toki rekisteröidä iskut ja näyttää kuolemansa ilman tuomarien väliintuloakin. Miten tämä pitäisi mutoilla sääntöihin?

Ehdotuksena tuleviin sääntötarkennuksiin/-ehdotuksiin:
1. Pistäkää heti kärkeen toivomanne sääntömuotoilu about sellaisena millaisena se tulisi lisätä sääntöihin
2. Meuhkatkaa perustelut toivomukselle erikseen
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Keskiviikko, 15.08.2012 17:17

Muotoilu voisi olla vaikka että tuomari voi antaa pelaajalle varoituksen jos tämä ei itse osoita osumaansa.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Amileontti
Herttua
Viestit: 566
Liittynyt: Maanantai, 16.10.2006 01:36
Paikkakunta: Hki.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Amileontti » Keskiviikko, 15.08.2012 19:29

Ketä meillä on tuomareina, ottavatko he osaa kisoihin ja ovatko he lahjottavissa?
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Keskiviikko, 15.08.2012 22:23

Peltokorppi kirjoitti:Muotoilu voisi olla vaikka että tuomari voi antaa pelaajalle varoituksen, jos tämä ei itse osoita osumaansa.
100% samaa mieltä.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Torstai, 16.08.2012 00:01

Amileontti kirjoitti:Ketä meillä on tuomareina, ottavatko he osaa kisoihin ja ovatko he lahjottavissa?
Päätuomaripestit nakitetaan etukäteen noin 6-8 ottelijalle. Aputuomarin pestiin saattaa päätyä kuka tahansa. Tuomarit matsaavat myös, mutta eivät tuomaroi omaa lohkoaan. Jos tuomarin arvostelukyky tuntuu vaarantuneelta, niin tuomari voidaan itse diskata koko turnauksesta.
Haiden
Sotalordi
Viestit: 1393
Liittynyt: Maanantai, 02.04.2007 08:33

Viesti Kirjoittaja Haiden » Torstai, 16.08.2012 02:52

- Aputuomari/kehätuomari voi kysyä ennen käsimerkin antamista toiselta tuomarilta mitä tapahtui tuomarin sokealla puolella. Esimerkkinä "Osuiko matin lyönti sillä puolella jalkaan vai torsoon?"

Tälläinen sääntö on todella tärkeä tuomarin kannalta. Tämä huomattiin ropeconissa minun, venttolan ja salosen kanssa, kun saatiin pakka toimimaan järkevästi ja hyvin. Näin ei tule epäreiluja tuplia tai voittoja toiselle. Tuomarin on pakko käyttää välillä toista tuomaria peilinä, että voi antaa oikeanmukaisen tuomion. Merkkien antaminen > puhuminen toisen tuomarin kanssa > tuomion muuttaminen, näyttää todella tyhmältä ja naurettavalta, jonka takia tuomari antaa tuplan mielummin, että välttää "nolon" tilanteen.

Epäselvän tilanteen merkin antaminen oli myös lähes aina ropeconissa kahdella tuomarilla tuplan antaminen. Tilanne missä tulee tupla (kumpikin lyö miekkakäden puolelta toista vasempaan lonkkaan). Tuomari voi päätellä vain että tämä oli tupla, koska ei voi nähdä toisen vastustajan puolen osumaa, jolloin pitää saada toiselta tuomarilta tieto mitä tapahtui. Nopea lause "Jos osui lonkkaan tupla, jos jalkaan niin piste matille." Tämä mahdollistaa reilut ja oikeudenmukaiset tuomiot.
Wanhan ajan kyytiketju
Archibald
Musiikki on elektroninen. Tästä ei keskustella.
Avatar
mikko
Kreivi
Viestit: 411
Liittynyt: Maanantai, 26.03.2007 16:20
Paikkakunta: Espoo/(Laukaa)

Viesti Kirjoittaja mikko » Perjantai, 24.08.2012 17:21

Hmm, hämmennyin hilparin/glaiven peräpiikistä. Siitä ei ole säännöissä mitään mainintaa.

Onko se pakollinen, kielletty vaiko valinnainen ja millaisilla pehmustesäännöillä se toteutetaan? Kun pyrkimys on mahdollisimman samanlaisiin aseisiin, sen ei mielestäni kuuluisi olla valinnainen, vaan jompi kumpi linja pitäisi olla.

Itselleni ei niin väliä mikä se on mutta kun tuollaista olen tekemässä niin ei olisi kiva tehdä yhdellä lailla ja että sitten muutaman kuukauden päästä säännöt muuttuvat kun kirjataan uusi asia.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Lauantai, 25.08.2012 11:52

Itse sanoisin, että buttspike pakolliseksi sohu-standardeilla. Jos joku mielensä tästä pakottaa niin tuokaa mielipide perusteltuna esille. Askartelen ensi viikolla asian sääntöihin.
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Lauantai, 25.08.2012 13:45

Vapaaehtoiseksi. Melko harva sitä loppujenlopuksi käyttää ja butspike hankaloittaa aseen säilyttämistä paljon kun serä ei saisi olla kokoaikaa taitoksissa.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Lauantai, 25.08.2012 20:05

Ei missään tapauksessa kuitenkaan kielletyksi, koska niille jotka sitä käyttävät se on todella tärkeä osa tekniikkaa. Eli joko pakollinen tai vapaaehtoinen.
It'll be awesome.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Maanantai, 27.08.2012 11:38

Mitenkäs nämä säännöt suhtautuvat painiin?
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Perjantai, 31.08.2012 12:42

Boffoliigan sääntöjen uusin revisio on nyt julkaistu. Tuoreimman revision mukanaan tuomat muutokset on merkitty sinisellä.

Boffoliigan säännöt (revisio 5)

Muutokset pähkinänkuoressa:
- Ei painimista, mutta ohjata saa
- Hilparissa vapaaehtoinen peräpiikki - speksit säännöissä
- Tuomareille sääntöjen mukainen valtuutus keskustella keskenään/ottelijoiden kanssa jos tarve vaatii
- Lisää mahdollisuuksia varoitusten antamiseen: osumien laskematta jättäminen, sääntöjen vastainen painiminen tai tarraaminen

Jäikö joku esillä ollut asia käsittelemättä?
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Perjantai, 31.08.2012 14:03

Tohon painimis juttuun että vastustajan aseesta kiinni ottamisen pitäs mun mielestä olla ok. On ollut monessa sohussa ja reenipiireissä.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Boffoliiga”