Tasaiset armeijajaot Sotahuutoon, aikuisten oikeasti

Keskustelu taistelutekniikasta, taktiikasta, harjoituksista ja bofferoinnista yleensä.

Valvoja: Ylläpito

OlliÖrkki
Soturi
Viestit: 26
Liittynyt: Maanantai, 06.07.2009 18:08

Tasaiset armeijajaot Sotahuutoon, aikuisten oikeasti

Viesti Kirjoittaja OlliÖrkki » Tiistai, 25.07.2017 16:08

Tasaiset armeijajaot ovat jokseenkin jokaisen sotahuutajan toive. Tunnetusti tyydyttävimmät taistelut saadaan aikaan, kun vastapuoli on mahdollisimman tasaväkinen. Silti kautta sohun historian armeijajaot ovat olleet enemmän tai vähemmän epätasapainoiset. Tänä vuonna jaoissa onnistuttiin poikkeuksellisen hyvin - mutta silti yksi armeijoista oli selvästi muita heikompi. Se ei ole kivaa, se on epäoptimaalista ja turhaan.

Tasaiset armeijajaot ovat täysin mahdollisia toteuttaa. Tämä vaatii sen, että armeijoiden koostumusta voidaan muuttaa kesken sotahuudon.

Vaikka järjestäjillä olisi kaikki saatavilla oleva tieto ryhmistä etukäteen, on mahdotonta arvata, miten mikäkin kombinaatio toimii kentällä parhaiten. Lopputuloksena edellisvuosina on nähty parempia ja huonompia yrityksiä, mutta kovin lähelle ei olla päästy, että kaikki armeijat olisivat olleet yhtä vahvoja. Useana vuonna sen sijaan yksi armeijoista on ollut täysin ylivertainen ja/tai yksi armeijoista hävinnyt lähes kaikki pelinsä. Jos armeijoiden koostumusta voidaan muuttaa lennossa - vaikkapa yhdestä kolmeen kertaan pidempien taukojen yhteydessä - epäsuhdat voidaan korjata, ja loppu tapahtuma pelataan aina vaan paremmilla jaoilla.

Isoin vasta-argumentti muuttuville jaoille on varmaan se, että olisi hankala muistaa uusia liittolaisiaan ja/tai yhteistyö oman armeijan sisällä vaikeutuisi. Tottahan se on, vaikka kyllä sitä yhteistyötä viilataan myös aina uusien armeijajakojen yhteydessä. Pisteytys vaatisi myös rukkausta: vertaisarvioinnin painoa voisi nostaa, ja skenuvoittojen pistepainoa esimerkiksi tapahtuman alkupuolelta laskea.

Mikä on sotahuudossa oleellisinta, voisi kysyä. Olisiko aika järjestää se paljon puhuttu peli-ilo etusijalle, vaikka sen takia joutuisikin näkemään vähän ylimääräistä vaivaa?

- Pekka
(laitoin postin Bofferointiin, kun sohu 2018-alue ei ole auennut)
Avatar
Jackal
Paroni
Viestit: 156
Liittynyt: Keskiviikko, 31.05.2006 22:21
Paikkakunta: Lahti

Re: Tasaiset armeijajaot Sotahuutoon, aikuisten oikeasti

Viesti Kirjoittaja Jackal » Tiistai, 25.07.2017 18:25

Täysin villi ehdotus joka tuli mieleeni: jos järjestäjätiimillä olisi yksi ryhmä varattu ns. "Tasoitusmercenaryiksi" jotka vaan järestään siirtyisi heikoimmalle armeijalle. Tämä ryhmä ei tietenkään voisi olla sitten kilpailussa mukana. (Jakojen muuttaminen nykysysteemissä vääristää muutenkin kilpailua kun niin iso osa pisteistä tulee skenaarioista). Ehkä hommaan voisi laittaa esim järjestäjäryhmän taistelijat?
Zenzu
Sotalordi
Viestit: 1017
Liittynyt: Keskiviikko, 29.08.2007 18:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tasaiset armeijajaot Sotahuutoon, aikuisten oikeasti

Viesti Kirjoittaja Zenzu » Tiistai, 25.07.2017 18:32

Eikös tämä olisi lähellä muinaista kaksi armeijaa + palkkikset-systeemiä? En itse ollut vielä geimeissä silloin, aiheutuiko millaisia tunnistus- ja sekaantumisongelmia? Toki tapahtuma on reilusti isompi mittakaavaltaan kuin niihin aikoihin. Olen samaa mieltä ongelmasta, mutta hieman eri mieltä ratkaisutavasta. Itseäni vähän epäilyttää että tuo tulisi latistamaan ainakin omaa kokemusta armeijan sisäinen spiritti on tärkeä osa sohufiilistä.

Vuosina joina on taisteltu kuuden armeijan systeemillä, väännöt ovat tuntuneet tasaisimmilta ja suuremman vaihtelun vuoksi mielenkiintoisemmilta. Puolijakojen hahmottaminen ei ole ainakaan itselleni ollut vaikeaa. Myös huutojaot ovat lieventäneet turpaanottamisen fiilistä, koska silloin on ainakin saanut kokemuksen siitä että jakoihin on voinut itse vaikuttaa.

Mielenkiintoista olisi koettaa luoda jaot jonkin avoimen neuvottelusysteemin tms. kautta. Tapahtuman järjestäjät (ja vaikka armeijoiden ennaltavalitut ydinryhmät) loisivat esijaot jotka lähetettäisiin kommentoitavaksi jokaisen ryhmän edustajalle jotka voisivat esittää korjausehdotuksia jakoihin ("Olemme joka vuosi samassa armeijassa Olorin Lordien kanssa"). Tuo tosin voisi olla loputtoman vatvomisen suo, mutta toisi huutojakojen tavoin tapahtumaa osaksi talvea ja kevättä.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tasaiset armeijajaot Sotahuutoon, aikuisten oikeasti

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Tiistai, 25.07.2017 23:44

Zenzu kirjoitti:Eikös tämä olisi lähellä muinaista kaksi armeijaa + palkkikset-systeemiä? En itse ollut vielä geimeissä silloin, aiheutuiko millaisia tunnistus- ja sekaantumisongelmia?
Suurin ongelma palkkiksissa oli ehkä se, että tuntui usein käyvän niin, että ne palkkikset joita pyöritettiin puolelta toiselle olivat vaa'an kielen asemassa ja saivat keskimääräistä enemmän voittoja, koska heidän heittelynsä käänsi vaakakuppia aina toisen osapuolen suuntaan. Johtui varmaan enemmän liian aggressiivisesta tasoitusmäärän käytöstä. Toisaalta sen ymmärsi, koska haluttiin pyrkiä tasoittamaan jakoja mahdollisimman nopeasti kun skenaariomäärät tuohon aikaan olivat vielä huomattavasti pienemmät, jolloin hitaampi tasoittelu olisi voinut kestää kokonaisen päivän ennen tasapainoa.
Zenzu kirjoitti:Myös huutojaot ovat lieventäneet turpaanottamisen fiilistä, koska silloin on ainakin saanut kokemuksen siitä että jakoihin on voinut itse vaikuttaa.
Näin salaliito-Maahinkaisen edustajana täytyy sanoa, että huutojakosysteemit ovat tähän asti olleet niin loppuunsa rigattuja, ettei valinnanvaraa kovinkaan aidosti syntynyt. 90% huudoista oli arvattavissa etukäteen kaikkien huutajien osalta. Vähemmän rigattu systeemi voisi ollakin aidosti mielenkiintoinen ja tuoda lisämaustetta kevääseen :)
OlliÖrkki
Soturi
Viestit: 26
Liittynyt: Maanantai, 06.07.2009 18:08

Re: Tasaiset armeijajaot Sotahuutoon, aikuisten oikeasti

Viesti Kirjoittaja OlliÖrkki » Keskiviikko, 26.07.2017 09:45

Zenzu kirjoitti: -- Olen samaa mieltä ongelmasta, mutta hieman eri mieltä ratkaisutavasta. Itseäni vähän epäilyttää että tuo tulisi latistamaan ainakin omaa kokemusta armeijan sisäinen spiritti on tärkeä osa sohufiilistä.
Kyse on valinnoista, mikä nähdään tärkeämpänä: varmasti tasaisemmat armeijajaot vai parempi sisäinen fiilis ainakin jollain armeijoilla. Omasta kokemuksesta häviäjäpuolella ei usein kovin suurta yhteisfiilistä nouse.

Toki muutkin ideat tasaisiin jakoihin ovat kannustettavia. Tähän asti siinä ei vaan olla onnistuttu kovin hyvin - ehkä tasaisinta jälkeä on tullut 6 armeijan jaoilla. Alla data 2011 asti, sitä aiemmin ei armeijakohtaisia pisteitä ole laskettu esiin.

Huutojaot:
- 2013 Karjala oli täysi heittopussi, pisteet 19-17-15-1 (!)
- 2012 Taifa otti murskavoiton, pisteet 1032-749-577-529
6 armeijaa, järjestäjä päättää:
- 2015 pisteet 52-48-48-48-40-24
- 2014 pisteet 63-46-42-41-39-35
- 2011 pisteet 300-278-259-238-233-231
4 armeijaa, järjestäjä päättää:
- 2017 pisteet 41-33-33-13
- 2016 pisteet 51-41-37-19

Kun armeijajaot ovat ehkä tärkein tapahtuman viihtyvyyteen vaikuttava yksittäinen seikka, tuntuisi järkevältä, ettei sen onnistumista jätetä tuurin varaan.

-Pekka
Avatar
Tyrisalthan
Kreivi
Viestit: 363
Liittynyt: Lauantai, 17.06.2006 14:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tasaiset armeijajaot Sotahuutoon, aikuisten oikeasti

Viesti Kirjoittaja Tyrisalthan » Keskiviikko, 26.07.2017 10:09

Kuuden armeijan jaoilla saattaisi saada tasapainoisimmat jaot jollain kombinaatiolla. Ongelma lienee siinä että vaihtoehtoja on liian paljon, eli jakoja pitäisi olla vaihtamassa yhtenään. Mitä olisitte tykännyt jos tänä vuonna lauantaina kahden ensimmäisen kentän jälkeen oltaisi vaihdettu jakoja, ja uudestaan jo ennen linnaa? Tai sitten optiona olisi että kaikkia kombinaatioita ei edes yritettäisi käydä läpi, saati että joka kombolla taisteltaisiin tasaisesti sama määrä skenarioita (jotka on vielä saman tyyppisiä), vaan hyvien jakojen löytyessä pitäydyttäisi niissä koko tapahtuman loppuun asti.

Joka tapauksessa kesäteatteria ei kuuden armeijan vaihtoralliin saisi sisällytettyä mitenkään, joka on tietysti priorisointikysymys. Osa siitä tykkää, osa ei. Mutta se on yksi asia lisää mikä pitää ottaa huomioon ja tehdä siitä tietoinen päätös.
Avatarin kuvasta kiitokset Joona Lönnille
Avatar
Jesua Sukaton
Herttua
Viestit: 898
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 12:37
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tasaiset armeijajaot Sotahuutoon, aikuisten oikeasti

Viesti Kirjoittaja Jesua Sukaton » Torstai, 27.07.2017 18:41

Kuusi armeija antaa parempaa hienosäätö varaa mutta silloin pitää hyväksyä se että kaikki kombinaatioita ei välttämättä käydä tasaisesti läpi ja se että yksi armeija on imperiumi.
Jos Steel Panthers kiinnostaa eikä häviäminen pelotan niin laita viestiä.
t: ex Corona Muraliksen keihäsmies
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Bofferointi”