Jousipyssyn teko ja nuolet

Taisteluvälineet, niiden rakentaminen.
Vastaa Viestiin
Mikaell
Nostoväki
Viestit: 5
Liittynyt: Tiistai, 15.12.2009 17:16
Paikkakunta: Pohja

Jousipyssyn teko ja nuolet

Viesti Kirjoittaja Mikaell » Tiistai, 15.12.2009 20:03

Mitään tietoa että miten tehää nuolet ja jousipyssyn voipi sitten ostaakkin. :D
Mikäs siinä? Antaa mennä vaan.
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousipyssyn teko ja nuolet

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Tiistai, 15.12.2009 23:16

Mikaell kirjoitti:Mitään tietoa että miten tehää nuolet ja jousipyssyn voipi sitten ostaakkin. :D
Wiki on jumalasi ja herrasi, käytä sitä...
Ja miksi tuossa lukee 'jousipyssyn teko', jos aiot kerta semmoisen ostaa??

Tuossa linkki: http://wiki.sotahuuto.fi/index.php/Nuolen_teko-ohjeet
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Mikaell
Nostoväki
Viestit: 5
Liittynyt: Tiistai, 15.12.2009 17:16
Paikkakunta: Pohja

Re: Jousipyssyn teko ja nuolet

Viesti Kirjoittaja Mikaell » Keskiviikko, 16.12.2009 08:15

DiabolusIgnis kirjoitti:
Mikaell kirjoitti:Mitään tietoa että miten tehää nuolet ja jousipyssyn voipi sitten ostaakkin. :D
Wiki on jumalasi ja herrasi, käytä sitä...
Ja miksi tuossa lukee 'jousipyssyn teko', jos aiot kerta semmoisen ostaa??

Tuossa linkki: http://wiki.sotahuuto.fi/index.php/Nuolen_teko-ohjeet
Ihan varmuuden vuoksi jos innostun jousipyssyä tekasemaan :P
Mikäs siinä? Antaa mennä vaan.
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Keskiviikko, 16.12.2009 08:55

Jousen tekeminen ei ole ihan hirveän helppoa ja vaatii montakokeilua kunnes löytää hyvän tavan. Eri puut vaativat eri menetelmän.
Kehotan ostamaan. Jos haluaa käsintehdyn voi varmasti possuilta kysäistä.
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Mikaell
Nostoväki
Viestit: 5
Liittynyt: Tiistai, 15.12.2009 17:16
Paikkakunta: Pohja

Viesti Kirjoittaja Mikaell » Keskiviikko, 16.12.2009 17:13

Haltia kirjoitti:Jousen tekeminen ei ole ihan hirveän helppoa ja vaatii montakokeilua kunnes löytää hyvän tavan. Eri puut vaativat eri menetelmän.
Kehotan ostamaan. Jos haluaa käsintehdyn voi varmasti possuilta kysäistä.
Kiitos tiedosta. Kuinkas pieni on pienin budjetti? Eli siis monellako eurolla saa hyvän jousen?
Mikäs siinä? Antaa mennä vaan.
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Keskiviikko, 16.12.2009 18:54

Hyvää jousta ei taho saaha halvalla, mutta onneksi bofferihommiin riittää melkein millainen räpsy tahansa.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Keskiviikko, 16.12.2009 19:05

Mahti kirjoitti:Hyvää jousta ei taho saaha halvalla, mutta onneksi bofferihommiin riittää melkein millainen räpsy tahansa.
Honkkarin jousi maksaa n. 20€. 15-paunainen jos oikein muistan.
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Mikaell
Nostoväki
Viestit: 5
Liittynyt: Tiistai, 15.12.2009 17:16
Paikkakunta: Pohja

Viesti Kirjoittaja Mikaell » Torstai, 17.12.2009 08:32

Selvä.. itse kun kattelin tuolta niin ihan 20-35e edestä löytyi punainen normaali jousi
Mikäs siinä? Antaa mennä vaan.
Avatar
Zinkki
Kreivi
Viestit: 460
Liittynyt: Torstai, 24.01.2008 19:22
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zinkki » Maanantai, 21.12.2009 22:21

Kyllä bofferiin saa toimivan jousen tehtyä ihan kotikonstein eikä maksakaan juuri mitään. Itse olen tehnyt pari 30-35 paunaista pihlajasta vesurilla lähinnä ajankuluksi. Kannattaa tehdä pitkä niin onnistuu helpommin. Hyvän puun (suora, oksaton, kiertymätön) löytäminen kysyy vaivaa mutta se kannattaa nähdä.
Avatar
Bunkka-pop
Kreivi
Viestit: 349
Liittynyt: Lauantai, 07.02.2009 17:30
Paikkakunta: Oulu/Turku

Viesti Kirjoittaja Bunkka-pop » Maanantai, 21.12.2009 23:44

Zinkki kirjoitti:Kyllä bofferiin saa toimivan jousen tehtyä ihan kotikonstein eikä maksakaan juuri mitään. Itse olen tehnyt pari 30-35 paunaista pihlajasta vesurilla lähinnä ajankuluksi. Kannattaa tehdä pitkä niin onnistuu helpommin. Hyvän puun (suora, oksaton, kiertymätön) löytäminen kysyy vaivaa mutta se kannattaa nähdä.
Pitkä 25 paunainen jousi on myös "tehokkaampi" kuin lyhyt 25 paunainen, koska pitkän jousen saattomatka on suurempi. Näin olen ainakin itse ymmärtänyt.
Mikaell
Nostoväki
Viestit: 5
Liittynyt: Tiistai, 15.12.2009 17:16
Paikkakunta: Pohja

Viesti Kirjoittaja Mikaell » Keskiviikko, 23.12.2009 11:08

Kiitos tiedosta lisää vinkkejä yms.. tulemaan otan ne lämpimästi vastaan.
Mikäs siinä? Antaa mennä vaan.
Pyry Veteli
Sotahuuto '10 -järjestäjä
Viestit: 889
Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina

Viesti Kirjoittaja Pyry Veteli » Torstai, 24.12.2009 02:06

Veistelin itse myös pihlajaisen, melko heppoisen (tuskin kymmentäkään paunaa, joskaan en ikinä mitannut), jousen kirveellä ja puukolla joskus viitisen vuotta sitten larppikäyttöön. Kyllä sillä bofferinuolia ampui, eikä vaatinut paljoakaan töitä; enemmän aikaa meni melkeinpä jänteen punomiseen. Myöhemmin jäi pariksi vuodeksi autotalliin, pääsi kuivahtamaan, muttei harmita kun eipä uuden vastaavan tekemisessä kauaa nokka tuhise jos jousta joskus tarvitsen.

Hyvät suomenkieliset ohjeet primitiivijousen (ja kaikenlaisen muunkin) tekemiseen löytyy Aaltosen & Arkon klassikkokirjasta Vanhat hyvät erätaidot. Kirjastoista kannattaa etsiä, kaupoista on omaksi turha katella, teos on maailman tappiin loppuunmyyty :(
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Lauantai, 09.01.2010 02:21

Vielä helpommalla pääsee käsiksi hyviin suomenkielisiin ohjeisiin vaikka alla olevasta linkistä :wink:

http://www.majatalo.org/keittio_artikke ... kkeliid=67 :

Muistaakseni aika pätevät ohjeet pitkäjousen tekemiseen. Vaikka ei suoraan näillä ohjeilla tekisikään, niin tuossa on muistaakseni perusperiaatteet kerrattu melko hyvin. Mainittua dakron-jännettä (eli siis jännelankaa jousen jänteen tekoa varten) saa ainakin osoitteesta www.sherwoodshop.fi samoin kuin hyviä sulkia sulitukseen, jos haluaa tehdä nuolet itse.
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Pyry Veteli
Sotahuuto '10 -järjestäjä
Viestit: 889
Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina

Viesti Kirjoittaja Pyry Veteli » Lauantai, 09.01.2010 21:39

Salosen linkki vaikuttaa hyvältä ohjeelta ensimmäisen (boffo)jousen veistelyyn. Tillerin käyttöä kotivalmistuksessa voisi suositella lisäksi, ainakin jos innostuu käyttämään kalliimpaa puuta materiaalina. Yksinkertainen työkalu tehdä, mutta paljon iloa/vähempi itkua.
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
Avatar
pt
Sotahuuto '10 -järjestäjä
Viestit: 348
Liittynyt: Maanantai, 21.05.2007 15:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pt » Torstai, 14.01.2010 12:06

Kun näitä jousenostopaikkoja aina tasaisin väliajoin täällä kysellään, niin tässä taas yksi:

http://www.rudderbowsarchery.com/store/

Itse en ole tuolta mitään ostanut, mutta amerikan scalaiset suosittelivat. Esim. noi $45 youth bow:t kelpaavat hyvin bofferointikäyttöön. Nyt kun on vielä halpa dollari, niin ei tuosta halvemmaksi varmaan puujousissa pääse.
Avatar
Jehuletti
Paroni
Viestit: 231
Liittynyt: Tiistai, 22.07.2008 14:15
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jehuletti » Torstai, 11.03.2010 19:07

Mitenkäs, kun olen jostain kuullut, että jousen teko onnistuisi myös suksista? Onko tämä mahdollista, sillä jostain ajattelin jousen tehdä, ja olisi varastossa ylimääräinen suksi pari.
-Maikkeli-
Kreivi
Viestit: 319
Liittynyt: Keskiviikko, 08.02.2006 22:32
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Maikkeli- » Torstai, 11.03.2010 21:28

Jehuletti kirjoitti:Mitenkäs, kun olen jostain kuullut, että jousen teko onnistuisi myös suksista? Onko tämä mahdollista, sillä jostain ajattelin jousen tehdä, ja olisi varastossa ylimääräinen suksi pari.
Onnistuuhan se. Meilläpäin sellainen eräältä jopa löytyy. Sahaat vain kahdet sukset keskeltä poikki, ja liität kaarevat puolet toisiinta esim. metallilla ja puulla.
Paunoja tuohon saa ihan kohtalaisesti, ja hinta ei todellakaan päätä huimaa.
Laatu ja koko ovatkin sitten hiukan kyseenalaisia. Nämä tosin riippuvat ihan suksista ja liitostavasta. Tämä Mantulaisen jousi on ainakin toiminut ihan hyvin (ainakin kolme SoHua ja monen vuoden treenit on kestänyt).

Edit. Löysin jopa kuvankin tuosta: http://kuvablogi.com/nayta/463651/
Avatar
Vastapallo
Kapteeni
Viestit: 123
Liittynyt: Tiistai, 21.04.2009 15:28
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Vastapallo » Torstai, 11.03.2010 23:23

-Maikkeli- kirjoitti:Edit. Löysin jopa kuvankin tuosta: http://kuvablogi.com/nayta/463651/
Onks noi sun ottamia kuvia vai kenen? Meinaan saako noita (esim. "sotahuuto 2009" kuvia) käyttää?
Liity armeijaan, näe maailma, tapaa mielenkiintoisia ihmisiä - ja tapa ne.
-Maikkeli-
Kreivi
Viestit: 319
Liittynyt: Keskiviikko, 08.02.2006 22:32
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Maikkeli- » Perjantai, 12.03.2010 00:21

Vastapallo kirjoitti:
-Maikkeli- kirjoitti:Edit. Löysin jopa kuvankin tuosta: http://kuvablogi.com/nayta/463651/
Onks noi sun ottamia kuvia vai kenen? Meinaan saako noita (esim. "sotahuuto 2009" kuvia) käyttää?
Eivät ole. Linkitin vain.
Kysele lisää Pimeyden Ritarilta, jos nyt pakottava tarve johonkin kuvaan iski.
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Tiistai, 16.03.2010 08:40

Parempi sulitusmetodi?
Sulituslaite liian pieni perinnenuolille? Alan harrastajille tuttu ongelma. Tässä yksi ratkaisu ongelmaan. Kyseistä jigiä on helppo kehittää tarkemmaksi tekemällä nokkiin asennetavalle osoittimelle tasasyvyiset lukituslovet tai irrotettavat vastetapit. Näin asemointi saadaan aina identtiseksi.

http://www.youtube.com/watch?v=pffhKIuuQX8
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Tiistai, 16.03.2010 12:20

Haltia kirjoitti:Parempi sulitusmetodi?
Sulituslaite liian pieni perinnenuolille?
En nyt tiedä kuinka pitkiä niiden sulkien sitten pitäisi olla ollakseen kyllin keskiaikaisia, mutta ainakin Sherwood Shopista ostamani Cartelin sulituslaite soveltuu jopa 17cm sulalle. Sohukäytössä käytän maksimissaan 10cm sulkaa.

Maksaa reilut kolme kymppiä tuo vehjas.

Mutta eipä silti, jos on enemmän puukäsityötaitoa kuin rahaa niin kätevän oloinen laite tuo haltian videon puuviritelmä.
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja olho » Lauantai, 01.05.2010 21:50

Ajattelin itse rakentaa suksista uuden jousen. (Hei, on se katu-uskottavempi kuin tuo punainen lelu!)

Suksia on iso kasa ja ne ovat aika leveitä, ilmeisesti jopa 6cm paikkeilla, ja materiaaleja löytyy sekä lasikuitua että puuta. Eli pitäisikö ottaa puusukset, katkaista, höylätä kapeammiksi, hioa mahdollisesti maaleja pois (ei tartte logojen näkyä) vai peräti maalata päälle?

Onko muita vihjeitä jousen tekoon? Voiko jänteen tehdä mistä tahansa narusta vai pitäisikö siihen panostaakin? Se oranssi muovinaru näytti kivalta...


Nuolia ajattelin että koska vihaan sarjatuotantoa, voisin alkaa tekemään erilaisia prototyyppejä. Pajusta, männystä, oikein sulin, teippisulin, mahdollisesti koittaa muita sulkatyyppejä jos mielikuvitus tai google siihen riittää. Nuolen päädyt ajattelin tehdä normaalilla harjanvarsi | solumuovi | vaahtomuovi -yhdistelmällä, tosin olen avoin ehdotuksille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Aseet ja panssarit”