Fyysinen kunto burhurttiin

Valvojat: Susikukko, Zaibe, N.Hirvelä

Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Fyysinen kunto burhurttiin

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Keskiviikko, 06.08.2014 09:59

Rakas päiväkirja, Juhannusviikolla Battle of the Nationin jälkeen päätin tehdä kehostani temppelin ja urheilla itseni super kuntoon seuraavia kisoja varten. Päätin aloittaa tämän heti huomenna. Loppu tuloksena oli suht terveellinen ruokavalio ja pikku tissuttelua pitkin kesää eli noin 2kk. Urheilua tuli kunnolla kerran viikossa ja lasten kanssa välillä vähän mitä sattuu. Eilen sentään treenasin kunnolla toisen buhurt ihmisen kanssa, mutta aamulla taas meinasi jäädä pyörällä töihin tulo (joka nyt on jäänyt tavoitteista joka päivä, noin kerran viikkoon), väliin koska matka on 16,5km ja väsytti. Onneksi muistot Kroatiasta ja kesän promoita pakottivat minut repimään itseni pyörällä töihin. Matkalla vielä vähän kolotti ja harmitti, mutta kun ajattelin, että kaikki tämä on pois tulevien buhurttien fyysisestä kurimuksesta, niin lopulta matkaan meni 43min. Viime syksyn lopusta keskityin keskityin ihan vähän ruokavalioon ja olin tarkka myös joulun yms. pyhien aikaan, loppu tuloksena olin jo vuoden alussa päässyt 81kg:sta ihanne painooni 75kg. Pieni osa Suomen buhurt harrastajista on erinomaisessa kunnossa, mutta suurin osa minä mukaan lukien vain välttävässä. Aloitetaan fyysinen valmistautuminen tuleviin kisoihin NYT, TÄNÄÄN, ei huomenna. Tee edes 20 min ilta jumppa jos ei muuta irtoa… voit vaikka katsoa gottia samalla =)

Managerin kuntoiluohje ihan kaikille paikkakunnasta ja sparri kaverien määrästä riippumatta:

1. Käytä hyötyliikuntaa koska nykyihmisen aika on kortilla, myös rahaa säästyy näin. Jos työ- / koulumatka on mahdoton niin mene osa julkisilla?
2. Jos et saa itse laji treeniä tee cross fittiä tms. eli siis kuntopiiriä jossa juokset välillä. Esim. 200m-800m juoksua jonka jälkeen 3-8 lihaskuntoliikettä (määrät tasosta riippuen). Tämä ei tarvitse mitään välineitä, toki joku kuntopiste lenkkipolun varressa tuo lisää mielekkyyttä. Vaihda myös aika-ajoin liikkeitä tai juoksu säkin hakkaamiseen, pyöräilyyn, uintiin jne. Itse otan lopuksi aina ylämäki juoksua vetoina, jotta saan lihakset isojen turnauksien viimeisten matsien viimeisten sekuntien tilaan.

Tee näitä molempia (1. ja 2.) aloitus tasosta riippuen 2-5 kertaa viikossa. Jos resurssit riittävät tee myös seuraavia treenejä.

3. Sparraa kaveri kanssa. Tämä onnistuu ilman mitään välineitäkin. Harjoitelkaa kaatamista HMB ja IMCF sääntöjen puitteissa sekä tietysti pystyssä pysymistä ml. Kadoon aikana. Harjoittele myös pitämään tukipisteet (polvet ja kädet) kaverin päällä KUN hän vetäisee sinut mukaan kaatosi yhteydessä. Kokeilkaa myös nyrkkeily tai vaikka lätkähanskat kädessä, koska buhurtissa teillä ei ole kättä täysin käytössä. Myös silmät kiinni on hyvä treenata näitä. Jos resursseja ei hirveästi ole tehkää kaverin kanssa treeni numero 2. jonka lopuksi tämä.
4. Harrasta tukevia lajeja kuten jenkkifudis, rugby, kovat kamppailulajit joissa kaataminen on sallittua, jos aiot osallistua vain single matseihin niin sitten tietysti näiden sijaan miekkalajeja. Itse koin myös suppailusta olevan hyötyä. Joutuu keskittymään kokoajan tasapainoon samalla kun käyttää koko kropan lihaksia.

Ja tietysti sparraa aina haarniskassa kuin mahdollista ja pidä haarniska matsi kunnossa. Jos mahdollista tee 2. ja 3. myös aika ajoin kypärä, kaula ja hammassuoja päällä koska ne varusteet vaativat eniten totuttelua. Jos ei aina ole mahdollista käyttää autenttisia niin sitten jotain vastaavia, nyrkkeilykypärä, nasse ihan mitä vaan mihin häpy riittää. Pyri myös rakentamaan itsellesi tai seurallesi dummy (buhurt nyrkkisäkki renkaista tms.) Jota voita käyttää 2. treenin yhteydessä tai varsinkin jos aiot singleihin niin on your daily basis.

Kerro tähän ketjuun omista treeneistäsi, josko se kannustaisi muitakin kehäraakkeja treenaamaan? Loppusanoina siis tiivistetysti ensimmäinen asia jota me tarvitsemme nyt heti on 1. Kuntoa, 2. muutama yksinkertainen kaatotekniikka ja 3. hyvät varusteet joihin olemme tottuneeet.

Hyvät herrat ja rouvat, meillä on vain vajaa 9kk aikaa olla siinä kunnossa, että lanaamme kaikki muut maat Puolassa 1.5.2015, ei niin, että menemme sinne itse lanaamaan. Saadaanko toimiva tiimi 16 vs. 16 matseihin, onko meistä siihen vai menikö kaikki paukut Kroatiaan, HÄ? Mitä huudetaan?
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Sudenraivo
Kapteeni
Viestit: 125
Liittynyt: Sunnuntai, 29.09.2013 14:38

Re: Fyysinen kunto burhurttiin

Viesti Kirjoittaja Sudenraivo » Perjantai, 08.08.2014 09:55

Hyötyliikunnan osalta lisäisin että jos tilanne sallii, niin vaikka chaini päälle. Jos ei pokka pidä kulkea julkisesti moisessa, toinen paita päälle. Tällä konstilla saa myös tottumusta varustuksessa liikkumiseen. Ettei sit käy niin että on hirvee sixpack mutta selkä ei kestä panssaria. Ja löytyyhän noita painorannekkeita, -liivejä yms, jos panssarin osat (hyöty)liikunta-asuna on turhan hardcore.
Tuossa kun oli maininta että lasten kanssa välillä. Lapsihan on mitä mainiointa kuntoilua jo ennen ku oppii istumaan. Vähän niinkuin tempoileva, jokeltava kahvakuula ilman kahvaa. Kaiken lisäksi ainakin mun muksu tykkää kovasti kun sitä nostelen ja pyörittelen.
Ritari kiiltavässä haarniskassa on mies joka ei ole koskaan laittanu itseään likoon.
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fyysinen kunto burhurttiin

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Sunnuntai, 10.08.2014 20:30

Mites viikko meni? Itellä duuniin 17,5km / 45min x 6 ja lyhyt lenkki, puntti ja pari kertaa sparria nyrkkeilyhanskoilla painopiste kaatamisessa.

Ensi viikolla ois kova saada panssari treenit? Tosi mulle käy vain ma-ke ilta.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fyysinen kunto burhurttiin

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Sunnuntai, 17.08.2014 22:17

tää viikko 6x17,5km / 45min pyöräilyä
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Sudenraivo
Kapteeni
Viestit: 125
Liittynyt: Sunnuntai, 29.09.2013 14:38

Re: Fyysinen kunto burhurttiin

Viesti Kirjoittaja Sudenraivo » Maanantai, 18.08.2014 19:28

Mä en treenaa mutta laitan kuitenkin viikon liikunnat nyt tähän, perspektiivin takia.

Siis. Vähintään joka toinen päivä ensin n. 4km matka joko pyörällä tai jalan, kahteen suuntaan. 8km siis. Välissä sit muksun kanssa 1-3h ulkoilua. Mukaanlukien muksun nostelua, pyörittelyä jne. Painoa 8kg, heilutelkaa itse sen kokoista elävää lohta kahden villikissan kanssa säkissä ni tajuutte. JA SITÄ EI SAA TIPUTTAA vaikka repii hiuksista 30%.

Välillä koukkaan muksun kanssa lenkillä kymmenkiloinen chaiinmail päällä.

Ja päivät jolloin en muksua tapaa, menee mymmenisen kilometrin lenkki yleensä. Jollei muuta ni reissussa halvimman kaljan perässä. Sekin usein chainin kanssa.

Onkotää sit huonompi ku toi konsti. Ei ole. Jos mä meen lenkin X mukana kaljakeissi ja jos meen lenkin Y yhtä raskaan ruokakassin kanssa, ne on yhtä raskaita. Epäterveeliseksi homma menee vasta ku alan lastia kuluttamaan. Eikä aina siinäkään tapauksessa.


Pointti siis on että liikunta on liikuntaa. Jos nappaa ottaa kaljaa ni ei se oo väärin, kunhan kompensoitte sen jollain.
Ritari kiiltavässä haarniskassa on mies joka ei ole koskaan laittanu itseään likoon.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Keskiaikainen täyskontakti taistelu”