Yksiteräiset varsiaseet

Taisteluvälineet, niiden rakentaminen.
Avatar
Par
Kreivi
Viestit: 466
Liittynyt: Maanantai, 05.07.2010 23:13
Paikkakunta: Espoo

Yksiteräiset varsiaseet

Viesti Kirjoittaja Par » Tiistai, 24.01.2012 20:15

Olen huomannut, että monesti glaiven käyttäjät lyövät aseen väärällä puolella. Asiaan pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Pidän myös reiluna ilmoittaa vastustajalle, jos tuli lyöneeksi terättömällä puolella.

Ei muuta.
Toistaiseksi poissa kentiltä. Paluuta odottaessa.
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Tiistai, 24.01.2012 20:20

Varsinkin varsiaseissa tämä on aika yleinen ongelma, miekoissa ei niinkään. Keihäissä osataan lapeosumat katsoa ehkä paremmin, kentien yksinkertaisuudesta johtuen. Säännöt taisi jossain vaiheessa ainakin mainita vahinkoa aiheuttavien terien merkkaamisen näkyvästi. Pitäisikö tämä painaa tiukemmin sääntöihin?
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
mikkotus
Kreivi
Viestit: 391
Liittynyt: Keskiviikko, 31.01.2007 15:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mikkotus » Tiistai, 24.01.2012 20:52

Miten ihmeessa kukaan pystyy lyömään glaiven terän väärällä puolella? Lappeen vielä pystyisi ymmärtämään mutta.... :lol:
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Tiistai, 24.01.2012 20:54

Olen nähnyt tilanteita missä varsiasemies lyö alaspäin ja palauttaa lyönnin ylöspäin, jolloin voi osua väärällä puolella. Näissä tilanteissa on tosin usein aika huonotaitoinen glaivemies kyseessä.
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Tiistai, 24.01.2012 21:05

Hilpareissa tosin on usein myös hamarapuolella piikki (on kai glaiveenkin sallittu tehdä?), joka tekee myös vahinkoa. Joten jos sääntöjä täsmennetään, niin tämä on syytä ottaa huomioon. Itse käytän tuota hamarapuolen piikkiä huomattavan paljon koukkimisen lisäksi myös tappamistarkoituksessa.
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Tiistai, 24.01.2012 22:15

ZamboNet kirjoitti:Hilpareissa tosin on usein myös hamarapuolella piikki (on kai glaiveenkin sallittu tehdä?), joka tekee myös vahinkoa. Joten jos sääntöjä täsmennetään, niin tämä on syytä ottaa huomioon. Itse käytän tuota hamarapuolen piikkiä huomattavan paljon koukkimisen lisäksi myös tappamistarkoituksessa.
Mitä eroa on hilparilla ja glaivella, jossa on hamarapuolella piikki?
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Tiistai, 24.01.2012 22:25

miekoissa ei niinkään.
Mun mielesttä tuo on miekoissa isompi onkelma kun yksiteräiset miekat on vaan kevyempiä ja vähemmänpehmustettuja. Yleisempi onkelma ainakin joskaan ei niin vaarallinen.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Tiistai, 24.01.2012 22:55

Mä tein miekkaani toisenkin terän, kun huomasin usein lyöväni hamaralla. En tiedä, pitäisikö sitä jopa vaatia? Usein, varsinkin kevyistä bambuglaiveista, saan myös noita hamaralyöntejä lähinnä tilanteissa, joissa yritän vasemmalta puolelta ohittaa varsiasetta ja päästä lyömään. Minusta terättömällä puolella tulleen osuman tunnistaa helposti vastaanottajanakin, mutta tokihan se sitten lasketaan osumaksi, jos lyöjä ei sano mitään.
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Tiistai, 24.01.2012 23:31

Peltokorppi kirjoitti:
miekoissa ei niinkään.
Mun mielesttä tuo on miekoissa isompi onkelma kun yksiteräiset miekat on vaan kevyempiä ja vähemmänpehmustettuja. Yleisempi onkelma ainakin joskaan ei niin vaarallinen.
Johan niihin vaaditaan jo se 15cm pehmuste hamarapuolelle.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Amileontti
Herttua
Viestit: 566
Liittynyt: Maanantai, 16.10.2006 01:36
Paikkakunta: Hki.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Amileontti » Tiistai, 24.01.2012 23:34

Triks kirjoitti:Mä tein miekkaani toisenkin terän, kun huomasin usein lyöväni hamaralla. En tiedä, pitäisikö sitä jopa vaatia?
..ei.. :? ..Ei! :evil:
Varmalla sydämellä
Avatar
Skylark
Sotalordi
Viestit: 1146
Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 09:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skylark » Tiistai, 24.01.2012 23:57

Lyöntiterä miekan hamarapuolelle olisi oikeastaan ihan perusteltua. Duelitilanteessa takaterätön vielä menee, mutta vähän isommissa taisteluissa ei voi käytännössä huomata lyötiinkö sinua millä osalla terää. Tässä mielessä meillä on yhtä tehokas ase, mutta painaa vähemmän.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Keskiviikko, 25.01.2012 00:25

Misumasu kirjoitti:Mitä eroa on hilparilla ja glaivella, jossa on hamarapuolella piikki?
Minusta glaiveissa on tyypillisesti selvästi pidempi terä (ei toki välttämätöntä). Teräprofiili muutenkin usein solakampi. En toki sano etteikö jotkut glaivet ja hilparit olisi hyvin samannäköisiä. Mutta pointti koski lähinnä juuri sitä peräpiikkiä ja sen vahingoittavuutta (toivottavasti myös jatkossa), ei niinkään sanamääritelmän etsimistä hilparille tahi glaivelle.
Avatar
Par
Kreivi
Viestit: 466
Liittynyt: Maanantai, 05.07.2010 23:13
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Par » Keskiviikko, 25.01.2012 00:58

mikkotus kirjoitti:Miten ihmeessa kukaan pystyy lyömään glaiven terän väärällä puolella? Lappeen vielä pystyisi ymmärtämään mutta.... :lol:
Yleensä näen kahta syytä:

1. Lyödään vasemmalta oikealle terä edellä, sitten lyödäänkin oikealta vasemmalle kääntämättä terää. Nämä ovat yleensä nopeita tilanteita.

2. Käyttäjä ei vain kiinnitä huomiota/ei välitä millä puolella huitoo. Tätä tapahtuu.

Ratkaisuna asiaan pitäisin ihan valistusta joka ryhmässä. Eihän tämä vaikea asia ole.
Viimeksi muokannut Par, Keskiviikko, 25.01.2012 01:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Toistaiseksi poissa kentiltä. Paluuta odottaessa.
Avatar
Par
Kreivi
Viestit: 466
Liittynyt: Maanantai, 05.07.2010 23:13
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Par » Keskiviikko, 25.01.2012 01:01

Amileontti kirjoitti:
Triks kirjoitti:Mä tein miekkaani toisenkin terän, kun huomasin usein lyöväni hamaralla. En tiedä, pitäisikö sitä jopa vaatia?
..ei.. :? ..Ei! :evil:
Mulla on videotodisteita kuinka lyöt hamaralla!

En pitäisi huonona ideana vaatia kummallekin puolelle terää, toisen terän ei vain tarvitse olla koko aseen pituinen.
Toistaiseksi poissa kentiltä. Paluuta odottaessa.
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Keskiviikko, 25.01.2012 01:04

Par kirjoitti:
Amileontti kirjoitti:
Triks kirjoitti:Mä tein miekkaani toisenkin terän, kun huomasin usein lyöväni hamaralla. En tiedä, pitäisikö sitä jopa vaatia?
..ei.. :? ..Ei! :evil:
Mulla on videotodisteita kuinka lyöt hamaralla!

En pitäisi huonona ideana vaatia kummallekin puolelle terää, toisen terän ei vain tarvitse olla koko aseen pituinen.
Minä vai Ami? Oon kyllä aika varma, että tein toisen terän ennen kuin aloit kuvata videoita! :o
Avatar
Par
Kreivi
Viestit: 466
Liittynyt: Maanantai, 05.07.2010 23:13
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Par » Keskiviikko, 25.01.2012 01:05

Ami lyö, kaikki itkee.
Toistaiseksi poissa kentiltä. Paluuta odottaessa.
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Keskiviikko, 25.01.2012 08:49

Par kirjoitti:Ami lyö, kaikki itkee.
Mä en osaa itkeä. Mutta kyllä mä oon surullinen kun Ami lyö :c
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Avatar
Amileontti
Herttua
Viestit: 566
Liittynyt: Maanantai, 16.10.2006 01:36
Paikkakunta: Hki.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Amileontti » Keskiviikko, 25.01.2012 20:26

Ei ole mun vika jos lyön vahingossa hamaralla, vaan vastustajan jos laskee osumaks. :)
Varmalla sydämellä
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Torstai, 26.01.2012 02:56

Amileontti kirjoitti:Ei ole mun vika jos lyön vahingossa hamaralla, vaan vastustajan jos laskee osumaks. :)
Se on sun vikas, jos lyöt pehmustamattomalla hamaralla, eli sääntöjä rikkovalla osalla aseesta. Ei pommelillakaan saa ketään lyödä, ja se sentään pehmustetaan pahimpia kattamaan.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Torstai, 26.01.2012 03:33

On vaikea olla lyömättä ja mahoton huomata eli sanoisin että aika hyvät perustelut pistää säännöksi asti tuon tuplaterän.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Amileontti
Herttua
Viestit: 566
Liittynyt: Maanantai, 16.10.2006 01:36
Paikkakunta: Hki.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Amileontti » Torstai, 26.01.2012 15:29

Misumasu kirjoitti:
Amileontti kirjoitti:Ei ole mun vika jos lyön vahingossa hamaralla, vaan vastustajan jos laskee osumaks. :)
Se on sun vikas, jos lyöt pehmustamattomalla hamaralla, eli sääntöjä rikkovalla osalla aseesta. Ei pommelillakaan saa ketään lyödä, ja se sentään pehmustetaan pahimpia kattamaan.
Vahinko ja tarkoituksellinen sääntöjen rikkominen kuitenkin eri asioita. En kuitenkaan ole kieltänyt ettenkö mokailisi ja vahingothan ovat oleellinen osa boffausta... :)

Ja sitten ihan vakavana: argumentti, että aseissa pitäisi olla enempi teriä, koska tällä osalla asetta SAATTAA osua vastustajaan on mielestäni huonosti perusteltu. Tällöinhän jokainen ase pitäisi kahvaa lukuunottamatta olla pehmustettu joka suuntaan tappavaksi, vaikkakin myönnettäköön että nämä hamaralyönnit ovat melko yleisiä. Ja minähän tunnetusti vastustan kaikkea mikä tuo lisää painoa miekkoihini.
Varmalla sydämellä
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Torstai, 26.01.2012 20:39

Amileontti kirjoitti: Ja sitten ihan vakavana: argumentti, että aseissa pitäisi olla enempi teriä, koska tällä osalla asetta SAATTAA osua vastustajaan on mielestäni huonosti perusteltu. Tällöinhän jokainen ase pitäisi kahvaa lukuunottamatta olla pehmustettu joka suuntaan tappavaksi, vaikkakin myönnettäköön että nämä hamaralyönnit ovat melko yleisiä.
En ymmärtänyt syy-seuraus-suhdetta tälle argumentille? Miksi turvallisuuden takia lisätty pehmuste pitäisi automaattisesti olla tappava? Eihän nuijallakaan pistetä, vaikka pistoterä on pakollinen varuste. Keihään varsi on pakko pehmustaa, koska
vahingothan ovat oleellinen osa boffausta..
, mutta ei niillä siltikään ketään sääntöteknillisesti tapa?
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Amileontti
Herttua
Viestit: 566
Liittynyt: Maanantai, 16.10.2006 01:36
Paikkakunta: Hki.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Amileontti » Perjantai, 27.01.2012 12:33

Misumasu kirjoitti:Miksi turvallisuuden takia lisätty pehmuste pitäisi automaattisesti olla tappava? Eihän nuijallakaan pistetä, vaikka pistoterä on pakollinen varuste. Keihään varsi on pakko pehmustaa, mutta ei niillä siltikään ketään sääntöteknillisesti tapa?
Ei pidäkään, enkä ketään pakota, mutta minun aseissani ne ainakin olisivat, mikäli ne kriteerit täyttävät. Jos itse tekisin nuijaan pistoterän, myös luonnollisesti sillä pistäisin. Miksei nuijassa voisi olla pistoterää? Onko se säännöissä kielletty?? Keihään varren pehmuste taas ei käsittääkseni omista tarpeeksi putkieristettä, saatika vaahtomuovia, ollakseen lyömäosa. Jos omistaisi, se luokiteltaisiin pitkäksi glaiveksi, eikö?
Varmalla sydämellä
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Perjantai, 27.01.2012 12:41

Sotahuuto 2011 - Taistelusäännöt - Kirveet ja nuijat kirjoitti:Aseessa tulee aina olla vähintään 50 mm pitkä vaahtomuovipehmusteinen pistokärki, mutta mikäli tällaista asetta käytetään myös pistoaseena, on pistokärjen oltava vähintään 120 mm pitkä 110-180 cm pitkässä aseessa ja vähintään 8cm alle 110 cm pitkässä aseessa.
Eli nuijalla saa pistää. Sikäli mikäli se mitenkään liittyy tähän keskusteluun.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Perjantai, 27.01.2012 23:40

Falcata kirjoitti:
Sotahuuto 2011 - Taistelusäännöt - Kirveet ja nuijat kirjoitti:Aseessa tulee aina olla vähintään 50 mm pitkä vaahtomuovipehmusteinen pistokärki, mutta mikäli tällaista asetta käytetään myös pistoaseena, on pistokärjen oltava vähintään 120 mm pitkä 110-180 cm pitkässä aseessa ja vähintään 8cm alle 110 cm pitkässä aseessa.
Eli nuijalla saa pistää. Sikäli mikäli se mitenkään liittyy tähän keskusteluun.
Ahh pahoittelen omaa mokaa, muistelin vanhoja sääntöjä nuijien osalta.

Tosiaan pistokärki vaaditaan, mikäli sillä pistetään.
Hamaraterä vaaditaan, mikäli sillä lyödään.

Keskustelun perusteella hamaralla lähes poikkeuksetta tulee lyötyä, joten oman johtopäätökseni mukaan sen pehmustamisen vaatiminen käyttöön soveltuvaksi, on perusteltua.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Aseet ja panssarit”