Boffaus ja aivot

Keskustelu taistelutekniikasta, taktiikasta, harjoituksista ja bofferoinnista yleensä.

Valvoja: Ylläpito

DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Tiistai, 21.05.2013 22:04

Mutta ehkä ihan tosissaan tuo päähän bashaamisen laittomuus pitäisi tiivistää paremmin vähintäänkin Trollballia pelatessa jatkossa!
Sehän lukee säännöissä, eikö? Kilvellä ei saa lyödä, ainoastaan työntää. Ja sekin vain turvallisesti. (Ei tule näitä minun ja Susikukon putoamisia päällekäin-tilanteita)

Mutta, ottaakseni kantaa kilven käyttöön.

Kilpi on puolustusväline. Sillä ei hyökätä. Sillä ei lyödä. Sillä saa tosin työntää, turvallisesti. Minulle se tarkoittaa sitä, että kilven saa asettaa vastustajaan, tai hänen kilpeensä, jonka jälkeen saa työntää vastustajaa taaksepäin niin, ettei hän ole vaarassa kaatua tai loukkaantua muutenkaan.

Kilven saaminen vastustajan päähän, varsinkin niin että sattuu, on minusta hyvin vaikeaa tehdä vahingossa. En yritä tässä syyttää ketään joka on näin mahdollisesti tehnyt, koska luotan boffaajien herrasmiesmäisyyteen, ja siihen että ovat jälkeenpäin vähintäänkin pahoitelleet, ja myöhemmin olleet varovaisempia. Tahalliseenkin tekoon voi helposti olla syynä väsymys, huomion puute tai silkka lyhyt muistikatko, vaikkei se tekoa vähennäkään.

Itse joudun valitettavasti ehdottamaan, että SoHuun tulisi tarkastajia/valvojia/tuomareita valvomaan tilannetta, ja jos joku tosiaankin lyö toista kilvellä, saatika rikkoo sääntöjä muulla, räikeällä tavalla, hänet otettaisiin hetkeksi sivuun. Kerrattaisiin säännöt, ja päästettäisiin seuraavaan skenaarioon mukaan. Tai jospa vaikka ryhmänjohtaja voisi tämän tehdä. Tai ihan kuka tahansa tilanteen nähnyt. Itse kuitenkin olen oppinut säännöt suurimmilta osin kavereilta, jonka jälkeen itse treeneissä saanut tosi, tosi hyviä pointteja kanssatreenaajilta. Tärkein on kuitenkin ollut se, että kyseessä on ns. herrasmieslaji. Pelaa varman päälle. Jos et tiedä onko vastustajasta ok, että työnnät häntä kilvellä, jätä se mieluummin tekemättä. Jos teet sen ja vastustaja avautuu asiasta, pahoittele ja kerro sen olevan säännöissä. Näin minäkin opin, että aseen ryövääminen vastustajalta on sääntöjen mukaan OK.

Boffausskene on kuitenkin laaja Suomessa, ja eri treeneissä on eri mentaliteetit. Joissakin treeneissä voi olla ihan OK tehdä kilpibasheja, toisissa ei. Jotkut eivät treenaa ollenkaan, eivätkä välttämättä ihan aina tiedä mitä saa ja ei saa tehdä. Mutta SoHussa pätee kuitenkin säännöt, ihan sama miten ollaan treenattu. Ja siksi olisi jokaisen hyvä kerrata säännöt itselleen ennen SoHuun osallistumista.

Mutta tärkein ohje on minusta se, että älä tee jos teon 'laillisuus' tai turvallisuus epäilyttää. Kysy ja mieti ensin.
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Tiistai, 21.05.2013 22:16

ihmis-suski kirjoitti: Mä olen lipaissut kaveria teräskeihäällä korvalle, kevyesti, mutta korva se silti oli. Sen keihään ei olisi pitänyt olla lähelläkään sitä kuuppaa. Täysin minun virhe, vaikka tilanteessa oli aika monta muutakin muuttujaa, myös se torjunta, joka sen keihään sinne ylös nosti. Silti. Vain ja ainoastaan minun moka, jossa hoidettiin asianmukaiset anteeksipyynnöt ja itsensä jäävääminen taistelusta takaisin perusharjoitteiden pariin. Ei yhtään hupsistasaatanaa.

Ilman hupsistasaatanaa kilvenkäyttäjä, joka epäilee omaa kontrolliaan pehmustaa sen kilpensä 15 sentin superlonilla, jousimies joka epäilee kykyjään olla osumatta silmään valmistaa nuolensa erityistä huolellisuutta tuntien. Keihästelijä joka ei hupsistasaatanoi katsoo, että ei nyt ihan suoraan aivoihin tähtää ja miekkailija jolla on tilannesilmää katsoo, että jos siinä on kevytrakenteinen kaveri vastassa, että ihan täysillä ei tarvitse vetää.
Mielestäni tässä havaitaan kahden lajin selkein ero. Teräskeihäällä yksi hupsistasaatana voi olla kohtalokas ja se näkyy säännöissä (eli se keihäs ei mene lähelle sitä kuuppaa). Boffauksessa taas hakataan ja ammutaan päähän. Boffauksessa moni keihästelijä nimenomaan tähtää päähän, varsinkin jos vastustajalla on kilpi, sama pätee jousiampujiin.
Jos jotkut nuolet on boffauksessa menty valmistamaan ilman erityistä huolellisuutta, niin silloin on menty pahasti vikaan ja nuolitarkastaja sen toivottavasti huomaa.
Suurin osa näistä virheistä, jotka johtavat potentiaalisiin vaaratilanteisiin menevät mielestäni viimeisen kohdan piikkiin. Pahan osuman ja tavallisen osuman ero voi olla milleistä tai muutamista kulma-asteista kiinni. Jotta ikävät pääosumat voitaisiin välttää tulisi päähän lyöminen kokonaan kieltää ja vaatia rottinkitason kypäriä kaikilta osallistujilta.
Nyt riskin arvioiminen ja siihen varautuminen on jätetty jokaisen osallistujan omille harteille. Jokaisella on oikeus ottaa tietoinen riski jättämällä hammas- ja alasuojat sekä kypärä kotiin. Kaikkien tulisi tietää säännöt ja mitkä ovat riskit ja miten niiltä suojaudutaan. Olisiko tässä se sauma, jossa kehitystä olisi mahdollista saada helpoiten aikaan? Esimerkiksi suojalasithan lähtivät yleistymään viimevuoden jälkeen, kun asiasta keskusteltiin foorumilla. Ihmiset tiedostivat riskin, heille tarjottiin hyväksi todettu ratkaisu ja ne jotka arvioivat etu/haitta suhteen sopivaksi hankkivat suojalasit. Voisiko esimerkiksi Sotahuudon sivuille lisätä lajissa tyypillisimpiä vammoja, sekä suojautumiskeinoja niiltä? Esim. Nilkan nyrjähdys -> tukevat kengät, Paha osuma munille -> alasuojat, Nestehukka ja lämpöuupumus -> vesipullo, Aivotärähdys ja kaatumiset -> kunnollinen kypärä (eli ominaisuudet X, Y ja Z). Antaisi lajiin vasta tutustuvalle riittävästi tietoa riskianalyysin tekoon ja muistuttaisi kokeneempiakin siitä, mitä voi sattua?

EDIT: Edelliseen kommenttina. Kun kaksi ihmistä törmää toisiinsa juoksuvauhdissa on kilven ja kehon kontakti aika kova ihan ilman tahallista lyömistäkin. Ja silloin kilven 10mm solumuovia on aika paljon parempi pinta törmätä kuin goottilaiseen muotoon hakattu 1,5mm teräslevyä. Itse lentelen naama edellä vasten muiden kilpiä lähes säännöllisesti. :D
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Tiistai, 21.05.2013 22:44

Pahistonttu kirjoitti:EDIT: Edelliseen kommenttina. Kun kaksi ihmistä törmää toisiinsa juoksuvauhdissa on kilven ja kehon kontakti aika kova ihan ilman tahallista lyömistäkin. Ja silloin kilven 10mm solumuovia on aika paljon parempi pinta törmätä kuin goottilaiseen muotoon hakattu 1,5mm teräslevyä. Itse lentelen naama edellä vasten muiden kilpiä lähes säännöllisesti. :D
No tottakai. Mutta tässäkin tilanteessa voi joko juosta kilpi edellä vastustajaan, tai edes hidastaa ennen kontaktia, koska turvallisuus. Vaikka olen itse aika raamikas tyyppi ja siedän kipua, muistan pari tapausta joissa em. tilanteen jälkeen on ollut sanomista päin juoksevalle kanssaboffaajalle.

Suosittelenkin kilpirynnäkössä tähtäämään kilpien väliin, eikä päin. Sillä kun pääsee helpommin myös läpi :P

EDIT: Ja kun molemmat henkilöt juoksevat toisiaan päin, toivon todella, että molemmat myöskin tiedostavat tilanteen. Itse pysähdyn tai väistän kyseisissä tilanteissa. Liian monta kertaa olen ihmetellyt miksi katson nurmikkoa, enkä vastustajaa. Ei, en osaa toimia tilanteessa lentämättä turvalleni, ja siksi vältän sitä.
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Tiistai, 21.05.2013 23:35

saloneju kirjoitti:http://www.kehtova.net/Noxbo2013/lauant ... /1499.html

(Kuvan henkilöt eivät liity yllämainittuun tapaukseen :D Mutta ehkä ihan tosissaan tuo päähän bashaamisen laittomuus pitäisi tiivistää paremmin vähintäänkin Trollballia pelatessa jatkossa!)
Kypärät päähän vois olla ihan pop.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Acheron
Kapteeni
Viestit: 111
Liittynyt: Tiistai, 04.08.2009 21:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Acheron » Tiistai, 21.05.2013 23:39

saloneju kirjoitti:http://www.kehtova.net/Noxbo2013/lauant ... /1499.html

(Kuvan henkilöt eivät liity yllämainittuun tapaukseen :D Mutta ehkä ihan tosissaan tuo päähän bashaamisen laittomuus pitäisi tiivistää paremmin vähintäänkin Trollballia pelatessa jatkossa!)
Itse tuossa kuvassa ottavana osapuolena olevana tyydyn vaan toteamaan; hauskaa oli.
Eli kun kyseessa on trollball niin kivat pusuthan kuuluu kyseiseen aktiviteettiin. Luonnollisesti kuitenkin bashaus tulisi tähdätä yläruumista kohden, eikä hakea pääkontaktia, kuvan tilanteessa osumakin tuli lähinnä rintaan/olkapäähän, kuvakulma saa sen vaan näyttämään pahemmalta.

Mikään ei käsittääkseni kiellä käyttämästä Trollballissa suojia, kypäriä tai muita, jos sen kokee tarpeelliseksi. Itse vain tykkään leikkiä rajusti.
If you must mount the gallows,
give a jest to the crowd,
a coin to the hangman,
and make the drop with a smile on your lips.
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Keskiviikko, 22.05.2013 08:32

Lauantaina peikkopallossa tapahtuneen aivotärähdykseen johtaneen tapahtuman kaltaisia tilanteita tulee välttää.

Olen vilpittömän pahoillani tapahtuneesta. Sitä, miten näin pääsee tapahtumaan, on syytä pohtia ja monet ovat niin yrittäneetkin tässä tehdä. Lisään muutaman huomion.

Tässä ketjussa on viitattu kilven käyttöön. Viittaukset liittyvät sotahuudon sääntöihin, eivät peikkopallon: http://wiki.sotahuuto.fi/index.php/Peikkopallo . Voidaan tietenkin implisiittisesti olettaa, että molemmat pätevät, mutta jos näin olisi tehty, olisin minä diskannut jokaisen lauantain turnaukseen osallistuneen joukkueen tai ainakin joitain osallistujia niistä. Monissa otteluissa nähtiin liiallista voimankäyttöä ja puutteellista varustusta.

Toinen asia on henkilökohtainen vastuu ja varustautuminen. En hyvällä omallatunnolla suosittele lajia kenellekään ilman kypärää. Silti tyypillisesti juuri nuorimmat harrastajat osallistuvat ilman tätä keskeistä turvavarustetta taisteluihin. Ehkä kuuppa ei vielä ole sekaisin, ehkä kokemuksen puutteesta ei osata näitä riskianalyyseja tehdä. Kun ryhmä sallii tällaisen käytöksen, ei mitään ole tehtävissä ja kun kokemattomat, suojattomat ihmiset sitten vielä osallistuvat raskaimpiin linjavääntöihin, on varmaa, että vahinkoja sattuu.

Mitä tulee aivovammoihin, on tässä muilla osallistujilla, erityisesti oman ryhmän jäsenillä mielestäni suuri, joskin kodifioimaton, vastuu. Jos joku saa kovan osuman päähän ja oireilee http://www.nhs.uk/Conditions/Concussion ... ptoms.aspx on häntä ehdottomasti estettävä osallistumasta taistelutoimintaan ja valvottava, sekä oireiden niin edellyttäessä saatettava hoitoon. Pahinta on, että tällainen aiovammapotilas päästetään uudelleen mukaan ja hän saa toisen tärähdyksen! Näin saattoi nyt viikonloppuna käydä, ja aika moni pudotti pallon, jotta tähän tilanteeseen päädyttiin.

Sotahuudon säännöt mahdollistavat väkivaltaisesti käyttäytyvän osallistujan laittamisen "jäähylle" tai poistamisen tapahtumasta. Muutoksia sääntöihin ei mielestäni tarvita. Pikemminkin kyse on sääntöjen valvonnasta.

Mielestäni toimintakulttuurissamme on paljon kehitettävää, vaikka sotahuudon (ja vain sotahuudon) säännöt ovatkin kohtuulliset. Vastuu on yhteinen, mutta henkilökohtainen ja jakamaton. Olkaa niin ystävällisiä, ja katsokaa peiliin.
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Perjantai, 24.05.2013 14:52

Itse olen asiasta sitä mieltä että meillä on turvallinen laji jossa on vaikea saada onnettomuuksia aikaan. Osittain laji on rakennettu turvalliseksi, osittain meillä on kohtuullisen hyvin toimiva kulttuuri ja osittain meillä on ollut todella hyvä tuuri vuosien ajan.

Mielestäni riskitekijöitä lajissa on paljon ja voidaan arvioida missä tilanteissa onnettomuuksia sattuu eniten. Tilannenopeuden, väsymyksen, välinekoon, maastonmuotojen, jousien, haarniskoinnin ja kilpien määrän kasvaessa onnettomuusriski kuitenkin kasvaa ja väkeä tulisi opettaa toimimaan oikein näissäkin tilanteissa. Turvallisuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti, erityisesti varusteiden mutta myös toimintakulttuurin kautta. Tästä malliesimerkkinä paikkailujen määrän selvä tippuminen kun Sotahuuto-kännäilyyn puututtiin yleisellä keskustelulla jonka vuoksi ryhmät sitoutuivat muutokseen.

Minulle keskustelu muiden turvallisuuden huomioimisesta ja omien turvavälineiden tärkeydestä ovat keskusteluja joita täytyy pitää yllä ja joihin ryhmien tulisi sitoutua. Tällaiset keskustelunavaukset ovat tärkeitä koska nämä asiat unohtuvat helposti arkisessa harjoittelussa.

Kuten jo muutekin keskustelijat ovat kommentoineet en rinnastaisi trollballia bofferointiin. Itse en osallistu kyseiseen lajiin koska olen ajatellut onnettomuusriskin olevan liian suuri, pelkään ruhjovani jonkun. Tämä on laji joka muistuttaa pahimmillaan jenkkifutista mutta jota pelataan ilman suojia. Yhdistelmä on riskialtis aivan eri tavalla kuin perusbofferointi. Tämä ei suinkaan poista keskustelun tarvetta, päinvastoin. Mitä vaarallisempaa menoa, sitä enemmän vaaditaan turvallisuuden huomioimista niin järjestäjiltä kuin osallistujiltakin.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Ince
Herttua
Viestit: 770
Liittynyt: Torstai, 10.05.2007 12:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Boffaus ja aivot

Viesti Kirjoittaja Ince » Sunnuntai, 13.04.2014 18:22

Tässä on Helsingin Sanomien uutisointia aivovammoista / aivotärähdyksistä, jokaiselle miekkailijalle tärkeää asiaa.
(vaikket olisi itse koskaan kärsinytkään ilmiöpiiristä, niin voi oppia miten vältät kasaamasta toiminnallasi riskiä
itsellesi tai muille) (lyhyesti, elä pidä itseäsi vahingoittumattomana - opettele miekkailemaan kontrollissa / osallistu
miekkailun opetukseen - vältä lyömästä / pistämästä lakipisteeltään läpi päähän, "oikeastikin" miekoilla oli tarkoitus
yleensä pikemminkin viiltää / leikata kuin nuijia, vaikka kaikki pyöreät kuten backsword, ja nämä pehmomiekat
tapaavatkin muuttua nuijiksi / pampuiksi joko harjaantumattomassa tai oppurtunistisessa kädessä.)

http://www.hs.fi/hstv/teemat/Videografi ... 7268467569

http://www.hs.fi/sunnuntai/Ly%C3%B6ty+m ... 7270700705

http://www.hs.fi/urheilu/Entiset+NHL-pe ... 7625549852

http://www.hs.fi/urheilu/Urheilu+taiste ... 7798548913

Nykyisissä varusteissa näen bampuvartisilla keihäillä potentiaalia aiheuttaa merkittäviä vaaratilanteita, koska eivät edes hieman taipumalla "varoita"
osumasta samalla tavoin kuin perinteiset lasikuituratkaisut. (toki taitavissa käsissä tämäkään ei muodosta mainittaa uhkaa, mutta...)
Tutustu iloisiin miekkailukirjoihin:
https://forms.gle/iMUhVqe7vGBfzEFi8
Netin helmeilevin miekkailu blogi:
http://miekkailusta.blogspot.fi/
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Bofferointi”