Keskikahvakilpien ja remmikilpien eroista

Keskustelu taistelutekniikasta, taktiikasta, harjoituksista ja bofferoinnista yleensä.

Valvoja: Ylläpito

Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Lauantai, 16.07.2011 20:45

ZamboNet kirjoitti: Nykyään olen kuitenkin löytänyt keskikahvakilpien hienouden, joten olen lopettanut remmikilpien tekemisen.
No hyi
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Sunnuntai, 17.07.2011 01:12

ZamboNet kirjoitti: Nykyään olen kuitenkin löytänyt keskikahvakilpien hienouden, joten olen lopettanut remmikilpien tekemisen.
Viisauden sanoja.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Kapselitus
Kreivi
Viestit: 291
Liittynyt: Keskiviikko, 27.05.2009 18:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kapselitus » Sunnuntai, 17.07.2011 11:40

Falcata kirjoitti:
ZamboNet kirjoitti: Nykyään olen kuitenkin löytänyt keskikahvakilpien hienouden, joten olen lopettanut remmikilpien tekemisen.
Viisauden sanoja.
Täytyy tähän väliin huomauttaa että meidän ryhmällä ei ollut tänä vuonna ainuttakaan remmikilpeä käytössä. Kaikki oli keskikahvoja.
säästää pari grammaa
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Sunnuntai, 17.07.2011 14:10

Käytin tänä vuonna keskikupuraa taas ja muistin miksi remmikilpiä tehdään. Ne ovat sitä varten että voi repiä toisen puolustuksen palasiksi ja saa muutenkin kunnolla voimaa kilven taakse! Lisäksi remmin kanssa saa kunnolla torjuttua ne voimakkaatkin hilpariurveloinnit jotka hujahtavat heppoisista keskikupuroista läpi noin vain.

Että ei se remmikään ole ilman plussiaan.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Sunnuntai, 17.07.2011 15:57

Falcata kirjoitti:
ZamboNet kirjoitti: Nykyään olen kuitenkin löytänyt keskikahvakilpien hienouden, joten olen lopettanut remmikilpien tekemisen.
Viisauden sanoja.
+1!

Mutta ihan totta, että remmikilpi on paljon tukevampi kahden käden aseita torjuttaessa. Keskikupuralla pitää oppia tukemaan kahden käden aseen lyöntejä torjuessa miekkakäsi kilven avuksi, remmikilvellä ei.
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Maanantai, 18.07.2011 01:47

Remmikilpi on nopeempi. Nopeempi on parempi ja syö hitaat.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Maanantai, 18.07.2011 10:00

Itseäni kauhistuttaa keskikahvan vaikutus passiiviseen suojaan. Tämä on helposti opeltavissa, mutta itsellä ainakin kaikki energia menee keskikahvallisella suojauksen pitämiseen. Reenauksen puutetta varmasti, mutta remmillisellä kilvellä on ainakin helpompi lähteä kilpitekniikoita harjoittelemaan, kun puolet kilven tehosta on jo passiivisesti käytössä.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Maanantai, 18.07.2011 10:05

Jaoin aiheen, koska alettiin mennä remmikilpien kiinnityksen ulkopuolelle aika pahasti.

Mutta tottakai, kuten jo kommenteissa tullut esille: ei kumpikaan kilpi ole täydellisen ylivoimainen toiseen nähden. Kummallakin on omat heikkoutensa ja vahvuutensa. Ja varmasti on myös totta, että toiset mallit sopivat paremmin toisten taistelutyyliin ja toiset toisten.
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Maanantai, 18.07.2011 10:32

No nyt kun kerta omaan aiheeseen jaettiin niin jatketaan! :) Itse olen mieltynyt erityisesti keskikahvakilpien torjuntasektorin laajuuteen. Useammin kuin kerran olen järkännyt itseni enemmän tai vähemmän tarkoituksella sellaisiin tilanteisiin ja asentoihin että kilven vieminen syvälle miekkakäden kainalon taakse on välttämätön joko iskun torjumiseksi tai oman uuden lyöntisektorin avaamiseksi. Myös mahdollisuus työntää kilpi vihollisen naamalle / asekäteen kiinni istuu omaan taistelutyyliin paremmin kuin remmin ominaisuudet. Toisaalta taas hilparimiehet tuottavat meikäläiselle yhä kohtuuttoman suurta päänvaivaa. :roll: Sanoisin että remmikilven käyttämisen opetteleminen perushyvälle tasolle on helpompaa ja nopeampaa kuin keskikahvallisen, mutta kun keskikahvoihin pääsee 'sisään' niin avot. :)

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 18.07.2011 11:09

Myös mulle keskikahvakilven valinnassa on ehdottomasti kyse mun henkilökohtaisesta taistelutyylistä, joka perustuu tarkkaan (pitkän) etäisyyden hallintaan ja hyvään jalkatyöhön. Keskikupurakilvellä voi vaikuttaa ja hämätä etäisyyttä viholliseen, toisin kuin remmikilvellä.

Sanoisinkin, että jokaisen, jonka miekka+kilpi -taistelutyyli perustuu ensisijaisesti sellaisiin asioihin kuin jalkatyöhön, pitkään etäisyyteen, tietyissä määriin passiivisuuteen ja vastustajan virheistä ja puolustukseen tulleista aukoista tehtyihin vastahyökkäyksiin, kannattaa harkita vakavasti keskikupurakilpeä, jos sellaista ei jo käytä.

Millaisia perusteita remmikilven käyttäjät näkevät omalle valinnalleen? Koska uskallan väittää, että ylemmissä asioissa keskikupura on jossain määrin selvästi ylivoimaisempi (1v1 tilanteissa, joissa molemmilla on aseistuksena miekka ja kilpi). Isojen aseiden torjuminen tulikin jo. Passiivinen suoja remmikilvellähän on parempi. Peltsi mainitsee nopeuden, mutta sekin on suhteellista; käsi suorana pidetty keskikahvakilpi kattaa isomman pinta-alan pienemmällä liikkeellä kuin remmikilpi, koska on vartalosta huomattavasti kauempana. Näin ollen pitkillä ja monesti jopa keskipitkillä matkoilla väite ei edes pidä paikkaansa.

Samalla väitän myös, että Peltsin taistelutyyli on joka suhteessa vaarallinen keskikupuraa käyttävälle taistelijalle, minkä seurauksena sun käsitys keskikupurakilpien tasosta on huomattavasti matalammalla kuin todellisuus. :wink: Todella monet piirteet sun taistelutyylistä on sellaisia, joita vastaan keskikupuran käyttäjän on haavoittuvimmillaan: lyhyt ase -> lyhyet etäisyydet; paljon wrappeja ja omituisia kulmia; aggressiivinen iholle tulemisen tyyli.
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Maanantai, 18.07.2011 11:35

Vaikka keskikahvakilpi mielletäänkin usein juuri etäisyystaistelijan valinnaksi, niin oma taistelutyyli on melkein päinvastainen, eli suoraan syliin tuleminen lyhyellä tai lyhyehköllä miekalla. Syliin mennessä keskikahvalla pystyy peittämään vastustajan näkökentän (jolloin tyypillisimmät 'sokeat' lyöntikulmat on helppo torjua) tai/ja sitomaan vastustajan aseen tai asekäden, jolloin voi tulla suoraan iholle ilman pelkoa mystisistä skorpioniwrapeista ja kumppaneista. Ylipäänsäkin iholle tuleminen antaa vastustajalle vähemmän aikaa reagoida ja johtaa yleensä johonkin hyvin ilmeiseen ja yksinkertaiseen ja helposti torjuttavaan paniikkilyöntiin. Oon tosin huomannut että selkeissä 1v1-tilanteissa tällä tyylillä jää helposti kakkoseksi kokeneempia matsaajia vastaan, sillä 1v1-tilanteissa vastustaja on jo valmiiksi varautunut toisen rynnäköimiseen ja pystyy ottamaan etäisyyttä jolloin sitä asetta tai asekättä on vaikeampi saada hallintaan. Taistelukentällä tosin oikein toimiva tyyli, mutta pitäisi pikkuhiljaa itsekin opetella tappelemaan keskikahvakilvellä "oikein" 1v1-tilanteissa. :roll:

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Maanantai, 18.07.2011 12:09

Passiivinen suoja toimii remmikahvallisessa mielestäni kahteen suuntaan; se peittää tietyt lyöntisuunnat melko vahvasti (kilven puolen olkapää, kylki), mutta samalla helpommin myös tiedostaa ne kulmat, jotka jäävät auki. Kilven liikutustarve on myös pienempi, kun pienellä kulman käännöllä voi suojausta muuttaa. Tähän Peltsi ilmeisesti viittasi, kun puhui nopeudesta? Kilven koosta tietysti riippuen, mutta yleisesti ottaen isompaa remmillistä on helpompi hallita kuin keskikahvallista, jolloin kokoa voi lisätä huolettomammin kuin keskikahvallisessa.

Jos etäisyyden hallinnasta puhutaan, niin samalla tavalla itse luotan äärimmäiseen etäisyyden hallintaan. Tai oikeastaan sen ylläpitoon :lol: Kilvellä etäisyydellä hämääminen on hieno kikka, mutta miksi tätä ei muka voi hyödyntää remmillisellä? I beg to differ. Varsiaseita vastaan remmillinen, kuten todettu, on parempi, mutta myös mielestäni vastustajan kilven tai aseen hallinnassa. Jos verrataan suorana olevan käden vääntömomenttia (keskikahvallisessa) esimerkiksi meikäläisen 90-asteen kulmassa olevaan käteen, niin kakkoseksi jäätte. Kyynärpää ei oikeen toimi vipuvartena, kun voimantuotto kuitenkin tulee vartalon kierrosta ja yläkropan lihaksista.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Minardil
Herttua
Viestit: 664
Liittynyt: Tiistai, 21.03.2006 13:22
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Minardil » Maanantai, 18.07.2011 13:53

Mulle remmikilpi on sellainen uskollinen työjuhta, jonka voi ottaa minne vaan ja joka pärjää vähän kaikkialla. Olen kahdessa sohussa heilunut isolla heaterilla ja kyllä se vaan pitää kummasti hengissä. Iso kilpi on kuitenkin enemmän pelkkä blokki, sillä ei kummasti manöveerata. Jos se on kaarrettu, niin etureunalla on tosi vaikea ottaa järkevää kontaktia mihinkään. Päälle voi kyllä juosta ja leveää kontaktia ottaa.

Ufoliukuri on remmikilpien aatelia just siksi, että se on riittävän pieni ja kevyt liikkuakseen sähäkästi. Sen etureunalla saa kivasti kalastettua asekättä kontrolliin. Mun tapa käyttää remmikilpiä on siitä vaarallinen, että kilven etukulma yleensä sojottaa kohti vastustajan naamaa, mutta ufolla se on vähemmän vaarallista kuin terävällä kulmalla.

Mutta keskikupura, mamma mia. Käytän Rackhamilta nyysimääni käsitettä ja sanon keskikupuratappelua todelliseksi progressiiviseksi taideboffaamiseksi. Siinäpä vehje, jolla voi totisesti hallita ilmatilaa. Keskikupura on tehty hillittömästi ninjaamisesta, älyttömistä kikkatorjunnoista ja hengissä selviämisestä, vaikka äsken muistutti tuulimyllyä viuhtovine käsinensä. Keskikupuralla tulee golden momentseja enemmän kuin millään.

Oon salonejun tapaan kiinnittänyt huomiota keskikupuraan ja etäisyyden hallintaan. Se tosiaan korostuu tosi paljon keskikupuralla, ja siksi siitä tykkäänkin. Vastustajan aseen hallinta on onnistunut helposti ilman suurta voimankäyttöä. Yleensä mun keskikupura osoittaa vaan suoraan vastustajan aseen kahvaa ja seuraa sitä. Sitten vaan silmille ja iskua oudoista paikoista. Alas menemisellä aukeaa yleensä kivoja paikkoja, pitää vaan varoa ettei iske kasseille.

8-millisestä vähän raskaammasta levystä tehty pieni keskikupura oli yllättävän tukeva, sitä koitettiin 2k-miekalla hakata edestä kevään treeneissä mutta ei kummemmin hievahtanut. Testit jatkuu.

Keskikupuran paras puoli on kyllä se, että hallittavia etäisyyksiä on törkeän paljon. Mun tyyli vaihtelee päivän ja fiiliksen mukaan kaukana tanssaamisesta yli juoksemiseen ja keskikupura antaa etuja molemmissa. Ensi vuodeksi ajattelin skirmahumpata, ja yksittäistä vihulaista vastaan otan kyllä kaikkein mieluiten keskikupuran.

Oon itse miettinyt viime aikoina paljon aseen pituutta ja ajattelin käyttää tulevan talvikauden pelkän keskikupuran ja ufokilven treenaamiseen. Yksi juoksee päälle pamputtamaan lyhyellä, toinen naputtelee kaukaa pitkällä. Minkä olette kokeneet hyvän miekan pituudeksi missäkin käytössä? Oma sohumiekka on noin metrinen korikahva, joka on hirveän kiva selkään naputellessa mutta päälle käydessä tuntui ison kilven kanssa vähän hankalalta.
Harhamainparvi since 2019.
Your Tapio "Tapio" Tapio is free. See him running in the distance.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 18.07.2011 15:32

Misumasu kirjoitti:Jos etäisyyden hallinnasta puhutaan, niin samalla tavalla itse luotan äärimmäiseen etäisyyden hallintaan. Tai oikeastaan sen ylläpitoon :lol: Kilvellä etäisyydellä hämääminen on hieno kikka, mutta miksi tätä ei muka voi hyödyntää remmillisellä? I beg to differ.
Syy, miksi keskikahvakilvellä voi hämätä etäisyyttä olennaisesti remmikilpeä paremmin, on siinä, että keskikupurakilpi on kiinni vain raajan (=käden) ääripisteessä, siinä missä remmikilpi on kiinnittyneenä koko kyynärvartta pitkin. Useimmiten hyvällä tekniikalla taistellessa se myös tuetaan olkapäähän. Tästä saadaan se, että keskikupuraa voi tarvittaessa käyttää huomattavista kauempana omasta keskivartalostaan - ja mitä kauemmas kilven voi viedä omasta keskivartalostaan, sitä helpompi ja parempi etäisyydellä on hämätä. Toki remmikilvelläkin voi heristellä käsi suorana jos uskaliaaksi rupeaa, mutta keskikupuraversiotaan lähempänä vartaloa se silti pysyy.

Oletetaan että käyttämäni kilpi on ufoliukurista tehty. Toisin sanoen, keskikupuraa käyttäessäni pystyn pitämään niin halutessani kilven ulointa pistettä 65* senttiä keskivartalostani. Jos etäisyys lasketaan keskilinjasta, matka on edellen niin halutessani jopa lähes 90* senttiä. Remmiversiolla vastaavat etäisyydet ovat noin 20* ja 30* senttiä. Etäisyyserot näillä esimerkeillä ovat siis oikeasti todellahuomattavat - kun ottaa huomioon, että jo semi-taitavien matsaajien otteluissa jo 5 senttiä voi hyvinkin olla se ottelun suuntaan tai toiseen ratkaiseva matka, mainitut 45 ja 60 sentin välimatkaerot ovat järisyttävän suuria.

Korjaan siis edellistä väittämääni "keskikupurakilvellä voi hämätä etäisyyttä kun taas remmillisellä ei" väittämäksi "keskikupurakilven käyttö etäisyydenhallintatyökaluna on aivan eri sfääreissä kuin remmilinen vastaava kilpi". :wink: (Alkuperäisen väitteen oletuksena se, että kaikella voi tehdä kaikkea, mutta kaikella ei voi tehdä kaikkea hyvin - tai toisiinsa järkevästi verrattavissa olevissa määrin.)

* Mitat on siis oikeasti mitattu tässä parhaillaan kirjoittaessani. Tosin mulla on käsi vielä huonossa kunnossa olkapääleikkauksen takia, joten aivan tarkkoja ne eivät ole. Lisäksi ufoliukurikilpi on tässä yhteydessä kuviteltu, kun sellaista ei käsillä ole.



Tapion kysymykseen, mä olen mielessäni kehitellyt seuraavankaltaista nyrkkisääntöä eri aseistuksen soveltuvuudesta erilaisille taistelijoille (oletuksena 1v1 tilanne, joissa molemmilla miekka+kilpi -aseistus):

Aktiivinen jalkatyö -> pitempi miekka, pienempi kilpi
Passiivinen jalkatyö -> lyhyempi miekka, isompi kilpi

Kun pidetään poikkeukset poikkeuksina, mitä olette mieltä väitteen paikkaansapitävyydestä?
Viimeksi muokannut saloneju, Maanantai, 18.07.2011 15:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Maanantai, 18.07.2011 15:41

Jos aikoo saada jotain aikaan niin etäisyys pitää ottaa pois. Silloin tarvitaan nopeutta ja voimaa. Keskikupurassa ei ole kumpaakaan. Ulottuvuus on keskikupuran valtti mutta miekasta saat ulottuvuutta tarppeeksi. Kun tappelu pysyy siellä kauempana niin ufolla ei tarvi ulottuvuutta ku se liikkuu tarpeeksi nopeaan.

Aktiivinen jalkatyö pienempi miekka.

Passiivinen jalkatyö isompimiekka. Tietenkin. ..ja jos et liiku niin iso kilpikin on tarpeen.

Pieni miekka on kuitenkin vaan huonompi kevyen alle ja 80 senttisen alle ei kannata mennä jos haluaa pärjätä. Sekin laskee tappotehoa jo paljon sohussa. 95 on hyvä ufokilven kanssa kun vastustajia voi olla useampi. Yhtä vastaan riittää lyhyempikin.

Treeniaseeksi lyhyt&painava niin joudut opettelemaan torjumista ja nopeutta, etkä saa ilmasia paikkoja.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Maanantai, 18.07.2011 15:59

Itse olen alunperin aloittanut kilpitekniikan harjoittelun remmikilvellä ja siirtynyt myöhemmin käyttämään eskikupuraa. Osaan molempien tekniikoita kohtuullisen hyvin (omasta mielestäni).
Ajattelin laittaa nyt tähän omat ajatukseni ja kokemukseni remmikilpi vs. keskikupura tilanteesta. Koska molempia kilpimalleja on suht erilaisia, vertailen nyt normaalia ovaalinmuotoista keskikupuraa remmilliseen heater-kilpeen (koska näen nämä optimaallisimpina oman lajinsa edustajista). Suurin osa mietteistäni kuitenkin käy mihin tahansa malliin.

Passiivinen käyttö:
Remmikilpi jakaa tasaisemmin painoaan kädelle kuin keskikupura ja on mukavampi kantaa esim. siirtymisten aikana ja skenaarioiden aikana ennen taistelukontaktia. Molempia on helppo lepuuttaa taistelussa alakulma reittä vasten (ellei kilven korkeus ole liian iso).

Taisteluasento:
Molempien kilpien kohdalla kilven pitäminen mahdollisimman ulkona omasta kehosta suojaa enemmän. Tämä siis tilanteissa 1 vs. 1. Jos kilpeä pitää lähellä torsoa, menettää keskikupura pahasti tehoaan, sillä torjunnat pitää suorittaa suurieleisemmin kuin mitä heaterilla.
Rivissä taistellessa näen molemmat melkeinpä yhtä hyvinä. Keskikupura on huomattavasti mukavempi tilanteissa, missä joku syöksyy jalkoihisi ja yrittää pamputtaa mahdollisimman monta iskua jalkoihin ennen kuolemaansa. Keskikupura on tälläisessä tilanteessa helppo vain laskea maahan kiinni, heaterilla taasen tämä onnistuu vaikeammin.

Etäisyyden hallinta:
Kuten Saloneju jo aiemmin sanoi, etäisyyden hallinta on huomattavasti helpompaa keskikupuralla. Keskikupuralla myös pääsee hyvin peittämään vihollisen näkökenttää nostamalla kilven sopivan ylös ja kiinni vastustajan kilpeen (tämä siis lähinnä silloin kun ollaan liikkeessä ja menemässä vihollisesta ohi, staattisesti ei kannata tätä kokeilla).
Keskikupuralla on myös helpompi tehdä huukkeja ja pusheja kilvellä, mutta ne ovat myös alttiimpia huukeille.

Oppiminen:
Itse näen, että tehokkaasti keskikupuran käyttö vaatii enemmän harjoittelua ja opettelmista kuin remmikilven. Remmikilvelä taasen on vaikeampi tehdä ns. kehittyneempiä kikkoja, kuten etäisyydenhallintaa ja näkökentän peittämistä. Tämän takia näen, että keskikupura on hyvä varsinkin aktiivisille toimijoille, niille jotka siis liikkuvat kokoajan taistelussa.

Isot aseet:
Keskikupura tykkää antaa paremmin myöten isoille aseille kuin remmikilvet, jos on kyseessä yhtä painavat kilvet siis. Tämän takia remmikilpi on (omasta mielestäni) parempi linjoihin ja staattisiin tilanteisiin joissa saa torjua kokoajan keihästä ja hilparia.

Kätisyys:
Eri kätistä vastaan otellessa (eli vasenkätinen vs. oikeakätinen) on remmikilpi heikommalla. Tämä johtuu siitä, että keskikupura on helpompi laittaa varoasentoon jossa se suojaa lyöntejä jotka tulee miekkakäden puolelle. Remmikilvellä se on vaikeampaa, muttei missään nimessä mahdotonta tehdä sulkeutunutta varoasentoa.

Tälläisiä mielipiteitä mulla.
Yhteenvetona sanoisin, että remmikilvet on helpompia aloittaa, opetella ja parempia passiivisemmassa käytössä. Keskikupurat ovat vaikeampia, mutta tarjoavat enemmän mahdollisuuksia matsaajalle joka pysyy liikkeessä ( eli siis yleensä kokeneille).
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Maanantai, 18.07.2011 21:19

Tulokset mielestäni puhuvat selkeästi puolestaan, jos katsotaan kylmästi tilastoja, eli paremman puutteessa wiki-rankingia;

13:sta kovimmaksi nimetyimmästä matsaajasta tietäen vain 3 (4, jos JP lasketaan mukaan. Käyttääkö Pansku keski-vai remmikahvaa? Peltsi?) vannovat keskikahvallisen nimeen. Muut enemmän tai vähemmän käyttävät remmillistä. Sattumaa vai tilastovirhe?
Syy, miksi keskikahvakilvellä voi hämätä etäisyyttä olennaisesti remmikilpeä paremmin, on siinä, että keskikupurakilpi on kiinni vain raajan (=käden) ääripisteessä, siinä missä remmikilpi on kiinnittyneenä koko kyynärvartta pitkin. Useimmiten hyvällä tekniikalla taistellessa se myös tuetaan olkapäähän. Tästä saadaan se, että keskikupuraa voi tarvittaessa käyttää huomattavista kauempana omasta keskivartalostaan - ja mitä kauemmas kilven voi viedä omasta keskivartalostaan, sitä helpompi ja parempi etäisyydellä on hämätä. Toki remmikilvelläkin voi heristellä käsi suorana jos uskaliaaksi rupeaa, mutta keskikupuraversiotaan lähempänä vartaloa se silti pysyy.

Oletetaan että käyttämäni kilpi on ufoliukurista tehty. Toisin sanoen, keskikupuraa käyttäessäni pystyn pitämään niin halutessani kilven ulointa pistettä 65* senttiä keskivartalostani. Jos etäisyys lasketaan keskilinjasta, matka on edellen niin halutessani jopa lähes 90* senttiä. Remmiversiolla vastaavat etäisyydet ovat noin 20* ja 30* senttiä. Etäisyyserot näillä esimerkeillä ovat siis oikeasti todellahuomattavat - kun ottaa huomioon, että jo semi-taitavien matsaajien otteluissa jo 5 senttiä voi hyvinkin olla se ottelun suuntaan tai toiseen ratkaiseva matka, mainitut 45 ja 60 sentin välimatkaerot ovat järisyttävän suuria.
Et mielestäni ota huomioon erilaista tapaa pitää kilpeä kädessä, muuten en ymmärrä mistä saat todellisuudessa luvut 20-30 senttiä ei voi pitää paikkaansa remmikilpien kohdalla. Eikö mitattava etäisyys tule nimenomaan kilven uloimmasta reunasta vastustajaan nähden, ei keskimitasta? Vai ymmärsinkö väärin? Jos remmikilpeä pidetään, kuten tavan on, kulmassa suojauksen ja etäisyyden maksimoimiseksi, eikö saavutettava etäisyys ole paljon suurempi? Otetaan kuitenkin huomioon, että toinen ääripää on kilven vartalossa kiinni pitäminen, jolloin etäisyys vastustajaan on oletusarvoisesti minimissään. Jos vertaat pelkästään käsivarren avulla saavutettavaa etäisyyttä normaalin varoasennon ja äärimilleen venytetyn etäisyyden välillä, tulos on harhaanjohtava. Ymmärrätkö mitä tarkoitan?
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Maanantai, 18.07.2011 21:29

Misumasu, suhteutapa remmikilpiä käyttävien ja keskikahvoja käyttävien määrä. Näin mututuntumalta sanoisin että koko boffauskansan piirissä keskikahvojen osuus kilpimiesten keskuudessa on pienempi kuin tuo wiki-rankingin 3/13, jolloin keskikahvakilpiä on siis kärkikahinoissa suhteessa enemmän.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Tiistai, 19.07.2011 00:21

Käyttääkö Pansku keski-vai remmikahvaa? Peltsi?
Remmi.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Tiistai, 19.07.2011 04:33

Itse tykkään heatherista, osin kyllä juurikin tämän sotahuutokeskeisen harrastamiseni takia. Mieluusti kyllä käytän keskikupuroitakin, en sillä sano. Itse olen eniten tykännyt käyttää melko pientä buckler - pieni viikinki kokoluokkaa olevaa vikkelää ja näköä peittämätöntä kilpeä. Tässä varmasti syynä minun tapani tulla "uida sisään" tilanteessa kuin tilanteessa. (SoHussa taas menen syliin vasta kunnon tilanteessa)

Itse olisin valmis sanomaan, että keskikupura on kevyempien ja liikkuvampien kavereitten väline, sillä se ei ole optimi linjarytinään. Heatherin parhaat puolet tulevat esille riittävän kokoisilla kilvillä riittävän isoissa ryhmissä matsatessa. Kuvittelisin että heatherille olisi paikka myös hevosen selässä oleilevalla sotilaalla.

Heatherilla pitää olla vähän enemmän mielikuvitusta liikeratojen avaamisen suhteen ja hyvä alkuverryttely alla. Sillä toki silti onnistuu oikeastaan kaikki suunnat paitsi kilven kannen myötäiset lyönnit melko vaivatta.

Keskikupuralla pitää osata käyttää molempia käsiä tehokkaasti hyödykseen. Jos unohtaa toisen, matsi on jo hävitty. Todellinen viuhuttelukombo tämä. Ja jos kilvellä saisi vielä lyödä, en muuta käyttäisikään. :D

Eli kompiti komp vähän sinne ja tänne.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Tiistai, 19.07.2011 05:48

Falcata kirjoitti:Misumasu, suhteutapa remmikilpiä käyttävien ja keskikahvoja käyttävien määrä. Näin mututuntumalta sanoisin että koko boffauskansan piirissä keskikahvojen osuus kilpimiesten keskuudessa on pienempi kuin tuo wiki-rankingin 3/13, ...
Rest my case? :lol:
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Tiistai, 19.07.2011 11:03

Misumasu kirjoitti:
Falcata kirjoitti:Misumasu, suhteutapa remmikilpiä käyttävien ja keskikahvoja käyttävien määrä. Näin mututuntumalta sanoisin että koko boffauskansan piirissä keskikahvojen osuus kilpimiesten keskuudessa on pienempi kuin tuo wiki-rankingin 3/13, ...
Rest my case? :lol:
Juu, ja katsopa vastaavat tilastot rottinkipuolelta. En ole tosin sellaisia nähnyt, josko sellaisia pidetäänkään, mutta rottinkipuolella keskikahvat silmämääräisesti arvioituna HUOMATTAVASTI suositumpia, varsinkin turnajaiskäytössä.. en kyllä tältä istumalta osaa puida siihen syitä. Täytyy vielä kuitenkin täsmentää, että rottinkipuolella 1v1-matsaaminen on Sotamatsaamista moninkertaisesti korostuneempaa, mitä se on boffatessa. Tässä valossa tekisi mieli tehdä hätäinen johtopäätös siitä, että rottinkisäännöstöllä keskikahva toimii tehokkaammin kuin remmillinen. Tämän voi toki nopeasti selittää myös alueellisilla eroilla ja trendeillä niin halutessaan...

Misumasu kirjoitti:Et mielestäni ota huomioon erilaista tapaa pitää kilpeä kädessä, muuten en ymmärrä mistä saat todellisuudessa luvut 20-30 senttiä ei voi pitää paikkaansa remmikilpien kohdalla. Eikö mitattava etäisyys tule nimenomaan kilven uloimmasta reunasta vastustajaan nähden, ei keskimitasta? Vai ymmärsinkö väärin? Jos remmikilpeä pidetään, kuten tavan on, kulmassa suojauksen ja etäisyyden maksimoimiseksi, eikö saavutettava etäisyys ole paljon suurempi? Otetaan kuitenkin huomioon, että toinen ääripää on kilven vartalossa kiinni pitäminen, jolloin etäisyys vastustajaan on oletusarvoisesti minimissään. Jos vertaat pelkästään käsivarren avulla saavutettavaa etäisyyttä normaalin varoasennon ja äärimilleen venytetyn etäisyyden välillä, tulos on harhaanjohtava. Ymmärrätkö mitä tarkoitan?
Varmasti erilaisilla mittauksilla saa remmikilvelle huomattavasti "edullisempia" tuloksia. Jos nyt kuitenkin puhutaan keskiarvoista eri taistelijoiden ja matsausasentojen välillä, pointti säilyy.

Ettei tule väärinkäsityksiä, keskilinjasta puhuessani tarkoitin muuten omaa keskilinjaa ("tasapainon keskipistettä"), siis toin sanoen karkeasti ottaen torson keskikohtaa.
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Tiistai, 19.07.2011 11:16

Rottinkipuolen valinta on aika selkeä. Siellä lyödään perseelle jos paikka aukeaa, joten eläväisempi kilpi on hyvä valinta. Tässä myös pitänee paikkansa tämä minun luonnehtima käyttöpaikkojen ero. Itse kun sitä kokenutta rottinkimiestä vastaan väänsin aikanaan, oli erittäin hankalaa saada keskikupurasta mitään ohi kilven ollessa kooltaan iso roomalaistyyppinen ratkaisu. Tajusin wrappien olevan se juttu tuossa lajissa ja että sitä pitäis alkaa treenaamaan sitten urakalla. :D

Remmikilven edut on edelleen paikassaan selkeät, mano a mano tilanteeseen valitsisin ehkä toisin.

Tosin luulen että jatkossakin sijoittelen lähinnä näihin remmivehkeisiin, ihan koska ne ovat sitä rivimättöä varten tehtyjä..
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Tiistai, 19.07.2011 12:37

saloneju kirjoitti: Juu, ja katsopa vastaavat tilastot rottinkipuolelta. En ole tosin sellaisia nähnyt, josko sellaisia pidetäänkään, mutta rottinkipuolella keskikahvat silmämääräisesti arvioituna HUOMATTAVASTI suositumpia, varsinkin turnajaiskäytössä.. en kyllä tältä istumalta osaa puida siihen syitä.
Rottingissa keskikupuran suosittu käyttö Suomessa johtuu trendeistä. Eri puolilla jenkkilää on erilaisia muoti-ilmiöitä, näistä esimerkkinä Atlantia (yksi alue, eli kuningaskunta, jenkkilässä) on ollut pitkään heatereiden luvattu maa. Suomessa oli 2000-luvun alussa muodissa heaterit ja sen jälkeen hetkellisesti pyöreät remmikilvet. Muoti-ilmiöt tuli yleensä jenkeistä eurooppaan ja Suomeen ne tuli mm. rakkaan länsinaapurimme tai brittien saarien kautta.
Keskikupuran suosioon Suomessa rottinkipuolella on varmaan osasyynä myös Sparta, joka oli 2000-luvun alussa ollut sotayksikkö (ts. sama asia kuin Sotahuudon ryhmät), joka käytti keskikupurakilpiä. Entiset Spartan taistelijat ovat nykyään niitä rottinkipuolen veteraaneja, jotka aloittivat 90-luvun alussa matsaamisen ja opettavat nyt muita. Yleensä tuppaa olemaan niin, että paremmista otetaan mallia ja kun opettaja käyttää keskikupuraa, nii pakkohan sitä on itekkin sellaista kokeilla. :roll:
Juhanin väite SCA-matsaamisen painottumisesta 1 vs. 1 matseihin saattaa myös vaikuttaa Suomen trendeihin, koska juurikin Suomessa 1vs. 1 matsit ovat suosittu muoto, koska treeneissä ei ole aina tarpeeksi väkeä harjoittelemaan meleetaistelua. Ulkomaille mennessä asetelmat vähän muuttuu, sillä siellä on sekä turnauksia, että moninkertaisesti Sotahuutoa isompia sotatapahtumia.

Eli siis, väitän että SCA:ssa kilvet vaihtuvat sitä mukaan mikä on muodissa, tällä hetkellä keskikupurat ovat "se juttu".

Mutta, takaisin boffereihin. Olen huomannut että heatereiden yksi tärkeä ominaisuus ei toimi kauhean hyvin boffereissa. Kyseessä on siis kilven yläkulma, joka on yksi heatereiden tärkeimmistä osista. Normaalisti kulma on terävä ja sillä on helppo pysäyttää pienelläkin liikkeellä miekka. Boffereissa kulman pitää olla pyöristetty ja pehmustettu, jolloin kulmalla joutuu tehdä isomman liikkeen, koska muuten bofferi liukuu kulman ylitse helposti ja osuu päähän.

Palaten vielä vähän kovempiin keppeihin, niin kerrottakoon, että suurin osa maailman parhaimmista matsaajista käyttää remmillistä kilpeä, eniten juuri heater-mallista, mutta sieltä löytyy myös keskikupuraa ja vähän kaikenlaista mallia.
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Tiistai, 19.07.2011 12:55

Joo itsekin olen ollut siinä uskossa että maailman kovimmat rottinkimatsaajat on niitä heater-jumalia, mutta olen myös ymmärtänyt että keskikahvakilpien yleinen suosio maailmanlaajuisestikin rottinkipiireissä on paljon suurempi kuin Suomen bofferipiireissä.

Mitä heatereihin tulee niin tuon Niklaksen mainitseman kilven kulman käytön lisäksi myös sääreen kohdistuvien lyöntien vaikea torjuttavuus heatereilla vaikuttanee kilpityypin vähäiseen suosioon bofferipiireissä.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Bofferointi”