VaiVa esittää: Yöskenaario [PALAUTTEITA OTETAAN VASTAAN]

9.-11.5.2014 Hauhon Härkälinnalla
Avatar
Vainovalkeat
Kersantti
Viestit: 59
Liittynyt: Perjantai, 20.09.2013 11:04
Paikkakunta: Väinölän ja Päivölän rajamaat
Viesti:

VaiVa esittää: Yöskenaario [PALAUTTEITA OTETAAN VASTAAN]

Viesti Kirjoittaja Vainovalkeat » Maanantai, 07.04.2014 14:31

Lähde rakentamaan historiaa! Lähde Vainovalkeiden järjestämään Yöskenaarioon, Hauhon Noxbo 2014:sta!

Haluamme hioa selviytymistaistelumme mekaniikan kuntoon. Haluamme ensikäden palautetta siitä, mihin suuntaan syksyn seikkailukokemus rakennetaan. Auta meitä johdattamaan tapahtumaamme ja samalla koko bofferiskeneä eteenpäin!

Skenaariosta paljastuu enintään VIISI voittajaa, jotka saavat PALKINNOKSI ILMAISEN VAINOVALKEAT -TAPAHTUMAN ENNAKKOILMO -SISÄÄNPÄÄSYN.

Toimi nopeasti! Yöskenaarioon otetaan vain 50 ensimmäistä ennakkoilmoittautunutta sisään!

Ilmoittautuminen taulukkodokumenttiin: TÄSTÄ.
Viimeksi muokannut Vainovalkeat, Maanantai, 12.05.2014 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Amileontti
Herttua
Viestit: 566
Liittynyt: Maanantai, 16.10.2006 01:36
Paikkakunta: Hki.
Viesti:

Re: VaiVa esittää: Yöskenaario

Viesti Kirjoittaja Amileontti » Perjantai, 09.05.2014 00:43

Rakkaat iltatähdet, kukkujat, yökyöpelit,.. Yöboffaajat.

Lauantai-illan Yöskenaarion järjestäjätiimi teitä tervehtimään vielä viime hetkellä, ennen show-timea! Malttakaa vielä tovi! Hitsin vimpulat, näin kovasti ei valmistauduttu edes viime Noxbon järjestämiseen!

Varmistakaa että skenaariossa käyttämänne yhden käden astalo on enintään vain 85 senttiä pitkä kokonaisuudessaan tai vaihtoehtoisesti käyttämänne viisi nuolta ovat heijastinteipillä merkattuja. Muuten nuolien kadottaminen pimeään metsään voi tuoda surun puseroon.

Taskulamppu tai muu valon lähde on lähes välttämätön väline hoiperrellessasi sankan pöheikön seassa. Valitettavasti se myös paljastaa lähes välittömästi kilpailijoillesi olinpaikkasi! Pidä korvat auki!

Vyöremmit ja miekanhuotrat ovat myös erinomainen osa seikkailuvarustekokonaisuuttasi, joutuessasi käyttämään molempia käsiasi muihin tehtäviin tai, jukra sentään, löytäessäsi toisen aseen!

Kolmen tunnin aikana voi tulla vilu, nälkä ja jano, muistakaa tankkaus ja kerrospukeutuminen. Respanuotion äärellä on mahdollista grillata maggaraa, tuntien tulen puhinan, illan hämärän kietoessa jännittävään syleilyynsä.

Ja vihoviimeisenä, vielä tupla-annos seikkailumieltä!

ami., VaiVa-tiimi
Liitteet
yöboff.jpg
yöboff.jpg (123.82 KiB) Katsottu 5660 kertaa
Varmalla sydämellä
Avatar
Amileontti
Herttua
Viestit: 566
Liittynyt: Maanantai, 16.10.2006 01:36
Paikkakunta: Hki.
Viesti:

Re: VaiVa esittää: Yöskenaario

Viesti Kirjoittaja Amileontti » Maanantai, 12.05.2014 17:20

Se hämärässä hiippailusta näiltä erää. Syksyllä uudestaan!

Meno oli merkillistä ja touhun järjestämisessä oli haasteensa, mutta Järjestäjät, vihollis-Taho ja valtaosa Pelaajista vaikuttivat viihtyneen. Suuri kiitos kaikille osallisille!

Järjestäjien näkökulmasta: Lisää jännitystä, menoa ja meininkiä! Avointen liittoumien rakentumista oli todella mielenkiintoista seurata sivusta ja pelin sosiaaliset elementit toivat hienoa syvyyttä pimeään kolmetuntiseen. Kaupan käynti varusteista ja petturuus-aspektit Pelaajien välillä olivat hauskaa seurattavaa. Lisää Tahoja ja väistämättömiä taistelukonflikteja! Pelkästään hämärissä hiippailemalla pääsi erittäin pitkälle, joka palveli osaa pelaajakunnasta, mutta varsinaiset kahakat jäivät valitettavasti vähemälle tällä kertaa (tämä luonnollisesti johtui siitä, että vaaralliseen tilanteeseen heittäytyminen ei yleensä ollut kannattavaa). Tahon olisi voinut ajoittaa täysin skenaarion loppupuolelle, sillä tämä jakoi voimakkaasti Pelaajat alitehtävien suorittamiseen ja Tahon päihittämiseen. Kuljetus-, raahaus- ja noutotehtävät olivat hyvästä lähtöasetelmastaan huolimatta melko rasittavia ja ne ontuivat joko skenaarion skaalan vuoksi, tai koska kohteet olivat melko hätäisesti järjestettyjä. Tätä kohennetaan tulevaisuudessa! Respakohde on hyvä rajata erilleen tehtävien suoritusreitiltä.

Pelaajat pysyivät pirteinä, jaksoivat vaania, hiippailla ja juonia loppuun asti ja pitivät mielensä avoimena. Se oli ihailtavaa!

Sparta-Vishnagrim hoiti roolinsa synkässä metsässä odottavana, uhkaavana Tahona äärimmäisen hienosti ja siitä vielä erityiskiitos heille!

Tapahtuman t-paitaa tarjolla parhaimmille palautteille ja rakentaville jäsentelyille, kuten luvattu. Tapahtuman järjestämisestä kiinnostuneet (niin järjestäjäksi, Tahoksi, Kirjuriksi..) voivat lähettää sähköpostia osoitteeseen vainovalkeat at gmail.com.

Lyhyttä videomateriaalin pätkää julkaistaneen tulevaisuudessa. Nyt nokka kohti loistavaa huomista!

ami. VaiVa-tiimi.
Varmalla sydämellä
Häröpallo
Soturi
Viestit: 39
Liittynyt: Maanantai, 28.04.2014 23:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: VaiVa esittää: Yöskenaario [PALAUTTEITA OTETAAN VASTAAN]

Viesti Kirjoittaja Häröpallo » Maanantai, 12.05.2014 21:06

Kokemus ja fiiliksiä yöskenaariosta:
”Hiivin pimeän metsän halki kohti nuotion ympärille ryhmittynyttä kymmenpäistä vihollistahoa. Kymmenet hyökkääjät levittäytyvät ympäri vihollista, ensimmäiset iskut jaetaan. Pidän katseeni vihollisen johtajassa, jonka päässä on yksi viidestä hatusta, joita parikymmentä hyökkääjää tavoittelee. Se, joka vie hatun Valkean luo, on voittaja muiden joukosta.
Tunteja tiedustelua, Tahon härkkimistä, tunnustelua ja hyökkäyksiä, toisten taistelijoiden ja ryhmien varomista, kahakoita, liittoja ja sopimuksia, ja meitä on koossa kaksi- tai kolmekymmentä hyökkääjää. Ehkä se riittää, panssaroitua ja hyvin aseistettua Tahoa vastaan.
Taistelun riehuessa kolmella puolella Tahoa, sen johtaja kaatuu nuoliosuman saaneena polvilleen. Syöksyn eteenpäin, nappaan hatun johtajan päästä, ja juoksen täyttä vauhtia poispäin taistelusta pimeään metsään. Poispäin hyökkääjistä, joiden kaikkien metsästettävää nyt olen.”

Vainovalkeat-yöskenaario loi intensiivisen psykologisen ja sosiaalisen pelin, yksilöllisen selviytymiskamppailun kaikkia muita vastaan, jossa yhteistyö on yhtä lailla voimaa kuin vaarallista. Kaikilla pelaajilla on sama tavoite, jonka vain harva voi saavuttaa, ja jossa yhteistyöllä voi saavuttaa ja menettää paljon. Voittamiseen ei ole yhtä oikeaa, eikä yhtään varmaa tapaa!

Tämä skenaario oli itselleni Noxbon vahvin kokemus, joka testasi taistelutaitojen lisäksi todella laaja-alaisesti, pimeässä piileskelystä toisten pelaajien samanaikaiseen varomiseen ja yhteistyöhön. Erityisesti tämä on psyykkinen-, sosiaalinen- ja taistelupeli toisia pelaajia vastaan.

Iso kiitos järjestäjille ja kanssapelaajille, syyskuun 50-tuntisia Vainovalkeita odotellessa*!
*Odottelu on sangen harhaanjohtava termi, sillä tapahtumaan varautuminen ja suunnittelu, sekä siihen liittyvä pelaajien välinen juonittelu ja harhaanjohtaminen on jo alkanut.
Motivaatio-Esko, Camulosin kappalainen ja kenttäkomentelija.
Avatar
Iitintiiti
Sotilasmestari
Viestit: 92
Liittynyt: Keskiviikko, 13.06.2012 20:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: VaiVa esittää: Yöskenaario [PALAUTTEITA OTETAAN VASTAAN]

Viesti Kirjoittaja Iitintiiti » Tiistai, 13.05.2014 00:52

Yöskenaario oli mahtava! Pääsi hiipimään ja piiloilemaan, juoksemaan täysillä, kuolemaan ja respaamaan, löytämään hienoja aseita ja menettämään ne. Tunteiden kuohua. Toki skenaario olisi ollut varmasti enemmän äksöniä sisältävä ja vähemmän hiippailuskenaario, jos "Rutto" olisi jakaantunut esim. kahteen eri poppooseen, sillä sitten heitä olisi ehkä uskaltanut haastaakin taisteluun. Nyt he olivat "iso paha susi" jota kukaan ei uskaltanut kohdata. Järjestäjät sanoivat, että olisihan muilla ollut mahdollisuus haastaa "Ruton" poppoo, jos kaikki olisivat lyöttäytyneet yhteen, mutta toisten löytäminen pilkkopimeässä metsässä oli yllättävän vaikeaa. Ainakin itse eksyin monta kertaa :D Mutta voi kaikkia niitä ideoita mitä tuli syksyä varten, en malta odottaa! Jos asuisin vielä Kajaanissa, niin käyttäisin varmasti kaiken vapaa-aikani metsässä hiipimiseen! ^^
Maahinkainen 2012-2013
Landsknecht 2014
Turentalia 2015-2017
Camulos 2018
Sparta 2019
Vieras

Re: VaiVa esittää: Yöskenaario [PALAUTTEITA OTETAAN VASTAAN]

Viesti Kirjoittaja Vieras » Tiistai, 13.05.2014 10:29

Mahtavaa oli kyllä! Kaikki hiiviskely, juoniminen, ja vahvempien pelko piti koko ajan varpaillaan. Niin siistii! Ainoo missä annan risuja on spartan toiminta pimeässä metsässä. Niiden idea oli hyvä, mutta ne ei olis saanu rynniä ryyppien yli, niin et siel mentiin pitkin kivikkoja. Oli ikkipikkiriikkisen vaarallista touhua. Muuten oli just mahtii, ja siistii, eli just sitä mitä odotinkin. Iso käsi siis VaiVa-tiimille, syksyllä uudestaan :D
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: VaiVa esittää: Yöskenaario [PALAUTTEITA OTETAAN VASTAAN]

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Tiistai, 13.05.2014 23:04

Itse osallistuin VAIVA yöskenaarioon osana "Ruttoa", mikä luonnollisesti vaikutti kokemukseeni. Tarkoituksenamme oli muodostaa vahva osasto, joka pärjää useimpia vihollisia vastaan ja jakaa saalis.

Aloitimme kokoamalla joukkomme kasaan ennalta määrätylle kokoontumispisteelle. Tämän jälkeen lähdimme suorittamaan ensimmäistä virallista tehtävää, joka oli tynnyrin vieminen laiturille. Tehtävä suoritettiin taistelutta ja palkaksi saamamme kilvet tekivät meistä entistä vaarallisempia. Laiturilta siirryimme lähelle Vishnaa ja tiedustelimme tilannetta. Saimme havainnon yhdestä hatusta ja teimme tilannearvion, jonka mukaan Vishna oli meille liian vahva, kun huomioon otettiin kukkulan päällä väijyneen n. 10 hengen pelaajaporukan muodostama selustauhka. Aikamme tuumailtuamme päädyimme lähtemään seuraavaan tehtävään, joka oli Punahilkan saatto. Tehtävän aloituspaikalle oli jo ennen meitä joukko pelaajia, joka ei kuitenkaan edes yrittänyt taistella, vaan pakeni. Saatto oli 30min pitkä metsäkävely, jonka aikana käytiin vähäinen kahakka yksittäistä sala-ampujaa vastaan. Saimme palkaksi läjän aseita ja koimme vahvistuneemme niin, että voimme haastaa Vishnan selustauhasta huolimatta. Etenimme heidän nuotiolleen missä tilanne oli erittäin sekava. Vishna jutteli rauhallisesti nuotion äärellä pelaajien kanssa, joita oli paikalla kasapäin. Näimme yhden hatun pakenevan pimeyteen, mutta etumatkaa oli liikaa, jotta takaa-ajo olisi onnistunut. Lopulta päättelimme, että nuotiolla on sekaisin sekä eläviä, että kuolleita ja että Vishna on lyöty ja menettänyt aseensa pelaajille. Kuulimme, että hatut pitää saada Valkealle, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi valkean piirittäminen ja sitä kautta hattujen pysäyttäminen. Saavuimme Valkealle, jota piiritimme loppuskenaarion taistellen kaikkea vastaan, mitä löysimme ja voittaen kaikki kohtaamamme pelaajat ilman merkittäviä tappioita.

Omalta osaltani (ja uskon puhuvani myös monen muun "Ruttoon" kuuluneen suulla) skenaario oli varsin tylsä ja kärsi monista (taistelutapahtuman näkökulmasta katsotuista) suunnitteluvirheistä. Suurin osa ajasta meni pimeässä metsässä rämpimiseen ja jonkin mielenkiintoisen etsiskelyyn. Jos jotain mielenkiintoista löytyikin, se tyypillisesti pakeni parasta mahdollista vauhtia pimeyteen :D

Kehitettävien lista on pitkä, mutta kirjoitan sen hyvää tarkoittaen.

- Kolmen tunnin skenaario ratkesi käytännössä kolmen minutin taistelulla. Olisiko hattuja voinut jakaa useampaan paikkaan ja respauttaa Vishnan puolustamaan niitä vuorotellen? Tällöin taisteluiden määrä olisi viitinkertaistunut ja peliin olisi tullut uusi elementti, etsinkö jo ryöstettyjä hattuja vai yritänkö saada oman?
-Tavoitepiste hatuille ja respa olivat sama laavu. Respalle sai jäädä odottelemaan. -> Respalla olisi ollut mahdollista kytistää hattua ja astua ulos respalta torppaamaan "hatun kantaja", jonka on pakko juosta suoraan kohti "puolustajaa". Kilpimuuri turvan rajalle olisi ollut erittäin tehokas taktiikka. Olet sisäpuolella joten olet kuolematon, mutta 10cm askel ja saat lyödä muita. Näkyi myös jousiampujien mahdollisuutena olla respalla, ottaa askel ulos ja ampua ja palata respan turvaan lataamaan. Yhdistettynä siihen, että järjestäjät ja kuolleet toivat nuolia joko respalle tai sen välittömään läheisyyteen lisäsi taktiikan toimivuutta.
-Tehtävien suoritamisesta sai aseita -> aseet tekivät sinusta vaarallisemman -> kaikki juoksivat sinua karkuun -> tehtävien suorittaminen teki pelistä tylsän = tehtävien suorittaminen on huono ajatus. Ikävä yhtälö. Tehtävät sinänsä olisivat voineet olla aivan loistavia, mutta niitä olisi pitänyt olla enemmän ja palkintona pitäisi olla mutakin, kuin aseita. 1. Kun sinulla on jo aseet ja aseita ei saa piilottaa ei aseistetun kannata lähteä tekemään tehtävää (ongelma erityisesti pitkässä juoksussa). 2. Tehtävien rooli korostuisi, jos palkinnon arvo olis suurempi.
-Vishnan aseiden ryöstäminen pelasi kyseisen joukon kokonaan ulos järjestäjän käytöstä. Aseettoman ryhmän respauttamisesta ei ole paljoa iloa.
-Osa tehtävistä voisi olla luonteeltaan sellaisia, että ne suosisivat suoritajaksi yksilöä ryhmän sijaan. Nyt tehtävät tuntuivat nimenomaan ryhmille skriptatuilta, mikä osaltaan johti vahvan ryhmän muodostumiseen. Tynnyri ei olisi yksin siirtynyt, eikä saatto pienellä joukolla onnistunut.
- Jos "Rutto" olisi lähtenyt peliin parhaalla alussa sallitulla varustuksella, olisimme voineet haastaa Vishnan heti ja peli olisi päättynyt hyvin nopeasti ja hyvin kaikkien kannalta. Onneksi näin ei käynyt.

VAIVAlla on mielestäni potentiaalia, mutta uutena onseptina se ei ole vielä valmis. Jo nyt tavallisen boffauksen tasapainottaminen mielenkiintoiseksi skirmaajien ja raskaiden linjaryhmien näkökulmasta on vaikeaa. Vielä vaikeampaa se on näin monipuolisessa tapahtumassa, jossa ratkaisuja erilaisiin tilanteisiin on lukemattomia. Miten järjestäjä reagoi esimerkiksi 30 pelaajan pysyvään littoon täyslevyssä ja etukäteen optimoidulla asejaolla? Miten yksittäiseen "sooloon" joka yrittää juonitella ja neuvotella tiensä läpi tapahtuman. Miten molemmille joukoille tehdään tapahtumasta niin mielenkiintoinen ja hauska, että kaikille pelaajille jää hyvä mieli? Vaikeita kysymyksiä, joiden vastauksia on varmasti mietittävä (ja on varmaan mietittykin) todella paljon ja monista näkökulmista.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Noxbo 2014”