Vuosittainen osumasääntö -keskustelu

Keskustelua tapahtuman, sääntöjen ynnä muun kehittämisestä sekä asioista, jotka vuonna 2014 tulisi huomioida.

Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät

DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Tiistai, 27.08.2013 18:27

goblintaikuri kirjoitti:
DiabolusIgnis kirjoitti:
Pahistonttu kirjoitti:Diabolous: Osuma kuolleeseen raajaan ei tapa koskaan jos raajaosumista ei voi kuolla. Eli sen kilpimiehen ei oikeasti tarvitse suojata jalkojaan, koska se ei kuole siihen toiseen raajaosumaan.
Tuo keskustelu käytiin jo. Nyt keskustellaan Frozenin aloittamasta asiasta, eli siitä, miten jalkaosumaan tulisi reagoida. Lue ketju, ja niin edespäin.
Se että sinä vuodat tänne tajuntasi virtaa 36h valvoneena ei kyllä tee mistään asiasta vielä keskusteltua. Taidat ilmeisesti luulla että se joka ensimmäisenä mitään tänne kommentoi saa kirjoittaa mielipiteensä raamatun sanaksi oli siinä sitten järkeä tai ei ja kerran kivitauluun raapustettuahan ei tunnetusti saa enää pois :wink:
No, minä keskustelin Frozenin ideaa, ja kuvittelin sen olleen aika selkeää, kun kirjoituksessani oletan kahden jalkaosuman tappavan.

EDIT: Huomasin juuri, että Pahistonttu taisikin viitata viestillään "Kilpilinjasta tulee paljon hankalammin tapettava..." tämän ketjun aloitusviestiin, ja pahoittelen sekaannusta.

(Ja koen, että minulle kettuillaan nyt jo jonkin verran. En missään nimessä oleta, että ensimmäinen vastaaja olisi jotenkin aina oikeassa. Mutta koen että Suomen boffauskulttuuri on avoin, johon jokainen saa tuoda mielipiteensä. Miksi meillä muuten olisi avoin foorumi jossa on avoimet ketjut johon kuka vain voi postata? Myöskään nukkumiseni ei mitenkään liity tähän keskusteluun, varsinkaan kun olin pe-la yön nukkumatta ja olen vasta maanantaina vastannut Frozenille. Se, että olen valvonut 36 tuntia ei myöskään tarkoita ettenkö kykenisi keskustelemaan. Ajattelutapa, että 36h valveilla = puhun paskaa on argumentointivirhe. Keskity kirjoittamaani asiaan, älä siihen että olen valvonut 36 tuntia putkeen, jonka vuoksi en välttämättä jaksa juuri heti silloin jäsentää ajatuksiani kirjoitukseksi kunnolla, vaan vasta tunnin päästä.)
Viimeksi muokannut DiabolusIgnis, Tiistai, 27.08.2013 18:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Avatar
Arskaaja
Herttua
Viestit: 677
Liittynyt: Sunnuntai, 20.04.2008 17:12
Paikkakunta: Kerava

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja Arskaaja » Tiistai, 27.08.2013 18:28

Pahistonttu kirjoitti:-Itse tulen mieluummin holtittomasti loikkivan panssarimörön taklaamaksi, kuin otan polviltani juoksupotkun naamaani. Jos olet polvillasi ja joku juoksee päin, niin pahalta tuntuu molemmista osapuolista.
Pahistonttu kirjoitti:-Sääntöteknisesti "menetettyä raajaa ei saa käyttää" on selkeimmillään hypittäessä, polvelta ja korpossa sitä "kuollutta" jalkaa käytetään paljon enemmän liikkumiseen.
Kenties palaaminen havoittuneen jalan käyttämiseen tukijalkana paikallaan olisi paras ratkaisu, taistelija voisi vielä taistella tehokkaasti ja olla turvallisesti tasapainossa. Ihmisten yleinen mielipide boffauksesta "hörhöjen" hommana on vaikea kumota ja selittää uusille tulokkaille kun katselee taistelujen jälkipuoliskoa: Lauma isoja miehiä haarniskoissa pompimassa ympäriinsä yhdellä jalalla ei vakuuta.
"After the game, the king and the pawn go into the same box"
Kuva
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Tiistai, 27.08.2013 18:59

Harvemmin se syliin ryntäävä kilpimies potkaisee. Useimmiten se on joku pakoon pyrkivä joka törmää täydestä juoksusta polvillaan olevaan. Tarinan opetus: En kannata polvilleen menoa korvaamaan pomppimista.

Jalan raahaaminen: Sotahuudossa ei eläydytä vammoihin. Jalan raahaaminen tarkoittaa siis mahdollisimman tehokasta taistelua niin, että jalka nousee maasta mahdollisimman vähän. Käytännössä tämä tarkoittaisi jalkaosumien arvon selvää vähenemistä ja haavoittuneella jalalla ei välttämättä kauheasti nopeampaa, mutta pitkäkestoisempaa liikettä sekä helpompaa taistelua.

Pomppimisen vaikutus julkisuuskuvaan: Naurettavasti pukeutuneina metsässä loikkivat ihmiset eivät vakuuta, loikkivat ne yhdellä tai kahdella jalalla. Ja vaikka lähes kaikilla olisi siistit romut, niin ne hölmön näköiset kiinnittävät enemmän huomiota. Siinä ei yhdellä jalalla liikkuminen paljoa paina.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja Mahti » Tiistai, 27.08.2013 19:04

Kyllä se yhdellä jalalla pomppiminen painaa. Se on toistuvasti ihmetyttänyt sellaisia, jotka ovat touhua ekan kerran nähneet ja miettineet mitä nuo tyypit tekevät.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
frozen
Herttua
Viestit: 705
Liittynyt: Sunnuntai, 20.04.2008 17:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja frozen » Tiistai, 27.08.2013 19:24

Pahistonttu kirjoitti:Jalan raahaaminen: Sotahuudossa ei eläydytä vammoihin. Jalan raahaaminen tarkoittaa siis mahdollisimman tehokasta taistelua niin, että jalka nousee maasta mahdollisimman vähän. Käytännössä tämä tarkoittaisi jalkaosumien arvon selvää vähenemistä ja haavoittuneella jalalla ei välttämättä kauheasti nopeampaa, mutta pitkäkestoisempaa liikettä sekä helpompaa taistelua.
Aivan, mutta mielestäni tälläinenkin ratkaisu olisi jo selvästi parempi vaihtoehto verrattuna nykyiseen systeemiin, jossa vaihtoehdot ovat pomppiminen yhdellä jalalla tai oleminen polvillaan.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Tiistai, 27.08.2013 22:55

frozen kirjoitti:
Pahistonttu kirjoitti:Jalan raahaaminen: Sotahuudossa ei eläydytä vammoihin. Jalan raahaaminen tarkoittaa siis mahdollisimman tehokasta taistelua niin, että jalka nousee maasta mahdollisimman vähän. Käytännössä tämä tarkoittaisi jalkaosumien arvon selvää vähenemistä ja haavoittuneella jalalla ei välttämättä kauheasti nopeampaa, mutta pitkäkestoisempaa liikettä sekä helpompaa taistelua.
Aivan, mutta mielestäni tälläinenkin ratkaisu olisi jo selvästi parempi vaihtoehto verrattuna nykyiseen systeemiin, jossa vaihtoehdot ovat pomppiminen yhdellä jalalla tai oleminen polvillaan.
Mikään tällainen "vähän sitten fiilistelet että jalka toimisi hitaammin" ei toimi. Fiilistelyhidastellen pystyy kävelemään sen verran nopeasti ettei sillä ole mitään väliä. Tällainen järjestely poistaisi jalkaosumilta niiden merkityksen, varsinkin haarniskoidumpien taistelijoiden osalta. Linjataistelussa ei muutenkaan liikuta kovin nopeasti ja tällaisella muutoksella jalkaosumien merkitystä vähennettäisiin.

Muutos myös helpottaisi jalkaosumien unohtamista ja vaikeuttaisi niiden havaitsemista. Vuosikymmenen takaiset testit jalan laahaamisesta kertoivat että huijaaminen ja kaaos lisääntyivät kun jalkaosumia sai larppailla vähän niinkuin mieli. Käytännössä haittaa oli vaikea havaita muissa tilanteissa kuin metsäkilpajuoksuissa. Samoin 1990-luvun bofferimättölarpeissa oli tätä sääntöä käytössä ja se toimi kehnosti.

Nykyisen järjestelmän suurin etu on että siinä jalkaosumat todella haittaavat ja niillä on väliä. Videolla homma näyttää kyllä huonolta, siitä ei pääse mihinkään. Parempaakaan järjestelmää ei ole ehdotettu. Vuosia sitten rottinkipuolen polvilleen menemistä ehdotettiin bofferointiinkin mutta se taas tuntuisi liiankin rajulta miinukselta sekä saattaisi lisätä onnettomuusriskiä. Keksiikö joku muita kilpailevia järjestelmiä?

Haavurijärjestelmän palauttaminen voisi olla jonkinlainen kompromissi jolla vähänkään pidemmissä skenaarioissa saataisiin jalkavammautuneita sotureita mukaan menoon mutta heidän ruotuun palauttamisessaan olisi mukana pieni miinus.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Eglardion
Kreivi
Viestit: 411
Liittynyt: Keskiviikko, 29.10.2008 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja Eglardion » Keskiviikko, 28.08.2013 00:14

Erityisesti riskeissä mulla on tapana tappaa itseni jos jalka menee. Ei ole mitään mieltä kinkata ympäri metikköä. Omat subjektiiviset kokemukset jalan raahaamisesta ovat olleet hyvät, tosin meillä raahattavaa jalkaa ei saanut nostaa maasta ylös missään vaiheessa eikä sillä saanut ponnistaa eteenpäin. Tosin eipä olla nillitetty säännöistä ja ruvettu optimoimaan, joten olette varmaan oikeassa ettei tämmöinen toimisi sohu kontekstissa.
There is no good, no evil - Only decisons and consequenses.
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Keskiviikko, 28.08.2013 02:16

Mites sitten täysi liikkumiskielto, jos jalka menee? Saat seistä ja taistella normaalisti, mutta ilman haavurin paikkailua ei saa edetä mihinkään suuntaan. Vaara- ja muissa poikkeustilanteissa toki järjen käyttö sallittu.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Keskiviikko, 28.08.2013 11:18

Haavoittuneen olisi hyvä päästä liikkumaan sen verran, että pääsee vielä matsaamaan tyypillisessä tilanteessa. Jos metsä on täynnä muutaman metrin päähän toisistaan jalkansa menettäneitä, jotka vain odottavat, että skenaario loppuu tai heidät tullaan takomaan pitkillä keihäillä maahan voi peli-ilo kärsiä.

Pomppimisesta: Oman kokemukseni mukaan se kyllä herättää kysymyksen, mutta asiallisen vastauksen ("menetettyä" jalkaa ei saa käyttää, eli se ei saa koskettaa maata) jälkeen sitä harvemmin kritisoidaan.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Keskiviikko, 28.08.2013 11:36

Pahistonttu kirjoitti:Haavoittuneen olisi hyvä päästä liikkumaan sen verran, että pääsee vielä matsaamaan tyypillisessä tilanteessa. Jos metsä on täynnä muutaman metrin päähän toisistaan jalkansa menettäneitä, jotka vain odottavat, että skenaario loppuu tai heidät tullaan takomaan pitkillä keihäillä maahan voi peli-ilo kärsiä.
Odottavat, että haavurit tulevat paikalle tai omat kantavat mukaan matsiin. Lisäksi metsässä yksin juoksentelevat kaverit tekevät jo valmiiksi väärin, joten ansaitsevat imo kohtalonsa.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Altagrin
Ritari
Viestit: 60
Liittynyt: Sunnuntai, 20.11.2011 23:10
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja Altagrin » Keskiviikko, 28.08.2013 13:50

Misumasu tuntuisi olevan jännän äärellä tässä. Heräjää kysymys: montako haavuria per ryhmä/armeija? Jos haavuri/haavurit ottaa kaikki pannuunsa korjaillessaan riveissä vielä olevia, jäädänkö taas siihen, että kööriä möllöttää vanassa, kun jok'ikinen keihäsmies/nainen alkaa sihtailemaan varpaisiin, tai nilkkoihin? Tietysti voi olla, ettei suurinta osaa siltikään kiinnosta lähteä hakemaan alempia osumia.

Sääntöä siitä, ettei vaurioituneelle jalalle lasketa painoa tuntuu helpolta, kun sitä on jo jonkin aikaa käytetty ja valtaosa siihen on (ehkä) myös tottunut. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö uusia asioita pitäisi kokeilla ja silleen.

Ja tässä kun naputtelen: jos jollakin on valtaa ja voimaa niin pitäiskö tästä keskustelusta tehä oma ketjunsa? Se, saako päreiks tällättyä kinttua roikottaa pusikossa ei erityisemmin tunnu edistävän keskustelua siitä, tulisiko raajaosumista kellahtaa vai ei (Tähän liittyen: sori off-topic).

Ja sitten vielä aiheeseen, kun aikaa kerran on

Suurin osa kuolemista, mitä itse näen tapahtuvan SoHussa johtuu yllätysyllätys: osumasta päähän tai torsoon (voi tietysti olla, että olen yksin moisen havainnon kanssa). Tästä huolimatta koko kehosta pitäisi pystyä pitämään huolta ja siinäpä sitä haastetta sitten onkin. Oma sokea näkemykseni on, että osuman tultua raajaan ei tässä tapauksessa tarvitse enää huolestua saman tekniikan toiste vastaanottamisesta. Tällöin myös hyökkääjän kohdealueet vähenevät ja homma menee vaikeemmaksi.

Ja mitä tulee tyytyväisesti kuolemiseen... En millään jaksa uskoa, että into piukassa mähisevä karvainen mörkö liiallisella tyytyväisyydellä näin yleensä kuoltuaan taistelusta poistuu, oli kyse osumista raajoihin tai ei.

Niin että omia näkemyksiäni vaan.
ja silleen...
Avatar
frozen
Herttua
Viestit: 705
Liittynyt: Sunnuntai, 20.04.2008 17:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja frozen » Keskiviikko, 28.08.2013 17:13

JonTzu kirjoitti:
frozen kirjoitti:
Pahistonttu kirjoitti:Jalan raahaaminen: Sotahuudossa ei eläydytä vammoihin. Jalan raahaaminen tarkoittaa siis mahdollisimman tehokasta taistelua niin, että jalka nousee maasta mahdollisimman vähän. Käytännössä tämä tarkoittaisi jalkaosumien arvon selvää vähenemistä ja haavoittuneella jalalla ei välttämättä kauheasti nopeampaa, mutta pitkäkestoisempaa liikettä sekä helpompaa taistelua.
Aivan, mutta mielestäni tälläinenkin ratkaisu olisi jo selvästi parempi vaihtoehto verrattuna nykyiseen systeemiin, jossa vaihtoehdot ovat pomppiminen yhdellä jalalla tai oleminen polvillaan.
Mikään tällainen "vähän sitten fiilistelet että jalka toimisi hitaammin" ei toimi. Fiilistelyhidastellen pystyy kävelemään sen verran nopeasti ettei sillä ole mitään väliä. Tällainen järjestely poistaisi jalkaosumilta niiden merkityksen, varsinkin haarniskoidumpien taistelijoiden osalta. Linjataistelussa ei muutenkaan liikuta kovin nopeasti ja tällaisella muutoksella jalkaosumien merkitystä vähennettäisiin.
Tarkoitus ei ole fiilistellä että jalka ei toimi, vaan ihan kylmästi antaa taistelijan toimia niin tehokkaasti kuin vain on mahdollista, kuitenkin sääntöjen antamissa rajoissa. En toki väitä että ideani olisi paras vaihtoehto, mutta mielestäni pomppimiselle ja polvillaan kyykkimiselle on kyettävä keksimään jokin järkevä vaihtoehto.
Avatar
Mr-Headless
Kreivi
Viestit: 260
Liittynyt: Perjantai, 05.02.2010 00:54
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja Mr-Headless » Torstai, 29.08.2013 00:52

Jalattomana voi taistella tehokkaasti. Kaikki mitä tarvitset on vain tasapainoa ja viitsimystä pomppia. Ihan oikeesti. Onhan toi pomppiminen aika radikaali tapa osoittaa jalattomuus mutta ei ole parempaakaan tapaa tullut vastaan. Ja jos polvelle menokin kiellettäisiin niin pitäiskö sitten jalattomana istua suoraan perseelleen ja siittä koittaa matsata?

Ja off-topicista poistuakseni. Pidän tästä tämän hetkisestä säännöstöstä treeneissä, sohussa että liigassa. Raajaosumat on ne kaikista maukkaimmat ja yleensä ottaen raajoihin lyödessä panssaritkin on paljon helpompi laskea. Pidetään KuTen käytännöt KuTessa ja SoHun Sohussa jookos?

Edit: Lisättäköön vielä se fakta että vaikka emme enää hirveästi muuten historian mallinnuksesta piittaa niin oikeastihan kädetön / jalaton taistelija kuolisi shokkiin ja veren vuotoon tai vaihtoehtoisesti taisteluiden jälkeen erinäisiin tulehduksiin.
helvetin elitistihomoilua eikä todellakaan kivaa, mukavaa ja reipasta goblinhenkeä 8)

Avatar Juha Valkeajoki
Eglardion
Kreivi
Viestit: 411
Liittynyt: Keskiviikko, 29.10.2008 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja Eglardion » Torstai, 29.08.2013 09:29

Yksi lyönti raajaan ei kuvaa raajan irtipoikkileikkautumista, vaan pikemminkin flesh woundia.
There is no good, no evil - Only decisons and consequenses.
Avatar
Valkoinen Koira
Paroni
Viestit: 157
Liittynyt: Perjantai, 01.06.2012 04:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja Valkoinen Koira » Torstai, 29.08.2013 14:24

Pahistonttu kirjoitti:Haavoittuneen olisi hyvä päästä liikkumaan sen verran, että pääsee vielä matsaamaan tyypillisessä tilanteessa. Jos metsä on täynnä muutaman metrin päähän toisistaan jalkansa menettäneitä, jotka vain odottavat, että skenaario loppuu tai heidät tullaan takomaan pitkillä keihäillä maahan voi peli-ilo kärsiä.
Heetkinen, miksi jalkaan haavoittuneen olisi hyvä päästä liikkumaan? Olisiko käteen haavoittuneen hyvä päästä pitämään kilpeä? Edes pientä? ;)
Jalkaan haavoittuneiden paikallaanpysymispakko kuulostaa minun korvaan ihan hubalta. Linjassa se ei merkkaisi paljoakaan kunnes linja murtuu, mutta sillion vaikutukset voivat olla aika diippiä. Miltä kuulostaa että joku pyyhkii glaivella parit jalat, ja sen jälkeen tuleekin toisen osaston koukku kylkeen? Miten paikoilleen jäätynyt ryhmä reagoi? Jotenkin mun korvaan kuulostaa taktisesti palkitsevammalta kuin hyppiminen. Vaikka taistelijan teknisella tasolla paikallaanolo voikin olla joidenkin mielestä tylsää. Kai siinä pitää vain preferoida sitä, onko sohu massataistelutapahtuma vai yksilötaistelutapahtuma.

Muistetaan kuitenkin että ihmiset ovat huolissaan täällä kolmesta asiasta: turvallisuudesta, peli-ilosta ja imagosta. Saa keksiä lisää osa-alueita ja miettiä miten nämä ratkaisuvaihtoehdot vaikuttavat niihin.

Turvallisuus: tällä hetkellä sohun yleisinmpiä vammoja on polvien ja nilkkojen paikaltaanmeno. Miten hyppiminen/paikallaanolo vaikuttaa tähän.
Peli-ilo: hyppiminen on joidenkin mielestä yksilötasolla kivaa, toisten mielestä ihan persiistä. Annoin edellä esimerkin siitä miten paikallaanolo tuo taktista syvyyttä linjamättöön ryhmätasolla.
Imago: tästä näyttäisikin olevan selkeä konsensus. Hyppiminen näyttää arveluttavalta.

Omalla mutuilulla painottamatta näitä kolmea osa-aluetta millään tietyllä tavalla, paikallaanolo näyttää vahvemmalta vaihtoehdolta.

Jatkokehitysideana haavoittuneille haavurit. Ei tosin mitenkään pakollista mun mielestä, haavurihan on vain eräänlainen liikkuva rajalllinen respa, ja on noita respoja nähty ennenkin.
Obedire non explicare.
Rahat on loppu ja kutittaa.
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Torstai, 29.08.2013 14:37

Eglardion kirjoitti:Yksi lyönti raajaan ei kuvaa raajan irtipoikkileikkautumista, vaan pikemminkin flesh woundia.
http://static1.fjcdn.com/comments/here+ ... 8726e5.jpg
Beatings will stop once morale improves.
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja Mahti » Torstai, 29.08.2013 14:49

Olen joskus aiemminkin sanonut, että hyppiminen on sen verta typerää ja vaarallista (varsinkin raskaiden panssarien kanssa), että parempi vaihtoehto olisi tiukan paikan tullen vaikka sekin, että jalkaosumasta kuolisi. Ainoat nilkan muljahtamiset mitä mulla on henkilökohtasesti boffatessa tulleet, liittyy kaikki yksjalkasena pomppimiseen. Mieluiten olisi pomppimatta, mutta ei taistelussa viitsi puolitehoisenakaan olla, niin tulee konkkailtua ja sitten sattuu. Se yksjalkasena pomppiminen on semmonen 90-luvun hämärässä syntynyt juttu, joka on olemassa, koska se on aina ollut. Kynnys muuttaa sitä on suuri, koska se on niin syvällä boffauksen perusrakenteessa. Se on harmi, koska pidän sitä tällä hetkellä sääntöjemme suurimpana ongelmakohtana. Panssarisäännöt, asesäännöt, pisteytys yms. on kaikki sellaisia hiljalleen viilautuvia juttuja, jotka ei ehkä oo täydellisiä, mutta todella hyvällä kantilla ja ei kaipaa mitään mullistavia muutoksia. Sen sijaan tämä jalkaosuma kysymys on suurempi muutos, joka on säännöllisesti joka vuosi esillä, niin kuin aiemmin jo hieman ivallisesti todettiin. Se on kuitenkin tasaisen varmasti esillä, koska se häiritsee suurta joukkoa ihmisiä. Optimaalinen ratkaisu voisi sisältää tuntuvaa haittaa jalkaosumasta, jota kompensoitaisiin haavureiden palauttamisella. Ainakin kuninkaantekijöissä haavureiden mukana olo mielestäni selkeästi lisäsi peli-iloa ja myös toi taisteluihin lisää kestoa. Kun sai haavan käteen tai jalkaan joutui vetäytymään hetkeksi paikattavaksi ja pääsi sitten takaisin. Haavoittumisesta oli selkeä haitta, jonka kuitenkin pystyi paikkaamaan, jos uhrasi kahdelta ihmiseltä hieman aikaa.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Torstai, 29.08.2013 15:26

Miltäköhän muuten EA:n statistiikka näyttää? Itse en ole kertaakaan muljauttanut nilkkaani hyppiessä, mutta olisi kiinnostava nähdä miten asia on muun boffoskenen puolesta.

Omia ajatuksia tällä hetkellä:

- Nykyinen sääntö. Polvilleen meno on mielestäni turvallista. Hyppimisestä en tiedä. Mutta turvariski on ymmärtääkseni olemassa, eli ehkä tälle kannattaisi keksiä jokin muutos. Myöskin Pahistontun kuvailema 'mies pakittaa päälle'-tilanne on myönnettävästi mahdollinen, mutta tapahtuuko tätä juurikaan? Joku kokemusta omaava saanee kertoa.

- Pikakävely/Jalan raahaaminen. Olen tähän jo ottanut osaa.

- Paikallaan seisominen. Kuulostaa jännältä idealta. Näen tässä sen ongelman, että keihäsmiehet vahvistuvat entisestään, kun ei voi jalan menettäneenä enää edes pelotella heitä pois. Mutta muuten tämä kuulostaisi kyllä turvalliselta, ja minusta tyydyttävältä vaihtoehdolta. Osuma jalkaan kannattaa vielä, koska vastustaja ei voi juosta perään ja ainoastaan sinä hallitset etäisyyttä silloin. Toinen ongelma tähän liittyen on taistelusta jälkeen jääminen. Hyppien voi vielä mättää ja olla hyödyksi, mutta kuka lähtee ottamaan riskiä jalatonta vastustajaa vastaan jos hänet voi yhtä hyvin kiertää?

Oma ehdotus:

Muutetaan nykyisiä sääntöjä niin, että jalan menettänyt taistelija saa käyttää toista jalkaansa paikoillaan ollessaan, mutta vain pysyäkseen tasapainossa.

Eli, sillä ei saa ottaa askelta, sillä ei saa ponnistaa hyppyyn eikä sille saa laskea enempää painoa kuin on välttämätöntä pysyäkseen pystyssä.

Tässä on tietenkin myös se ongelma, että miten tätä seurattaisiin.
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja Falcata » Torstai, 29.08.2013 15:34

Olen samaa mieltä siitä, että pomppimiselle olisi hyvä löytää jokin fiksu vaihtoehto. So far sellaisia ei vaan ole juurikaan tullut esiin. Polvilleen pakottaminen / täydellinen liikkumattomuus on mielestäni liian radikaalia, sillä käytännössä linjakin liikkuu koko ajan johonkin suuntaan ja Pahistonttua lainaillen: "Itse tulen mieluummin holtittomasti loikkivan panssarimörön taklaamaksi, kuin otan polviltani juoksupotkun naamaani. Jos olet polvillasi ja joku juoksee päin, niin pahalta tuntuu molemmista osapuolista." Nimimerkillä kokemusta on ja kypärä solmussa. Yhdellä jalalla pomppiminen on toki nilkalle aika riskaabelia puuhaa, mutta loppupeleissähän se on oma päätös ottaa riski jos lähtee konkkaamaan platet päällä yhdellä jalalla. Skirmaajallehan jalkaosuma on jo nykyiselläänkin melkein yhtä paha kuin kuolema. Ainoa lohtu on, että kevyissä panssareissa pomppimallakin voi saada asioita aikaan. Esim. peräpiikitöntä hilpariakin on tullut käytettyä konkkauskeppinä niin on saanut vähän vauhtia ja tukipisteitä lisää.

Mutta tuota liikkumattomuutta yhdessä haavurien kanssa voisi ihan hyvin kokeilla jossain treenitapahtumassa tai vastaavissa. Ei siinä ainakaan mitään hävitä.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
Foe
Herttua
Viestit: 525
Liittynyt: Tiistai, 06.07.2010 19:18

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja Foe » Torstai, 29.08.2013 16:32

En kannata KuTe- raajasääntöjä sohuun, koska lisää tulkintaa ja sääntöjen harmaata aluetta. Sellainen ei sovi Sohun kaltaiseen tapahtumaan.
Haavurit houkuttelee ideana, mutta vähän jännittäisi niiden vaikutus sohuun. NOXBO:ssa kokeiluskenuja?

Pomppiminen näyttää helvetin typerältä. Ei tuo yhdellä jalalla pomppiminen mitään mallenna, koska sitä menetettyä jalkaa jännitetään tasapoinoraajana senkin pomppimisen ajan, että tuon minkään mallennuksen voi kyllä vetää vessasta alas. Miten se eroaa, jännitätkö kuolluttaa jalkaa ilmassa tasapainoillessa yhdellä jalalla vai maassa seisoessa. Liigassa tästä näkee mielenkiintoisia esimerkkejä.

Pomppiessa voi tapella vielä hyvin tehokkaasti, esim sohussa sain 5m keihäällä pistettyä vielä 5 osumaa yhdellä jalalla.

Polvelle pakottaminen on vielä kurjempaa ja lisäksi vaarallista.

Minulle tulee mieleen ainoastaan laahaaminen vaihtoehtona pomppimiselle, silleen mä teen irl rikki menneellä jalalla.

EDIT: tarkennus
Viimeksi muokannut Foe, Torstai, 29.08.2013 23:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Incendiary pigs
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja olho » Torstai, 29.08.2013 20:04

Foe kirjoitti:Haavurit houkuttelee ideana, mutta vähän jännittäisi niiden vaikutus sohuun. NOXBO:ssa kokeiluskenuja?
On jo säännöissä, testattu ainakin kerran aiemmin, ei mielestäni tarvitse mitään ylimääräisiä kokeiluja.
Minulle tulee mieleen ainoastaan laahaaminen vaihtoehtona pomppimiselle, silleen mä teen oikeasti rikki menneellä jalalla.
Saako laahattavalle jalalle laittaa painoa? Jos ei, eroaako se ainoastaan sillä, että se saa koskea maata? Miten se muuttaa hyppimiseen liittyviä riskejä? Jos sille saa laittaa painoa, miten valvot sitä? Saa laittaa vain "vähän" painoa?

Paikalleen jääminen kävisi myös minulle "vaihtoehtona", vaikka henkilökohtaisesti mieluummin pompinkin. Vastenmielistähän pomppiminen on, mutta vähemmän vastenmielistä kuin paikalleen jääminen.
Avatar
Jumsjums
Ritari
Viestit: 74
Liittynyt: Lauantai, 08.11.2008 22:19

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja Jumsjums » Torstai, 29.08.2013 22:47

Vaikka täällä sanotaankin ettei boffaus mallinna historiallista sodankäyntiä, niin kysymys välillä herää että mitä se sitten oikein mallintaa? Jos boffaus on vain pehmustetuin lyömäasein tappelua, ns. "pihaboffausta", niin mitä ihmettä panssarit tekevät siinä ympäristössä? Miksi aseet ylipäätään saavat olla vain jäljennöksiä historiallisista aseista?
Vaikka pihaboffausta voikin tehdä kaikenlaisilla härveleillä, en usko että Sotahuudon kaltainen tapahtuma pääsisi täyteen potentiaaliinsa olemalla "Boffauksen SM-Kisat".

Tarkoitan tuolla sitä että Sotahuuto on kuitenkin larppi. Se on hakkaamiseen, eikä niinkään tarinaan keskittyvä, mutta larppi silti. Aseet ja haarniskat ovat mahdollisimman suoria jäljennöksiä historiallisista esikuvistaan turvallisuuden puitteissa. Jotenka on vain järkevää että haavoittuminenkin tehdään mahdollisimman todenmukaisesti, säilyttäen silti turvallisuuden. Yhdellä jalalla pomppiminen jalan haavoittumisesta olisi erittäin merkillinen näky sotakentällä, ja se on käytännössä huomattu. Yhdellä jalalla pomppiminen kuuluu pihaboffaajan arkeen, mutta Sotahuuto ei yksinkertaisesti ole pelkkää pihaboffausta.

Tämän takia esimerkiksi jalkaosumasta ei mielestäni pitäisi kuolla oikeastaan lainkaan, mutta siitä voisi tulla liikuntakyvyttömäksi (niinkuin siitä tulisikin). Haavoittuneella raajalla voisi vähän tukea seisomistaan (kuka sotahuudossa lyö lyöntejä jotka oikeasti olisivat katkaisseet koko jalan?) ja tämän haavoittuneen raajan voi myös parantaa. Kuitenkin oikeasti raajan vaurio olisi vakava asia oikeassa sodassa, ja niin se olisi tälläkin tavalla. Siitä ei välittömästi kuole, mutta siitä tulee erittäin alttiiksi kuolemiselle.

Oikeastaan ne jotka valittavat lojuvista kuolleista jäljentävät jotain videopeliä, missä kuollut vain katoaa tieltä. Kuolleet voisivat ottaa raatoliinan esiin ja kävellä rivakasti pois, mutta pitää ymmärtää että joku saattaa vielä tökkiä. Hyökkääjän pitää myös ymmärtää tökkiä jos ei ole varma onko vastustaja vielä kuollut. Kenen moka se on jos luulit tappaneesi jonkun ja tulet hänen tappamakseen myöhemmin?

*Edit: tein tästä lyhyemmän
Zergi
Paroni
Viestit: 151
Liittynyt: Perjantai, 19.08.2011 18:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja Zergi » Torstai, 29.08.2013 22:57

Jumsjums kirjoitti:Tarkoitan tuolla sitä että Sotahuuto on kuitenkin larppi
Jumsjums kirjoitti:Sotahuuto
Jumsjums kirjoitti:larppi
Kuva
Viimeksi muokannut Zergi, Sunnuntai, 01.09.2013 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Pellonpekko kirjoitti:kyllä se muakin vituttaa kun itteä 5 vuotta nuorempi, puol metriä lyhyempi ja 40 kiloa kevyempi kovatasoinen boffaaja vetää pannuun.
Avatar
Jesua Sukaton
Herttua
Viestit: 898
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 12:37
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja Jesua Sukaton » Torstai, 29.08.2013 23:29

Sotahuudosta puhuminen larppaamisena ei tee oikeutta boffaajille eikä larppaajille.
Jos Steel Panthers kiinnostaa eikä häviäminen pelotan niin laita viestiä.
t: ex Corona Muraliksen keihäsmies
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Re: Ei kuolemaa raajaosumista

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Perjantai, 30.08.2013 06:51

Mitä helvettiä :D Oon ollu kymmene päivää foorumitta ja nää o keskustelut palannu pimeälle keskiajalle.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kehitysideat”