Bamburakenteluketju

Taisteluvälineet, niiden rakentaminen.
Vastaa Viestiin
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Bamburakenteluketju

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Tiistai, 16.03.2010 11:36

Terve.

Koska nyt bambun hyväksymisen jälkeen yksi jos toinenkin pieni boffaaja alkaa hamstrata itselleen tuota idän ihmettä, olisi ehkä hyvä jakaa jo syntyneitä kokemuksia, ettei jokaisen tarvitse keksiä sitä pylpyrää uudestaan. Eli tähän ketjuun voi heitellä kysymyksiä ja vastauksia sitä mukaan kun niitä tulee.

Mitä ite oon tähän mennessä kerinny pähkäilemään:

1. Teippaus. Miten ootte teipannut? Pelkällä jesarilla, lasikuituteipillä, muulla? Onko ollut havaittavaa eroa? Pitkittäin vain poikittain? Miksi? Muuta huomioitavaa?

2. Tulppaus. Oletteko tulpanneet kärkiä sen kummemmin, vaiko käsitelleet kuin PVCtä? Miksi? Kannattaisiko tämä?

3. Materiaali. Mistä hommattu? Mihin hintaan? Millainen on hyvää? Millainen ei? Voiko näitä kahta erottaa etukäteen? Kummin päin olette laittaneet bambun aseeseen?

4. Pehmustus. Millaisia pehmustusratkaisuja olette käyttäneet? Miten olette ottaneet huomioon aseen kärjen kapeuden kärkipehmusteita tehtäessä? Kuinka helposti aseesta tulee liian etupainoinen? Onko pehmustuksen kanssa ollut muita ongelmia? Minkä paksuista climasnappia olette käyttäneet?

5. Tukeminen. Kuinka jäykkää bambu on verrattuna PVChen? Entä kuinka kestävää? Onko sitä tarvetta tukea? Entä rajummalla taistelutyylillä? Miten sitä voisi tukea?

Vielä kun joku jaksaisi askarrella hyvän wiki-ohjeen, niin kuin lasikuidun kanssa tehtiin, niin saataisiin hyvät ratkaisut kaikkien ulottuville...
It'll be awesome.
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Tiistai, 16.03.2010 13:34

Ohjeitten ja kokemuksien jakaminen on tärkeää jo senkin takia, ettei paikalle ilmaannu tuhannen ja yhden bambuhilparin ihmeitä. Jos kaikki soveltaa itse on täysin varmaa, ettei jokaisen nupissa ole mutterit kierineet ihan riittävän hyvin. Seurauksena itkua ja hammasten kiristystä hylätyistä aseista tai vaihtoehtoisesti vaarallisia vempeleitä kentällä.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Sapfon
Kreivi
Viestit: 470
Liittynyt: Lauantai, 24.05.2008 19:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Sapfon » Tiistai, 16.03.2010 20:00

1. Varsi teipattu Etran sitkeällä pakkausteipillä pitkittäin.

2. Tulpattu kuin perusase, tosin hieman paksummat pehmusteet kuin minimit.

3. Hommattu Lohikarista, sahattu kapeimmasta päästä pois. Maksoi kait 4.5e/2.5m, kesti jopa 30s tappelua.

4. En muista ulkoa paksuutta, mutta valittu bambuja jotka ovat mahdollisimman tasapaksuja (tiedän että kapenevat päätä kohden) ja sovellettu eri paksuisia climasnappeja.

5. Testikappale hajosi 30s lämmittelyn aikana todella nätisti sälöytymättä.
Etelän Imperiumin organisaattori, jos on asiaa voi laittaa viestiä

Alas! How many noble and valiant knights we've lost.

Kuva
Vibelius
Herttua
Viestit: 692
Liittynyt: Keskiviikko, 14.05.2008 18:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bamburakenteluketju

Viesti Kirjoittaja Vibelius » Tiistai, 16.03.2010 20:06

tiarAnon kirjoitti: 1. Teippaus. Miten ootte teipannut? Pelkällä jesarilla, lasikuituteipillä, muulla? Onko ollut havaittavaa eroa? Pitkittäin vain poikittain? Miksi? Muuta huomioitavaa?

2. Tulppaus. Oletteko tulpanneet kärkiä sen kummemmin, vaiko käsitelleet kuin PVCtä? Miksi? Kannattaisiko tämä?

3. Materiaali. Mistä hommattu? Mihin hintaan? Millainen on hyvää? Millainen ei? Voiko näitä kahta erottaa etukäteen? Kummin päin olette laittaneet bambun aseeseen?

4. Pehmustus. Millaisia pehmustusratkaisuja olette käyttäneet? Miten olette ottaneet huomioon aseen kärjen kapeuden kärkipehmusteita tehtäessä? Kuinka helposti aseesta tulee liian etupainoinen? Onko pehmustuksen kanssa ollut muita ongelmia? Minkä paksuista climasnappia olette käyttäneet?

5. Tukeminen. Kuinka jäykkää bambu on verrattuna PVChen? Entä kuinka kestävää? Onko sitä tarvetta tukea? Entä rajummalla taistelutyylillä? Miten sitä voisi tukea?
1. Teippauksesta: Olen laittanut bamburungon päälle lasikuituharsoa (joka on oikeasti jäykkää, ei siis sideharsomaista), jonka olen teipannut kiinni jesarilla. Tämän päälle olen vetänyt erkkaa tiukasti poikittain koko rungon matkalta.

2. Olen käsitellyt kuin pvc:tä, eli siis tulpannut solumuovilla ja jessellä päät.

3. Lohikarilta olen hankkinut. Se mitä on hankittu, on tuo n. 3cm halkaisijaltaan oleva bamburuoko. Kannattaa kiinnittää huomiota ulkoisiin ominaisuuksiin, kuten suoruus, tuoreus/kulumisen jäljet yms.

Kaksi bambuasetta on katkennut, molemmat ovat olleet tummanruskeaksi maalattuja, ja maalipinta lohkeillut. Toisessa ei ollut teippausta, toisessa oli ilmeisesti läpinäkyvää pakkausteippiä yksi kerros. Sitä en tiedä, kummin päin bambu oli murtuneissa aseissa, mutta itse olen laittanut sen kapea pää kärkeen päin. En usko että se tulee kestämään, jos laittaa paksun pään kärkeen.

Tähän mennessä rakentamissani aseissa (3) on ollut maalaamatonta ja vihreäksi maalattua bambua. Vihreäksi maalattu oli jostain syystä kevyempää, ja hieman huteramman tuntuista, mutta hyvin on sekin kestänyt tolla megateippauksella.

4. Olen tehnyt kaikki pehmustus yms. ratkaisut virallisten sääntöjen (jotka pitäisi btw uusia, ne nykyiset on liian ylimalkaiset, ja sekavat & huonoa kieltä) ja wikin ohjeiden mukaan. Näiden lisäksi olen käyttänyt solumuovia strategisissa paikoissa tukemaan aseen lyömäosaa ja kärkeä.
Eli en ole tehnyt mitään bambu-custom-ratkaisuja aseisiin.

Etupainoinen tulee melko helposti, jos ja kun aseen massasta suurin osa tulee pehmusteista. Tosin sitä voi ehkäistä tukevalla buttspikella, joka tasapainottaa mukavasti. Saako climasnappia muunakin kuin seinältään 15mm paksuna? Sitä olen aina käyttänyt. En muista enää, mikä reiän halkaisija oli, siitä on kuitenkin jo aikaa kun ne tein.

5. Bambu on about yhtä jäykkää, kuin 40mm harmaa pvc paksuseinäisenä, ellen nyt varsin väärin muista. En ole hirveästi tehnyt vertailuja asiassa, mutta olen nähnyt bambuakin jäykempiä runkoja käytössä, ne oli kait juurikin niitä 50mm paksuseinäisiä pvc:itä. Tähän mennessä tukemiseen on minun käytössä riittänyt lasikuitu+jesse+erkka. Olen välillä lyönyt aika kovaakin, vaikka yleensä painotan enemmän nopeuteen ja tarkkuuteen kuin iskujen voimaan. Onpa noita ollut välillä minua hurjemmillakin lainassa ja ihan hyvin ovat kestäneet. Vääntöä on tullut myöskin harrastettua jonkin verran, ja sitä se on kestänyt ihan mainiosti.

Btw. Minulla kävi aikasemmin jo mielessä dokumentoida bambuaseen valmistus, mutta silloin oli liian kiire saada niitä testikäyttöön valmiiksi. Kun teen seuraavan erän aseita ensi viikolla, voisin ottaa vaiheista digikameralla kuvat, lisätä niihin tekstit ja laittaa wikiin.
Jätä se herkkukori siihen.
Avatar
Sefraim
Herttua
Viestit: 556
Liittynyt: Keskiviikko, 07.05.2008 15:41
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Sefraim » Tiistai, 16.03.2010 23:57

Lasikuituharso on estänyt katkeilemista, veikkaan? Mistä pieraisit moista, löytyykö ihan Starkki / K-rautalinjalta?
Jos Sotahuuto olisi korttipakka, Camulos olisi jokeri. Ikinä ei tiedä mitä siitä tulee loppujen lopuksi.

Entistä Camulosin komentoporr(s)asta. Kuninkaantekijät II - Pääjärjestäjä ½.

KT2 Hauholla 16-18.8.2013!
Keksikeijo
Herttua
Viestit: 571
Liittynyt: Torstai, 11.09.2008 16:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Keksikeijo » Keskiviikko, 17.03.2010 00:19

Climasnappia saa vain 15mm seinillä. Ainakaan en itse ole nähnyt suuremmissakaan rautakaupoissa eri seinäpaksuuksia.
Biltemasta saa sitten ohuempiseinäistä (13mm) jota itse käytän budjetti mielessä kilpien reunoihin ;)
Aseisiin kumminkin sanoisin climasnapin olevan parasta.
Nuoska
Sotilasmestari
Viestit: 84
Liittynyt: Tiistai, 04.08.2009 22:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bamburakenteluketju

Viesti Kirjoittaja Nuoska » Keskiviikko, 17.03.2010 06:51

tiarAnon kirjoitti:Terve.

Koska nyt bambun hyväksymisen jälkeen yksi jos toinenkin pieni boffaaja alkaa hamstrata itselleen tuota idän ihmettä, olisi ehkä hyvä jakaa jo syntyneitä kokemuksia, ettei jokaisen tarvitse keksiä sitä pylpyrää uudestaan. Eli tähän ketjuun voi heitellä kysymyksiä ja vastauksia sitä mukaan kun niitä tulee.
Hyvä kun teit tämän ketjun, tulee tarpeeseen kun bambun kanssa voi saada aikaan huomattavankin erilaisia härveleitä.
tiarAnon kirjoitti:2. Tulppaus. Oletteko tulpanneet kärkiä sen kummemmin, vaiko käsitelleet kuin PVCtä? Miksi? Kannattaisiko tämä?
Itse ainakin epäilin kovan bamburinkulan syövän helposti solumuoviakin, joten sahasin molemmista päistä niin että jaksojen väliseinästä tulee "bluntti". Vähän vielä viilaa niin siinä on tasainen kärki joka on takuulla huomattavasti pvc:tä hellempi pehmusteille.
tiarAnon kirjoitti:3. Materiaali. Mistä hommattu? Mihin hintaan? Millainen on hyvää? Millainen ei? Voiko näitä kahta erottaa etukäteen? Kummin päin olette laittaneet bambun aseeseen?
Lohikari. Hintana 3.5e+verot eli jotain reilu neljä eukkoa keppi. About kaks ja puolimetrisiä oli kaikki näkemäni.

Bambuissa on todella suurta vaihtelua ja ehkä 1/10 on sellaisia jotka voisin kelpuuttaa boffon varreksi. Itse laitoin ohuemman pään kärjeksi kun tosiaan bambun keveydestä johtuen aseessa painaa lähinnä se teippi, jolloin vekotin on kärkipainoinen siitäkin huolimatta että jykevämpi pää on takana.

Mielestäni tärkeitä ominaisuuksia:

a) Tarpeeksi suora. Varmaan vähän itsestään selvä ja lisäksi omituisesti vääntyneet bambut on muutenkin keskimäräsitä mutatointuneempia ja sen näkösiä ettei kaikki kohdat välttämättä kestä rasitusta. Banaaniglaivet on myös naurettavan näköisiä. Toinen kärki voi kuitenkin taipua yhteen suuntaan ja tämä voi olla jopa haluttavaa, jos siis tekee esim. naginataa jolloin sapelimaisesti kaartuva terä on plussaa.

b) Tarpeeksi tasapaksu. Kaikki tikut kapenee toiseen päähän, mutta joissain se on onneksi about inhimillisissä rajoissa. Oma on muistaakseni about 35-28mm haitarilla. Climasnap ei sovi kunnolla jos kärki on liian epätasapaksu tai ohut ja jopa munkin sut tasasella yksilöllä se on vähän löysä ihan kärjestä. Ja tosiaan liian kapea kärki tuskin kestää hakkaamista kovin kauaa.

c) Ööh, osa niistä bambuista oli todella huomattavasti muita painavampia. En tiedä syytä, mutta tuntui ihan kuin ne olisi olleet osaksi umpinaisia. Intuitio sanoo välttämään niitä.

Ja sit tosiaan kaikkien jaksojen tulisi olla normaalit. Joissain on osa noista jaksojen liitoskohdista ikäänkuin painunut sisään(kasvaessa) ja ne näyttää helposti hajoavilta.
tiarAnon kirjoitti:4. Pehmustus. Millaisia pehmustusratkaisuja olette käyttäneet? Miten olette ottaneet huomioon aseen kärjen kapeuden kärkipehmusteita tehtäessä? Kuinka helposti aseesta tulee liian etupainoinen? Onko pehmustuksen kanssa ollut muita ongelmia? Minkä paksuista climasnappia olette käyttäneet?
Kärkeen about bambun paksusia retkipatjakiekkoja noin 5 senttiä(oon paranoidi kun ihmiset sano että bambu on jäykkää ja täten pistää kuolettavasti :))niin että climasnapin pää tulee samalle tasolle vikan retkipatjakiekon kanssa. Siihen päähän sitten vielä yksi isompi kiekko peittamaan climasnapin pään. Sitten vaan vaahtomuovista pistokärki ja terä.

Tein ite aikalailla wikin glaiveohjeen mukaan ja se tuntuis olevan aika hyvä.
tiarAnon kirjoitti:5. Tukeminen. Kuinka jäykkää bambu on verrattuna PVChen? Entä kuinka kestävää? Onko sitä tarvetta tukea? Entä rajummalla taistelutyylillä? Miten sitä voisi tukea?
Bambu woblaa tosi vähän vaikka ravistelisi suht kovaa. Tuntuu kädessä kevyeltä puusauvalta, vaikkei toki niin jäykkä olekaan. Joustaa kyllä reilusti jotain kiinteää vasten painettaessa(siis ei pistettäessä).

Kestävyyteen vaikuttaa uskoakseni todella paljon se kepin valinta. Osa katsomistani oli sellasia "lyönnistä poikki naps" -risuja, mutta ainakin mä olen suht luottavainen siihen että oma aseeni säilyy yhtenä kappaleena sotahuutoon asti.

Kärjen(siis pehmusteita) onnistuin kyllä hajottamaan kun espoossa on paljon sitä mätkittävää rautaa, mutta bambu ei ole osoittanut pienintäkään epäkestävyyden merkkiä. Jos kyseessä ei ole ihan susikappale(ne voi uskoakseni välttää ainakin suht luotettavasti), niin en usko että tarvitaan mitään ylimääräistä vahviketta.(ainakaan mahdolisen teippauksen/lasikuituverkolla vahvistamisen lisäksi).

Rajusta taistelutyylistä en osaa sanoa kun en oikeen osaa arvioida kuinka tolla tulee hutkittua.


Paljon voi mennä pieleen mutta perusjärki ja ohjeet varmaan auttaa välttämään fiaskot.
Vibelius
Herttua
Viestit: 692
Liittynyt: Keskiviikko, 14.05.2008 18:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vibelius » Keskiviikko, 17.03.2010 07:58

Sefraim kirjoitti:Lasikuituharso on estänyt katkeilemista, veikkaan? Mistä pieraisit moista, löytyykö ihan Starkki / K-rautalinjalta?
Kyllä vain. Lasikuituharso on estänyt jossain määrin, mutta luulen, että melkein yhtä paljon on vaikuttanut poikittainen erkka. Yhdessä bambuista havaitsin kuivumisen aiheuttamia halkeamia kun tein aseen uudestaan, laitoin lasikuidun koko matkalle, laitoin jessellä kiinni, ja puristin vielä tiukasti kasaan osittain limittäin menevällä poikittaisella erkalla, ja tosiaan, hyvin on kestänyt. Eli se tiukasti puristava poikittainen teippaus ehkäisee bambun rakenteen heikkenemistä kuivumisen aiheuttamien halkeamien takia. Erkkaa saa mm. clas ohlsonilta.

Mutta joo, hyvän bambun valinnalla voi ehkä vähentää tarvittavan teippauksen määrää. Nuoskalla vissiin ihan hyvin kestänyt jopa täysin teippaamatonkin? Tosin taidat kyl käyttää sitä melkein pelkästään pistämiseen. :)
Nuoska kirjoitti:
tiarAnon kirjoitti: 2. Tulppaus. Oletteko tulpanneet kärkiä sen kummemmin, vaiko käsitelleet kuin PVCtä? Miksi? Kannattaisiko tämä?
Itse ainakin epäilin kovan bamburinkulan syövän helposti solumuoviakin, joten sahasin molemmista päistä niin että jaksojen väliseinästä tulee "bluntti". Vähän vielä viilaa niin siinä on tasainen kärki joka on takuulla huomattavasti pvc:tä hellempi pehmusteille.
Taidanpa käyttää tuota jatkossa. Minä olen vain taittanut lasikuitusuikaleiden päät putken päästä sisään, teipannut jesarilla kiinni & piiloon, ja jatkanut wikin ohjeen mukaan teipaten solumuovipyörylöitä kärkeen jne jne.
Jätä se herkkukori siihen.
Sturm
Kapteeni
Viestit: 133
Liittynyt: Perjantai, 10.07.2009 15:10
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Sturm » Keskiviikko, 17.03.2010 10:32

Bamburunkoisen glaive-guisarmen rakensin tuossa viime viikonloppuna :)

1. Teippasin kokomatkalta osittain limittäin menevällä poikittaisella jessellä ja pehmustamattomaan osaan päälle samalla tavalla laitettu pakkausteippi.

2. Sahasin myös siten että jaksojen päistä tuli "bluntit", ja laitoin solumuovi kiekot kuten pvc- putkiinkin.

3. Satuin löytämään niinkin jännästä paikasta kuin maskun liikkeestä, olisko ollut jotain enintään 8e 4kpl, halpuus tosin hieman epäilytti mutta sain valikoida sopivimmat vaikka ne olikin valmiiksi niputettu niin päätin ostaa ja kokeilla. Paksuudeksi veikkaisin 28-35mm siitä päätellen että vaihdoin 32mm pvc putkelliseen aseeseen tuon varreksi ja oli juuri sopiva

4. Ase oli alunperin lyhyt (165cm) varsikirves ja vaihdoin siihen 180cm pitkän bambuvarren ja kirveen terä näytti säälittävän pieneltä (vaikka olikin varsiase sääntöjen mukaan pehmustettu) joten päätin muuttaa aseen glaiveksi. Varsikirveen terästä jätin ovelasti sen "guisarmen" ja laitoin wikin glaive ohjeen mukaisen lyömäterän.

Veljen kanssa asetta ehdittiin hieman testata ja tuntui kyllä ihan hyvin kestävän mutta luultavasti tällä viikolla hurttien treeneissä aseesta saadaan enemmän kokemuksia :D
Nuoska
Sotilasmestari
Viestit: 84
Liittynyt: Tiistai, 04.08.2009 22:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nuoska » Torstai, 18.03.2010 17:08

Vibelius kirjoitti:Mutta joo, hyvän bambun valinnalla voi ehkä vähentää tarvittavan teippauksen määrää. Nuoskalla vissiin ihan hyvin kestänyt jopa täysin teippaamatonkin? Tosin taidat kyl käyttää sitä melkein pelkästään pistämiseen. :)
Oikeastaan lyön aika paljon ja miellän ton aseen jopa enemmän isku- kuin pistotyökaluksi("larppaan" et se on naginata...). Rauhallisissa rivitilanteissa tulee toki tökittyä enemmän, mutta uskoisin että toistomäärä on suunnilleen jotain 50-50% luokkaa.

Sua vastaan oon tietty aika pistolinjalla kun sulla on samanpituinen bambuase, mut toisaalta kilpimiehiä tulee huidottua varmaan 80-20 suhteella lyontien hyväksi kun pitkällä aseella ei tartte pelätä vastauksia ja ne tuntuis kuolevan nopeemmin tolla metodilla.

Koska toi ase on niin kevyt ja nopea niin uskoisin kuitenkin ettei mun lyönnit ole hirveän kovia, joten sinänsä mitään kovin lopullista päätelmää ei ton perusteella voi tehdä teippaamattoman bambun iskukestävyydestä. Vaikkakin se on epätodennäköisen tuntuista, niin en toki voi sulkea pois sitä vaihtoehtoa että joku reilummalla kädellä lahtaava voisi sopivasti vääntämällä tai lyömällä katkaista kyseisen aseen ihan normaalissakin boffaustilanteessa(seinää vasten vääntymiset ja tallautumiset sunmuut erityisyydet siis voi toki särkeä vaikka millasen titaaniruo'on).

Yritin muuten äsken ettiä tosta varresta damagea ja säikähdin vähän et "Hitto tossahan on vaikka kuinka paljon hiushalkeamia!", ennenkuin hokasin että ne onkin sen pitkittäis-suunnassa poisviilaamani huonosti kiinniolleen tummanruskeen maalin jämiä :D

_______________________________________________________


Olis muuten aika überiä jos joku taho testailis noita erilaisia bambuja jotenkin edes semisystemattisesti(jo paljon klasun nuolitestejä köykäsempi työ olis varmaan tosi hyödyllistä). Kustannuksetkaan ei välttämättä olisi kovin suuret ainakaan jos toi taho olisi joku rämän tyylinen mikä varmaan ostaa tarvittavia kamoja aika tukkumeiningillä

Mietityttää mm. se että kuinka paljon teippaus antaa anteeksi kepin laaduttomuutta ja erityisesti koen tärkeäksi dokumentoida eri paikoista ostettujen salkojen eroja. Koska tosiaan se että ainakin osa lohikarin bambuista on tosi priiman oloista tavaraa tähän käyttöön ei todellakaan takaa että kaikki about kolme senttiä paksut bambut kestäis yhtä hyvin.

_______________________________________________


Vinkki hyvän bambun valintaan(lohikarilta):

Ota paksummasta päästä kiinni ja nosta bambu suoraan ylöspäin. Täten näet mahdolliset kieroutumat tosi hyvin kun "tähtäät" katseella sitä vartta pitkin. Tosiaan yhteen suuntaan taipuminen ei haittaa ainakaan mua, mutta kaaottisemmin useammalle taholle kiemurtelusta voi olla harmia.

Suosittelen lisäksi menemään porukalla niin varaston hoitaja on ehkä pikkasen suopeampi useamman paketin avaamiselle, kuin jos sinne tulee tällänen nirso hiihtäjä jolla on varaa vain säälittävään yksittäiseen syömäpuikkoon :D

________________________________________


Se minkälaisia varotoimia on järkevä vaatia bambun suhteen on vähän vaikea kysymys ainakin mun mielestä, kun tosiaan se laatuvaihtelu on hyvin suurta jo lohikarilla, saati sitten kun kesällä noita tolppia on hyvällä tuurilla kymmenestä eri mestasta ympäri suomea.

Uskoisin terveen järjen ja intuition kantavan jo pitkälle, mutta kun potentiaalisia bambuaseita on tulevaisuudessa aika paljon niin siihen ei toki pelkästään voi luottaa.

Kokisin kyllä itse jonkinasteista turhautumista jos bambuaseille tulisi mielestäni epäloogisilla perusteilla ihan törkeän ylimitoitetulta tuntuvat teippaus-standardit. Tai siis kun mä en oikeasti näe ainakaan siististi katkeavia(en ole mikään bambuekspertti, joten voi toki olla mahdollista että jotkut bambulaadut sälöytyy ikävämmin) bambutolppia kovin vaarallisena materiaalina ja jos tollanen keppi naksahtaa käytössä poikki niin sitä ei kyllä voi olla huomaamatta.

_____________________________________________


Mut siis, suhteellisen isolta osaltahan tää on arvokysymys. Eihän suurin osa ihmisistä kärsisi siitä että olutta saisi ostaa yhdeksän jälkeen, mutta aina on poikkeuksia(tässä tapauksessa tarkoittamaton huolimattomuus bambun valinnassa, tai sitten ihan vaan pettävän kestävältä näyttävä susipuikko lammastolpan vaatteissa). Kun liikutaan tarpeeksi suurissa määrissä niin uskoisin kyllä että löytyy tosi kestävän näköisiä mutta todellisuudessa hauraita kepukoita.

Onneksi tästä kertyy kokoajan paljon arvokasta kenttätietoa, joten sohuun mennessä mahdolliset riskit on uskoakseni hyvin pienet. Uskon että pari pikkuseikkaa huomioon ottamalla bambu on materiaalina suunnilleen yhtä turvallinen kuin pvc-putki, ja varsiaseissa ehkä sen ylikin kun siitä ei lähde samanlaisia jysäreitä kuin 50 millisestä paksuseinäisestä putkesta.

En oikeastaan usko että materiaalin vaihtelevuus on suurempi este kuin esimerkiksi puun käyttäminen boffonuolissa. Kun nuolet vielä tehdään muutenkin itse, niin koen että tää on tosi paljon vähemmän riskejä sisältävä juttu.

___________________________________________________________


Oikeastaan mua huolettaa ennemminkin se vaikutus mikä kevyillä bambuvartisilla varsiaseilla on boffauskulttuurimme jos (ja varmaan kun :p) niistä tulee standardi ja sellainen on melkeen joka toisella boffaajalla. En niin kovin mielelläni haluaisi olla prototyyppi tulevaisuuden "laseglaiveoptimoijasta" :roll:

Erityisesti tosi kevyellä osumakalibraatiolla toi voisi olla ongelma, mutta jos ne pienimmät hipsut ignorataan niin sillon oon kyllä luottavainen sen suhteen ettei bambu tule turmelemaan rakkaan lajimme peli-iloa.

Kyseessähän on uskoakseni oikeasti aika iso murros, mutta uskon sen vaikutuksien olevan kuitenkin loppujenlopuksi positiivisia. Varsinkin kun sohusääntöjen maksimipituus on "vain" 230cm, mikä onneksi eliminoi komimetriset glaivet sunmuut oikeasti jo törkeän tuntuiset munchkausvekottimet, jotka bambun pvc:hen nähden täysin ylivoimaiset ominaisuudet mahdollistaisi.
Viimeksi muokannut Nuoska, Torstai, 18.03.2010 17:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyry Veteli
Sotahuuto '10 -järjestäjä
Viestit: 889
Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina

Viesti Kirjoittaja Pyry Veteli » Torstai, 18.03.2010 17:26

Heps, mulla ei ole hirveästi uutta sanottavaa, olen käyttänyt 190cm varsikirvestä ja 140 pitkämiekkaa (miekka ei siis sh-kelpoinen, testeissä muuten vaan) aika epäaktiivisesti talven, kirves on kestänyt ilman teippausta (aseen suhteellinen lyhyys ja pistojen preferointi auttanee), miekka pasahti lopulta poikki napakalla feil-zornhawilla pvp-miekkaa vasten.

3. kohtaan eli tulppaukseen kuitenkin sen verran, että olen tehnyt tulppauksen näin: ensin sahaan pään siihen jakson alkuun, jolloin siitä tulee tasainen. Sitten vähän huolittelen reunoja pyöreämmiksi. Seuraavaksi teippaan pari-kolme kerrosta nahkaa (siihen päähän muodostuu näin sienimäinen pallero) päätä peittämään. Sitten solumuovia jne standardi-pistokärki. Nahkasta varren pitäisi tulla aika hitaasti läpi, pelkäsin vähän solumuovin kestävyyttä pitkässä käytössä jäykän varren kanssa.

Btw. hyvä posti Nuoskalta.
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
Vibelius
Herttua
Viestit: 692
Liittynyt: Keskiviikko, 14.05.2008 18:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vibelius » Perjantai, 19.03.2010 08:53

Nuoska kirjoitti: Olis muuten aika überiä jos joku taho testailis noita erilaisia bambuja jotenkin edes semisystemattisesti(jo paljon klasun nuolitestejä köykäsempi työ olis varmaan tosi hyödyllistä). Kustannuksetkaan ei välttämättä olisi kovin suuret ainakaan jos toi taho olisi joku rämän tyylinen mikä varmaan ostaa tarvittavia kamoja aika tukkumeiningillä
Ensi Sotahuuto varmaankin antaa aika hyvää dataa tästä. Ja tuleehan treeneissä dataa sitä mukaa jos ja kun noita menee vielä joskus rikki, ja purkaa rikkoutuneen aseen, niin näkee ehkä mikä meni pieleen jne.
Nuoska kirjoitti: Se minkälaisia varotoimia on järkevä vaatia bambun suhteen on vähän vaikea kysymys ainakin mun mielestä, kun tosiaan se laatuvaihtelu on hyvin suurta jo lohikarilla, saati sitten kun kesällä noita tolppia on hyvällä tuurilla kymmenestä eri mestasta ympäri suomea.

Kokisin kyllä itse jonkinasteista turhautumista jos bambuaseille tulisi mielestäni epäloogisilla perusteilla ihan törkeän ylimitoitetulta tuntuvat teippaus-standardit.
Jos standardiksi vakiintuu esim. poikittainen, osittain limittäin menevä teippaus, onko se mielestäsi liikaa? Se teippauksen poikittaisuus kuitenkin parantaa bambun kestävyyttä käsittääkseni melko paljon. Ainankin minulla oli bamburunko, jossa oli muutama pitkittäinen, kuivumisesta johtuva halkeama, ja teipattuani sen kunnolla, se on silti kestänyt hyvin. Tietysti jos putki on ikivanha ja läpeensä laho, se menee aika varmasti rikki, oli teippiä tai ei. Silloin se yleensä näkyy päällekin päin, esim. halkeiluna, maalin halkeiluna, tms ulkonäkövirheinä. Ilmeisesti tuoreus ja varastoinnin laatu merkitsevät melko paljon.
Nuoska kirjoitti: Kyseessähän on uskoakseni oikeasti aika iso murros, mutta uskon sen vaikutuksien olevan kuitenkin loppujenlopuksi positiivisia. Varsinkin kun sohusääntöjen maksimipituus on "vain" 230cm, mikä onneksi eliminoi komimetriset glaivet sunmuut oikeasti jo törkeän tuntuiset munchkausvekottimet, jotka bambun pvc:hen nähden täysin ylivoimaiset ominaisuudet mahdollistaisi.
Nojaa, enpä nyt oikein tajua mikä siinä olisi niin munchkin, että varsiase olisi kolmemetrinen. Se olisi käytännössä helkkarin kömpelö käyttää. Okei, sillä pystyis pamputtaa kauemmas, eli periaatteessa staattisessa tilanteessa voittaisi lyhemmät varsiaseet, mutta toisaalta sitä olisi mahdoton käyttää lähitaistelussa millään muotoa pituutensa vuoksi. Esim. buttspikea ei saisi käännettyä vastustajan tielle niin millään. Lisäksi sillä häviäisi silti keihäälle pistonopeudessa ja kantamassa.

Minulla oli käytössä 2,5m bambuhilpari treeneissä joskus tuossa viime vuoden puolella, ja se oli jo todella, todella kömpelö kun vihu on vähääkään lähempänä.
Jätä se herkkukori siihen.
Nuoska
Sotilasmestari
Viestit: 84
Liittynyt: Tiistai, 04.08.2009 22:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nuoska » Lauantai, 20.03.2010 18:38

Vibelius kirjoitti:Ensi Sotahuuto varmaankin antaa aika hyvää dataa tästä. Ja tuleehan treeneissä dataa sitä mukaa jos ja kun noita menee vielä joskus rikki, ja purkaa rikkoutuneen aseen, niin näkee ehkä mikä meni pieleen jne.
Ihan totta että viimeistään tuolloin selviää kaikenlaista oleellista, ja uskoisin ettei koko tapahtumassa tule suurempia, nimenomaan bambun käytöstä johtuvia haavereita.

Lähinnä meinasin sitä että kun Sotahuudon turvallisuus on ehkä suurin syy näille keskusteluille, niin on jossain mielessä hassua jättää se "onko bambu sohuturvallista" -testaus itse tapahtumaan. Tosin mistään nuolikaliiberin riskistä ei tietääkseni ole kyse, ja oikeastaan uskon kyllä että tässä kevään mittaan tulee ihan tarpeeksi tietoa niiden pahimpien sudenkuoppien väistämiseen.

Tuskimpa sohussa tulee kymmenittäin bambuja sanomaan riks, raks ja poks lennättäen shrapnelia ympäriinsä :D Oikeastaan ainoa asia joka mua vähänkään tän suhteen mietityttää on se, että osa voisi rakentaa aseensa poikkeuksellisen heikkolaatuisesta ja jostain ihmeen syystä ikävästi sälöilevästä bambusta, mutta teippaus/vastaava päällystys kyllä suojaisi tuoltakin.
Jos standardiksi vakiintuu esim. poikittainen, osittain limittäin menevä teippaus, onko se mielestäsi liikaa? Se teippauksen poikittaisuus kuitenkin parantaa bambun kestävyyttä käsittääkseni melko paljon. Ainankin minulla oli bamburunko, jossa oli muutama pitkittäinen, kuivumisesta johtuva halkeama, ja teipattuani sen kunnolla, se on silti kestänyt hyvin. Tietysti jos putki on ikivanha ja läpeensä laho, se menee aika varmasti rikki, oli teippiä tai ei. Silloin se yleensä näkyy päällekin päin, esim. halkeiluna, maalin halkeiluna, tms ulkonäkövirheinä. Ilmeisesti tuoreus ja varastoinnin laatu merkitsevät melko paljon.
Tässä välissä kysyisin että kuinka bambut peitetään eestissä ja kanadassa, jos siis näin tehdään. Noissa maissa kun siitä taisi olla materiaalina jo vuosien(?) kokemus niin jotain voisi kokemuksistansa oppiakin. Huomasitteko entalialaiset bambuaseita siellä kanadassa?

Suoraanhan ei tietenkään voi tehdä päätöksiä muiden maiden perusteella kun säännöstö ja ennenkaikkea sen takana oleva tavoiteltu henki on erilainen. Osa ulkomaiden käytännöistä on naurettavaa holhousta ja osa aivan liian hasardia piittaamattomuutta sopiakseen tänne.

__________________________________________________________


Käsittääkseni nykyinen idea bambun teippaamisesta lähti osittain siitä miten lasikuitu hajoaa vaarallisesti, kun siis bambu taisi tulla aika pian sen jälkeen. Samanlaista sälöytymistä ei kuitenkaan ilmeisesti tapahdu tämän materiaalin kohdalla, joten ihan vastaavan luokan turvatoimet ei mielestäni ole tarpeen.

Kuitenkin on pari syytä miksi kannatan paljaan bambun peittämistä jollain kohtalaisen tukevalla ainakin kahvan osalta. Suurin rasitushan tulee varsiaseella iskiessä siihen kohtaan joka on etummaisen käden edessä, ja uskoakseni hyvälaatuinen bambu hajoaakin todennäköisesti tuosta kohtaa.

Koska bambu kapenee kärkeä kohti(ja sen käyttäminen toisin päin ainakin tuntuis hyvin epäoptiaaliselta) niin toki se voi katketa myös ylempää. Uskoisin kuitenkin että se puoltoista senttiä jesarilla päällystettyä climasnappiä estää kärjen tulemista näkyväksi, puhumattakaan jos siinä on vielä vaahtomuovikin edessä.

Vaikka bambun katkeamista ei uskoakseni oikeen voi olla huomaamatta(jäykkyyden vuoksi se joko kestää tai sitten naksahtaa kunnolla, joskin toki se voi heikentyä rasituksesta ennen lopullista hajoamista), niin on periaatteessa mahdollista huitaista sillä rosoisella puupäällä jotakuta esimerkiksi aseen katkeamisesta johtuvan tasapainon menetyksen seurauksena.

Tämä pieni, joskin todellinen riski korostuu isossa, kaaottisessa ja varmaan tonneittain rautaa sisältävässä tapahtumassa niin paljon että ainakin musta tuntuu tarpeelliselta päällystää bambu sellaisella tavalla joka saa sen menemään hajotessa "lötköksi" kahteen osaa pilkkoutumisen sijasta.

Soveltuvia peittotapoja on uskoakseni helppo testata siten että lyö sen päällystetyn kepin(siis pelkkä bambu+testattava "teippaus") "teräosaa" johonkin(tukevaan ja mieluiten edes jossain äärin huokoiseen) niin että se katkeaa. Uskoakseni on inforatiivisempaa hakata toistuvasti kohtalaisella voimalla sen sijaan että yrittäisi pistää bambun kerralla katki.

_____________________________________________________


Mielestäni päällystykseltä ei tarvitse vaatia bambun isku- tai rasituskestävyyden vahvistusta, vaikka ei siitä tietenkään haittaakaan ole, täysin päinvastoin!

Suosittelen siis ehdottomasti käyttämään vaikka sellasia vahvistavia teippauksia kuin sä. Ne kun oikeasti taitaa myös lisätä bambun käyttöikää huomattavasti, sekä tietenkin tekee aseista myös turvallisempia. Lisäksi on musta oikeasti jees että ne lisää bambuaiseiden realistisuutta muihin boffoihin suhteutettuna(bambu vielä on niin kevyttä ettei lisämassasta aiheudu riskiä).


Bambuase on mielestäni optimaalisesti rakennettuna ehkä jopa suhteettoman nopea esimerkiksi hilparin ja pvc-putkesta valmistetun tukevasti pehmustetun ja -teipatun pitkämiekan vertailussa. Mutta toisaalta aika samanlainen tilanne on myös kilvissä, sekä jossain määrin haarniskoissakin.

Muovi on sopivissa muodoissa aivan ylivoimainen kilpimateriaali, jos ei ole käytössä kunnon työkaluja. Ufoliukurista väsää hyvän, kevyen ja jopa tarpeeksi tukevan kilven aivan toivoton uunokin ja ilmeisesti muovilevyistä tehdyt tornikilvet on ihan saatanan naurettavan painoisia ja ketteriä(ilman että menettävät kaikkea tukevuuttaan saati että olisivat lötköjä) verrattuna taivuttamattomiin puisiin tornikilpiin.

Ohut(4mm) vanerihan ei yksin oikeen riitä torniin kun se varmaan taipuu liikaa suhteessa massaansa. Paksumpi taas painaa jo reilusti enemmän. Rämän käyttämä valistustapa(:D) on poikkeus, mutta suurimmalle osalle boffaajista on sen vaiva-(työmäärä on paljon suurempi ja lisäksi joihinkin juttuihin tarvitaan toinen jeesaamaan) ja välinevaatimukset aivan liian korkealla.


Painavammassa puukilvessä on kuitenkin monia etuja varsinkin kokeneemmille boffaajille joita kiinnostaa ehkä muutkin arvot. Jos saa kiksejä esimerkiksi immersoitumalla keskiaikaiseen taisteluun, niin jo omien välineiden autenttisuuden tuntu on varmaan aika helvetin siistiä. Esimerkiksi itse tehdyissä panssareissa on jotain todella munakasta. Kun se sun takoma oma kypärä pelastaa henkesi miekaniskulta ja murskaat vastustajan kallon sotavasarallasi.

Kun sua ammutaan jouseilla selkään, ja käännyt ympäri heittäen keihääsi läpi vastustajan panssaroimattoman vatsan. Kyllä nyt kannatti vuodattaa kaikki ne karhunkyyneleet haaskatun ajan, rahan ja terveyden takia jotka tuon syntisen painavan chainin hankinta vaati. Ymmärrätte varmaan pointin joten armahdan teidät tältä jaarittelulta ^_^

___________________________________________________


Edellämainitun kaltaiset henkilöt ovat mielestäni todella hyväksi tälle lajille ja vaikka mulla on taipumusta pyrkiä tekemään mahdollisimman vähällä vaivalla(ja rahalla :lol:)mahdollisimman mukavia, kivoja ja siistejä aseita, ja vaikka mä tykkään siitä että mulla on uniikki ja jollain epätavallisella tavalla tehokas ase, niin kaikista tärkeintä mulle on se että mä nautin tästä lajista ihan uskoattoman paljon.

Tää on todennäköisesti ainoa urheilulaji jota tulen harrastamaan hautaan asti. Voin oikeasti kuvitella itseni järjestämässä vanhainkodin pyörätuoli- boffoturnajaisia Sibeliuksen Pohjolan tyttären pauhatessa vinyyliltä mun hyvistä, joskin elämää nähneistä ämyreistä. Taistelun jälkeen soi Tuonelan joutsen muistellessamme kaatuneita :D

Mielestäni boffauksessa on sijaa tehokkaiden aseiden ja taktiikoiden suunnittelulle, mutta myös rennommalle fiilistelylle. On myös tosi jees että kesällä on isot tapahtumat molemmista ääripäistä.


Oon oikeasti sitä mieltä että söönnöt, sekö sallitut aseet, haarniskat ym. on tällä hetkellä tosi hyvässä vaiva-teho suhteessa joka ei kuse aloittelijoille, muttei myöskään kokeneemmille. Epäökohtia on aina mutta niitä korjataan.

_______________________________________________________


Ton mun bambuglaiven olen ajatellut päällystää joko nahalla tai kankaalla mukavaksi, mutta niin tukevaksi ettei sen pitäisi katketa teipattua helpommin, eli sinänsä kannattaisin joustavia "teippaus" -standardeja.

Nojaa, enpä nyt oikein tajua mikä siinä olisi niin munchkin, että varsiase olisi kolmemetrinen. Se olisi käytännössä helkkarin kömpelö käyttää. Okei, sillä pystyis pamputtaa kauemmas, eli periaatteessa javascript:emoticon(':lol:')staattisessa tilanteessa voittaisi lyhemmät varsiaseet, mutta toisaalta sitä olisi mahdoton käyttää lähitaistelussa millään muotoa pituutensa vuoksi. Esim. buttspikea ei saisi käännettyä vastustajan tielle niin millään. Lisäksi sillä häviäisi silti keihäälle pistonopeudessa ja kantamassa.

Minulla oli käytössä 2,5m bambuhilpari treeneissä joskus tuossa viime vuoden puolella, ja se oli jo todella, todella kömpelö kun vihu on vähääkään lähempänä.
Kolmimetrinen (mahdollisiman kevyeksi tehty) bambu "swordstaff"(säännöt ei taida kieltää kaksteräsiä varsiaiseita?) painaa varmaan vähemmän kuin lasikuitukeihäs? Etukäteen vielä optionaalinen pyöreä kilpi jolla poisteaan iso osa jousimiesuhasta, niin tossa alkaa olla jo aika ikävä sotilastyyppi sekä skirmaanaan että mättämään kilpimuurin takaa.

Nukun yöni turvallisemmin kun tiedän omistavani lähipänä tuota olevan aseen joka on vielä sääntöjen rajoissa :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Aseet ja panssarit”