Näin valmistuu Sugarloaf käden käänteessä. [!! 78 KUVAA !!]
- Keisari_P
- Ylläpito
- Viestit: 2524
- Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
- Paikkakunta: Helsinki
Näin valmistuu Sugarloaf käden käänteessä. [!! 78 KUVAA !!]
Ajattelin, että kun innokkaita takojia nyt kuitenkin piisaa, on ehkä turhaa varjella Rämän takomistaitoja suurina salaisuuksina. Tässä alunperin Rämän sisäiseen levitykseen tekemäni esittely Sugarloaf kypärän takomiseen.
http://kuvablogi.com/blog/1904/10/
Aluksi piirretään kaavat peltiin
Leikataan palat
Merkataan kummin päin puoliskot taotaan.
Aloitetaan upotus hakemalla karkea muoto reunoilta
Reunoille ilmestyvät rypyt tulee takoa heti pois.
Liian laakealla vasaralla upotus ei onnistu…
Vasaran vaihtaminen pyöreämpikärkiseen tuotti tulosta. Upotus etenee nopeasti ja muotoa on tarkkailtava jatkuvasti
Toisen puoliskon kimpussa:
Jälki on aluksi todella muhkuraista
Huomatkaa, kuinka laakea kuoppa riittää upotukseen. Kuopan reunan symmertinen muoto vähentää pellin pompahtelua sormille. Pellin pompahtelua voi myös vähentää paremmalla takomistekniikalla.
Lopulta syvyys alkaa olla kohdallaan
Jälki on edelleen tässä vaiheessa vielä melko muhkurainen
Jo pieni siloittelu (18MB videopätkä) tuottaa tulosta.
Laakeaksi pyöristetty 1kg vasara toimii mainosti siloittelussa
Muhkuraisuus tasoittuu hienosti siloitellessa
Luonnostellaan pään mitat alustaan ja verrataan taottavan kypärän muotoa tavoitteeseen.
Kaavat ovat aina reilut, ylimääräinen leikataan pois.
Takalevy taotaan oikeaan muotoon
Etulevy taotaan oikeaan muotoon takomalla kappale kauttaaltaan tasaisesti.
Tässä etulevy on taottu puoliksi. Levy kaartuu taottaessa tasaisesti alasinta vasten.
Levyä ei ole väännelty lainkaan, kaarevuus on syntynyt pelkästä takomisesta tasaista alasinpintaa vasten.
Kypärän osat ovat melko valmiita.
Visiiri on leikattu ja siihen porataan reiät 6mm poranterällä. (Jostain syystä pelti ei ollut yhteistyöhaluinen, kolme poranterää saivat aikaiseksi yhteensä 10 reikää. Pitänee hankkia laadukkaampia poranteriä.)
Tältä piikillä lyödyt merkit tulee näyttää toiselta puolelta katsottuna.
Kun visiiri on leikattu ja reijät porattu, kannattaa piirtää muutama apuviiva, jotta muoto ei takoessa menisi pieleen.
Taotaan visiiri tasaisesti alasintavasten, kuten etu ja takalevykin
Visiirin kulmaa varten tarvitaan alasin.
Muoto näyttää tältä, kun kulma on hakattu. Sisäpuolelta pitää siloitella "posket" tasaiseksi.
Siloittelun jälkeen
Visiiri taottuna muotoonsa
Seuraavassa vaiheessa piirretään leikkausviiva ylhäältäpäin molempiin puolikkaisiin. Kypärän kaareva reuna asetetaan piirroksen kaarta vasten ja taipuisaa viivoitinta käyttäen piirretään keskiviivaa pitkin leikkausviiva. (huom kuvassa viiva on menossa väärin. Pitäisi mennä viivaa pitkin, eli työntää yvemmälle.)
Sama toistetaan toiselle puoliskolle.
Kypärän puolikkaiden merkkaus halkaisua varten.
Juuri käyttöön saamamme nakertaja on jokaisen kypäräsepän unelma. Laite jättää siistin reunan eikä roskaa. Kyseinen vekotin pystyy jopa 3mm paksuun peltiin! Moinen maksaisi uutena 200-400€. Omamme saimme käyttöömme ilmaiseksi.
Kypärä hitsataan MIG hitsauslaitteistolla. Pienellä virralla hitsaus on helppoa, mutta jälki jää helposti huokoiseksi. Isolla virralla pelti taas palaa helposti läpi, mutta jälki on tasaisempaa. Säätöjä kannattaa siis vaihdella tarpeen mukaan ja vaikka harjoitella hukkapaloilla oikeiden asetusten löytämiseksi.
Aloitetaan hitsaus edestä parhaiten yhteensopivasta kohdasta.
Taotaan hitsattavat pellit samaan tasoon aina muutama sentin hitsauksen jälkeen. Tähän tarkoitukseen soveltuu mainiosti tankoon hitsattu peräkärryn vetokoukun nuppi.
Jos rako on liian pieni kuten tässä kuvassa
Rakoa pitää avartaa.
Sauman pitää olla umpinainen
Jälki ei ole järin kaunista heti hitsauksen jälkeen
Sauma hiotaan rälläkän lamellilaikalla (kuvassa kiinni rälläkässä)
Tässä hieman mallaillaan millainen kypärästä on tulossa
visiiriä ei kuvassa ole painettu oikeaan syvyyteen, levyjä ei ole vielä kiinnitetty toisiinsa.
Kun kypärä on hitsattu, aloitetaa takalevyn sovitus. Porataan aluksi taakse keskelle reikä josta laitetaan ruuvi läpi ja kiristetään.
Takalevyn saa parhaiten sopimaan yhteen takomalla aina kiinnitetyn ruuvin jälkeen.
Etulevy asetetaan paikalleen samalla periaatteella.
Taotaan visiiri sopivaan muotoon samaa tekniikkaa hyödyntäen kuin etu ja takalevyjen takomisessa.
Piirretään aukon ääriviivat leikkausta varten.
Leikataan aukko oikean malliseksi.
irrotetaan ruuvit,
hiotaan palat,
laitetaan ruuvit takaisin,
niitataan palat toisiinsa,
kiinnitettään visiiri lukkomuttereilla,
kiillotetaan.
Salonejun kypärä hiomisen jälkeen.
Visiirin kiinnitystä varten kannattaa kiinnittää visiiri paikoilleen puristimilla.
Nautitaan valmiista kypärästä:
Ja bostaillaan hienolla visiirillä: (mannekiinina Ibu, Juhanan 2mm rottinkikypärä)
Salonejun Kypärä (mannekiinina Keisari_P)
Edit: Lisätty kuvia visiirin työstämisestä, kypärän puolikkaiden leikkaamisesta oikeaan muotoon ja hitsauksesta.
Jatkossa lisään vielä kuvia.
http://kuvablogi.com/blog/1904/10/
Aluksi piirretään kaavat peltiin
Leikataan palat
Merkataan kummin päin puoliskot taotaan.
Aloitetaan upotus hakemalla karkea muoto reunoilta
Reunoille ilmestyvät rypyt tulee takoa heti pois.
Liian laakealla vasaralla upotus ei onnistu…
Vasaran vaihtaminen pyöreämpikärkiseen tuotti tulosta. Upotus etenee nopeasti ja muotoa on tarkkailtava jatkuvasti
Toisen puoliskon kimpussa:
Jälki on aluksi todella muhkuraista
Huomatkaa, kuinka laakea kuoppa riittää upotukseen. Kuopan reunan symmertinen muoto vähentää pellin pompahtelua sormille. Pellin pompahtelua voi myös vähentää paremmalla takomistekniikalla.
Lopulta syvyys alkaa olla kohdallaan
Jälki on edelleen tässä vaiheessa vielä melko muhkurainen
Jo pieni siloittelu (18MB videopätkä) tuottaa tulosta.
Laakeaksi pyöristetty 1kg vasara toimii mainosti siloittelussa
Muhkuraisuus tasoittuu hienosti siloitellessa
Luonnostellaan pään mitat alustaan ja verrataan taottavan kypärän muotoa tavoitteeseen.
Kaavat ovat aina reilut, ylimääräinen leikataan pois.
Takalevy taotaan oikeaan muotoon
Etulevy taotaan oikeaan muotoon takomalla kappale kauttaaltaan tasaisesti.
Tässä etulevy on taottu puoliksi. Levy kaartuu taottaessa tasaisesti alasinta vasten.
Levyä ei ole väännelty lainkaan, kaarevuus on syntynyt pelkästä takomisesta tasaista alasinpintaa vasten.
Kypärän osat ovat melko valmiita.
Visiiri on leikattu ja siihen porataan reiät 6mm poranterällä. (Jostain syystä pelti ei ollut yhteistyöhaluinen, kolme poranterää saivat aikaiseksi yhteensä 10 reikää. Pitänee hankkia laadukkaampia poranteriä.)
Tältä piikillä lyödyt merkit tulee näyttää toiselta puolelta katsottuna.
Kun visiiri on leikattu ja reijät porattu, kannattaa piirtää muutama apuviiva, jotta muoto ei takoessa menisi pieleen.
Taotaan visiiri tasaisesti alasintavasten, kuten etu ja takalevykin
Visiirin kulmaa varten tarvitaan alasin.
Muoto näyttää tältä, kun kulma on hakattu. Sisäpuolelta pitää siloitella "posket" tasaiseksi.
Siloittelun jälkeen
Visiiri taottuna muotoonsa
Seuraavassa vaiheessa piirretään leikkausviiva ylhäältäpäin molempiin puolikkaisiin. Kypärän kaareva reuna asetetaan piirroksen kaarta vasten ja taipuisaa viivoitinta käyttäen piirretään keskiviivaa pitkin leikkausviiva. (huom kuvassa viiva on menossa väärin. Pitäisi mennä viivaa pitkin, eli työntää yvemmälle.)
Sama toistetaan toiselle puoliskolle.
Kypärän puolikkaiden merkkaus halkaisua varten.
Juuri käyttöön saamamme nakertaja on jokaisen kypäräsepän unelma. Laite jättää siistin reunan eikä roskaa. Kyseinen vekotin pystyy jopa 3mm paksuun peltiin! Moinen maksaisi uutena 200-400€. Omamme saimme käyttöömme ilmaiseksi.
Kypärä hitsataan MIG hitsauslaitteistolla. Pienellä virralla hitsaus on helppoa, mutta jälki jää helposti huokoiseksi. Isolla virralla pelti taas palaa helposti läpi, mutta jälki on tasaisempaa. Säätöjä kannattaa siis vaihdella tarpeen mukaan ja vaikka harjoitella hukkapaloilla oikeiden asetusten löytämiseksi.
Aloitetaan hitsaus edestä parhaiten yhteensopivasta kohdasta.
Taotaan hitsattavat pellit samaan tasoon aina muutama sentin hitsauksen jälkeen. Tähän tarkoitukseen soveltuu mainiosti tankoon hitsattu peräkärryn vetokoukun nuppi.
Jos rako on liian pieni kuten tässä kuvassa
Rakoa pitää avartaa.
Sauman pitää olla umpinainen
Jälki ei ole järin kaunista heti hitsauksen jälkeen
Sauma hiotaan rälläkän lamellilaikalla (kuvassa kiinni rälläkässä)
Tässä hieman mallaillaan millainen kypärästä on tulossa
visiiriä ei kuvassa ole painettu oikeaan syvyyteen, levyjä ei ole vielä kiinnitetty toisiinsa.
Kun kypärä on hitsattu, aloitetaa takalevyn sovitus. Porataan aluksi taakse keskelle reikä josta laitetaan ruuvi läpi ja kiristetään.
Takalevyn saa parhaiten sopimaan yhteen takomalla aina kiinnitetyn ruuvin jälkeen.
Etulevy asetetaan paikalleen samalla periaatteella.
Taotaan visiiri sopivaan muotoon samaa tekniikkaa hyödyntäen kuin etu ja takalevyjen takomisessa.
Piirretään aukon ääriviivat leikkausta varten.
Leikataan aukko oikean malliseksi.
irrotetaan ruuvit,
hiotaan palat,
laitetaan ruuvit takaisin,
niitataan palat toisiinsa,
kiinnitettään visiiri lukkomuttereilla,
kiillotetaan.
Salonejun kypärä hiomisen jälkeen.
Visiirin kiinnitystä varten kannattaa kiinnittää visiiri paikoilleen puristimilla.
Nautitaan valmiista kypärästä:
Ja bostaillaan hienolla visiirillä: (mannekiinina Ibu, Juhanan 2mm rottinkikypärä)
Salonejun Kypärä (mannekiinina Keisari_P)
Edit: Lisätty kuvia visiirin työstämisestä, kypärän puolikkaiden leikkaamisesta oikeaan muotoon ja hitsauksesta.
Jatkossa lisään vielä kuvia.
Viimeksi muokannut Keisari_P, Perjantai, 05.10.2007 00:31. Yhteensä muokattu 16 kertaa.
- saloneju
- Keisari
- Viestit: 5706
- Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
- Paikkakunta: Tampere
- Archibald
- Marsalkka
- Viestit: 2182
- Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
- Paikkakunta: Stockholm
- Vaeltava sopuli
- Sotilasmestari
- Viestit: 82
- Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 15:02
- Paikkakunta: Espoo
- Keisari_P
- Ylläpito
- Viestit: 2524
- Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
- Paikkakunta: Helsinki
Panssareiden tekemiseen menee sitä vähemmän aikaa, mitä enemmän kokemusta löytyy.
Itse saisin nykyään 1,5mm paksusta pellistä taottua valmiin kypärän noin kolmessa päivässä. Yhdessä päivässä saa osat leikattua ja puolikkaat taottua oikeaan syvyyteen. Enemmänkin ehtisi, muttei välttämättä jaksa.
Periaatteessa osat leikkaa 15-20 minuutissa, puolikkaan takoo noin kahdessa tunnissa, muut palat nopeammin.
Rämän kypärien osalta pidän tavoitteena puolikkaiden takomista ja yhteensovittamista viikonlopussa. Loput vaiheet toisena viikonloppuna.
Ensimmäisen kypärän tekemiseen meni kuitenkin reilusti aikaa. Pelkästään palojen leikkaamiseen 2mm pellistä meni ensimmäisellä kerralla koko päivä. Työstettyämme näitä vielä päivän, päätimmekin tehdä ensimmäiset kypärät 1,5mm pellistä, minkä työstäminen olikin paljon helpompaa ja nopeampaa.
Saimme kuitenkin muutama viikko sitten tehtyä Juhanan kypärän (viimeisinä kuvista) viikonlopun aikana valmiiksi noista aijemmin leikatuista ja alkuun taotuista 2mm puolikkaista.
Aloittelijalle pitäisin realistisena aikataulutavoitteena:
- Päivä pellin leikkaamiseen kaavojen mukaiseksi.
- Yksi päivä jokaiseen kypärän viiteen osaan (sugarloafissa vasenpuoli, oikeapuoli, takalevy, etulevy, visiiri).
- Päivä puolikkaiden hitsaamiseen.
- Päivä palojen sovittamiseen yhteen.
- Päivä hiomiseen ja kiillottamiseen.
- Osien niitaamiseen voisi mennä vielä yksi päivä.
--------------------------------------------------------------
= 10 päivää
Epävarmuus johtaa arpomiseen, mikä syö suurimman osan ajasta. Kun tietää mitä tekee sama onnistuu noin 3 päivässä. Jos joku voi olla jatkuvasti neuvomassa, homma nopeutuu heti.
Itse saisin nykyään 1,5mm paksusta pellistä taottua valmiin kypärän noin kolmessa päivässä. Yhdessä päivässä saa osat leikattua ja puolikkaat taottua oikeaan syvyyteen. Enemmänkin ehtisi, muttei välttämättä jaksa.
Periaatteessa osat leikkaa 15-20 minuutissa, puolikkaan takoo noin kahdessa tunnissa, muut palat nopeammin.
Rämän kypärien osalta pidän tavoitteena puolikkaiden takomista ja yhteensovittamista viikonlopussa. Loput vaiheet toisena viikonloppuna.
Ensimmäisen kypärän tekemiseen meni kuitenkin reilusti aikaa. Pelkästään palojen leikkaamiseen 2mm pellistä meni ensimmäisellä kerralla koko päivä. Työstettyämme näitä vielä päivän, päätimmekin tehdä ensimmäiset kypärät 1,5mm pellistä, minkä työstäminen olikin paljon helpompaa ja nopeampaa.
Saimme kuitenkin muutama viikko sitten tehtyä Juhanan kypärän (viimeisinä kuvista) viikonlopun aikana valmiiksi noista aijemmin leikatuista ja alkuun taotuista 2mm puolikkaista.
Aloittelijalle pitäisin realistisena aikataulutavoitteena:
- Päivä pellin leikkaamiseen kaavojen mukaiseksi.
- Yksi päivä jokaiseen kypärän viiteen osaan (sugarloafissa vasenpuoli, oikeapuoli, takalevy, etulevy, visiiri).
- Päivä puolikkaiden hitsaamiseen.
- Päivä palojen sovittamiseen yhteen.
- Päivä hiomiseen ja kiillottamiseen.
- Osien niitaamiseen voisi mennä vielä yksi päivä.
--------------------------------------------------------------
= 10 päivää
Epävarmuus johtaa arpomiseen, mikä syö suurimman osan ajasta. Kun tietää mitä tekee sama onnistuu noin 3 päivässä. Jos joku voi olla jatkuvasti neuvomassa, homma nopeutuu heti.
Viimeksi muokannut Keisari_P, Keskiviikko, 14.02.2007 02:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- JonTzu
- Sotahuuto '11 -järjestäjä
- Viestit: 2966
- Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
- Paikkakunta: Helsinki
Sugarloafin voi tehdä huomattavasti nopeamminkin jos vain rakentaa suoran pöntön ilman liikkuvaa visiiriä. Sillä saisi työstä parikymmentä prosenttia karsittua ja taistelussa tapahtuvien haarniskan toimintavirheiden mahdollisuus vähenisi. Aloittelijalle se olisi parempi ratkaisu kuin liikkuvia osia sisältävän kypärän värkkääminen.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
- Humppamies
- Kreivi
- Viestit: 271
- Liittynyt: Sunnuntai, 26.03.2006 19:28
- Paikkakunta: Keminmaa
- Keisari_P
- Ylläpito
- Viestit: 2524
- Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
- Paikkakunta: Helsinki
- Nipsu
- Herttua
- Viestit: 682
- Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 16:55
- Paikkakunta: Lautiosaari, Lounais-Lappi
- Beatific
- Kuningas
- Viestit: 2797
- Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
- Ketku
- Sotahuuto '09 -järjestäjä
- Viestit: 1097
- Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere
- Keisari_P
- Ylläpito
- Viestit: 2524
- Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
- Paikkakunta: Helsinki
Kannattaa aloittaa takomalla karkea muoto reunoilta jotta kappale ei menisi kieroon. Jos muotoa alkaa hakemaan vain takomalla keskeltä, muoto menee helposti kieroon.
Takomista kannattaa jatkaa keskeltä kunhan reunat on käyty läpi. Reunoja ei siis tarvitse trimmata viimeisen päälle, vaan kääntää ne osoittamaan oikeaan suuntaan jotta muotoa voi tarkkailla.
Takomista kannattaa jatkaa keskeltä kunhan reunat on käyty läpi. Reunoja ei siis tarvitse trimmata viimeisen päälle, vaan kääntää ne osoittamaan oikeaan suuntaan jotta muotoa voi tarkkailla.
- saloneju
- Keisari
- Viestit: 5706
- Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
- Paikkakunta: Tampere
-
- Paroni
- Viestit: 234
- Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 20:28
- Paikkakunta: Helsinki
- Falcata
- Kuningas
- Viestit: 2839
- Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
- Paikkakunta: Jyväskylä
Itse lähden kupuraa tehdessä takomaan reunoilta. Käytän sellaista pyöreää, melko syvää metallirinkulaa (vähän kuin olisi rautaputkesta leikattu pala) ja lyön reunoille niin että näkyy pellistä selvästi että missä ne rinkulan rajat menee. Taon tosin itse aina kuumana, kun on ahjo ajoittain käytössä. Moni kait takoo kylmänä joten en sitten siitä tiedäKehvo kirjoitti:Ainakin kilvenkupuroiden takominen lienee helpompaa aloittaa keskeltä.
"Learn to obey before you command."
"Ei se ase vaan se käyttäjä."
- Humppamies
- Kreivi
- Viestit: 271
- Liittynyt: Sunnuntai, 26.03.2006 19:28
- Paikkakunta: Keminmaa
Jos pakottaa pyöreää kappaletta(saunakauha), kannattaa aloittaa keskeltä alasimen päällä, sitten siirtyä muottiin pakottamaan. Kun muotti on just eikä melekeen kappaleen muotoinen, kieroutumiset saa oikaistua ja reunat on helppo tehdä lopuksi.
"Ei mitään kiirettä, taistelu näkyy jatkuvan vielä."
- Cpt. Sergei Fukov
- Cpt. Sergei Fukov
- Ketku
- Sotahuuto '09 -järjestäjä
- Viestit: 1097
- Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere
- Futhark
- Paroni
- Viestit: 160
- Liittynyt: Maanantai, 28.08.2006 15:28
- Paikkakunta: Järvenpää
-
- Nostoväki
- Viestit: 8
- Liittynyt: Torstai, 29.03.2007 22:30
- viikinkisoturi
- Herttua
- Viestit: 566
- Liittynyt: Maanantai, 12.03.2007 17:55
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Tein kans "pöntön" 1mm (harjoitteluun) ja sama moka. paitsi että mä hitsasin takaosan.Spino kirjoitti:Upea on.
Väänsin perinteistä greatpönttöä ja muuten meni hyvin paitsi takaosa meni vinoon kun niittasin väärään kulmaan enkä nyt enää jaksa sitä korjailla.. 1mm alu, koristeeksi kai
Sain muuten sovittua teknisen opettajan kanssa niin, että seuraava työni on tuo sugarloaf
Eikös nuo kypärän kaavat oo piiretty A4 paperille? Sellasen kokosoina mä ne ainakin tulostin
- horsesarse-
- Sotalordi
- Viestit: 1371
- Liittynyt: Keskiviikko, 17.05.2006 17:56
- Paikkakunta: Kuopio
Ymmärtääkseni nuo kaavat on piirretty tuumapaperille, eli yksi iso ruutu on noin 2,54cm x 2,54cm. Sen kokoisilla kaavoilla ainakin itse tein ja tuli ihan sopiva. Ei kannata muuten ihmetellä jos kypärän puolikas näyttää alussa Springles -lastulta, sillon on vaan takonut väärästä paikasta liikaa. Silloin kannattaa laittaa pelti lattialle ja polkaista molemmilla jaloilla sitä suoremmaksi että voi taas jatkaa upottamista.viikinkisoturi kirjoitti:Eikös nuo kypärän kaavat oo piiretty A4 paperille? Sellasen kokosoina mä ne ainakin tulostin
Upottamiseen kannattaa käyttää (minun mielestä) tuollaista laakeaa 1kg vasaraa, ainakin 1,5mm pelti tottelee sitä paremmin kun kevyitä. Lisäksi se rautapallo/vetokoukunnuppi/rautatienaula on kätevä olla kun haluaa pellin taittuvan jostain tietystä kohdasta nopeammin ja tarkemmin kun upottamalla.
Toinen puolikas on jo paljon helpompi upottaa, kuin ensimmäinen kun takominen alkaa hahmottua ja jo siitä miten pelti heijastaa valoa näkee mistä pitää vielä upottaa lisää. Sinulla on vielä se etu että opettaja osaa varmasti neuvoa jos tulee ongelmia.
(Ps. ainiin kannattaa muuten katsoa kaavojen tekijän Sinricin kommentit tuosta kypärästä. Se on kirjoittanut että jos tekisi tuon uudestaan niin mm. etulevy olisi tuuman pidempi jne. Lisäksi tuota silmäaukon korkeutta voi miettiä jos ei tee tuohon visiiriä vaan pelkästään aukon silmille.)
- Keisari_P
- Ylläpito
- Viestit: 2524
- Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
- Paikkakunta: Helsinki
Kaavat tulostettiin A4 kokoisina. Kannattaa tarkistaa tulostusasetukset, jotta koko ei vääristy. Ruudut kannattaa myös mitata, jotta ne ovat varmasti mittakaavan mukaiset. Kyseisissä kaavoissa taisi tosiaan olla tuuman ruuduilla.
Teknisentyön opettajilla ei välttämättä ole hajuakaan kypärien takomisesta. Ei vissiin tänä päivänä ole enää niin yleinen taito. Upotusvararan tulee olla riittävän raskas 1-1,5kg ja upotusvaiheessa mahdollisimman pyöreäksi pyöristetty. Silotteluvaiheessa hieman laakeampi muoto takaa tasaisen jäljen.
Todelliset kypäräsepät takovat kypärät pelkästään erikokoisia palloja vasten.
Viikinkikypärän takominen yhdestä kappaleesta
Tämän linkin ensimmäisessä videossa näkyy hyvin upotustekniikka. Jos kappaletta taotaan kuumana, hapettunut metalli hilseilee takoessa pois. Tämän vuoksi kuumana työstettäessä kannattaa suosiolla käyttää 2mm peltiä.
Mielenkiinnosta olisi mukava kuulla kuinka moni aikoo näiden ohjeiden perusteella tehdä oman Suragload kypärän?
Teknisentyön opettajilla ei välttämättä ole hajuakaan kypärien takomisesta. Ei vissiin tänä päivänä ole enää niin yleinen taito. Upotusvararan tulee olla riittävän raskas 1-1,5kg ja upotusvaiheessa mahdollisimman pyöreäksi pyöristetty. Silotteluvaiheessa hieman laakeampi muoto takaa tasaisen jäljen.
Todelliset kypäräsepät takovat kypärät pelkästään erikokoisia palloja vasten.
Viikinkikypärän takominen yhdestä kappaleesta
Tämän linkin ensimmäisessä videossa näkyy hyvin upotustekniikka. Jos kappaletta taotaan kuumana, hapettunut metalli hilseilee takoessa pois. Tämän vuoksi kuumana työstettäessä kannattaa suosiolla käyttää 2mm peltiä.
Mielenkiinnosta olisi mukava kuulla kuinka moni aikoo näiden ohjeiden perusteella tehdä oman Suragload kypärän?
- ZamboNet
- Rautasydän
- Viestit: 3505
- Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Keisari_P
- Ylläpito
- Viestit: 2524
- Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
- Paikkakunta: Helsinki