Panssari-, kypärä- ja nettikauppa-arvosteluita

Taisteluvälineet, niiden rakentaminen.
Avatar
Terba
Herttua
Viestit: 866
Liittynyt: Perjantai, 20.06.2008 07:25
Paikkakunta: Oulu

Panssari-, kypärä- ja nettikauppa-arvosteluita

Viesti Kirjoittaja Terba » Tiistai, 22.03.2011 23:11

Olenko ainoa, joka kaipaisi käyttäjien arvosteluita myynnissä olevista panssareista ja kypäristä? Usein esim. Battle-merchantin ja vastaavien puljujen tuotteista olisi mukava tietää etukäteen alan harrastajien kokemuksia ja mielipiteitä, jotta pahimmat sekundatuotteet osaisi välttää. Miekoista ja muista aseista netistä löytyykin ihan mukavasti arvosteluita, mutta panssari- ja kypäräpuolella on aika hiljaista. Tällaisen tiedon puute on selkeä epäkohta harrastuksessa, jossa ihmiset (mukaanlukien allekirjoittanut) ovat valmiita tuosta noin vaan pistämään parhaimmillaan satoja euroja johonkin tuotteeseen josta löytyy ehkä 1-3 kuvaa ja epämääräisellä apinaenglannilla kirjoitettu tuotekuvaus.

Ajattelinkin että tähän ketjuun voisivat ihmiset linkittää netistä löytämiään arvosteluita kyseisistä tuotteista ja bonusyllärinä kirjoittaa omia arvioitaan maailman turuilta ja toreilta löytyvistä tavaroista. Voin aloittaa itse kirjoittamalla tässä lähipäivien aikana arviot ainakin muutamasta tuotteesta. Samalla eri nettikauppojen arvioinnit ovat erittäin tervetulleita, mm. toimitusaikojen ja palvelun tason sekä erityisesti sen suhteen, vastaako oikea tuote kuvausta. Kaunis ajatukseni olisi, että tietoa alkaisi kertymään hiljalleen niin paljon, että siitä saisi oman osionsa esim. Sotahuudon wikiin.
Viimeksi muokannut Terba, Keskiviikko, 23.03.2011 14:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuola Tier 1 Operator | Hydenin vihermädättävä mielikuvitusolento

Profiilikuva: © Jari Kuskelin 2014
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Tiistai, 22.03.2011 23:50

Hyvä ajatus. Mäkin alan käymään niin vanhaks, etten jaksais enää joka panssaria ite tehdä, joten oon alkanu kääntymään ajatuksissani netistätilaajien osastoon... :lol: (Itsellä ei siis löydy toistaiseksi oman käden kokemusta aiheesta.)
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Avatar
Demolicious
Kreivi
Viestit: 278
Liittynyt: Keskiviikko, 18.06.2008 21:18
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Demolicious » Tiistai, 22.03.2011 23:58

Itse ainakin ehdotan, jos vähänkään sorminäppäryyttä löytyy, muttei jaksa hirveästi itse tehdä, että hakee SA-kaupasta armeijan teräskypärän(vanha saksalainen malli omasta mielestä paras)
Siitä saa aika vähällä vaivalla muokattua ihan toimivan ja hyvännäkösen hatun, eikä hintakaan päätä huimaa.(taatusti halvempi kuin valmiina ostettu)
Kaikki on mahdollista, jopa ettei mikään ole mahdollista.
Pyry Veteli
Sotahuuto '10 -järjestäjä
Viestit: 889
Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina

Viesti Kirjoittaja Pyry Veteli » Keskiviikko, 23.03.2011 01:38

Wikissä on kauppoja koskeva lista, lyhyin kuvauksin: http://wiki.sotahuuto.fi/index.php/Varu ... keit%C3%A4

Voin editoida joitakin yksittäisten tuotteiden arvioita tähän viestiin, mutta päiväsaikaan.
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Keskiviikko, 23.03.2011 04:20

Demolicious kirjoitti:hakee SA-kaupasta armeijan teräskypärän(vanha saksalainen malli omasta mielestä paras)
Siitä saa aika vähällä vaivalla muokattua ihan toimivan ja hyvännäkösen hatun, eikä hintakaan päätä huimaa.(taatusti halvempi kuin valmiina ostettu)
Paljonkos tuollaiset kypärät sitten SA-kaupassa maksavat?
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Terba
Herttua
Viestit: 866
Liittynyt: Perjantai, 20.06.2008 07:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Terba » Keskiviikko, 23.03.2011 11:25

Pyry Veteli kirjoitti:Wikissä on kauppoja koskeva lista, lyhyin kuvauksin: http://wiki.sotahuuto.fi/index.php/Varu ... keit%C3%A4
Tuossa luettelossa on vaan se vika että se kertoo melko ylimalkaisesti miten hyvin nuo firmat toimivat. Esimerkiksi minun ikuiselle boikotti- ja varoita-muita-listalle päätynyt Steel Mastery kuvataan tuossa ihan ok-firmaksi, vaikka voin omakohtaisesta ja parista tutun kokemuksesta sanoa että totuus on aivan muuta.
Kuola Tier 1 Operator | Hydenin vihermädättävä mielikuvitusolento

Profiilikuva: © Jari Kuskelin 2014
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Keskiviikko, 23.03.2011 11:44

Terba kirjoitti:Tuossa luettelossa on vaan se vika että se kertoo melko ylimalkaisesti miten hyvin nuo firmat toimivat. Esimerkiksi minun ikuiselle boikotti- ja varoita-muita-listalle päätynyt Steel Mastery kuvataan tuossa ihan ok-firmaksi, vaikka voin omakohtaisesta ja parista tutun kokemuksesta sanoa että totuus on aivan muuta.
Pistä ihmeessä wikiin omatkin kokemuksesi kyseisestä liikkeestä. Sehän tuossa listassa on tarkoituksena, että ihmiset kertovat sinne omakohtaisia kokemuksiaan.
Avatar
mikkotus
Kreivi
Viestit: 391
Liittynyt: Keskiviikko, 31.01.2007 15:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mikkotus » Keskiviikko, 23.03.2011 13:37

Terba kirjoitti:
Pyry Veteli kirjoitti:Wikissä on kauppoja koskeva lista, lyhyin kuvauksin: http://wiki.sotahuuto.fi/index.php/Varu ... keit%C3%A4
Tuossa luettelossa on vaan se vika että se kertoo melko ylimalkaisesti miten hyvin nuo firmat toimivat. Esimerkiksi minun ikuiselle boikotti- ja varoita-muita-listalle päätynyt Steel Mastery kuvataan tuossa ihan ok-firmaksi, vaikka voin omakohtaisesta ja parista tutun kokemuksesta sanoa että totuus on aivan muuta.
Näin puolittain offtopiccina, mutta millaisia ongelmia kohtasit Steel Masteryn suunnalta?
Avatar
Terba
Herttua
Viestit: 866
Liittynyt: Perjantai, 20.06.2008 07:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Terba » Keskiviikko, 23.03.2011 14:44

Eihän tämä mitään offtopicia edes ole joten tässäpä tulee varoituksen sana kaikille:

Steel Masterystä tilatessa kannattaa pitää kirkkaana mielessä muutama asia ja tiedostaa nämä riskit kun heidän kanssaan alkaa asioimaan:

1. Ukrainalaisena firmana heillä on erittäin, toistan ERITTÄIN slaavilainen aikakäsitys sekä tyyli hoitaa asioita. Allekirjoittanut teki viime vuonna tilauksen firmasta tammi-helmikuun tietämillä, samoihin aikoihin teki eräs tuttu myös tilauksen samaiseen firmaan. Minulle toimitusajaksi luvattiin noin 2 kuukautta, eli tuotteiden valmistamiseen n. 1,5 kuukautta + postitukseen 2-3 viikkoa. Huhtikuussa aloin ihmetellä että missäs paketti viipyy, kirjoitin firmalle asiasta viestiä. Pari päivää myöhemmin kirjoitin toisen. Ja kolmannen. Ja neljännen. Kaksi viikkoa myöhemmin ekaan viestiini vastattiin ja kerrottiin että tilaus on ihan just kohta valmis ja lähtee postiin. Kesäkuun alussa alkoi olla jo hätä, Sotahuuto läheni ja mitään ei ollut kuulunut. Alkoi samanlainen viestittelyrumba, ja taas pari viikkoa myöhemmin sain vastauksen, että ihan kohta on valmis. Juhannuksen tienoilla meni hermot ja uhkasin perua tilauksen ja vaadin rahojani takaisin, jolloin ilmoittivat että rahoja ei voi enää palauttaa koska paketti on jo postitettu!

Tuotteeni sain lopulta elokuussa, hirveän tappelun jälkeen ja vain neljä kuukautta myöhässä, pikanttina yksityiskohtana postituspäivämäärä oli heinäkuun alkupuolella. Ja siis kuukausi Sotahuudon jälkeen. Kevyesti vitutti. Samaan aikaan tilauksen tehnyt tuttu kävi samanlaisen rumban läpi ja sai pakettinsa samaan aikaan. Missään vaiheessa kumpaakaan meistä ei tiedotettu myöhästymisestä eikä missään vaiheessa selitetty, mistä tämä vatulointi johtuu. Firma ei siis vastaa viesteihin tai vastaa kun jaksaa ja valehtelee asiakkaalle päin naamaa. Muutenkin jäi sellainen hälläväliä-asenne koko toiminnasta päälimmäiseksi fiilikseksi.

2. Firman henkilökunnan englanninkielen taso on "mielenkiintoinen". Sivuilta saa kevyttä osviittaa siitä millä tasolla viestittely on itse sähköpostissa. Voin sanoa että välillä tarvittiin kryptografiaa että ne soperrukset sai ymmärrettyä. Kielen taso on suurinpiirtein samalla tasolla kuin suomalaisella ala-asteelaisella, en ihmettelisi yhtään jos käyttävät jotain netin käännössoftaa. Eihän siinä mitään, ei Ukrainassa varmasti ole englanninkielen opetus samalla tasolla kuin Suomessa, mutta tämä pulju toimii kuitenkin kansainvälisillä markkinoilla jolloin olettaisi että asiakaskontakteista vastaavat henkilöt osaisivat edes auttavaa englantia.

3. Tuotekuvaukset ja laatu ovat, no, sinne päin. Firmahan tekee itse käsityönä ison osan myymistään tuotteista. Sivuilla mainostettuja hoito- ja käsittelyohjeita ei todellakaan tullut yhdenkään tuotteen mukana. Tuotteet ovat kyllä sen mukaisia mitä kuvissa näkyy, mutta laatu vaihtelee huikeasti. Kuviin on selkeästi laitettu ne priimaonnistumiset, kun taas postissa tuli selkeästi vähän sinne päin tehtyjä tuotteita. Esimerkiksi tilaamastani gambesonista lähti ensimmäisissä treeneissä kaksi viidestä kiinnityssoljesta irti, ompelutyö oli kaikissa soljissa ala-arvoista. Hirvittää ajatellakin että mitä jos olisin tilannut jotain oikeasti kallista tuolta ja laatu olisi samaa tasoa.

Jos pitää hyviä puolia keksiä firmasta, niin tuotteet ovat halpoja ja ainakin gambesonit ja muut toppaustuotteet ovat yleisesti ottaen hyviä, yksityiskohtien viimeistely vaan sukkaa aika pahasti.

Että näin. Teitä on varoitettu.
Kuola Tier 1 Operator | Hydenin vihermädättävä mielikuvitusolento

Profiilikuva: © Jari Kuskelin 2014
Pyry Veteli
Sotahuuto '10 -järjestäjä
Viestit: 889
Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina

Viesti Kirjoittaja Pyry Veteli » Keskiviikko, 23.03.2011 19:00

Mä olen myös ostanut SM:lta gambesonin, sellaisen kalliimman. Vähän vastaavaan tapaan toimitus venyi ~kuukauden sen yli mitä piti, mutta sain kyllä sähköposteihini vastaukset parin päivän viiveellä. Englanti sujui ainakin silloin töissä olleelta ok.

Itse tuotteesta on hiukan huono maku suussa, mitoitus ei ole kovin onnistunut (pitäisi hankkia läskiä väliin niin pelittäisi paremmin), ja luulen että joudun myös ompelemaan kiristyshihnat uudestaan, no, saanpa samalla vähän paremmin istuvaksi kun muutan niiden paikkaa. Käsien liikkuvuus on huono, mutta se johtuu vain leikkauksesta. Gambeson on paksumpi ja umpinaisilla kainaloilla, joten luulisi niiden ottaneen huomioon käytännön tarpeet. Mut ei.

Halvemmat gambesonit mitä olen kokeillut ovat hintansa väärtejä. Aika random mesta kaiken kaikkiaan, ja verkossa monet ovat kehuneet peltituotteita. :s
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Keskiviikko, 23.03.2011 19:18

Itse olen nähnyt gauntletit jotka tuolta muistaakseni oli. Ihan normaalia jälkeä, mutta niillä oli se ukrainalainen erikoispiirre, että ne kestää vaikka ydinlaskeuman (oli nääs sen verran kestävän oloset).
Tosin niilläkin taisi toimitusaika venyä lähemmäs yhtä vuotta... :roll:

Battlemerchantin roomalainen kypärä eli tämä.
Hieman hepposelta tuntuu, taitaapi olla 1,2mm peltiä. Korvien messinkireunukset on terävät, joten jos kypärä pääsee liikkumaan, nii korviin kyllä tulee mukavat haavat (kokemusta on), suosittelen teippaamaan nuo vaikka lasikuituteipillä, se poistaa ongelman.

Saman puljun barbutoissa on ollut teräviä reunoja ollut silmien kohdalla, joten niitäkin on kuulemma joutunut teippailemaan.
Nakkipipo on liian iso pienipäisille (itselläni on pieni pää, esim. kypäräni eivät mene läheskään kaikkien päähän).
Olen ostanut tuolta mm. niittaamattomina chainin ja chainihupun, hyvää laatua ovat olleet. Hupun otin mustattuna ja se tuli ihan öljyisenä postissa, joten jos vaimosi/avovaimosi/tyttöystäväsi (tai muu naispuolinen henkilö) ei pidä autokorjaamon hajusta kotonaan, niin ei kannata avata sisätiloissa pussia. :lol:
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Avatar
Jesua Sukaton
Herttua
Viestit: 898
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 12:37
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jesua Sukaton » Keskiviikko, 23.03.2011 20:16

Battlemerchantin Barbuta on ihan ässä. Menee isoon päähän, suojaa hyvin ja omaa näkökyvyn. Paras kypärä mitä olen käyttänyt, ainoa miinus tosiaan nuo terävät reunat naaman kohdalla. Viilaamalla ja/tai pienillä pehmukkeilla kuitenkin korjaantuu.

Niittaamaton haubergi on myös ihan bueno. M-Koko saksalaisen kookas johon nähden kaula-aukko oli naurettavan pieni mutta asiallinen peli.
Jos Steel Panthers kiinnostaa eikä häviäminen pelotan niin laita viestiä.
t: ex Corona Muraliksen keihäsmies
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Keskiviikko, 23.03.2011 20:29

Jesua Sukaton kirjoitti: Niittaamaton haubergi on myös ihan bueno. M-Koko saksalaisen kookas johon nähden kaula-aukko oli naurettavan pieni mutta asiallinen peli.
Koko L on mukava kun on 186cm pitkä, kädet peittää juuri ja juuri kyynärpäihin, joten kun liikkeessä on, niin tuon kanssa tarvii vain kyynärkupit ja käsivarren suojan nii on käsi suojattuna. :)
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Avatar
Jesua Sukaton
Herttua
Viestit: 898
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 12:37
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jesua Sukaton » Keskiviikko, 23.03.2011 22:05

Kymmenen senttiä lyhyempä M hoitaa saman
Jos Steel Panthers kiinnostaa eikä häviäminen pelotan niin laita viestiä.
t: ex Corona Muraliksen keihäsmies
Avatar
Terba
Herttua
Viestit: 866
Liittynyt: Perjantai, 20.06.2008 07:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Terba » Keskiviikko, 23.03.2011 22:25

Battle-merchantista on itse asiassa tulossa tilausta, cuirassia, Ulfberthin kyynärsuojaa ja säärisuojat. Arvioita tulee kunhan paketin käsiini saan.
Kuola Tier 1 Operator | Hydenin vihermädättävä mielikuvitusolento

Profiilikuva: © Jari Kuskelin 2014
Lorach
Kreivi
Viestit: 338
Liittynyt: Perjantai, 25.04.2008 08:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Lorach » Keskiviikko, 23.03.2011 23:48

Battle Merchantin rengaspaidoista kannattaa pitää huolta tai ne rupeavat rakoilemaan. Omastani en tajunnut pitää huolta, mutta kuunliljan paidasta ollaan pidetty huolta.
Ensimmäisenä aukeaa kainalot ja sitten kaulanseutu, mikäli niitä renkaita ei vääntele kohilleen.
Itse olen harkinnut strategisten renkaiden tinakolvausta. Ei kestä hirveästi, mutta parantanee hieman.

Edellisessä tilauksessa niillä sattui kömmähdys ja lähettivät mulle väärän mustan paidan. Paitojen koot vaihtelevat myös, perhanan paidat on liian pienet :<
Tosin nyt siellä näyttäisi olevan kunnolliset mittataulut.
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Torstai, 24.03.2011 22:44

Komppaan noita BM:än rengaspaidoista. Omassa on jo aika komeat aukot kainaloissa, kaulassa ei vielä mitään ongelmaa.

Tilasin sieltä myös säärisuojat, I like them.
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Avatar
viikinkisoturi
Herttua
Viestit: 566
Liittynyt: Maanantai, 12.03.2007 17:55
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viikinkisoturi » Perjantai, 25.03.2011 01:13

Yhdistys on tilannut kolmasti täältä:
http://www.getdressedforbattle.co.uk/ac ... aille.html

Itse tilasin osittain litistetyillä ja niitatuilla renkailla hauberkin, hupun, gambesonin ja spanghelmin. Hihat on isot ja pieninkin koko on isolle miehelle sopiva, mutta näiden alla onkin tarkoitus pitää gambesonia :wink:

Kypärä on järjettömän paksu ja kestää varmasti vaikka venäjän mättöjä.
Sisälle mahtuu minun 59cm pään kanssa nakkipipo ja rengashuppu. Elkää missään nimessä tilatko spnangelm L-kokoa ilman näitä sillä se on aivan järjettömän kokoinen. M/S-koot on jo ihmisen päälle sopiva.

Gambesonit ja muutkin tuotteet on samoja kuin battle merchantilla. Eli Intian pienten kätösten tuottamia.

rengaspaita ja huppu:
+ Kestää nyt jo kolmatta kautta.
+ Ei yhtään näkyvää pudonnutta lenkkiä.
+/- Hyvässä öljyssä
- painaa tietty enempi kun niittaamaton :roll: mut kestävyyden ansiosta en pistä pahaksi.

Kypärä:
+ Kestävä
+ hyvä sisäkypärä
+/- Öljy
- Painaa

Gambesoni:
+ Kevyt
+ Kestävä
- Keinokuitua
- Koot ei niin reiluja kuin muissa panssarikappaleis
Kuva
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Perjantai, 25.03.2011 12:29

Olen kerran koordinoinut tilauksen Battlemerchantiin. Tavara tuli nopeasti ja oli juuri sitä, mitä pitikin. Joitain huomioita:

Tavarat olivat todella yltäpäältä öljyssä.

Komppaus tuohon Jesua Sukattoman arvioon Barbutasta. Erittäin funktionalistinen, kivasti suojaava ja hinta-laatu-suhteessa parhautta. Ongelmia aiheuttivat terävät särmät suuaukon tienoilla, joihin sai viilleltyä huuliaan ja nenäänsä. Kypärä todella reilunkokoinen ja omaan koon 61 kuuppaan saa laittaa reilusit tavaraa ympärille ennen kuin istuu tukevasti. Suurin haaste koko kypärän kanssa onkin sen saaminen istumaan kyllin tukevasti. Miinuksena, reilun vuoden aktiivikäytön jälkeen nahkaosat sisältä irtosivat liimauksestaan ja on pitänyt koettaa liimata itse. Mainittakoon, että nenään tulevat keihäänpistot ja nuolet tuntuvat edelleen ikäviltä.

Tilasin myös http://www.battlemerchant.com/Plate-Arm ... :1710.html . En ymmärrä, minkä kokoiselle ihmiselle nuo ovat tarkoitetut. Olivat kuulemma liian isot Jontzullekin, joka ei pienimmästä päästä miehiä ole ja minulla olisivat menneet kevyesti reisisuojiksi. Ongelma ratkesi ihan käsivoimin reilusti taivuttamalla kuperammiksi. Joudun silti alla käyttämään nahkasaappaita, jotta saa vyötettyä kyllin tiukalle. Oli hieman hakemista, mihin kohtaan nämä pitäisi laittaa, jotteivat haittaa liikkumista polven kohdalla ja jotteivat toisaalta hankaa jalkapöytää (selvästi siis liian isot/pitkät lyhytjalkaiselle 175 senttiselle tapille). Lopulta löytynyt mukava tapa käyttää niitä ja toimivat. Ovat ehkä minut kaikkein useimmin pelastanut suoja.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Avatar
Terba
Herttua
Viestit: 866
Liittynyt: Perjantai, 20.06.2008 07:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Terba » Perjantai, 25.03.2011 21:29

Tässäpä pari arviota.

Gambeson mallia Rautaportti (ja sama malli on myös myynnissä ainakin Battle-Merchantissa): http://rautaportti.fi/Aseet/Vaatteet/Ga ... mbeson.htm Ihan näyttävä hihaton gambeson, soveltuu hyvin esimeriksi rengaspaidan päälle vähän hienommaksi tabardinkorvikkeeksi. Varsinaiseksi pehmikkeeksi panssarin alle kovin ohkainen, pidin päälläni viime Sotahuudon ajan rengaspanssarin alla ja ei kyllä juurikaan auttanut. Kaverin hihattoman brigandinen kanssa toisaalta sopi tosi hyvin yhteen, eli käytettävyys riippuu tosin paljon panssarista. Mutta missään nimessä ei ole "oikea" paksu gambeson. Sopii paremmin koristeeksi.

Rengaspanssarihanskat mallia Rautaportti: http://rautaportti.fi/Aseet/Haarniskat% ... ntlets.htm Tykkään tosi paljon, kevyet ja antavat sormien liikkua aivan yhtä vapaasti kuin normaalien nahkahanskojen kanssa. Antaa suojaa minun käsilläni reilusi yli puolenvälin kyynärvartta, olen 182 pitkä ja normaalin mittaiset kädet. Ovat myös tosi kevyet, suorastaan huomaamattomat. Ulkonäöllisesti eivät kylläkään kovin häävit ja historiallisuudesta en ole aivan varma. Aivan ehdottomat käsisuojat jos paksummat gauntletit eivät nappaa.

Molemmat ostettu Rautaportin myyntikojulta Keskiaikamarkkinoilta, joten kyseisen firman toimivuudesta nettikaupassa en osaa sanoa mitään.
Kuola Tier 1 Operator | Hydenin vihermädättävä mielikuvitusolento

Profiilikuva: © Jari Kuskelin 2014
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Perjantai, 25.03.2011 22:09

Terba kirjoitti: Varsinaiseksi pehmikkeeksi panssarin alle kovin ohkainen, pidin päälläni viime Sotahuudon ajan rengaspanssarin alla ja ei kyllä juurikaan auttanut.
Taitaa olla kai tottumuskysymys, tuo ei näyttänyt kuvissa olevan omaani (itsetehtyä) gambesonia ohuempi, jota käytän SCA puolella rengaspaidan kanssa. :roll:

Battlemerchantin nettikaupasta sen verran, että itse olen tehnyt kaksi tilausta Pirkanmaan boffaajat ry:lle ja ovat olleet aika nopeita sen toimittamisessa. Kivana plussana oli viime tilaus, joka tuli suoraan kotiovelle (olisi kaveri joutunut muuten raahaamaan 40kg paketin kotiinsa).
Englannin kieli on heillä yllättävän hyvä, normaalisti kun saksalaiset eivät sitä paljoa tunnu osaavan.

Tampereella on tällä hetkellä aika paljon noita rengaspaitoja battlemerchantista, joten tuossa loppukeväästä voin antaa raporttia varmaan miten ovat kestäneet kullakin.

Ja allekirjoitan sen, että tuolta ostetut metalliosat, oli ne sitten kypäriä tai veitsiä, ovat reilusti öljyttyjä. :)
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Avatar
Cadiac
Herttua
Viestit: 809
Liittynyt: Perjantai, 23.11.2007 15:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Cadiac » Maanantai, 28.03.2011 08:57

Kantti kirjoitti:Oli hieman hakemista, mihin kohtaan nämä pitäisi laittaa, jotteivat haittaa liikkumista polven kohdalla ja jotteivat toisaalta hankaa jalkapöytää (selvästi siis liian isot/pitkät lyhytjalkaiselle 175 senttiselle tapille). Lopulta löytynyt mukava tapa käyttää niitä ja toimivat. Ovat ehkä minut kaikkein useimmin pelastanut suoja.
Tilasin juuri samaiset suojat muutama viikko takaperin, en ole vielä treeneissä ehtinyt kokeilla, mutta jalkaan niitä sovittaessa huomannut saman ongelman. Suojat ovat juuri pikkuisen väärän kokoiset - liian lyhyet mennäkseen kokonaan polven päälle ja liian pitkät ollakseen polven alla. On ne kuitenkin hienot ja saan niistä varmasti toimivat kunhan vähän säädän, taivutin kanssa niitä heti kuperammiksi.

Pystytkö Kantti kuvailemaan hieman tarkemmin sitä ratkaisua johon päädyit, pidätkö suojat polven päällä vai alla?
Jaakko H.
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Maanantai, 28.03.2011 17:29

Cadiac, suojat tulevat minulla selvästi polven kohdalle. Apuna tässä on alla oleva saapas, jonka turvin sen saa kiristettyä kunnolla paikalleen niin, ettei se ole kuitenkaan ihan kiinni polvessa.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Ruutiukko
Ritari
Viestit: 60
Liittynyt: Maanantai, 30.06.2008 21:19
Paikkakunta: Espoo.

Viesti Kirjoittaja Ruutiukko » Sunnuntai, 03.04.2011 02:20

Mitenkäs muuten on noiden kypärien kanssa, mistä kannattaa tilata kun kaalini koko on 63cm ja tämä rajaa valikoimaa melkolailla.

Nyt minulla on Epic Armouryn viikinkityyppinen kypärä kokoa L, sellainen mahtuu kyllä päähän ja suojaa, mutta näyttää hieman hölmöltä pöllömäisen suurine silmäaukkoineen.
"Istun kivellä ja nauran makeasti, veihän naapurinkin viljan halla."
Avatar
Terba
Herttua
Viestit: 866
Liittynyt: Perjantai, 20.06.2008 07:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Terba » Sunnuntai, 03.04.2011 10:33

Itsekin olen melko isopäinen ja kavereiden Battlemerchantilta tilatut kypärät on kyllä melken järjestään sopineet päähän. Niiden sivuilla mainitaan useissa kypärämalleissa että kuinka suureen päähän mahtuvat. Noisa on vaan se ongelma että ne isot kypärät yleensä sitten myös painavat aivan hemmetisti, lähes järjestään yli kolmea kiloa.

Itse ratkaisin tämän ongelman teettämällä kypärän seppätaitoisella kaverilla, sain mittatilaustyönä just sopivan kokoisen potan joka on vielä erittäin kevyt. Bascinet-mallinen kypärä kasvosuojuksella ja painaa n. 1,5kg.
Kuola Tier 1 Operator | Hydenin vihermädättävä mielikuvitusolento

Profiilikuva: © Jari Kuskelin 2014
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Aseet ja panssarit”