Beatific - keihäsmies vai hilparimies?

Keskustelu taistelutekniikasta, taktiikasta, harjoituksista ja bofferoinnista yleensä.

Valvoja: Ylläpito

Vastaa Viestiin
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Beatific - keihäsmies vai hilparimies?

Viesti Kirjoittaja Beatific » Maanantai, 23.02.2009 23:58

Tervehdys,

Otsikko vetää asetelman varsin henkilökohtaiseksi, mutta päätin postata yleiselle puolelle Rämän foorumialueen sijasta sillä uskon seuraavasta keskustelusta olevan laajempaa hyötyä boffaajakunnalle.

Tässä vaiheessa ehdotan, että mahdolliset trollit ja perseilijät lopettavat ketjun lukemisen ja siirtyvät vaikkapa Selenen rekryketjun pariin... usutan modet niiden kimppuun jotka eivät tuo lisäarvoa keskusteluun.

No niin, asiaan. Minulla on meneillään vakavan itsetutkiskelun hetki. Kuten Skylark facebookissa totesi, tässä ollaan peruskysymysten äärellä.

Kun varstat noin vuosi sitten kiellettiin, päätin ryhtyä keihäsmieheksi. En ollut siihen mennessä käyttänyt keihästä oikeastaan lainkaan, mutta pistin sen tehotreeniin erilaisilla yksintehtävillä harjoitteilla (lue: paljon harjoituslyöntejä).

Sittemmin olen isommissa tapahtumissa käyttänyt pääsääntöisesti (tai jopa pelkästään) keihästä, ja ollut ratkaisuun oikein tyytyväinen - ainakin miekka-kilpikomboon verrattuna.

Nyt tammi-helmikuussa olen sattumalta päässyt vähemmän paikalle treeneihin, mutta tehnyt lyöntiharjoittelua (säkkiin) sitten vastaavasti enemmän. Ja lyöntiharjoittelun myötä (huomattava osa tehty bo- ja jo-sauvoilla) buttspiken käyttö on ainakin teoriassa saanut harjoitusta.

Sunnuntaina pk-seudun salivuorolla (20+ osanottajaa) käytin aluksi kolmimetristä 25-mm -lasikuitukeihästä, mutta olin melko tehoton. Ihmiset pakenivat alta pois, Muertelaiset viskoivat minua kohti heittokeihäitä minkä ehtivät, ja jos en päätynyt heittokeihästyynyksi, koituivat yksinäiset ryntääjät kohtalokseni turhan usein. Frageja tuli 1-3 per matsi.

Sitten vaihdoin n. 170-senttiseen hilpariin - ja huomautettakoon, että en ole käyttänyt kertaakaan aikaisemmin ko. asetyyppiä joukkomätössä - säilyin merkittävästi paremmin hengissä, ja frageja tuli 2-6 per matsi. Erityistä nautintoa tuotti huomata, että buttspike-kuivaharjoittelun ansiosta siitä oli tullut varsin käyttökelpoinen väline.

Kaiken kaikkiaan kokemus oli niin ylivoimainen hilparin puolesta, että se pisti minut miettimään tulevaisuuttani keihäsmiehenä pahemman kerran.

Olen tietoinen, että fiilikset voivat johtua ko. salivuoron vinoutuneesta asetelmasta suhteessa Sotahuutoon - vähemmän koordinoitua ryhmätoimintaa, vähemmän varsiaseita ylipäätään (4 hilparia ja 1 keihäs), jne.

Toivoisin itsetutkiskeluni tueksi nyt teiltä, hyvät boffaajatoverini pohdintaa perusteluineen siitä, kumpi ase, keihäs vai hilpari, saattaisi olla minulle se oikea tulevaisuutta ajatellen! Tällaiseksi kelpaavat luonnollisesti myös omat kokemuksenne ja valintakriteerinne näistä asetyypeistä.

Vastauksianne malttamattomana odotellen,

Beatific
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Hytti
Kreivi
Viestit: 489
Liittynyt: Maanantai, 27.02.2006 16:07
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hytti » Tiistai, 24.02.2009 00:06

Kuolan kaartiin treenaamaan vaan niin sieltä se pikkuhiljaa löytyy se oikea touchi =)
"Parempi pizza uuniin kuin vaaksa vaaraan"
-KuoLan Kaarti, Sotahuuto 2005-
Avatar
Kakure
Kreivi
Viestit: 364
Liittynyt: Tiistai, 10.07.2007 13:35
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kakure » Tiistai, 24.02.2009 00:16

Kokemukset ovat osoittaneet keihään olevan kaveria tarvitseva ase. Keihäsmiehen etu perustuu yleensäkin siihen pidempään aseeseen, jolla voi kaverin tuella niittää tappoja hyvin ja hallita tilannetta. Yksinäisenä taistelijana keihäsmies ei pärjää juuri pärjää niin hyvin, kuin hilparimies. Hilparilla kyllä voi paremmin sooloilla ja pärjäähän sillä melko hyvinkin kun lyöntiterä on käytössä.

Summasummarum: Keihäsmies on taisteluparin kanssa parhaimmillaan. Hilparimies toimii soolona ja ryhmässä hyvin, muttei voita keihäsmiestä niinkään helposti* 1on1 tai pysty tukemaan kilpiriviä sen takaa, kuten keihäsmies. Hilparimiesten etuna on lähitaistelu, keihäsmiehelle se on painajainen.

*Olettaen että keihään pituus on Rämän tai Perkeleen keihäiden luokkaa.
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Tiistai, 24.02.2009 00:16

No itse koen hilparin keihästä mielekkäämmäksi sen monipuolisuuden takia. Pitkä keihäs tarkoittaa automaattisesti sitä samaa tikkaamista rivin takana matsista toiseen. Hilpari on monipuolisempi sekä lyöntikulmiltaan että käyttötarkoitukseltaan. Itse tosin taidat viihtyä paremmin rivissä, joten jos fragit kokee tyydyttäviksi niin ainakin Sohussa pitäisi saada keihäällä enemmän väkeä matalaksi. Uskoisin että hilpari tuo kuitenkin mukanaan enemmän haasteita ja siten sen käyttö voi pidemmän päälle käydä mielekkäämmäksi.

Vaikea mennä sanomaan, ei kai siinä auta kuin kokeilla. :roll:

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Tiistai, 24.02.2009 00:19

Keihäät ovat perus riviruoalle. Jos et uskalla tulla tarpeeksi lähelle tapellaksesi kilvellä ja miekalla niin ota hilpari. Monipuolisemmat tekniikat ja varmasti reenaus tulee näkymään enemmän.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Tiistai, 24.02.2009 00:42

Keihäs tuntuu treeneissä turhemmalta, koska se on ase joka ei sovi pieniin, nopeisiin tilanteisiin, kuten esim. 10 vs 10 treenaukseen. Pienellä määrällä kierätävä liike tekee keihäällä tappelemisen vaikeammaksi kuin Sotahuudossa. Keihäs siis toimii hyvin isommissa porukoissa ja enemmän pysyvämmissä asetelmissa. Keihäs tietenkin tarvii oman kaverin (oli se sitten kilpimies tai joku muu, lyhyt aseinen, suojamies). Mielestäni hilparikin tarvitsee kaverin, sillä hilparilla on vaikea yksin osaavaa kilpimiestä vastaan tapella, joka käy päälle. Peräpiikin käyttämisen sijaan tosin itse käytän tikaria, joka on fast-clipillä kiinni vyöllä, joten se toimii aika mukavasti kilpimiehiä vastaan.
Hilpari tosin ei sovi riviin niin hyvin kuin keihäs, varsinkin jos vihollisen rivissä on keihäs. Tällöin hilparin tehtäväksi tulee ohjata vastustajan keihäspistot pois ja tukea rynnäkköä/tukea omaa rynnäkköä vastaan ottavaa riviä (tietenkin kilpimiesten takaa).
Skirmish aseena hilpari toimii jo hieman keihään mukaisesti, koska normaalisti kevyiden porukoiden välisissä tappeluissa se on isoin ase. Tosin, kevyiden porukodien tappelut pitäisivät olla niin nopeita, ettei hilpari kauheasti työtä saa aikaan jos kilpimiehet toimii aktiivisesti.

Itse voin suositella hilparia Sotahuutoon jos pitää aktiivisesta osasta taistelukentällä ja hieman haasteesta, tehokas hilparitoiminta tarvitsee taitoa ja pelisilmää.

- Nimim. hilpari Sotahuudossa 2007 ja 2008
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Tiistai, 24.02.2009 00:51

Ota molemmat mukaan, ja vaihda skenaario tai päiväkohtaisesti, vaihtelu virkistää. :D
PS. Pistä vaahtomuovia siihen buttspikeen, tällä hetkellä ei taida läpäistä standardeja.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Tiistai, 24.02.2009 03:25

Olen jäävi sanomaan, objektiivista näkökulmaa on vaikea hakea, mutta koska olen kuitenkin 4 Sotahuutoa hilparin kanssa kulkenut (05-08), voin kompata hilparin monipuolisuutta.
Hilparimies toimii soolona ja ryhmässä hyvin, muttei voita keihäsmiestä niinkään helposti*
Tällöin hilparin tehtäväksi tulee ohjata vastustajan keihäspistot pois ja tukea rynnäkköä/tukea omaa rynnäkköä vastaan ottavaa riviä (tietenkin kilpimiesten takaa).
Olen erimieltä molemmissa kommenteissa. Hilparin paikka on rivissä aina edessä, ja aina mahdollista keihästä vastaan. Jos oletetaan, että omassa rivissä on yhtään keihästä (vaikea kuvitella kunnon rivimättö tilannetta, jossa molemmilla puolilla ei olisi keihäitä), niin oman puolen hilparin ensisijainen tehtävä on vastustajan keihään sitominen&tappaminen, jos mahdollista.

Toisekseen, kuten jo totesin, hilparin paikka lähes aina edessä. Mikäli vastustajan kilpimuuri tekee rynnäkön, silloin hilparin tulee ottaa tottakai askeleet taakse, mutta muuten välitön tuhon tekeminen ja omien keihäiden tukeminen on aina päätoimi. On varmaan turha todeta, että sana passiivinen ja hilpari eivät kuuluisi mennä edes samaan lauseeseen. :)

Kuten on todettu, 1on1 tilanteissa hilparilla on aina vähän paremmat mahdollisuudet selvitä, kuin keihään kanssa. Tosin on todettava, että hilpari on kuitenkin varsiase, ja varsiaseet on aina heikommalla osaavaa kilpimiestä vastaan. Taito ja aggressiivisuus ratkaisevat. Pääosin hilparilla pitäisi pystyä voittamaan kaikki hilpari vs. keihäs ja hilpari vs. 2h miekka-tilanteet. Tottakai molempien osapuolien taitotasoista riippuen, mutta yleissääntönä näin.

Keihään käytöstä en osaa puhua sen enempää, kuin että kaveri on must ja aggressio&tikkausnopeus ovat pääasialliset ominaisuudet.

Eiköhän tossa tullut tarpeeksi klo 02.25 kirjottelua...
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Tiistai, 24.02.2009 03:45

Itse tarkoitin tuota tilannetta niin, että keihäät ovat selkeästi pitempiä kuin hilpari. Joten hilparilla on huono pistää mihinkään ja olla siten apuna omille keihäille, kun kantama ei riitä. Tilanne on tietysti täysin eri, jos vastustaja on hilparin kantamalla, vaikka keihäillä yltäisi kauempaakin (oletan kuitenkin tässä kohtaa vastustajan järkevämmäksi).
Ja vastustajan keihäspistojen ohjaus ja keihään sitominen menee aika samaan, eli vastustajan keihään toiminnan estämiseen.

Tietenkin, oli mikä tahansa varsiase, niin edessä on järkevämpi olla niin kauan kuin ei ole vihollisen rynnäkkö tulossa päin. :)
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Zenzu
Sotalordi
Viestit: 1017
Liittynyt: Keskiviikko, 29.08.2007 18:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Zenzu » Tiistai, 24.02.2009 13:10

Ainakin viimekertaisessa omissa treeneissämme, jossa oli mukana iso kasa maahinkaiskeihäitä (neljä tai viisi kolmen metrin lasikuitutikkua) Huomasin, että keihäiden mukanaolo teki tilanteista yipäätänsä paljon staattisempia, meidän treeneissä normaali nopeatempoinen rynnäkköpainotteinen taistelu väheni ja taistelut muutuivat keihäiden mittelöiksi, jossa ensin tapettiin vihollisen keihäsmiehet ja sitten lanattiin massaa etäältä. Keihäät tuntuivat pärjäävän juuri näissä staattisissa tilanteissa paljon paremmin kuin hilparit. Toisaalta, kun suojamiestä kuoli vierestä ja riviä ryntäsi päin, alkavat keihäsmiehet menettää asemaansa ja hilparit alkoivat keräämään tappoja. Aikaisemmassa rivi vastaan rivi tilanteessa glaiveille (Hilpareita meillä ei olekaan.) jäi juuri tämä topicissa mainittu omien suojaaminen keihäiltä ja kilvenreunojen aukaiseminen keihäitä varten.

Uskoisin, että tuossa tapauksessa olosuhteet vaikuttivat erittäin paljon keihään heikkoon asemaan. Kuvauksesi taistelusta vaikutti melko hektiseltä, eikä yhdellä keihäällä saa luotua tarpeeksi pelotetta pitämään vihollisia loitommalla, mikä johtaisi juuri staattiseen tilanteeseen, joka olisi keihäälle hyväksi. Juuri tällaisessa kaaottisemmassa taistelussa glaive tai hilpari on hyvä valinta. Mutta kuitenkin, kyse on sinun omasta päätöksestäsi, testaile molempia pelejä ja pohdi itse.

Itselläkin heräsi näissä treeneissä samankaltainen identitettiikriisi. Aiemmin olen vaihdellut tyytyväisenä glaiven ja kilpimiekan välillä, mutta nyt kun pääsin kokeilemaan lasikuitukeihästä, huomasin, että se on oikein mukava peli. Tappoja tuli ja puolustuksen aukkoihin sihtailu konekivääritahdissa oli mukavaa. :D Mutta toisaalta, glaivella aseistautuneena sain aina suuren ilonaiheen jo lyödessäni keihään kauas ylös tai sivulle ja näin ärtymyksen ilmeen keihäsmiehen naamalla. Ja glaivella pärjäsi sitten hyvin rynnäkkötilanteissa ja muussa vastaavassa nopeassa ja sekavassa.
Viimeksi muokannut Zenzu, Tiistai, 24.02.2009 13:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Tiistai, 24.02.2009 13:14

No nyt ollaankin jo sitten sen kysymyksen äärellä, mitä haluat boffaukseltasi. Eli perustavanlaatuisissa kysymyksissä tosiaan 8)

Mulla on kenties ollut vähän sama tilanne. Keihäs houkuttaisi aika kovasti jo kalpamiekkailutaustan puitteissa (rottinkipuolella silloin kerran vuodessa kun menen sotimaan käytän ehdottomasti keihästä), mutta keihään paikka kyllä on siellä keskellä riviä. Eli mahdollisuudet tehdä muuta kuin tappaa sokeana ja paljon on aika huonot. Keihäs toisaalta vaatii hyvää pelisilmää, ja hyvää kuntoa. Hyvistä keihäsmiehistä on aina pulaa. Kaikista kovimmat kaverit tykkäävät ottaa käteen kilven ja miekan tai hilparin, koska niissä pääsee näyttämään taitonsa yksilöinä. Keihäällä pitää osata joukkuepeli paljon paremmin, samoin kuin hyvän keihäsmiehen ominaisuuksiin kuuluu paljon tiiviimmin tiukka strateginen pelisilmä.

Hilpari on silmitön hakkaus- ja asennease. Hilparilla ei mun kokemuksen mukaan tee nykyään Sotahuudoissa juuri yhtään mitään rivin keskeltä, vaan tehokkain paikka vyöryttää on ehdottomasti laidoilta. Näin komentamiseesta kiinnostuneena hilpari on myös komentajan ase enemmän kuin keihäs. Itse tosin aion jättää tulevina vuosina hilparin narikkaan olkapään takia, koska en halua enää ottaa yhtään riskiä sen kanssa, ja se saa fiilikset aika nolliin. Mä olen ehdottomasti sitä mieltä, että kun on kerran hilparia päässyt kokeilemaan Sotahuudossa, siitä ei enää halua eroon :lol:

Mutta joo, eihän tuo sisätreenitilanne kerro kaikkea. Tärkein pointeista on se, että keihäitä tosiaan oli vain YKSI (ja oletettavasti ainakin valtaosa hilpareista vastustajalla) - se tarkoittaa poikkeuksetta sitä, että vastapuolen on rynnäköitä ja tapettava keihäsmies nopeasti, tai muuten se häviää automaattisesti (varsinkin jos vastassa on hyvä keihäsmies, kuten sut sellaiseksi tiedetään). Toisaalta sisäsalissa treenaaminen on muutenkin luonteeltaan aika erilaista sotahuudossa. Mutta otahan hilpari jatkossakin kovempaan käyttöön!
Avatar
Gitoll
Herttua
Viestit: 583
Liittynyt: Lauantai, 19.05.2007 13:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Gitoll » Tiistai, 24.02.2009 13:50

Oli kyllä ilo lukea tätä, kun itse painiskelen samankaltaisten ongelmien kanssa. Itsehän olen valinnut keihään omaksi aseekseni ihan pelkästään oman fysiikkani vuoksi, eli olkapääni eivät kestäneet lainkaan pyörittävää tai nostavaa liikettä, jolloin miekan ja hilparin käyttö rikkoivat minut tunniksi tai kahdeksi. Jousi on ollut kakkos-aseenani, mutta siirryn siihen yleensä vasta kun olkapäät ovat keihäällä tökkimisestä jo hieman kipeytyneet.

Hilparia olen kuitenkin yrittänyt tutkiskella vaihtoehtoiseksi aseeksi itsellenikin. Sillä on niin mahtava vääntövoima ja se tuntuu sopivan joka tilanteeseen. Rivissä sillä on selkeät tehtävät ja yksinkin sillä pystyy tehokkaasti taistelemaan.

Viimeisin vierailuni Äänekoskella sai kyllä miettimään samaa kysymystä. Hilparimiehet jatkuvasti estivät keihäänkäyttöni ja taistelu oli todella vaikeaa jos vastassa oli hilpari. Puhumattakaan siitä, että hilparimiehet niittivät samalla riviämme. Tappolukuja harvoin katselen, koska pidän keihään tärkeänä tehtävänä tappojen lisäksi vastustajan rivin "pidättelemisen" ja monesti tikkaan kilpiinkin tietoisena siitä, etten tee tappoja.

Toisaalta samalla Äänekosken reissulla korostui tämä aikaisemmin mainittu, että keihäsmiehen tukemista ei juuri oltu harjoiteltu. Vain muutama taistelija pystyi tukemaan taisteluani niin, että pystyin keskittymään varsinaiseen tökkimiseen. Kohti hyppäävät vihollistaistelijat tulivat syliin asti jos ei itse osannut juosta pakoon ajoissa. Olen ollut selkeästi tehokkaampi kokeneempaakin riviä vastassa kun vierelläni on ollut taitava suojaaja.

Jos fysiikkani antaisi periksi vaihtaisin hilpariin, mutta toisaalta nämä uudet putket on vielä käytännössä kokeilematta ja katsotaan miten ne tuovat lisää vääntöä hilpareiden koukkailuja vastaan.

Sinua ajatellen kokeilisin useamman eri taistelijan vierellä taistelemista keihäällä ja hilparilla ja päättäisin vasta sitten. Uskon kuitenkin, että saat tappolukusi taas kuntoon kun löydät oikean sävelen oikean rämäkilven oikealta puolelta. :)
Avatar
Sefraim
Herttua
Viestit: 556
Liittynyt: Keskiviikko, 07.05.2008 15:41
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Sefraim » Tiistai, 24.02.2009 14:08

saloneju kirjoitti: Näin komentamiseesta kiinnostuneena hilpari on myös komentajan ase enemmän kuin keihäs.
Amen tälle, itsekin suosin hilparia keihään yli komentaessa, sillä keihäs tarvitsee aina sen kilpisuojan, ja vaatimuksena tuleekin yleensä olla keskellä riviä. Itse arvostan liikkuvuutta kun pitäisi vähän seurata tilannettakin ja antaa käskyjä.

Silti kuitenkin keihäs on käytännöllinen paikoittain, siksipä itse pidän huudossa hollilla molempia, ja vaihdan tilanteen ja skenaarion mukaan. Metsäisissä taisteluissa ehdottomasti hilpari jo kokonsa ja suuremman liikuteltavuuden takia. Kentällä jossa on tilaa rellestää, ehkä keihäs.

Tilannekohtaisuus ennen kaikkea.

Olen silti hilparimies yli keihään.
Jos Sotahuuto olisi korttipakka, Camulos olisi jokeri. Ikinä ei tiedä mitä siitä tulee loppujen lopuksi.

Entistä Camulosin komentoporr(s)asta. Kuninkaantekijät II - Pääjärjestäjä ½.

KT2 Hauholla 16-18.8.2013!
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Tiistai, 24.02.2009 14:51

Olen ollut Sotahuudossa molemmilla ja yhdyn kantaan että keihäs on rivimiehen kuningasase, hilpari yksin kekkalehtavan väline. Sotahuudon ärjyimmät telomiset on tehty aggressiivisesti tikkaavalla ja tasaisesti etenevällä keihäällä mutta yksin tuollaista tulosta ei voi tehdä, se vaatii tiimin tuen toimiakseen.

Itse kokisin kahdenkädenmiekan yksin heiluessa vielä julmemmaksi peliksi monipuolisempien lyömismahdollisuuksien vuoksi. Sellaista taitaa vain olla aika mahdoton rakentaa kestävänä ilman että sillä kolkkaa jonkun. Jos jollakulla on ideoita sellaisen rakentamisesta niin kertokaa toki. :roll:
Viimeksi muokannut JonTzu, Tiistai, 24.02.2009 19:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Tiistai, 24.02.2009 18:43

N.Hirvelä kirjoitti:Itse tarkoitin tuota tilannetta niin, että keihäät ovat selkeästi pitempiä kuin hilpari. Joten hilparilla on huono pistää mihinkään ja olla siten apuna omille keihäille, kun kantama ei riitä. Tilanne on tietysti täysin eri, jos vastustaja on hilparin kantamalla, vaikka keihäillä yltäisi kauempaakin (oletan kuitenkin tässä kohtaa vastustajan järkevämmäksi).
Oletuksena kaikki (järkevät) keihäät ovat hilpareita reilusti pidempiä.

Tässähän on kyse ihan sekä hilpari- että keihäsmiehen aktiivisuudesta. On hilparimiehen (ja muutenkin oman rivin) tyhmyyttä, jos sopivaa etäisyyttä ei osaa hakea. Mikäli vastustajalla on enemmän (tai pidempiä) keihäitä, on rivin tottakai mentävä lähemmäs.

Mikäli hilpari tulee lähemmäksi, joutuu keihäs joko taistelemaan hilparin lyöntietäisyydellä, tai vetämään askelta taakse oman rivin taakse. Tässä keihäs pystyy säilyttämään oman turvallisuutensa, mutta samalla uhraa tuntuvasti toiminta-sädettään sivusuuntiin. Näin ollen keihäs joutuu taistelemaan yksinomaan hilparin kanssa (ja välittömässä etäisyydessä), eikä iskukantama olekkaan enää 3-4 miehen päähän sivuille, mikä on huomattava menetys tehoon. Paikan vaihto on myös yksi ratkaisu keihäälle näissä tilanteissa.

On myös mietittävä, onko hilpari voittaja rivitaistelussa, jossa sai vastustajan keihään torpattua täydellisesti, vaikka keihäs vielä hengissä olisikin. Mikäli oman rivin keihäs teloo puolet vastustajan rivistä, ei sillä yksittäisellä vastustajan keihäällä ole enää mitään merkitystä, vaan hän on jo hävinnyt tilanteen.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Zinkki
Kreivi
Viestit: 460
Liittynyt: Torstai, 24.01.2008 19:22
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zinkki » Keskiviikko, 25.02.2009 00:06

Tosiaankin tässä on taas yksi vakavan itsetutkiskelun paikka. Itse olen tietoisesti päättänyt jättää keihäshommat muille ja keskittyä kilpeilyyn ja glaivella heilumiseen. Suurin syy päätökseen oli se että kyseisien aseiden käytössä on enemmän tekemisen makua. Tietysti monen mielipide lienee päinvastainen mutta omat tuntemuksethan sen ratkaisevat.

Hilpari on tosiaankin eri roolissa taistelukentällä kuin keihäs. Keihään ollessa parhaimmillaan staattisessa linjarytkeessä, hilparin ominta aluetta on skirmujoukkojen tukeminen, laitojen jyräys kuin myös vastustajan keihäiden riivaaminen ja omien toiminnan tukeminen linjassa. Avainkäsitteenä kuitenkin on agressiivisuus. Ei vain niiden iskujen lähettämisessä vaan myös käyttäjän liikkeessä.

Niissä jo monesti mainituissa Äänekosken treeneissä löysin itsekin paljon uusia ulottuvuuksia sekä keihään että varsiaseen linjakäyttöön liittyen. Huomasin silloin tällöin glaiveni kanssa olevani melkoinen riesa kaikille vastaan asettuneille keihäsmiehille. Eniten keskityin juurikin häirintään mutta ilman tappoja en minäkään linjassa ollessani jäänyt.

Voisin siis sanoa että varsiase on tehokas osa linjaa siinä missä keihäskin, joskin rooli on erilainen. Tämänhän todistaa esimerkiksi Kuolan erinomaisen tehokas hilparipatteri. Toisaalta se on myös skirmish-ase, jopa siinä määrin että jos itse olisin kilpimies, ja ottaisin taisteluparin yksittäin tai pareissa liikkuvien häröilijöiden teurastukseen, olisi parillani ehdottomasti hilpari tai glaive.

Yhteenvetona näiden aseiden rooleista siis: Hilpari on kaikkiin paikkoihin sopiva perustyökalu joka tarvitsee kuitenkin agressiivisen käyttäjän ja kilpimiehen tai useamman suojakseen. Keihään käyttö painottuu linjaan ja se on hilpariakin suojattomampi yksin ollessaan.
Hytti
Kreivi
Viestit: 489
Liittynyt: Maanantai, 27.02.2006 16:07
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hytti » Sunnuntai, 01.03.2009 18:50

Ei pidä tehdä kärpäsestä härkästä.

Tee niinku hyvältä tuntuu.

Tämä on sinun oma henkilökohtainen valintasi ja olen tyrmistynyt että olet tällaisen topicin ylipäätään luonut tänne. Hommaahan voisi paisutella siten että alkaa seuraavaksi miettiä että minkätyylinen keihäs/hilpari olisi kenties parempi ja millä tuzzaisi enemmän, pienemmällä vai isommalla runkoputkella? Kannattaa vaan kokeilla ja tehdä päätökset sen perusteella. Tosin jos koet tällaisen keskustelun auttavan valintaasi niin mikäs siinä. Minun mielestäni sillon kyllä lähdetään väärin perustein tekemään asevalintaa, mutta minä olenkin korven juntti eikä minulla ole viestejäkään tällä foorumilla kun vähä päältä 150.

Ei tosiaan pidä tehdä yksinkertaisesta asiasta vaikeaa. Palaan lauseeseen: tee niinkuin hyvältä tuntuu.
"Parempi pizza uuniin kuin vaaksa vaaraan"
-KuoLan Kaarti, Sotahuuto 2005-
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Sunnuntai, 01.03.2009 22:33

Toisaalta tästä on saatu aikaiseksi hyvää keskustelua keihäiden ja hilpareiden eroista toimintamallien suhteen, mikä saattaa helpottaa valintaa jollekin aloittelijalle, jolla ei ole mahdollisuutta laajamittaisesti testailla erilaisia keihäitä ja hilpareita.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Maanantai, 02.03.2009 13:31

Nimenomaan. Se, että käyttääkö Beautific keihästä vai hilparia loppupeleissä, on epäolennaista. Keskustelu aseiden eroista voi ainakaan pahaa tehdä?
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Bofferointi”