Sinkin poisto

Taisteluvälineet, niiden rakentaminen.
Bergond Kantarauta
Soturi
Viestit: 26
Liittynyt: Perjantai, 18.02.2011 20:01
Paikkakunta: Helsinki-Porvoo

Sinkin poisto

Viesti Kirjoittaja Bergond Kantarauta » Keskiviikko, 06.04.2011 18:46

Tässä ongelmani: aloitin rengashaarniskani teon sinkityllä rautalangalla, koska ajattelin (virheellisesti) sen olevan helppohoitoisempi kuin vastaavasta hehkutetusta tehty. Tajusin virheeni liian myöhään. :cry:

Sitten luin osoitteesta http://harolds.busythumbs.com/, kuinka Harold oli syövyttänyt etkialla sinkin pois, ja asia herätti kinnostukseni. Tämä on ainoa pelastukseni, joten voisiko joku asiaan perehtynyt tai jopa Harold itse (:shock:) kertoa enemmän tästä menetelmästä, ellei se ole ammattisalaisuus?
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Keskiviikko, 06.04.2011 20:44

Minulla oli vielä mystisempi keino: pidin paitaa parikymmentä kertaa päällä treeneissä, sinkki hioutui pois!

Jos haluaa periodimeininkiä niin paita, hiekkaa ja etikkaa johonkin pönttöön ja eikun pönttöä pyörittämään.

EDIT: Ja onhan se sinkkipaita vähemmän ruostetta keräävä ja sottaava. Eli vähemmän säätöä ja pesemistä aiheuttava. Kai se on sitä helppohoitoisuutta?
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Perjantai, 08.04.2011 20:13

En mäkään ymmärrä miten sinkitystä paidasta saadaan vaikeahoitoisempi :P Mutta jos haluaa nähdä hehkutetusta langasta tehdyn paidan huoltamisen vaivan (tai vastaavasti poistaa sen sinkin), kyllä mä ehdottomasti suosittelen. Hehkutetusta tehty on niin paljon paremman näköinen!

Ihan kaikki sinkkisyys ei siitä paidasta kulumalla lähde (siis pelkällä käytöllä), mutta se enin ja räikein kerros kylläkin. Mutta tosiaan, mä en ainakaan reilun kymmenen vuoden kokemuksella ole saanut sinkitystä langasta tehtyä paitaa ruostumaan - eli jos vähän ruostetta ja "rautamaisuutta" kaipaa pintaan, tarviit kyllä jotain pelkkää käyttöä vahvempaa lääkettä paidalles . :wink:
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Aseet ja panssarit”