Hanskojen käytöstä

Keskustelu taistelutekniikasta, taktiikasta, harjoituksista ja bofferoinnista yleensä.

Valvoja: Ylläpito

Vastaa Viestiin
Avatar
Kommando
Herttua
Viestit: 831
Liittynyt: Perjantai, 06.02.2009 22:46
Paikkakunta: Helsinki

Hanskojen käytöstä

Viesti Kirjoittaja Kommando » Tiistai, 30.03.2010 08:35

Tervehdys vaan kaikille!

Viime aikoina olen harkinnut jotain kovempaa suojaa käsien paikkeille. Tiedän, että monilla on bracereita ja saman kaltaisia, mutta nyt on enemmän mellakkapoliisin tai kendoilijan suojahanskoista (joku muistaa varmaan Beatifin). Miten on, onko monellakaan kokemusta tämmöisistä ja mistä semmoisia saisi hankittua ja millä hinnalla?
Rämäpää Rämäläinen 09-14, Etelän Imperiumin Insinööri -15, Akatemian Patterin Luutnantti -16, Valdyrin Skaldi -17-19, Etelän Imperiumin Patterin komentaja -22.

PK-seudun hullu tiedemies
Beatific kirjoitti:Tulipa rekrytoitua oikea kultakimpale Pirttimäen treenileirillä :-)
Ruutiukko
Ritari
Viestit: 60
Liittynyt: Maanantai, 30.06.2008 21:19
Paikkakunta: Espoo.

Viesti Kirjoittaja Ruutiukko » Tiistai, 30.03.2010 13:00

Kendovarusteita saa Suomesta ainakin Kendoshopista, mutta en voi itse kendoa harrastaneena suositella kendohanskoja boffauskäyttöön, ovat senverran uunikintaat.
"Istun kivellä ja nauran makeasti, veihän naapurinkin viljan halla."
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Tiistai, 30.03.2010 15:35

Ah, ihana topikki. Kirjoitan pidemmin illalla...
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Keksikeijo
Herttua
Viestit: 571
Liittynyt: Torstai, 11.09.2008 16:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Keksikeijo » Tiistai, 30.03.2010 16:16

Jos haluaa itse tehdä käsiin suojausta niin varmaan simpukankuori (clamshell) gauntletit olisivat helpoimmasta päästä tehdä.
Ainakin ArmourArchivesta olen lukenut että ovat suosittuja rottinkipuolella kun suojaavat niin hyvin niiltäkin kepeiltä.
Tässä linkki AA:n kaavoihin, sieltä löytyy useampaakin mallia Klik
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Tiistai, 30.03.2010 20:35

Tällä hetkellä käytän boffauksessa ja oheistouhussa seuraavia:
- vielä ohuemmat puutarhakäsineet (lyöntiharjoittelu)
- puutarhakäsineet (turnaukset)
- hitsaushanskat (jotkut treenit, harvemmin)
- kendo-kote't (kaikki tapahtumat, useimmat treenit)
- chainilla päällystetyt hitsaushanskat (lähinnä virossa)
- GDFB:n chain mittenit (kokeilin treenikäytössä)
- teräsgauntletit (en käytä; Aarimotolla oli SH2009:ssä)

Aika välineurheilija, tiedän... sitten varsinaiseen asiaan:

Kaikkein pisimmän ajan käytin hitsaushanskoja treenikäytössä. Halvat, kestävät, suojaavat aika hyvin. Tapahtumissa ollut päällä sitten vastaavat mutta chainipäällysteellä. Muutamaa peukalonkynnen taittumista laskematta (mitäs pidin liian pitkänä) ei tullut varsinaista damagea.

Viime keväänä pk-seudun treenipäivillä minulla oli testissä nuo chain mittenit. Sunnuntaina vikan skenun vikassa rytinässä kaaduin käteni päälle, ja vaikka en joutunutkaan jättämään edes seuraavia treenejä välistä vaivan takia, alkavat sormet olla täysin kunnossa vasta nyt.

Siitä asti olen käyttänyt kendohanskojani sekä tapahtumissa että perustreeneissä, koska ovat kaikkein "turvallisimmat", sekä itselle että vastapuolelle. Ilokseni ne (tai tarkemmin sanottuna hanskan nyrkkiosat) ovat myös menneet joka vuosi läpi gambesonina, vaikka pari kertaa niitä on ihmeteltykin.

Kuten Ruutiukko kirjoitti, kendo-kote't ovat kyllä vähän rajoittavat (ja mokomat eivät ole kovin yhteensopivat kilven kanssa), mutta jos ei aio ampua jousella tai dualwieldata keihäällä ja 2-aseella, ei haitta ole käytännössä kovin paha.

Kaiken kaikkiaan kendohanskat ovat mielestäni suht'edullinen, turvallinen (itselle sekä vastustajalle) ja panssaripistekelpoinen hansikasvaihtoehto, ollen näin siis oma suosikkini. En nyt tarkoita että kaikkien kannattaisi rynnätä ostamaan sellaiset, mutta pitipähän avautua kun niitä olen paljon käyttänyt eikä parempaa vaihtoehtoa tällä hetkellä toivokaan.
Viimeksi muokannut Beatific, Tiistai, 30.03.2010 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Kommando
Herttua
Viestit: 831
Liittynyt: Perjantai, 06.02.2009 22:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kommando » Tiistai, 30.03.2010 20:45

Katselin ton kendoliikkeen hanskoja ja halvimmat oli reilut 60€ :shock: . Aika tommoisista mun mielestä, mutta jos ne tulevat olemaan halvimmat markkinoilla, niin sitten. Mitäs ne teillä muilla on maksanut?
Rämäpää Rämäläinen 09-14, Etelän Imperiumin Insinööri -15, Akatemian Patterin Luutnantti -16, Valdyrin Skaldi -17-19, Etelän Imperiumin Patterin komentaja -22.

PK-seudun hullu tiedemies
Beatific kirjoitti:Tulipa rekrytoitua oikea kultakimpale Pirttimäen treenileirillä :-)
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Tiistai, 30.03.2010 21:29

En muista mitä omani maksoivat, mutta tuo 60e on ihan uskottava hinta. Tarkoitin edullisuudella pikemminkin verrattuna muihin kaupallisiin vaihtoehtoihin (esim teräsgauntletit mallia GDFB tai ghostpig).
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Pyry Veteli
Sotahuuto '10 -järjestäjä
Viestit: 889
Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina

Viesti Kirjoittaja Pyry Veteli » Tiistai, 30.03.2010 23:15

60 alkaa olla samaa riittävän lähellä keskiaika-gauntlettien hintoja, että niitäkin kandee miettiä. Itelläni on ollut tämän kevään käytössä Arms & Armourin (se tsekki, ei jenkki) 90e hanskat, varsin kelpo pelit, suojaavat kolahduksilta ja ovat näyttävät. http://www.kasto.org/126-finger-gauntle ... rade_.html

Kendohanskat on tietty vahinkotilanteissa turvallisemmat, mutta se estetiikka taas...nii :p
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
Ruutiukko
Ritari
Viestit: 60
Liittynyt: Maanantai, 30.06.2008 21:19
Paikkakunta: Espoo.

Viesti Kirjoittaja Ruutiukko » Keskiviikko, 31.03.2010 00:32

Helsingissä toimivasta urheiludivarista saattaa tuurilla saada vanhanaikaisia lätkähanskoja, siis sellaisia, joissa on täyisin liikkuvat sormet. Jos vain onnistaa niin itse hankin sellaiset Sohuun mennessä, suojaavat kouria hyvin ja ovat varsin tukevat.
"Istun kivellä ja nauran makeasti, veihän naapurinkin viljan halla."
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Keskiviikko, 31.03.2010 00:43

Minäkin olen miettinyt lätkähanskoja treenikäyttöön (jotteivat kendohanskat kuluisi tapahtumien ulkopuolella) mutta en ole toistaiseksi tehnyt asialle mitään. Näyttävät varmaan aika ... torspolta :lol:
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Keskiviikko, 31.03.2010 10:58

Tässä esitettyihin vaihtoehtoisin lisään itse käyttämäni nahkahanskat + kovetetusta nahasta tehty demigauntlet epämääräisellä nahkasormisuojalla. Suojaa hyvin eikä tyrmää vastustajaa. Käytän noita SH:ssa juuri sillä ettei tulisi lähitilanteissa vekkiä kenenkään kuontaloon. Hinta yhteensä alle kolmekymppiä (10e nahkahanskat + 20e nahka+vaha, jäi tosin moniin muihinkin hommiin), työtä joutui tekemään useita tunteja. Eli menee ainakin samoihin kulunkitasoihin tuon kendohanskan kanssa.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Keskiviikko, 31.03.2010 16:48

Itsellä on ensi kesänä ensikertaa käytössä ihan teräsgauntletit, vähän nuo Jontzun mainitsemat haaverit pelottaa, mutta varovaisuudella nekin toivottavasti onnistutaan välttämään.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Torstai, 01.04.2010 12:44

Jos on vähän aikaa, mutta paljon rahaa, lähtisin etsimään prätkä tai army sormikkaita, joista saa nahkapanssari pisteen.

Jos on aikaa niin sitten laittaisin hyviin ja kestäviin sormikkaisiin nahkapanssaripalat pienillä sisar niiteillä kiinni. Yksi isopala kämmensyrjälle, pitkulainen pala rystysten ja ekojen sorminivelten väliin ja yksi pala peukalolle (niin, että se on vain peukalon nivelen alapuolelta ja kämmenen sivussa kiinni). Nopea, helppo, kevyt, ei tuhoa kaverin kasvoja ja suojaa tärkeimmät paikat. Keep it simple.

Minulla on yhden "vanhan malliset" lätkähanskat jotka ostin sportti divarista. Yritän muistaa ottaa ne treeneihin mukaan, ihmeteltäväksi.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Mercurix
Asemies
Viestit: 14
Liittynyt: Sunnuntai, 13.03.2011 15:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mercurix » Maanantai, 16.01.2012 18:20

Millaiset hanskat olis hyvät boffauksessa? Näin jossain videossa mustat nahkahanskat? Sopiiko hyvin?
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Maanantai, 16.01.2012 18:38

Käytännössä ihan mimmoset hanskat vaan tuntuu itsestä hyvältä. Kaikkea tuntuu olevan käytössä aina puutarhahanskoista työkäsineiden ja nahkasormikkaiden kautta kendo- ja teräshanskoihin. Monet ei käytä hanskoja ollenkaan.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Maanantai, 16.01.2012 18:55

Etenkin harrastusta aloittaessa on hyvä pitää hanskaa miekkakädessä, koska miekan käyttö hiertää ihoa etusormen ja peukalon sivuilta. Yleensä ensimmäinen bofferoijalle tyypillinen "sairaus" onkin rakolle kulunut iho noista kohdista. Pidemmän päälle nahka kuitenkin vahvistuu kulutuksen seurauksena sen verran paljon ettei nahka enää kulu puhki.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Bofferointi”