Bofferinuolet / jousipyssyt

Sääntöihin liittyvät asiat tänne

Valvoja: Ylläpito

Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Bofferinuolet / jousipyssyt

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Torstai, 09.03.2006 14:59

Tässä on ohjeet turvallisen bofferinuolen tekemiseen:
http://personal.inet.fi/koti/samu.kahil ... -jousi.htm

Näillä näkymin bofferinuolen osuma vastaa peliteknisesti mita tahansa muuta osumaa, eli ei läpäise panssaria.

Ilman riittävää ammattitaitoa larp-jousi on ase, jota ei tule käyttää pelissä. Aloittelijoille suosittelemmekin perus bofferimiekkaa ja kilpeä.
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Torstai, 09.03.2006 16:41

Mites niitten tehojen kanssa? Saako olla miten paljon. Edes suunnilleen.
Niin ja ne paljon kysellyt ohjeet nuolien vaatimuksista olisi kanssa kivat saada.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
orbitti
Paroni
Viestit: 226
Liittynyt: Keskiviikko, 01.02.2006 21:25

Viesti Kirjoittaja orbitti » Torstai, 09.03.2006 18:04

Miten muut ampuma-aseet?

Hyväksytäänkö tänä vuonna tennispallot, joita siis voidaan käyttää mm. lingon ammuksena ja sotakoneissa. Jos ei hyväksytä, niin mikä sitten on minimivaatimus projektiileille?

Toisaalta onko vesi sallittu asejärjestelmissä?

edit: typo pois
Viimeksi muokannut orbitti, Torstai, 09.03.2006 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Torstai, 09.03.2006 19:22

Mikä on suhtautuminen perinteiseen bofferinuoleen, jonka ohjeet löytyvät esim larppaajan käsikirjasta? Luulisin että tällä tekniikalla tehtyjä nuolia on jo paljon olemassa, ja niitä käytettiin viime sotahuudossa.

En löytänyt nopeasti netistä mistään kyseista ohjetta, mutta lyhyesti selitettynä:
-nuolen puun eteen metallilevy (kolikko)
-metallin eteen paksu nahka
-nahan eteen n cm:iä puolipalloksi muotoiltua solumuovia
-Päällystetään ilmastointiteipillä (tai lateksilla)

Itse en ole jousi-ihmisiä, joten tuo hapuilevasta ulkomuistista. Minua on kuitenkin ammuskeltu usein moisilla boffonuolilla, ja eivät ole tuntuneet liian pahoilta. Noita "nahkapää" nuoli en ole itse saanut hyppysiini, joten en voi kommentoida niiden turvallisuutta. Osaisiko joku molempia nuolimalleja käyttänyt kommentoida nuolten toiminnan eroja tai tuntuuko toinen pahemmin kohteessa?

Lisäksi olisi mukava kuulla organisoijien kannat lingon ammuksien ja heittokeihäiden turvallisuusvaatimuksista. Ja mitä muita heittoaseita hyväksytään? Heittokirves? Heittoveitset ja heittotähdet jättäisin itse pois, koska eivät oikein ole armeijataisteluaseita sattuneista syistä johtuen. Tähän olisi kiva kuulla virallinen linja, niin tietää satsaako kunnon heittokeihääseen vai kassilliseen "heittominiaseita" :?
Leldin
Kapteeni
Viestit: 135
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 23:35
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Leldin » Perjantai, 10.03.2006 17:22

Itse suosisin myös varren päällystämisä esim kontaktimuovilla tai jollain muulla sikäli kun se lisää turvallisuutta poistaen ylimääräisen puusälän irtoamisen hajoamisen yhteydessä. Allekirjoittanut on nähnyt ja katkaissut esimerkin vuoksi nuolen näyttääkseen muille miten se toimii.

Joten turvallisuuskunniaan!
....
Avatar
Pimeyden Ritari
Kreivi
Viestit: 441
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 10:02
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pimeyden Ritari » Perjantai, 10.03.2006 21:57

En usko, että tuo nahalla päällystetty nuoli on sen vaarallisempi kuin bofferinuolikaan. Itse en ole kokeillut, mutta ohjeen mukaan lentää paremmin, ja olisi siksi turvallisempi.
Avatar
Meorgor
Kersantti
Viestit: 55
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 03:08
Paikkakunta: Hameenlinna

Viesti Kirjoittaja Meorgor » Lauantai, 11.03.2006 08:10

Gnomuksen ohjeisiin pieni korjaus, yleensa tuo puolipallo on meilla pain tupannut olemaan vaahtomuovia solumuovin sijasta. Ei satu niin paljoa ja voi ampua huolettoamammin hiukan vahvemmallakin jousella. Tai voi ampua huolettomasti laheltakin, kymmenesta metrista ammuttu solumuoviviritelma voi kasvoissa jo sattuakin. Hyva paalyste karkeen on myos yksinkertainen spraymaalauskin. Ei koveta nuolenpaata juurikaan ja nayttaakin jonkin verran paremmalta kuin ne nuolenpaista repsottavat teipin riekaleet.
Avatar
Kops-Max
Kreivi
Viestit: 480
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 22:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kops-Max » Lauantai, 11.03.2006 16:13

Siis.. Olen hyvin varma, että larppaajan käsikirjan nuolten rakenne on seuraavanlainen:

- Ensin nuolen mahdollinen metallikärki sahataan pois.
- Joitakin senttejä kärjen alapuolelta aloitetaan kartiomainen solumuovipehmuste. Tähän malliin:
..__..
\..|../
.\.|./.
..\|/..

- Sitten kärkeen asetetaan kolikko, tai muu vastaavanlainen metallilevy. (ylhäpuolen "kuvassa" näkyy)
- Siihen päälle laitetaan paksua nahkaa kerros.
- Sen päälle sentin paksuinen kerros solumuovia.
- Päällimmäiseksi puolipallon muotoinen vaahtomuovikerros.

Nuolen pisarakärjen leveys on oltava vähintään 5 cm, ja vaahtomuovipuolipallon on oltava 2,5cm paksu.


Hyvin tehtynä tuommoinen nuoli toimii hyvin, ja on turvallinen.

Minä olen nähnyt ja kokeillut Samu Kahilan nuolia livenä, ja niissä on pieni turvaton tuntu. Nuolet ovat kovempia, ja lentävät paremmin, mutta minä itse pidän näistä perinteisistä boffonuolista. Osuma ei ole vaarallinen, ja sellaisenkin saa lentämään hyvin.
-Maikkeli-
Kreivi
Viestit: 319
Liittynyt: Keskiviikko, 08.02.2006 22:32
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Maikkeli- » Maanantai, 13.03.2006 15:32

Ensinnäkin nuo Kops-sin ohjeet eivät ole vain suurinpiirtein larppaajan käsikirjassa olevat ohjeet, vaan aivan prikulleen samat.
Ja mitä itse olen nähnyt (ja tuntenut... oi kyllä :wink: ), ovat nuo nahkanuolet olleet aivan yhtä pehmeitä kuin normaalit. Ja pikkuisen ampujaystävällisempiäkinhän ne ovat. (juma mikä sanahirviö)
Avatar
Kops-Max
Kreivi
Viestit: 480
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 22:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kops-Max » Sunnuntai, 19.03.2006 23:17

Hmmh.. Millä ohjeella tehtyjä nuolia itse käytätte? Olen tehnyt pari prototyyppiä käyttäen eri ohjeita, enkä oikein pääse itseni kanssa yhteisymmärrykseen, että minkälaisilla täytän sitten viineni..
Avatar
Creeser
Paroni
Viestit: 246
Liittynyt: Keskiviikko, 22.03.2006 11:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Creeser » Keskiviikko, 22.03.2006 16:44

Jotenkin jäi karvas maku viime vuodelta kun PERKELE IHMISET EIVÄT KUOLLEET NUOLIIN!!! toivottavasti tämä korjataan tänä vuonna, toinen on että viime vuoden "jos pääset jousimiehen iholle, hän kuolee automaattisesti" sääntöön voisi lisätä sen että jos "jousimies heittää jousen mäkeen, vetäisee miekan ja iskee sillä jalkoihisi, hän ei ole kuollut automaattisesti". Mielestäni jousimiehen pitäisi itse valita tilanteen mukaan pakeneeko, vai kuoleeko vapaaenhoisesti :x
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Keskiviikko, 22.03.2006 17:12

Ihmisten nuoliin kuolemisesta en tiedä, mutta tiedän monen haarniskoidun kaverin saaneen nuolista. Tota kyllä että jotkut henkilöt eivät laskeneet nuoliosumia kovin hyvin, mutta pitää vaan toivoa että rehtejä sotureita riittää tarpeeksi.

Tuo jousimiesten kuoleminen lähelle tulleesta vastustajasta on kalliiden jousien säästämiseksi. Jos jousimiehelle itselleen halutaan antaa mahdollisuus päättää miten toimii, niin sitten ainakin pitää olla jku hyvin selvä merkki mistä hyökkääjä tietää mitä on tekeillä.

Ja jos tappelukseksi mennään, niin sitten on jousiampujan oma moka jos jousi hajoaa siksi että siihen tuli osumia tai on itse heittänyt sen ihmisten jalkoihin. En tarkoita tällä sitä että väellä olisi oikeus pyrkiä rikkomaan toisen jousi oikeasti, mutta ei sen jousen turvallisuutta voida aina taata jos se on jäänyt jalkoihin. Ainakaan minä en halua kuulla valituksia että "rikoit mun jousen" jos jousimies itse lähtee tappelemaan jousi kädessä saati torjuu iskuja jousellaan.
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Keskiviikko, 22.03.2006 17:53

Jep jep. On noi jouset kyllä monimutkanen juttu. Kaverilla kävi sil viisiin, että oli itse lyöntietäisyydellä jousimiehestä, jolla oli jousi jännitettynä ja tähdättynä kaverin rintaan. En nyt muista miten tilanteen ratkaisivat, mutta kyllä vaan aiheutuu kovasti päänvaivaa noinkin kalleista peleistä...
It'll be awesome.
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Lauantai, 25.03.2006 00:25

Itse olin viime sotahuudossa virallisen nuolivastaavan asemassa, ja siellä linja oli juurikin tuo larppaajan käsikirjan nuoliohje, paitsi että retkipatjaa oli noin 2,5cm paksuudelta 1cm sijaan. Muut mitat olivat leveys 5cm ja vaahtomuovia ainakin 5cm paksuudella. 5cm leveys siksi ettei nuoli mahtuisi silmäkuoppaan.

Lisäksi tosiaankin vaadittiin että nuolen varressa olisi jonkinlainen este sälöytymistä vastaan, ja että sulkia oli ainakin kaksi.

Muoto jotakuinkin ---< ) kaltainen.

Huomatkaa että nahkapallo jonka halkaisija on 5cm painaa aika lailla. Jousien voimakkuus oli säädetty 25 paunaan, joka on käsittääkseni enemmän ja vähemmän suomen liveroolipelaajat ry:n asettama stantardi tms. Käytännössä jouset mitattiin käsipelillä ja tarvittaessa ampumalla omistajaansa.

Nuolet myös tarkistettiin joka skenaarion välissä ja rikkoutuneet poistettiin käytöstä.

Näin siis viime huudossa, ihan noin suuntaa antavana esimerkkinä. Saa kysellä enemmänkin aiheesta ja autan mielelläni, ja voin vaikka tehdä kuvitetun ja selkeän ohjeenkin mikäli tarvitsette.
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Lauantai, 25.03.2006 02:06

Nuolivastaavan virka olisi vielä avoinna. Apua tällä saralla tarvitsemme, sillä omat kokemukset nuolista ovat melko vähäisiä.
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Lauantai, 25.03.2006 18:56

Tuossa olisi nyt ainakin kuva poikkileikatusta nuolenkärjestä jonka tein opetustarkoitukseen. Siitä puuttuu tuikitärkeä kolikko, mutta muuten ok kärki.

http://irc-galleria.net/view.php?nick=W ... d=32108451

Aloitamme nurinkurisesti oikealta vasemmalle:

Nuolen varren päällä on paksuhkoa muovista teippiä estämässä sälöjen aiheuttamia vaurioita. Tämän teipin laatuvaatimuksista voimme keskustella enemmänkin, itse käytin suht yksinkertaista pakkausteippiä, jotkut tykkäävät vaatia lasikuituvahvisteistakin. Jessekin käy, mutta on rumaa.

Kärki itsessään alkaa tukipehmusteella (kuvassa vihreä), jonka materiaali on tässä vihreää lötköpötköä (niitä taipuisia pötkylöitä mitä kaupasta saa), mutta tuohon nyt kelvannee mikä hyvänsä muukin kevyt materiaali jonka saa tukemaan itse kärkeä. Nuolen varsi tulee siis tämän sisään.

Nuolen varren päähän tulisi siis kolikko, jota ei kuvassa näy.

Seuraavana on kaksi kerrosta kaksikerroksista makuualustaa (kuvassa siniviher-violettiraidat). Paksuutta tulee jotain reilut pari senttiä. käytännössä siis neljä kerrosta patjaa tuossa. Nämä on leikattu pyöreiksi levyiksi joiden halkaisija on 5cm.

Ihan kärjimpänä on 5cm paksu ja halkaisijaltaan 5cm puolipallon muotoinen superloni- eli vaahtomuovipala. Huomatkaa että superlon on teipattu vain puoleen väliin, jotta kärki jää teipittä ja on näin ollen pehmeämpi kuin jos se olisi jessellä päällystetty.

Lopuksi vielä huomioita teippaamisesta muutenkin: tukipehmusteena käyttämäni lötköpötkö oli liian heikkoa ja tahtoi murtuilla kärjen osuessa, jolloin kärki pääsi kääntymään sivulle. Tämä korjaantui täysin kun laitoin pari lisäkerrosta teippiä sinne tukemaan kärkeä. Tukipehmustehan ei pehmusta ollenkaan, varsi kun menee sen läpi jokatapauksessa, joten teippiä sai laittaa sinne huoletta. Ainoa mihin kannattaa kiinnittää huomiota on paino. Tietysti vahvalla jousella painavampi kärki voi olla hyväkin asia.
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Avatar
Nauris
Kreivi
Viestit: 321
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 12:03
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Nauris » Lauantai, 25.03.2006 19:40

Omien kokemusteni perusteella Wizzyn antamat ohjeet ovat varsin pätevät ja kärjet helppoja koota. Larppaajan käsikirjassa ollutta nahkapalaa ei välttämättä tarvita, jos kolikko/metallinpala on tarpeeksi suuri ja hyvin (liimalla ja teipillä myös mielellään) kiinni. Itse käytän metallinpalana kahta aukaistua kruunukorkkia, jotka kiinnitän toisiinsa. Teippiä käytän tässäkin reilusti, niin kuin muuallakin kärjen tukirakenteita tehdessä. Nuoliaihion vahvistamiseen olen käyttänyt normaalia kontaktimuovia. Kontaktimuovin ongelma on, ettei se tartu puuhun kiinni mitenkään erityisen hyvin - toisaalta itseensä se tarttuu sitäkin hanakammin, ja kun kontaktimuovisuikaleen pyörittää tiukasti pari kertaa aihion ympäri, on tulos aivan hyvä. Muutamia nuoliani katkesi viime kesänä, eikä yksikään sälöytynyt vaikka mäntyä olivatkin.
Ja tosiaan, laittakaa sitä superlonia reilusti, larppaajan käsikirjassa ja tuossa jonkinlaisessa boffonuolistandardissa puhutaan 2,5 cm puolipallosta, mikä on mielestäni liian vähän.
Kuva
Leldin
Kapteeni
Viestit: 135
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 23:35
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Leldin » Keskiviikko, 29.03.2006 14:56

Viime vuonna siis itse jouduin nuolitarkastuksessa olevana toteamaan että yhden henkilön nuolet ovat liian pieniä/kovia vaikka vaikuttivatkin muuten hyvin turvalliselta (olivat tällä nahkaohjeilla ilmeisesti tehtyjä)

Mutta sikäli kun se silmäkuolla on hyvä vertauskuva joten suosittelen samaa linjaa viimevuoden kanssa.

Ja autan toki jos nuolitarkastukseen tarvitaan taas.

ps: Ja nämä olivat siis wizzylin ohjeilla tehtynä
....
FrezzA
Soturi
Viestit: 36
Liittynyt: Lauantai, 11.03.2006 01:49
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja FrezzA » Keskiviikko, 29.03.2006 22:41

No... Jos jousen säännöt ovat turvalliset niin mikäs siinä.En halua mitään suutari nuolta päähäni...
The devil is loser and he`s my bitch for better or worse and you don`t care which
the devil is a loser and he`s my bitch runnin` into trouble yos skitch he`s my bitch!!!
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Torstai, 30.03.2006 18:21

Suutarinuolien mahdollisuutta vähentää huomattavasti peliin tulevien aseiden tarkastus ja testaaminen.

Ongelmahan tässä on että viime vuonna yksistään kelttiporukalla oli satakunta nuolta, ja tänä vuonna pyrimme lisäämään vielä 50% siihen, eli nostamaan luvun 150:een.

Sanotaan näin että voin suostua tarkastamaan nuolia ja jousia, mutta se ei missään nimessä ole yhden ihmisen hommaa, työtä on hitosti ja skenujen välissä ei tahdo ehtiä edes juomaan. Lisäksi kiireessä huonoja nuolia jää huomaamatta.
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Lauantai, 01.04.2006 00:04

Wizzyli kirjoitti:Sanotaan näin että voin suostua tarkastamaan nuolia ja jousia, mutta se ei missään nimessä ole yhden ihmisen hommaa, työtä on hitosti ja skenujen välissä ei tahdo ehtiä edes juomaan. Lisäksi kiireessä huonoja nuolia jää huomaamatta.
Jos jousimiehiä olisi tänä vuonna puolet enemmän kuin viime vuonna ja kaikilla olisi puolet enemmän nuolia, kokonaisnuolimäärä olisi 1.5 * 15 = 2.75 -kertainen. Eli liki kolminkertainen määrä nuolia. Mukana varmasti absoluuttiisesti laskettuna enemmän täysiä susia kuin viime vuonna vaikka huonojen nuolten suhteellinen määrä laskisikin.

Monenko ihmisen homma tuo voisi olla? Osaatteko veikata, Wizzy & Leldin?
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Archibald
Marsalkka
Viestit: 2182
Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
Paikkakunta: Stockholm

Re: Bofferinuolet / jousipyssyt

Viesti Kirjoittaja Archibald » Lauantai, 01.04.2006 15:19

Keisari_P kirjoitti:Tässä on ohjeet turvallisen bofferinuolen tekemiseen:
http://personal.inet.fi/koti/samu.kahil ... -jousi.htm
Tein yhden testinuolen, mutta siitä tuli aivan liian painava... :roll:


-a
Avatar
SLS
Paroni
Viestit: 153
Liittynyt: Keskiviikko, 22.03.2006 23:14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SLS » Lauantai, 01.04.2006 15:40

Monenko ihmisen homma tuo voisi olla? Osaatteko veikata, Wizzy & Leldin?
Auttelin Wizzyä viimevuonna tarkistelemaan nuolia, kuten pari muutakin kaveria. Parhaimmillaan meitä oli tarkastamassa joku 6 henkeä, ja silti se vei melkoisesti aikaa. Käsittääkseni wizzy ei nimittäin itse (enkä usein minäkään) ehtinyt skenujen välissä muuta tehdä kuin tarkastaa nuolia.

sanotaan sitten vielä toinen huomio tarkastamiseen: koska ihmiset ovat laiskoja tarkastuttamaan aseitaan, nuolia jouduttiin hakemaan eri ryhmiltä, pelkästään tämä homma vie viisi henkeä helposti, viimevuonna taisi keskimäärin olla kolme kaveria juoksemassa.

jos tulisi kolminkertainen määrä nuolia, joka skenun välissä aktiivisia hakijoita tulisi olla 3-6, ottaen huomioon että suurin osa tajuaisi tuoda nuolensa sovittuun paikkaan (viime vuonna käskettiin nuolet Kelttibannerille, lopulta suurin osa ymmärsi). Aktiivisia tarkastajia olisi hyvä olla vähintään se 5, mutta useampi on parempi.

Tarkastajien urakkaa helpottaisi tietenkin, että olisi esim. kaksi ryhmää, jotka vuorottelisivat tarkastusten suhteen.

Itse olen myös valmis olemaan mukana tarkastelemassa noita nuolia.
Camulosin Posliini-Tommi, joka veti käteen liekinheittimellä. Tunnettu myös Mini-Me:nä ja Timmi-Tommina.
Camulosin Villikarjut Ry:n hallitusjäsen.
Avatar
Naktu
Sotilasmestari
Viestit: 85
Liittynyt: Maanantai, 30.01.2006 18:49
Paikkakunta: Vaala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Naktu » Sunnuntai, 02.04.2006 18:48

Kuinkas on varsijousten laita? Onko niiden ammuksille tarjolla teko-ohjeita vai onko minun sovellettava itse?

Ajattelin itse tuoda tapahtumaan käsivarsijousen ammuksineen. Mikäli jollain asiantuntijalla on aivan erityistä huomautettavaa varsijousista ja niihin liittyvistä turvallisuustekijöistä niin antaa kuulua.
Avatar
Kops-Max
Kreivi
Viestit: 480
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 22:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kops-Max » Sunnuntai, 02.04.2006 18:52

Jaa varsijousi... Ei niissä varmaan mitään vikaa ole, mikäli lähtönopeudet ovat kahdenkytäviiden paunan alapuolella. Yleensä niissä tuppaa vaan olemaan hieman korkeampi tuo luku...

Miten meinaat varsijousen nuolet tehdä? Meinaan käsivarsijousi tarkoittaisi sitä, ettei se ole kovinkaan iso (?). Vaikea kuvitella hyvin lentäviä pikkunuolia. Mutta en mene vannomaan kun en asiasta mitään tiedä ^^.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Säännöt”