Armejaturnauksen suunnittelua

Valvojat: JonTzu, Zaibe, Kantti, Delvor

Avatar
Valaskasa
Soturi
Viestit: 26
Liittynyt: Maanantai, 12.07.2010 12:54
Paikkakunta: Espoo

Armejaturnauksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Valaskasa » Keskiviikko, 02.07.2014 20:37

Tuleva armejaturnaus tarjoaa hyviä mahdollisuuksia taktiikoiden suunnitteluun.
Edessä on 5 erilaista skenaariota joissa vastustaja tunnetaan etukäteen ja se on tarpeeksi pieni tarkkaa analyysiä varten.
Armejaturnauksella mitataan se, kenen armeja on "oikeasti paras" ja sen vaikutus omaan ja vastustajien moraaliin on taatusti suuri, siksi turnauksessa on voittaminen entistä tärkeämpää.

Miten me taistelemme turnauksessa :?:

Mitä vastustajat tekevät :?:

Tässä omia näkemyksiäni:

Venetsia (90):
Perkele (43), Muerte (18), Rotat (10), Galenit (11), Jesus Imperator (8)

Perkeleellä ja Muertella on tapana miettiä taistelussuunnitelmat etukäteen eli tältä armejalta voi odottaa kaikenlaisia temppuliikkeitä.
Muerte ja Jesukset ovat ensiluokkaisia skirmaajia mutta meidän kevyet voittavat mikäli vastustajalla ei ole tilaa perääntyä.
Luulen että rynnäköinti sivustaan ja koukkaus Perkeleen selkään olisi tehokas taktiikka.


Saksa (96<):
Fähnlein Papagei (Landsknecht) (46), Rämä (26), Peikonriski (12), Norppasoturit (9)

Tietääkseni Peikonriski koostuu Vornan ja Riskiretkeläisten jäsenistä, eli varusteina raskaat panssarit ja isot kilvet(?), toimivat luultavasti Rämän tukiosastona.
Saksan armeja vaikuttaa heikolta skirmaajien suhteen; Rämä, kohtuullisen hitaana ryhmänä, on helppo koukata ja Landsknechtit ovat huonoja heittoaseita ja kahdesta suunnasta tulevia hyökkäyksiä vastaan.
Mutta miten me toimimme siinä tapauksessa että Rämä+jämät ja Landsknechtit erkanevat, kumman Maahinkainen hoitaa ja kumpi tuhotaan ensimmäisenä?


Espanja (90):
Sos+Lesket (40), 13. Kompannia (21), Goblinit (14), FSC (11), Kylähullut (4)

Espanjalla on suuret erot ryhmiensä nopeuksissa. Tuhotaan vastustajan kevyet ryhmät nopealla hyökkäksellä ennen kuin SOS pääsee taisteluun mukaan ja viimeistellään se murskaavalla ylivoimalla.


Napoli (93?):
Kuola (35), Camulos (28), Graalin hurtat (17), Ajan kaarti (10), Wäen Weljet (3)

Mielestäni vaarallisin vastustaja; Napoli on pelottavan nopea armeja. Luulen kuitenkin, että Sohu-Camulos on heikompi kuin Noxbossa nähty tehokas porukka.
Itse lähtisin liikkeelle leveällä muodostelmalla ja koittaisin hyödyntää mahdollisia aukkoja vastustajan linjassa, Kuolan ja Hurttien etenevä liike avaa selkäpaikkoja josta ne on helpompi tuhota.


Kirkkovaltio (101):
Etelän imperiumi (54), Sparta/Vishna Grim (24), Rutto (16), Wanainmaa (4), Fianna (3)

Kirkkovaltion heikkous on valtava Imperiumi joka on hidas reagoimaan muutoksiin meidän muodostelmassamme. Tasapainottamassa ovat taktisesti taitavat Sparta ja Rutto.
Samankaltainen taktiikka kuin Espaniaa vastaan voisi toimia; pari skirmaajaa pitää Imperiumin kiireisenä kunnes kaikki muut vastustaja on tuhottu.
Pienellä kentällä voimme vaihtoehtoisesti hyökätä nopeasti ja viedä tilan Spartalta ja Rutolta, luottaen siihen että Maahinkainen kestää Imperiumia vastaan.


Olisiko muilla ajatuksia aiheesta?

Editoin Wäen veljet Napolin puolelle, Saksan vahvuus kasvaa yksilöilmojen myötä.
Viimeksi muokannut Valaskasa, Lauantai, 05.07.2014 07:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Artillery adds dignity to what would otherwise be a vulgar brawl."
"Nyt on kyllä aika larppaustekniikka."
Kuva
Profiilikuvan ottanut Liisa Salonen.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Armejaturnauksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja saloneju » Perjantai, 04.07.2014 00:02

Ehdottomasti sitä mieltä että käydään kaikki viisi skenaariota yksitellen läpi jo etukäteen ja pe iltana johtajapalaverissa (vaikka toki tapahtuman eteneminen muuttaneekin toimintamalleja, mutta onpahan jotain mistä lähteä). Palaillen asiaan ehtiessäni, laittakaahan muutkin ajatusta tulemaan!
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Avatar
höplimö2
Kreivi
Viestit: 354
Liittynyt: Lauantai, 12.01.2008 23:20
Paikkakunta: Vantaa

Re: Armejaturnauksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja höplimö2 » Perjantai, 04.07.2014 21:38

Loistava analyysi :P Eipä juuri löydy lisättävää. Tässä meikäläisen mietteitä...

Mitä meidän armeijan pitää tehdä/käyttää on liike. Moni muu armeija on selvästi hitaampi kuin me. Pyritään viemään vastustajalta tila pois ja hyödynnetään paikallinen ylivoima tehokkaasti, niin päästään pitkälle. Ainoa joka voi vastata rajusti liikkeellä meitä vastaan on Napoli.

Napolia vastaan uskon, että Kuolan tuhoaminen olisi ratkaiseva tekijä. Heidän liike määrää kumminkin koko muun armeijaan liikkeen sekä momentin. Otetaan luulot pois kieroista savolaisista ja estetään heidän liike.

Venetsia on mielenkiintoinen vastustaja. Skirmaustaitoa löytyy mutta ehkä jopa liikaakin. Perkele joutuu helposti yksin pelaamaan linjaa. Tosi taktisia kommervenkkejä tullaan kyllä näkemään varmasti Venetsialta. Hidastetaan Perkelettä ja jyrätään muut nopeasti. Tai tuhotaan Perkele heti aluksi, jonka jälkeen armeijalla ei ole selkärankaa.

Saksa on kyllä mielenkiintoinen kattaus. Puolet heidän armeijastaan koostu Landsknecteistä. Jos käy niin kuin Topi arvelee. Luulen, että Maahinkaisen kannattaa pyyhkäistä Landsknecteistä yli HETI. Me muut pystytään sillä välin pelaamaan liikkeellä muita vastaan tehokkaasti ja tarvittaessa sitomaan.

Espanja löytyy skirmaajia sekä Linjaa, mutta tosiaan ryhmien väliset nopeus erot ovat todella suuret. Pelataan skirmut pois ja jyrätään Sos lopuksi.

Kirkkovaltio: Samaa mieltä Topin kanssa, ei mitään lisättävää.
Joni kirjoitti:Spitaaliset ovat älyttömiä, kovia Sotureita.
Kuva
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Re: Armejaturnauksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Triks » Sunnuntai, 06.07.2014 13:44

Villiä spekulaatiota ja tajunnanvirtaa, beware.

Venetsia (90):
Perkele (43), Muerte (18), Rotat (10), Galenit (11), Jesus Imperator (8)

Pidän Venetsiaa meidän kannaltamme aika haasteellisena vastustajana. Perkele armeijan runkona on tyypillisesti melko hitaasti etenevä, mutta edestä hankalasti tuhottava. Isohkon Muerten sijoittumista armeijan kokoonpanossa on vaikea ennustaa, taistelevatkohan pitkine pikeineen Perkeleen laidalla/seassa vai pyrkivätkö esim. Jesusten kanssa aggressiivisesti meidän selustaamme? Pidän jälkimmäistä todennäköisenä. Meidän kevyet ryhmät eivät mun mielestä voi haastaa ainakaan Muertea ja Imperatoreita yhdessä ilman ULi:n tukea. Jos kenttä on pieni, siitä lienee meille etua. Kuulostaisi mehukkaalta, jos ULi pääsisi tekemään tuhoa Perkeleen kylkeen heidän ollessaan edestä kontaktissa Maahinkaisen kanssa. Jos Perkele pystytään tuhoamaan minimitappioin, niin voittanemme helposti. Jos Maahinkainen ja Perkele eliminoivat toisensa 1:1, olemme hankalammassa tilanteessa.

Muita huomioita: Rottien heittokeihäät. Tappavat niillä käsittääkseni melko tehokkaasti myös panssaroituja keihäsmiehiä linjasta, joten kilpitaistelijat tarkkoina. Ollaan lukumäärällisesti altavastaajina kaikissa otteluissa, joten turhat kuolemat pitää karsia pois.

Saksa (96<):
Fähnlein Papagei (Landsknecht) (46), Rämä (26), Peikonriski (12), Norppasoturit (9)

Taif... ei kun Saksassa on myös pala purtavaksi. Landsknechtit eivät vaikuttaneet Noxbossa erityisen pelottavilta, mutta sitkeiden huhujen mukaan kyseessä oli tarkoituksellinen hämäys. Landsknechtit ja Rämä pelaavat varmasti hyvin yhteen, myöhäisten armeijajakojen takia yhteistreeni jää kuitenkin vähäiseksi/olemattomaksi, toisin kuin 2012. Peikonriski on luultavasti raskaahko ryhmä ja ainakin Vornalla oli muistaakseni taipumusta itsemurharynnäköihin. Luultavasti ovat tosiaan Rämän tukiryhmä tai muuten toimivat Rämän ohjeiden mukaisesti. Huomionarvoista on melko heppoiset laidat (mikäli Norpat on sijoitettu sinne); Saksa nujerretaan hyvällä liikkeellä. Heti ottelun alkuun pitäisi pyrkiä Saksan ympärille. Tää on nyt ihan mutua, mutta mun mielestä Maahinkaisen suora rynnäkkö edestä Landsknectia päin kuulostaa vähän huonolta ajatukselta, koska osaavat kyllä joustaa alta pois, kylki jää auki ja Rämä osaa kyllä hyödyntää sellaiset paikat.

Muita huomioita: Mikä on Ranskan jousitilanne? (Chevaliersilla ei ole jousia.) Landsknechtit lienevät pääosin panssaroimattomia, joten jousilla voitaneen helposti harventaa rivejä. Ensisijaisesti tietysti johtajat ja yksilötaidoltaan huomattavat kaverit pois.

Espanja (90):
Sos+Lesket (40), 13. Komppania (21), Goblinit (14), FSC (11), Kylähullut (4)

Espanja on mun mielestä paperilla vähiten uhkaavalta kuulostava. Ei juuri lisättävää Topin ja Villen viesteihin. 13. Komppanian kärsivällisyyden en usko riittävän SOS+Leskien verkkaiseen tahtiin, saattavat ehkä tehdä ja toivottavasti tekevätkin rynnäkön, johon SOS+Lesket eivät ehdi mukaan.

Napoli (93?):
Kuola (35), Camulos (28), Graalin hurtat (17), Ajan kaarti (10), Wäen Weljet (3)

Napoli pystynee muita vastustajia kovempaan liikkeeseen. Kuolan ja Hurttien uskoisin pelaavan hyvin yhteen, miten vastaamme tähän? Camulos on iso, mutta jos eivät pääse kontaktiin samaan aikaan Kuolan ja Hurttien kanssa, vaikutus ei välttämättä ole niin pelottava ja saatamme saada aikaan paikallisen ylivoiman Kuolaa ja Hurttia vastaan. Noxbossa Camulos oli melko tehokas, eivätkä he välttämättä enää lähde käpälämäkeen ainakaan huomattavasti pienemmän vastustajan edestäpäin kohdatessaan, joten sen varaan ei voida laskea. Ovat myös saaneet yksilötaidoltaan melko kovia vahvistuksia. Armeijan pienemmät ryhmät eivät liene uhkia, vaikka Wäen Weljet onkin ilmeisesti sangen raskaasti panssaroituja.

Kirkkovaltio (101):
Etelän imperiumi (54), Sparta/Vishna Grim (24), Rutto (16), Wanainmaa (4), Fianna (3)

Kirkkovaltiota pidän Venetsian tavoin erittäin haastavana vastustajana. Ovat myös lukumäärältään suurin armeija siinä missä me olemme pienin. Imperiumi on Perkeleen tavoin iso ja tyypillisesti hitaasti etenevä, mutta edestä hankalasti tuhottava. Imperiumi on treenannut paljon, mutta riveissä on kuitenkin 17 ilmeisesti täysin uutta taistelijaa. Imperiumi on myös ollut haavoittuvainen selästä ja reagoinut hitaasti taistelun alettua tapahtuviin muutoksiin vastustajien muodostelmissa, joten tässä on ehkä meidän mahdollisuutemme. Jos laitamme Maahinkaisen (ja ULi:n?) Imperiumia vastaan ja toivomme, että Maahinkainen tuhoaa Imperiumin riittävän nopeasti ja jää vielä eloon liittyäkseen muun armeijan taisteluun Sparta/Vishnaa ja Ruttoa vastaan, niin ollaan kyllä hävitty.

Mietinkin, että olisiko meidän mahdollista edetä lähes kontaktiin asti antaen ymmärtää, että Maahinkainen (ja ULi?) olisi kohtaamassa Imperiumin edestä ja juuri ennen kontaktia ryhmä vaihtaisikin paikkaa siirtyenkin Sparta/Vishnaa ja Ruttoa vastaan (oletan näiden ryhmien toimivan yhdessä ja pyrkien muodostamaan mahdollisimman vahvan laitajyrän). Imperiumi ei välttämättä ehdi reagoida tähän ja meidän kevyet pystyisivät ehkä pitämään hämmentynyttä Imperiumia kiireisenä nopealla liikkeellä ja härkkimisellä, kun Maahinkainen (ja ULi?) suoriutuisivat mahdollisimman ripeästi Sparta/Vishnasta ja Rutosta. Ongelmia voi tulla siinä kohdassa, jos ja kun Sparta/Vishna ja Rutto ottavatkin aloitteen ja lähtevät etenemään heti ottelun alettua, niin kuin he ehkä todennäköisesti tekevät?

Joo, en tiiä, vaikeeta on.
"Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja."
Kuva
Avatar
Arskaaja
Herttua
Viestit: 677
Liittynyt: Sunnuntai, 20.04.2008 17:12
Paikkakunta: Kerava

Re: Armejaturnauksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Arskaaja » Sunnuntai, 06.07.2014 14:14

Tosissaan varsinaisten skirmaajien puuttuminen meiltä tulee vaikuttamaan peliin huomattavasti, pitää nopeasti tuhota keskitetysti vihollisen ryhmiä eikä saada mennä skirmien imuun. Veteraani skirmuryhmiä vastaan pelatessa tästä tuleekin sitten varmasti haastavampaa. Napolin Camulos voi muuttaa peliä paljon, mutta sen teho on kuten aikaisemminkin mainittu vähän auki. Isot raskaat ryhmät kuten Perkele ja Sos eivät sinänsä tule olemaan ongelmapähkinöitä hitaan liikkuvuutensa ansiosta. Unelmatilanteessa juurikin Maahinkainen + ULi sivustasta/selustasta combo tulee olemaan tehokas, kunhan saadaan näitä paikkoja vain luotua mahdollisimman paljon, simppelisti vaikka pelaamalla aikaa osalla ryhmistä pitäen vihollisen tarjottimella sivustarynnäkköille. Tässä vähän nopeasti mietteitä, ei mitään rakettitiedettä :)

EDIT: Saa kyllä jälleen kerran mielenkiinnolla odotaa viikonloppua, Landsknecht ja Imperiumi tulevat olemaan suurimpia muuttujia tässä SoHussa
"After the game, the king and the pawn go into the same box"
Kuva
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Armejaturnauksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja saloneju » Sunnuntai, 06.07.2014 22:26

Noniin, keitinpä kasaan luonnokset meidän taistelusuunnitelmasta skenaario skenaariolta, ottaen huomioon mitä on aiemmin puhuttu ja mikä on minun näkemys aiheesta Maahinkaisen tämän vuoden komentajana. Lähdin aika pitkälti sen ajatuksen kautta, että meillä on jokaisessa skenaariossa muutamia kriittisiä maalauksia, jotka kannattaa ottaa huomioon. Eli lähtökohtaisesti ryhmittäydytään aina ennen skenaarion alkua siten, että Maahinkainen on keskellä edessä, ja muut ryhmät valmiina shufflaamaan heti torven soittoa (sikäli kuin etäisyys huomioon ottaen on mahdollista). Mikäli etäisyys ei anna myöten vaihtaa soiton jälkeen, jätetään vain kriittisimmät 1 tai 2 ryhmää odottamaan torvea ja tekee vain kaikista tärkeimmät vaihdokset. Jos vastustaja vastareagoi vaihdoksiin vielä tässä vaiheessa, jätetään leikki sikseen ja mennään parhaalla mahdollisella vauhdilla koko rintaman leveydeltä kontaktiin ja toivotaan että saadaan vastustaja vaihdokseen reagoimisen vuoksi kiinni vielä housut kintuissa.

Perusajatus aina sama: Maahinkainen sitoo ison klimpin, VWB tekee vastarynnäkön vastustajan rynnäkköryhmään (jos löytyy), Ulfnar+ tarvittaessa Chevalier screenaa vaarallisimman skirmiosaston, Uli menee pehmeimmästä läpi ja aloittaa laitajyräyksen. Venetsia ja Kirkkovaltio aiheuttavat muita enemmän kysymysmerkkejä.
Kelpaako? Muutoksia, kehitysehdotuksia? Kaikki uusiksi?

PS. Me ollaan pienin armeija. Mistäköhän johtuisi? :wink:



Skenaario 1: Ranska (87) – Venetsia (90)
Vastassa: Perkele (43), Muerte (18), Rotat (10), Galenit (11), Jesus Imperator (8)

Maahinkainen ryhmittyy keskelle, ottaa suunnan kohti Perkelettä ja sitoo vähintään Perkeleen kokonaisuudessaan itseensä. Jos Noxbon vääntöihin on uskominen, Maahinkainen voittaa tämän leikin ajan kanssa. Jos vastustaja yrittää uudelleenryhmittäytyä estääkseen tämän, reagoidaan sen mukaisesti.
Ulfnar ja Chevalier levittää toiselle laidalle niin laajalla kuin mahdollista, Uli menee mahdollisimman kovalla liikkeellä läpi toiselta puolelta VWB:n tukemana. Jos Muerte tulee pikeineen jatkamaan vastustajan linjaa, meidän ei tarvitse muuta kuin levittää rintamaa vastustajaa leveämmäksi ja syödä se molemmilta laidoilta. Jos näin käy, se on meille optimaalia. Jos taas Muerte skirmaa, pystyykö Uli menemään siitä läpi tai vaihtoehtoisesti, pystyykö Ulfnar sitomaan sen riittävän luotettavasti?
Maalaukset:
Maahinkainen -> Perkele;
jos Muerte skirmaa -> Ulfnar sitoo



Skenaario 2: Ranska (87) – Saksa (96)
Vastassa: Landsknecht (46), Rämä (26), Peikonriski (12), Norppasoturit (9)

Mikäli Saksa tekee aiemmin spekuloidun jakaantumisen kahtia (tai vaikka ei tekisikään), Maahinkainen ei oletusarvoisesti pysty missään nimessä ottamaan ei-perseilevää Landsknechtia riittävän luotettavasti vastaan ja tuhoamaan sitä, siihen tarvitaan meidän kevyempiä osastoja. Maahinkaiseen kannattaa suhtautua tänä vuonna ennemminkin Perkeleen kaltaisena jyystö-osastona joka sitoo ja hakkaa, mutta ei mene normaalivuosien tapaan isolla liikkellä ja wäellä&woimalla läpi laidasta.
Optimaalitilanteessa me halutaan minun näkemykseni mukaan tehdä seuraavaa: Maahinkainen ottaa suunnan kohti Rämää ja osaa Landsknechtistä ja ottaa vastaan Peikonriskin todennäköisesti pian tulevan rynnäkön kylkeensä. VWB odottaa ja rynnäköi Peikonriskin yli vastarynnäköllä. Ulfnar maalaa loput Landsknechtistä ja sitoo niitä, Uli menee parasta mahdollista vauhtia Norppasotureiden yli ja lähtee siitä rullaamaan loppuarmeijaa.
Jos vastustaja lähtee jakamaan voimia, pysytään ja mennään kontaktiin yhtenä rintamana ankkurina Maahinkainen -> Rämä.

Maalaukset:
Maahinkainen -> Rämä & Peikonriski
VWB -> Peikonriski (vastarynnäköllä)
ULi -> Norppasoturit -> laitajyräys käyntiin



Skenaario 3: Ranska (87) – Espanja (90)
Vastassa: Sos+Lesket (40), 13. Kompannia (21), Goblinit (14), FSC (11), Kylähullut (4)

Maahinkainen sitoo Sos+Lesket+13. Komppania –yksikön levittämällä laajalle. Jos SOS etenee vauhdilla päin, Maahinkainen joustaa vauhdilla taaksepäin ja jättää SOSsin eteen mahdollisimman vähän miestä, kuitenkin sitoen koko yksinkön. Kun 13. rynnäköi Maahinkaisen kylkeen, VWB torppaa vastarynnäköllä. Ulfnar screenaa Goblinin ja tarvittaessa Kylähullut, Uli menee läpi FSC:stä (ja tarvittaessa Kylähulluista) taakseen katsomatta ja tuhoaa SOSsin. Tämän suunnitelman toteutuminen ja onnistuminen näyttää paperilla nähdäkseni kaikkein todennäköisimmältä kaikista viidestä skenaariosta.

Maalaukset:
Maahinkainen -> Sos+Lesket + 13. Komppania
VWB -> 13. komppania (vastarynnäköllä)
Uli -> FSC+Kylähullut -> laitajyräys käyntiin


Skenaario 4: Ranska (87) – Napoli (93)
Vastassa: Kuola (35), Camulos (28), Graalin hurtat (17), Ajan kaarti (10), Wäen Weljet (3)

Maahinkainen ottaa suunnaksi Kuolan+Hurtat ja imee itseensä Hurttien rynnäkön, VWB vastarynnäköi Hurttiin. Uli heilahtaa Ajan kaartista läpi, Ulfnar+Chevalier screenaa Camuloksen.

Maalaukset:
Maahinkainen -> Kuola + Hurtat
VWB -> Hurtat (vastarynnäköllä)
Uli -> Ajan kaarti -> laitajyräys käyntiin


Skenaario 5: Ranska (87) – Kirkkovaltio (101)
Vastassa: Etelän imperiumi (54), Sparta/Vishna Grim (24), Rutto (16), Wanainmaa (4), Fianna (3)

Mikäli Kirkkovaltio pystyy suorittamaan parhaalla mahdolisella tasolla, tarkoittaen sitä että Etelän Imperiumi on kyennyt ottamaan väen kasvun kunnialla vastaan, tämä armeija on mielestäni meille pahin vastustaja. Jos taas Imperiumi taistelee niin kuin käytännössä kaikilta isoksi yhdessä vuodessa kasvaneilta ryhmiltä voi historian valossa olettaa - eli rumasti Sotahuutonsa flopaten - meillä on edessä helppo voitto. Odotetaan ensimmäistä ja pelataan sen mukaisesti, ei ole varaa ryhtyä ylimielisiksi.
Maahinkainen ottaa suunnaksi koko Imperiumin. VWB tekee vastarynnäkön Sparta/Vishnaan mikäli tulevat Maahinkaista kylkeen. Ulfnar ja Chevalier screenaat Ruton, ja Uli menee läpi Wanainmaa-Fiannasta. Tämä olisi meidän kannalta optimaalisinta. Pari kysymysmerkkiä kuitenkin säilyy;
1) Mitä tapahtuu jos Sparta/Vishna ottaa suunnaksi jotain muuta kuin Maahinkaisen?
2) Pystyykö Ulfnar + Chevalier itse asiassa hoitelemaan Ruton? Taito- ja varustetaso sekä miesmäärä huomioonottaen sen pitäisi onnistua. Onnistuuko?
Ajatuksia?
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Avatar
Valaskasa
Soturi
Viestit: 26
Liittynyt: Maanantai, 12.07.2010 12:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Armejaturnauksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Valaskasa » Maanantai, 07.07.2014 01:40

(Juhani, sun viestisi kaipaa editointia 4. skenaarion kohdalla.)

Mielestäni tuo perussuunnitelma hyödyntää kaikkia ryhmiä tehokkaasti, mennään sillä.

Skenaario 1: Ranska (87) – Venetsia (90)
Tästä ei minulla paljoa kommentoitavaa. Venetsialla on samankaltainen armeija kuin meillä; tämä ratkeaa laidoilla. Maahinkaisen siivousosaston kannattaa olla tarkkana, koska laidoilla käytävästä skirmaustaistelusta jää varmasti yksittäisiä selviytyjiä jotka lähtevät hakemaan helppoja selkätappoja. Tietysti myös muiden ryhmien pitää varoa selustaansa.

Skenaario 2: Ranska (87) – Saksa (96)
Saattaa olla, että Norppasoturit ovat melko raskaasti varusteltuja. Jos kentän koko sallii, niin Uli ehkä pystyy aloittamaan koukkauksen paljon ennen kuin pääjoukot kohtaavat.
Vaikka en voi puhua Ulfnarin puolesta, niin luulen että heidän ja Chevalierien mahdollisuudet Landsknechtien viivyttämiseen ovat heikot. Tappioitakaan emme pysty tuottamaan 1:1, ellei Landsknecht päästä meitä hyökkäämään kylkeensä.
Riskialtista mutta en itse keksi parempaa.

Skenaario 3: Ranska (87) – Espanja (90)
Samaa mieltä Juhanin kanssa, tämä skenaario vaikuttaa helpoimmalta. SOSin kanssa kannattaa taistella mahdollisimman vähän.

Skenaario 4: Ranska (87) – Napoli (93)
Toimiva suunnitelma. Meidän onneksi Napolin vahvuus tulee laskemaan tuosta ilmoitetusta.
Muuttujana tässä suunnitelmassa on Hurttien sijoittuminen vastustajan muodostelmaan. Vaikka Kuolahurtta ( :) ) vaikuttaa todennäköiseltä, niin vastustaja saattaa myös yrittää niillä pihtiliikettä Maahinkaisen laitoihin jättäen skirmihöttöä keskelle Maahinkaisen eteen sitomaan. Hurttien yritykset meidän laidasta läpi ovat myös mahdollisia, tällöin VWB ei yksin riitä. Tietäkseni Ajan kaarti on kuitenkin tehty pahvista mikä hieman helpottaa Ulin hommia.

Skenaario 5: Ranska (87) – Kirkkovaltio (101)
Villit huhut kerovat, että Imperiumin vahvistukset olisivat saksalaisia teräsmiekkailijoita. Taikka larppaajia. Peruspätevyttä aseiden kanssa voi odottaa mutta ensikertalaisuus ja kielimuuri varmasti hankaloittavat Imperiumin aloitekykyä kentällä.
Sparta ja Vishna saattavat taistella omina osastoinaan kentällä, Vishnoja on ehkä 10.
1) Sparta kykenee nopeaan liikkeeseen ja Vesa varmasti tajuaa että Imperiumi on kusessa ellei meidän laitoja hoidella. Treeneissä ovat harjoitelleet nopeita koukkauksia tiiviissä muodostelmassa eli sitä voi odottaa.
2) Se miten Ruton kanssa käy on täysin ilmassa, kuitenkaan enempää vahvuudestamme ei kannata siihen kuluttaa. (Joo, joo. Kyllä me yks rutto voitetaan)

Korkealentoisia ideoita:
Olisiko mahdollista siirtää kaikki meidän pienet ryhmät saman laitaan Ruttoa vastaan ja kiertämään Imperiumi, samalla kun Maahinkainen iskee nopeasti Spartan kimppuun vastakkaisessa laidassa? Vastustajan laitojen täytyisi peruuttaa ja Imperiumin täytyisi kääntää selkänsä meidän skirmaajille.

Tai jos Sparta ja Rutto ovat samassa laidassa Uli pääsisi helposti kiertämään Imperiumin taakse, tämä saattaisi hidastaa Imperiumia huomattavasti jolloin loput meidän armejastamme voisivat hyökätä Spartan ja Ruton kimppuun. Tämä olisi tärkeää suorittaa ennen kuin Imperiumi on iskuetäisyydellä Maahinkaiseen mutta riskinä on että silloin Rutto tai Sparta vaihtaa laitaa ja Uli joutuu alakynteen.
"Artillery adds dignity to what would otherwise be a vulgar brawl."
"Nyt on kyllä aika larppaustekniikka."
Kuva
Profiilikuvan ottanut Liisa Salonen.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Armejaturnauksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 07.07.2014 08:40

(Editoitu, kiitos Topi! :))
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Avatar
gobliini
Kreivi
Viestit: 479
Liittynyt: Tiistai, 27.02.2007 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Re: Armejaturnauksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja gobliini » Maanantai, 07.07.2014 12:31

5. Ruton kanssa matsaamisessa on se ongelma, ettei ne halua matsata meidän kanssa. Rehellisessä mähinässä Chevien tukemana varmasti kaatuu, mutta eivät ole pahemmin rehellisiin mähinöihin tulleet. Katostaan mitä tapahtuu. Lähtökohtaisesti kuitenkin tuohon malliin. Liikaa ei kannata poppoota sitoa skirmareiden hätyyttelyyn.

4. Kuulostaa hyvältä. Katsotaan millä meiningillä possut tulee.

3. Kylähullut liikkuu gobbojen mukana, eivät varmasti tappele rivissä. Screenataan pois. Yhdessä voivat koittaa tulla jopa päälle, mutta hankalaa niillä siitä tulisi.

2. Landsknechtejä ei saada tosiaan sidottua Ulfnarin poppoolla. Sen kanssa jos ollaan kontaktissa, se tulee olemaan meidän rynnäköllä, sillä niillä ehdoilla meidän sakki pystyy paremmin toimimaan. Jos päästään koukkaamaan kylkeen, niille käy ikävästi. Tätä voisi lähteä hakemaan. Jos Ulfnar koukkaa toista laitaa ja lätkäisee peikonriskiä/Norppasotureita matkalla nekkuun ja pyrkii lopulla toisen puolen kylkeen. Uli voi tehdä hyvin samaa toiselta poulelta.

1. Jos muerte skirmaa, ei sitä saada kontaktiin kovin helposti. Ulfnarilla on muutama sprintteri, mutta pääasiassa mennään vaan reipasta hölkkää. Lähdetään toiselta laidalta menemään sillä asenteella että tapetaan ketä tulee eteen ja sitten perkeleen perseeseen.

Perussuunnitelma kuulostaa aivan pätevältä.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Armejaturnauksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 07.07.2014 14:07

Vielä huomio Landsknechteistä: taroitus oli tosiaan sanoa, että jos ovat vähänkään lähellä Rämää, Maahinkainen sitoo Rämän lisäksi myös mahdollisimman ison osan Landsknechteistä. Jos eivät ole lähelläkään Rämää, tuhotaan Rämä & Co. eka ja otetaan knehtit sitten koko poppoolla alas.
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Ranskan kuningaskunta”