Projekti: Jouset wikiin

Taisteluvälineet, niiden rakentaminen.
Vastaa Viestiin
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Projekti: Jouset wikiin

Viesti Kirjoittaja olho » Sunnuntai, 11.08.2013 13:37

Tjoo, etsin tuossa tylsistyneenä wikistä tietoa jousista. Sitä ei ollut. Tarkoituksena olisi että kohta on!

Toimintaohjeet:
1. Etsi jousesi
2. Avaa seuraava sivu: http://wiki.sotahuuto.fi/index.php/Jouset
3. Kirjoita siitä tuonne mitä keksit (esim. valmistus, ostopaikka, pituus, tyyppi, vetolujuus, tms)
4. ???
5. Profit!

Syy miksi listaan tätä wikiin enkä forumille, on forumin kaoottinen luonne. Täältä löytyy paljon tietoa, siroteltuna vuosien varrelle yksittäisiin lyhyisiin ketjuihin.
Vaahtopelti
Paroni
Viestit: 203
Liittynyt: Keskiviikko, 10.09.2008 20:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti: Jouset wikiin

Viesti Kirjoittaja Vaahtopelti » Sunnuntai, 11.08.2013 14:50

Sanoisin että paunat tulisi ilmoittaa jotekin suhteessa vetopituuteen ja yrittää mainita millä vedolla 25 tulee vastaan. Kuten jousi x: 20lbs.@70cm, 25lbs.@75cm. IDV larp bow näkyy olevan 27 lbs. @ 28"
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Projekti: Jouset wikiin

Viesti Kirjoittaja olho » Sunnuntai, 11.08.2013 15:05

Tuota itsekin mietin, lopulta heitin siihen ne vetopituudet joita olen itse käyttänyt ja joita olen mitannut. Mietin myös jousien laittamista taulukkoon. Ulkoasua onneksi voi muokata, kunhan dataa on tarpeeksi.

Ja tuo IDV-juosi ei todellakaan ole noin vahva. Muistaakseni mitattiin se kevyemmäksi SoHussa. Tosin myin sen samalla pois, joten en voi uudelleen mitata. Ongelmanahan näissä on se, että valmistajan ilmoittamat paunat ovat usein aika paljon hutiin todellisesta.
Avatar
Grokker
Kersantti
Viestit: 53
Liittynyt: Maanantai, 04.06.2012 23:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Nuolet myös?

Viesti Kirjoittaja Grokker » Sunnuntai, 11.08.2013 17:25

Nuolista olisi asiallista saada tällaista koottua tietoa myös. Miten tehdään se omalle jouselle ja vetopituudelle optimaalinen nuoli sääntöjen pehmustevaatimuksia rikkomatta? Ei ole siis tarkoitus saada tehtyä nuolia, jotka vain lentävät lujaa ja tekevät paljon lämää, vaan sellaisia jotka lentävät mahdollisimman varmasti ja turvallisesti kärki edellä sinne mihin tähdätään. Enemmän tai vähemmän epävakaasti, ns. kylki edellä lentävät tai lähes perä edellä laskeutuvat kaaressa ammutut nuolet kertovat paljon lento-ominaisuuksistaan. Tietysti välineistä riippumatta tarkkuus on pirusti kiinni myös harjoittelusta, mutta loputonkaan ampumistreeni ei välttämättä palvele tarkoitustaan jos se suoritetaan huonoilla nuolilla. Monet ampujavelhot varmasti hyvän nuolen tekemisen salat tuntevatkin, ja ymmärrän jos vaikka taktisen edun säilyttämisen takia omaa tietotaitoa ei välttämättä edes haluta jakaa muille(?), mutta wikin nuolen teko-ohjeen lisäksi uusien ampujien olisi hyödyllistä saada tietoa siitä, millainen nuoli mitenkin on saatu lentämään. Mielestäni hyvä nuoli lentää vähän huonommallakin jousella todennäköisemmin maaliinsa kuin huono nuoli hyvällä jousella, ja varmasti lentävä nuoli on aina turvallisempi kuin epätarkka. Simulaatiotahan tämä on, eikä taistelun realismia pidä tavoitella ennen turvallisuutta, mutta boffojousten tehoraja ja nuolten pehmikevaatimukset (molemmissa päissä) yhdessä tekevät jouskaroinnista aika erilaista kuin tavallisilla perinnejousilla ammuskelu, ja vaatimaton mielipiteeni on, että se ei ole jousiampujille aina ihan reilua. Tai sitten olen vaan ampunut niin onnettomilla jousivermeillä omani mukaan lukien, että mielipiteeni on täyttä harhaa, ja lopulta tämänkin tekstin takana on vain elokuvien aiheuttama haluni nähdä boffauskentällä head shot 50 metristä ja kaukaa ammuttu massiivinen satojen nuolten keskitys ennen rynnäkköä niin kuin elokuvissa :wink:

Sikäli mikäli jousiampujat haluavat ja viitsivät jakaa kallisarvoista tietoaan siitä, miten tehdään mahdollisimman pitkälle ja tarkasti lentäviä nuolia, tällaiset tiedonmuruset kiinnostaisivat ainakin minua:

- Nuolesi pituus / vetopituutesi
- Koko nuolen paino (+paljonko nuolisetissäsi on heittoa yksittäisten nuolten painon välillä)
- Nuolen osien painot, materiaalit ja mitat: varsi, bluntti, kärkipehmusteet, sulitus, nokkisuoja. Erityisesti sulituksen koko ja malli kiinnostaapi..
- Missä kohtaa nuolen varressa on nuolen painopiste, eli kun tasapainotat nuolen makaamaan esim. sormesi päälle, kuinka pitkä matka sormen kohdalta on nuolen kärkeen?
- (Nuolen jäykkyys / spine, jos on tiedossa)
- Selostusta ja/tai kuvia nuolen rakenteesta / rakentamisesta
- Tietoa lentoradasta ja vakaudesta: Kuinka pitkälle nuolesi lentää x paunaisella jousella ja missä kaaressa ammuttuna? Kuinka kaukaa saat ammuttua esim. 10 nuolen sarjan alle 30 cm halkaisijaltaan olevaan kasaan taulussa, tjsp?

Näitä asioita varmasti eri jousiampujat testailee paljon, mutta testien tuloksia ei Klasun ansiokasta työtä lukuunottamatta ole omaan silmääni vielä hirveän paljon sattunut. Valaiskaa viisaammat oppimishaluista yksilöä!
Rottainsinööri. Avatar-kuva: Julia Järvelä
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Projekti: Jouset wikiin

Viesti Kirjoittaja olho » Sunnuntai, 11.08.2013 17:56

Tjoo, itsehän vaihdoin itse tehdyistä nuolista IDV / HK Larp -nuoliin. Näiden käyttöönotosta voin toki heittää wikiin suositukset tässä illemmalla / joku toinen päivä.

Itseä lähinnä kiinnostaisi millaisia jousia porukalla on ja mitä suosittelisi muille. Tuo ~22 paunan honkkarijousihan on ihan ylivoimainen IDV-nuolien ampumiseen ja vähintäänkin hyvä kaikkeen muuhun.
Avatar
Klasu
Kreivi
Viestit: 398
Liittynyt: Tiistai, 24.04.2007 18:53

Re: Projekti: Jouset wikiin

Viesti Kirjoittaja Klasu » Sunnuntai, 11.08.2013 18:29

Noin periaatteessa bofferinuoli lentää samasta jousesta sitä pidemmälle mitä kevyempi se on, ja mitä pienempi ilmanvastus sillä on. Jälkimmäisen määrittävät pääasiassa kärjen halkaisija ja sulat, pienet sulat ovat tässä suhteessa paremmat. Tekemällä kevyitä nuolia pienillä sulilla saa niille parhaan kantaman.

Mutta, isot sulat korjaavat laukaisuvirheitä paremmin kuin pienet. Lähimaaliin ammuttaessa isoilla sulilla saa parhaan tarkkuuden ja vinoon ammuttu nuoli korjaa asentonsa nopeammin suoraksi.

Nuolten osumanvoiman kannalta olisi järkevää pohtia mikä on maksimi paunasenttimäärä millekin kärkityypille. Siis vetopituus kertaa paunat sillä vetopituudella. IDV-nuolille tällainen raja onkin jo koska nuolet ovat vakiomittaisia. Itse tehdyille nuolille ei rajaa vielä ole. En ole vielä tuonut japsijoustani SoHuun, mutta tiedoksi vaan että sillä oma vetopituuteni on 96 cm ;)

Ampujan taidoilla on myös merkitystä. Huonolla tekniikalla minkä tahansa nuolen saa vipattamaan vinottain, hyvällä tekniikalla nuoli lentää suoraan ja nuoleen saa pakattua enemmän energiaa (siis luokkaa 10-20 prosenttia enemmän) kuin huonolla tekniikalla ammuttaessa.
"Kun kypärä soi, ei itkeä saa."
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Projekti: Jouset wikiin

Viesti Kirjoittaja olho » Sunnuntai, 11.08.2013 20:11

Paunasenttejähän ei SoHussa vieläkään ole käytössä. Tämä tosin olisi todella helppo laskea käyttämällä nykyistä IDV-nuolten ~1500 paunasenttiä ja lisätä siihen vain neljännes -> ~1875 paunasenttiä. Tuo tosin taitaa mennä jo jonkin verran yli nykyisistä 25 paunan vetopituuksista.

Laitoin muutoehdotuslistalle... http://wiki.sotahuuto.fi/index.php/S%C3 ... ehdotukset
Vaahtopelti
Paroni
Viestit: 203
Liittynyt: Keskiviikko, 10.09.2008 20:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti: Jouset wikiin

Viesti Kirjoittaja Vaahtopelti » Sunnuntai, 11.08.2013 21:31

Mielestäni paunarajan voisi silti pitää (IDV:t asia erikseen) ja laittaa katoksi senttipaunat ylipitkien vetojen estämiseksi jos tämä on ongelma.
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Projekti: Jouset wikiin

Viesti Kirjoittaja olho » Maanantai, 12.08.2013 21:48

Paunarajoista tuli mieleen, miten mitataan taljajousen paunat? Vedon jäykimmästä kohtaa vai..?
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Projekti: Jouset wikiin

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Tiistai, 13.08.2013 00:16

Lähtökohtaisesti kyllä, joskaan tehot eivät ole tällöin täysin verrannollisia samantehoiseen taljattomaan jouseen.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Acheron*
Soturi
Viestit: 35
Liittynyt: Keskiviikko, 16.03.2011 18:07

Re: Projekti: Jouset wikiin

Viesti Kirjoittaja Acheron* » Sunnuntai, 25.08.2013 19:34

Lisää kysymyksiä: mitkä ovat hyväksytyt varsimateriaalit? käyvätkö kaikki:
- puu
- hiilikuitu
- alumiini

teipattuna olen ymmärtänyt että näitä on aiemmin hyväksytty entä ensi vuonna, varsia pitäisi ostaa lisää. Teipattuna varresta ei näe sen materiaalin alkuperää.
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Projekti: Jouset wikiin

Viesti Kirjoittaja olho » Sunnuntai, 25.08.2013 22:30

Acheron* kirjoitti:Lisää kysymyksiä: mitkä ovat hyväksytyt varsimateriaalit? käyvätkö kaikki:
- puu
- hiilikuitu
- alumiini

teipattuna olen ymmärtänyt että näitä on aiemmin hyväksytty entä ensi vuonna, varsia pitäisi ostaa lisää. Teipattuna varresta ei näe sen materiaalin alkuperää.
Teipata täytyy kaikki sälöytyvä (puu ja hiilikuitu), mutta en näe miksi alumiini ei kävisi sellaisenaan, kunhan nuolen paino pysyy kurissa.
Acheron*
Soturi
Viestit: 35
Liittynyt: Keskiviikko, 16.03.2011 18:07

Re: Projekti: Jouset wikiin

Viesti Kirjoittaja Acheron* » Tiistai, 24.09.2013 20:12

Moi. Etsiskelin foorumilta ja wikistä nuolen kärjen sovittuja mittoja. Eli millä kriteereillä itse tehty nuoli menee läpi.
En löytänyt kuin bluntin mitan Klasun postista ja se oli väh.25 mm koivupyöröä väh 30 mm pitkä, muistelisin, että bluntin eteen tulleen nahka/ kumipalan vahvuus olisi vähintään 3 milliä, ja halkaisija väh 40 mm, solumuovia/retkipatjaa ? mm, itse olen käyttänyt 30 mm, leveysvaatimusta en muista, olisko 50mm/halkaisija + kärkipehmuste muistaakseni halkaisija 60 mm, vähintään paksuutta en muista, itse olen käyttänyt 70 mm, vähempikin ehkä riittäisi. Voisiko joku tarkastuksesta vastaava kertoa vähimmäismitat julkisuuteen, en ole varmaan ainoa joka niitä miettii.
ja vielä varren teippaus, viime sohussa yksi tarkastaja vaati lasikuituteippausta kaikkiin nuoliin. olen ymmärtänyt että kallis lasikuituteippaus olisi vaadittu sälöityviin materiaaleihin eli idv- varsiin ja hiili/lasikuituun. Mutta puulla ja muulla riittäisi pakkausteippi?
Turvallisia nuolia on mukavampi tehdä kun tietää mitat. niihinhän voi sitten lisätä hieman extraa. ajattelen, että nuolen tekijän vastuulla on ottaa huomioon, pieni kulumisvara, sen vuoksi olen laittanut muutaman millin yli sen mikä on vaadittu,
Vaahtopelti
Paroni
Viestit: 203
Liittynyt: Keskiviikko, 10.09.2008 20:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti: Jouset wikiin

Viesti Kirjoittaja Vaahtopelti » Tiistai, 24.09.2013 21:07

http://sotahuuto.fi/node/78 --> 3.3.5. Nuolet ja vasamat
http://wiki.sotahuuto.fi/index.php/Nuolen_teko-ohjeet

Bluntti: Ø25 x 30
Levike: Ø40, materiaalit vaihtelee
Solumuovikiekot: Ø50 x 20
Kärki: Ø50 x 50
Varren lasikuituteippaus puulle, lasi- ja hiilikuidulle, myös IDV-nuolille.
Nokkisuoja: http://wiki.sotahuuto.fi/index.php/Nuolen_teko-ohjeet

Itselläni tällä hetkellä 60x60 vaahtomuovi.
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Projekti: Jouset wikiin

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Keskiviikko, 25.09.2013 19:28

Vaaditaanko nuoliin muka nimenomaan lasikuituteippiä, eikö mikä tahansa teippi, joka pitää säleet sisälään kelpaa? Mielestäni kohta "Ammuksen varren tulee olla kokonaisuudessaan teipattu, mikäli varsi on valmistettu säröytyvästä materiaalista. Teippauksen tulee estää sälöjen irtoaminen ammuksen hajotessa." ei määrittele teipin tyyppiä, vaan pelkästään sen toiminnallisia ominaisuuksia
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Acheron*
Soturi
Viestit: 35
Liittynyt: Keskiviikko, 16.03.2011 18:07

Re: Projekti: Jouset wikiin

Viesti Kirjoittaja Acheron* » Keskiviikko, 25.09.2013 21:43

Kiitokset pikaisista vastauksista!
Tuo lasikuituteippi olisi vielä hyvä varmistaa. Tällä hetkellä se varmaan aiheuttaa paljon lisäteippausta, jos se tulee vaatimukseksi.
Vaahtopelti
Paroni
Viestit: 203
Liittynyt: Keskiviikko, 10.09.2008 20:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti: Jouset wikiin

Viesti Kirjoittaja Vaahtopelti » Keskiviikko, 25.09.2013 22:12

Pahistonttu kirjoitti:Vaaditaanko nuoliin muka nimenomaan lasikuituteippiä, eikö mikä tahansa teippi, joka pitää säleet sisälään kelpaa?
Ainakaan pakkausteippi lasikuituvarsissa ei käynyt viime sohussa. Jesarista en osaa sanoa.
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Projekti: Jouset wikiin

Viesti Kirjoittaja olho » Torstai, 26.09.2013 22:41

Nuolten vaatimukset heittelevät PALJON vuosittain. Koitetaan saada noihin selkeyttä tämän vuoden sääntömuutoskierroksella.

Itse olin tosiaan ymmärtänyt, että mikä tahansa varren teippaus olisi kelvannut. Aika kummallista jos pakkausteippi olisi hylätty?
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Projekti: Jouset wikiin

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Tiistai, 01.10.2013 21:39

Osa pakkausteipeistä ei välttämättä estä säleiden tulemista läpi, pakkausteippi myös kuluu nopeasti. Pakkausteipin, jesarin ja lasikuituteipin lisäksi on kuitenkin suuri joukko muita teippilaatuja, jotka toimivat erinomaisesti. Esimerkiksi Muerten käyttämä puna-valkoinen muoviteippi on osoittautunut hyväksi valinnaksi.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Aseet ja panssarit”