Säännöt

Kuninkaantekijät 10.-12.8.2012
Avatar
Kuninkaantekijä
Kersantti
Viestit: 41
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2012 14:34

Säännöt

Viesti Kirjoittaja Kuninkaantekijä » Maanantai, 20.02.2012 13:45

Hei kaikki! Seuraavaksi ovat luvassa kuninkaantekijät tapahtuman säännöt! Pääsette kokeilemeen näitä ohjatusti vielä kesän taistelutapahtumissa, joten olkaahan paikalla Noxbossa ja Sohussa!

Kuninkaantekijät 2012 - Säännöt

Sääntöjen tarkoitus


Kuninkaantekijät-tapahtuman säännöt poikkeavat hieman aikaisemmin suomalaisissa taistelutapahtumissa nähdyistä. Näiden sääntöjen tarkoitus on maksimoida taistelun hauskuus ja näyttävyys sekä tuoda siihen taktista syvyyttä. Pyydämme kaikkia tutustumaan sääntöihin tarkasti, mutta muistamaan erityisesti seuraavat ohjeet:

1. Jokainen on vastuussa omasta aseestaan ja siitä, mitä se tekee. Säännöt tukevat sitä, että lyönnit ovat harkittuja ja ottavat huomioon myös lyönnin kohteen. Tästä huolimatta sinun vastuullasi on, ettet satuta kanssapelaajiasi.

2. Muistakaa, että pehmomiekkailu on herrasmieslaji! Iloitse oman onnistumisesi lisäksi myös muiden onnistumisesta. Tunnista sinuun osuneet lyönnit rehellisesti ja oleta samaa vastustajalta. Missään tilanteessa ei katsota hyvällä lyöntien tahallista huomaamatta jättämistä eikä huutamalla tappamista.

Taistelusäännöt
Iskut ja niiden vaikutus

Haluamme, että Kuninkaantekijöissä jokainen lyönti on mahdollisimman hyvä ja harkittu. Lisäksi haemme taisteluun realistisempaa tuntumaa. Siksi kaikki iskut eivät vahingoita kohdetta. Vahingoittavaksi iskuksi lasketaan kaikki seuraavat:

1. Selkeä viilto: Näihin lasketaan selkeä liike, jossa aseen teräosa hankaa kohdetta pitkin TAI lyönti, jossa vain pistokärki viiltää kohdetta ja ase jatkaa matkaa. Tällaiset lyönnit eivät tehoa kevyeen eivätkä raskaaseen panssariin, mutta vahingoittavat panssaroimatonta pelaajaa normaalisti.

2. Selkeä lyönti: Lyönniksi lasketaan isku, joka tulee selkeästä liikkeestä (noin metrin kaari) ja kimpoaa takaisin vastustajasta. Aseen tulee siis pysähtyä vastustajaan. Jos ase jatkaa matkaa, on kyseessä viilto kuten ylempänä. Lyönnit toimivat myös kevyen panssarin läpi, mutta pysähtyvät raskaaseen.

3. Selkeä pisto: Pistoksi lasketaan osuma, jossa aseen pistokärki painuu selkeästi kasaan ja kohde tuntee selkeän työnnön. Jos pisto osuu huonosti ja jatkaa matkaa vastustajan ohi, on kyseessä viilto. Pistot lävistävät kaiken panssarin. Nuolet ja heittokeihäät lasketaan pistoiksi.

Pyrimme siihen, että jokainen saisi kuolla näyttävästi kunnolliseen iskuun. Haluamme, että annatte vastustajallenne tämän kunnian ja siksi voit jättää huomiotta osumat, jotka ovat pelkkiä hipaisuja, osuvat vain vaatteisiin tai tukkaan tai ovat täysin voimattomia. Kaikissa tilanteissa se, jota lyödään, päättää oliko lyönti hyvä vai ei! Tämä sääntö on ehdoton. Jos vastustaja ei huomaa lyöntiäsi tai noteeraa sitä, lyö uudestaan ja paremmin.

Esimerkkejä tilanteista, joita ei tarvitse ottaa vahingoittavina:

-Pelaaja lyö horjahtaessaan taaksepäin ja lyönti tulee perille voimattomana ja ilman tukea.

-Ase jää pelaajien väliin eikä mahdu liikkumaan.

-Pelaaja tarttuu oman miekkansa terään.

-Pelaajat ovat kilpikontaktissa ja naputtavat toisaan selkään pelkästään ranteen voimalla. (Huomaa, että tässä tilanteessa on mahdollista tehdä oikeita lyöntejä, erityisesti viiltoja, mutta niiden tulee olla selkeitä ja tarkoituksenmukaisia.)

HUOM: Se, että iskun tulee olla selkeä, ei tarkoita, että sen tulee olla kova. Oletamme jokaisen hallitsevan aseensa ja ottavan vastustajansa huomioon. Lopussa hidastettu lyönti on aivan yhtä vahingoittava kuin täydellä voimalla isketty.


Sotakoneet

Sotakoneeksi hyväksyttyjen aseiden kaikki osumat haavoittavat kuolettavasti, myös kilven läpi.

Vahingoittuminen

Pelaaja on jaettu osumakohtiin, jotka ovat pää, torso, kädet erikseen ja jalat erikseen. Pakara ja hartia lasketaan torsoksi, olkapää on kättä.

- Osuma päähän tai torsoon haavoittaa kuolettavasti (katso kohta Kuolettavasti haavoittuminen).

- Osuma raajaan tekee sen käyttökelvottomaksi. Osumat jo haavoittuneeseen raajaan EIVÄT VAIKUTA pelaajaan enempää. Useamman raajan menettäminen ei haavoita kuolettavasti.

Esimerkiksi rikkinäistä kättä ei saa nostaa suojaamaan tulevalta iskulta eikä sitä saa liikuttaa millään muullakaan tavalla. Sen sijaan haavoittuneen käden puoleisen kyljen kääntäminen vihollista kohti on täysin sallittua. On vastustajan tehtävä osata lyödä pelaajaa johonkin muualle kuin jo haavoittuneeseen käteen. Haavoittunutta jalkaa voi laahata perässä tai sen voi nostaa ilmaan. Tärkeintä on, ettei pelaaja ota juoksuaskeleita tai tukeudu vahingoittuneeseen jalkaan. Molemmat jalat menettänyt pelaaja saa edelleen kontata turvaan (tai antautua näyttävästi kohtalolleen).

Kuolettava haavoittuminen


Kun saat osuman päähän tai torsoon, olet kuolettavasti haavoittunut. Tämän tapahtuessa tee välittömästi seuraavat asiat:

1. Tiputa suojaus ja taisteluasento. Valita, huuda ja näytä kärsivältä haluamillasi tavoilla.
2. Hoipertele harmittoman mutta kärsivän näköisenä sen verran sivuun, ettet jää taistelun jalkoihin.
3. Mene maahan.

Jos olet kuolettavasti haavoittunut, saat ryömiä, kontata tai kieriä, erityisesti jos sinun täytyy väistää taistelua. Saat seurata taistelua, huutaa tuskaisesti parantajaa tai istua kiveä tai puuta vasten, mutta et saa koskaan nousta istuma-asentoa ylemmäs.

Parantaminen


Kuka tahansa voi parantaa toisen pelaajan vahingoittuneen raajan niin, että molemmat asettavat aseensa sivuun, haavoittunut istuu maahan ja toinen taistelija sitoo minkä tahansa kankaanpalan vahingoittuneeseen raajaan. Tämä tulee toistaa jokaiselle rikkoutuneelle raajalle erikseen. Haavoittuneen sitomiseen tarkoitettuja kankaanpaloja saavat pelaajat tuoda vapaasti peliin mukanaan tai vaikka repiä vaatteistaan taistelun tuoksinassa. Tyylikkään ja aidon näköisistä siteistä saa tyylipisteitä, erityisesti jos ne ovat valmiiksi veressä.

Kuolettavasti haavoittuneen pelaajan voi vielä nostaa takaisin elävien kirjoihin vahvojen parannuskääröjen avulla. Näitä kääröjä saa vain pelinjohdolta. Niitä käytetään niin, että kuoleva taistelija makaa maassa ja parantava taistelija seisoo tai kyykistyy tämän yläpuolella. Hän lukee käärön sisällön kuuluvalla äänellä ja tämän jälkeen repii käärön kahteen osaan. Parannettavan pelaajan vastuulla on kerätä käärön palat talteen. (Tämä osa rituaalia on tärkeä, sillä emme halua jättää roskia pelialueelle.)

Haavoittuneen teloittaminen

Kuolettavasti haavoittuneen pelaajan voi teloittaa näyttävällä lopetusliikkeellä torsoon. Lyönnin ei tarvitse olla kova, kunhan se on selkeä ja mahtipontinen. Maailmassamme haavoittuneiden teloittaminen on kuitenkin äärimmäisen kunniatonta ja raakaa. Vain jumalten hylkäämät luopiot tekisivät sellaista, varsinkaan ilman kuninkaan käskyä!

Teloitettu pelaaja jää siihen, mihin hänet tapettiin. Hän ei saa enää kommunikoida elävien kanssa, eikä häntä voida palauttaa henkiin edes kääröillä. Tarvittaessa pelaaja voi siirtyä nopeasti pois taistelun tieltä, jos hän uhkaa jäädä jalkoihin, mutta tämä tulee tehdä ripeästi ja pysytellen mahdollisimman matalana.

Vapaaehtoinen kuoleminen


Elävä tai kuolettavasti haavoittunut pelaaja voi halutessaan päästää itsensä päiviltä lyömällä itseään valitsemallaan näyttävällä tavalla. Tätä voi käyttää, jos pelaajan täytyy poistua henkilökohtaisille asioille kesken skenaarion tai jos pelaaja huomaa rikkoneensa sääntöjä ja haluaa palauttaa kunniansa.

Jos lähdet tällä tavalla kuolleena taistelukentältä, liiku mahdollisimman nopeasti kentän laidalle ja pidä aseet selkeästi pois taisteluasennosta. Jos palaat takaisin kentälle, mene kuolleena takaisin maahan. Tapahtuman tunnelman kannalta jokainen haavoittunut ja valittava taistelija on tärkeä, joten älä poistu, ellei se ole välttämätöntä.

Jos huomaat rikkoneesi sääntöjä


Haavoittuneen raajan käyttäminen tahallaan on äärimmäisen törkeää ja epäurheiljamaista. Jos huomaat tehneesi niin vahingossa, voit palauttaa kunniasi ripeällä ja näyttävällä seppukulla. Sama pätee myös muiden sääntöjen rikkomiseen kuten osumien huomiotta jättämiseen. Jos pelaaja poistaa itsensä pelistä, sääntörikkomus on loppuunkäsitelty.

Panssarit


Panssarin käyttäminen on sallittua ja suotavaa. Panssareiden tulee olla valmistettu historiallisesti sopivista materiaaleista ja niiden tulee olla järkevän paksuisia ja painoisia esikuviinsa verrattuna. Koska kevyt tarttuminen on sallittua, panssareiden, erityisesti gauntlettien turvallisuus on erityisen tärkeää. Panssaritarkastajat voivat kieltää kaikki varusteet, joissa on teräviä kulmia, ulokkeita tai muuta vaarallista. Kiinnitä tähän huomiota, kun suunnittelet panssareitasi tapahtumaa varten.

Panssarit jaetaan kevyisiin ja raskaisiin.

Kevyttä panssaria ovat kaikki nahka- ja kangaspanssarit ja näiden välimuodot sekä pelkkä rengaspanssari. Kevyt panssari suojaa käyttäjäänsä kaikilta viilloilta.

Raskasta panssaria on kaikki metallista valmistetut panssarit kuten levypanssarit ja suomupanssarit sekä rengaspanssari, jonka alla on gambesoni. Raskas panssari suojaa käyttäjäänsä kaikilta viilloilta ja kaikilta lyönneiltä.

Panssari suojaa vain siellä, missä sitä on.

Jos käytät panssaria, sinun on oltava tarkkaavainen lyöntien vastaanottamisessa. Kiinnitä huomiota erityisesti heikkoihin kohtiisi ja palkitse vihollisen onnistunut viilto panssaroimattomaan kohtaan! Lisäksi haluamme huomauttaa, että oikea soturi kantaa panssariaan ylpeästi esillä eikä piilottele sitä riepujen alla.

Kehokontakti

Vastustajaan saa tarttua kevyesti, mutta tarttuminen ei saa johtaa vääntämiseen, lukkoihin tai kaatamiseen. Myös vastustajan asetta tai kilpeä saa manipuloida kädellä, mutta vastustajan vetäessä aseensa pois, siitä on päästettävä irti, jotta bofferit eivät rikkoutuisi. Vastustajaa saa työntää kilvellä, mutta kilvellä ei saa lyödä. Ota muut pelaajat huomioon, äläkä työnnä holtittomasti vaarallisessa maastossa.

Sallitut aseet


Aseiden rakenteeseen liittyvät säännöt ovat samat kuin Sotahuudossa. Uudet ja ihmeelliset aseet voidaan erityistarkastuksella sallia, jos ne katsotaan turvallisiksi. Sotakoneet ovat sallittuja ja tullaan tarkastamaan erikseen. Huomaa, että nuijat ovat barbaarisia aseita, jotka eivät pysty panssariin, koska niissä ei ole pistokärkeä. Jos haluat kantaa nuijaa, suosittelemme ottamaan mukaan myösi vara-aseen. (Tiedämme, että sotanuija on historiallisesti nimenomaan panssaria vastaan suunniteltu ase, mutta tämä on välttämätön pelitekninen kompromissi.)

Varstat ja ketjukuulat ovat sallittuja, mutta niilläkään ei voi lävistää raskasta panssaria. Myös näiden kanssa suosittelemme kantamaan toista asetta.

Pelaaja saa kantaa ja käyttää niin montaa asetta kuin haluaa. Jokaisen lyönnin tulee kuitenkin olla kunnollinen, jotta se laskettaisiin. Kilpi on poikkeus. Niitä sallitaan vain yksi per pelaaja, mutta sitä saa kantaa niinkuin parhaaksi näkee. Sen saa kiinnittää käsivarteen ja se suojaa myös selässä kannettuna.

Nuolet ja heittokeihäät läpäisevät kaiken panssarin. Tasapäiset IDV-nuolet ovat sallittuja. Kaikissa nuolissa tulee olla nokkisuoja. Heittokeihään minimipituus on 1,5 metriä ja siinä on oltava runkoputki. Minkä tahansa koko matkaltaan pehmustetun keihään saa heittää.

Projektiileista


Nuolien ja heittokeihäiden lyöminen ilmasta on kiellettyä. Muutoin saat torjua tai ohjata projektiilin sivuun haluamallasi tavalla.

Keihäät ja nuolet saa myös käyttää uudestaan skenaarion aikana, mutta tämän vaatimuksena on että tarkistat aina nuolen tai keihään kunnon ennen sen käyttämistä. Missään tilanteessa ei saa käyttä vahingoittunutta tai likaista asetta. Muistattehan käyttää vain omia aseitanne tai niitä joiden käyttämiseen olette saaneet omistajalta erikseen luvan.


Erityisiä huomioita


Painotamme tapahtumassa selkeää ja näyttävää taistelua. Siksi erityisesti takaapäin lyötyjen iskujen tulee olla selkeitä ja näyttäviä. Kohteelle ei saa jäädä epäselväksi mitä tapahtui. Samoin jos sinut on yllätetty takaa, kuole näyttävästi ja anna vastustajallesi onnistumisen elämys. Muissakin tapauksissa näyttävästi kuoleminen tullaan palkitsemaan tapahtumassa suurin kiitoksin.

Sääntötiivistelmä

Suurimmat eroavaisuudet Sotahuudon säännöistä:

-Osuma rikkinäiseen raajaan ei vahingoita enää enempää, eikä kahden raajan menetyksestä kuole
-Epämääräisiä, epäonnistuneita tai ei-tarkoituksenmukaisia osumia ei tarvitse ottaa lainkaan
-Jos sinulla on kevyttä panssaria, voit jättää siihen tulevat viillot huomiotta (sahaava liike ja lyönti, joka osuu vain pistokärjellä ja jatkaa matkaa)
-Jos sinulla on raskasta panssaria, voit jättää huomiotta kaiken muun siihen tulevan paitsi pistot (Pistoon liittyy selkeä työntävä liike. Nuolet ja heittokeihäät lasketaan pistoiksi)
-Se, jota lyödään päättää aina osuiko vai ei. Huutamalla tappaminen on kiellettyä
-Kannettujen ja käytettyjen aseiden lukumäärää ei ole rajoitettu. Kilpiä saa olla vain yksi
-Kevyt tarttuminen on sallittua
-Kuollessa pitää mennä maahan, ei kuitenkaan vaarallisesti vastustajan jalkoihin.
-Näyttävistä lyönneistä ja näyttävistä kuolemista palkitaan
-Jos huomaat toimineesi vahingossa epäurheilijamaisesti, voit palauttaa kunniasi tyylikkäällä rituaali-itsemurhalla
Viimeksi muokannut Kuninkaantekijä, Tiistai, 21.02.2012 02:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
www.kuninkaantekijat.fi

Seuraa Kuninkaantekijät tapahtuman etenemistä Facebookissa: https://www.facebook.com/pages/Kuninkaa ... 1532041771

Ja liity osallistujaksi: http://www.kuninkaantekijat.fi/?p=kute_ilmo
Avatar
Kuninkaantekijä
Kersantti
Viestit: 41
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2012 14:34

Viesti Kirjoittaja Kuninkaantekijä » Maanantai, 20.02.2012 13:51

Vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin, ja kannustamme kaikkia kokeilemaan näitä uusia sääntöjä omissa ryhmissään ennen tapahtumaa! Ensimmäinen mahdollisuus kokeilla uusia sääntöjä ohjatusti on oriveden treenileirillä ensi viikonloppuna!

Q.A: Tähän keräämme kysymyksiä ja vastauksia niihin sitä mukaan kun niitä ilmenee.

Q. Mitäs jos kuitenkin refleksinä aktiivisesti torjun haavoittuneella kädellä?

A. Jokainen joka huomaa sääntöjä rikkovansa hoitaa tietenkin itsensä päiviltä kuten kunniakkaan taistelijan kuuluu. On selvää että refleksinä saattaa hyvinkin suojata esimerkiksi kasvojaan joissain tilanteissa. Tämä on ymmärrettävää, ja siksi on olemassa sääntö siitä että pelaaja voi päästää itsensä päiviltä tehden muille selväksi että nyt mokasin. Tämän pitäisi tapahtua automaattisesti kun huomaat mokanneesi eikä minkäänlaista huutelua suvaita.

Q. Nuolten ja heittokeihäiden raapaisut.

A. Nuolen ja heittokeihään samoin kuin keihäidenkin täytyy tömähtää. Eli muidenkin sääntöjen hengessä pelkkiä raapaisuja ei tarvitse ottaa.

Q. Miksi heittokeihäiden pitää olla runkoputkellisia?

A. Kevyet ns. siittiöt eivät ole taphtuman hengen mukaisin. Koska heitettävät projektiilit läpäisevät panssarit, olemme päättäneet että niiden tulee olla riittävän kookkaita tämän perustelemiseksi. Emme halua taskusta hetkessä lentäviä instakil keihäitä.

Q. Voiko heittokeihäässä olla pehmustamaton kolo kättä varten?

A. Jos asetarkastaja on sitä mieltä että sillä ei voi satuttaa ketään. Varaamme oikeuden kieltää epäilyttävät viritelmät, mutta jos aseesi on oikeasti turvallinen, tulee se todennäköisesti pääsemään läpi.

Q. Apua! keihäät tappavat kaiken! Tuleeko niihin rajoituksia?

A. Keihäisiin ei tule mitään rajoituksia eikä keihään käyttäjiin tule mitään rajoituksia. Huomatkaa kuitenkin, että toisin kuin sotahuudossa keihäsmies ei voi tappaa ketään lyömällä tätä jalkoihin ja jalat voi parantaa kenen tahansa kanssapelaajan toimesta. Järjestäjillä on pitkä historia keihään käyttämisestä ja voimme vakuuttaa että tämä muutos enemmän kuin tasapainottaa keihään aseena. Tähän lisäksi vielä se, että keihäsmiehen pahin vihollinen eli jousi läpäisee nyt myös keihäsmiehen panssarin. Eniten voitolle jäävät ne jotka osaavat käyttää kilpeään.

Q. Apua! Aktiivitorjunta on sallittu.

A. Pyrimme pitämään kaikki aseiden rakentamista ja taistelutekniikoita koskevat säännöt minimissä. Projektiilien lyöminen ilmasta on edelleen kielletty, koska nuolet eivät sitä kestä ja saattavat lentää hallitsemattomasti, mutta saat torjua tai ohjata kevysti sivuun sinua kohti tulevan projektiilin haluamallasi tavalla.

Q. Saan käyttää nuoleni uudestaan?

A. Kyllä. Kunhan huolehdit että ne ovat täysin ehjiä ja puhtaita.

Q. Jos aseessani on piikki, voinko lyödä sillä niin, että se lasketaan pistoksi?

A. Ikävä kyllä et. Ainoastaan lyönnin tyylillä on väliä ja aseen varteen lisätyt piikit eivät tee lyönneistä pistoja.
Viimeksi muokannut Kuninkaantekijä, Torstai, 23.02.2012 22:43. Yhteensä muokattu 10 kertaa.
www.kuninkaantekijat.fi

Seuraa Kuninkaantekijät tapahtuman etenemistä Facebookissa: https://www.facebook.com/pages/Kuninkaa ... 1532041771

Ja liity osallistujaksi: http://www.kuninkaantekijat.fi/?p=kute_ilmo
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Maanantai, 20.02.2012 15:18

Allekirjottanut on tosiaan lupautunut Orivedellä demoamaan sääntöjä, jos aikaa löytyy jostain välistä. Vastaan mielelläni kysymyksiin myös livenä.
It'll be awesome.
Avatar
Ahneman
Paroni
Viestit: 176
Liittynyt: Keskiviikko, 04.02.2009 14:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ahneman » Maanantai, 20.02.2012 15:41

Onko Taistelusääntöjä testattu ahtaissa ja epäselvissä taistelutilanteissa, kuten esim. siltatyönnössä? Muuttuvatko esim. Keihäät pitkinä pistoaseina überpowereiksi? Johtaako selkeän osuman vaatimus ja erilaiset lyöntityylit siihen, että tällainen taistelu kestää loputtomiin?

Kuulostaa siltä, että säännöt on tehty painottamaan nimenomaan skirmish-dueli henkistä taistelua. Tällaiseen ne ilmeiseti on testattu hyvin toimiviksi? :)
Keihäs on rapid fire -ase.
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Maanantai, 20.02.2012 16:43

Sääntöjä on testattu ja skenaariosuunnittelussa otetaan huomioon se että taistelu on joiltakin osin erilaista.

Säännöissä ei varsinaisesti ole painotettu duelihenkeä, eikä harva kenttä ole vaatimus niiden toimimiselle. Pääpainoina ovat tunnelmallisuus ja peli-ilon maksimointi.

Säännöt on suunniteltu siten että linjamiehet ovat merkittävästi kestävämpiä jolloin skirmaajilla on enemmän aikaa toimia ja taktisen manööverit ovat merkityksellisempia ja helpompia toteuttaa.
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Lorach
Kreivi
Viestit: 338
Liittynyt: Perjantai, 25.04.2008 08:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Lorach » Maanantai, 20.02.2012 16:56

Mitenkä loukkaantuneella kädellä aktiivitorjunta. Itselläni tälläinen tulee refleksinä, jos tulee kasvoja kohti lyönti (otan aina kuolemaksi). Voisiko siitä vielä mainita tuonne ihan sääntöön, että se aiheuttaa kuoleman? Sitten ei tulisi epäselviä tilanteita ja huuteluita, kun ei tiedetä miten sitten tulisi toimia Ja varsinkin jos toinen ei ole kunniallinen ja tee seppukua siihen paikkaan.

Ja sitten vielä mitenkä jos nuoli raapaisee? Katsotaanko se viilloksi?
Eli tilanne jossa nuoli osuu, mutta se ei tömähdä vaan jatkaa raapaisten matkaa.
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Maanantai, 20.02.2012 17:24

Sääntölinjauksista on ilmestynyt kysymyksiä ja vastauksia palsta toiseen postaukseen!
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Maanantai, 20.02.2012 21:06

En löytänyt. Taidan olla dalidomi? Musta säännöt kuullostaa just mielenkiintoiselta myös dueliin. Vaikka olen jostain erimieltä niin erittäin mielenkiintoinen ja tervetullut vaihtoehto ainakin historiallisesta ja realistisesta kamppailusta pitävälle.

Ovatko säännöt de facto vai saako tehdä ehdotuksia?

Sääntöjä pääsee myös kokeilemaan Noxbossa Lauantai lounastauon yhteydessä.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Maanantai, 20.02.2012 21:29

Mitä et löytänyt?

Ehdotuksia saa toki aina tehdä, se että muuttuuko säännöt, on eri asia. Jos haluaa keskustella säännöistä, sen voi tehdä täällä tai facebookissa. Jos haluaa huomauttaa selkeästä virheesti niin voi yksityisviestiä tai sähköpostia voi aina lähettää järjestäjille.
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Maanantai, 20.02.2012 21:44

FAQ siis tämän topicin toisessa postauksessa. Rullaa Joni vähän ylöspäin.
It'll be awesome.
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Maanantai, 20.02.2012 23:49

aa, joo. luulin et oma ketju. Keskivaiheilla oli outo kirjoitusvirhe, mut nyt hukkasin sen.

Tuli vaan mieleen noiden raajojen "poistaminen", sääntöjen yksinkertaistamiseksi? Nyt pitää laskee mimmosia osumia tulee, mikä on hyvä, mutta siinä raajat saattaa aiheuttaa pään vaivaa... ainakin mulle? tosin muut on varmaan fiksumpia :oops: Mut toisaalta silloin saa lisää sitä realismiä ja eläytymistä kun on raajat.

Miksi heittokeihäissä pitää olla jäykkä runko?

Voisko taisteluheittokeihäässä olla yksi kämmenen levyinen pehmustamaton kolo kättä varten? Ei varmasti vähennä turvallisuutta, mutta lisää aseen kontrollia ja peli-iloa.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Haiden
Sotalordi
Viestit: 1393
Liittynyt: Maanantai, 02.04.2007 08:33

Viesti Kirjoittaja Haiden » Tiistai, 21.02.2012 01:33

Kuva

Tuleeko tapahtumiin rajoituksia keihäisiin, koska yläpuolella oleva kuva kertoo tarpeeksi keihäsmiehen näkökulman?

Esimerkiksi keihäs ei saa olla X määrä pitempi?

Keihästä on pakko käyttää koko ajan kahdella kädellä?

Keihäsmies ei saa käyttää levyhaarniskaa?
Wanhan ajan kyytiketju
Archibald
Musiikki on elektroninen. Tästä ei keskustella.
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Tiistai, 21.02.2012 02:06

Q.A: On päivitetty. Allekirjoittanut voi vielä henkilökohtaisesti vakuuttaa että keihäs ei tule olemaan oikotie onneen. Enemmän kuin koskaan ennen, taidolla on väliä.
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Avatar
Rumaahinen
Kreivi
Viestit: 277
Liittynyt: Lauantai, 31.01.2009 23:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Rumaahinen » Tiistai, 21.02.2012 02:16

Keihäs, keihäs keihäs!

Ihan mielenkiintoiset säännöt kokeiltaviksi. Keihästä luulisi juurikin rajoittavan tuo panssarinläpäisy nuolilla ja se, että aika useat pistot kypärän otsaan muuttuu panssarimöröille iskuiksi. Odotan innolla tapahtumaa.
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Tiistai, 21.02.2012 03:13

Mä taas näen asian vähän päinvastoin ku Haiden eli ilman kilpeä ei oo hirveesti asiaa kentälle. :P Kun ilmassa on paljon instakill projektiileja niin keihäs ei kyl kuulosta omaan korvaan kauheen houkuttelevalta. Varsinkin kun niitä peltiheikkejä on varmaan loppujen lopuksi kohtuu hillitty määrä niin eiköhän sillä vanhalla tutulla sword&board tyylillä pääse ihan tarpeeks pitkälle. :)

Ja kun minimimitta heittokeihäissä on 1,5m niin eiköhän se oo ihan selvä juttu että runkoputki vaaditaan.

Mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Tiistai, 21.02.2012 14:45

Keihäs on kovempi, joo. Myös jouset ja heittokeihäät on kovempia, joo. Myös kilpimiehet on kovempia, joo. Kaikki on oikeestaan kovempia näillä säännöillä. Jännät säännöt, eiks je? Tosiasia on se, että yksinäinen keihäs mies on näillä säännöillä hyvin nopeasti kuollut keihäsmies: sekä asiansaosaava jousimies että asiansaosaava kilpimies tekee siitä fileitä. Säännöt siis painottavat yhteistyötä, mikä on tietty valitettavaa Eeppisille Sankareille, mutta tosi jees esmes kaikille muille.
It'll be awesome.
Avatar
ipa
Sotalordi
Viestit: 1034
Liittynyt: Perjantai, 03.11.2006 11:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ipa » Tiistai, 21.02.2012 16:11

Onko golemit tervetulleita tapahtumaan? Tai fantasia-tyyppiset hahmot ylipäänsä?
- Iiris Louhelainen
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Tiistai, 21.02.2012 16:43

ipa kirjoitti:Onko golemit tervetulleita tapahtumaan? Tai fantasia-tyyppiset hahmot ylipäänsä?
Tapahtuman maailma on maltillinen fantasiaelementtiensä suhteen. Tarinamme pyörii ihmisten raadollisen sisällissodan ja poliittisen juonimisen ympärillä. Haluamme luoda maailman jossa jokainen pelaaja voi tuntea että hänen toimillaan oon vaikutusta ilman deus ex machinoita.

That said jonkin verran kevyttä fantasiaa liittyy esimerkiksi parannustaikuuteen jotta saamme sellaisen pelikokemuksen jota tavoittelemme.

Tavoitteemme on raaka ja vaikuttava taistelukenttä jossa miehet, eivät eläimet, ottavat mittaa toisistaan. Tästäkin huolimatta uskomme että juurikin te osallistujat olette se joka tekee tapahtumasta ikimuistoisen joten jos sinulla on jokin todella hyvä idea golemista, sotakoneesta tai muusta vastaavasta, niin ota meihin yhteyttä ja katsotaan löydetäänkö sille paikka jossa se voisi liittyä saumattomasti maailmaan.
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Tiistai, 21.02.2012 17:59

Ensimmäisenä silmään pisti levyhaarniskan makoisuus. Kevyt millinen pelti on todella hyvää. Voisiko torsossa levyltäkin edellyttää gambesonin alla raskaassa luokassa? Tekisi levypanssarille kummasti hallaa, kun panssarin haitat lisääntyisivät.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
Kuninkaantekijä
Kersantti
Viestit: 41
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2012 14:34

Viesti Kirjoittaja Kuninkaantekijä » Tiistai, 21.02.2012 18:01

Sääntöihin on lisätty aiemmin epähuomiossa poisjäänyt kohta: Nuolet ja heittokeihäät saa käyttää skenaariossa uudestaan. Käyttäjän velvollisuus kuitenkin on tarkistaa nuoli tai keihäs aina ennen ampumista. Älkää siis ampuko mitään suoraan maasta. Järjestäjillä ei ole kykyä tässä tapahtumassa, niin kuin ei missään muussakaan tapahtumassa, tarkastaa jokaista nuolta jokaisen skenaarion välissä. Tämän takia vastuu on nuolen käyttäjällä ja uskomme että pystytte hoitamaan tämän kunnialla.
www.kuninkaantekijat.fi

Seuraa Kuninkaantekijät tapahtuman etenemistä Facebookissa: https://www.facebook.com/pages/Kuninkaa ... 1532041771

Ja liity osallistujaksi: http://www.kuninkaantekijat.fi/?p=kute_ilmo
Avatar
Kuninkaantekijä
Kersantti
Viestit: 41
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2012 14:34

Viesti Kirjoittaja Kuninkaantekijä » Tiistai, 21.02.2012 18:03

Mahti kirjoitti:Ensimmäisenä silmään pisti levyhaarniskan makoisuus. Kevyt millinen pelti on todella hyvää. Voisiko torsossa levyltäkin edellyttää gambesonin alla raskaassa luokassa? Tekisi levypanssarille kummasti hallaa, kun panssarin haitat lisääntyisivät.

Tämä ei ole tarpeen. Levyn on tarkoitus olla hyvää.
www.kuninkaantekijat.fi

Seuraa Kuninkaantekijät tapahtuman etenemistä Facebookissa: https://www.facebook.com/pages/Kuninkaa ... 1532041771

Ja liity osallistujaksi: http://www.kuninkaantekijat.fi/?p=kute_ilmo
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Torstai, 23.02.2012 15:19

Vaikka kaikki aseet tuntuvat tasaväkisiltä niin kyllä ainakin itse odotan kovasti, että pääsee VIHDOIN näkemään ja ehkä kokemaan ”PST” aseiden tehon! Tosin jos haluu tappaa kaiken mikä liikkuu niin varmaan rämäkilpi, miekka ja vyöllä sotavasara pitkällä piikillä on voittajan tie? vai onko se lyhyt hilpari, ”pitkällä” peräpiikillä?

Lasketaanhan btw. hilparin tai sotavasaran varressa pystyssä olevalla piikillä ”lyöminen” pistoksi?
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Vaahtopelti
Paroni
Viestit: 203
Liittynyt: Keskiviikko, 10.09.2008 20:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vaahtopelti » Torstai, 23.02.2012 18:10

Susikukko kirjoitti:Lasketaanhan btw. hilparin tai sotavasaran varressa pystyssä olevalla piikillä ”lyöminen” pistoksi?
Kirves, sirppi, viikate, sotasaha. :D
Avatar
Skylark
Sotalordi
Viestit: 1146
Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 09:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skylark » Torstai, 23.02.2012 22:12

Samalla lailla voisi olla T:n muotoinen taistelulasta, jonka "pistot" lasketaan lyönneksi :idea: (anteeksi)
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Torstai, 23.02.2012 22:35

Susikukko kirjoitti: Lasketaanhan btw. hilparin tai sotavasaran varressa pystyssä olevalla piikillä ”lyöminen” pistoksi?
Tämä on nyt se hankala kysymys jonka kansse ollaan painittu. Tottakai haluaisimme täydellisen realistisuuden nimisisä erottaa kirveet, pamput, naskalit ja sahat toisistaan myös toiminnallisesti. Tämä on kuitenkin hyvin hankalaa. Bofferit voi rakentaa tuhannella eri tavalla. Ei ole tarkoituksenmukaista, että piikikäs miekka on maagisesti parempi kuin tavallinen.

Pistojen erottaminen lyönneistä ei kuvaa niinkään sitä että pistolla lävistettäisi levypanssari, vaan enemmänkin sitä, että hyökkääjä löisi panssarin rakoihin tai heikkoihin kohtiin. Pisto on hankala lyönti toteuttaa kunnolla loppuun asti ja tästä syntyy levypanssarin teho. Haluamme tuoda taistelukentälle eriarvoisuutta joka synnyttää taktista syvyyttä. Tarkoitus ei ole että osallistujat joutuvat vaihtamaan aseistuksensa ristipäisiin miekkoihin.

Vaikka historiallisesti tietenkin sotanuijat ja hilparit ovat olleet juurikin niitä purkinavaajia, emme pysty tuomaan tätä mukaan peliin ilman että muutamme yhden oleellisen kohdan: Tämän jälkeen uhrin pitäisi tietää millä häntä lyötiin. Hyvän viillon, lyönnin ja piston pystyy erottamaan toisistaan hyvinkin helposti pelkän tuntoaistin avulla. Sen, millä bofferin osalla, tai minkälaisella bofferille se tulee, ei yleensä pysty.

Tällä hetkellä siis ainoa millä on väliä on lyönnin tyylillä, eikä ole olemassa niinsanottuja "panssarinläpäiseviä" aseita, jotka purisivat raskaaseen panssariin lyömällä. Hilparillakin on siis pistettävä sillä kärkipiikillä, jotta panssarimies kuolee.

Kuten säännöissäkin on mainittu, tämä on tasapainon ja selkeyden vuoksi tehty pakollinen kompromissi.

Älkää vielä rakentako taisteluhakkuja.
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Kuninkaantekijät”