Nahkalamellaarin teosta kiinnostuneille

Jäsenet: Maahinkainen, Camulos, Goblinit, Galenit, RistiRetkeläiset

Valvoja: Mahti

Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Nahkalamellaarin teosta kiinnostuneille

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Torstai, 10.05.2012 11:06

Unis kirjoitti:Kiitoksia myös omasta puolestani! Tämä sai jo nuukahtaneen sotahuuto-innon palaamaan ja nyt selailen varustekauppoja innolla :D
Tähän liittyen täytyy todeta, että ainakin minä ja Juhani ollaan kaavailtu kovetetusta nahasta tehtyjä nahkalamelleja. Nahkaa tullaan tilaamaan ja keittelemään ja mahdollisesti värjäämään (valkoinen tai tummansininen tai sekä-että). Arviolta kustannuksia yhdelle torsopanssarille tulee ~80-100€. Jos tällaisen panssarin tekeminen kiinnostaa, niin kannattaa ottaa allekirjoittaneeseen yhteyttä. Yhteyttä saa ottaa myös siinä tapauksessa, että tarvitsee nahkaa ihan raakana omaan, muuhun käyttöön. Mitä isompi tilaus saadaan, niin sitä pienempi postikulu per lärvi. Tilaus tullaan tekemään luultavasti tämän kuun lopussa, jotta kesäkuun aikana kerkeää askartelemaan.

Ps. Nahkapanssareita emme ole kuitenkaan tekemässä talkootyönä kellekään, joten jos kevyeen optimpoptim nahkalamelliin on kiinnostusta, niin täytyy olla itse valmis tekemään myös töitä (tai lyömään tiskiin aitoa tuntityötä vastaava määrä oravannahkoja :D).

Nahkapanssaritilauksessa mukana:
- Sampo (maahinkainen) - XL
- Juhani (maahinkainen) - L
- Ville K (maahinkainen) - M
- Miikka (maahinkainen) - L
- Annika (possu) - M
- Katka (possu) - S
- Eero (maahinkainen) - XL
- Sami T (maahinkainen) - XL
- Dizabella (galeni) - M
- Krivu (maahinkainen) - XL

(- Triks)
(- Gitoll)
Viimeksi muokannut ZamboNet, Torstai, 31.05.2012 16:41. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Maanantai, 14.05.2012 03:01

Mistäs päädyitte tilaamaan nahat?

Meikällä löytyy kanssa aika hyvää insightia kovetus systeemeistä jos joku kaipailee jotain.
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Tiistai, 15.05.2012 11:07

Eiköhän mekin tilata sieltä Lapuan nahasta.

Vielä yhtä tai kolmea kiinnostunutta? Tähdätään parilliseen tilaajamäärään, koska arvion mukaan yksi panssari syö puolikkaan puolivuodan ja tilaukset tehdään puolivuodittain.
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Tiistai, 15.05.2012 14:32

Ja noi puolivuodat vaihtelee keskimäärin 18 ja 23 neliöjalan välillä, ottakaa mahdollisimman isoja(just noita 23 luokkaa) niin ei pitäisi loppua kesken.

Kovetustapa vaikuttaa paljon tarpeisiin, vesikovetus kun kutistaa(ja samalla paksuuntaa) nahkaa aika reilusti, 30-40% pinta-alasta, vahakovetuksella tätä ongelmaa ei ole, mutta afaik vesikovetuksella saa paljon kovempaa matskua, kuin itse olen onnistunut vahalla ikinä tekemään.

LapNasta neliöjalka maksaa verojen kanssa 5,94€
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Keskiviikko, 16.05.2012 11:36

Neljä ihmistä kasassa. Kuun loppuun mennessä pistetään tilaukset menemään, joten vielä kerkeää mukaan.
Avatar
KatkaChee
Kreivi
Viestit: 346
Liittynyt: Torstai, 08.02.2007 04:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KatkaChee » Torstai, 17.05.2012 17:56

Paljos siis sen yhden puolivuodan hinta on?
Zenzu
Sotalordi
Viestit: 1017
Liittynyt: Keskiviikko, 29.08.2007 18:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Zenzu » Torstai, 17.05.2012 17:59

Itse maksoin omasta noin 22 neliöjalan puolivuodasta 130,68€.
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Torstai, 17.05.2012 18:16

Hotsittaisi kyllä kamalasti, onkohan tuollaisen väsääminen kovinkin vaikeaa?
Avatar
KatkaChee
Kreivi
Viestit: 346
Liittynyt: Torstai, 08.02.2007 04:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KatkaChee » Torstai, 17.05.2012 18:22

Jeesh. Eli me voitas Annikan kanssa ottaa yksi sellainen. Tullaan sit vissii hakemaan se Jkylästä.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Torstai, 17.05.2012 19:36

Gitoll kirjoitti:Olen vähän pyöritellyt mielessäni tällaisen hankkimista ja olen kyllä ihan kahden vaiheilla tässä asiassa. Hinta ei todellakaan ole paha ja tuollaisen käytettävyys olisi ihan toista kuin nykyisten peltibikinien.

Minua mietityttää lähinnä tuo työtaakka, eli millaista urakointia olitte ajatelleet näiden valmistukseen? Onko minkäänlaista arviota siitä kuinka paljon tämä teettää työtä ja talkoita? Nahka on materiaalina vielä uusi minulle ja lamellaarin kokoamisesta ei ole mitään kokemusta. Käytössäni on kuitenkin hyvin rajallisesti aikaa irtonaisiin projekteihin ennen heinäkuuta...
Osaatko Santtu sanoa työmääräarviota?

Talkoohommat on tarkoitus tehdä siten, että yhdessä leikellään, rei'itetään ja keitellään sarjatyössä ne palaset ja kukin saa sitten itse punoa panssarinsa näistä palasista omalla ajallaan.
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Torstai, 17.05.2012 20:14

Jos lamellaarista puhutaan, niin kyllä siinä hommaa on.

Ensin mulla meni tietysti aikaa suunnitteluun ja kovettamisen opetteluun, mutta sit kun ne oli reilassa leikkasin palat, joita mun lamellaarissa taisi olla jotain 150-200kpl, kooltaan 10cm x 5cm.
Leikkaamiseen menee pari tuntia, kannattaa varata hyvät sakset(tai olla fiksu ja käyttää jotain vähän järeämpää kuin mä)
Sitten kovetetaan, tässä aika vaihtelee sen mukaan mitä menetelmää käyttää. Vahakovetus on nopeampi, kun siinä voi tehdä useita paloja kerralla, jotka jokainen lilluvat seoksessa noin 30 sekuntia, mutta ei haittaa vaikka olisivat pidempäänkin, kunhan ei enää nouse ilmakuplia pintaan(vaha siis täyttää nahan ilmataskut)
Vesikovetus on hankalampi kontrolloida ja aika absoluuttisen tarkka ajan suhteen ettei nahka mene pilalle, siinä voi tehdä vain yhden palan kerrallaan, ja realistinen aika keittää nahka ja sulloa se kuivumaan painojen väliin on 45sekuntia, eli hitaampi menetelmä on tämä.
Sitten kun nahat on kuivuneet 1-2 vuorokautta, mieluummin 2, ne voi rei'ittää, aika nopeaa hommaa, kun palat vaan nippuun ja reiät niin moneen kuin vain terä yltää.
Punominen on melko nopeaa, riippuen toki kaavasta jolla sen tekee. Löysin ite netistä yhden tosi simppelin ja nopeatekoisen, armourarchiven kaava on vähän hankalampi.

Mulla meni kai jotain 8-10 tuntia kun kovetin omat lamellini pienessä kattilassa kaksi kerrallaan, ensi kerralla lähtisin tekemään isommalla kattilalla johon saisi 5-10 mahtuun, mutta tekemällä oppii...

Triksi, ei tää vaikeeta ole, mutta aikaa menee kyllä ja selkä tulee kipeäksi, mutta on se sen arvoista kun torsopanssari painaa kilon.
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Avatar
mIIKKA.
Kreivi
Viestit: 305
Liittynyt: Lauantai, 19.05.2007 00:40
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mIIKKA. » Torstai, 17.05.2012 20:22

Sampo "Excelcthulhu" Immonen tekee täydellisen optimoidun työaikataulun talkoille. Okei, ei siitä täydellistä voi saada koskaan, mutta derivoi sen tehokkuuden niin lähelle kuin käytännössä mahdollista.
"Susta vaan tulee aina mieleen Tenavat. Siis ei sillai, mutta ku noi kuulokkeet on sulla tollanen treidmarkki." -IGNE
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Perjantai, 18.05.2012 09:52

Jos me saadaan neljä ihmistä talkoilemaan neljän ihmisen panssareita, niin ei tuossa ihan mahdottoman montaa päivää pitäisi nokka tuhista.

Palojen leikkaaminen hoituu Henry Fordin oppien mukaisesti mahdollisimman yksinkertaisiin ja tehokkaisiin osaprosesseihin hajottamalla. Kaksi kaavottajaa, kaksi leikkaajaa. (Aika-arvio: ½päivää-1päivä @ 4 panssaria, 4 tekijää)

Keittämisessä kaksi isoa kattilaa, kaksi keittäjää, kaksi palasten painoon laittajaa, niin kyllä tuosta keittelystä päivän työllä selviää. (Aika-arvio: 1päivä @ 4 panssaria, 4 tekijää)

Rei'itys joku toinen päivä. Tässä voi varmasti hyödyntää hyvin sabluunaa ja pylväsporakonetta. Kaksi niputtajaa, kaksi poraajaa (toinen pylväsporalla, toinen perinteisellä poralla). (Aika-arvio: ½päivää-1päivä @ 4 panssaria, 4 tekijää)

Punominen sitten jokaisen omalla vastuulla.

Santtu voi varmaan arvioida aikatauluarvion paikkaansapitävyyttä.
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Perjantai, 18.05.2012 13:51

Joo kyllä noi pitää ihan hyvin.

Vahakovettamiseen ei tarvitse edes erillisiä ihmisiä kantamaan paloja kattilasta kuivumaan, kunhan keittäjä nappaa edelliset pois ja nakkaa seuraavat sisään, on sillä välin aikaa roudata valmis pala kuivumaan. Nipussa niitä ei vahalla kovettaessa kannata kuivata, tarttuvat meinaan toisiinsa heti kun vaha kovettuu.

http://kuvablogi.com/blog/20032/2/

Tuolla on jotain kuvia siitä millaisilla kamoilla ite kovetin. Vaha siis sulaa ihan tollaseksi hunajamaiseksi kamaksi(50/50 parafiinia ja mehiläisvahaa). Lämpötilaa tarkkailin jatkuvasti elektronisella mittarilla, vahan tulee olla siinä 60-70 asteen välillä, muuten toi voi vissiin leimahtaa, en haluis olla keittovuorossa siinä vaiheessa. Liian kylmässä vaha ei edes tahdo edes sulaa.
Lopuksi heittelin palat kuivumaan sanomalehtien päälle pienten painojen alle, ettei nahat käpristy.

Meikällähän oli vähän ongelmia saada nahasta tarpeeks kovaa vahakovettamalla, mutta uskon että suurin syy siihen oli että mun nahka oli aika skeidaa, paksuus lähempänä 2-2,5mm kuin luvattua 3-3,5mm. Ostin Kemin Nahkatarvikkeesta, Lapuan Nahan kama on ihan hyvää, sitä mulla on tossa jotain 60nj selän takana. 8)
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Perjantai, 18.05.2012 13:55

Kumpaa itse suosittelisit: vahakovetusta vai vesikovetusta?
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Perjantai, 18.05.2012 14:42

Pahan pistit kun en itekkään oo vielä päättänyt mitä käytän omaani.

Vesikovetuksessa kutistuminen on oikeesti aika ikävä juttu, mutta on toisaalta kyllä erittäin varma keino saada riittävän kovaa nahkaa, sillä lopputulos on todella kova.
Vahalla ei kutistu mutta en tosiaan voi luvata että siitä tulisi ihan hirveän kovaa matskua, vaikka tiedän että rottinkipuolella onkin siinä onnistuttu, osaisko ehkä Jontsu valaista mikä olisi voinut mennä mulla väärin, mun lamellien kovuus kun vastasi jotain luokkaa 3-4kpl nippu pumpulipuikkoja, jokainen voi itse kuvitella. Vaikka on siinäkin selvä ero kovettamattomaan. Vesikovetuksella kovuus on jotain muoviviivoittimen luokkaa. On muuten aika luovia esimerkkejä btw.

Tekemisen osalta vahakovetus on huomattavasti helpompi tapa tehdä porukalla iso määrä, vesikovettamalla hommaan menee ikuisuus kun jokaisen palan joutuu tekemään yksittäin. Joten tämän takia sanoisin että vahalla. Voisin vielä ensi viikolla testata kuinka onnistuu vahakovetus nyt kun on vähän enemmän tietoa ja parempaa nahkaa, kerron miten kävi.
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Perjantai, 18.05.2012 14:53

Olisin tuo vesikovettamisen kannalla ihan sillä, että saisi maalattua kamat sitten nahkamaalilla - vahakovettamisen jälkeen se on tuskin mahdollista. Tai jos saadaan varmistettua, että vahakovettamalla saadaan maalit vielä päälle - nimittäin mun intressit tän projektin osalta rajotituu siihen, että ne palat täytyy saada maalattua.
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Perjantai, 18.05.2012 15:08

Omani olen kyllä saanut koviksi ihan vahakovetuksella. Aion jatkossakin käyttää vahoja jo ihan säilyvyyssyistä.

Jos lamelliin haluaa maalia eikö sen voi jo maalata etukäteen tai laittaa maalia vahan sekaan? Voi tulla kummallinen kokeilu enkä tiedä lopputuloksista.

Itse olen käyttänyt hieman PattiJalan lämpötiloja matalampia lämpöjä. Valmistusta olen tehnyt uunissa levyllä ja myös lämmittämällä uuninpeltiä hellalla. Kummallakin tavalla saa paljon kamaa ja isompina paloina valmistumaan.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Perjantai, 18.05.2012 15:15

Miten tuo uunissa valmistaminen käytännössä tapahtuu?
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Perjantai, 18.05.2012 15:30

PattiJalka kirjoitti:Miten tuo uunissa valmistaminen käytännössä tapahtuu?
Tarkka uuni lämpömittarilla. Vahaa ja parafiinia kunnolla levylle. Paksusti siis. Annetaan sulaa. Upotetaan muotoon leikatut nahat sekaan. Tarkkaillaan kunnes kuplinta loppuu. Palat ulos ja salamana muotoon. Siinä se.

Tapaan säätää lämmitylaitetta koko ajan niin että vahaseos pysyy juuri ja juuri nestemäisenä.

Ja kaikille muistutan että nahkahaarniska on sitten listalla ykkösenä kun haarniskavaatimuksia seuraavan kerran nostetaan.
Viimeksi muokannut JonTzu, Maanantai, 21.05.2012 14:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Maanantai, 21.05.2012 14:17

Joo kyllä vahakovetus on se way to go. Aiemmat huonot tulokset olivat ihan puhtaasti liian ohuen nahan vika, muuten menetelmä toimii hyvin ja on kohtuullisen nopeakin verrattuna vesikovetukseen.
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Maanantai, 21.05.2012 14:30

Säästääkö vahakovetuksella nahankulutuksessa arviolta kuinka paljon? Jos vesikovettamalla puhuit, että tulisi 2 panssaria per puolivuota. Kuinka vahakovetuksella? (Lähinnä, että osaan päivittää hinnoitteluarviota) Myös arvio vahan kulutuksesta per torsopanssari on tervetullut.

Olisiko kellään näkemystä miten elintarvikeväri saattaisi toimia osana vahakovetusta? Vahahan kuitenkin imeytyy huokosiin, niin voisi kuvitella että värjätty vaha imeytyy yhtä lailla ja värjää nahan samalla vaivalla. Vahaan sekoittuneena ja vahan mukana kuivuessa väri varmaan jää kai aika hyvin (ja kestävästi)kiinni, kun väriä ei ole vain pinnassa? Pettääkö logiikka jossain kohdassa?
Avatar
KatkaChee
Kreivi
Viestit: 346
Liittynyt: Torstai, 08.02.2007 04:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KatkaChee » Maanantai, 21.05.2012 14:39

Kokeilematta voisin veikata, että lopputuloksesta saattaa tulla epätasainen ja laikukas. Pistäkää Santtu testaamaan ;) Oisko kovetetun nahan päälle maalaaminen vaihtoehto?
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Maanantai, 21.05.2012 14:40

Uskaltaisin veikata, että vahapinta ei ole parasta mahdollista kestävän maalauksen kannalta.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Maanantai, 21.05.2012 14:45

SCA-veikot ovat laittaneet väriainetta vahaan:

http://www.leatherworker.net/hardenedleather.htm

Pinnalle ei enää saa maalattua, vahapintaan ei tartu juuri mikään maali. Jos maalaisi pintaan ennen vahaamista väri voisi jäädä mutta en vanno.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Aragonia”