Miksi en osallistu boffoliigaan.

Keskustelu taistelutekniikasta, taktiikasta, harjoituksista ja bofferoinnista yleensä.

Valvoja: Ylläpito

Vastaa Viestiin
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Sunnuntai, 13.10.2013 07:04

Haluaisin hieman avata keskustelua siitä miksi poffoliiga ei kiinnosta juuri sinua. Tämä ei ole suinkaan syyllistävä tai avunhuuto alkanutta liigaa kohtaan, vaan enemmänkin mielekiintoa ja kehitys keskustelua liigan tulevaisuudesta. Eli tarkoitus ei ole nyt pureutua rahahuoliin, ajanpuutteeseen tai järjestäjätahon tuottamiin ongelmiin kuten kehno mainostus viivästyneet aikatalujulkasut tai vastaava. Vaan minua kiinnostaa ne syyt jotka saa monet ahkerastikkin reenaavat poffaajat kokonaan jättämään liigan väliin. Myös syyt miksi voisit jättää liigan väliin mutta muuta mahtavat ominaisuudet saavat sinut silti raahautumaan paikalle kiinnostavat.

Minun henkilökohtainen mielipide ja mitä nyt olen joidenkin henkilöiden kanssa jutustellut esim sohussa ja kunininkaantekiöissä on erityisesti poffoliigaan muodostuneet asestandardit. Olen törmännyt mielipiteisiin jossa ollaan sitämieltä että poffoliigassa kisataan siitä miten hyvin pärjää poffoliiga-aseilla jotka ovat määritelleet ihmiset jotka vastaavilla aseilla on tykänneet tapella. Myös sisäsiittoisesta elitistisyydestä on noussut mielipiteitä.

Poffoliigan taso ei mielestäni ole millään tavalla syy pelottaa kisaajia pois koska kärjen jälkeen se on mielestäni paljon alempi kuin mitä se voisi olla. Samoin kärjessäkin olisi mielestäni tilaa monelle taitavalle poffaajalle jotka ei ole ikinä liigaan osallistunut. Ylipäätänsä herää mielenkiintoa siitä onko kisaaminen monelle taitavallekkin poffaajalle jotenkin vastenmielinen ajatus? Mielestäni näin ei ole vaan vika on enemmänkin juuri kisoissa.

Tulisiko liigaa mielestäsi muuttaa jollain tavalla vai oisiko kenties homma tehtävä täysin toisella tavalla?
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja Triks » Sunnuntai, 13.10.2013 08:33

Kiinnostava keskustelunaloitus!

Mä just olen elänyt koko ajan siinä käsityksessä, että nimenomaan jonkinlainen mielenkiinnottomuus kilpailemista (ylipäätään vai nimenomaan boffauksessa, en tiedä) kohtaan karsii monia potentiaalisia kärkipään matsaajia pois liigasta, jos siis tosiaan jätetään kaikenlaiset raha yms. tekijät pois laskuista. Ihan sen perusteella, mitä olen ihmisten kanssa aiheesta puhellut täällä pääkaupunkiseudulla.

Aseiden standardointi on varmaan myöskin osasyy, mutta mun mielestä siihen tulisi pureutua ennemminkin tarjoamalla enemmän laina-aseita liigan puolesta ja mainostamalla sellaista mahdollisuutta, kuin varsinaisesti muuttamalla tai löyhentämällä standardeja. Itselleni liigan viehätys on ollut osittain juuri siinä standardoinnissa. Matsaajien taidon ja pohjalla olevan treenin määrä korostuu, kun varuste-etua pyritään minimoimaan jne jne. Tietysti se on sitten nihkeää niille potentiaalisille osallistujille, joiden weapon of choice ei missään määrin osu yksiin liigaan valikoituneiden aselajien yms. speksien kanssa.

Voisin myös kuvitella ihmisten jättävän ainakin kauimmaisia osakilpailuja väliin ihan sen takia, että jos ymmärrys omasta taitotasosta on se, ettei välttämättä kärkikahinoihin ole asiaa, voi varsinaisen boffauksen määrä jäädä aika pieneksi.

Miksi itse en ole tällä kaudella niin innostunut liigasta on ihan puhdas (treeni)motivaation puute ja tunne siitä, että oma kehitys junnaa paikallaan. Muuten varmaankin osallistuisin kaikkiin osakilpailuihin.
"Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja."
Kuva
Avatar
Harmburger
Paroni
Viestit: 236
Liittynyt: Lauantai, 25.03.2006 14:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja Harmburger » Sunnuntai, 13.10.2013 08:59

Tähän mennessä yksikään boffoliiga ei ole ollut sellaisena päivää, jolloin olisin paikalle päässyt. Tällä hetkellä esteenä on noin 8000km matka paikalle.
Avatar
Terba
Herttua
Viestit: 866
Liittynyt: Perjantai, 20.06.2008 07:25
Paikkakunta: Oulu

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja Terba » Sunnuntai, 13.10.2013 09:23

Lähimmät kilpailut järjestetään noin 250km päässä, kaukaisimmat 500km päässä. Ns "elämysboffaajana" en koe että täysin urheiluboffaukseen keskittynyt liiga olisi minua varten, sillä jo Ropeconien boffoturnauksista tuttu, järjettömän nopeaan liikkeeseen ja historiallisesti täysin absurdeihin ja toimimattomiin tekniikoihin perustuva urheiluboffaus ei ole vaan itsestäni kovinkaan siistiä touhua. Kun tämä yhdistetään pitkään matkaan niin tapahtumassa ei ole mitään, mikä saisi minut lähtemään pitkän matkan taakse viikonlopuksi.

Kilpaurheilu ei ole sitä, mitä minä boffausharrastukseltani haluan. Erilaisten kamppailu- ja kontaktilajien kilpailullisuus on historiallisesti muuttanut useita lajeja aivan omituisiksi perversseiksi irvikuvikseen niistä tekniikoista, mitä varten niitä alunperin harjoitettiin (esim. Kendo ja modernit miekkailulajit), enkä todellakaan halua että boffaaminen lähtee samalle tielle.

Edit: Niin ja siis haluaisin vielä lisätä, että ei se missään nimessä minua haitaa, jos jotkut tykkäävät urheiluboffauksesta ja boffoliigoista, ei ole minulta pois. Toivon vaan, että Sotahuudossa ja muissa tapahtumissa ei urheiluhenkisyys pääse liikaa vallalle.
Kuola Tier 1 Operator | Hydenin vihermädättävä mielikuvitusolento

Profiilikuva: © Jari Kuskelin 2014
Avatar
Arttu
Ritari
Viestit: 68
Liittynyt: Keskiviikko, 22.07.2009 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja Arttu » Sunnuntai, 13.10.2013 09:44

Boffaus ei oikein kiinnosta yksilölajina vaan nimen omaan joukkuelajina. Yksilölajina esim historiallinen miekkailu on paljon kiinnostavampi laji. Boffauksessa minuun vetoaa puolestaan super awesome ja turvallinen taistelukenttä kokemus sekä se miten yhteistyössä muiden ryhmien kanssa täytyy yrittää voittaa muut keskenään yhteistyötä tekevät ryhmät. Usein mainostankin boffausta nimen omaan joukkue taistelulajina, vaikka se nyt tietysti ei ihan taistelulaji olekaan.
Avatar
Slaagi
Soturi
Viestit: 29
Liittynyt: Maanantai, 02.07.2007 11:46
Paikkakunta: Tallinn / Estonia
Viesti:

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja Slaagi » Sunnuntai, 13.10.2013 12:47

Asun Virossa, en jaksa matkustaa yhden liigan takia eessuntaas. :D
"Menee hommiksi tämä."
- Rivinäkymä @ Sotahuuto 2013.
Kuva
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Sunnuntai, 13.10.2013 18:04

Avaampa itsekkin suurinmpia vikoja jotka minua vaivaavat liigassa.

Liigassa menen joka kerta tappelemaan samaa porukkaa vastaan ja finaalitkin ovat enempi tai vähempi jo tiedossa etukäteen. Itseäni liiga kiinnosti juuri sen takia että pääsisin pistämään reenini testiin ja muutenkin pidän kisaamisesta. Minua häiritsee paljon liigassa sen tasainen toistuminen kun pahimillaan on ollut vähemmän kuin neljät reenti kisojen välissä. Esimerkisi kahdenkädenaseita ja ryhmätappelua ei ole tullut reenattua yhtään näissä väleissä joten liigan alkuperäistarkoitus hieman hämärtyy.

Liiga aseissa poffereiden kehitystä mielestäni taakseppäin kun aseet on rajattu tietynlaisiksi kaikille sopiviksi perusmalleiksi. Esimerkiksi paksummat pvc hilparit olivat jo käytännössä kadonneet keskisuomesta ennen liigan aloittamista. Samoin nyt liigan käynnistymisen jälkeen ovat kuppikahvamiekat vähentyneet paljon reeneistä. Liigan silloisilla ja valtaosalla nykyisistä järjestäjistä on ollut itseisarvona vetää liiga irti sohuskenestä ja minä nyt satun pitämään siitä ja olen sitämieltä että ilman erillaisen lajin rakentelua saadaan varmasti hyvät kisat aikaan. Myös monet muut osat ovat liigassa mielestäni leikkimässä kisatapahtumaa ja on otettu väkisin muista lajeista ilman luonnollisempaa kehitystä ja omia näkemyksiä ja hieman vääristävät ja poikkeavat normireeni ja sohumatsaamisesta.

Mielestäni rakenne jossa alkuvuosi käytäisiin eripaikoissa erillaisia karsintoja joissa tähättäisiin pariin arvokisaan joihin reenattaisiin kauan etukäteen olisi paljon palkitsevampi kisakokemus. Lisäksi lähtisin rakentamaan sääntö ja varustepohjaa enemmän reenaajien mukaan enkä niinkään sitä esihistoriallista turvallista perusmallia. Mielestäni terve kisatapahtuma edellyttää myös yleisöä, etä tai lähi. Nykyinen kisamalli ei houkuta katsojia.

Tuomaroinnin vaihtelu ja kehno taso myös syö aikapaljon kisanautintoa. (t: päätuomari :) )

Liiga on kuitenkin mahtavalla porukallaan ja maailman parhaalla lajilla kuitenkin parasta mitä voi tehdä joten oikeella reitillä ollaan. Lisäksi kisaaminen on kivaa.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Ince
Herttua
Viestit: 770
Liittynyt: Torstai, 10.05.2007 12:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja Ince » Maanantai, 14.10.2013 04:17

Kapaloikäistä toimintaa ei toki kannata suoraviivaisesti arvioida täysikasvuisen kriteereillä,
ja tuomaritoiminta on yllättävän vaikeaa myös kansainvälisellä olympiatasolla eräissä urheilu
miekkailun muodoissa, silti havaitsin sivusta (viime kaudella) muutamia täysin suhteettomia
tilanteita, joista olisi pitänyt suoraan tuomita toinen voittaneeksi ja toiselle merkittävä varoitus
osalajista tippumisesta, mikäli vastaava toistuu. (huomioiden yleisen liilkuntatieteellisen
tutkimustiedon kilpailullisen ympäristön kaikenlaisia riskejä nostavasta luonteesta)

Mielestäni liiga ottelut ovat noin yleisesti ottaen olleet parempi tasoisia kuin ropeconin, ja pyrkimys
oikeisiin voittoihin sääntöteknisten kikkailuvoittojen sijasta on tuntunut olemaan paljon korostuneempi.
(Ropeconin peliteoreettinen tilanne, jossa kannattaa varmistaa joko (ennenkaikkea) tasapeli tai voitto
menemällä sitoutuneesti lievästi liikaa etäisyyden sisälle johtaa miekkailulliseen tragediaan, jota ei oikein
meinaa selväpäisenä kestää katsella, vaikka olenkin melkein raivoraitis.)

Huomioiden alueen suhteellisen pienuuden henk. koht. näkisin mielekkäämpänä että kummankin jalan
tulisi olla ulkona, jotta kiertäminen olisi selkeämmin mahdollista, muuten painottuu enemmän edestakaisin
liikkuminen. Myös satunnaiset tippumiset ryhmäotteluissa vähenisivät reunassa.

Mitä tulee urheilumiekkailun, näytelmämiekkailun, oikean väkivallan, edellisen kaltaisen toiminnan (urheilullisin
kevennyksin) ja muunlaisten miekkailun eroihin, niin tunnustaudun selkeästi urheilumiekkailijaksi, jolle
toisaalta se muodostaa omalakisen maailmansa joka ei asettaudu samalle tasolle muun kanssa, silti monet
sen piirteistä ovat puhtaan absurdeja ilman pyrkimystä osittain peliteoreettisen voiton ohitse korostuneen
tekniseen voittoon tai yleisemmin pyrkimyksenä hyvään miekkailuun. Sarjassa "edellisen kaltainen toiminta"
pehmomiekkailun logiikka rikkoutuu, ja niiltä osin kuin ei rikkoudu, asetumme eritasoisten riskien ja henkisen
ilmapiirin maailmaan. Muun muuassa, "nyrkkeilijän sydän" liittyy tähän, kyky kestää iskuja vaikka tietäisi niiden
fyysisen (tältä kannalta kannattaisi monessa tilanteessa lyödä lievästi painotetulla painavahkolla miekalla paineella
lakipisteeltään läpi painavasti päähän, näin voittaisi henkisen edun itselleen, mutta tämä on selkeästi vastuutonta.)
vahingoittavuuden. Kuten olen toisaalla maininnut, oikeissa kamppailulajeissa puhutaan aivoverenvuodoista ja
toistuvista tyrmääntymisistä lajiin liittyvinä riskeinä, kannattaa miettiä tarkkaan ennen kuin lähtee korostamaan
tai palkitsemaan "kovuuteen" liittyviä piirteitä, sillä ennemmin tai myöhemmin niistä maksetaan hinta. Näkisin
pehmomiekkailun kohtuulliseksi ihanteeksi "urheilullisen hyvin miekkailemisen." Ja, kilpailujen onnistumisen
kriteereinä tähän kehoittavuuden.

Keskustelu turnaus aiheesta: http://www.hroarr.com/the-wreath-or-the ... -fighting/
Tutustu iloisiin miekkailukirjoihin:
https://forms.gle/iMUhVqe7vGBfzEFi8
Netin helmeilevin miekkailu blogi:
http://miekkailusta.blogspot.fi/
Avatar
Valkoinen Koira
Paroni
Viestit: 157
Liittynyt: Perjantai, 01.06.2012 04:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja Valkoinen Koira » Tiistai, 15.10.2013 02:00

On ihan mahdollista että liigamuotoinen kilpailu tämän harrastuksen alalajina on sen verran erossa siitä harrastuksesta, mihin jengi on alkujaan lähtenyt ottamaan osaa, ettei tuommoinen vain tunnu samalla tavalla relevantilta tai lähestyttävältä perusboffaajalle verrattuna tutumpiin boffausmuotoihin. Itse en näe tuossa mitään sellaista minkä ei voisi tehdä kivemmin, ei ole oikeastaan edes käväissyt mielessä osallistua. Kerran yritin yhtä videota katsella, jotta edes vähän pääsee jyvälle siitä mistä on kyse.

Erästä tätä harrastusta sivuavaa toimintaa koskevaa psykologista tutkimusta riffaillen, kilpailu on vain yksi monista motivaatiotekijäistä mitä boffaajalla voi olla. Tämä on muuten siltäkin kannalta relevantti tutkimus että se liittyi osaltaan siihen miten ko. yhteisössä hiljattain perustettu kilpailuliiga voisi palvella tuon porukan jäseniä muun toiminnan saralla. Ilmeisesti oli suuri suksee ja jatkavat samalla ladulla vieläkin. Kilpailuvietin lisäksi siis muut motivaatiotekijät olisivat olla: kovaa treenaaminen; miekoilla ja muodostelmilla fiilistely; helppo ja halpa liikuntaharrastus; roolipelihörhöily; paikka jossa machoilla muille; kaveripiiri ja lajiin liittyvä häröily. Parhaimmillaankin boffoliiga voisi näppäillä useampiakin näistä sävelistä, mutta se vaatii aika paljon hoivaamista toteutuakseen ja sen jälkeen jonninverran markkinointityötä jotta isompi harrastajalauma saa tietoonsa että "tää on just sulle parasta ikinä". Selvää on että liigaan osallistumiseen on olemassa tietty kynnys, ja mitä paremmin tuo kynnys ymmärretään, sitä helpompi kynnystä on muokata toisenlaiseksi. Mutta kyllä se kynnys on siellä ihan hyvä ollakin ettei tule kaikenlaista (urpoa tai semivaarallista) tauhkaa kentälle. :wink:
Obedire non explicare.
Rahat on loppu ja kutittaa.
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Tiistai, 15.10.2013 06:34

Hyviä kommentteja! Totta että poffauksen paraimpia puolia on ryhmätappelu ja erityisesti oman ryhmän meininki ja tekeminen. Näille ja varsinkin jälkimmäiselle liiga antaa todella vähän. Kun tehdään pesäeroa sohuun tehdään pesäeroa samalla sohuryhmiin jotka on tärkeimpiä ja monille parhaimpia vetokoneita poffauksessa.

Se keille liiga antaa tällähetkellä eniten on kisahenkiset ja todellahyviksi poffaajiksi pyrkivät mättäjät. Väitän että jos haluat kuulua parhaimmistoon on liiga elintärkeää kehitykselle.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Tiistai, 15.10.2013 16:07

Henkilökohtaisesti tärkein tekijä minulle, miksi en ole osallistunut liigaan, on ollut hankalat ajankohdat. Eli se on hävinnyt muille viikonloppuja vieville harrastuksille. Muutamia syitä tähän ovat:

1. Osallistuakseni liigaan, tarvitsisin kokonaan uudet aseet, joita käyttäisin vain liigassa.
2. Pärjätäkseni liigassa, minun tulisi sitoutua osallistumaan väh 4 osakilpailuun.
3. Osallistuessani liigaan, kilpailisin välineillä, joilla en ole lainkaan treenannut ja joilla treenaaminen ei motivoi minua (sopimattomuus Sotahuutoon, joukkomättöön ja omaan tyyliin)
4. Liigaan osallistuminen on hyvin kallista, kun huomioidaan matkakulut, muonitus ja osallistumismaksut. Yksi liigamatsi maksaa saman verran, kuin vaikkaba Noxbo.

Syitä, miksi haluaisin osallistua liigaan (ja aionkin, heti, kun se järjestetään lähellä ja pääsen paikalle):

1. Varmasti mielenkiintoinen tapahtuma, jossa myös tapaa tuttuja boffaajia talvikaudella.
2. Liigan (mielestäni huonot) asesäännöt ovat minulle haaste. Miten hyvän miekan pystyn rakentamaan näillä rajoituksilla?
3. Oman tason vertaaminen muihin kiinnostaa. Joskin asesäännöt heikentävät tätä kohtaa todella paljon
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Foe
Herttua
Viestit: 525
Liittynyt: Tiistai, 06.07.2010 19:18

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja Foe » Tiistai, 15.10.2013 19:09

OFFtopiccina huutelen muutaman kommentin, koska en malta pysyä sivussa tästä aiheesta.

Ryhmätoiminta on tässä lajissa kantava voima, samoin se on ollut minulle monesti painavin syy lähteä liigaan hakemaan tuloksia "omaan talliin" ryhmämatsista (mutta myös irtopisteet yksilölajeista vaikkakin heikosti :D).

Liiga on minulle ennenkaikkea treenipäivä, jossa näkee kanssaboffaajia muista kaupungeista, joka lopuksi hyvin kilpahenkisesti kulminoituu ryhmäotteluun. En saa muista lajeista(1k, kilpimiekka) yhtä kovia viboja, mitä ryhmän kanssa matsatessa. Koen Liigan treenipäivänä aivan kuin OTL tai muu vastaava sisätreenipäivä. Eroa ei loppuunsa ole kovin paljoa.

Asesäännöistä ja rajoituksista voin kokemuksella sanoa, etteivät uuden aseet ole käytettävyydensä/tottumattomuutensa kannalta loppujen lopuksi niin suuri juttu, mitä voisi kuvitella. Jouduin itse nielemään kaksi vahvaa periaatettani väistimistä ja varsiaseista liigaan soputuakseni. Tirautin useamman verisen kyyneleen sääntöjen kieltäessä bambun varsiaseista ja jouduin vaihtamaan solakan liigahilparini kauheaan 50mm tuplaputkella tehtyyn mörssäriin. Tähän kuitenkin tottui jo yhden OK:n jälkeen. Samoin uudet "kisamiekat" istuivat omaan käteeni varsin mukavasti jo muutaman matsin jälkeen, vaikka (ennen) edustivatkin minulle väärää tyylisuuntaa.
Incendiary pigs
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Tiistai, 15.10.2013 19:36

2. Pärjätäkseni liigassa, minun tulisi sitoutua osallistumaan väh 4 osakilpailuun.
Kolmen! :wink: Eikuoho.. :oops:
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja saloneju » Torstai, 17.10.2013 09:40

Mun syyt, silloin kun en liigaan tule:

1) Priorisointi. Tässä iässä alkaa olemaan sen verran viikonloppumenoja ja velvollisuuksia, että ei yksinkertaisesti pysty sitoutumaan käyttämään kuutta(?) viikonloppua talvesta boffaamiseen. Tästä syystä oon tehnyt periaatepäätöksen, että osallistun vain Tampereen ja Jyväskylän osakilpailuihin; Tampereelle, koska asun täällä, eikä matkustu vie ylimääräistä aikaa, ja Jyväskylään, koska sinne voi ympätä aina muutakin menoa samalle viikonlopulle.

2) Liian lyhyellä aikajänteellä tiedotetut ajankohdat. Niin ikään kun niitä menoja alkaa asumaan niin halutessaan joka viikonlopulle, päällekkäisyyksiltä ei voi välttyä. Multa jää tämän viikonlopun liiga välistä ihan sen takia, että päivämäärä ilmoitettiin niin myöhään että oli ollut jo pakko sopia yksi isompi meno, joka sitten osoittautui päällekkäin liigan kanssa (viime Sohu anyone? :D). Ensi kuulle luvassa mahdollisesti samanlainen ylläri, sikäli kun Tampereen osakilpailu toteutuu.


Yleisesti ottaen en malta olla minäkään kommentoimatta tässä ketjussa nostettuihin huomioihin, että liigaa kohtaan on monella aika isoja ennakkoluuloja. Lainatkaa kaverilta liigakelpoinen miekka ja tulkaa kokeileen yks osakilpailu joka sattuu osumaan teidän kylille, tuutte todennäköisesti yllättymään positiivisesti joka suhteessa. Osakilpailuja kuitenkin järjestetään pk-seudulla, Tampereella ja Jyväskylässä, mikä tarkoittaa sitä että suurimmalla osalla suomalaisista boffaajista on mahdollisuus matsata omilla kotikulmilla ilman matkustusta. :wink: Mitä tulee aseiden yhteensopivuuteen, melkein mikä tahansa keskivertopituinen miekka ilman baskettia täyttää standardit - samaten kuin lähes mikä tahansa treenikilpi. Aseiden liigakelpoisuus toisin sanoen kaikissa muissa paitsi korkeintaan 2h-aseturnauksessa ei siis oikeasti ole minkäänlainen osallistumisen este suurimmalle osalle boffaajista.
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja olho » Lauantai, 19.10.2013 00:31

1. Standardoidut aseet. En jaksa tehdä miekkaa, tai edes muokata vanhaa. Pitäisi kait lukea myös asesäännöt.
2. Ajankohta. Herätä kymmeneltä, että voi lähteä ajelemaan, jotta ajoissa paikalla? Ei oo tapahtumassa.
3. Etäisyys. Valtaosa matseista on niin kaukana, ettei vaan kiinnosta lähteä liikkeelle. Ne harvat, jotka ovat tässä naapurissa (~20 kilometriä), eivät riitä pitämään mielenkiintoa yllä kokonaisuuteen.

Summattuna, en lähtisi muihin kuin keskisuomessa oleviin muutenkaan. Näihin lähtisin, jos sattuisi olemaan unirytmi ja aseet kunnossa. Näistä ei ole kumpikaan.
Lorach
Kreivi
Viestit: 338
Liittynyt: Perjantai, 25.04.2008 08:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja Lorach » Lauantai, 19.10.2013 01:38

32 mm putken pakotus, ei bambua varsiaseissa ja niillekin 50mm putken pakotus.

Mittarajoitukset ovat ok, jotta homma olisi tasaista. Protestoin silti materiaalipakotuksia.

Fiilikset eroista noiden Sotahuuto standardien ja liiga standardien väliltä on vähän kuin legot ja duplot
Avatar
Rumaahinen
Kreivi
Viestit: 277
Liittynyt: Lauantai, 31.01.2009 23:33
Paikkakunta: Turku

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja Rumaahinen » Lauantai, 09.11.2013 11:32

Lyhyesti: liigan standardein tehdyt aseet on ihan hanurista. Esimerkiksi 50mm paksulla keihäällä ei voi enää tehdä juuri mitään tekniikoita. Jos noihin tulisi järkeä olisin mukana ihan innoissani.
Hallitus ei näe nykysäännöillä ainakaan tällä hetkellä tarvetta sallia takakäden tikaria.
cuituoptiikka
Sotilasmestari
Viestit: 82
Liittynyt: Lauantai, 31.01.2009 23:41
Paikkakunta: Turku

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja cuituoptiikka » Lauantai, 09.11.2013 15:54

1. Ajan tasalla olevia sääntöjä ei ole yhdessä yksittäisessä paikassa. On suorastaan uskomatonta olettaa, että kukaan uusi naama ylipäätään tulisi sinne kun näin ei ole. Vaatii kohtuullisen innostuksen alkaa kaivella asioita foorumien syövereistä.

2.Nostalgialiigan asesäännöt ovat aseiden kehitykselle askel taaksepäin. Mielestäni pitäisi päin vastoin, pyrkiä kaikin keinoin tukemaan uusien asemateriaalien tuomista lajiin. Bambun ja lasikuidun tulo kuvioihin on parasta, mitä bofferimaterialeille on lajin historian aikana tapahtunut. Itse olen vanhana pieruna käyttänyt 10 vuotta 25 mm runkoa miekassa. Mielestäni miekkoihin pitäisi saada paljon tätäkin ohuempia runkoja (kenties bambu), jotta aseista kehittyisi kevyempiä. 32 mm on toki käyttökelpoisuudeltaan siedettävä. Pahinta on 50 mm pvc -hilparit ja keihäät.

3. Liikaa muuta elämää. Ehkä sitä ehtisi parissa käymään, jos kohdat 1 ja 2 eivät olisi relevantteja.

Haikailen tässä vahvan joukkueen kasaamista Turusta, mutta nuo kolme edellämainittua estävät asian.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Lauantai, 09.11.2013 20:52

cuituoptiikka kirjoitti:1. Ajan tasalla olevia sääntöjä ei ole yhdessä yksittäisessä paikassa. On suorastaan uskomatonta olettaa, että kukaan uusi naama ylipäätään tulisi sinne kun näin ei ole. Vaatii kohtuullisen innostuksen alkaa kaivella asioita foorumien syövereistä.
http://forum.sotahuuto.fi/viewtopic.php?f=181&t=6845

Kyllä ne säännöt aika helposti tuossa Boffoliiga-ketjun alla on löydettävissä?
cuituoptiikka
Sotilasmestari
Viestit: 82
Liittynyt: Lauantai, 31.01.2009 23:41
Paikkakunta: Turku

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja cuituoptiikka » Lauantai, 09.11.2013 21:53

Nuo eivät ole ajan tasalla. Ainakin keihään kohdalla mainitaan lasikuitu.
Avatar
Nauris
Kreivi
Viestit: 321
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 12:03
Paikkakunta: Joensuu

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja Nauris » Sunnuntai, 17.11.2013 01:46

Matsaaminen kovempiaan vastaan vieraalla maalla kiinnostaisi kyllä kovasti, vaikka kilpatoiminta itsessään ei niinkään. Etäisyyttä minulla on lähimpääkin kisakaupunkiin kuitenkin vähintään se kolme tuntia, joten muutama (todennäköisesti alkusarjan) matsi ei riitä perusteeksi ajalliselle ja rahalliselle panostukselle.
Kuva
Lalli
Kreivi
Viestit: 439
Liittynyt: Maanantai, 13.07.2009 17:28

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja Lalli » Sunnuntai, 17.11.2013 05:58

Etäisyysdestä valittaminen ei kelpaa syyksi. Itse kuljen Kajaanista osakilpailuhihin akselilla Vantaa-Tampere-Laukaa, eikä parempaa viihdettä löydy.
Ei muuya kuin kaikii rip rap seuraavaan osakilpailuun, ette pety :-D
Ince kirjoitti: "Eiköhän mennä Ruttoa vastaan?" - Ei, kun meidät
tuhotaan siihen. - Mitä se tuommonen asenne oikein on?! - Se on realismia."
Ziisus
Soturi
Viestit: 35
Liittynyt: Maanantai, 05.08.2013 14:07
Paikkakunta: Turku

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja Ziisus » Sunnuntai, 17.11.2013 14:57

Voisin olla mukana jossakin osakilpailuissa, kunhan saan tehtyä itselleni standardin mukaiset aseet ja Rumaahinen ja Cuituoptiikka kelpuuttavat vielä jonakinpäivänä mukaan eliittijoukkueeseensa!! :))
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Re: Miksi en osallistu boffoliigaan.

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Tiistai, 10.12.2013 03:46

Ne jotka ei tykänny osallistua muinaisten asesääntöjen takia voivat nyt alkaa sovittelemaan reeniuniformua sillä liigassa siirrytään nykyaikaan! Miekkoihin sallitaan jatkossa 25mm putki, hilpareissa bambu ja keihäissä lasikuitu tai bambu. Tarkemmat speksit löytää näinä hetkinä liigan säännöistä.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Bofferointi”