Miekan pituus

Keskustelu taistelutekniikasta, taktiikasta, harjoituksista ja bofferoinnista yleensä.

Valvoja: Ylläpito

Minkä pituista miekkaa käytät yhdellä kädellä?

Lyhyempi kuin 50 cm
2
2%
50-59 cm
3
3%
60-69 cm
8
8%
70-79 cm
12
12%
80-89 cm
17
16%
90-99 cm
21
20%
100-109 cm
22
21%
110-120 cm
10
10%
Pitempi kuin 120 cm
9
9%
 
Ääniä yhteensä: 104
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Tiistai, 01.04.2008 02:20

JonTzu kirjoitti:
Pahistonttu kirjoitti: Harjoittelemalla sillä aseella, mitä tositilanteessa käyttää, saavuttaa myös sen edun, että pitkällisen käytön myötä aseesta tulee osa käyttäjäänsä, sen mitat, ominaisuudet ja mahdollisuudet tuntee kuin oman kätensä, terä on juuri siellä missä tahdot sen olevan ja tiedät aina kuinka paljon siinä on voimaa, nopeutta ja ulottuvuutta.
Eikös tämä ole huono juttu? Tuossahan oppii jotain välinespesifiä jota ei voi yleistää muuhun...
Kyllähän minäkin käytän harjoituksissa keihäitä, hilpareita ja erilaisia miekkoja ja kilpiä, osittain vaihtelun vuoksi ja osittain siksi, että oppisin niitä hyvin käyttämään.
Kuitenkin, vuosien treenaamisen jälkeen, sen oman spesiaaliaseen (sen jonka otat tärkeimpiin matseihin) käytön hiominen äärimmäiselle tasolle, on mielestäni tehokkaampaa, kuin useamman aseyhdistelmän treenaaminen melko hyväksi.
Aloittelijalle, tietysti annan ensiksi käteen pienen kilven ja lyhyen miekan, jotta se jo mainittu rohkeus mennä lähelle opitaan, ja koska lyhyen ja kevyen terän hallinta on helpompaa, kuin pitkän, jolloin lyöntikulmat ja muut aiemmin mainitut asiat opitaan helpommin. Itse olen ajatellut tähän asti treenausta omasta näkökulmastani (kymmenen vuotta lajia, enemmän tai vähemmän aktiivisesti), jolloin perusteet ovat jo varsin hyvällä mallilla, ja treenissä keskitytään, enemmänkin kunnon ylläpitoon, aloittelijoiden koulutukseen, ja sen oman miekan täydelliseen hallintaan.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Pöne
Nostoväki
Viestit: 7
Liittynyt: Lauantai, 23.02.2008 01:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pöne » Maanantai, 11.08.2008 19:38

Olen tässä harrastanut boffausta viime talvesta ja jotenkin vain olen ruvennut rakastamaan Claymoreja. Aloitin harrastamisen hieman alle 90cm miekalla, mutta kun pääsin kokeilemaan kaverin William Wallace tyylistä kahdenkäden vallannäyttäjää, oli sydämeni viety. Väsäsin muutamaa päivää ennen SH08:sia oman Claymoren, jota melkein heti tapahtumassa alettiin haukkua Conaniksi . Pituutta miekallani on lähes itseni verran, eli n. 160cm olisi aika hyvä arvio. Kaikkein parhaimmat hetket olen kokenut, kun olen saanut vastaani selkeästi lyhyemmän kaverin. On vain riittänyt, että lyö vastustajan kilven yläreunaan tämän suojatessa itseään; yksinkertaisella PVC-putkella varustettu terä osuu taipuessaan kaverin päähään. Myöskin vihollisen sivustaan päästessä on tullut paljon tappoja, sillä miekka on tarpeeksi pitkä huomiotaherättämättömään tökkimiseen, mutta silti tarpeeksi lyhyt toimiakseen ketterästi ja nopeasti. Treeneissä toki harjoittelen myös lyhyemmällä miekalla.
Kaappibarbaari!
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Maanantai, 11.08.2008 22:00

Omistamani (Skotlannista hankittu) teräs claymore on noin 140cm pitkä, josta noin 40cm koostuu ponsi-kahva-väistin -osasta.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
goblintaikuri
Herttua
Viestit: 887
Liittynyt: Lauantai, 12.04.2008 21:01
Paikkakunta: Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja goblintaikuri » Tiistai, 12.08.2008 08:00

Ei se pituus vaan se paksuus.
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Tiistai, 12.08.2008 08:06

Pöne kirjoitti:Kaikkein parhaimmat hetket olen kokenut, kun olen saanut vastaani selkeästi lyhyemmän kaverin. On vain riittänyt, että lyö vastustajan kilven yläreunaan tämän suojatessa itseään; yksinkertaisella PVC-putkella varustettu terä osuu taipuessaan kaverin päähään

Mun mielestä tällainen aseen käyttäytyminen tulisi kieltää säännöissä. Se, että miekkaa käytetään kuin isoisän onkivapaa, ei ainakaan minun silmiini näytä kovin hyvältä..

:evil:
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Tiistai, 12.08.2008 14:08

Se onkin tietääkseni kielletty säännöissä. Tiedän, että tarkastettavia aseita on tuhansia ja kiirettä pitää, mutta esim. juuri noissa pitkissä kahdenkäden miekoissa varmasti helposti unohtuu tuo lerppumaisuuden testaaminen. Ei sillä, en itse ainakaan huomannut yhtäkään lerppuasetta tai kuollut lerppuiskun takia. Toivottavasti asia on näin tulevaisuudessakin. :)

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Tiistai, 12.08.2008 14:10

Huonolla torjunnalla, pienikin (hyväksyttävä) jousto riittää, kunnollisen torjunnan kiertäminen joustolla tosin tekee aseesta hyvin epäilyttävän.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Pöne
Nostoväki
Viestit: 7
Liittynyt: Lauantai, 23.02.2008 01:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pöne » Torstai, 14.08.2008 12:16

Niin, siis ei se miekka nyt ihan holtittomasti taivu, nämä tapot ovat tulleet silloin, kun kaverilla on ollut pieni kilpi ja torjunut huonosti. Jos vastustaja on osannut torjua kunnollisesti vaikka sitten vain Bucklerilla, ei miekka ole saanut tappoa aikaiseksi epärealistisen lerppumaisuuden takia. Väittäisin miekkani taipuvan suurinpiirtein saman verran kuin aito vastaava. Toisaalta taas terä on melkoisen altis taittumiselle ja esim. varsiaseiden kanssa melkoisen huono vääntötilanteeseen jouduttaessa, joten mielestäni aseeni hyvät ja huonot puolet eivät kaadu epärealistisuudessa kummallekkaan puolelle.
Taisi tulla tuossa aiemmassa viestissä hieman liioiteltua näin jälkihurmoksessa, pahoittelen :wink: .
Kaappibarbaari!
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Torstai, 14.08.2008 14:20

Aito claymore joustaa vain lappeen suuntaan.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Torstai, 14.08.2008 15:31

Aito käytännössä mikä tahansa miekka joustaa vain lappeen suuntaan, jos siihenkään?

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Torstai, 14.08.2008 15:52

Hyvä miekka joustaa, eli kestää. Pistomiekoista löytyy noita joka suuntaan joustavia, mutta kuten varmasti kaikki tiedämme, claymore on lyömämiekka :D
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Torstai, 14.08.2008 16:14

Pistomiekoista löytyy noita joka suuntaan joustavia
Eikä muuten löydy. Kyllä niilläkin on se tietty suunta mihin ne on tarkoitettu joustamaan.
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Torstai, 14.08.2008 16:28

Totta, mutta iskettäessä täydellä voimalla esimerkiksi kilven reunaan, niin ne juoustavat myös "väärään suuntaan", eivät välttämättä paljoa, mutta joustavat. Tämä ei tietenkään päde kaikkiin pistomiekkoihin, mutta sieltä jos jostakin löytyy vaikka minkälaisia sukkapuikkoja.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Bofferointi”