Kalibraatiosta

Keskustelu taistelutekniikasta, taktiikasta, harjoituksista ja bofferoinnista yleensä.

Valvoja: Ylläpito

Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Kalibraatiosta

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Maanantai, 30.03.2009 09:52

Terve.

Assasiinien seitsenottelun jälkimainingeissa puitiin aihetta Ruton poikien kanssa, ja tuli esille seikka, jonka olen itsekin pannut merkille: PK-seudulla otetaan osumaa huomattavasti heikomminkin kuin muualla.

Säännöt sanovat aiheesta näin:
Osumaksi lasketaan mikä tahansa aseen terän tai vaikuttavan osan (kuten sotanuijien kärki) osuma, joka osuu taistelijaan asti ja on tullut kunnon liikkeestä.
Ainoa tulkinnanvarainen kohta lauseessa on "kunnon liike", mutta senkään ei mielestäni pitäisi olla kovin suuri ongelma. Käytännön ongelmat tulevatkin siitä, kun aletaan keskustelemaan kalibraatiosta, joka tuntuu nyt olevan kauden muotisana. Käytännössähän tämä tarkoittaa, että kuinka orjallisesti lasketaan hipaisut ja muut. Aihetta sivuaa tämä keskustelu.

Ilmeisesti yleinen trendi on, että treeneissä ei oteta osumia yhtä kevyesti kuin Sotahuudossa. PK-seudulla tämä vielä korostuu, koska tauotta pyörivissä Assasiinien treeneissä, joissa aktiivisimmat treenaajat käyvät, on käytössä huomattavasti raskaampi kalibraatio treenien luonteen takia.

Ongelmiahan ei tule, jos ihmiset osaavat pitää treenikalibraation erillään Sotahuuto-kalibraatiosta. Käytännössä en usko, että tämä on helppoa kenellekään. Lisäksi ongelmaksi muodostuu se, että uudet harrastajat omaksuvat helposti treenien kalibraation yleiseksi kalibraatioksi, jolloin yleinen taso kovenee. Ja kun yksi ei ota osumaa yhtä herkästi, se leviää helposti muihinkin, mikä taas ruokkii itseään.

Assasiinien turnauksessa huomasi hyvin, miten ihmisten väsymys alkoi vaikuttaa: lyönnit tulivat kovempaa ja vähemmän hallitusti, eikä osumia otettu yhtä kevyesti. Jos yleinen kalibraatio nousee, on melkein varma, että Sotahuudon kokoisessa tapahtumassa alkaa sunnuntaina paukkua.
Henkilökohtaisesti en pidä tätä toivottavana kehityssuuntana, ja koitankin nyt herätellä keskustelua, että mitä asialle voidaan tehdä, ja mitä sille pitäisi tehdä?
It'll be awesome.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalibraatiosta

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 30.03.2009 10:45

Hyvä aihe! Palannen paremman ajan kanssa, nyt InDesign-tunneilla (josta en muutenkaan ymmärrä mitään) yritän kuunnella enemmän ja katsella forumeita vähemmän :lol:
tiarAnon kirjoitti:Ilmeisesti yleinen trendi on, että treeneissä ei oteta osumia yhtä kevyesti kuin Sotahuudossa.
Itse asiassa luulen, että ainakin Keski-Suomessa ja Tampereella tämän on toisin päin. Perustreeneissä osumat otetaan yliherrasmiesmäisesti jotta opittaisiin, Sotahuudossa vain herrasmiesmäisesti.

Itse olen pitänyt selvänä jo pidemmän aikaa, että ainakin akselilla PK-seutu - Häme - Keski-Suomi kalibraatio nousee mitä Etelämmäksi mennään. Alueelliset erot on oikeasti aika huimia. Tästä ei nyt sen enempää kommentoitavaa, mutta jostain syystä näin vain sattuu olemaan.
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Maanantai, 30.03.2009 18:03

Uuh, aistin pitkän keskustelun.

Ja siitäkin huolimatta nostan pöydälle vielä yhden kissan, nimittäin kilpi- ja vartalokontaktin sallitun & toivotun tason; sitäkin näkee kovin monenlaista, ainakin pk-seudun sunnuntaitreeneissä.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Maanantai, 30.03.2009 18:57

Itse olen kilpi- ja vartalokontaktin suhteen ollut ihan tyytyväinen nykyiseen linjaukseen. Kontaktia saa ottaa, mutta vaarantamatta toista (kaadot, kaatamaan pyrkivät bashit jne).

Sitten tosiaan osumista yleensä. Tuo "kunnon liike" on erittäin häiritsevä kohta säännöissä. Jos kaveri juoksee suoraan keihääseni, ei se nykyisten sääntöjen mukaan ole itseasiassa osuma, aseen vaikuttava osa kun ei ollut liikkeessä. Muistaakseni myös keihäällä viiltäminen on sääntöjen mukaan sallittua, en ainakaan muista löytäneeni kohtaa missä olisi sanottu että vain keihään pistot lasketaan osumaksi. Tai jos sanotaan niin se on jemmattu johonkin ovelasti (tai sitten olen vaan taas failannut). :?

Pitäisi käydä vierailemassa PK-seudun ja Keski-Suomen treeneissä niin saisi jonkinlaista yleiskuvaa osumien ottamista. Täälläpäin pieniä hipaisuja ei lasketa, koska se karsii mielestämme oleellisesti mäiskimisiloa, kun eeppinen kamppailu päättyykin siihen että toisen miekankärjen teippi juuri ja juuri puolivahingossa hipaisee kaverin nenänpäätä. Sohussa kaikki osumat otetaan koska säännöissä sanotaan niin, eikä ainakaan mulle ole kukaan tullut vielä valittamaan etteikö meidän vasarat ottaisi osumaa. Sohussa siis olen itse ohjeistanut meikäläisiä nollatoleranssiin, hipaisukin aseen vaikuttavasta osasta on osuma, oli ase sitten liikkeessä tai ei. Mun puolesta treeneissä voidaan käyttää millaista kalibraatiota tykätään, mutta Sohussa sitten mennään sillä mitä säännöt sanoo. Jos joku painelee Sohussa omilla osumasäännöillään niin siitä voi sitten huomautella asianosaiselle tai tarpeen tullen järjestäjille.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Maanantai, 30.03.2009 19:27

Noh itse olen ainakin harrastanut suurin piirtein samanlaista osumien ottoa sohussa, mitä pk-sudulla harrastetaan. Se on hyvin samankaltainen tapa, mikä täälläkin on iät ja päivät ollut. Päästä otan osumat nollatoleranssilla, muualta pienimmät hipsut ja ilman kunnon liikettä tulevat jäävät huomiotta. En oikein edes tiedä mistä tämä joidenkin yleistä nollatoleranssia harjoittavien ajattelu, että sohussa mennään heidän tulkintansa mukaan ja muut on väärässä, on saanut alkunsa. Säännöt sanovat aivan selkeästi, että osuman pitää tulla kunnon liikkeestä. Hipaisu ei myöskään mielestäni ole edes osuma, osuma on isku joka tulee perille. Hipaisu on lyönti joka hipoen menee ohi.

Lasermiekkailu rohkaisee tyhmään, epäautenttiseen ja naurettavan näköiseen miekkailuun, eikä sitä tulisi tukea missään oloissa. Toisaalta selkeät osumat pitää ottaa riippumatta niiden voimasta, eikä missään nimessä pidä rohkaista turhanpäiten liian lujaan lyömiseen. Hipaisu on aina hipaisu, vaikka löisi kuinka lujaa, koska se kuitenkin menee kohteestaan ohi. Voiman lisäämisen sijasta paras keino on lyödä paremmin ja varmemmin. Hipaisuja tulee eniten hosuttaessa.

Kilpikontaktiin olen itsekin yleisesti melko tyytyväinen, mitä nyt joskus pienimpien puolesta hieman hirvittää. Tällä hetkellä pitäisi kovaa kilpikontaktia konkreettisempana turvallisuusriskinä, kuin kovaa lyömistä. Kilpikontaktiakaan ei voida kuitenkaan kokonaan eliminoida, ellei haluta taistelusta varsiaseiden juhlaa, jossa kilpimiehen roolina on vain seistä staattisena muurina. Boffaus on kuitenkin kontaktilaji ja nykyiselläänkin keskimäärin erittäin turvallinen sellainen. Aina on varaa parantaa turvallisuudessa, mutta joskus pitää ymmärtää milloin mennään liian pitkälle. Minulle ainakin se pieni jännitys mahanpohjassa tulee osittain siitä, että osumien ottaminen ei ole aivan pelkkää hupia, vaan se myös tuntuu jollekin.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Maanantai, 30.03.2009 19:31

Kalibraatiota ei omasta mielestäni ole, sillä osuma on osuma. Kalibraatiohan tarkoittaa kuinka kovan osuman pitää olla. Itse otan osuman, vaikka kaverin miekan kärki juuri ja juuri hipasee lyödessään pikkurilliä. Osuma on tullut liikkeestä ja pieninkin sormenpää on osuma-aluetta.
Itseäni ehkä eniten ottaa päähän se, jos joku ei ota pistoa koska se oli ihan vain hipaisu. Monet pistot tuntuu siltä, koska pistokärki on tehty pehmeäksi. Jos hipaisuja ei oteta, niin sitten pistokärkiä pitää tehdä kovemmiksi.

Näin omana mielipiteenäni vielä sanon, että en halua boffaukseen mitään kalibraatiota joka määrittelee kuinka kovia osumien pitää olla. Varsinkin kun aletaan lyömään kovempia osumia tarkoituksella, pitäisi laittaa kypärän käyttö pakolliseksi. Tässä vaiheessa aletaan menemään liian lähelle jo rottinkitaistelua. En näe syytä että meillä pitäisi olla kaksi melkein samanlaista lajia.

Ja treenaaminen kovempaa vaikuttaa Sotahuutoon, sanonta "niin matsaat kuin treenaat" sopii kuvaamaan tätä hyvin.
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Maanantai, 30.03.2009 21:18

Mahti kirjoitti:Hipaisu on aina hipaisu, vaikka löisi kuinka lujaa, koska se kuitenkin menee kohteestaan ohi.
Itse asiassa ei ihan noinkaan. Kärjellä tulleet osumat tuntuvat aika hipaisuilta pistokärjen takia. Tosiasiassa siellä olisi ollut 2cm terästä lihassa. Ei mikään hipaisu minusta. Toisaalta tietysti jos ajatellaan että pistokärki ei ole periaatteessa osa asetta.

Tämän takia minkäänlainen kalibraatio on vähän hankalaa, pitää alkaa tehdä huonompia miekkoja niin osumat otetaan paremmin, ei mitenkään toivottava kehityssuunta minusta. Meilläpäin otetaan kaikki osumat, toisaalta jos joku huitoo tyhmän näköisesti ja hakee tarkoituksella hipsuja niin asiasta huomautetaan. Itse välistä harrastin tyhmää sohimista, totesin tämän kuitenkin tyhmäksi ja olen pyrkinyt järkevämpään tekniikkaan.
Kuva
Avatar
Skylark
Sotalordi
Viestit: 1146
Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 09:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skylark » Maanantai, 30.03.2009 21:36

Taas "pitkästä" aikaa päästään kaikille niin rakkaaseen <3 kestoaiheeseen, josta tunnetusta on olemassa tasan kaksi mielipidettä.
Itse en taaskaan malta pysyä poissa keskustelusta. Mielestäni tässä asioista puhutaan vähän ristiin. Pitäisi erotella tarkoitetaanko:

* "osumakalibraatiota" eli osuuko, meneekö huti vai raapaiseeko vain mennessään?
* "liikekalibraatiota" eli onko oikea lyöntiliike vai viedäänkö ase vain kosketuksenomaisesti vartalolle, äärimuotona sitten se varsinainen voimanmittaus.

Nyt sääntöjen mukaan "osumakalibraatio" on mallia osuma=osuma=osuma, mutta "liikekalibraatio" on olemassa (tultava selkeästä liikkeestä). Koska näissä kahdessa on tiettyä epäyhtenäisyyttä, on sitten kaksi koulukuntaa siihen, että kumpaa näistä pitää muuttaa siihen toiseen suuntaan. Sitä SCA:sta tuttua lyöntivoimarajaa en ole nähnyt kenenkään esittävän.

Ja oma mielipiteenä on, että:
* liikesääntö ihan hyvä, vielä ne raapaisut pois niin avot.
* kaikille luonnollisesti samat säännöt Sotahuutoon.
* itse ota Sotahuudossa ihan sen mukaan miten säännöt laaditaan, mutta en anna yhden tapahtuman vaikuttaa koko muun vuoden viikkotreeneihin = oman hauskuuden maksimointi
* mitään järkevää perustetta ei ole mielestäni sille, että jos hipaisut/ei-lyönnit jätettäisiin laskematta niin lyöntivoima kasvaisi. Myös heikko mutta selkeä lyönti kuuluu laskea yhtälailla. Voiman lisääntyminen johtuu erityisesti TAISTELUKIIMASTA.
* Oli säännöt mitkä vain, niin jokaisen on osattava kontroloida käytöstään ja asetettava turvallisuus ensisijaiseksi arvoksi.
* Lopulta kyse on ihmisten tahdosta. Mitä kukakin mieltää nautinnon maksimoimiseksi. Järkiperustelut ovat vaan sen selittämistä itselle ja muille.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Maanantai, 30.03.2009 21:38

Nythän meillä on useampi tunti videota kohtuukokeneiden soturien dueleista, (viittaan siis 7-ottelun nauhoihin) joissa todetaan joka kerta tulleet osumat (ja uusitaan tarvittaessa). Materiaalia voisi esim. käyttää konkretisoimaan keskustelua.

Kuvitteellinen esimerkki (ei viittaa:
- nauha 1, 3:43: tämä olisi osuma sohussa, ei kuitenkaan 7-ottelun säännöillä

jne.

EDIT: jaa, skylark postasi samaan aikaan, siksi en kommentoinut alunperin hänen kirjoitustaan. Komp komp vaan.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Haiden
Sotalordi
Viestit: 1393
Liittynyt: Maanantai, 02.04.2007 08:33

Viesti Kirjoittaja Haiden » Maanantai, 30.03.2009 22:37

Kunnon liike tarkoittaa omasta mielestä, että tämä on tarkoituksella lyöty kohti vihollista riippumatta voimasta tai osumasta. Toisaalta että tungetaan kilven raon välistä ja yritetään sahata toista ei ole osuma.

Hipsut on osumia turha niistä on itkeä. Kunnon kilpitreenaus pitää huolen että osumat tulee torjuttua.
Wanhan ajan kyytiketju
Archibald
Musiikki on elektroninen. Tästä ei keskustella.
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Tiistai, 31.03.2009 00:40

Kunnon tekniikka pitää huolen, ettei tarvitse lyödä hipsuja, kun osumat menevät perille asti. Pistoissa on totta kai ymmärrettävä pistokärjen kasaan painuminen, mutta pistot harvemmin hipsuja ovatkaan. Tyypillinen hipsu on kättä tai kylkeä viistävä pisto tai ylhäältä alas lyönti. Jos tällaiset huonot osumat otetaan ollaan mielestäni väärällä tiellä. Hyvä kilpitekniikka ja tekniikka yleensäkin on sellaista, joka suojaa itseä kunnon osumalta. Epäselvä hivuttava wrappi on melko helppo saada ihan kunnollisenkin torjunnan ohi. Hipaisujen kannalta ei ole oleellista niinkään se miltä se tuntuu, vaan se miten osuma vaikuttaa aseen liikerataan. Mikäli osuma ei vaikuta aseen käyttäytymiseen millään tavalla on kyseessä todennäköisesti hipaisu. Onnistuneessa pistossa pistokärki painuu aavistuksen kasaa tai isku pysähtyy vastaanottajaan. Onnistuneessa lyönnissä miekka pysähtyy vastustajaan tai sen liikerata muuttuu (monesti aavistuksen) osuman vuoksi.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Tiistai, 31.03.2009 10:07

Aika usein lyönneissä pofferin liikerata ei muutu miksikään pistokärjen takia. Silti sama osuma miekalla olisi tehnyt kohteeseen esimerkiksi viiden sentin syvysen jälen. Silti minusta typerää verrata pofferointia oikeaan miekkailuun. Jos halutaan selkeä ja tasapuolinen linja on kaikki osumat otettava. Jos jokaista osumaa ei tarvi ottaa jos ei viitsi niin se ruokkii aina vaan enempään huijjaamiseen.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Tiistai, 31.03.2009 10:37

Tarkoitin omassa postissani samaa mitä peltokorppi sanoi. Pistokärki tekee erityisesti kärjellä tapahtuvien lyöntien voiman heikoksi. Ensimmäiset 2-3cm menevät todella helposti kasaan ja tuntuvat ja näyttävät hipaisevalta lyönniltä. Teräksellä olisi jo aika syvä haava kaverissa.

Tietysti voidaan sopia, että pistokärki ei ole periaatteessa asetta, jolloin pelkällä pistokärellä tulleet pistot ja lyönnit jätetään laskematta. Jos hipaisevaksi lyönniksi laksetaan kärjellä tullut viiltävä osuma joka ei liikerataa kunnolla muuta niin tästähän siinä on kyse.
Kuva
JP666
Sotalordi
Viestit: 1116
Liittynyt: Tiistai, 27.03.2007 17:48

Viesti Kirjoittaja JP666 » Keskiviikko, 01.04.2009 12:51

Tää oli mun mielestä pk seudun treeneissä oikeasti ongelma ja osa porukasta löi ihan kunnolla olan takaa koska muuten ei lasketa niitä osumia. Tälläisen käsityksen ainankin sain. ja kukaan en niistä pahemmin huomautellutkaan porukalle. jos sohussa otetaan samanlailla osumat niin varmana tulee sanomista. Ei millään pahalla mutta minusta se vaan oli niin :( . Teidän pitäisi varmaan ottaa se ihan teidän treeneissä ennen mättämistä puheeksi. Anteeksi tälläinen kritiikki, en minä ketään teistä vihaa vaan ihan lajin kannalta ajattelin tämän viestin kirjoitaa.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Keskiviikko, 01.04.2009 13:28

Samaa mieltä siitä että pk-seudulla tämä on jossain määrin ongelma. Skylark osaa ottaa osumat ihailtavasti mutta monille muille tämä selvästi on ongelma joka leviää treenien ulkopuolellekin.

Ei se ole edes historiallista miekkailua olla ottamatta muita kuin miehen läpi tähdättyjä pistoja tai miekansikuja jotka lyödään viiltämisen sijaan nuijamaisina mäjähdyksinä...
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Torstai, 02.04.2009 11:02

Tämän takia oikeastaan avasin koko keskustelun. Jos jollain on hyviä ideoita miten tilannetta kannattaisi lähteä muokkaamaan, heittäkää ilmaan.
It'll be awesome.
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Torstai, 02.04.2009 11:35

Lähinnä treenien alussa painotetaan osumien ottamista. Jos halutaan jättää hipaisut laskematta (en suosittele tätä) niin teidän pitää selkeästi määritellä mikä on liian kevyt osuma. Jollei sitä ole määritelty alkaa kalibraatio pikkuhiljaa nousta kun porukka alkaa aina hieman kovemmat iskut laittaa "hipaisu" kategoriaan.

Mitä itse suosittelen, varsinkin vähänkään isompiin treeneihin on valomiekka toiminta. Ehkä kainalossa sahaavan miekan voisi jättää laskematta mutta kaikki oikeasta, vaikka pienestäkin, liikkeestä tulleet pitäisi laskea. Se on ainoa selkeä ja varmasti yksiselitteinen kalibraatio. Alkuun voi tuntua masentavalta kun tippuu koko ajan, mutta se on myös harjoituksen kannalta paras vaihtoehto. Nykään saa torjuttua aika hyvin kovienkin sankareiden (peltokorppi, JP666) iskut pienelläkin kilvellä, se on lähinnä treenauksesta kiinni. Jättämällä osumia laskematta sahataan vain omaa oksaa. Ne opettavat huonoon tekniikkaan kun puolustus/väistöt jäävät vähemmälle huomiolle.
Kuva
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Torstai, 02.04.2009 19:29

Olen kyllä väkivaltaisesti erimieltä. Valomiekkasääntö on hirveintä kakkia mitä tälle touhulle voi tapahtua. 1 vs 1 lasermiekkailussa ei ole suurta ongelmaan, mutta kenttätaisteluissa kohtaamiset ovat ohi vielä nykyistäkin nopeammin, jos aivan kaikki hipsutkin pitää laskea. Aseita pyörii ja heiluu ympärillä ja monet iskut ovat jo luonteeltaan lähinnä sohimista ja huitomista. Tällainen sohiminen on myös entistä kannattavampaa, jos pienikin kosketus riittää vihollisen poistamiseen. Olisi ihan kiva jos linjassa pyrittäisiin jatkossakin lyömään vastustajaa ihan kunnollissilla iskuilla. Erityisesti varsiaseiden huitominen ja sohiminen ärsyttää, jos aivan kaikkeen tarvitsee reagoida.

Osumien ottaminen voidaan demonstroida paikan päällä selkeästi kaikille. Minkälaiset lyönnit ovat osumia ja mitkä eivät. Voimallahan ei hipsujen suhteen ole merkitystä, oleellista on minkälainen kosketus aseen ja kohteen välillä tapahtuu. Muunkinlaiset, kuin absoluuttisesti lakitekstinä pykälöitävät tavat voivat tosielämässä toimia aivan hyvin ja selkeästi.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Torstai, 02.04.2009 21:36

Itse olen Mahdin kanssa ideatasolla ehdottomasti samaa mieltä; taistelusta tulee heti mielekkäämpää kun hipsut, epämääräiset miekan asettamiset, sohimiset ja ennen kaikkea miekalla lähmisiset (varmaan paras kuvaus aiheesta mitä äkkiseltään pystyn keksimään niistä kaikkein surullisimmista tapauksista) ilman lyöntiä jätetään täysin laskematta.

Käytännön kokemus kuitenkin on muuttanut mielipiteen pienetkin raapaisutkin lasketaan -linjan kannattajaksi Sotahuudon kaltaisissa isommissa tapahtumissa. Todella pienissä tapahtumissa ja rajatulla luottoporukalla (esim. kaveriporukan treeneissä) tappeleminen todella kevyellä kalibraatiolla, mutta kalibraatiolla kumminkin (esim. Assasiinien tyyliin) tuntuu ehdottomasti mielekkäimmältä tavalta leikkiä boffereilla suoritettavaa aseellista kamppailulajia. Käytännössä kuitenkin vähänkin sekalaisemmalla seurakunnalla kokemus on näyttänyt, että osumien kovuus aivan järkyttävästi kun annetaan lupaa pitää pientäkin kalibraatiota. Vähän itseäni toistaen siis, toimii mainiosti pienissä mähinöissä, mutta Sotahuudossa tuntuu tavallaan surullisenkoominenkin hippailu melkein ainoalta mahdolliselta linjalta.
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Torstai, 02.04.2009 22:10

Jos oltaisiin ideaalisessa maailassa ja kaikki olisivat niin herrasmiehiä kuin voisi toivoa niin ottaisin minäkin käyttöön pienen kalibraation. Tässä olen samaa mieltä salonejun kanssa. Mutta koska käytäntö on osoittanut että pienenkin kalibraation salliminen johtaa joillakin suureen kalibraatioon ei se käytännössä toimi.

Valomiekassa on se kalibraation nostoa ehkäisevä efekti että kaikki osumat voi tavallaan vaatia otettavaksi. Nostaa kynnystä huijata. Sotahuudossa missä skenaariot kestävät jonkin aikaa on siinä ensimmäisessä kohtaamisessa melko korkea houkutus jättää sormille tullut selkeäkin osuma ottamatta 'hipsuna' kun muuten alkaa vituttaa yksikätisenä tappelu. Tätä tapahtuisi varmasti valomiekkasäännölläkin, mutta kynnys on korkeampi.

Toisaalta meillä on treeneissä valomiekkasäännöt käytössä eikä se ole mielestäni mielekkyyttä laskenut koska kaikki käyttävät selkeitä ja kunnollisia iskuja eikä niillä miekoilla 'lähmitä'.
Kuva
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Torstai, 02.04.2009 22:37

En näe ongelmaa lyöntien voimakkuudessa vaan asenteissa ja tavoissa. Mielestäni "hipaisu" kunnan soturit lyövät ihan yhtä kovaa, mutta he vaan osuvat mestarietäisyyden päästä pehmokärjellä toisin kuin esim. PK-seutulaiset jotka tulevat päälle ja lyövät läheltä. Omasta mielestäni mikään sääntö ei estä lujia lyöntejä tai osumien laskemisen parantamista. Mielestäni molemmat johtuvat ns. taistelukiimasta ja panssarista. Panssarin läpi kun ei tunne iskuja, varsinkin jos juoksee! Myöskin taistelun vilskeessä lyöntien nopeus ja voima helposti kasvaa. Olen saanut myös "hipausu kunnalta" todella kovia iskuja ja takaapäinkin.

Paras tapa isoissa yhteistreeneissä ja tapahtumissa on varmasti juurikin tuo: lyöntien ja sääntöjen linjaaminen ennen ekojen matsien alkua esim.pk.seudun sunnuntai treenien tapaisessa tapahtumassa. Jossa ei mielestäni ole sen kovempi kontakti kuin missään muuallakaan tai pk-seudulla. Katselin juuri videoita edellisistäharkoista ja ihan samalta näytti.

Vielä kovista iskuista ja "huijaamisesta" älkää hyvät bofferi harrastajat ikinä sanoko, että siellä päin ja se porukka vaan sinä siinä hei suhun osuu, mut et laske tai hei kuule lyöt vähän liian kovaa. Ryhmissä alkaa olemaan 30 tappelijaa ja seuduilla satoja harrastajia siihen mahtuu jo aika monta yksilöä. Minulle on muutamia kertoja sanottu, et hei suhun osu monta kertaa äsken. En TODELLAKAAN ole huomannut k.o. osumia? Onkohan siinä sitten ollut panssari, hipaisut ja taistelukiima vai aivovamma? Omasta mielestäni SCA:n systeemi häviäjä päättää osuiko vai ei, on paljon toimivampi, kuin pikku tyttö joka huutaa 30m päästä panssari mörölle, et hei et huommannut kun mun nuoli osui roikolla sun levypanssariin. tai skirmaaja poika joka juoksee miekka ojossa selustassa niin että kärki vähän koskee saman mörön takaLEVYYN. Tämä kuitenkana pois sulje sitä, etteikö voisi sanoa, että hei kuule, et oikein ota osumia. Mielestäni ainoa takaa päin lyömis keino on terän asettaminen hartialle ja huuto kuolit!

Matsaa niin kuin treenaa sääntö ei oikein toimi, koska tämä kieltäisi SCA:n harrastamisen puhumattakaan muista kamppailulajeista.

Olen ymmärtänyt, että bofferoinnin idea on mallintaa keskiaikaisia taisteluja? Näissähän on oleellista juuri nuo mahdin mainitsemat tekniikat, eivät jedi miesten laser heilutukset?

Tästä asiasta on muuten jauhettu aina, mutta koska muutama henkilö on hipaisun kannalla ei muutosta tule? Sen pitää tulla liikkeestä on liian epäselvä. Isku jonka tunnet olisi paljon parempi.

Hyvä kuitenkin, että asiasta voidaan keskustella, eikä vain synny salaa kahta eri koulukuntaa jotka vihaavat toisiaan.

Olli, jos haluut sunnuntaisin kevyempää kontaktia siitä pitää sanoa, sitä pitää valvoa ja siitä pitää muistuttaa.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Torstai, 02.04.2009 22:42

Mahti:

Tuo "sohimisen" kohta vaan on ihan kunnollista aseenkäyttöä. Vaikka se keihäs vain sohaisee kaulaan eikä pää edes retkahda aivotärähdystä hakien iskun voimasta niin perhana, se on validia keihästekniikkaa. Ei sitä asetta tarvitse solahtaa puolta metriä kohteeseen, se vaaksa terää ihmisen sisällä riittää hyvin...

Muuten teräs tietysti vaatii voimankäyttöä mutta nuo pistot eivät ole vaatineet voimaa ja se keihään kärki voi ottaa ensimmäiset 20cm ihan joustona. Silti osumat on laskettava. Ei haluta mennä siihen että aseista täytyisi tehdä mahdollisimman satuttavia että osumia noteerattaisiin.
Viimeksi muokannut JonTzu, Torstai, 02.04.2009 23:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Torstai, 02.04.2009 22:56

http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9781891448355

Tuon kirjan mukaan ei riitä.

Siinä on ekassa on luvussa tosi tapahtumia ja niiden lääketieteelliset seuraamukset. Löytyy ukkoja jotka ovat selvinneet 24h taistelukuntoisena tai kokonaan; hilparin piikistä aivoihin, miekan lävistämisestä vatsan läpi, kokonaisesta teurastajanveitsestä katkenneena sisällä ja käden melkein irtoamisesta klapikoneella. Siinä ei ois hipaisut riittäneet.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Juhana
Kreivi
Viestit: 320
Liittynyt: Perjantai, 27.01.2006 16:56

Viesti Kirjoittaja Juhana » Torstai, 02.04.2009 23:08

Onkohan tästä edes järkeä enää keskustella? Alkaa tulemaan vain provosoivia kommentteja molemmilta puolilta. Asiasta on puhuttu monta kertaa aikaisemminkin ja tuskin kukaan on muuttamassa kantaansa.

Tapahtumia tullaan järjestämään jatkossa molemmin kalibraatioilla. Jos ei tunne pystyvänsä sopeutumaan järjestäjän sääntöihin niin tapahtumaan ei kannata osallistua. Minulle se on alkanut tulemaan pikkuhiljaa selväksi.
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Torstai, 02.04.2009 23:16

Jep. Luulen, että ruvetaan jatkossa sunnuntaitreeneissä painottamaan osumien ottamista voimakkaammin, koska henk. koht. se vaikuttaa mielekkäämmältä kehityssuunnalta. Katotaan miten vaikuttaa.
It'll be awesome.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Bofferointi”