Kysymyksiä rengaspanssaroinnista kypärässä/kypäränä.

Taisteluvälineet, niiden rakentaminen.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pajatso
Kreivi
Viestit: 278
Liittynyt: Keskiviikko, 28.04.2010 19:45
Paikkakunta: Joensuu

Kysymyksiä rengaspanssaroinnista kypärässä/kypäränä.

Viesti Kirjoittaja Pajatso » Sunnuntai, 15.04.2012 21:07

Mors!

Kysymyksiä ja keskustelua rengaspanssaroinnin käytöstä pään panssaroinnissa.

1. Rengashunnuista kokemuksia? Pitääkö alle laittaa jotakin ennenkuin sellaista uskaltaa käyttää vai..?

2. Entäs ovatko rengashuput missään määrin järkeviä käyttää paljaalla päällä? Mitä alle?

3. Niskansuojaaminen hankaukselta? Kuinka olette toteuttaneet tämän?

Ja neljäs aiheen vierestä: kuka on tämän vuoden panssarivastaava..?
"(Say 'thank you'.) NIPPLE SALADS!! (...Close enough.)"

"Let's see how those degenerate sophisticates handle a healthy dose of pure unreasoning violence."

- Avatar kuvan ottanu rakastettu kanssapossu Satu Lahdti, thänks<3
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Sunnuntai, 15.04.2012 21:48

Tämän vuoden pääpanssaritarkastaja on Teemu Rönkkö, jonka löytää näiltä foorumeilta nimimerkin Blueskie takaa.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Lorach
Kreivi
Viestit: 338
Liittynyt: Perjantai, 25.04.2008 08:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Lorach » Sunnuntai, 15.04.2012 22:00

Oiski ollu hyvä heittää sääntöehdotukseen pakollinen pehmustelakki coiffin alle, että se oikeasti suojaa.
Avatar
Terba
Herttua
Viestit: 866
Liittynyt: Perjantai, 20.06.2008 07:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Terba » Sunnuntai, 15.04.2012 22:32

Rengashupun käyttäminen ilman alla olevaa pehmustetta on kyllä aika vaarallista touhua. Jos saat kunnon osuman päähän silleen, että panssari pääsee liikkumaan ja lenkit eivät ole just tasan niin repii ihoa aika ikävästi. Ja jos tulee suora osuma niin pääsevät silloinkin uppoamaan nahkaan. Samasta syystä suosittelisin kyllä hunnullekin pehmustetta, vaikka en ole koskaa sellaista kokeillut.

Itse käytin aikoinaan rengashupun alla irtohuppua. Eli sellaista olat peittävää, edestä kiinni laitettavaa systeemiä, jonka päälle vedin sitten chaincoifin. Suojasi hyvin päätä ja sai tarvittaessa vedettyä kätevästi niskalle. Ja suojasi siis samalla niskan. Toinen fiksu suoja on joku pään peittävä pehmuste-coif.
Kuola Tier 1 Operator | Hydenin vihermädättävä mielikuvitusolento

Profiilikuva: © Jari Kuskelin 2014
Avatar
Foe
Herttua
Viestit: 525
Liittynyt: Tiistai, 06.07.2010 19:18

Viesti Kirjoittaja Foe » Sunnuntai, 15.04.2012 22:40

Minulla on pään ja rengashupun välissä ollut tähän asti vain lyhyeksi ajettu tukka, mukavan viileä kesähelteellä. Itse en huomannut raapimista, mutta se riippuu varmaan ihan coiffista.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Maanantai, 16.04.2012 00:15

Olen käyttänyt kypärään kiinnitettyä rautahuntua. Alla käytän ihan vain päänmyötäistä silkki- tai keinokuituhuppua, se estää nirhaumat.

Kasvojen kohdalle siihen kannattaisi kyllä laittaa jonkinlaista pehmustetta jos aiot peittää kasvot kokonaan. Keihäs+huntu+nenä ei ole hyvä yhdistelmä.

Silkan coiffin kanssa kannattaa laittaa alle vähän enemmän pipoa kuin silkkihuppu. Tärkeintä ettei rauta pääse leikkaamaan päätä. Ja kuten tapanani on toistaa pään suojan täytyy olla mahdollisimman raskas - coiffille olisi hyvä tulla painoa enemmän kuin 3 kiloa, mieluusti enemmän.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 16.04.2012 11:17

Mä oon käyttänyt rengashuppua paljon joko ilman mitään alla tai yksinkertaista puuvillasta/pellavasta tehtyä pehmustmatonta alushuppua, minkä lisäksi oli pari vuotta käytössä pari chainilla hunnutettua kypärää. Lyhyesti summattuna sanoisin, että yksikerroksinen kankaasta tehty alushuppu on turvallisuus-mukavuus -akselilla kaikkein optimoiduin ratkaisu.

Mitä tulee Terban mainitsemaan turvallisuusnäkökulmaan alta pehmustamattomien rengashuppujen kanssa, se on oikeasti kohtuullisen marginaalista. Ainoat tapaukset, joissa olen huomannut että on tuntunut , ovat olleet ne kerrat kun keihäänpisto on tullut suoraan edestäpäin otsaan ja lenkit ovat päässeet painautumaan siihen. Kerran on tainnut iho mennä sen verran rikki, että on tullut verta. Tuntuu jonkin verran, mutta ei käytännössä enempää kuin naseva bofferinlyönti muutenkaan. Jos sen haluaa estää, siihen ei auta ohut alushuppu, vaan tarvitsee hankkia kunnolla pehmustettu alushuppu. Sitä taas en käytännön syistä suosittele (koska hankala ja pää ylikuumenee helposti), ellei sulla ole alhainen kipukynnys - ja siinä tapauksessa suosittelen hyvää umpikypärää rengashupun sijaan.

Mitä tulee huntuasiaan, mä en henk.koht. suosittele naaman eteen vedettävää huntua ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että (ainakin sinkityssä langassa) ne lenkit hapettuu tosi ikävän paskaisiksi käytössä siitä kohtaa, mistä hengitys kulkee sisään ja ulos. Se haittaa yllättävän paljon hengitystäkin. Ei toki sen enempää, kuin suht avaramallinen umpikypärä, mutta suuresti joka tapauksessa. Mutta siis se hapettuminen kävi mun hunnussa ainakin sen verran vastenmieliseksi, etten halunnut enää jossain vaiheessa vetäistä kyseistä kypärää päähän, vaan poistin hunnun ihan suosiolla. Luulen, että jos et halua aktiivisesti käyttää suun edestä hunnutettua kypärää treenaamiseen vaan pelkästään Sotahuuto- yms. treeniviikonloppu käyttöön, hapettuminen ei välttämättä tule samalla tavalla ongelmaksi. Muuten hunnutuksen hyödyllisyyttä en osaa arvioida; mulla on ollut parissa kypärässä, ja jättäisin itse kolmanteen pois.
Viimeksi muokannut saloneju, Maanantai, 16.04.2012 18:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Maanantai, 16.04.2012 14:04

Lorach kirjoitti:Oiski ollu hyvä heittää sääntöehdotukseen pakollinen pehmustelakki coiffin alle, että se oikeasti suojaa.
Laita ensikerralla menemään...
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Tiistai, 17.04.2012 22:42

Lorach kirjoitti:Oiski ollu hyvä heittää sääntöehdotukseen pakollinen pehmustelakki coiffin alle, että se oikeasti suojaa.
Onko tuo nyt enää välttämätöntä? Oma makuhan se on miten sitä pitää. Menee turhan periodihifistelyksi, jos pitää olla kaiken just niinku aikoinaan.


Kyllähän se lakki siellä alla on ihan pop. Hannu voi varmaan kertoa kaikille miten käy, kun nuoli tulee naamaan ja pari riviä rengasta, jotka roikkui myssyn yli otsalla, puree lihaa.

Mutta sellaiset on one in a million tapauksia, eikä minusta ole järjestäjien asia varmistaa, että kaikilla on olo mukava, kunhan ei ole mitään vaarallista liikkeellä. Pienet naarmut ja nirhaumat on jo oletettavaa tällaisissa häppeningeissä, ja ihmiset voi joko suojautua niiltä, tai sitten vain elää niitten kanssa. Jos pienet ihovahingot ovat asia, johon järjestäjien pitäisi puuttua, ehkä pitäisi harkita koko harrastusta uudestaan, sillä mulla ainakin on jalat ihan ruvella joka SoHun jälkeen, oli niissä panssaria tai ei.

Että mitä Sotahuudon hallitus aikoo tehdä mun rupisille jaloille, kysynpähän vaan.

...
Juuh, meni taas vähän asian sivusta. Jotta pysytään topikissa:

1. Ollut jo pitkään, ihan jees. Kevyt, ilmava, ei haittaa näkyvyyttä, jne.

2. Itellä on pieni pipo, sellainen, jota ei saa oikein korvienkaan yli vedettyä.

3. Ei ole ollut ongelma vielä. Hankkii myssyn, joka yltää niskaan asti? Tarpeeksi paksu myssy, että panssari ei makoile niskaa vasten?
JonTzu kirjoitti:Ja kuten tapanani on toistaa pään suojan täytyy olla mahdollisimman raskas - coiffille olisi hyvä tulla painoa enemmän kuin 3 kiloa, mieluusti enemmän.
Tsiisus. Mä en tiedä painaako mun rengaspaita edes noin paljon. Mun M1 taitaa lähennellä kahta, ja sekin on jo aika raskas päässä. Sitten kun miettii, että mitä 3+ kiloa päässä painaisi...
Beatings will stop once morale improves.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Tiistai, 17.04.2012 23:48

MrBigMr kirjoitti:Tsiisus. Mä en tiedä painaako mun rengaspaita edes noin paljon. Mun M1 taitaa lähennellä kahta, ja sekin on jo aika raskas päässä. Sitten kun miettii, että mitä 3+ kiloa päässä painaisi...
Heh. Paras rottinkikypärä+helma -settini painoi reilut 6,5kg. Eikä se edes ollut yletön osa koko setistä joka painoi 33kg.

Lähinnä tuossa siis yritin sanoa että jokainen kilo kypärää on askel poispäin aivotärähdysmaasta. Sama pätee riippumatta mitä mallia kypärä on.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Keskiviikko, 18.04.2012 03:47

JonTzu kirjoitti:Heh. Paras rottinkikypärä+helma -settini painoi reilut 6,5kg. Eikä se edes ollut yletön osa koko setistä joka painoi 33kg.

Lähinnä tuossa siis yritin sanoa että jokainen kilo kypärää on askel poispäin aivotärähdysmaasta. Sama pätee riippumatta mitä mallia kypärä on.
Onko kypärä millainen? Mietin vain, että mallikin vaikuttaa hyvin paljon asiaan. Tuo M1 istuu aika korkealla mun päässä, joten kun se ottaa osumaa ja lähtee liikkeelle, se vie päätä mukanaan, mikä ei ole niskoille ainakaan kovin mukavaa. Mutta eipähän tuota ole tullut paljoa käytettyä nykyään.

Jos se istuu hyvin päässä ja helmakin tulee harteille, niin paino on sentään paljon enemmän jakaantunut ja painopiste alempana.
Beatings will stop once morale improves.
Sir Overpond
Paroni
Viestit: 232
Liittynyt: Sunnuntai, 02.03.2008 12:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Sir Overpond » Keskiviikko, 25.04.2012 00:26

Jos ei halua ihmeempiä panssarinalusia käyttää/ostaa/ommella, tavallinen pipo on kohtuullinen suojavaruste rengaspanssarihupun alla. Jos sen reunat kääntää aivan alas ja leikkaa edestä otsan kohdalta palan pois, tuloksena on kohtuullinen arming cap vähän niin kuin keskiajalla.

En itse ole koskaan suojannut niskaani erikseen rengashaarniskalta, eikä suurempia ongelmia ole ollut. Hankaus on enemmän rengaspanssaripaidan aiheuttamaa, ja sekin riippuu mallista (mitä pienempi kaula-aukko, sen paremmin paino jakautuu hartioille ja niskalle). Tärkeä kohta hupulle on suurin piirtein se alue, jolla on tukkaa.

Olen valmistanut pari huppua, joissa on hakasella kiinnitettävä yksinkertainen läppä, jonka voi laittaa suun eteen jos haluaa. Omasta mielestäni se on erinomainen ratkaisu (suoja nenään tai jopa sen yli asti), ja halutessaan sen voi vetää alas ja antaa myös tilaa koko hupun niskaan vetämiselle. Käytän sinkittyä lankaa, ja se tosiaan hieman hapettuu, mutta kuinka paljon se haittaa on henkilökohtainen kysymys.

Suojaamattoman, totuttelemattoman pään yllä rengashuppu voi raapia ikävästi. Jos sattuu omaamaan pitkät hiukset, se on omiaan sotkeutumaan niihin ja aiheuttamaan yleistä vahingoniloa ympärillä olijoissa!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Aseet ja panssarit”