Taistelusäännöistä

Sääntöihin liittyvät asiat tänne

Valvoja: Ylläpito

Avatar
Skylark
Sotalordi
Viestit: 1146
Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 09:42
Paikkakunta: Espoo

sekalaisia kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Skylark » Keskiviikko, 19.04.2006 10:14

kysymys:

- jos minulla on miekka ja kilpi (ei vapaita käsiä) ja menee asekäsi poikki, ja sääntöjen mukaan saisin nopeasti vaihtaa vasempaan, niin tässä tapauksessa tulisiko minun:

a) pudottaa miekka maahan
b) laittaa miekka selän taakse
c) pudottaa kilpi maahan ja vaihtaa miekka vasempaan


edit: siirsin toisen kysymyksen eri keskusteluun.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Keskiviikko, 19.04.2006 10:23

Kilven kanssa taistellessani olen itse yleensä asekäden haavoituttua pudottanut kilven ja vaihtanut miekan kilpikäteen.

Kaiketi sääntöjen puitteissa voisi taistella vaihtamalla miekka kilpikäteen vaikka siinä vielä olisikin kilpi, mutta tunnetusti tämä ei ole kovin toimiva yhdistelmä sillä kumpaakaan ei pysty näin käyttämään tehokkaasti.
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Tiistai, 25.04.2006 19:11

Keisari_P kirjoitti:Kilven kanssa taistellessani olen itse yleensä asekäden haavoituttua pudottanut kilven ja vaihtanut miekan kilpikäteen.

Kaiketi sääntöjen puitteissa voisi taistella vaihtamalla miekka kilpikäteen vaikka siinä vielä olisikin kilpi, mutta tunnetusti tämä ei ole kovin toimiva yhdistelmä sillä kumpaakaan ei pysty näin käyttämään tehokkaasti.
Voin sanoa että rivissä tämäkin toimii aika hyvin jos vähänkin on harjoitellut. Ainakin olen itse sen todennut yrittäessäni treeneissä puolihuolimattomasti Gnomuksen (joka on harjoitellut kyllä reilusti enemmän kuin vähän) ohi hänen pitäessä asekäden mentyä asetta kilpikädessä kilven kanssa. Eikä siinä ole järin usein hyvin käynyt. Minulle siis. :lol:

Mutta joo. Minusta vain Automaattinen kuolee automaattisesti ja muut joutuvat keksimään omat tapansa. :lol:

Jos pitää muistaa tuhat ja kaksi eri erikoissääntöä kuolemisen shteen, tulee varmasti ongelmia. Ja jousimiehet jotka kantavat miekkaa huomaavat ottaneensa jomman kumman aian aiheetta mukaansa.

Ei silti. Samapa tämä minulle loppupeleissä. Menen niillä mitä järjestäjät säännöiksi toteavat.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
C22
Herttua
Viestit: 909
Liittynyt: Keskiviikko, 15.03.2006 11:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja C22 » Tiistai, 25.04.2006 20:36

Automaattinen kirjoitti:
Keisari_P kirjoitti:Kilven kanssa taistellessani olen itse yleensä asekäden haavoituttua pudottanut kilven ja vaihtanut miekan kilpikäteen.

Kaiketi sääntöjen puitteissa voisi taistella vaihtamalla miekka kilpikäteen vaikka siinä vielä olisikin kilpi, mutta tunnetusti tämä ei ole kovin toimiva yhdistelmä sillä kumpaakaan ei pysty näin käyttämään tehokkaasti.
Voin sanoa että rivissä tämäkin toimii aika hyvin jos vähänkin on harjoitellut. Ainakin olen itse sen todennut yrittäessäni treeneissä puolihuolimattomasti Gnomuksen (joka on harjoitellut kyllä reilusti enemmän kuin vähän) ohi hänen pitäessä asekäden mentyä asetta kilpikädessä kilven kanssa. Eikä siinä ole järin usein hyvin käynyt. Minulle siis. :lol:

Mutta joo. Minusta vain Automaattinen kuolee automaattisesti ja muut joutuvat keksimään omat tapansa. :lol:

Jos pitää muistaa tuhat ja kaksi eri erikoissääntöä kuolemisen shteen, tulee varmasti ongelmia. Ja jousimiehet jotka kantavat miekkaa huomaavat ottaneensa jomman kumman aian aiheetta mukaansa.

Ei silti. Samapa tämä minulle loppupeleissä. Menen niillä mitä järjestäjät säännöiksi toteavat.
mutta itse olen yksinkertaisesti hakannut miekat pois kädestä, koska kilven kahvan takia ne eivät kummoista lyöntiä vaadi irroittuakseen otteesta :twisted:
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Tiistai, 25.04.2006 22:12

Aseen saa vaihtaa nopeasti toiseen käteen raajan menetyksen jälkeen. En nyt äkkiä keksi kiellettäviä tapoja tämän toteuttamiseen. Tärkeintä kuitenkin on että esimerkiksi 2-käden asetta käytetetään yhdellä kädellä siten, että lyöjä kontrolloi iskujaan. Tämä tarkoittaa sitä, että kahden käden aseella ei hakata pommelista yhdellä kädellä kiinni pitäen laajassa kaaressa heiluttaen.
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Keskiviikko, 26.04.2006 10:25

C22 kirjoitti:
Automaattinen kirjoitti:
Keisari_P kirjoitti:Kilven kanssa taistellessani olen itse yleensä asekäden haavoituttua pudottanut kilven ja vaihtanut miekan kilpikäteen.

Kaiketi sääntöjen puitteissa voisi taistella vaihtamalla miekka kilpikäteen vaikka siinä vielä olisikin kilpi, mutta tunnetusti tämä ei ole kovin toimiva yhdistelmä sillä kumpaakaan ei pysty näin käyttämään tehokkaasti.
Voin sanoa että rivissä tämäkin toimii aika hyvin jos vähänkin on harjoitellut. Ainakin olen itse sen todennut yrittäessäni treeneissä puolihuolimattomasti Gnomuksen (joka on harjoitellut kyllä reilusti enemmän kuin vähän) ohi hänen pitäessä asekäden mentyä asetta kilpikädessä kilven kanssa. Eikä siinä ole järin usein hyvin käynyt. Minulle siis. :lol:

Mutta joo. Minusta vain Automaattinen kuolee automaattisesti ja muut joutuvat keksimään omat tapansa. :lol:

Jos pitää muistaa tuhat ja kaksi eri erikoissääntöä kuolemisen shteen, tulee varmasti ongelmia. Ja jousimiehet jotka kantavat miekkaa huomaavat ottaneensa jomman kumman aian aiheetta mukaansa.

Ei silti. Samapa tämä minulle loppupeleissä. Menen niillä mitä järjestäjät säännöiksi toteavat.
mutta itse olen yksinkertaisesti hakannut miekat pois kädestä, koska kilven kahvan takia ne eivät kummoista lyöntiä vaadi irroittuakseen otteesta :twisted:
Mutta kun siinä on se kilpi.. Sillä se on yleensä pyritty torjumaan.

Ei silti, pitänee koittaa muistaa ensi kerralla tuo miekan lyönti--
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
C22
Herttua
Viestit: 909
Liittynyt: Keskiviikko, 15.03.2006 11:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja C22 » Torstai, 27.04.2006 16:20

Automaattinen kirjoitti:
C22 kirjoitti:
Automaattinen kirjoitti: Voin sanoa että rivissä tämäkin toimii aika hyvin jos vähänkin on harjoitellut. Ainakin olen itse sen todennut yrittäessäni treeneissä puolihuolimattomasti Gnomuksen (joka on harjoitellut kyllä reilusti enemmän kuin vähän) ohi hänen pitäessä asekäden mentyä asetta kilpikädessä kilven kanssa. Eikä siinä ole järin usein hyvin käynyt. Minulle siis. :lol:

Mutta joo. Minusta vain Automaattinen kuolee automaattisesti ja muut joutuvat keksimään omat tapansa. :lol:

Jos pitää muistaa tuhat ja kaksi eri erikoissääntöä kuolemisen shteen, tulee varmasti ongelmia. Ja jousimiehet jotka kantavat miekkaa huomaavat ottaneensa jomman kumman aian aiheetta mukaansa.

Ei silti. Samapa tämä minulle loppupeleissä. Menen niillä mitä järjestäjät säännöiksi toteavat.
mutta itse olen yksinkertaisesti hakannut miekat pois kädestä, koska kilven kahvan takia ne eivät kummoista lyöntiä vaadi irroittuakseen otteesta :twisted:
Mutta kun siinä on se kilpi.. Sillä se on yleensä pyritty torjumaan.

Ei silti, pitänee koittaa muistaa ensi kerralla tuo miekan lyönti--
niin, siis voin vaikka treeneissä näyttää mitenkä helposti se onnistuu :twisted:

ja sillä tiputellaan SoHussa porukoiden miekkoja todella tyylikkäästi :)
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Torstai, 27.04.2006 19:20

C22 kirjoitti:mutta itse olen yksinkertaisesti hakannut miekat pois kädestä, koska kilven kahvan takia ne eivät kummoista lyöntiä vaadi irroittuakseen otteesta :twisted:
Joissain kilvissä tosin on kaksi remmiä ja remmin kanssa tuo ei sitten toimikaan...
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Perjantai, 28.04.2006 02:37

Ja yhtäkkiä ymmärsin että tuo remminpätkä kaapissani olikin siellä siksi että kilvestäni puuttuu oikeanlainen kahva.. :lol:

Remmi.. Heti vaan sitten ruuvaamaan.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
Attila
Soturi
Viestit: 25
Liittynyt: Tiistai, 21.03.2006 09:58
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja Attila » Perjantai, 28.04.2006 11:12

En pikaisella tutkimuksella tällaiseen luultavasti varsin ilmiselvään kysymykseen löytänyt vastausta:

Jos ase ei ole elävän taistelijan kädessä, voiko se aiheuttaa peliteknistä vauriota? Tällä viittaan seuraavanlaisiin tilanteisiin:

1) Haarniskoimaton henkilö A ryntää päin, ja tarjoilee huimaa kahden käden iskua. Henkilö B kuitenkin onnistuu pistämään A:ta vatsaan ennen iskun osumista. Tuleeko henkilön B laskea osumaa? Jos tulee, entä jos henkilö B ehtii pistämään A:ta ennen iskun alkua?

2) Henkilöt A ja B mittelevät jälleen. B torjuu A:n iskun, ja ase kirpoaa A:n kädestä, osuen B:n joukkuetoveriin henkilö C:hen. Tuleeko C:n laskea osumaa?

Oma mielipiteeni on "Ei" ja "Ei", mutta mikä on sääntövastaavien kanta?
Pohjoisen valon klaanin taktinen heittopussi
"Simia meus ardet."
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Perjantai, 28.04.2006 11:26

Ja tarkistetaan nyt vielä tällainenkin juttu. Jos pidän kilpeä selässä taistellessani esimerkiksi keihäällä, suojaako se? Kaiken järjen mukaan kyllä, mutta...
It'll be awesome.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Perjantai, 28.04.2006 11:30

Attila kirjoitti:Jos ase ei ole elävän taistelijan kädessä, voiko se aiheuttaa peliteknistä vauriota? Tällä viittaan seuraavanlaisiin tilanteisiin:

1) Haarniskoimaton henkilö A ryntää päin, ja tarjoilee huimaa kahden käden iskua. Henkilö B kuitenkin onnistuu pistämään A:ta vatsaan ennen iskun osumista. Tuleeko henkilön B laskea osumaa? Jos tulee, entä jos henkilö B ehtii pistämään A:ta ennen iskun alkua?
Kirjoitin säännöt viime vuonna ja niiden mukaan alkaneet iskut lasketaan, mutta lähtemättömiä ei. Tilanne tuskin on muuttunut näiltä osin.

Se että molemmat lähteneet iskut lasketaan estää sääntöpohjaista hölmöilyä. Sotahuudossa ei olla laskemassa sekunnin murto-osia joten reiluus kunniaan - kumpikaan ei voi taistelun tiimellyksessä olla satavarma kumman isku lähti 0.002 sekuntia aiemmin.

Tällä vältetään myös älyvapaita hyökkäyksiä joissa esim. pistää toista tietäen että kyllä vastustaja myös voi iskeä takaisin päähän mutta eihän sitä lasketa. Tällainen voi olla oudoilla sääntöjärjestelmillä olla toimivaa mutta ei siinä mitään järkeä ole. Jos joku on huitaisemassa taistelijaa, ensimmäinen reaktio tulisi olla itsepuolustus. Sääntöjen ei tulisi ainakaan ohjata pois siitä tai taistelu on paitsi täyttä sääntökikkailua myös onnettomuusalttiimpaa.
Attila kirjoitti:2) Henkilöt A ja B mittelevät jälleen. B torjuu A:n iskun, ja ase kirpoaa A:n kädestä, osuen B:n joukkuetoveriin henkilö C:hen. Tuleeko C:n laskea osumaa?

Oma mielipiteeni on "Ei" ja "Ei", mutta mikä on sääntövastaavien kanta?
Tuohon en sano muuta kuin että miekkoja ei saa heittää joten niiden osumia ei tarvitse laskea mutta jos C ei tiedä mitä ihmettä tapahtui hänen tulisi oletusarvoisesti laskea yllättävä osuma. Tämä tuskin tulee vastaan.
Viimeksi muokannut JonTzu, Perjantai, 28.04.2006 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Perjantai, 28.04.2006 11:35

tiarAnon kirjoitti:Ja tarkistetaan nyt vielä tällainenkin juttu. Jos pidän kilpeä selässä taistellessani esimerkiksi keihäällä, suojaako se? Kaiken järjen mukaan kyllä, mutta...
Jotta kilpiin verhoutumista ei tapahtuisi tuo on kiellettävä. Muuten jokaisella ukolla olisi kilpi selässä ihan vain varmuuden vuoksi koska se olisi niin paljon haarniskaa parempi suoja. (Näen jo mielessäni Turtles-armeijoita!)

Järjettömyyksien rajoittaminen onkin pääasiallinen argumenttini tuota vastaan. Kyllä sitä kilpeä saa kädessäkin kannettua tai ainakin niin sitä liki aina on jalkamiehillä käytetty. (Jousiaseiden suurten suojakilpien kantajat yms. ovatkin sitten eri juttu.)

Lisäksi jos selässä on kilpi, on kaveria käytännössä lyötävä takaa päähän. Tämä taas on suuremmassa mittakaavassa huonompi juttu. Jos jokaista kilpparitaistelijaa lyödään takaa aina vain päähän koko tapahtuman ajan, aivotärähdysten mahdollisuus koko porukassa nousee jo aika mukavaksi.
Viimeksi muokannut JonTzu, Perjantai, 28.04.2006 12:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Attila
Soturi
Viestit: 25
Liittynyt: Tiistai, 21.03.2006 09:58
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja Attila » Perjantai, 28.04.2006 12:07

JonTzu kirjoitti:Kirjoitin säännöt viime vuonna ja niiden mukaan alkaneet iskut lasketaan, mutta lähtemättömiä ei. Tilanne tuskin on muuttunut näiltä osin.
Hienoa, selvisipä tuokin. Pitää säätää berserkkityylintorjuntatekniikkaani, etten vahingossa kuole tosipaikassa. :P
Pohjoisen valon klaanin taktinen heittopussi
"Simia meus ardet."
Avatar
vesmurmel
Paroni
Viestit: 153
Liittynyt: Maanantai, 03.04.2006 15:28
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja vesmurmel » Perjantai, 28.04.2006 22:09

Mites nois latexmiekoist?
Minkälaisii saa käyttää, ku ee oikei viel tiiä mikä on laiton ja mikä lailline latexmiekka. Parast kummiskii kysäst, vaik asia saattaa olakkii aik pien muide mielest.
Jos on pistokärki tehty siihe, nii sitte voi käyttää vai voiko kaikkia latexaseit käyttää iha normaalist (meneekö kaik latexaseet tarkastukseen?)
Hmm...
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Perjantai, 28.04.2006 22:18

vesmurmel kirjoitti:Jos on pistokärki tehty siihe, nii sitte voi käyttää vai voiko kaikkia latexaseit käyttää iha normaalist (meneekö kaik latexaseet tarkastukseen?)
Viime vuonna lateksiaseita sai käyttää, mutta niitä ei suositeltu. Pistot oli kokonaan kielletty latekseilta, koska niihin ei saa tarpeeksi suurta pistokärkeä. Veikkaan, että sama linja jatkunee tänäkin vuonna. Ja kaikki aseethan joutuvat tarkastukseen joka tapauksessa, niin bofferit kuin lateksitkin.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
Avatar
vesmurmel
Paroni
Viestit: 153
Liittynyt: Maanantai, 03.04.2006 15:28
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja vesmurmel » Perjantai, 28.04.2006 22:33

Thanks buddy! :D
Sitte ei pitäis tulla onkelmaa, sittehä ei kande tehä pistokärkee latexmiekkaa, JEEE! :lol:
Hmm...
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Sunnuntai, 30.04.2006 20:47

Aiemmin oli puhetta vastustajaan ja aseeseen tarttumisesta, josta päästiin aika hyvin yksimielisyyteen. Nyt kuitenkin tuli mieleen kysäistä, että onko sallittua ohjata/hallita vastustajan kättä ilman kiinni tarttumista?

Käytännön esimerkki:
Soturi A päättää pistää B:tä ottaen pitkän askeleen eteenpäin ja hänen kätensä on piston lopussa lähes suorana eteenpäin. B näppäränä kaverina väistää piston A:n miekkakäden puolelle edeten samalla hieman A:ta kohti. B työntää vapaalla kädellään A:ta asekäden kyynärpäästä saattaen näin A:n aseen vaarattomaan asemaan. Heti perään B iskee omalla miekallaan suojatonta A:ta.

Kuvailemassani tilanteessa ei tarrata kiinni, eikä siten olla tekemässä vahingossakaan käsilukkoa. Kun kättä hallitaan tarraamatta kiinni, voi uhri, esimerkissäni siis A, koska tahansa lähteä kävelemään tilanteesta, jos se käy hänelle liian ahdistavaksi. Toisin on kiinni pidettäessä, jolloin uhri ei pääse tilanteesta pois, eikä myöskään pysty tahtoaan riittävän selvästi ilmaisemaan.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
Avatar
Pimeyden Ritari
Kreivi
Viestit: 441
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 10:02
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pimeyden Ritari » Maanantai, 01.05.2006 12:39

Nyt kun tarttumisesta puhutaan niin:

Porukassamme eräs sitoo kilvellään vastustajan miekan jotenkin omituisesti, jolloin ainut jäljelle jäävä vaihtoehto on päästää miekasta irti ja juosta karkuun. Onko tämä sallittua?

Joskus hän myös sitoo miekan käsivartensa ja kylkensä väliin. (Siis miekan lappeat vasten kättä ja kylkeä.) Siellä se on kuin pihdeissä eikä irti lähde.
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Maanantai, 01.05.2006 14:48

Pimeyden Ritari kirjoitti:Nyt kun tarttumisesta puhutaan niin:

Porukassamme eräs sitoo kilvellään vastustajan miekan jotenkin omituisesti, jolloin ainut jäljelle jäävä vaihtoehto on päästää miekasta irti ja juosta karkuun. Onko tämä sallittua?

Joskus hän myös sitoo miekan käsivartensa ja kylkensä väliin. (Siis miekan lappeat vasten kättä ja kylkeä.) Siellä se on kuin pihdeissä eikä irti lähde.
Missäs tilanteessa tälläinen sitominen on tapahtunut, eli onko kaveria lyöty kylkeen juuri ennen vaiko onko sitten vain muuten onnistunut saamaan sen miekan sinne kyljen ja käden väliin?
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Maanantai, 01.05.2006 15:58

Pimeyden Ritari kirjoitti:Nyt kun tarttumisesta puhutaan niin:
Porukassamme eräs sitoo kilvellään vastustajan miekan jotenkin omituisesti, jolloin ainut jäljelle jäävä vaihtoehto on päästää miekasta irti ja juosta karkuun. Onko tämä sallittua?
Tuossa en näe mitään huomautettavaa, olettaen, että kaveri ei ota kilven suojissa kädellään aseen terästä kiinni. Kilvellähän saa aseita ja kilpiä sitoa ja koukkia niin paljon kuin sielu sietää, mutta kädellä aseesta tarttumista en suvaitsisi missään tilanteessa.
Joskus hän myös sitoo miekan käsivartensa ja kylkensä väliin. (Siis miekan lappeat vasten kättä ja kylkeä.) Siellä se on kuin pihdeissä eikä irti lähde.
Minun mielestäni tuollainen on jo hyvin arveluttavaa puuhaa. Tuon syleilyssä olevan miekan kun voi kuitenkin kääntää niin, että terät ovat kylkeä ja kättä vasten, jolloin tilanteessa voi tulla viilto-osumia. Epäselviä tosin, mutta viiltoja yhtäkaikki. Osaavampi kaveri voisi vielä tuossa tilanteessa vääntää miekkansa kärjen kiinnipitelijän kainaloon/kylkeen, jolloin puolestaan kiinnipitelijä seivästyisi.

Keihäästähän luonnollisesti voi ottaa tuollaisen kainalo-otteen, mutta vain varresta. Minkään aseen terästä tarttumista en haluaisi taistelussa nähdä, sillä bofferista saa monin kerroin paremman otteen kuin teräsmiekasta, joka on mahdollista vetää irti tarttujan otteesta tätä samalla viiltäen. Ja mikäli tuollainen kainalo-ote terästä sallitaan, tulee jollekin neropatille varmasti seuraavaksi mieleen tosiaan tarttua kädellään siihen terään. Siitä asiasta on keskustelu sitten jo käytykin.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
JP
Paroni
Viestit: 157
Liittynyt: Keskiviikko, 08.03.2006 19:31
Paikkakunta: vihtavuori

Viesti Kirjoittaja JP » Maanantai, 01.05.2006 16:18

Mielestäni terän saa kyljen ja käden väliin ottaa. mutta jos vastustaja saa sen pois kiskaistua tai väännettyä, niin kuolemaksihan se tulisi ottaa.
Siihen tosin auttaa jos ottaa väistimestä kiinni.
Räyh!
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Maanantai, 01.05.2006 17:35

Arveluttavaa se terän kaappaaminen kuitenkin on ja mielestäni hämärällä alueella... Itse en ainakaan sitoisi kaverin asetta. Se kun ei mielestäni herrasmiesmäistä ole.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Maanantai, 01.05.2006 17:55

JP kirjoitti:Mielestäni terän saa kyljen ja käden väliin ottaa. mutta jos vastustaja saa sen pois kiskaistua tai väännettyä, niin kuolemaksihan se tulisi ottaa.
Mutta laskeeko kyseinen teräkaappari vetäisyn tappavaksi viilloksi? Tuossa tilanteessa on erittäin helppo huijata ja iskeä sitten omalla vapaalla aseella kiinnipidon uhri kuoliaaksi. Esim. kaveri voi selittää, että päästi irti terästä juuri ennen kiskaisua. Kinahan siitä sitten vain syntyy. Ja sitä me viimeiseksi Sotahuudon taistelukentille haluamme.

Lisäksi, jos tuollainen kainalo-ote sallitaan, niin joku panssaroitu kaveri voi hyvinkin osuman kylkeen otettuaan kaapata iskeneen terän kainaloonsa. Realistista? Kohteliasta vastustajaa kohtaan? Yleisesti sopivaa? Ei helvetissä. Mitä vähemmän sikailuja, sitä parempi mieli kaikille tapahtumasta jää.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Maanantai, 01.05.2006 19:46

Pimeyden Ritari kirjoitti:Nyt kun tarttumisesta puhutaan niin:

Porukassamme eräs sitoo kilvellään vastustajan miekan jotenkin omituisesti, jolloin ainut jäljelle jäävä vaihtoehto on päästää miekasta irti ja juosta karkuun. Onko tämä sallittua?

Joskus hän myös sitoo miekan käsivartensa ja kylkensä väliin. (Siis miekan lappeat vasten kättä ja kylkeä.) Siellä se on kuin pihdeissä eikä irti lähde.
Kuten näillä foorumeilla on aiemminkin todettu kyseessä on historialline tekniikka jota ei voida Sotahuudossa sallia. Bofferiaseilla ei olisi selvää koska terä vahingoittaisi kiinni otettaessa ja koska ei. Asiasta tulisi vain sanomista. Kannattaa opetella tarttumaan aseiden väistimiin, pommeleihin ja kädensijoihin jos haluaa käyttää selvempää tekniikkaa. Nämäkään eivät ole yksiselitteisesti sallittuja hommia mutta jo harjoitteleminen on mielenkiintoista.

Hyvä tekniikka kuitenkin vaikkei boffoon sovikaan muuten kuin varsiaseiden osalta, kerro terveisiä. :wink:
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Säännöt”