Hyökkääminen ja hyökkäysten osuminen

Keskustelua tapahtuman, sääntöjen ynnä muun kehittämisestä sekä asioista, jotka vuonna 2013 tulisi huomioida.

Valvojat: N.Hirvelä, Sopuli

Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Hyökkääminen ja hyökkäysten osuminen

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Tiistai, 08.01.2013 21:00

2.2. Hyökkääminen ja hyökkäysten osuminen

2.2.1. Hyökkäämistavat
Hyökkäämistapoja ovat lyönti, pisto, heitto, sekä laukaiseminen. Käytetty ase rajoittaa sille käytettävissä olevia hyökkäämistapoja. Muita kuin aseelle käytettävissä olevia tapoja ei saa käyttää. Asekohtaiset hyökkäämistavat on määritelty luvussa 3 Aseet ja aseyhdistelmät.

Lyönti ja pisto alkavat soveltuvan lähitaisteluaseen havaittavalla liikkeellä ja loppuvat havaittavaan palauttavaan liikkeeseen. Osuman tulee luvussa 2.2.3 Kohde ja hyökkäyksen osuminen määritetyllä tavalla tapahtua tällaisen hyökkäyksen alettua ennen sen loppumista. Jatkuva työntävä liike aseen hyökkäyksen alun havaitun liikkeen aiheuttaman osuman jälkeen on edelleen samaa hyökkäystä eikä aiheuta lisävauriota kyseiseen osumakohtaan. Sahaava tai pumppaava aseen terän liike tämän kuitenkin pysyessä havaittavasti kontaktissa kohteeseen on myös osa alkuperäistä hyökkäystä eikä aiheuta lisävauriota kyseiseen osumakohtaan. Liu’uttaen tehtyä hyökkäys voi yhden näin määritetyn hyökkäyksen aikana osua useampaan kuin yhteen osumakohtaan, jolloin osuma myös kohdistuu niihin kaikkiin.

Heitolla ja laukaisemisella tarkoitetaan näissä säännöissä kaikkia kantamalta tehtyjä hyökkäyksiä. Heittoaseet heitetään ja erilaisilla jousiaseilla ja sotakoneilla laukaistaan ammuksia. Kummallakin tavalla toteutettu hyökkäys alkaa aseen irtoamisesta lähettäjänsä hallinnasta heiton tai laukaisun voimasta. Onnistunut osuma tapahtuu edellä mainitun aseen teräosan osuessa kohteeseen.

Aseen liu'uttaminen kohteeseen mitään kiinteää rakennetta tai pintaa pitkin on kielletty.



2.2.2. Hyökkääjä ja hyökkäyksen toteuttaminen
Hyökkääjä toteuttaa hyökkäyksen käyttämälleen aseelle ominaisella tavalla. Hyökkäykseen käytetyn voiman säätely on aina hyökkääjän vastuulla ja hyökkääjältä edellytetään harkintaa voimankäytössä. Hyökkääjän tulee käyttää sellaisia hyökkäämistapoja, jotka voidaan hyökkäämiseksi havaita. Hyökkääjä ei valvo hyökkäyksistään seuraavien osumien havaitsemista, mutta voi huomauttaa asiallisesti osumia ottamatta jättänyttä taistelijaa skenaarion jälkeen tämän osumien havaitsemisen puutteellisuudesta. Hyökkääjää voidaan huomauttaa skenaarion jälkeen liiallisesta voimankäytöstä. Valvojat voivat poistaa taistelijan tapahtumasta tämän varoituksesta huolimatta jatkuvasta liiallisesta voimankäytöstä.

Yllättävät tai olosuhteista johtuen vaikeasti havaittavat hyökkäykset tulee toteuttaa poikkeuksellista varovaisuutta noudattaen sekä voimankäytön että hyökkäyksen kohdentamisen osalta, välttäen näin vauriolle erityisen alttiita ruumiinosia kuten jalkoväliä, munuaisia ja takaraivoa.



2.2.3. Kohde ja hyökkäyksen osuminen
Osuma aseen terästä hyväksytyllä hyökkäämistavalla mihinkään osaan taistelijaa aiheuttaa osumapaikasta ja -kerrasta riippuen joko haavoittumisen tai kuoleman. Hyökkäyksestä aiheutuvan osuman vastaanottaminen ja sen seuraamuksia koskevien sääntöjen noudattaminen on aina kohteen vastuulla. Kohteena oleva taistelija voi skenaarion jälkeen huomauttaa liiallista voimaa hyökkäyksissään käyttävää taistelijaa tämän liiallisesta voimankäytöstä. Osumien tietoinen huomiotta jättäminen mistään syystä ei ole sallittua. Osuman tahaton huomaamattomuus on inhimillistä. Osumien huomiotta jättämisestä voidaan huomauttaa kohteena ollutta taistelijaa skenaarion jälkeen. Vartalosta selvästi irrallaan olevaan vaatekappaleeseen kohdistunutta osumaa ei lasketa osumaksi kohteena olevaan taistelijaan. Osuma muuhun kuin kädessä kannettuun aseeseen, kilpeen tai nuoliviineen lasketaan osumaksi osumakohtaan jonka se peittää poislukien osumat, jotka kohde voi kiistatta havaita sellaiseksi, ettei osuma muuten olisi osunut kohteeseen (esimerkiksi nuolten päät olkapään yläpuolella).
Tässä on sotahuudon nykyiset säännöt toisen lyömiselle ja niiden vastaottamiselle.

Ehdotan seuraavaa:
Osuma raajaan poistaa raajan käytöstä. Osuma torsoon poistaa pelistä. Kaikki osumat aseen iskuosasta lasketaan kun asetta on käytetty sääntöjen mukaisesti.

Aseilla ei saa pistää maata pitkin.

Tämä tiivistäis aika selkeesti sen että osumat vihollisen, omien tai oman aseesta on tapapvia. Ois aika selkee ja lyhyt. Toho vois sitte johonki pistää perään ne muut epäolnnaisemmat jutut kovaa lyömisestä,vastustajan osuman ottamisesta sun muusta.

Tää osa säännöistä on ehkä olennaisin ja tärkein yksinkertaistaa.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Keskiviikko, 09.01.2013 13:09

Yksinkertaistetuissa säännöissä asia on ilmaistu näin:
Taistelusäännöt ovat yksinkertaiset. Osuma aseesta raajaan tekee raajan käyttökelvottomaksi ja osuma vartaloon tai päähän tappaa. Uusi osuma jo vahingoittuneeseen raajaan johtaa kuolemaan. Kahden käden tai kahden jalan menettämisestä seuraa niin ikään kuolema.

Osumaksi lasketaan mikä tahansa aseen terän tai vaikuttavan osan (kuten sotanuijien kärki) osuma, joka osuu taistelijaan asti hyökkäyksen seurauksena. Selvästi vartalosta erillään oleviin vaatteisiin tulleita osumia ei lasketa. On kohteliasta yrittää tehdä lyöjällekin selväksi osuiko annettu isku vai ei. Jokainen osuma, vaikka kuinka kevyt, joka osuu taistelijaan, on osuma
Virallisissa, laajoissa säännöissä (mikäli niihin koetaan tarvetta) on tarkkojen määritelmien käyttö perusteltavissa.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Keskiviikko, 09.01.2013 17:52

En tommosta löytäny taistelusäännöistä ollenkaan. Jos se ei siellä ole niin sehän ois hyvä saada vaikka siihen alkuun jotenki.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Keskiviikko, 09.01.2013 17:58

Peltokorppi kirjoitti:En tommosta löytäny taistelusäännöistä ollenkaan. Jos se ei siellä ole niin sehän ois hyvä saada vaikka siihen alkuun jotenki.
Siis tuo löytyy Sotahuudon sivuilta säännöt-osiosta sääntötiivistelmä-linkin takaa:
http://sotahuuto.fi/?q=node/62
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Keskiviikko, 09.01.2013 18:34

Tuo on muuten yksi asia, minkä haluaisin nostaa esille: Sääntöjen levitteleminen. Miksi yhdestä paikasta löytyy yhdenlaista sanottavaa ja toisesta toista, vaikka aihe on sama? Tämä ja sitten tuo panssarisäännön juttu, jossa ensin sanotaan mistä panssarit saa tehdä ja sitten löytyy aivan eri tietoa ihan eri paikasta?

Ei välttämättä nyt tartte kaikkea sanoa moneen kertaan (koska toistohan ei auta ketään muistamaan mitään) mutta sentään ilmoittaisi, että lisää aiheesta on olemassa muualla.
Beatings will stop once morale improves.
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Keskiviikko, 09.01.2013 20:15

MrBigMr kirjoitti:Tuo on muuten yksi asia, minkä haluaisin nostaa esille: Sääntöjen levitteleminen. Miksi yhdestä paikasta löytyy yhdenlaista sanottavaa ja toisesta toista, vaikka aihe on sama? Tämä ja sitten tuo panssarisäännön juttu, jossa ensin sanotaan mistä panssarit saa tehdä ja sitten löytyy aivan eri tietoa ihan eri paikasta?

Ei välttämättä nyt tartte kaikkea sanoa moneen kertaan (koska toistohan ei auta ketään muistamaan mitään) mutta sentään ilmoittaisi, että lisää aiheesta on olemassa muualla.
En nyt taida aivan seurata.

Eikö olisi hyvä, että etsimällä taistelusta tietoa, löytäisi vain sitä ja sama materiaaleista? Vai...
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Keskiviikko, 09.01.2013 20:53

Ei mitään, sekoilin omiani. Unohtakaa koko löpinä.
Beatings will stop once morale improves.
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Torstai, 10.01.2013 17:00

"Taistelusäännöt ovat yksinkertaiset".

Tuon lauseen voisi poistaa. Ei sen sanominen tee asiasta yksinkertaisempaa :lol:

Tiivistelmän voisi ehkä editoida kertaalleen, sitä ei liene tehty vähään aikaan.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Torstai, 10.01.2013 17:14

Varmaan kannattaa editoida, kun on saatu säännöt taas vuodelle 2013 hyväksytettyä ja englanniksi samalla.
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kehitysideat”