Teräsvarusteiden maalaaminen
- bluurankeli
- Kapteeni
- Viestit: 114
- Liittynyt: Tiistai, 23.09.2008 06:17
- Paikkakunta: pori
Teräsvarusteiden maalaaminen
Kuten aihekin jo kertoo niin haluan asiantuntevia tai omaa kokemusta omaavia kommentteja teräsvarusteiden, kuten kypärien yms. maalaamisesta. Tarkoitus olisi maalata joitakin varusteita mustiksi, ja olisi kiva tietää, että pitääki/kannattaako ne lakata maalauksen jälkeen, kun maali on jättänyt mattapinnan teräkseen, ja mitä lakkaa jos? Ja tietenkin olisi kiva tietää noista hyvistä maalivaihtoehdoista myös?
Kiitos jo etukäteen.
Kiitos jo etukäteen.
Nahkurin orsilla tavataan...
- Jehuletti
- Paroni
- Viestit: 231
- Liittynyt: Tiistai, 22.07.2008 14:15
- Paikkakunta: kuusankoski
- Viesti:
- saloneju
- Keisari
- Viestit: 5706
- Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
- Paikkakunta: Tampere
- Gitoll
- Herttua
- Viestit: 583
- Liittynyt: Lauantai, 19.05.2007 13:03
- Paikkakunta: Jyväskylä
Itsehän en ole näitä maalannut, mutta kypäräni ja spaulderini ovat mattamustat. Ilmeisesti ihan perus spraymaalilla värjätty pikaisesti. Minulla väri on tasainen ja pysynyt ihan hyvässä kunnossa vaikka varustus on ollut kunnolla käytössäkin. Lähes identtinen kypärä on Tmi:llä ollut teräsmiekkailussa tms. ja eroa alkaa jo huomata... En siis lähtisi edes lakkailemaan. Mattamaali riittää mainiosti.
Keihäs-Lauri
- pt
- Sotahuuto '10 -järjestäjä
- Viestit: 348
- Liittynyt: Maanantai, 21.05.2007 15:33
- Paikkakunta: Helsinki
Kun ei oteta huomioon jauhemaalausta ja muita teollisia vaihtoehtoja, parhaiten metallissa pysyy kiinni alkydimaali (Miranol). Se on kuitenkin kiiltäväpintaista, ja lopputulos voi tosiaan olla aika tyhmän näköinen kuten sanottu. Mattapinta on myös historiallisesti oikeampi vaihtoehto.
Helpointa on maalata matta-spraymaalilla, ihan perus-biltemalaatu käy varmaan. Naarmuja siihen voi kuitenkin tulla jo pelkistä oksista metsässä.
Korkealaatuinen akryylimaali (high end-esimerkkinä Roscon lavastemaalit, jälleenmyyjä Filmfotograferna Helsingissä) on vesiliukoista ja pysyy hyvin kiinni spraymaalilla pohjamaalatussa metallissa, on myös helppo käyttää.
Perinnemaalauksessa käytetyt pellava- ja petrooliöljymaalit pysyvät joten kuten kiinni metallissa, petrooliöljymaali oman kokemuksen perusteella paremmin. Ovat aika historiallisia vaihtoehtoja. Valmistajana Uula, jälleenmyyjänä maaliliikkeet. Olen maalannut panssarien takapuolia Uulan mustalla petrooliöljymaalilla.
On spekuloitu, että keskiaikaiset maalatut panssarit ensin rasvapoltettiin (tai yksinkertaisesti poltettiin) mustiksi, jolloin saatiin hieman kirkasta peltiä tarttumakelpoisempi pohja maalille.
Maalattuja sallet-kypäriä 1400-luvulta: http://pics.myarmoury.com/blacksallet1490v2_s.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2288/204 ... 77.jpg?v=0
Lisäkeskustelua aiheesta toisella kotimaisella:
http://histvarld.historiska.se/histvarl ... OPIC_ID=77
Helpointa on maalata matta-spraymaalilla, ihan perus-biltemalaatu käy varmaan. Naarmuja siihen voi kuitenkin tulla jo pelkistä oksista metsässä.
Korkealaatuinen akryylimaali (high end-esimerkkinä Roscon lavastemaalit, jälleenmyyjä Filmfotograferna Helsingissä) on vesiliukoista ja pysyy hyvin kiinni spraymaalilla pohjamaalatussa metallissa, on myös helppo käyttää.
Perinnemaalauksessa käytetyt pellava- ja petrooliöljymaalit pysyvät joten kuten kiinni metallissa, petrooliöljymaali oman kokemuksen perusteella paremmin. Ovat aika historiallisia vaihtoehtoja. Valmistajana Uula, jälleenmyyjänä maaliliikkeet. Olen maalannut panssarien takapuolia Uulan mustalla petrooliöljymaalilla.
On spekuloitu, että keskiaikaiset maalatut panssarit ensin rasvapoltettiin (tai yksinkertaisesti poltettiin) mustiksi, jolloin saatiin hieman kirkasta peltiä tarttumakelpoisempi pohja maalille.
Maalattuja sallet-kypäriä 1400-luvulta: http://pics.myarmoury.com/blacksallet1490v2_s.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2288/204 ... 77.jpg?v=0
Lisäkeskustelua aiheesta toisella kotimaisella:
http://histvarld.historiska.se/histvarl ... OPIC_ID=77
- Tuomir
- Herttua
- Viestit: 539
- Liittynyt: Keskiviikko, 21.05.2008 11:08
- Paikkakunta: Helsinki
Haluan vain nillittää, että ei ole olemassa vesiliukoisia maaleja.pt kirjoitti: Korkealaatuinen akryylimaali (high end-esimerkkinä Roscon lavastemaalit, jälleenmyyjä Filmfotograferna Helsingissä) on vesiliukoista ja pysyy hyvin kiinni spraymaalilla pohjamaalatussa metallissa, on myös helppo käyttää.
Sillä maalit eivät liukene veteen. Sen sijaan oikea termi on vesiohenteinen maali .
Kunnes lääkäri kieltää!
- PattiJalka
- Marsalkka
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Itse maalaisin uusimman Achilleus tyylisen kypäräni mustalla maalilla, saattoi olla Miranolia, ja tein reunoille kulta koristukset. Kiiltää kyllä, mutta ei ainakaan omaan silmääni haittaa ollenkaan, päinvastoin.
Kypärä valmistui eilen, ja koska halusin sen tänään käyttöön treeneissä, en lakannut sitä, mutta ainakin mustamaali oli "iskunkestävää" eli sen ei pitäisi pahemmin boffereiden kosketuksista kärsiä.
Kunhan saan kameran käyttööni(unohtui viikko sitten mökille) otan kuvia tekemistäni panssareista, mukaanlukien kypärästä.
Kypärä valmistui eilen, ja koska halusin sen tänään käyttöön treeneissä, en lakannut sitä, mutta ainakin mustamaali oli "iskunkestävää" eli sen ei pitäisi pahemmin boffereiden kosketuksista kärsiä.
Kunhan saan kameran käyttööni(unohtui viikko sitten mökille) otan kuvia tekemistäni panssareista, mukaanlukien kypärästä.
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
- Qoshovius
- Herttua
- Viestit: 840
- Liittynyt: Keskiviikko, 20.06.2007 11:22
- Paikkakunta: Helsinki/Jyväskylä
Olisi vähän kysyttävää tuosta tervaamisesta:
Olen tekemässä metallityön tunneilla koulussa sormusta n. 2mm teräksestä sormusta, jonka ajattelin tervata.
Kokeilin tervausta n. 1mm koekappaleeseen, onnistui aika hyvin. Kaksi kerrosta tervaa tyylillä lämmitys->tervaa TAUKO lämmitys->tervaa.
Lämmitys tapahtui ihan sellaisella puhalluslampulla. (ei oikea termi, kuitenkin poltin kiinni kaasupullossa)
Nyt sitten kuitenkin kun yritin samalla menetelmällä tuota 2mm sormusta tervata, ei oikein tuntunut terva tarttuvan. Kun tervaa lämmitti uudestaan, kaikki paloi pois ja sormukseen jäi vain haalea harmaa väri.
Onko tässä kysymys siitä, että sormus ei ollut tarpeeksi kuuma? Mikäli näin niin tuossa kaasuliekkipuhallin-systeemissä ei riitä vääntö.
Pitäisikö sitten käyttää kaasuhitsausliekkiä?
Olen tekemässä metallityön tunneilla koulussa sormusta n. 2mm teräksestä sormusta, jonka ajattelin tervata.
Kokeilin tervausta n. 1mm koekappaleeseen, onnistui aika hyvin. Kaksi kerrosta tervaa tyylillä lämmitys->tervaa TAUKO lämmitys->tervaa.
Lämmitys tapahtui ihan sellaisella puhalluslampulla. (ei oikea termi, kuitenkin poltin kiinni kaasupullossa)
Nyt sitten kuitenkin kun yritin samalla menetelmällä tuota 2mm sormusta tervata, ei oikein tuntunut terva tarttuvan. Kun tervaa lämmitti uudestaan, kaikki paloi pois ja sormukseen jäi vain haalea harmaa väri.
Onko tässä kysymys siitä, että sormus ei ollut tarpeeksi kuuma? Mikäli näin niin tuossa kaasuliekkipuhallin-systeemissä ei riitä vääntö.
Pitäisikö sitten käyttää kaasuhitsausliekkiä?
Avatar: Jari Kuskelin
- mikko
- Kreivi
- Viestit: 411
- Liittynyt: Maanantai, 26.03.2007 16:20
- Paikkakunta: Espoo/(Laukaa)
Luulisin että vehje ei oo ollut tarpeeksi kuuma. Omien kokemuksien perusteella terva tarttuu hyvin sitten kun rauta sinistyy. Terva saa sihistä ihan kunnolla. Lämpötilasta riippu myös sitten lopputuloskin. Kuumemmalla raudalla tarttuu paremmi, mutta pinnasta tulee karhea. Juuri oikealla lämpötilalla voi saada kiiltävää jälkeä (näyttää muuten aika päheeltä). Ihan mistä itte tykkää, kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja.
Jos poltin toimii normaalisti nestekaasulla ja liekki on sininen niin silloin kyllä vääntö riittää. Pitää vaan kuumentaa pitempään. Itte lämmitellessäni 2mm rottinkipottaa tuntu että rauta ei kuumene ei sitten ikinä, mutta kyllä se loppujen lopuksi kuumeni. Toisaalta 1mm akillespottaa tehdessä huomas että 1mm kuumenee hyvään lämpötilaan paaaaljon nopeammin.
Ja tee lisää kerroksia jos ei muuten onnistu. Jos jokasella kierroksella jää edes vähän niin kymmenennellä sitä on jo paljon.
Nää on vaan mun kokemukseen perustuvia ajatuksia. Joku jolla on ihan oikeeta koulutusta asiasta voi tietää ehkä pare.
Jos poltin toimii normaalisti nestekaasulla ja liekki on sininen niin silloin kyllä vääntö riittää. Pitää vaan kuumentaa pitempään. Itte lämmitellessäni 2mm rottinkipottaa tuntu että rauta ei kuumene ei sitten ikinä, mutta kyllä se loppujen lopuksi kuumeni. Toisaalta 1mm akillespottaa tehdessä huomas että 1mm kuumenee hyvään lämpötilaan paaaaljon nopeammin.
Ja tee lisää kerroksia jos ei muuten onnistu. Jos jokasella kierroksella jää edes vähän niin kymmenennellä sitä on jo paljon.
Nää on vaan mun kokemukseen perustuvia ajatuksia. Joku jolla on ihan oikeeta koulutusta asiasta voi tietää ehkä pare.
- Qoshovius
- Herttua
- Viestit: 840
- Liittynyt: Keskiviikko, 20.06.2007 11:22
- Paikkakunta: Helsinki/Jyväskylä
Joo, tuollaista kiiltävää pintaa haen. Tosin jos se menee karheaksi niin teräsvillakäsittely auttaa.
Pitänee vain kokeilla sitten lämmittää pidempään, tila on kyllä sen verta hämärä etten ainakaan tuota sinistymistä erottanut.
Lämpenisikö sormus nopeammin miedolla hitsausliekillä? Siis ei sellaisella millä oikeasti hitsataan vaan vähän "viileämmällä"
Pitänee vain kokeilla sitten lämmittää pidempään, tila on kyllä sen verta hämärä etten ainakaan tuota sinistymistä erottanut.
Lämpenisikö sormus nopeammin miedolla hitsausliekillä? Siis ei sellaisella millä oikeasti hitsataan vaan vähän "viileämmällä"
Avatar: Jari Kuskelin
- mikko
- Kreivi
- Viestit: 411
- Liittynyt: Maanantai, 26.03.2007 16:20
- Paikkakunta: Espoo/(Laukaa)
- saloneju
- Keisari
- Viestit: 5706
- Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
- Paikkakunta: Tampere
Kyllä tuon pitäisi mukavasti lämmitä ihan nestakaasullakin, mutta kokeile ihmeessä happi-asetyleeniä (oletan että tarkoitat hitsausliekillä sitä?) jos tuntuu siltä ettei muuten tule mitään. Ja kun puhutaan sormus-mittaluokan tavarasta, niin kannattaa todellakin olla varovainen sen kanssa. Jos teillä on koululla joku hyvin lämpöä johtava alusta (skamolex, leca-sora, tai vaikka sitten vai pala teräslevyä?), laita sormus sen päälle ja anna "yleislämpöä" lämmittämällä liekillä sormuksen vierestä alustaa, jolloin se lämpiää tasaisen lämpimäksi. Eli siis silloin liekin ei tarvitse missään vaiheessa edes koskettaa sormusta ja lämpötila leviää siihen kuitenkin varmasti tasaisesti -> sormuksen pinta ei kärsi eikä tule karheaksi vaan saat sen kiillon säilymään, mutta toisaalta tervan pitäisi tarttua täysin tasaisesti.
- Falcata
- Kuningas
- Viestit: 2839
- Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
- Paikkakunta: Jyväskylä