Heittokeihäistä vielä

Taisteluvälineet, niiden rakentaminen.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sefraim
Herttua
Viestit: 556
Liittynyt: Keskiviikko, 07.05.2008 15:41
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Heittokeihäistä vielä

Viesti Kirjoittaja Sefraim » Sunnuntai, 28.06.2009 17:20

Pääsin vasta nyt kokeilemaan noita uusia metrisiä heittokeihäitä, vanhat olivat 65cm pitkiä. Vähän ovat epäkäteviä vatkuloita vanhoihin verrattuna. Lentävät ihan nätisti mutta natkuvat ja vatkuvat lennossa hullunkurisesti ja ovat vähän turhan kookkaita selkäholsteriin.

Pah, sanon minä. Pistäkääs te muut harvalukuiset heittokeihäiden käyttäjät omia vinkkejä, ainakin muistelisin Muertella olleen aina niitä metrisiä keihäitä. Mitään millä noista saisi edes auttavasti siedettäviä nopeasti nakeltaviksi, itse olen käyttänyt hilparin kanssa (kyllä, vaikka onkin outo combo) ja nakellut ollessani tarpeeksi kaukana.

Onhan tuo realistinen pituus, mutta haittaa aseen asemaa ns. "nopeana ja häiritsevänä apuvälineenä", kun kerran lyhyemmät (vaikka niitä onkin ollut jos realismia haetaan) ovat kiellossa.

Saattaa olla että jätän mokomat patukat tänä vuonna kotiin ja riehun kelttilinjassa pelkällä hilparilla.
Jos Sotahuuto olisi korttipakka, Camulos olisi jokeri. Ikinä ei tiedä mitä siitä tulee loppujen lopuksi.

Entistä Camulosin komentoporr(s)asta. Kuninkaantekijät II - Pääjärjestäjä ½.

KT2 Hauholla 16-18.8.2013!
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Sunnuntai, 28.06.2009 20:58

Yksi sana: runkoputki. Takavasaran brand new heittokeihäät ovat pituudeltaan 1m+kärki ja niissä on n. 80 senttinen runkoputki niin että molempiin päihin jää n. 10 cm tyhjää. Keihäs lentää nopeasti, eivät vemppaa lennossa ja iskut tuntuvat panssarin läpi paremmin. Ainoa haitta on että teknisesti huonosti heitetty keihäs voi kääntyä ilmassa niin että se tulee hieman poikittain. Vika on selvästi vähentynyt kun kärkeen on lisätty painoa ekstra-putkieristeen muodossa ja ennen kaikkea treenaamisen johdosta.

Ps. Itse tein myös itselleni Troijan henkeen 2m+kärki mittaisen heittokeihään. 8)

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Legoinsinööri
Paroni
Viestit: 167
Liittynyt: Lauantai, 01.03.2008 13:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Legoinsinööri » Maanantai, 29.06.2009 09:36

Putkillisissa varmaan vain miinuksena se että jos se jää jalkoihin niin putki ja sitä kautta myös keihäs on nopeasti entinen.
If only once they would call me Sir without adding the ", you're making a scene".
Avatar
Sefraim
Herttua
Viestit: 556
Liittynyt: Keskiviikko, 07.05.2008 15:41
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Sefraim » Maanantai, 29.06.2009 18:31

Tuo nuolistakin tuttu "napsvoiv***uefekti" tuli ensimmäisenä itsellekin mieleen. Muuten vaikuttaa toimivalta. Noh, huomenna varustetalkoissa katson mitä teen.
Jos Sotahuuto olisi korttipakka, Camulos olisi jokeri. Ikinä ei tiedä mitä siitä tulee loppujen lopuksi.

Entistä Camulosin komentoporr(s)asta. Kuninkaantekijät II - Pääjärjestäjä ½.

KT2 Hauholla 16-18.8.2013!
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Maanantai, 29.06.2009 20:33

Legoinsinööri kirjoitti:Putkillisissa varmaan vain miinuksena se että jos se jää jalkoihin niin putki ja sitä kautta myös keihäs on nopeasti entinen.
Toisaalta tuo putki mikä siellä sisällä on maksaa honkkarissa 1e/m eli perusheittokeihään rungon korjaaminen maksaa huikean euron. :)

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
Sefraim
Herttua
Viestit: 556
Liittynyt: Keskiviikko, 07.05.2008 15:41
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Sefraim » Maanantai, 29.06.2009 22:16

Aaa sitä valkoista. Luulin notta käytätte etolan PVCtä mikä onkin jo 6e/m.
Jos Sotahuuto olisi korttipakka, Camulos olisi jokeri. Ikinä ei tiedä mitä siitä tulee loppujen lopuksi.

Entistä Camulosin komentoporr(s)asta. Kuninkaantekijät II - Pääjärjestäjä ½.

KT2 Hauholla 16-18.8.2013!
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Maanantai, 29.06.2009 22:19

Joo, ihan se 20mm säköputki riittää antamaan tarpeeksi jämäkkyyttä 1m heittokeihäässä. 2m heittokeihäässäkin se on tyhjää parempi.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Legoinsinööri
Paroni
Viestit: 167
Liittynyt: Lauantai, 01.03.2008 13:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Legoinsinööri » Tiistai, 30.06.2009 12:28

No en sitten hinnasta valita vaan siitä vaivasta olla vaihtamassa runkoputkia jatkuvasti :D Mites joskus käsitin että valkoinen putki tykkää mennä säleiksi hajotessaan eli ei varmaan kaikkein turvallisin vaihtoehto niissä 2 metrisissä keihäissä jos niillä meinaa huitoakkin?
If only once they would call me Sir without adding the ", you're making a scene".
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Tiistai, 30.06.2009 12:32

Itse en ainakaan lähitaistelukäyttöiseksi hyväksyisi sähköputkella varustettua asetta (heittoaseissakin siinä ja siinä). Ainakin kaikki sähköputket joita minä olen mättöhistoriani aikana nähnyt, ovat säpälöityneet todella ikävästi ja etenkin puhtaassa pistoaseessa tämä aiheuttaa todella suuren riskin. Olen kuitenkin kuullut huhuja sähköputkesta joka käyttäytyisi kuten se perus 32mm runkoputki, eli taittuu, eikä säpälöidy. Itse en näihin ole törmännyt.
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Tiistai, 30.06.2009 12:35

Sähkoputki on valkoista, ja se sälöytyy, mutta 32mm Polypropeeniputki(viemäriputki) ei sälöydy. PPtä olen itse keihäissäni ja aseissani käyttänyt.

Heittokeihäisiini olen laittanut 30cm pitkän runkoputken päätyyn, toimii hyvin jos osaa heittää.
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Legoinsinööri
Paroni
Viestit: 167
Liittynyt: Lauantai, 01.03.2008 13:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Legoinsinööri » Tiistai, 30.06.2009 15:04

Kyllä mäkin kokeilin kerran tolla 3m+terä koko pituudelta pehmustetulla keihäällä heittää ja yllättävän tarkasti se menee :p
If only once they would call me Sir without adding the ", you're making a scene".
Avatar
Vincibel
Paroni
Viestit: 172
Liittynyt: Sunnuntai, 29.03.2009 14:36
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vincibel » Tiistai, 30.06.2009 16:49

Legoinsinööri kirjoitti:Kyllä mäkin kokeilin kerran tolla 3m+terä koko pituudelta pehmustetulla keihäällä heittää ja yllättävän tarkasti se menee :p
Oletkos nyt ihan varma tuosta. :wink: En ole varma onko +3m heittokeihäs kovin käytännöllinen. No jos jaksaa heittää... :lol:
Juhlasohu 4thewin!
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Tiistai, 30.06.2009 21:53

Ikävä kuulostaa näin sohun alla tylyltä, mutta sähköputki on kielletty materiaali aseissa juuri ikävän sälöytymistapansa vuoksi. Tiedän että on olemassa myös sähköputkea joka ei sälöydy mutta suurin osa mihin olen törmännyt menee rikkoutuessaan teräviksi paloiksi. Tästä syystä se on myös heittokeihään materiaalina kiellettyä.
Kuva
Keksikeijo
Herttua
Viestit: 571
Liittynyt: Torstai, 11.09.2008 16:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Keksikeijo » Tiistai, 30.06.2009 22:45

Onko kukaan testannut pitäisikö nuolienkin varsissa käytetty teippaustsydeemi sälöt sisässä?
Legoinsinööri
Paroni
Viestit: 167
Liittynyt: Lauantai, 01.03.2008 13:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Legoinsinööri » Keskiviikko, 01.07.2009 12:53

Vincibel kirjoitti:
Legoinsinööri kirjoitti:Kyllä mäkin kokeilin kerran tolla 3m+terä koko pituudelta pehmustetulla keihäällä heittää ja yllättävän tarkasti se menee :p
Oletkos nyt ihan varma tuosta. :wink: En ole varma onko +3m heittokeihäs kovin käytännöllinen. No jos jaksaa heittää... :lol:
No enpä ole muita kuin 3m+ keihäitä tehnyt tehnyt että eiköhän se sellainen ollut ;) Ei sillä mitään ruumiinosatähtäyksiä kylläkään tehdä sillä vemputuksella, mutta nopeutta pystyy laittamaan enemmän ja menee suht suoraan kun luulisi lyhyellä heittokeihäällä aerodynamiikan ja massan puutteen pettävän pitemmillä matkoilla. Ja turha sanoa alkaa sanomaan sellaisen heijarin voimakkuuden ylilyönnistä :P

Varmaan teippausta helpompi saattaisi olla jo putken vaihto. Kuten sanoin niin putkien jatkuva vaihto heittokeihäisiin saattaisi alkaa kyrsimään, mutta jokaisen erikseen teippaaminen söisi jo aikaa melko pahasti ellei niitä teipattuja metrin putkia tee jo valmiiksi, mikä nyt menisi älyttömäksi niissä määrissä.

Mites osaako joku kertoa faktoja bambusta eli mikä on hinta/kestokyky putkeen verrattuna? Luulisi ettei bambu maksa aivan älyttömiä ja saattaisi samalla olla kestävämpää heittokeihäisiin.

Edit: Niin ja tosiaan missä mitoissa sitä bambua edes saa?
If only once they would call me Sir without adding the ", you're making a scene".
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Keskiviikko, 01.07.2009 14:37

LehtoA kirjoitti:Ikävä kuulostaa näin sohun alla tylyltä, mutta sähköputki on kielletty materiaali aseissa juuri ikävän sälöytymistapansa vuoksi. Tiedän että on olemassa myös sähköputkea joka ei sälöydy mutta suurin osa mihin olen törmännyt menee rikkoutuessaan teräviksi paloiksi. Tästä syystä se on myös heittokeihään materiaalina kiellettyä.
Tämä putki on juuri sitä mikä EI sälöydy. Minulla on vielä varastossa ko. putkea jota testasin juurikin tämän sälöytymisvaaran vuoksi. Putki taittuu samoin kuin tavallinen 32mm PVC-putki, eli putkeen muodostuu nivel. Voin tuoda taitetun testikappaleen paikan päälle sanojeni todisteeksi. Jos (/kun) toteat putken turvalliseksi, saamme varmastikin käyttää heittokeihäitämme?

EDIT: Kyllä, kaikki tehty samasta putkesta.
Viimeksi muokannut Falcata, Torstai, 02.07.2009 01:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Keskiviikko, 01.07.2009 23:09

Jos kaikki on tehty samasta putkesta niin kyllä.
Kuva
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Torstai, 02.07.2009 17:08

Jonain vuonna epäilyttävien heittokeihäiden kanssa asia hoidettiin kokeilemalla, sälöytyykö putki.

Eli varaudu Falcata uhraamaan yksi siittiösi katkaisukoetta varten.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Torstai, 02.07.2009 18:13

Misumasu kirjoitti:Jonain vuonna epäilyttävien heittokeihäiden kanssa asia hoidettiin kokeilemalla, sälöytyykö putki.

Eli varaudu Falcata uhraamaan yksi siittiösi katkaisukoetta varten.
2007 hakattiin letkulla päällystettyjä bamburunkoja rikki ja todettiin ne turvallisiksi heittokeihäissä.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Aseet ja panssarit”