Ropeconin joukkueturnaus - pohdintaa formaatista

Keskustelu taistelutekniikasta, taktiikasta, harjoituksista ja bofferoinnista yleensä.

Valvoja: Ylläpito

Voisiko joukkueturnauksen formaatti olla mielestäsi parempi?

Kyllä
3
14%
Kenties, yleensä systeemejä voi parantaa
8
36%
Tuskin, ei kannata rikkoa toimivaa systeemiä
2
9%
Ei, nykyinen on hyvin todennäköisesti sopivin Ropeconin kontekstiin
4
18%
Ei kiinnosta, samantekevää minulle
5
23%
 
Ääniä yhteensä: 22
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Ropeconin joukkueturnaus - pohdintaa formaatista

Viesti Kirjoittaja Beatific » Perjantai, 01.08.2008 13:33

Tervehdys,

Tuomarinrekryketjussaan Gnomus kirjoitti, että joukkueturnaus on jälleen muotoa cup. Koska Gnomuksella on käytännössä aina ollut mielestäni hyvät perustelut asioilleen, haluan kaivaa niitä vähän esille :D

Taustana se, että omasta mielestäni yksilöturnaus muuttui viime vuonna rutkasti paremmaksi alkulohkojen formaatin muuttumisen myötä, ja olen pohtinut, voisiko vastaavaa muutosta saada toimimaan joukkueturnauksessakin.

Esimerkki uudeksi formaatiksi:
- lähtökohtaisesti 1 lohko, jossa jokainen jengi ottaa peräkkäin 2 (1-3, itse päädyin kahteen) matsia jokaista toista jengiä vastaan; jos tolkuttomasti (paljonko? EOS) jengejä, 2 lohkoa
- matsin voitosta saa pisteen, tuplista ei kumpikaan joukkue kostu mitään eikä niitä uusita
- lohkon kärkinelikko välieriin tyyliin 1. vs. 4., 2. vs. 3
- finaali ja pronssiottelu vanhaan tapaan

Hyviä ja huonoja puolia nykyiseen verrattuna
+ enemmän matseja per jengi, turnaus ei lopu aloittelijoiltakaan saman tien
+ ehkäisee cup-muodosta johtuvat paskamaisuudet: Veljekset vs. JuriAtteJoonas heti ekassa matsissa; jos samalta porukalta (esim. Rämä, Maahinkainen) tulee useampi tiimi, eivät ne joudu tiputtamaan toisiaan ennen aikojaan
+ tuplista rangaistaan asiaankuuluvasti
- vaatii, että porukkaa on paikalla melkoinen lauma lähes koko turnauksen ajan, kehiin hätistely vie turhaa aikaa
- EDIT: matsien määrä paisuu helposti - esim. 16:lla joukkueella - niin suureksi, että 2h ei enää riitä homman läpiviemiseen

Oikeastaan tuo viimeinen miinus on se syy, miksi arvelen, että cupissa on pysytty vielä tänäkin vuonna. En osaa sanoa onko se oikeasti ylitsepääsemätön este, vai voiko joillakin tempuilla lieventää saatikka kokonaan ehkäistä sen. Plussat mielestäni kuitenkin painavat enemmän.

Mutta tälle vuodelle voisi vielä ehtiä tehdä muutoksen, jos keskustelu paljastaa sen hyödylliseksi! Kommentteja?

P.S. Nykyään monesti (esim. lääketieteellisten) julkaisujen lopussa listataan kirjoittajien mahdolliset "conflict of interest"it, joten kerron tässä omani: oma porukkani on tähän mennessä ollut kohtuullinen, mutta ei se kaikkein kovin. Vuosien 2006 ja 2007 neljäs sija on ollut mahdollinen vain siksi, että kärkitiimi(t) ovat tulleet vastaan viimeistään välierissä. Yhdistettynä Windsorin luennon päällekkäisyyteen, olen taipuvainen näkemään "ottelukaavion paskamaisuuden" kenties painavampana kuin se oikeasti onkaan: missaan luennon, ja noutaja voi tulla heti ekassa matsissa.
Viimeksi muokannut Beatific, Perjantai, 01.08.2008 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Perjantai, 01.08.2008 14:04

Kyllä tuo minun puolestani voidaan muuttaa jos saadaan toimimaan käytännössä. Koko homma pitäisi saada mahtumaan kahteen tuntiin niin, että siinä on mukana huutelut, porukoiden areenalle saaminen, aseistuksesta sopiminen ja tappelut. Itselläni on tässä ollut tänä kesänä aikaa viemässä yksi Sotahuudon järjestäminen ja opinnäyte, joten en ole liiemmin vaivannut päätäni RopeConin turnauksilla.

Ajankäytöllisesti esimerkiksi 16 joukkueen cup on 8+4+2+1(+1 lisää pronssiottelulla) yhteenottoa eli yhteensä 16. Vaikka jokainen yhteenotto olisi paras kolmesta tuo on aika nopea/helppo vetää koska tuplaus samalla porukalla ja samalla varustuksella ei vie juurikaan aikaa.

Sitten vaikkapa 2 kertaa 8 joukkueen lohkot vaatisi otteluita 7+6+5+4+3+2+1 per lohko, eli yhteensä 56 jo ennen loppupään karsintoja. Jos tuohon otettaisiin karusti A1 vs B2 ja A2 vs B1 karsinta ja sen jälkeen pronssiottelu ja finaaliottelu olisi kasassa 60 matsia, eli aikaa yksittäiseen kohtaamiseen kaksi minuuttia. Siinä ajassa pitäisi saada porukka areenalle sovitussa varustuksessa ja vedettyä haluttu määrä matseja (se 1-3, beatificin mukaan 2).

Toki tuota saa nopeutettua jos lohkot voivat taistella samaan aikaan, mutta silloin tilaa joukkomatsiin on aika vähän. Samoin 4x4 joukkuetta olisi vain 6 kohtaamista per lohko. Tämä pohtiminen ja säätäminen on kuitenkin juuri sitä hommaa mihin minulla ei ole ollut aikaa tänä vuonna.

Yksilöturnauksessa uudistus saatiin aikaiseksi koska aiemmin oli käytössä 16 hengen cup, josta jatkoon meni 2 parasta, eli eli 14 paras kolmesta ottelua ja aikaa jäi aina reilusti yli. Kahdella 8:n hengen liigalla tulee otteluita 2x 28 ja aiemmasta poiketen molemmat liigat tappelee samaan aikaan. Eli 28 yksinkertaista ottelua vs 14 paras kolmesta ottelua.
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Perjantai, 01.08.2008 20:45

Pulmaksi nousee siis ottelujen määrä per käytettävissä olevat 2h. Erilaisilla tempuilla voisi nopeuttaa kiertoa, mutta tuo 2min per kohtaaminen on kyllä silti aivan liian vähän.

Suurin ongelma nykysysteemissä lienee sen yhden-kahden kärkitiimin muodostaman jyrän alle jääminen liian aikaisin.

Fiksuja ihmisiähän näillä foorumeilla riittää - kuka keksisi nerokkaan systeemin saada ehkäistyä tämä ilman että kohtaamisen määrä paisuu mahdottomaksi?

Ratkaisu on varmaan löydettävissä. Lupaan yrittää miettiä itsekin... ehkä se löytyy suunnasta 4x4. Samanaikaisia lohkoja tuskin kannattaa järjestää (jotenkin se tuntuu huonolta idealta, can't say exactly why).
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Keskiviikko, 06.08.2008 15:34

Ketku kirjoitti:Onhan noita finaalivaihtoehtoja vaikka kuinka paljon ja lisää saa vain keksiä. Jos haluaisi osallistujille jännemmän, niin finaalissa voisi toimia myös vaikka tuplaeliminaatio, jossa vastustaja arvotaan ja kahden tappion jälkeen on ulkona pelistä. Viimeiset pystyssä olevat ottavat sitten keskenään tappelun, kunnes parempi selviää.
Haa, vastaus taisikin löytyä toisesta ketjusta! Mites tuollainen, Gnomus? Yksittäinen kohtaaminen voisi puolestaan toimia paras kolmesta -periaatteella, viimeiset matsit taas paras viidestä.

Ja kohtaamisia kuudellatoista joukkueella tulee ... ööh ... äh ... vähemmän ... sen verran että vielä ehtii?

EDIT: Näyttäisi tulevan maksimissaan 2N-1 => 31 kohtaamista, voisi toimia!
Ks.
http://en.wikipedia.org/wiki/Double-elimination
Nätisti listattu tämän formaatin plussia ja miinuksia perus-cup -muotoon (single elimination) verrattuna.

Ainoa, mitä vielä jäin pohtimaan on kätevä tapa arpoa otteluparit välineistöllä kynä, arpa ja paperi.

EDIT2: Arvontaan esim. 16:lla joukkueella voisi toimia seuraava:
- otetaan nopat d2 (esim. kolikko), d4, d6, d8, d12 ja d20
- määritellään ensimmäinen ottelija 16:n listasta heittämällä d20; jos tulee yli 16, heitetään uudelleen
- määritellään tämän vastustaja heittämällä jälleen d20, ylimenneet jälleen uusitaan
- kun listassa jäljellä 12 joukkuetta joilla ei vielä vastustajaa, siirrytään käyttämään d12; jne., ... tätä jatketaan kunnes kaikilla yksi pari
- kunkin joukkueen ainakin kaksi ensimmäistä ottelua (mahdollisesti kolmekin, en funtsinut juttua ihan loppuun asti) voidaan arpoa jo ennen turnauksen alkua, säästää nopanpyöritystä ja säätöä itse turnauksen aikana

No joo, oli vähän tiivis ilmaisumuoto, mutta kenties ymmärsitte idean? Kenties parempikin tapa löytyy, mutta tuossa oli nyt yksi.

EDIT3: Osoitteessa
http://www.ipsedixit.net/croquet/articles/formats/
on kaavioita, joista päättelin, että kun ensimmäiset parit on saatu määriteltyä, rullaa lopputurnaus itseasiassa ilman nopan pyörittelyä. Kirjoittaja suosittelee käyttämään kakkoskaaviota; jos osanottajia on vähemmän kuin 16 (esim. 12), hän suosittelee käyttämään kolmoskaaviota.

Sitten etsimään softaa, joka voisi hoitaa tämän kokonaan...

EDIT4
Tuosta voisi olla iloa, sisältää double-elimination -kaaviot 3-20:lle joukkueelle
http://office.microsoft.com/en-us/templ ... 1435481033

EDIT5
http://www.northbyte.com/index.php?lang ... rneymaster
Polttaa, polttaa...

EDIT6
http://www.tourneyman.com/
Kokeilin tuota, se oli helpon ja toimivan tuntuinen. Haasteita, että tarvitsee sen vähintään 16 joukkuetta toimiakseen (ymmärtääkseni)

Gnomus, jos olet kiireinen, niin Assasiinit voinevat auttaa joukkueturnauksen paperitöissä & järjestelyissä ennen conia / sen aikana / itse turnauksen aikana. Tosin mahdollisille arvonnoille voi olla hyvä saada virallinen valvoja... :lol:
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Keskiviikko, 06.08.2008 16:49

Minusta tuo double-elimination näyttää verrattaen oikein hyvältä vaihtoehdolta. Tietynlainen kompromissi cupin iloja ja toisaalta myös lohkojen iloja sen osalta ettei yksi tappio tapa heti kaikkia mahdollisuuksia.
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Keskiviikko, 06.08.2008 16:59

Beatific kirjoitti: EDIT6
http://www.tourneyman.com/
Kokeilin tuota, se oli helpon ja toimivan tuntuinen. Tarvitsee sen vähintään 16 joukkuetta toimiakseen (ymmärtääkseni)
16 joukkuetta tosiaan tarvittiin, pienempää määrää jengejä softa ei näyttänyt osaavan double-eliminoida.

Syötin 16 joukkuetta ja kliksuttelin kokeeksi homman läpi. Helppoa & vaivatonta, tuolla softalla ei tarvita kuin järjestäjille kannettava, jolla riittää akkua turnauksen läpi (ja sateenvarjon pitelijä, jos sää ei näytä suotuisalta...). Demoturnauksessani Assasiinit luonnollisesti voittivat 8)

Mutta softat ja kaaviotemplatet sikseen, ne ovat vain järjestelykysymyksiä. Tuo double elimination saa ainakin tässä vaiheessa minun vankkumattoman kannatukseni.

Ja tarvittaessa olen käytettävissä käytännön järjestelyihin.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Keskiviikko, 06.08.2008 22:18

ZamboNet: Kun kerran olet muutenkin boffoturnauksen tuomarikuntaa, niin jos haluat hoitaa ryhmäturnauksen järjestelyt (ja käyttää double eliminate systeemiä) voin jättää homman sinun vastuullesi.

Lähinnä pitää saada homma kasaan annetussa kahdessa tunnissa (sitä ennen on yksilösemifinaali ja jälkeen yksilöfinaali) ja ohjeistettua niin, että kaikki osallistujat ymmärtävät miten tuo systeemi toimii. Ja tietysti yksi A4/A5 ilmoitustaululle josta selviää turnauksen rakenne ilmoittautumisen auettua.

Jos homma on minun organisoitavani niin en varmaankaan ala kikkailemaan.
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Keskiviikko, 06.08.2008 23:06

Varusteiden standardoinnilla voi ottaa epävarmuustekijöitä pois aikatauluista. Con-miekat käteen vaan kaikille - käytännössä se tulee kuitenkin olemaan linja kärkikahinoissa.

Zambo, ota nacki vastaan! Ja kuten sanottu, saat apua tarvittaessa, yksin ei tarvitse jäädä pähkäilemään tuon kanssa.

Esim. tänne ketjuun voidaan helposti laatia nuo ohjeistukset kaavioineen valmiiksi perjantaihin mennessä.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Keskiviikko, 06.08.2008 23:50

Enköhän minä voi sen käytännönjärjestelyt hoitaa, mutta mielelläni kyllä osallistuisin Juhanin ja Arton kanssa turnaukseen, jos he vain paikalle saapuvat, eivätkä ole krapulassa makuupussissa :D Jos turnauksen päsmäröinti estää osallistumiseni, sitten olen valmis tyytymään vanhaan cup-malliin.

Beatific, saako sinulle ulkoistettua ne taulukot tai mahdollisesti kannettavan?

Gnomus, ilmoittautuminen joukkueturnaukseen tapahtuu kuitenkin vanhaan tyyliin, joten sinulla lienee valmiina niitä ilmottautumispohjia jotka toimitat paikalle?

Minä voisin yrittää koostaa sen selkeän ja mahd yksinkertaisen selityksen turnauksen uudesta säännöstöstä ilmottautumislomakkeiden läheisyyteen.
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Torstai, 07.08.2008 08:31

Voi olla, että sain alkuperäisellä pitkällä postauksella kuusine editointeineen homman kuulostamaan hieman monimutkaisemmalta kuin mitä se onkaan.

Pelisysteemi yksinkertaisuudessaan sanallisesti:

"Otteluparit arvotaan (kuitenkin siten, että kaksi joukkuetta eivät kohtaa uudestaan ennen turnauksen loppua), ja kahden tappion jälkeen joukkue on ulkona. Ottelut ratkaistaan paras kolmesta -menetelmällä, toisin sanoen kaksi erää voittanut joukkue voittaa ottelun. Jos molempien joukkueiden kaikki soturit kuolevat ratkaisevassa erässä, erä uusitaan. Finaali ja pronssiottelu ratkaistaan paras viidestä. Ottelut otellaan Ropeconin turnausmiekoilla ja ilman haarniskointia (vrt. Sotahuuto), elleivät molemmat joukkueet ja turnauksen järjestäjä yksimielisesti toisin päätä ennen ottelun alkua (mittaviin ase- ja varustetarkistuksiin ei ole aikaa). Jos joukkue ei saavu paikalle otteluvuoronsa tullessa kohtuullisen ajan kuluessa, katsotaan joukkue hävinneeksi."


Tuon voi muotoilla vielä fiksumminkin, mutta siinä yksi mielestäni jo käyttökelpoinen selitys.

Mutta oikeastaan suurin homma tuossa ovat juuri ne taulukot (ja juuri oikealle määrälle osanottajia) - esimerkkitaulukko ilmolistan vieressä samalla tarjoaa samalla konkreettisen havainnollistuksen miten turnaus etenee.

...mutta nekin ovat onneksi jo laadittu! :)
http://www.crowsdarts.com/brackets/tourn.html
Tuosta vain printtaa oikean taulukon kun lopullinen osanottajamäärä on selvillä. Jos esim. printtaat valmiiksi taulukot 10-16, niin varmasti jokin niistä toimii. Ja minä voin hoitaa tarvittavat hätäprinttaukset viikonlopun aikana.

Turnauksen päsmäröinnin tuskin pitäisi estää osallistumistasi, ensimmäisten otteluparien arvontahan on (tuomarointia lukuunottamatta) ainoa paikka missä järjestäjä voi vetää kotiinpäin. Tehdään se vaikka yhdessä ja Gnomuksen valvovan silmän alla... :)

Olisiko homma jo tässä, vai tarvitaanko vielä panostani? Ilman muuta annan sen
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Torstai, 07.08.2008 09:07

Juu. Tuo selitys on ihan hyvä. Siihen vielä rinnalle se esimerkki turnauksen kulusta kaavion muodossa, niin pitäisi olla melko selvää. Pistänpä tulostaen nuo taulukot 10-16. Vai onko Gnomuksella kokemuksen syvällä rintaäänellä ehdottaa millaisessa haarukassa osallistuvien joukkueiden määrä on edellisinä vuosina liikkunut?
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Torstai, 07.08.2008 10:16

Kaksi huomiota.

Aiempina vuosina aselinjaus on ollut, että vapaat aseet kunhan vastustajankin mielestä asetilanne on reilu. Mikäli sopuun ei päästä mennään virallisilla aseilla. Eli sama asia hieman eri painotuksella. Aseistuksesta olisi hyvä sopia jo edellisen taisteluparin aikana jotta oman vuoron koittaessa ei tarvitse käyttää aikaa siihen. Jos siinä vaiheessa kun ottelu kuulutetaan ei ole aseet selvillä mennään virallisilla miekoilla.

Arpomiseen ei tarvita mitään erilaisia noppia. Hattu/muki ja 16 paperipalaa riittää.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Torstai, 07.08.2008 10:32

Eli sama asia hieman eri painotuksella.
Huomasin itse saman. Tulostan lappusen jossa painotus on kuten ennen.
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Torstai, 07.08.2008 15:13

Joo, ja tuo että "jos aseistus ei ole selvillä kun oma vuoro koittaa, mennään virallisilla aseilla" on erinomainen muotoilu.

Luulin että niitä noppia tarvittiin siinä vaiheessa kun en vielä tajunnut että tuollainen valmis kaavio hoitaa pelin kulun sen jälkeen kun on vain ekat joukkueet saatu arvottua.

Varmaan on aika turvallista linjata maksimimäärä kuuteentoista, sen jälkeen voi alkaa tulla jo vähän turhan kiire ottelumäärän kanssa.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Torstai, 07.08.2008 16:29

Ottelupuut on nyt tulostettuna varmuuden vuoksi väliltä 10-20. Myös ilmoittaumisen oheen laitettava info-lappu on tulostettuna. Eipä tässä muuta jäljellä kuin turnauksen läpivieminen :)
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Torstai, 07.08.2008 16:52

Yeah! Pistätkö huvikseen copy-pastena tänne lopullisen infolapun sisällön, niin kenties useampi on messissä formaatissa jo valmiiksi?

Lupaan pidättäytyä sanamuotojen ym. viilailuehdotuksista :P
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Torstai, 07.08.2008 16:57

Bofferoinnin ryhmäturnaus - info

Turnaus otellaan aiemmista vuosista poiketen double-elimination muotoisena (kts. Esimerkkikuva). Otteluparit arvotaan (kuitenkin siten, että kaksi joukkuetta eivät kohtaa uudestaan ennen turnauksen loppua), ja kahden tappion jälkeen joukkue on ulkona. Ottelut ratkaistaan paras kolmesta -menetelmällä, toisin sanoen kaksi erää voittanut joukkue voittaa ottelun. Jos molempien joukkueiden kaikki soturit kuolevat ratkaisevassa erässä, erä uusitaan. Finaali ja pronssiottelu ratkaistaan paras viidestä (kolme voittoa ratkaisee erän).

Aseistus on turnauksessa vapaa, mutta panssarointia ei käytetä (kilpi lasketaan tässä määritelmässä ”ei-panssariksi”). Aseistuksesta tulee kuitenkin sopia vastustajajoukkueen kanssa jo edellisen ottelijaparin taistellessa ennen omaa kohtaamista. Jos aseistuksesta ei päästä sopimukseen tai aseistusta ei ole sovittu ajoissa, taistellaan boffeorintiturnauksen virallisilla aseilla.

Jos joukkue ei saavu paikalle otteluvuoronsa tullessa kohtuullisen ajan kuluessa, katsotaan joukkue hävinneeksi."

Ryhmien tulee olla bofferointipaikalla sunnuntaina klo ___________ !!
Juu. Tuossapa tuo teksti. Sen alapuolella on se esimerkkikaavio.
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Torstai, 07.08.2008 17:01

Good! Areenalla tavataan! :twisted:
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Sunnuntai, 10.08.2008 22:21

Mielipiteitä miltä tänä vuonna käytössä ollut double-elimination tuntui käytössä?
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Sunnuntai, 10.08.2008 22:25

Vähän harmitti ettei päässyt tappelemaan kaikkia ryhmiä vastaan, mutta muuten tuntui kyllä oikein sujuvalta. En itse ollut tutustunut systeemin käytännössä lainkaan, mutta ainakin järjestäjillä oli selkeä kuva siitä missä mennään, joten ei tarvinnut sitten itse huolehtia että missäs vaiheessa me taas otellaankaan.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Maanantai, 11.08.2008 08:12

Saatiinko tosiaan pyöritettyä tuo systeemi vajaassa tunnissa läpi?

Meidän näkökulmasta homma tuntui toimivan. Arpaonni heitti heti vastaan sen pelätyimmän vihun, eli vanhalla systeemillä homma olisi kaatunut siihen. Tämän jälkeen kohdattiin hiljalleen kovenevassa järjestyksessä melkein kaikki muut joukkueet (1-2 porukkaa joista toinen Kuola taisi jäädä kokematta), kunnes finaalissa ensimmäisen kohtaamisen hirmut pyyhkivät taas meillä lattiaa... eli ihan kuin suunnittelin, hyvä systeemi :lol:

No vakavammin ottaen, yksittäisissä otteluissa meillä kävi mäihä, mutta siitä, että oltaisiin jotenkin onnekkailla lohko/ottelupareilla päästy pitkälle ei ollut pelkoa. Finaaliin saapuessa oli semmoinen olo, että kaikki muut kynnelle kykenevät on tosiaan kohdattu & voitettu, ikään kuin raivattu tie loppuun asti.

Kymmenellä pystyisi varmaan homman ottamaan lohkona, kuudellatoista tarvitaan tuplaeliminaatio. Cuppiin tuskin kannattaa palata.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Skylark
Sotalordi
Viestit: 1146
Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 09:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skylark » Maanantai, 11.08.2008 09:49

Laitoin excelin pyörimään. Taulukko laskee ottelumäärät eri muodoilla ja lukumäärillä. Tuplaeliminaation "laskukaavasta" ei ole ihan 100% varma, mutta parilla käsin tehdyllä testillä tuli oikea vastaus. Nopeudet vedetty hihasta, perustuen viikonlopun kokemuksiin. Yksilöturnausten alkulohkot kestivät vähän reilut puoli tuntia. Joukkueturnauskin ilmeisesti tunnin? Ei nyt jaksa spekuloida sitä sen enempää. Tuplaeliminaatio oli ainakin meidän kohdallemme hyvä asia ja muutenkin kaikki saivat sen toisen mahdollisuuden.

Kaavat:
N ottelijaa/joukkuetta:
lohko = N*(N-1)/2
cup = N-1
tupla = 2N-2
2lohkoa+finaali = (floor(N/2)*(floor(N/2)-1)/2) + (ceil(N/2)*(ceil(N/2)-1)/2) + 1

Kuva
Viimeksi muokannut Skylark, Maanantai, 11.08.2008 09:57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Maanantai, 11.08.2008 09:53

Ryhmäturnauksessa meni itseasiassa alle tunti. Noin 50 minuuttia. Ja ottelumäärän laskukaavahan löytyi Beatificin pistämistä linkeistä. Otteluita tulee 2N-2, jossa N on osallistuvien joukkueiden määrä.
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Maanantai, 11.08.2008 10:46

Jos luotamme vain yhden Conin tietoihin ja aiempien mututuntuntumaan näyttäisi siltä, että yksilöturnauksessa keskimääräinen ottelu kestää noin minuutin. Tunnin aikana ehtisi siten vetää 9 tai 10:n hengen lohkon jos mitään ylläreitä ei tule. Vähän ylimääräistä aikaa pitää varata siltä varalta, että homma ei toimi ja seuraava lohko/ohjelma ei viivästy sen takia. Joukkueturnauksessa näyttäisi menevän noin 3 minuuttia ottelu tämän vuoden perusteella.

Kannattaa kuitenkin huomata, että tänä vuonna sekä toimitsijat että kilpailijat tiesivät minne mennä ja toimivat rivakasti. Aikaa kuluu enemmän jos homma menee arpomiseksi.

Cup/tuplaeliminaatio systeemissä paras joukkemäärä olisi 2:n potenssi, eli 8, 16 tai 32. Nyt satunnaisjoukkueita rangaistaan tilanteen tasaamiseksi. Tuplaeliminaatio on tässä kuitenkin selvästi cuppia parempi koska se kykenee tasoittamaan tilannetta häviäjien sarakkeessa.

Edit: Yksilöfinaalin "tuntiturpaan" näyttää sisältäneen 92 voittoa, eli keskimääräinen ottelu on kestänyt siellä himpun alle 40 sekunttia. Tosin muutama matsi on selvä poikkeus ja nostaa keskiaikaa huomattavasti. Tuossa kuitenkin jonkinlainen pohja taistelunopeudelle tilanteessa jossa ei tarvitse säätää taistelijoiden vaihtamisen ja muun vastaavan kanssa.

Onko kenelläkään järkevää ideaa miten kehittää "tuntiturpaan" tyyliä niin, että tuplakuolemia ja nysväystä saataisiin karsittua? Tosin tuntiturpaan ei ole muutenkaan täysin tasapuolinen vaan satunnaisen epäreilu, joten senkin voi vaihtaa jos keksii jonkin tarpeeksi hienon vaihtoehtoisen ja näyttävän tavan sen tilalle. Jos ehdin ja muistan voisin vilkaista videolta kuinka monta kertaa kukin henkilö on kohdannut toisen ja sen jälkeen arvioida onko aloituspaikalla ollut paljoakaan väliä.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 11.08.2008 11:32

Tuplaeliminaatio toimi oikeasti hyvin! Paras esimerkki siitä tosiaan Assasiinit-Maahinkainen, jotka kohtasivat heti ensimmäisessä ottelussa ja olivat taasen finaaliparina. Tuossa pääsi ottelemaan oikeasti aika hyvän skaalan joukkueita, ja tuntui että lopputulokseksi jäi juuri sellainen lista kuin joukkueet ansaitsivatkin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Bofferointi”