PROJEKTI: Boffaajan video-käsikirja

Booffaajan käsikirja -hanke. Tarkoituksena on tehdä kirja ja saattaa se myyntiin juhlasotahuutoon 2014.

Valvojat: JonTzu, saloneju, Aarimoto, ZamboNet

Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Sunnuntai, 23.10.2011 23:03

Editoinnit tehty. Huomenna (maanantaina) pärähtää pilotit linjoille ~klo 22:00.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Maanantai, 24.10.2011 22:15

Ja kuten luvattua, tässä pilottivideot:
Perustekniikka - lyönnit, torjunnat ja palautukset miekalla: http://www.youtube.com/watch?v=PybMJMY-9Zg
Perustekniikka - varoasennot (ala-, keski- ja yläasento): http://www.youtube.com/watch?v=XVxDEvFguYs
Edistyneempi tekniikka - Agressiivinen lähestyminen miekka+kilvellä: http://www.youtube.com/watch?v=23j11ncPMjU
Edistyneempi tekniikka - Hilpari vs miekka+kilpi tekniikka 1 (3 variaatiota): http://www.youtube.com/watch?v=OxNJn9jmz8o

Olkaapa hyvät!

Koska kaikki ihmiset eivät jaksa meuhkata foorumilla palautteen ja ideoiden mudoossa tein sitä varten erikseen palautelomakkeen. Täyttäkää ihmeessä sitä, niin saadaan kvantitatiivistä palautetta kasaan, jonka avulla hommaa on helpompi kehittää edelleen.

Palautelomake:
https://docs.google.com/spreadsheet/vie ... c6MQ#gid=0

Avoin keskustelu myös foorumilla on kuitenkin enemmän kuin toivottavaa!
Viimeksi muokannut ZamboNet, Maanantai, 24.10.2011 23:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Maanantai, 24.10.2011 23:13

Olette sankareitani.
Kuva
Avatar
Par
Kreivi
Viestit: 466
Liittynyt: Maanantai, 05.07.2010 23:13
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Par » Maanantai, 24.10.2011 23:34

Loistavaa että teette! Teen lähinnä fiktiivisiä videoita, mutta kokemusta jutuista on siis. Mietteeni:

Käyttäisitte vaan tilan omia valoja, tällaisessa videossa ne ovat just hyvät ellei ole mahdollisuutta tehdä jotain vielä tasaisempaa valoa. Tasainen valo on se mitä halutaan. Nyt videot ovat vähän pimeitä.

Kannattaa olla niin kaukana seinästä kuin on mahdollista, ja voi harkita jos asettuisitte jossain mielenkiintoisemmassa kulmassa seinään nähden. Sitten olisi vähän syvyysvaikutelmaa.

Olkaa vähän lähempänä kameraa.

Harva meistä on ammattimainen juontaja, joten jos puheessa tulee toistoa, niin leikatkaa ne vain pois. Napakkuus on tärkeää ja jumpcutit eivät haittaa. Videota pitäisi leikata kuin koekatsojana olisi ADHD-lapsi kokaiinipöllyissä joka murhaa sinut jos menettää kiinnostuksensa. Tosissaan: videon rajaksi viisi minuuttia. Katsoja voi pysäyttää ja kelailla edestakaisin jos tippuu kärryiltä.

Aika kriittisiä ovat nämä kommenttini! Nyt olen positiivisempi! Tykkäsin kovasti Aggressiivisen lähestymisen videosta, vaikkei se ollutkaan lähentelymooveja baaria varten. Peltsillä on selvästi homma hallussa, asia selitetään todella hyvin ja selkeästi, ja asia oli opettavaista edistyneemmällekin boffaajalle (tai en tiedä voiko minua sanoa edistyneeksi ufokilven käyttäjäksi). Muut näyttivät olevan enemmän aloittelijoille, mutta nyt tunnen kyllä edistyneeni boffaajana.
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Maanantai, 24.10.2011 23:42

Valaistus on ongelma joka tiedostetaan. Tilan omat valot vaan olivat niin täysin riittämättömät, että oli pakko käyttää lisävalaistusta. Koitetaan kyllä keksiä jotain fiksua noiden valojen suhteen, hyviä ideoita otetaan vastaan!

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Maanantai, 24.10.2011 23:45

Voin yhtyä Falcatan toteamukseen. Ilman lisävaloja ei hommasta olisi tullut mitään. Varjot ovat tosiaan häiritseviä, mutta valoja ei ollut tarpeeksi, että niistä olisi päästy eroon.

Mutta tosiaan materiaalit liikkuvat tänä päivänä netin yli aika sukkelasti. Jos jollakulla on osaamista ja aikaa siellä etelässä, niin jatkossa editointi voidaan alihankkia kyllä sielläkin! Mutta vielä parempi jos siellä alettaisiin pitchata projektiin ihan kokonaisten jaksojenkin muodossa. Tekijäporukan kesken on kovasti toivottu sitä, että etelästä saadaan myös paikallista tietämystä jakoon, niin opitaan me pohjoisemman suomen puupäätkin jotain uutta.

Ja tavoitteena on tosiaan tehdä tavaraa myös alottelijoille siltä varalta, että pistetään nämä joskus täysin vapaaseen levitykseen ja katsojakunnassa on tällöin aidosti alottelijoita. Suurinpana haasteena bofferoinnin tulevaisuudelle ja lajiutumiselle näen juuri sen uuden harrastajakunnan muodostamisen ja ehkä tämä voi olla yksi kanava tulevaisuudessa siihen. Edistynyttä tavaraa pyritään varmaan jatkossa kuitenkin painottamaan enemmän, koska tällä hetkellä kohdeyleisö on foorumin käyttäjät ja näistä suurin osa on enemmän tai vähemmän kokeneempaa sakkia.
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Maanantai, 24.10.2011 23:58

Nyt täytyy sanoa, että olen tuosta toiston määrästä täysin eri mieltä Par:n kanssa. Liian hätäiset leikkaukset ja pikapikaa teko vain latistavat opetusta ja videon edestakaisin kelailu tekniikan ymmärtämisen takia on vaan ärsyttävää. Tahti on oikeinkin hyvä. Varjot toki ärsyttävät, mutta eivät haitanneet opetuksen perille menemistä. Isoimpana ongelmana näin peltsin valkoisen miekan hukkumista taustaan.

Noista eri kuvakulmista, tietysti joku jännempi kulma voi visuaalisesti olla komeampi, mutta tekniikan ymmärtämisen kannalta suorat ja selkeät liikesuunnat ovat minun mielestäni varmempi tapa. Itse en näkisi näiden videoiden pointiksi saada lajia näyttämään mitenkään erityiseltä, vaan ennemminkin antaa hyvää ja selkeää tekniikkaopetusta. Pienet kankeudet leikkauksessa, tai toisto juonnossa ovat pikkuseikkoja siinä kuvassa.
Kuva
Avatar
Par
Kreivi
Viestit: 466
Liittynyt: Maanantai, 05.07.2010 23:13
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Par » Tiistai, 25.10.2011 00:16

LehtoA kirjoitti:Nyt täytyy sanoa, että olen tuosta toiston määrästä täysin eri mieltä Par:n kanssa. Liian hätäiset leikkaukset ja pikapikaa teko vain latistavat opetusta ja videon edestakaisin kelailu tekniikan ymmärtämisen takia on vaan ärsyttävää. Tahti on oikeinkin hyvä. Varjot toki ärsyttävät, mutta eivät haitanneet opetuksen perille menemistä. Isoimpana ongelmana näin peltsin valkoisen miekan hukkumista taustaan.
Mainitsen että Peltsin video ei tuntunut liian pitkältä, siinä meni oikein hyvin selitys-esimerkki-selitys-esimerkki, keskityttiin osaan tekniikasta ja sitten yhdistettiin se koko tekniikkaan. Informaatiota oli niin paljon että se kattoi koko pituuden hyvin.

Pituus on kuitenkin asia jota ei kannata miettiä ainoastaan meidän näkökulmastamme, vaan jonkun, jolla on alkava kiinnostus lajiin. Hänellä on sitä suurempi kynnys tsekkailla videoita mitä pidempiä ne ovat.
Noista eri kuvakulmista, tietysti joku jännempi kulma voi visuaalisesti olla komeampi, mutta tekniikan ymmärtämisen kannalta suorat ja selkeät liikesuunnat ovat minun mielestäni varmempi tapa.
Opettajien kannattaa pitää 90 asteen kulma kameraan, kyllä, mietin vain taustaa!
Plästik Dub
Kapteeni
Viestit: 101
Liittynyt: Keskiviikko, 14.10.2009 20:16

Viesti Kirjoittaja Plästik Dub » Tiistai, 25.10.2011 10:29

Jos haluaa katselijaa helpottaa vielä, niin noihin videon tietoihin voisi lisätä sellaisen "sisällysluettelon" josta pääsee aikaa klikkaamalla siihen kohtaan videota mitä haluaa katsoa. Esimerkiksi varoasento-videossa:

0:18 Middle Guard
5:18 High Guard
10:07 Low Guard
16:27 Varoasentojen tyyppivirheet

Hienoa muuten että jotkut jaksavat tällaisia tehdä. Onko siis tarkoitus että näitä tulee lisääkin, vai pelkästään nämä 4 videota?
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Tiistai, 25.10.2011 10:39

Plästik Dub kirjoitti:Jos haluaa katselijaa helpottaa vielä, niin noihin videon tietoihin voisi lisätä sellaisen "sisällysluettelon" josta pääsee aikaa klikkaamalla siihen kohtaan videota mitä haluaa katsoa.
Hyvä idea. Lisäilen nämä hetimiten.
Plästik Dub kirjoitti:Hienoa muuten että jotkut jaksavat tällaisia tehdä. Onko siis tarkoitus että näitä tulee lisääkin, vai pelkästään nämä 4 videota?
Nämä neljä videota olivat siis pilottityylisiä videoita, joilla katsotaan onko tällaiselle projektille kysyntää. Näiden tekeminen kuitenkin vie aikaa ja vaivaa, joten turhaan ei näitä meinata väsätä. Jos kysyntää kuitenkin on, niin videoita olisi tarkoitus tehdä enemmänkin.

Toisaalta näiden oli tarkoitus olla myös pelinavaus, jotta tähän projektiin saadaan enemmän ihmisiä mukaan. Kaikki apu on tarpeen, jos videosarjasta meinataan tehdä kattava ja riittävän tasokas. Toisaalta olisi mukava jos videot toimivat myös keskustelun avaajana erilaisille näkemyksille tekniikoista/perusasioista.


Par:lle kysymys: Jos seuraavat pätkät kuvaillaan, niin kiinnostaisiko sinua editoida osa näistä? Tai kiinnostaisiko jopa editoida näiden jo julkaistujen pätkien raakamateriaalista erilainen versio? Näin pystyisi paremmin vertailemaan erilaisia lähestymistapoja.
Avatar
Skylark
Sotalordi
Viestit: 1146
Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 09:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skylark » Tiistai, 25.10.2011 15:27

Hyviä videoita! Näistä saa jo useamman treenikerran matskut kun vähän varioi.
Onko muuten mahdollista tehdä suora linkki youtube-videoon niin että se alkaa tiestystä kohdasta? Voisi tehdä esim. Sohuwikiin sellaisen tekniikkakatalogin jossa olisi linkit kyseessäolevaan kohtaan suoraan.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Zergi
Paroni
Viestit: 151
Liittynyt: Perjantai, 19.08.2011 18:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Zergi » Tiistai, 25.10.2011 15:27

Nämä ovat kyllä aivan mahtavia, varsinkin kaltaiselleni uudemmalle harrastajalle.

Jos näitä tulee lisää, niin ainakin jonkinlaista keihäsopetusta olisi mukava nähdä.
Avatar
Cadiac
Herttua
Viestit: 809
Liittynyt: Perjantai, 23.11.2007 15:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Cadiac » Tiistai, 25.10.2011 15:57

Heitän tähän pikkuhuomion: Mustat kilvet erottuu aika heikosti taustasta/vaatteista, jos valaistus on tulevaisuudessakin ongelma niin ottakaa kilpikankaat pois kuvauksen ajaksi niin katsoja näkee ehkä hieman paremmin missä asennossa kilpi on yms.

Miekka ja kilpi - Varoasennot videossa typo kohdassa 5:18, lukee high guardd :P
Viimeksi muokannut Cadiac, Tiistai, 25.10.2011 16:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaakko H.
Plästik Dub
Kapteeni
Viestit: 101
Liittynyt: Keskiviikko, 14.10.2009 20:16

Viesti Kirjoittaja Plästik Dub » Tiistai, 25.10.2011 16:00

Skylark kirjoitti:Onko muuten mahdollista tehdä suora linkki youtube-videoon niin että se alkaa tiestystä kohdasta?
On. Lisäämällä videon osoitteen loppuun #t= jonka jälkeen kohta josta haluaa sen alkavan. Esimerkiksi http://www.youtube.com/watch?v=XFYPhmbXvpM#t=2m34s
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Tiistai, 25.10.2011 17:13

Palautelomake:
https://docs.google.com/spreadsheet/vie ... c6MQ#gid=0

Muistakaa täytellä palautetta! Ei mene montaa minuuttia ja auttaa projektia kehittymään oikeaan suuntaan.
Avatar
Par
Kreivi
Viestit: 466
Liittynyt: Maanantai, 05.07.2010 23:13
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Par » Tiistai, 25.10.2011 17:42

ZamboNet kirjoitti:Par:lle kysymys: Jos seuraavat pätkät kuvaillaan, niin kiinnostaisiko sinua editoida osa näistä? Tai kiinnostaisiko jopa editoida näiden jo julkaistujen pätkien raakamateriaalista erilainen versio? Näin pystyisi paremmin vertailemaan erilaisia lähestymistapoja.
Juu, voin tehdä erilaisen leikkauksen vaikka tuosta hilparitekniikasta!

Tässä vähän mietintöjä noiden videoiden jäsentämisestä. Esimerkiksi kun varoasentovideossa näytetään lopuksi virheet, niin mielestäni sen olisi voinut kuitata vain näyttämällä oikean asennon yhden kerran! Opetuksessahan on sääntö, että mieluummin näyttää miten pitää tehdä, eikä miten ei pidä tehdä. Poikkeuksia sääntöönhän kyllä on!

Sitten miten jäsentäisin juonnon, niin kannatan sitä että esittelee ensin kaikki vahvuudet ja sitten heikkoudet. Se antaa mielestäni selkeimmän kuvan, kun kaikki vahvuudet esitellään yhdessä ja kaikki heikkoudet yhdessä. Jos jokin asia ei ole vahvuus eikä heikkous, niin sitä ei välttämättä edes tarvitse mainita? Jos unohtaa jonkin tärkeän asian, mitä joskus sattuu, niin mieluiten kertoo koko juonnon uudestaan ja hoitaa asian leikkauksessa. Mitä yksinkertaisempi rakenne sitä helpompi ymmärtää jne.

Valaistuksen suhteen, kannattaa joko heijastaa valo kankaan kautta, jos mitään valkoista heijastavaa ei ole niin vaikka seinän kautta, tai sitten peittää valon (jollain mikä ei syty tuleen mutta päästä valoa läpi) niin sitten on mukavan pehmeää. Toki jos valoja ei ole tarpeeksi niin sitten tulee pimeää, eli uusia ongelmia.

Pahoittelen kriittisyyttäni! Helppoa sanoa kun ei itse tarvitse tehdä! :)
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Tiistai, 25.10.2011 21:16

Par kirjoitti:Juu, voin tehdä erilaisen leikkauksen vaikka tuosta hilparitekniikasta!
Splendid. Pistän asiasta yv:tä niin keksitään tapa jolla saat raakamateriaalit haltuusi.
Par kirjoitti:Tässä vähän mietintöjä noiden videoiden jäsentämisestä. Esimerkiksi kun varoasentovideossa näytetään lopuksi virheet, niin mielestäni sen olisi voinut kuitata vain näyttämällä oikean asennon yhden kerran! Opetuksessahan on sääntö, että mieluummin näyttää miten pitää tehdä, eikä miten ei pidä tehdä. Poikkeuksia sääntöönhän kyllä on!
Tuossa olet sinänsä ihan oikeassa, mutta ei tämä valitsemani lähestymistapa ihan arvalla osunut tällaiseksi. Tässä vähän avattuna omaa pohdintaa miksi päätin tehdä asian noin. Lähtökohtaisesti itselleni suurin syy lähteä mukaan ja piiskaamaan muitakin mukaan tähän projektiin oli puhtaasti boffauksen lajiutumisen edistäminen. Se vaatii sitä, että joka paikassa ne aktiiviharrastajat saavat mahdollisimman paljon käyttökelpoista materiaalia, jonka pohjalta voivat "opettaa" muita innokkaita. Tästä syystä tuossa on käsiteltynä tyypillisiä virheitä analyyttisemmin, jotta nämä innokkaat tapaukset voivat sitten omissa treeneissään perustellusti neuvoa mikä jonkun asennossa on mahdollisesti vikana ja kuinka se vaikuttaa hänen pystyvyyteensä taistelussa. Vaikka monet näistä asioista ovatkin intuitiivisia, niin usko pois - eivät ne kaikkien alottelijoiden mieleen heti tule. Itse olisin ollut pilvenreunalla onnessani, jos olisin aikanaan itse saanut tämänkin verran analyyttista "valmiiksi purtua" asiaa, kun itse aloittelin boffausta. Kesti pitkään huomata monet näistä asioista yrityksen ja erehdyksen kautta.

Toisaalta tuo yksi hyvä asento ja sen rakentaminen oli omassa mielessäni ihan oma videopätkänsä (joka ei varmasti kokeneita niin paljoa kiinnosta). Hyvän asennon ja järkevän perusliikkumisen käsittelyssä on kuitenkin sen verran asiaa, että siksi niistä luultavasti tehdään oma (kokeneen kannalta tylsä) pätkä. Mutta luultavasti tuon tyyppivirhekäsittelyn voisi siirtää osaksi sitä ja antaa noiden varoasentojen olla keskenään.
Par kirjoitti:Sitten miten jäsentäisin juonnon, niin kannatan sitä että esittelee ensin kaikki vahvuudet ja sitten heikkoudet. Se antaa mielestäni selkeimmän kuvan, kun kaikki vahvuudet esitellään yhdessä ja kaikki heikkoudet yhdessä. Jos jokin asia ei ole vahvuus eikä heikkous, niin sitä ei välttämättä edes tarvitse mainita? Jos unohtaa jonkin tärkeän asian, mitä joskus sattuu, niin mieluiten kertoo koko juonnon uudestaan ja hoitaa asian leikkauksessa. Mitä yksinkertaisempi rakenne sitä helpompi ymmärtää jne.
Tässä oli lähestymistapana se, että käytiin asennot yksitellen läpi ja kerrottiin asiat (lyönnit, pistot, kulmat, passiivinen suoja jne) samassa järjestyksessä. Eli tavallaan looginen järjestys tietyltä kantilta, mutta toisaalta käsittelyn olisi voinut tehdä myös kuten sinäkin tässä ehdotat. Jos ei muuta, niin voisi varmaan descrpition osuuteen listata vahvuudet ja heikkoudet kustakin asennosta, niin ei jää epäselväksi. Pistetään tämä kuitenkin korvan taakse tulevien vastaavien tilanteiden varalle.
Par kirjoitti:Valaistuksen suhteen, kannattaa joko heijastaa valo kankaan kautta, jos mitään valkoista heijastavaa ei ole niin vaikka seinän kautta, tai sitten peittää valon (jollain mikä ei syty tuleen mutta päästä valoa läpi) niin sitten on mukavan pehmeää. Toki jos valoja ei ole tarpeeksi niin sitten tulee pimeää, eli uusia ongelmia.
Juu... aluksi testailtiin valaistusta katon ja seinien kautta, mutta tilan omat valot olivat auttamattoman huonot, eikä tuomamme kaksi lällyhalogeenia riittäneet teholtaan siihen, että valaistus olisi onnistunut järkevästi seinien/katon kautta.
Par kirjoitti:Pahoittelen kriittisyyttäni! Helppoa sanoa kun ei itse tarvitse tehdä! :)
Kritiikki on aina tervetullutta, etenkin kun se on näinkin eriteltyä. Pilotit on aina pilotteja, etenkin kun tekemässä ei ole alan ammattilaisia :D
Viimeksi muokannut ZamboNet, Tiistai, 25.10.2011 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Tiistai, 25.10.2011 21:20

Zergi kirjoitti:Jos näitä tulee lisää, niin ainakin jonkinlaista keihäsopetusta olisi mukava nähdä.
Keihäshommiin tuo nykyinen kuvaustila on aivan liian pieni, joten aivan heti nämä eivät onnistu, mutta katsotaan asiaa, jos löydämme isomman (ja valoisamman) tilan.
Cadiac kirjoitti:Heitän tähän pikkuhuomion: Mustat kilvet erottuu aika heikosti taustasta/vaatteista, jos valaistus on tulevaisuudessakin ongelma niin ottakaa kilpikankaat pois kuvauksen ajaksi niin katsoja näkee ehkä hieman paremmin missä asennossa kilpi on yms.
Hyvä huomio. Maahinkaiskilvenpäällyset siis käyttöön :P
Viimeksi muokannut ZamboNet, Tiistai, 25.10.2011 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Haiden
Sotalordi
Viestit: 1393
Liittynyt: Maanantai, 02.04.2007 08:33

Viesti Kirjoittaja Haiden » Keskiviikko, 26.10.2011 07:00

ZamboNet kirjoitti:
Zergi kirjoitti:Jos näitä tulee lisää, niin ainakin jonkinlaista keihäsopetusta olisi mukava nähdä.
Keihäshommiin tuo nykyinen kuvaustila on aivan liian pieni, joten aivan heti nämä eivät onnistu, mutta katsotaan asiaa, jos löydämme isomman (ja valoisamman) tilan.
IMO Keihästekniikka voidaan unohtaa näiltä videoilta, vaikka isompi paikka löytyy. Keihäs ei ole koskaan tarkoitettu 1vs1 tilanteeseen, koska kyseessä on riviase ja 1vs1 tilanteeseen päätyminen on jo häviö.

Tekniikkaa ei tarvita keihäillä, vain pelisilmää ja kuntoa. Keihään käytössä tärkein tekniikka on pystyä nähdä missä voit tehdä eniten töitä ilman kuolemista.
Wanhan ajan kyytiketju
Archibald
Musiikki on elektroninen. Tästä ei keskustella.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Keskiviikko, 26.10.2011 08:53

Haiden kirjoitti:IMO Keihästekniikka voidaan unohtaa näiltä videoilta, vaikka isompi paikka löytyy. Keihäs ei ole koskaan tarkoitettu 1vs1 tilanteeseen, koska kyseessä on riviase ja 1vs1 tilanteeseen päätyminen on jo häviö.
Videoissa ei ole tarkoitus käsitellä pelkästään 1v1 tilanteita, joten kyllä keihästä voidaan ryhmätaistelunkin näkökulmasta käsitellä. Toisaalta keihäs-keihäs duelit ovat taas mielestäni mielenkiintoisia vaikka lähtökohtaisesti ovatkin tilanteita joihin ei kannata pyrkiä.
Haiden kirjoitti:Tekniikkaa ei tarvita keihäillä, vain pelisilmää ja kuntoa. Keihään käytössä tärkein tekniikka on pystyä nähdä missä voit tehdä eniten töitä ilman kuolemista.
No kysymys lieneekin siinä, että missä menee pelisilmän ja tekniikan ero. Etenkin ennen muinoin näki tosi paljon sitä kuinka keihäitä käytettiin väärin: niillä pistettiin jatkuvasti samaa kohdetta, keihäs ei liikkunut tai lähtenyt etsimään parempaa paikkaa. Nämä kaikki ovat omasta mielestäni osa hyvää keihäs"tekniikkaa". Toisaalta taas (etenkin) 1v1 keihästilanteessa keihäällä on paljonkin ihan aitoakin tekniikkaa, joka on hyvin samantyylistä pistomiekkailun kanssa: väistöt, vasta-ripostet yms. Itseasiassa mielestäni juuri isoilla aseilla tekniikat ovat aseiden "hitauden" takia parhaiten hyödynnettävissä.

Mutta siinä olet oikeassa, että hyvällä kunnolla ja aggressiivisuudella (ja pelisilmällä ja pidemmällä keihäällä) pääsee huomattavan pitkälle.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Keskiviikko, 26.10.2011 11:08

Haiden kirjoitti:Tekniikkaa ei tarvita keihäillä
TROLROOLROLOLOLOOLOLOLOLOL! Otetaanpas, Hydeeni joskus vaikka 10 kappaletta 1v1-otteluitta identtisillä keihäillä ja katsotaan kuinka käy. :wink:

Mutta jees, hienoa työtä täällä tehtynä! Uskoisin että tilausta löytyy. Mulla samankaltaisia huomioita kuin täällä jo yllä esitetty: valaistusta tulisi jollain tavalla saada paremmaks, videoiden mitta olisi hyvä saada noin kymmeneen minuuttiin, pahimmat jäätymiset juonnossa katkipois vaan (mutta en lähtisi mihinkään aggressiivisempaan leikkaukseen). Äänitystekniikka olisi hyvä saada myös paremmaksi.

Sisällön puolesta olisi varmaan hyvä keskittyä 1v1-tekniikka noin niin kuin yleisellä tasolla, mutta muutamia perusryhmätilannejuttuja olisi hyvä saada käsiteltyä. Esim. vanha kunnon ristiinlyöminen/torjuminen ja Joonaksen opetukset aiheesta; eivät todellakaan ole itsestäänselvyyksiä suurimmalle osalle Jyväskylän ulkopuolella treenaavista.

Mitä keihääseen tulee, keihästekniikan matskun voisi jakaa suosiolla vähintään kahteen videoon jos näitä ruvetaan tehtailemaan isommissa määrin;
keihäs 1v1 tilanteissa (keihästä vastaan), joka olisi se teknisempi osuus, ja keihäs ryhmätilanteissa, jossa taas painotettaisiin pelisilmän ja aggressiivisuuden merkitystä. Tosin, tätä jälkimmäistä on selvästi vaikeampi opettaa missään opetustilanteessa.

Siinä mielessä olen Hydeenin kanssa samaa mieltä asiasta, että jos hyvän keihäsmiehen ominaisuuksiin kuuluu vain jompi kumpi yllä mainituista, se on ehdottomasti aggressiivinen tekemisen meininki eikä hyvä tekniikka. Mutta kun puhutaan loistavasta keihäsmiehestä, siihen tarvitaan jo sitten tekniikkaakin.

(Mä voin tarvittaessa hoitaa nuo keihästekniikat jos filmataan lisää, nyt kun tuli puheeks. Keihäidenkäyttö Sotahuudossa on ihan aikuisten oikeasti teknisesti hirveimmän näköistä touhua kaikista aselajeista...)
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Haiden
Sotalordi
Viestit: 1393
Liittynyt: Maanantai, 02.04.2007 08:33

Viesti Kirjoittaja Haiden » Keskiviikko, 26.10.2011 12:10

saloneju kirjoitti:
Haiden kirjoitti:Tekniikkaa ei tarvita keihäillä
TROLROOLROLOLOLOOLOLOLOLOL! Otetaanpas, Hydeeni joskus vaikka 10 kappaletta 1v1-otteluitta identtisillä keihäillä ja katsotaan kuinka käy. :wink:
Tässä rupeaa tekniikka tulemaan esille, mutta omat huomioni ovat tulleet keihäsdueleissa Laurin kanssa. Kahden keihään ero oli 10-15 senttiä, joka ratkaisi eniten. Kummalla oli se 15 senttiä pitempi keihäs pieksi aina toisen 10-0, vaikka toisella oli haarniskat päällä ja toisella ei ollut ollenkaan.

Keihäillä tekniikka ei tule esille siinä missä hilpareilla tai zwaikkoilla. Keskiverto keihäsmies pystyy tappamaan ilman ongelmia itseään montakertaa paremman keihäsmiehen pidemällä keihäällä.

Keihäsmiehen on osattava lukea riviä ja etsiä itselleen paikka mistä pystyy toimimaan. Toinen mikä kertoo hyvästä keihäsmiehestä on agressiivinen painostus, vaikka ei saisi tappoja. Nämä kaksi asiaa, kun osaa niin näillä pärjää todella hyvin, vaikka tekniikka olisi huonoa.

Itse näkisin parhaimpana videolla opetetaan hyvä piston perusteet ja ristipistot. Tämän jälkeen opetetaan miten keihäsmies vaikuttaa viholliseen ja tietoa miten keihäsmies pystyy toimimaan parhainten linjassa. 1vs1 tilanteista voi tehdä lyhyen esittelyn, mutta opetetaan "Olet tehnyt jotakin väärin ja kuinka selviän 1vs1 tilanteesta"

Summarum keihäällä "tekniikka" on miten pääset tilanteeseen, missä pääset pistämään peruspistoja viholliseen naamaan. Kaikki ylimääräinen kikkaillu ja hienot historialliset manuaalitekniikat toimivat tarkasti rajatuissa tilanteissa, mihin keihäsmiehen ei pidä joutua. Tämän takia näitten opetus on turhaa imo.
Wanhan ajan kyytiketju
Archibald
Musiikki on elektroninen. Tästä ei keskustella.
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Torstai, 27.10.2011 12:30

Keskusteluun pituudesta leikkauksista:

tehkää kaksi versiota, pitkät ja pohdiskelevat ohjaajille, lyhyet ja ytimekkäät harrastajille.


Lopuksi iso peukku! Hienoa duunia kertakaikkiaan teette skenelle!
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Torstai, 27.10.2011 13:43

Kantti kirjoitti:tehkää kaksi versiota, pitkät ja pohdiskelevat ohjaajille, lyhyet ja ytimekkäät harrastajille.
Täytyypä pohtia tämän toteutusmahdollisuuksia. Jos sisältö saadaan järkevästi samalla otolla sellaiseksi, että siitä saa leikattua kummankin version, niin voisi olla harkitsemisen arvoinen idea. Kaksinkertainen asian läpipohtiminen, kuvaaminen ja leikkaaminen vie kuitenkin huomattavasti enemmän aikaa. Liiallinen ajankäytön lisääminen projektiin voinee syödä tekijöiden intoa, kun nykyiselläkin formaatilla tekemiseen menee aikaa kohtalaisesti.
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Torstai, 27.10.2011 13:53

ZamboNet kirjoitti:
Kantti kirjoitti:tehkää kaksi versiota, pitkät ja pohdiskelevat ohjaajille, lyhyet ja ytimekkäät harrastajille.
Täytyypä pohtia tämän toteutusmahdollisuuksia. Jos sisältö saadaan järkevästi samalla otolla sellaiseksi, että siitä saa leikattua kummankin version, niin voisi olla harkitsemisen arvoinen idea. Kaksinkertainen asian läpipohtiminen, kuvaaminen ja leikkaaminen vie kuitenkin huomattavasti enemmän aikaa. Liiallinen ajankäytön lisääminen projektiin voinee syödä tekijöiden intoa, kun nykyiselläkin formaatilla tekemiseen menee aikaa kohtalaisesti.
Toimisiko se, että kuvaatte suoraan tekniikat ja teette äänen jälkiäänityksenä. Tällöin pidempiä pohdintoja voi tehdä still-kuvien kanssa (tai toistoja näyttäen) ja samoista pätkistä on helppo tehdä vain lyhyellä selityksellä varustetut jokapojan mallit.

EDIT: ei tarvitsisi myöskään miettiä silloin itse kuvauksissa juontoja ja niiden sujumisia niin tarkasti, saisi keskittyä tekniikan tekemiseen ja näyttämiseen. Sitten joku noheva, kauniilla matalalla miesäänellä varustettu kertoja voi sitten satuilla kotona mikkiin omiaan. Helpottaisi kuvauksien tekoa varmaan mukavasti, vähentäisi siellä tarvittavaa ajatustyötä.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Boffaajan käsikirja”