Chu-Ko-Nu sallittu?

Taisteluvälineet, niiden rakentaminen.
Vastaa Viestiin
lazyanttu
Asemies
Viestit: 15
Liittynyt: Torstai, 24.05.2012 18:10
Paikkakunta: Espoo

Chu-Ko-Nu sallittu?

Viesti Kirjoittaja lazyanttu » Sunnuntai, 27.05.2012 13:50

Hei!

Olen uusi tulokas näillä foorumeille (boffannut ehkä pari kertaa eläessäni, mutta innostuin siitä)!

Nuorempana rakentelin kesämökillä harrastuksenani varsijousia, joten ajatus varsijousen käytöstä boffauksessakin alkoi tulla mieleen. Tuli myös joskus rakennettua Chu-Ko-Nu tyylinen varsijousi (ehkä yleisimmin tunnettu repeating crossbow:na), tosin siinä oli vain 2 nuolen lipas.

Näitä on siis käytetty Kiinassa, myös keskiajalla http://en.wikipedia.org/wiki/Repeating_crossbow

Sain sen ainakin tavallisille nuolille toimimaan, tosin tarkkuus oli uskomattoman heikko.

Tässä tulin ajatelleeksi, että voisin (kokeilla) rakentaa sellaisen myös boffaustarkoitukseen. Lippaan koko (erityisesti leveyssuunnassa) tulisi olemaan huomattavasti isompi ja melko kömpelö. Todennäköisesti myös tarkkuus tulisi kärsimään aika paljon. En edes tiedä onnistuuko se ylipäätään, mutta olisi se kyllä hauskaa kokeilla :D. Olen katsonut ohjeet bofferinuolten tekoon ja ottanut ne malliksi.

Systeemi on aika yksinkertainen, jousen päällä on lipas ja sitä käytetään päällä olevalla vivulla. Samalla vivulla sekä ladataan uusi nuoli, viritetään jousi ja laukaistaan se. Tosin tällä bofferiversiolla saisi ehkä korkeintaan 4 nuolen lippaan tehtyä.

Mitä olette mieltä tästä? Kannattaako yrittää rakentaa, entä voisiko se olla sallittu sotahuudossa, jos sen tekisi varsijousen sääntöjen mukaan? Tässä vaan etukäteen tiedustelen, että kannattaako mokomaa edes yrittää.

EDIT: Olen myös ottanut nokkisuojat yms. huomioon.
Tähän pitäisi varmaankin keksiä jotain nokkelaa...
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Sunnuntai, 27.05.2012 20:46

Moi!

En kyllä näe mitään syytä, miksei tuota voisi sallia niin kauan kun varsijousisäännöt muuten täyttyvät.

Ja tervetuloa ja menoa ylipäätään lajin pariin ja treeneihin. Onkos sotahuuto-ryhmä jo löytynyt? :wink: Pääkaupunkiseudulla pitäisi kyllä olla ainakin valikoimaa.
Viimeksi muokannut saloneju, Sunnuntai, 27.05.2012 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
lazyanttu
Asemies
Viestit: 15
Liittynyt: Torstai, 24.05.2012 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lazyanttu » Sunnuntai, 27.05.2012 21:45

Ensi viikolla on viimeiset tentit, joten sen jälkeen voin alkaa tekemään prototyyppiä.


Ajattelin katsoa ryhmiä ehkä hieman myöhemmin, itselläni on myös muutamia kavereita joiden kanssa olen boffaillut ja he ovat myös mahdollisesti innostuneita Sotahuutoon tulemisesta. Muutama heistä myös sanoi, että jos saan Chu-ko-nun toimimaan, he haluavat rakennusohjeet ;).

Totta kai yritän tehdä aseesta reilun, pelibalanssia rikkommatta. Jos ase alkaa vaikuttaa liian tehokaalta, sille voi laittaa tiukemmat rajoitukset. Lähinnä vaan sitä pelkäsin, että kyseessähän ei ole Eurooppalainen ase, joten eihän se pilaa teemaa? Jotenkin tuntuu, että taistelussa Espanjasta ei taidettu kyseistä asetta käyttää :P. Pitäisiköhän nyt tässä sen ajan kiinalaissoturiksi pukeutua :lol:. Että tuleeko tätä kautta jotain rajoituksia? (pitäisikö tästä tehdä äänestys foorumeilla tai jotain?).

EDIT: Jos saan sen toimimaan, niin haluaisitteko, että otan rakennusohjeet yms. ylös? En siis lupaa mitään ja saattaa olla, että työstän sitä pari viikkoa kunnes huomaan, että vehje on täysi susi, huono idea ja täyttä ajanhukkaa. Tai sitten ensi Sohussa tulee nuolia niskaan hieman ripeämpään tahtiin yhdeltä (tai miksei muutamalta) ampujalta.
Tähän pitäisi varmaankin keksiä jotain nokkelaa...
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Sunnuntai, 27.05.2012 22:28

Eipä ole tuo viitekehyksen aikakausi ikinä ollut mikään pilkuntarkka, kiinalaiset varsijouset ajavat asiansa siinä missä roomalaiset rintahaarniskatkin. Pelibalanssista ei tarvitse kantaa huolta, kunhan ase on turvallinen ja muutenkin sääntöjen mukainen.

Niin ja rakennusohjeita voi jakaa esim. Sotahuuto-wikissä.

Onnea ja menestystä projektiin ja nähdään sitten Sotahuudossa. ;)

EDIT: Laitetaan vielä pieni disclaimer, eli pääasetarkastajahan sitten viime kädessä nää ratkaisut tekee, että onko ase sallittu vai ei. Mutta en ainakaan itse muista tapausta, jossa jokin ase olisi kielletty sen ulkoeurooppalaisen alkuperän takia.
Viimeksi muokannut Falcata, Sunnuntai, 27.05.2012 23:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
KatkaChee
Kreivi
Viestit: 346
Liittynyt: Torstai, 08.02.2007 04:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KatkaChee » Sunnuntai, 27.05.2012 23:15

Ehdottomasti otat materiaalia rakentelusta! Vaikka proto ei toimisikaan, niin saadaan kiinnostavaa tietoa, jota voi mahdollisesti hyödyntää muissa viritelmissä.

Lisäks jos kiinnostaa insight nuolien tekoon alkaa Itä-Helsingissä kohtapuolin varmaan nuolien vääntö Sohuun. Tule ihmeessä mukaan ainakin kerran, moni asia boffonuolien teossa kulkee suullisessa muodossa, wikiohje kun on jo vähän vanhentunut. Ei tarvitse ihan kaikkea opetella kantapään kautta. :)
lazyanttu
Asemies
Viestit: 15
Liittynyt: Torstai, 24.05.2012 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lazyanttu » Maanantai, 28.05.2012 00:18

Kuulostaa hienolta! En ole itse boffonuolia koskaan tehnyt, joten tuon kaltaisista tapahtumista on varmasti apua!

Osaatteko sanoa tarkemmin, että missä/milloin on tällaisia nuoltenväsäyspaikkoja (mielellään pääkaupunkiseudulla)? Voisin tulla mukaan, sillä tarvitsen sännöissä sallittuja testinuolia, joiden pohjalle suunnittelen laukaisumekanismin ja lippaan.

Tosiaan, omasta bofferinteko"kokemuksesta" voin sen verran sanoa, että yhden 227cm hilparin olen tehnyt (erään kokeneemman boffaajan avustuksella, tosin), mutta en muuta. Jos en saa chu-ko-nu:ta toimimaan/toimimaan järkevästi, todennäköisesti tulen sitten hilparin kanssa :P. Tai sitten ihan tavallisen boffovarsijousen. Mutta joo alkaa mennä vähän off-topic tää mun viesti...

Onko käytäntö niissä sellainen, että siellä on materiaalit nuolten tekoon joita voi ostaa, vai pitääkö ne itse hankkia etukäteen?

EDIT: Tosiaan noin 4-6 lyhyttä nuolta tarvitsisin kokeiluja varten. Veikkaan, että tässä projektissa tulee aivan uudenlaisia haasteita verrattuna aikaisempiin tekemiini varsijousiin (mitkä eivät olleet muutenkaan mitenkään erityisen laadukkaita, älkää nyt saako väärää kuvaa et mä oikeasti osaisin jotain tähän liittyvää :wink: ).
Tähän pitäisi varmaankin keksiä jotain nokkelaa...
Avatar
KatkaChee
Kreivi
Viestit: 346
Liittynyt: Torstai, 08.02.2007 04:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KatkaChee » Maanantai, 28.05.2012 00:27

Ihan kahden tytön talkoot. Satunnaisesti meillä on mukana jotain muutakin porukkaa tekemässä milloin mitäkin. Parhaimmillaan mun chainia. :D (Saa tulla tekemään. On nimittäin kesken.)

Matskut voidaan aina neuvotella. Todennäkösesti meiltä voi ostaa ainakin muutamaan nuoleen materiaaleja tai sitten voidaan hankkia sullekin matskuja kun ostetaan omia/ostat itse. Ihan miten tykkää.

Lyhyisiin nuoliin meiltä voi löytyä puolivalmiita, katkenneita nuolia. Pitänee tutkailla niitä läpi, jos löytyy ehjiä niin pistetään hyötykäyttöön.

Lokaatio on luultavimmin Vuosaari. Ehkä Kivikko. Täällä on grillikin.

Ajankohta on ihan täysin sovittavissa. Aika paljon menee varmaan sen mukaan, että millon mulla on vapaata, iltatöissä kun olen.

Pistetääs tästä nyt sit samaan tahtiin avoin kutsu. Jos joku haluaa nuolentekoseuraa niin pingiä tännepäin, eiköhän tuo onnistu.
lazyanttu
Asemies
Viestit: 15
Liittynyt: Torstai, 24.05.2012 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lazyanttu » Maanantai, 28.05.2012 00:56

Kuulostaa hyvältä, olen tulossa jos jokin hyvä ajankohta löydetään. Ja en ole matskuista täysin varma, joten olisi varmaan parasta jos niitä voisi ostaa suoraan ihmisiltä, jotka osaavat/tietävät, että mitä tarvitaan :D.

Ja itse nuolten rakentelussa tarvitsen varmasti apua! En ole koskaan mokomia väsäillyt :P. Olisiko parasta jatkaa tän sopimista yksityisviesteissä vai tässä threadissa (meneekö liian off-topic)?

Sitten päästäänkin seuraavaan kysymykseen: Nuolten pituus. En ole ikinä ampunut boffonuolia, mutta onhan se itsestään selvää, että ne käyttäytyvät eri lailla kuin tavalliset nuolet. Esimerkiksi kärkipainoisuus ja nokkisuoja saattavat aiheuttaa ongelm-, siis tarkoitan haasteita. Jos nuolten lento-ominaisuuksista on kokemusta, niin otan mielellään vastaan. En oikein löytänyt mitään muuta aihetta, mikä palvelisi tähän tarkoitukseen, joten jatkan siitä tässä:

Nuolten olisi hyvä olla mahdollisimman lyhyitä, ilman että turvallisuus, taikka tarkkuus kärsi liikaa. Luonnostaan (myös historiassa) chu-ko-nu oli lyhyen matkan, erittäin epätarkka ase. Sillä lähinnä ammuttiin isoon vihollisjoukkoon, missä se saattoi osuakkin johonkin. Joten tarkkuus ei ole niiiiin tärkeää kuin muilla jousilla, mutta kyllä sitäkin tarvitaan. Nuolten lyhyystoive taas johtuu siitä, että silloin latausmekanismista tulee helpompi ja kevyempi toteuttaa. Lyhyt nuoli johtaa myös totta kai viritysmatkan lyhyyteen, mutta silloin tarvitaan jäykempi jousi.

Onko teillä mitään suosituksia nuolten minimipituudelle?

Nokkisuojan vuoksi joudun tekemään laukaisusysteemistä hieman erilaisen, mutta ei se maailmaa kaada. Turvallisuus on tärkeintä!

Tämä ei kyllä enää liity chu-ko-nu:n sallimiseen, vaan sellaisen rakentamiseen.
Tähän pitäisi varmaankin keksiä jotain nokkelaa...
Avatar
KatkaChee
Kreivi
Viestit: 346
Liittynyt: Torstai, 08.02.2007 04:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KatkaChee » Maanantai, 28.05.2012 01:45

Siksihän mä sut invasinkin messiin, että saat apua tekemisessä. :) Erityisesti nuolien kanssa pitää mennä turvallisuuden ehdoilla, joten on tosi pop, että on mukana joku, joka osaa neuvoa ja tietää mikä on toimivaa ja mikä ei.

Vasamille ei ole minimipituutta. 30-40cm luultavimmin on se suositeltava minimi, jotta nuolet eivät lähde pyörimään. Pienempiäkin on näkynyt, mutta niiden lentoradoista ja mahdollisesta pyörimisestä en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata.

Kannattanee testailla ihan vaikka 20cm vasamilla kuinka hyvin ne lentävät suoraan. Pitää myös pohtia asiaa turvallisuusnäkökulmasta. Jos tuon mittaiset saadaan lentämään suoraan, onko se jotenkin muuten hasardia? Todennäköisesti ne ainakin kimpoilevat enemmän.

Minkä mittaisia nuolia noissa historiallisesti on käytetty?

Boffonuolet yleensä lentävät suoraan 5-15m honkkarijousilla (15 paunaa) ja sitten lennetäänkin jo maata pitkin, juurikin kärjen takia. Vauhti on päätä huimaava "Kato nuoli. Laskenpa kolmeen ja otan askeleen vasemmalle väistääkseni." Tehokkaammilla vermeillä sitten saattaa ollakin jo nopeudet ja matkat vähän eri luokkaa. Kuola voinee avaita sanaista arkkuaan jos dataa on jo olemassa?
lazyanttu
Asemies
Viestit: 15
Liittynyt: Torstai, 24.05.2012 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lazyanttu » Maanantai, 28.05.2012 02:21

Historiallisesti niissä oli juuri noin 30-40cm pitkät nuolet, jos oikein muistan.

Tässä tuli vielä näihin liittyen muutama asia mieleen:
1) Chu-ko-nu:ssa ei perinteisesti ollut sulitettuja nuolia, sillä sulat lisäsivät kokoa ja saattoivat aiheuttaa ongelmia latausmekanismin kanssa. Ajattelin itse varmaankin kokeilla sekä sulitetuilla, että sulittamattomilla nuolilla (ilman sulkia tosin tarkkuus kärsii). Saas nähdä miten ratkaisen nokkisuojaan liittyvän ongelman :D.
Korjaus: Niissä saattoi olla sulitus, mutta hyvin pieni.
2) Nuolta ei varsinaisesti viritetä niin, että se on langassa kiinni, vaan lanka päästetään irti ja se pamahtaa nuolen takaosaan. Tarkkuuden kannalta myös huono juttu, mutta se on oikeastaan ainoa vaihtoehto tällaisessa hörvelissä.
3) Todennäköisesti boffonuolten kanssa ei saa samanlaista systeemiä, mikä estää useamman nuolen putoamisen kerrallaan, kuin vanhoissa chu-ko-nuissa, lähinnä nokkisuojan ja kärjen takia. Tosin mulla on visio miten tän saa improvisoitua, mutta sitten suunnitelmat eivät enää ole täysin historialliset.

Eli epätarkkuutta on luvassa :P. Ja haasteita.
Tähän pitäisi varmaankin keksiä jotain nokkelaa...
Vaahtopelti
Paroni
Viestit: 203
Liittynyt: Keskiviikko, 10.09.2008 20:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vaahtopelti » Maanantai, 28.05.2012 06:52

Sääntöjen mukaan nuolissa pitää ola vähintään 2 sulkaa eli lippaasta tulee siitä kohdin avonainen tai levennetty. Historiallisissa ei tarvittu sulkia kun teräskärki oli painava.

http://i48.tinypic.com/fyz9cp.jpg :)
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Tiistai, 29.05.2012 22:08

Itse olen rakentanut yhden chu-ko-nun joka tosin ampuu "oikeita" nuolia. Kevyt kaari mahdollisti nopean rakentamisen yksinkertaisista osista ja prototyyppi kehittyi matkan varrella, kun erinäisiä ongelmia kohdattiin. Kannattaneekin varautua siihen, että ensimmäinen versio on kaukana täydellisestä toimintavarmuuden ja kestävyyden suhteen.
Mikäli saat rakenneltua toimivan chu-ko-nun pidän täysin mahdollisena sen sallimista. Tuskin siitä niin tehokasta saadaan, että se pelitasapainoa rikkoisi, toisin kuin omat suunnitelmani samaan aiheeseen liittyen.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Aseet ja panssarit”