Sotakone Karjalassa

Valvojat: N.Hirvelä, Sopuli

Avatar
Kommando
Herttua
Viestit: 831
Liittynyt: Perjantai, 06.02.2009 22:46
Paikkakunta: Helsinki

Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Kommando » Lauantai, 20.07.2013 11:00

Hyvä Karjalan armeija. Otan nyt esille asian, jota olen vatvonut päässäni jo tovin ja olen päättänyt antaa pallon osittain teille.

Kuten osa Imperiumista, Rämästä ja muista Pk-seudun treeneissä käyvistä tietää, olen pidemmän aikaa miettinyt, suunnitellut ja lopulta rakentanut sotakoneen, tarkemmin sanottuna kuusipiippuisen urkutykin. Olen ylpeä työstäni ja koko ajan olen ajatellut tämän tykin olevan se, joka todistaa sotakoneiden olevan tehokkaita myös boffaamisessa. Projektini on saanut osakseen niin kiinnostusta, vastustusta kuin yleistä kiinnostamattomuutta, mutta itse olen jaksanut uskoa siihen. Kuitenkin, nyt kun olen tietoinen osittain Karjalan ja erityisesti Rämän kokoonpanosta, mieltäni on kaivellut epäillys, onko tykilleni paikkaa armeijassamme. Vaikka laite on valmis, kaksi isoa ongelmaa on jäljellä: miehistö ja hyväksyminen. Kyllä, laitetta ei ole vielä kelpuutettu, mutta olen junailemassa tilannetta, että saisin lopullisen mielipiteen Ropeconissa, jotta pahimman yllättäessä minun ei tarvitse vaivautua kuskaamaan laitetta Sotahuutoon vain leirikoristeeksi.

Ensimmäinen ongelma ei kuitenkaan ratkea pelkästään järjestäjien hyväksynnällä, eli miehistön puute. Tällä hetkellä miehistönä olen minä, kun kunnolla toimiakseen tykki tarvitsisi 3-4 hengen miehistön. En osaa selittää, miksi asia ei vaivannut minua kuin vasta nyt, kaiketi oletin miehistön ilmestyvän maagisesti Rämän syövereistä kun laite tulee kentälle. Nyt ilmo on jo kiinni ja ketään ylimääräistä ei saa mukaan ja joudun luottamaan juuri siihen, että joku kiinnostuu perjantai-iltana asiasta ja suostuu harjoittelemaan.

Jos kuitenkin tähän väliin kertoisin tykistä itsestään tarkemmin. Kuten jo mainittu, se on kuusipiippuinen urkutykki, jonka piipun halkaisija on 100 mm. Ammuksena käytetään 110 mm- 120 mm vaahtomuovipalloja, joissa painolastina toimii joko stressipallo tai footbägi. Voimanlähteenä toimii hiuslakka, joka sytytetään grilleistä löytyvällä piezo-sytyttimellä. Ihmistä tykillä ei ole vielä ammuttu, mutta alustavissa kokeissa ammus on kantanut n. 35 metriä ja osumat ovat tulleet kahden metrin alueelle. Minimikantama on myös selvittämättä, mutta tiedossa on jo, että ammus lähtee nopeasti, mutta hidastuu niin ikään nopeasti. Oma arvioni liikkuu 10-15 metrissä, joka vielä jää nähtäväksi.

Tässä on liikaa mietittävää yhdelle hengelle, joten päätän antaa teille vuoron kertoa mielipiteenne. Olisiko tykillä tilaa Karjalan riveissä. Meitä ei ole muutenkaan paljoa, Rämän rivivahvuus on 17 ja ekan tasoitushuudon keskustelu on poukkoillut Jesusten ja SOSin, tehon ja määrän välillä, joten ymmärrän täysin, jos mistään ryhmästä ei ole varaa irrottaa miehiä kokeellisen laitteen operointiin. Kuitenkin, jos ja todellakin JOS, haluatte minun tuovan tykin kentälle, en halua törmätä uudestaan jo mainittuun miehistön puutteeseen, joten jos olette tosissanne, ilmotkaa ryhmiänne asiasta ja kyselkää kiinnostuneita. Jätän asian torstaihin ennen SoHua, jotta ihmisillä olisi miettimisaikaa.
Rämäpää Rämäläinen 09-14, Etelän Imperiumin Insinööri -15, Akatemian Patterin Luutnantti -16, Valdyrin Skaldi -17-19, Etelän Imperiumin Patterin komentaja -22.

PK-seudun hullu tiedemies
Beatific kirjoitti:Tulipa rekrytoitua oikea kultakimpale Pirttimäen treenileirillä :-)
Sapfon
Kreivi
Viestit: 470
Liittynyt: Lauantai, 24.05.2008 19:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Sapfon » Lauantai, 20.07.2013 14:10

Mietimme itse pitkään vastaavan laitteen tekemistä tietyllä porukalla ja itse olisimme päätyneet ammuksena heittokeihäsmalliseen projektiiliin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ribauldequin

hieman tuohon tyyliin.

Itse olisin kiinnostunut näkemään kyseisen laitteen ennen Sotahuuto, ihan jo puhtaasti mielenkiinnosta :)
Etelän Imperiumin organisaattori, jos on asiaa voi laittaa viestiä

Alas! How many noble and valiant knights we've lost.

Kuva
Avatar
Ahneman
Paroni
Viestit: 176
Liittynyt: Keskiviikko, 04.02.2009 14:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Ahneman » Lauantai, 20.07.2013 16:48

Varmaan perus kenttätaisteluihin ei tuolla vempeleellä ole sijaa, mutta jos skenaarioksi iskeytyy esim. linnanvaltaus tai muu vast. niin eiköhän tolle käyttöä löydy. Myös karjalan armeijan VMTL -miehistö, joita tulee väkiseltäänkin sotahuudossa joitain yksilöitä, voidaan laittaa tykinvarteen.
Keihäs on rapid fire -ase.
Avatar
Kommando
Herttua
Viestit: 831
Liittynyt: Perjantai, 06.02.2009 22:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Kommando » Lauantai, 20.07.2013 17:56

Mitä keskustelin asiasta Rämän kanssa talvella, jolloin meitä oli parikin rakentamassa sotakoneita, idea oli, että ammusten loputtua tai tilanteen kuumetessa miehistö ottaa aseet ja tulee linjaan. Tällöin tykillä olisi sija myös kentällä, jolloin sillä voi pommittaa linjaa pitkältä kantamalta, koska insta death-ammukset.

Sapfon: Tervetuloa katsomaan sitä Ropeconiin perjantaina, näillä näkymin Peltokorppi on tulossa tarkastamaan sen silloin.
Rämäpää Rämäläinen 09-14, Etelän Imperiumin Insinööri -15, Akatemian Patterin Luutnantti -16, Valdyrin Skaldi -17-19, Etelän Imperiumin Patterin komentaja -22.

PK-seudun hullu tiedemies
Beatific kirjoitti:Tulipa rekrytoitua oikea kultakimpale Pirttimäen treenileirillä :-)
Lorach
Kreivi
Viestit: 338
Liittynyt: Perjantai, 25.04.2008 08:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Lorach » Lauantai, 20.07.2013 18:02

Minä voin osallistua miehistöön muutamassa skenaariossa. Onko laite miten liikuteltavissa? Olisi hyvä jos siinä olisi isot pyörät ja se olisi helppo siirrellä.
Minusta kun ei ole juoksemaan lainkaan tänävuonna terveystilanteeni vuoksi, niin hitaan koneen siirtely ja ammuskelu onnistuu kyllä. Sitten kun joku tulee liian lähelle, laitan nuolisadetta niskaan, kun tykkiä evakuoidaan.
Avatar
Kommando
Herttua
Viestit: 831
Liittynyt: Perjantai, 06.02.2009 22:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Kommando » Lauantai, 20.07.2013 18:46

Tykissä on polkypyörän pyörät, joten laite on täysin liikuteltavissa niin kentällä kuin maastossakin. Mukava, että joku sanoo voivansa olla mukana ammuskelussa, postatessani oli lähes satavarma, että projekti tyssää siihen.
Rämäpää Rämäläinen 09-14, Etelän Imperiumin Insinööri -15, Akatemian Patterin Luutnantti -16, Valdyrin Skaldi -17-19, Etelän Imperiumin Patterin komentaja -22.

PK-seudun hullu tiedemies
Beatific kirjoitti:Tulipa rekrytoitua oikea kultakimpale Pirttimäen treenileirillä :-)
Lorach
Kreivi
Viestit: 338
Liittynyt: Perjantai, 25.04.2008 08:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Lorach » Lauantai, 20.07.2013 18:52

On kai sulla sellanen seksikäs bofferilataajatanko, jota voi käyttää tarvittaessa myös nuijana taikka keihäänä?
Sotakoneet ois kyl sellanen aselaji mihin saattas olla helppo ottaa ulkopuolista apua, joka ei normaalisti boffaisi. Tiedä tosin että vieläkö järjestäjät antavat lähteä mukaan.
Avatar
Kommando
Herttua
Viestit: 831
Liittynyt: Perjantai, 06.02.2009 22:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Kommando » Lauantai, 20.07.2013 19:15

Lorach kirjoitti:On kai sulla sellanen seksikäs bofferilataajatanko, jota voi käyttää tarvittaessa myös nuijana taikka keihäänä?
Työn alla.
Rämäpää Rämäläinen 09-14, Etelän Imperiumin Insinööri -15, Akatemian Patterin Luutnantti -16, Valdyrin Skaldi -17-19, Etelän Imperiumin Patterin komentaja -22.

PK-seudun hullu tiedemies
Beatific kirjoitti:Tulipa rekrytoitua oikea kultakimpale Pirttimäen treenileirillä :-)
Sapfon
Kreivi
Viestit: 470
Liittynyt: Lauantai, 24.05.2008 19:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Sapfon » Lauantai, 20.07.2013 19:44

Lorach kirjoitti:On kai sulla sellanen seksikäs bofferilataajatanko, jota voi käyttää tarvittaessa myös nuijana taikka keihäänä?
Sotakoneet ois kyl sellanen aselaji mihin saattas olla helppo ottaa ulkopuolista apua, joka ei normaalisti boffaisi. Tiedä tosin että vieläkö järjestäjät antavat lähteä mukaan.
Ymmärtääkseni saa tulla messiin vielä, mutta ruokailua ei vaan voi enää ottaa. Portilla myydään vielä sisäänpääsyjä jne
Etelän Imperiumin organisaattori, jos on asiaa voi laittaa viestiä

Alas! How many noble and valiant knights we've lost.

Kuva
Kalle Kinnunen
Ritari
Viestit: 67
Liittynyt: Tiistai, 24.05.2011 14:47
Paikkakunta: Turku

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Kalle Kinnunen » Maanantai, 29.07.2013 16:15

Mikä oli tuomio sotakoneelle?
Bastard nephew of Vorna
Avatar
Kommando
Herttua
Viestit: 831
Liittynyt: Perjantai, 06.02.2009 22:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Kommando » Maanantai, 29.07.2013 16:27

Mannunvartija kävi tarkastamassa koneen ja oli selvästi kiinnostunut asiasta. Kuitenkaan en saanut puhtaita papereita, koska koneessa oli muutamia puutteita. Isoin ongelma on piippujen potkaisu takaisinpäin ammuttaessa, mutta sitä ollaan juuri hoitamassa tykin varastolla. Toisekseen jouduin suunnittelemaan ammuksen uudestaan, koska perinteinen pyöreä pallo ei toiminut vaan, yllättäen, alkuperäinen sylinterinmuotoinen protoammus oli tehokkaampi. Uusi malli ei ollut vaikea miettiä ja kävin päivällä hakemassa tarvikkeita, alankin heti tästä tekemään niitä, kun on 27 kappaletta tulossa.

YKSI ongelma on kuitenkin vielä: Ammusten roudaus. Alunperin ajattelin puutarhakärryä, mutta 109 € hinnalla ja 34,5 kg painolla ei lähtenyt mukaan. Tällä hetkellä oma ideapankki on tyhjä ja ammusten kassissa raahaaminen ei hotsita. Sitä vielä miettiessä, mutta ehdotuksia otetaan vastaan.
Rämäpää Rämäläinen 09-14, Etelän Imperiumin Insinööri -15, Akatemian Patterin Luutnantti -16, Valdyrin Skaldi -17-19, Etelän Imperiumin Patterin komentaja -22.

PK-seudun hullu tiedemies
Beatific kirjoitti:Tulipa rekrytoitua oikea kultakimpale Pirttimäen treenileirillä :-)
Avatar
Jopotzuki
Paroni
Viestit: 187
Liittynyt: Keskiviikko, 13.06.2012 18:02
Paikkakunta: Imatra/Lahti

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Jopotzuki » Maanantai, 29.07.2013 17:13

Puutarhakärryt as in kottikärryt? Tori.fi:stä saa parillakympillä.
© Juha Valkeajoki
Kalle Kinnunen
Ritari
Viestit: 67
Liittynyt: Tiistai, 24.05.2011 14:47
Paikkakunta: Turku

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Kalle Kinnunen » Maanantai, 29.07.2013 17:16

Kommando kirjoitti: YKSI ongelma on kuitenkin vielä: Ammusten roudaus. Alunperin ajattelin puutarhakärryä, mutta 109 € hinnalla ja 34,5 kg painolla ei lähtenyt mukaan. Tällä hetkellä oma ideapankki on tyhjä ja ammusten kassissa raahaaminen ei hotsita. Sitä vielä miettiessä, mutta ehdotuksia otetaan vastaan.
Eikö jonkinlainen reppu olisi kätevä? Jos ei halua itse tehdö kokonaan voi ostaa vaikka pari tuollaista: http://www.varusteleka.fi/fi/product/bw ... tetty/3340 ja ommella niihin viilekkeet.
Bastard nephew of Vorna
Avatar
Kommando
Herttua
Viestit: 831
Liittynyt: Perjantai, 06.02.2009 22:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Kommando » Maanantai, 29.07.2013 17:59

Ei kottikärryt, vaan enemmäin tuon kaltaiset.

http://www.clasohlson.com/fi/Kuljetusk%C3%A4rry/40-7662

Pyykkipussi voisi toimia, mutta aika on kortilla. Onko vapaaehtoisia?
Rämäpää Rämäläinen 09-14, Etelän Imperiumin Insinööri -15, Akatemian Patterin Luutnantti -16, Valdyrin Skaldi -17-19, Etelän Imperiumin Patterin komentaja -22.

PK-seudun hullu tiedemies
Beatific kirjoitti:Tulipa rekrytoitua oikea kultakimpale Pirttimäen treenileirillä :-)
Kalle Kinnunen
Ritari
Viestit: 67
Liittynyt: Tiistai, 24.05.2011 14:47
Paikkakunta: Turku

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Kalle Kinnunen » Maanantai, 29.07.2013 18:28

Kommando kirjoitti:Ei kottikärryt, vaan enemmäin tuon kaltaiset.

http://www.clasohlson.com/fi/Kuljetusk%C3%A4rry/40-7662

Pyykkipussi voisi toimia, mutta aika on kortilla. Onko vapaaehtoisia?
Voin ommella keskiviikkona muutaman "ammusrepun".
Bastard nephew of Vorna
Avatar
Kommando
Herttua
Viestit: 831
Liittynyt: Perjantai, 06.02.2009 22:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Kommando » Maanantai, 29.07.2013 19:31

Saisko olla Karjalaa vai Trooperia vaivanpalkaksi?

PS. Ammus on sylinteri, halkaisija 12cm ja n.17cm pitkä. näitä 27 kpl.
Rämäpää Rämäläinen 09-14, Etelän Imperiumin Insinööri -15, Akatemian Patterin Luutnantti -16, Valdyrin Skaldi -17-19, Etelän Imperiumin Patterin komentaja -22.

PK-seudun hullu tiedemies
Beatific kirjoitti:Tulipa rekrytoitua oikea kultakimpale Pirttimäen treenileirillä :-)
Kalle Kinnunen
Ritari
Viestit: 67
Liittynyt: Tiistai, 24.05.2011 14:47
Paikkakunta: Turku

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Kalle Kinnunen » Maanantai, 29.07.2013 22:11

Kommando kirjoitti:Saisko olla Karjalaa vai Trooperia vaivanpalkaksi?

PS. Ammus on sylinteri, halkaisija 12cm ja n.17cm pitkä. näitä 27 kpl.
Minulle paras palkka on se, että tykki niittää vastustajaa. Vaivanpalkkaoluen saakoon eniten vihollisia tappanut ampuja.
Bastard nephew of Vorna
Avatar
Kommando
Herttua
Viestit: 831
Liittynyt: Perjantai, 06.02.2009 22:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Kommando » Tiistai, 30.07.2013 21:13

Ymmärsinkö sitten oikein, Lorach, että olisit mukana tykin miehistössä? Siinä tapauksessa olisi tarvetta vielä yhdelle miehistön jäsenelle. Nyt lupautuminen ei pakota mihinkään, ei edes sielun myymiseen, mutta jos tykki menee läpi, odotan miehistöltä valmiutta treenaamaan tykin operointia perjantai-iltana tunnin-kaksi (min. 1h, max. 2h) ja tottelemaan minua taistelun tiimmellyksessä.
Rämäpää Rämäläinen 09-14, Etelän Imperiumin Insinööri -15, Akatemian Patterin Luutnantti -16, Valdyrin Skaldi -17-19, Etelän Imperiumin Patterin komentaja -22.

PK-seudun hullu tiedemies
Beatific kirjoitti:Tulipa rekrytoitua oikea kultakimpale Pirttimäen treenileirillä :-)
Kalle Kinnunen
Ritari
Viestit: 67
Liittynyt: Tiistai, 24.05.2011 14:47
Paikkakunta: Turku

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Kalle Kinnunen » Keskiviikko, 31.07.2013 22:28

Kolme olkasäkkiä ommeltu.
Bastard nephew of Vorna
Avatar
Kommando
Herttua
Viestit: 831
Liittynyt: Perjantai, 06.02.2009 22:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Kommando » Keskiviikko, 31.07.2013 23:24

Tykistömestari kiittää ja kumartaa, eipähän tule kapasiteettiongelmia.
Rämäpää Rämäläinen 09-14, Etelän Imperiumin Insinööri -15, Akatemian Patterin Luutnantti -16, Valdyrin Skaldi -17-19, Etelän Imperiumin Patterin komentaja -22.

PK-seudun hullu tiedemies
Beatific kirjoitti:Tulipa rekrytoitua oikea kultakimpale Pirttimäen treenileirillä :-)
Lorach
Kreivi
Viestit: 338
Liittynyt: Perjantai, 25.04.2008 08:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Lorach » Perjantai, 02.08.2013 11:38

Tulen toki mukaan miehistöön. Oletan tosin, että me ei sitä tykkiä operoida kokoajan, että ehdin myös ihan linjoja tukemaan jousella.
Avatar
Kommando
Herttua
Viestit: 831
Liittynyt: Perjantai, 06.02.2009 22:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sotakone Karjalassa

Viesti Kirjoittaja Kommando » Perjantai, 02.08.2013 12:11

Tykin operointi lakkaa hetkellisesti aina rynnäköiden kohdalla. Muutenkin lataus on se, johon tarvitaan kaikki, jotta nopeus pysyy korkeana, ampumiseen riittää yksikin. Näillä näppäimillä pitäisi siis jäädä paikkoja jousitoiminnallekin.
Rämäpää Rämäläinen 09-14, Etelän Imperiumin Insinööri -15, Akatemian Patterin Luutnantti -16, Valdyrin Skaldi -17-19, Etelän Imperiumin Patterin komentaja -22.

PK-seudun hullu tiedemies
Beatific kirjoitti:Tulipa rekrytoitua oikea kultakimpale Pirttimäen treenileirillä :-)
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Karjalalaiset heimot”